Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

LG Sverige visar upp Optimus 2X – Swedroid var där

Postat:
18:28 - 2011-01-14
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:

LG bjöd under gårdagen på en presentation av företagets kommande androidflaggskepp Optimus 2X, och vi var förstås där för att få oss en titt och en kort hands on. Optimus 2X kommer vid säljstart i slutet av februari/början på mars sannolikt vara den första androidtelefonen baserad Nvidias Tegra 2-plattform, vilken bland annat inkluderar två kärnor på 1 GHz vardera och en kraftfull grafikprocessor.

Unders presentationens gång visade Erik Andersson, produktchef för mobiltelefoner på LG Electronics i Norden, vad som blir möjligt med dubbla processorkärnor. Bland annat spelade han upp ett videoklipp i 1080p (h.264 i MKV-container) med telefonen ansluten till en full-HD-TV genom telefonens micro-HDMI-utgång med vad vi uppfattade som ett klanderfritt resultat. Vidare demonstrerades spelet Dungeon Defenders, som är speciellt optimerat för Tegra 2, där telefonen uppvisade en riktig hygglig frame rate. Vad som imponerade mest var dock webbläsarprestandan; exempelvis gick det utmärkt att scrolla utan någon påtaglig ryckighet eller hackande som följd samtidigt som en flashvideo spelades upp i ett och samma fönster, därtill verkar laddningstiderna ha förbättrats markant.

I mjukvaruväg är det Android 2.2/Froyo som gäller vid försäljningsstart och användare kan framöver se fram emot en uppdatering till Android 2.3/Gingerbread, något datum kunde man däremot inte uppge. I vanlig ordning har LG varit sparsamma med att ändra på Android och utöver hemskärmen/launchern är det i stort sett en vanilla-version (oförändrad) av Android som följer med. Antalet medföljande applikationer är dessutom få till antalet och LG skickar bland annat med en hemskärmväljare för att växla mellan deras egen eller Googles hemskärmvariant/launcher. Vid sidan om kommer LG också att skicka med ett program för att styra telefonen från datorn; LG PC Suite. Det hela fungerar ungefär på samma vis som med emulatorn som följer med SDK:n till Android, det vill säga med det undantaget att man styr telefonen framför en virtuell instans av Android.

Vi passade också att förhöra oss kring hur man på LG upplever batteritiden, speciellt som enheten har dubbla processorkärnor. Enligt LG är skillnaden i förhållande till föregående generation telefoner inte påtaglig, däremot innebär den goda prestandan att man i högre utsträckning använder telefonen för exmpelvis surf, vilket naturligtvis gör att det kan upplevas som att batteriet går åt fortare. Enligt ARM och Nvidia själva skall Tegra 2 vara mer energisnål än föregående generation plattformar.

När det var dags att klämma och känna på telefonen kunde vi omedelbar konstatera att ytbehandlingen på bakstycket påminner om den på LG Optimus One, det vill säga en sträv och snudd på gummiliknande sådan. I övrigt kändes telefonen relativt lätt och välbyggd. Skärmen gav intrycket av att återge färger på att bra vis och likaså betraktningsvinkeln upplevde vi som god.

Ett test av LG Optimus 2X kommer att dyka upp här på Swedroid först när vi lagt vantarna på ett produktionsfärdigt exempler utan debugmjukvara – förhoppningsvis inom en månads tid. Utifall ni läsare har några funderingar kring telefonen tar vi tacksamt emot dessa i kommentarsfältet nedan.

[LG Optimus Black X2]

Lägsta pris på LG Optimus 2X på Prisjakt just nu:

  • Pafffare

    Iphone på steroider?

  • J.

    ”Vad som imponerade mest var dock webbläsarprestandan; exempelvis gick det utmärkt att scrolla utan någon påtaglig ryckighet eller hackande som följd”

    Det känns lite sorgligt när det krävs en dubbelkärnig processor på 1Ghz för att klara av något så grundläggande som att scrolla fönster =/

  • Marcus

    Jag vill se HTC’s tvåkärniga! När den nu kommer. Älskar HTC’s byggkvalité o känsla!

  • Gambit_2K

    Ser ut att bli min nästa mobil, men vad är det för skärm de kör med?

