Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Kommer Huawei satsa på 8GB RAM för P10 Plus?

Postat:
13:37 - 2017-02-14
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Phone House i Spanien publicerade en produktsida för Huawei P10 Plus i förtid. På sidan listades en samling grundspecifikationer intill ett pris på 799 euro.
Sidan har numera tagits ned och återförsäljaren kan naturligtvis bara ha satt ditt preliminära uppgifter, utan att ha tillgång till officiell information. Phone House angav dock chippet Kirin 960, en 5,5-tumsskärm (1080p), en 12MP-kamera, samt Android 7.0 för P10 Plus.

Sista punkten är hela 8GB RAM. Uppgifterna bör tas med en nypa salt och de behöver naturligtvis inte vara korrekta.

I samma veva har det dykt upp renderade bilder på mindre syskonet P10, vilka enligt utsago är baserade på officiella CADs. Svaren kommer under MWC.

  • buttwhy

    but… but.. but..why?

  • Anders

    För att vissa endast går efter större siffra=bättre.

  • Werner

    4GB måste ju vara sweet spot idag ändå med dagens appar. Men vissa spel kräver en hel del minne.

  • Fred .

    Samtidigt fortsätter Samsung med 4 GB RAM som om det vore 2015.

  • nZb

    Haha dom ligger sååå efter!!

  • MrLonghair

    8gb för Plusmodellen känns givet, men hjälper det dagliganvändningen? Framtidsinvestering av Huawei så att den åtminstonde till arbetsminnet sett pallar VR ett par år?

  • nickewi

    Håller med. Låter på vissa som att man ligger efter för att man inte har 6 eller 8gb ram. Men de ska ju finnas ett syfte med det med. 3 fungerar bra överlag men går att provocera fram lagg, 4 borde va alldeles perfekt då, 6 GB och över känns bara som Overkill..

  • nickewi

    Va ska du med 8gb ram till då? I vilken situation är de nödvändigt? Du kan med enkelhet hoppa mellan spel, surf och spela tungt spel samtidigt som du har Spotify på i bakgrunden med 4gb utan lagg.. så i vilket fall behöver du 8gb?

  • finnbo2

    8 gig ram? Är android så jäkla tungdrivet? Vad har iPhones? 2 eller kanske 3?

  • Mattias Alnerby

    Android och ios tuggar generellt lika mycket ram minne.

  • nZb

    Hört talas om virtuella servermiljöer? Drömmen är att kunna hosta en Hyper-V eller VMware lösning från mobilen 24/7, de kommer äta mycket RAM det om du förstår

  • finnbo2

    Vad skall man då med 8 gig till?

  • Mattias Alnerby

    Vi ska nog inte stirra oss blinda i nutiden utan blicka framåt. Jag kan inte hitta nåt som är negativt med utveckling… Kan du? Tom Apple har ju gått från 1 till 3 gb ram.

    Här har du en intressant video.

    https://www.youtube.com/shared?ci=5LWlaYp8DbA

  • Mattias Alnerby

    Kallas utveckling ☺️nån måste ju driva den. Finns ju gott om alternativ för er som inte vill ha tex 8gb?

  • nickewi

    Haha men du e la go, tror du dom tänker på sånt när dom utvrcklar en telefon eller tror du dom kastar in så mycket dom kan för att sälja mer?
    Va kan de va? 1 kund av 100 (kanske 10.000) som bryr sig om sånt?
    Ok formulerar om, när behöver man 8gb av RAM om man är en teknikintresserad men ändå ”normal” användare? Ja körde precis Spotify till heos högtalare, skickade film till chromecasten och samtidigt läste recept och skrev på Messenger på min telefon med 3gb ram. Den fick jobba och batteriet sögs ut relativt fort men den hängde inte upp sig. 8gb?!

  • nickewi

    Ska dock noteras, ju kraftigare en telefon är destination bättre, så för utvecklingen skull så är de kanon med fetast möjliga, men idag? Helt onödigt och bara säljtrick enligt mig.

  • nickewi

    Nja utveckling ska ju ha en funktion med eller? Alltså mer än gimmick. Typ ny skärmteknik, ny kamerateknik, 4k skärm eller liknande. Detta liknar ju mer megapixel racet som pågick, de sålde fler telefoner till folk som inte visste bättre..

  • rad

    I princip har väl alla med android fler appar igång än fyra stycken? Inte ens en kamera i bakgrunden?
    En del har även widgetar och annat igång i bakgrunden som inte ens manuellt behöver startas, ex väderappar, klockor, navigation, parkeringsappar, taskers, appar som synkar m.m.
    En del hemsidor äter hundratals MB av RAM och många har flera flikar öppna.

    Tänk om man slapp att mobilen behövde ladda från flashminne -> CPU -> RAM gång på gång bara för att du byter app! RAM är fantastiskt på flera vis och kan främja batteritiden.
    Skillnaden i praktiken mellan min Oneplus 3 och SGS7 är solklar.

  • nickewi

    Ja har gärna 8 eller varför inte 10gb, men fyller ju ingen funktion idag. Lyssna på Spotify via hela högtalare, Netflix via Chromecast, surfa och skrev på Messenger med 3gb. Den blev påverkad av de men inte så att den hängde sig eller inte hängde med.
    Förstår inte vilken situation de ska va nödvändigt

  • Mattias Alnerby

    Försök å tänk framtid. Vad vet du vad för typ av applikationer/funktioner som kommer i framtiden. Om mer ram är en gimmik så räcker 512mb för dig antar jag..

  • nickewi

    Ja gud ja, man kör otroligt mycket i bakgrunden och flera flikar. Men återigen, va ska du med 8gb till med normalt användande? ”Vi” på denna sidan använder antagligen mobilerna till bra mycket mer än vanliga brukaren. Men ser fortfarande inte syftet med 8gb, precis som när tillverkarna tävla i vem som hade flest megapixlar i telefonerna när ”vi” visste att annat som objektiv och annat spelade mer roll?

    Men ska kanske säga, så de inte missuppfattas här. Låter som att ja inte vill hänga 8gb och lätt att skriva ”ingen som tvingar dig att köpa en telefon med 8gb”.

    Försöker bara förstå syftet om de nu finns ett, annat än att de låter bra med mer.

  • Mattias Alnerby

    Funktionen är ju att du kan ha fler appar kvar i minnet utan att dom stängs? Vad är negativt med det?

  • nickewi

    Ja men nu börjar de ju gå åt personangrepp hållet här, alltså dagis nivå. Ja förstår att framtida tjänster och funktioner i framtiden kan mycket väl behöva mer ram.
    Kan relativt enkelt få en telefon med 3gb att börja hacka med flera tungdrivna sidor och flikar på chrome, Spotify, Netflix och smått och gått så blir de tufft för telefonen. För egen del hade 4gb varit optimalt då ja sällan använder VR och bara kör tidigare nämnda tjänster.
    Men idag, med tjänsterna som finns idag och 2 år framåt, va kan äta upp 8gb?
    Ifrågasätter inte för att dumförklara din tidigare kommentar utan för att ja inte förstår syftet med så mycket ram idag med VR som blir tungdrivet inräknat. Annat än att de låter bättre med mer..

  • Mattias Alnerby

    ”Ja men nu börjar de ju gå åt personangrepp hållet här, alltså dagis nivå”…..Vi säger så.. Adjö.. Lol

  • nickewi

    Nej! Du missförstår, ser de inte som negativt med mer, släng på 10 om de går. Ja vill förstå va man kan ja för nytta av det med tekniken som finns idag? Personligen klarar ja mig med 4gb utan problem, använder telefonen allt mindre.. så av nyfikenhet alltså. Ser en säljare framför mig som kommer pitcha med de det första han gör.

  • nickewi

    Du har ingen aning alltså.. lol

  • nZb

    Hosta virtuella servermiljöer från mobilen GG då på 4gb ram kommer du ingenstans på.

  • nZb

    Du är berättigad till din åsikt. Men vi behöver mer RAM. Det är ett faktum.

  • nZb

    Jag kan inte se relevansen i vad jag TROR skulle ha för betydelse i detta. Däremot vad jag VET, och där vet jag att dom stora företagen ser framtiden i mobilen och bort med stora klumpiga desktops och serverhallar. Du behöver 8gb idag som teknikintresserad för att kunna köra vissa olika konsol emulatorer. Kul att du är nöjd med dina 3gb btw.

  • Sven

    Så 1 av 100 bryr sig, låt oss räkna lite.
    Låt oss säga att de säljer 5.000.000 enheter, det är alltså 50.000 personer som ”bryr sig” x 5-6000kr, det blir mellan 250-300.000.000 kronor, så nog är det en relevant siffra allt.

  • nickewi

    Jo jag använder telefonen mindre och mindre så klarar mig oftast på de, 4gb hade varit optimalt för mig och hur ja använder telefonen.
    Detta va skit spännande ämne, man byter alltså ut datorerna. Innebär de att man låter jobb telefonerna vara på jobbet som en server eller ”aktiverar” man de när man kommer till jobbet? Har bara sätt videor om de men då handlar de om i hemmet.
    Tack för ditt tålamod btw! Förstår att ja blir som en finne i röven när ja ifrågasätter men detta du beskriver va ja inte medveten om alls!

  • nickewi

    Ja måste erkänna att ja har lärt mig helt fel i hur minnet fungerade. Läste på och kolla runt på videor om just detta och måste ju säga att du har helt rätt i att de är mer än gimmick som ja trodde.
    Jag hade lärt mig att android måste ja ett stöd för mer ram för att kunna nyttja det. Ingen aning om varför ja lärt mig så men galet fel va de!
    Så även att jag klarar mig på 4gb idag så kommer mer aldrig bli onödigt.
    Grymt att du och flera andra orkar svara! Lär sig dagligen saker här ?

  • nZb

    Ständigt aktiva, förutsatt att batteriet håller. När du kommer till jobbet kopplar du in den i en docka så du får tangentbord, mus, och 2-3 bildskärmar också

  • nickewi

    Tror nog ja salta duktigt, lär va långt färre, i vilket fall så har ja blivit duktigt motbevisad att de e mer än gimmick!

    Men fde intressanta för företagen är ju att kunna göra vinst med, så frågan är hur mycket av dom 250-300.000.000 som e vinst.

  • KalleKn

    Finns väl fler än ”vi” som hoppar men olika appar. Kollar valfri tonåring så körs det youtube, facebook och minst tre chatappar samtidigt. Det hoppas hejvillt och det skall inte vara lagg när dom gör det. Då behövs minne och det är ett normalt användade.

  • KalleKn

    chromecast går ju direkt till källen, det belastar inte telefonen ett enda dugg. Vet inte hur Heos gör men antagligen samma sak. Så du lyckades just visa att du inte har speciellt bra koll på vad som är resurshungrigt.

  • nickewi

    Ja körde Netflix till chromecasten och Spotify till heos , chatta och surfade runt utan lagg, men den blev lite långsammare. De med 3gb så köper inte att man behöver 8 eller ens 6 för normalt användande. Så köper inte ditt argument där. Men andra användare har läst upp mig i kunskap ja inte hade så inser att de e mer än säljsnack.

  • Hi

    Men snälla sluta tjata om dina barnsliga idéer. Du gör Internet dummare.

  • Emil

    och en Lamborghini är så tung att den måste ha 700 hästar bara för att kunna förflytta sig då enligt din logik? Android funkar utmärkt med 2GB RAM. Bara för att det finns Androidmobiler med 6 och snart 8GB RAM så betyder det ju inte att det är nödvändigt för att det ska flyta på bra..

  • Emil

    Nej det fyller ingen funktion idag, men för att det ska fylla en funktion i framtiden så måste väl utvecklingen av hårdvaran gå framåt så att det finns nåt att utveckla till.

  • nickewi

    Mm förstår hur du tänker

  • nickewi

    Okej så att hoppa mellan Byta film, byta låt, skriva på Messenger och samtidigt surfa runt på både tyngre och lättare sidor, samtidigt som de körs widgets I bakgrunden (som exempel) inte drar ram..?
    Hur bevisar de att ja inte har kunskap? De enda de bevisar att ja inte har speciellt stort behov av mer ram än 3-4gb.

  • KalleKn

    Fortfarande så drar två av apparna i princip nada. Du använde det som exempel på tung användning…

  • finnbo2

    Då är det ännu mer obegripligt varför folk betalar för det.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Javautvecklare i Internetbanken till Handelsbanken Publicerad 22 Jan 2018
Mjukvaruutvecklare till Tieto i Luleå Publicerad 22 Jan 2018
BI DEVELOPER TO ATLAS COPCO INDUSTRIAL TECHNIQUE Publicerad 22 Jan 2018
Junior utvecklare till Roi Rekrytering i Malmö Publicerad 22 Jan 2018
IT-tekniker Publicerad 22 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?
  3. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  4. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  5. LG ansöker om patent för vikbar smartphone – öppnas som en bok
  6. Här är de bästa Google-apparna för Android

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  3. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  4. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  5. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  6. Motorolas nya smartphones läcker ut, inklusive Iphone X-liknande Moto X5

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons