KitKat/4.4 körs på 39% av alla aktiva Androidenheter, Lollipop går trögt

Postat:
20:59 - 2015-01-07
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
57

En gång i månaden presenterar Google statistik över fördelningen av Androidversioner bland de enheter som kör den senaste versionen av Google Play. Denna månad kan vi konstatera att Lollipop fortfarande lyser med sin frånvaro medan KitKat/4.4 tagit ett rejält kliv framåt sedan december månad, då andelen låg på 34%.

platform_versions

Enligt siffrorna som samlats in mellan 29/12 – 5/1 framgår att 39.1% av enheterna som registrerats kör Android 4.4/KitKat medan 46% kör Jelly Bean/4.1-4.3. Andelen som fortfarande kör Ice Cream Sandwich/4.0 kretsar kring 6.8% medan Gingerbread/2.3 ligger på 7.8%.

Android 2.2/Froyo körs på 0,4% av enheterna vilket är fler än antalet som kör Android 5.0/Lollipop. Google anger nämligen inga siffror för Androidversioner där andelen installationer understiger 0,1%.

Utöver Googles Nexus- och Play Edition-enheter är det endast Motorola (Moto G, X 2014) och LG (G3) som så sakteliga påbörjat utrullningen av Lollipop bland de större tillverkarna. I slutet av januari och under början på februari kommer sannolikt HTC, Samsung och Sony att påbörja Lollipop-utrullningen bland i alla fall flaggskeppen, vilket rimligtvis bör leda till att Lollipop tar sig in på listan senast under mars månad.

screen_sizes

Google publicerar också statistik kring upplösning och skärmstorlek. För telefoner med idag vedertagen skärmstorlek gäller generellt XHDPI/720p, XXHDPI/1080p och XXHDPI/1440p. Av siffrona att döma verkar det som att 1440p ännu inte gjort något avtryck medan 1080p respektive 720p sammantaget utgör 1/3.

open_gl

Slutligen presenteras också information om vilken Open GL ES-version som enheterna kör. Google Introducerade stöd för OpenGL ES 3.0 i Android 4.4/KitKat, men då inte alla enheter har hårdvara eller drivrutiner som stödjer den senaste versionen av OpenGL ES registreras dessa endast som ES 2.0-kompatibla. Andelen enheter som kan dra nytta av OpenGL ES 3.0 är 30,1% medan resterande 69,9% endast är kompatibla med OpenGL ES 2.0. Siffrorna är kanske främst av intresse för spelutvecklare.