  • Anonym

    Jag är mycket besviken på att de satt ett skikt plast över kameralinsen. Efter några månader var kameran på min Desire mer eller mindre obrukbar, speciellt i motljus.

    Om ni kan kolla detta och försöka avgöra hur pass reptålig plasten är vore jag tacksam.

  • J.

    @ bernard
    Nåväl, sorgligt för Adobes del istället då ;) (Även om jag håller fast vid att just prestandan för UI:t är en av Androids svagaste punkter)

  • mikael

    Fan ja räknade ju med att swedroid skulle stå o göra peace tecknet i bakgrunden. Av rubriken att döma.
    Lite besviken faktiskt :p sjuk.

  • Martin

    Hur kändes dom fysiska knapparna? Bra tryckmotstånd?

  • Anonym

    J. :“Vad som imponerade mest var dock webbläsarprestandan; exempelvis gick det utmärkt att scrolla utan någon påtaglig ryckighet eller hackande som följd”Det känns lite sorgligt när det krävs en dubbelkärnig processor på 1Ghz för att klara av något så grundläggande som att scrolla fönster =/ Rapportera inlägg 0  1

    Det dom mena var ju dock att det gick felfritt att scrolla samtidigt som en flashvideo spelades upp i samma fönster.

  • Frej

    Hur många tryckpunkter har multitouch stöd för?

  • OC

    Frågor till kommande test:
    Eftersom detta är en prestandamaskin, kommer CPU och GPU att kunna överklockas, som är vanligt på prestanda PC-burkar?
    Rent konkret, kommer LG ha en kernel som tillåter överklockning med SetCPU till säg 1,2GHz?
    Kan LG tänka sig att sälja en app som kan överklocka CPU/GPU?

  • upnorth

    OC :Frågor till kommande test: Eftersom detta är en prestandamaskin, kommer CPU och GPU att kunna överklockas, som är vanligt på prestanda PC-burkar? Rent konkret, kommer LG ha en kernel som tillåter överklockning med SetCPU till säg 1,2GHz? Kan LG tänka sig att sälja en app som kan överklocka CPU/GPU? Rapportera inlägg 0  0

    Googlade lite på det (mest för att kunna länka med ne nedvärderande kommentar ^^) men jag hittade faktiskt ingenting om det. Kollade specifikt på sweclockers också men ingenting där heller :P

    Förmodligen är den utvecklad för helt andra saker än rena prestanda och fokus ligger förmodligen på funktion per energi – maximal effektivitet.

  • Adrian

    Intressant modell. Undrar vad priset blir här i Sverige?

    Synd att dom inte satt i den bättre skärmen som sitter i vanliga Optimus…

  • Anonym

    OC :Frågor till kommande test: Eftersom detta är en prestandamaskin, kommer CPU och GPU att kunna överklockas, som är vanligt på prestanda PC-burkar? Rent konkret, kommer LG ha en kernel som tillåter överklockning med SetCPU till säg 1,2GHz? Kan LG tänka sig att sälja en app som kan överklocka CPU/GPU? Rapportera inlägg 0  1

    Skojar du eller? Antagligen inte!!

  • Bjorn

    Testade denna på CES hos NVIDIa och blev riktigt imponerad, särskilt av filmning i 1080p och av den allmäna prestandan. Tyckte den var snygg och sober och skärmen var det inget jag reagerade negativt mot. Har en Desire HD som jag gillar men vi får se … vore inte alls dumt med Tegra 2 ..

  • tryfan

    @ J. Att ”scrolla ett fönster” går ju utmärkt med min lilla Wildfire, så det är nog knappast det som är problemet.

  • tryfan

    @ Anonym Hur i hela världen har du hanterat din telefon – har du slipmedel i fickorna? Min Wildfire ser iofs hemsk ut efter ett tag, men efter ett par tag med en putsduk så är linsen som ny igen. Har svårt att tro att Desire skulle vara så mycket sämre…
    Dock är detta ett allmänt problem med mobiltelefoner – det skulle givetvis finnas ett skjutlock för linsen, så att man slapp putsa!

  • Emme

    Tyvärr har jag förlorat förtroendet på LG efter att ha köpt Viewty men det är en klart intressant modell och de kanske har skärpt sig?

  • oscar

    tryfan :@ Anonym Hur i hela världen har du hanterat din telefon – har du slipmedel i fickorna? Min Wildfire ser iofs hemsk ut efter ett tag, men efter ett par tag med en putsduk så är linsen som ny igen. Har svårt att tro att Desire skulle vara så mycket sämre… Dock är detta ett allmänt problem med mobiltelefoner – det skulle givetvis finnas ett skjutlock för linsen, så att man slapp putsa! Rapportera inlägg 0  0

    har faktist precis samma sak på min desire måste typ ta av batteriluckan för att ta kort jätte sudigt annars:S

  • tryfan

    oscar :

    tryfan :@ Anonym Hur i hela världen har du hanterat din telefon – har du slipmedel i fickorna? Min Wildfire ser iofs hemsk ut efter ett tag, men efter ett par tag med en putsduk så är linsen som ny igen. Har svårt att tro att Desire skulle vara så mycket sämre… Dock är detta ett allmänt problem med mobiltelefoner – det skulle givetvis finnas ett skjutlock för linsen, så att man slapp putsa! Rapportera inlägg 0  0

    har faktist precis samma sak på min desire måste typ ta av batteriluckan för att ta kort jätte sudigt annars:S Rapportera inlägg 0  0

    Det är ju bedrövligt :( Har haft min WF i fickan i stort sett varenda dag det senaste halvåret, utan några nämnvärda skador på linsglaset. Jag har iofs ett silikonfodral – det täcker inte objektivet, men det kanske skyddar ändå?

  • Martin K

    @ J.

    Var det medvetet som du ”glömde” eller läste du bara inte klart meningen du citerade?

    ”Vad som imponerade mest var dock webbläsarprestandan; exempelvis gick det utmärkt att scrolla utan någon påtaglig ryckighet eller hackande som följd –> samtidigt som en flashvideo spelades upp i ett och samma fönster <– […]".

    Flash suger musten ur det mesta i mobilväg, att kunna scrolla utan ryckighet samtidigt som man kör en flashvideo är imponerande 2011.

  • Chrille

    J. :“Vad som imponerade mest var dock webbläsarprestandan; exempelvis gick det utmärkt att scrolla utan någon påtaglig ryckighet eller hackande som följd”Det känns lite sorgligt när det krävs en dubbelkärnig processor på 1Ghz för att klara av något så grundläggande som att scrolla fönster =/ Rapportera inlägg 5  6

    Frågan är om det har med det att göra, tror mer det beror på att den kör 2.3 som har hårdvaruaccelererad gfx.

  • Peter

    Ärligt talat bland det tråkigaste jag sett i designväg, fast inte lika illa som nexus s. LG som mobiltillverkare är jag egentligen väldigt tveksam till, hoppas de kan övertyga en mer med den här. Ser fram emot er recension.

  • upnorth

    Martin K :@ J. Var det medvetet som du “glömde” eller läste du bara inte klart meningen du citerade?“Vad som imponerade mest var dock webbläsarprestandan; exempelvis gick det utmärkt att scrolla utan någon påtaglig ryckighet eller hackande som följd –> samtidigt som en flashvideo spelades upp i ett och samma fönster <– […]”.Flash suger musten ur det mesta i mobilväg, att kunna scrolla utan ryckighet samtidigt som man kör en flashvideo är imponerande 2011. Rapportera inlägg 0  0

    Haha, snacka om ett prestandatest som slår allt vad andra benchmarkprogram heter ^^

    ”Can it run Flash properly? We don’t believe you, no such device can be invented, but if you make it through our test with a top score you proved us wrong and win 10 000 dollars from the US Military Black Ops budget!”

  • Simon

    Har samsung galaxy s android 2.2? Tacksam för snabbt svar :D

  • Erik

    Är det korrekt uppfattat att detta är den snabbaste android ni sett, när det gäller att ladda webbsidor?

  • Malte Lewan
  • Jocke

    @Simon
    Ja, Galaxy s levereas med froyo (2.2)

  • Simon

    Tack så mycket :D

  • Robin

    Pafffare :Iphone på steroider? Rapportera inlägg 8  2

    Blanda inte ihop den hårfrisörs-mobilen med denna prisvärda best.

  • Twisted1

    OC :Frågor till kommande test: Eftersom detta är en prestandamaskin, kommer CPU och GPU att kunna överklockas, som är vanligt på prestanda PC-burkar? Rent konkret, kommer LG ha en kernel som tillåter överklockning med SetCPU till säg 1,2GHz? Kan LG tänka sig att sälja en app som kan överklocka CPU/GPU? Rapportera inlägg 0  3

    Självklart så kommer inte LG tillhandahålla överklocknings kernel eller liknande, men du kan lita på att dev. på XDA mm. Kommer göra det :)

  • Jon

    Tråkigt att några androidtelefonttillverkare inte har nåt eget designtänk utan rakt av kopierar…Apple.

    Lite extra trist är det väl för Samsung med deras ”flaggskepp” Galaxy S som är en kopia på en föråldrad modell av Iphone 3G. Men så blir det lätt om man inte tänker själv utan kopierar andra. Mycket skum filosofi tycker jag.

    En eloge till Sony Ericsson som i sammanhanget väl nästan är de enda som tänker själva med avseende på design och som dessutom lyckas. HTC:s designavdelning verkar ju består av ett gäng elektroingengörer :-)

    Mvh
    Jon (tidigare androidägare X10mini pro, nu mycket nöjd Iphone 4 ägare som hittat hem)

  • Anonym

    Jon :Tråkigt att några androidtelefonttillverkare inte har nåt eget designtänk utan rakt av kopierar…Apple.Lite extra trist är det väl för Samsung med deras “flaggskepp” Galaxy S som är en kopia på en föråldrad modell av Iphone 3G. Men så blir det lätt om man inte tänker själv utan kopierar andra. Mycket skum filosofi tycker jag.En eloge till Sony Ericsson som i sammanhanget väl nästan är de enda som tänker själva med avseende på design och som dessutom lyckas. HTC:s designavdelning verkar ju består av ett gäng elektroingengörer :-)Mvh Jon (tidigare androidägare X10mini pro, nu mycket nöjd Iphone 4 ägare som hittat hem) Rapportera inlägg 0  1

    Vad finns det för likheter mellan iphone 3g och galaxy s?? Eller du kanske är en sån som bara tänker på det yttre, då kan jag i så fall förstå vad du menar.

  • Speedmaster

    Jon :Tråkigt att några androidtelefonttillverkare inte har nåt eget designtänk utan rakt av kopierar…Apple.
    Lite extra trist är det väl för Samsung med deras “flaggskepp” Galaxy S som är en kopia på en föråldrad modell av Iphone 3G. Men så blir det lätt om man inte tänker själv utan kopierar andra. Mycket skum filosofi tycker jag.
    En eloge till Sony Ericsson som i sammanhanget väl nästan är de enda som tänker själva med avseende på design och som dessutom lyckas. HTC:s designavdelning verkar ju består av ett gäng elektroingengörer :-)
    MvhJon (tidigare androidägare X10mini pro, nu mycket nöjd Iphone 4 ägare som hittat hem)
    Rapportera inlägg 0  0

    Ett gäng kopior på Iphone… Skönt att du har hittat hem Jon.

  • Michael

    Iphone 4 får dom gärna kopiera då den är väldigt snygg och stylish. 2G-3GS som samsung har kopierat rakt av är riktigt ful dock. Denna är en intressant mobil men får se vad modcommunityt lyckas göra av den. Men till hårdvaran sett verkar den väldigt prisvärd.

  • Jon

    @Anonym

    Ja, jag menar utseendet. Hela mitt inlägg hade lite bäring på just styling av telefonerna :-)

    Samsung har väl iofs med Galaxy S gått ett steg längre och kopierat delar av iOS som filt över Android generic.

    Så nog finns det likheter – både styling – och funktionsmässigt.

    //jon

  • hawkiz

    Blir lätt en sån här när den kmr ut! :]

  • Olentoft

    Får ändå hålla med om att Samsung mfl gärna kopierar designen från iPhone. Spelar ingen roll om du kör på android. En telefon som ser ut som en iPhone ger mig känslan av att de ”vill” vara en iPhone. Och vi vill inte vara några iPhone ägare ;)

  • binary

    Är skärmen bättre än HTC Desires?

  • Snirkel

    @ Jon Vad är det som är en kopia på iphone? Att den är fyrkantig och har en touchscreen? Hårdvaran inuti är en helt annan plattform, bakstycket är i annat material, det är fler än en knapp på fronten, det är mer fysiska anslutningsmöjligheter än iphone, och till slut är det en nära-vanilj version av Android som rullar i den. Jag tycker också att SE Arc ser fin ut, men vad jag kan se är det i stort att man har en udda kurvatur på bakstycket och en SE logga som skiljer. Å andra sidan har Galaxy S en ovanlig kurvatur på framsidan vilket jag aldrig har sett på en äppelprodukt. Utveckla gärna hur du tänker, för jag är riktigt nyfiken på om det fanns en tanke bakom uttalandet eller om det bara är tomt trolleri.

  • Jon

    Håller med dig Olentoft – det är så Androidtillverkarna borde resonera. Vi vill nåt själva och är stolta över det – inte vara second på iPhone.

    SE Arc ser bra ut tycker jag! Hoppas SE kommer på banan med mjukvaruuppdateringarna.

    LG blir säkert också bra – frågan är bara varför de kopierar iPhone 4:s utseende. Taffligt tycker jag.

    //jon

  • Speedmaster

    Jon :Håller med dig Olentoft – det är så Androidtillverkarna borde resonera. Vi vill nåt själva och är stolta över det – inte vara second på iPhone.
    SE Arc ser bra ut tycker jag! Hoppas SE kommer på banan med mjukvaruuppdateringarna.
    LG blir säkert också bra – frågan är bara varför de kopierar iPhone 4:s utseende. Taffligt tycker jag.
    //jon
    Rapportera inlägg 0  0

    Mycket provocerande likt, kantig med metallram. Trolldesignfråga?

  • F

    Metall på sidorna, ser fräsch ut!

  • Oscar

    Död åt apples stängda OS!(inte OSX)
    När det bara är apple som själva använder deras mjukvara kommer fler andra aktörer välja Android vilket = att android vinner flest användare i längden right?

  • Kristofer Wåhlin

    Ni här på Swedroid säger att den förmodligen kmr börja säljas i slutet på februari, och Dustin har precis ändrat från 24 januari till den 27 januari, själv hoppas jag på att ni har jävligt fel :P för min HTC Hero har gjort sitt, den blinkar o funkar knappt hälften längre, börjar bli otålig..
    Får dock snart hem en Ny Ericsson T28, kan va lite fräscht..

  • Anonym

    Vet ni vad det är för skärm? amoled?
    Hur många fingrar klarar digitizern av?

  • Cim

    ”LG skickar bland annat med en hemskärmväljare för att växla mellan deras egen eller Googles hemskärmvariant/launcher.”

    Innebär inte detta att den i princip kan bli ”vanilla android” eller tolkar jag det helt fel nu?

  • Kadaver

    Om LG kan garanterqa uppdateringar av Android sålänge hårdvaran är aktuell och stöds, så är det ju ett vettigt alternativ. Ska dom hålla på som SE och erbjuda uppdateringar i ett halvår så kan man ju lika gärna elda upp pengarna eller köpa iphone.

  • John

    @ Cim
    Förutom att LG har sin egen grafik lite här och var så jo, det blir väl 95% vanilla då.

  • Anonym

    mycket fin telefon, är själv ute efter en ny men ingen av de nyaste har träffat mitt i prick för min del… Denna liknar ju iphone4 lika mycket som SGS liknar iphone3gs

    I min fantasi finns en SE ARC med tegra2!!

    är tegra2 grafikaccelererad?

  • @ Anonym
    Skärmen ska vara en H IPS-skärm, liknande iPhones retina om jag minns rätt.
    Digitizer vet man inte nåt om mig veterligen, men det vore idiotiskt att inte ha 3+ äkta multi touch.

  • Robin

    Kan ni bekräfta om det är 512MB ram? Är Upplösningen ” riktiga” pixlar eller pentileteknik?

  • Robin

    Har inget i mot Iphone 4 design, rent och medelmåttigt tycker jag.
    Men att denna Lg skulle va kopierad av iphone 4 stämmer inte.
    Bara för att den är snygg och överlag verkar vara en bra telefon så behöver den inte va kopierad av Iphone, okej?

    Vi kan börja med baksidan, vad har LG kopierat där? Inget att snacka om..inget är likt för fem öre.
    Framsidan, Är touch-knapparna lika? Nej. Är skärmen lika många tum? Nej. Är den svart? Ja.
    Sidorna runt om, Har den liknande sidoknappar? Nej. Har den en atenn runt om? Nej.
    Nedre delen vid micro-usbet så finns det två hål som är likt iphone 4, Ja.

    Nu kan ni sluta säga att den är kopierad :)

  • @ Robin
    Det är definitivt en LCD-skärm och därmed ”riktiga” pixlar. Vårt intryck är som sagt att det rör sig om bra panel också.

    Tyvärr hade vi inte möjlighet att installera något program, så hur stor del av minnet som finns tillgängligt för OS:et är vi fortfarande osäkra på. Det verkar som att det rör sig om ca 370MB, vilket innebär minst 512MB RAM.

  • Anders

    Vilka färgalternativ kommer det att finnas?

  • Torbjörn af Leijonhufvud

    @ J.

    Detta var samtidigt som en flashvideo spelades upp. Men håller med om att det är sorgligt på de flesta andra Androidtelefoner.

  • Exodite

    @ Torbjörn af Leijonhufvud
    Du har väl alltid möjligheten att avinstallera Flash iofs.

    Personligen skulle jag absolut inte använda det på en mobil enhet. Då är iofs. det enda jag ser i Flash-väg reklam-banners och YouTube men det senare har man en dedikerad applikation till.

    YMMV.

  • Gambit_2K

    Kan vara värt att nämna att Android 2.2 inte är flertrådigt, så när när LG släpper 2.3 till telefonen borde man få en nice prestanda skjuts.

  • Anonym

    Tycker det e synd att iPhone 4 kopierat LG viewty ku990. Om vi ska prata om villken mobil den liknar…….

  • Nick

    Vad spelar det för roll om någon mobil liknar någon annan? Är väl så med allt,
    t ex bilmodeller…

  • Henrik

    Gambit_2K :Kan vara värt att nämna att Android 2.2 inte är flertrådigt, så när när LG släpper 2.3 till telefonen borde man få en nice prestanda skjuts.

    Vad menar du? Android har alltid haft trådar — i dokumentationen för Thread-klassen står det ”Since: API Level 1”.

    Även om inte alla program skulle utnyttja trådar ordentligt så är de ju ändå uppdelade på massor av olika processer, vilka kan köras på olika CPU-kärnor. Det är inte som i Java på skrivbordsdatorer, där man måste ha trådar för att VM:en är bloatad att man bara kan köra ett fåtal processer.

  • Gambit_2K

    Henrik :

    Gambit_2K :Kan vara värt att nämna att Android 2.2 inte är flertrådigt, så när när LG släpper 2.3 till telefonen borde man få en nice prestanda skjuts.

    Vad menar du? Android har alltid haft trådar — i dokumentationen för Thread-klassen står det “Since: API Level 1″.Även om inte alla program skulle utnyttja trådar ordentligt så är de ju ändå uppdelade på massor av olika processer, vilka kan köras på olika CPU-kärnor. Det är inte som i Java på skrivbordsdatorer, där man måste ha trådar för att VM:en är bloatad att man bara kan köra ett fåtal processer. Rapportera inlägg 0  0

    Hmm läste det hos endgadget samt på slashgear http://www.slashgear.com/lg-optimus-2x-hands-on-video-05123403/

    ”What remains to be seen is what version of Android the Optimus 2X ends up with. NVIDIA told us that it’s up to LG to decide, and we already know that the smartphone will launch internationally with Android 2.2 Froyo which doesn’t include multi-threading support. That will have an impact on performance, since of course Tegra 2 has two cores to play with. LG has said it intends a 2.3 Gingerbread update later in 2011, ”

    Men jag har även hört detta tidigare långt när först 2.3 nämndes.

    Det stämmer alltså inte? Andriod har allid haft stöd för flertalet CPU kärnor + trådar?

