Liknande hårdvara, samma mjukvara – dags att nischa? [Söndagsläsning]

Postat:
18:21 - 2010-04-11
Skribent:
| upnorth
Kommentarer:
25

Tidigare har jag spekulerat kring om mobil-marknaden nästan uteslutande kommer att bestå av smartphones från och med nästa år. Att hårdvara som bland annat GPS och bra pekskärmar blivit så billig att priset inte är någon ursäkt för att segmentera telefonernas grundläggande funktionalitet. Dessutom jobbar ju Google hårt för att motverka den versionsfragmentering av Android som vi skrivit om tidigare där den kommande FroYo-uppdateringen lovar gott! Därmed ser det alltså ut som att endast tillverkarnas egna gränssnitt kan sakta ner en snabb och kontinuelig uppdatering av dessa telefoners grundläggande mjukvara.

Men om utvecklingen faktiskt går mot detta finns det naturligtvis konsekvenser. Möjligtvis undantaget kamerorna som fortfarande varierar kraftigt i kapacitet och kvalitét är det i stort sett bara processorkraft och eventuell dedikerad grafik kombinerat med olika mycket arbetsminne som skapar naturliga prisskillnader på en marknad där alla produkter kan allt. Med reservation för att mobil-kamerorna äntligen kommer upp i samma liga som sina dedikerade diton handlar det alltså om att du förmodligen bara väljer hur snabb telefon du vill ha och hur tunga program du behöver köra när du står inför ett köp.

Det öppnar för två scenarion; antingen kommer vi att få se mycket ny hårdvara som ytterligare segmeterar marknaden (jippi!), eller så kommer tillverkarna att satsa hårt på bara 3-5 modeller totalt för samtliga målgrupper. I det fallet tror jag snarare på scenario nummer 1, men samtidigt kommer vi förmodligen att få se en betydligt mer spännande utveckling än smartphone-konkurrens.

För att utveckla min tidigare tes tror jag nämligen att det kommer att dyka upp betydligt fler nischer. Idag har vi sociala telefoner som kännetecknas av chatt-programmens gränssnitt och ofta lite långsammare hårdvara, affärstelefonerna i sin tur har fysiska tangentbord i någon form men präglas också av ett större säkerhetstänk.

För två spelare som hittills varit lite anonyma i dessa sammanhang kan komma att ta för sig rejält när mobilen mer och mer kan ersätta datorn; annonsföretagen och operatörerna. En snabb gissning är att vi får stadsmobiler med fokus på design, uteliv och lokala annonser. En annan trolig nisch är träningstelefoner som kombinerat med pulsbältet ger dig allt du behöver för ett aktivt liv, där operatörerna äntligen får vara med och leka erftersom att täckningen självklart spelar stor roll och det skapar en efterfrågan att utforma olika erbjudanden efter.

Möjligheterna är så klart i det närmaste oändliga men tecknen tyder på en bransch som bojkottar allt vad finanskriser heter och där innovationerna flödar snabbare än bostadspriserna hinner stiga!