  • Anonym

    Kommer det vid säljstart i Sverige för denna mobil precis som för Nexus S handla om en importerad variant utan svenskt språkstöd?

  • Henrik

    @ Gambit_2K
    Jag ska inte uttala mig alltför tvärsäkert, men trådar har som sagt alltid funnits och kärnan är ju Linux, som haft stöd för flera kärnor och processorer i många år. Det skulle förstås kunna tänkas att kärnan kompilerats utan SMP-stöd, men det borde ju vara lätt åtgärdat, förutsatt att inte Google pajat något.

    Kanske pratar de om att någon väldigt specifik del av systemet för närvarande inte använder flera trådar, t.ex. grafiksystemet. Eller så vet de inte alls vad de pratar om. :)

    Hur som helst så hittar jag ingenting om trådar i Googles version notes för 2.3.

  • seriouz

    När lanseras den i Sverige??, tycker det är ngt LG borde svarat på.

  • Henrik

    @ Gambit_2K
    Det slog mig just att detta kanske är vad de hört i fjortonde led och missförstått: http://www.linuxfoundation.org/news-media/blogs/browse/2010/12/android-will-be-using-ext4-starting-gingerbread

    Nexus S kommer byta till ett annat filsystem p.g.a. de byter gränssnitt mot flashminnet. Man har valt ext4, samma filsystem som används i de flesta Linuxdistributioner, och en fördel med det framför YAFFS (som användes tidigare) är just att det är flertrådat.

    Det här är för övrigt samma sak som s.k. laggfixar till Galaxy S gör — byter ut Samsungs eget fulhackade filsystem mot ext4. Så det är inget unikt för Gingerbread.

  • Emme

    Bra, övergång till ext stärker Android.

  • bob

    åh, äntligen en telefon jag vill ha!
    det enda jag saknar är nån form av styrkula då jag gillar det…
    är inte helt pepp på stålkanten heller, är den bara design eller är den någon form av antenn eller dylikt?
    apropå design skulle det vara kul med lite andra färger någon gång. typ röd, blå osv… eller åtminstone en telefon med skal som man kan byta, fodral känns lite B.

  • Anonym

    Henrik :@ Gambit_2K Det slog mig just att detta kanske är vad de hört i fjortonde led och missförstått: http://www.linuxfoundation.org/news-media/blogs/browse/2010/12/android-will-be-using-ext4-starting-gingerbreadNexus S kommer byta till ett annat filsystem p.g.a. de byter gränssnitt mot flashminnet. Man har valt ext4, samma filsystem som används i de flesta Linuxdistributioner, och en fördel med det framför YAFFS (som användes tidigare) är just att det är flertrådat.Det här är för övrigt samma sak som s.k. laggfixar till Galaxy S gör — byter ut Samsungs eget fulhackade filsystem mot ext4. Så det är inget unikt för Gingerbread. Rapportera inlägg 2  0

    Ahaaa du låter lite kunnigare så jag litar mer på dig :)

  • Dibbe

    Ser ut som en värdig efterträdare till min Magic… någon som vet hur LG är på uppdateringar?

  • Matte

    LG suger när det gäller uppdateringar!

  • Norsehawk

    @ Matte
    Och vad vet du om detta Matte? Har du ägt en Android-telefon från LG tidigare? Eller var det kanske en LG KU990 Viewty?

  • Anonym

    @ Norsehawk
    Det är väl bara att kolla hur dom tidigare LG androiderna blivit uppdaterade!

  • Norsehawk

    @ Anonym
    Du menar LG GT540 Optimus som har Android 2.1/Eclair som hela Sony Ericsson-familjen och en som kallas för Optimus One och LG E720 Optimus Chic som fick Android 2.2/FroYo förra året i hösten och Optimus One som kommer få Android 2.3/Gingerbread? Jaha, dom! Men just j-vlar, jag glömde ju LG GW620. När var det den kom ut nu igen? LG:s första Android-telefon som ALLA glömt bort…

  • Magnus

    Testa den, och även andra telefoner ni fortfarande har med Smartbench 2010 vilket inte verkar like partisk som många andra, fast frågan är väl om tester gör den rättvisa öht..

  • Walle1991

    Hoppas att det är bättre byggkvalla än gt540.. *-*’ skickat in den två gånger, snart blir det tredje gången. På knappt ett haft år..

  • Tomas

    Har den någon kameraknapp?

  • dexter

    @Henrik Alla lagfix har inte ext4, tror den jag kör med har 3an. Är det hemsnickrat? Läste lite och såg att det stod RFS och kopplade det som RaiserFS, men har inte kollat upp det.
    Sen låter det väl inte allt för ologiskt att de kompilerat kärnan för singel då det väl bantar den lite och alla enheter varit singel.

    @norsehawk Varför skulle LGs första klara sig undan uppgraderingsnazisterna när inte SEs första gör det? ;-) Tror det bara är HTCs första som kommer undan…

    Sen iPhone 4-likheten. Jag tycker den påminner om SE M600 med metallramen runt så där. Det kan komma som en chock för vissa, men Apple är inte först med allt.

  • Henrik

    @ dexter
    Det är mycket möjligt att vissa använder ext3 istället för ext4. Huvudsaken är nog att få bort RFS, vilket är FAT med en journal och alltså inte särskilt modernt: http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/products/fusionmemory/Products_RFS_Brochure.html

  • Twisted1

    @ Henrik

    Finns en bunt olika sk. lagfixes, ext2/3/4 med/utan journal JFS bla. Den enda som anses stabil i längden är dock ext4 Med senaste SGS programvaran är dock all form av lagg problem trots RFS.

  • Joel

    Blir så förvirrad av alla olika leveransdatum, någon som vet något?
    Enligt Dustin ska den komma 27:e Jan, men enligt de flesta oberoende källor så talas det om slutet av Februari och tillochmed slutet av Mars. Finns det någon möjlighet att man får den i sina händer i Januari eller är det bara jag som vägrar öppna Pandoras ask?

  • dexter

    @ Twisted1
    Vilken klassar du som den senaste? Var får man tag på den?

    @ Henrik
    Där ser man. Tack för länken.

  • Kristofer Wåhlin

    @ Joel

    Undrar precis samma sak, jag har ju förbokat på Dustin, så hoppas innerligt att det stämmer :)
    Kmr säkert bli besviken, och att den kmr typ 1 mars!

  • Philip

    Kommer den komma till operatören telenor, och vad för telefoner förväntas i februari och mars. kan den spela upp divx och filmer och serier?

  • hemulo

    tycker det verkar svårt att få konkreta specs på alal detaljer, olika sidor runt om på webben har olika besked (exempel är Fm radio) dessutom är LG’s egen spec sida allt annat än detaljrik. fattar inte varför man drar sig för att ge kunderna så fullgod info som bara är möjlig

  • Kristofer Wåhlin

    Känns väldigt skönt att Dustinhome tagit bort leveransdatum helt plötsligt, först 13 sedan 24 och 27, nu finns det inget.. När fan kommer den!

  • SA

    Har den NFC – nån som sett nåt om det?

  • SS

    Nån som vet om den har någon zoom på kameran? Digital/optisk zoom?

  • Dykan

    Vilken ska jag välja…. Arc eller LG Optimus 2x.
    Nån som kan och vet??
    Och när kommer dessa lurar ut i butik??
    Tacksam för svar….

  • Anonym

    visste ni att det är LG som gör skärmarna till Iphone ;)

  • Anonym

    ”Bland annat spelade han upp ett videoklipp i 1080p (h.264 i MKV-container)” Haha wtf telefonen stödjer inte ens MKV?.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Javautvecklare i Internetbanken till Handelsbanken Publicerad 22 Jan 2018
Mjukvaruutvecklare till Tieto i Luleå Publicerad 22 Jan 2018
BI DEVELOPER TO ATLAS COPCO INDUSTRIAL TECHNIQUE Publicerad 22 Jan 2018
Junior utvecklare till Roi Rekrytering i Malmö Publicerad 22 Jan 2018
IT-tekniker Publicerad 22 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?
  3. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  4. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  5. LG ansöker om patent för vikbar smartphone – öppnas som en bok
  6. Här är de bästa Google-apparna för Android

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  3. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  4. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  5. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  6. Motorolas nya smartphones läcker ut, inklusive Iphone X-liknande Moto X5

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons