Livet i molnet – vad döljer sig bakom reklamen?

Postat:
08:14 - 2011-05-08
Skribent:
| upnorth
Kommentarer:
52

Ingen som läser nyheter i någon form kan väl ha missat en rubrik i stil med ”FöretagX satsar på molnet”. Det är i princip mest propaganda för något så ointressant som att man byter datorerna på företagets arbetsplats mot plats i datorerna på en serverhall någonstans i världen, men som regel ganska lokalt på grund av säkerhet och stabilitet. Så långt är fenomenet ganska intetsägande och knappast aktuellt som samtalsämne vid kaffeautomaten. En annan femma blir det däremot när du, på grund av grupptryck om inte annat, tvingas använda dessa datormoln som lagringsplats för ditt digitala liv.

Att diskutera Facebook, integritet och informationssäkerhet utan att låta konspiratorisk är nästan omöjligt. Något som de flesta av oss mer tekniskt intresserade säkert har upplevt de senaste åren. Facebook, Google och deras likar använder alltså gigantiska byggnader runt om i världen, fyllda med datorer (eller servrar om vi ska vara tekniskt korrekta), för att lagra information om oss – användare av deras tjänster – samt för att sköta tjänsterna informationen används i. Dessa byggnader är vad som i folkmun kallas för datormoln och beskriver den nästan oändliga beräknings- och lagringskapaciteten med en passande metafor.

Men vad har det här med Android eller mobiler över huvud taget att göra, undrar du kanske? Jo, våra telefoner innehåller godsaker som GPS som talar om för oss var vi är, men även den informationen lagras och används i dessa moln då nästan alla appar vi använder frågar datorerna där ”uppe” vad de ska visa på skärmen vad gäller kartor, restauranger och liknande. Dessutom har vi accepterat avtal för att använda alla dessa vardagsförenklande och förbättrande hjälpmedel utan att läsa ordentligt för att alla andra också har accepterat dem utan vidare. Det är lätt hänt när det tar ett par veckor att ta sig genom dessa dokument om man ens har kompentensen att förstår vad som står…

Ok, det var mycket bakgrund, men det är inte alla som är lika insatta. Hur som helst får vi använda Facebook, Google och nästan allt annat på internet gratis genom att företagen bakom tjänsterna tjänar pengar på att visa reklam på våra respektive skärmar. Det som händer just nu är att den här reklamen börjar bli mer och mer anpassad efter just Dig som står eller sitter framför skärmen genom att man kopplar ihop nyckelord från vad du skrivit på Facebook eller läst på webben till produkter och tjänster från annonsörerna för att du ska bli mer sugen på att handla det som förmodligen är mer relevant för dig. Det gigantiska problemet här är att ALLT du gör (eller var du varit) matas in i det här filtret och det finns inget uppenbart sätt att dubbelkolla eller övervaka din ”internet-profil” på ett heltäckande och tryggt sätt.

Dagens smartphones (eller ”app-phones”) fyller dessutom på med långt mer detaljerad och intim information än vad tidigare var möjligt. Det senaste exemplet är att såväl iOS och Android har sparat information om var du har varit lokalt på din telefon för att enligt användaravtalet (som du accepterade utan att läsa) assistera hårdvaran vid beräkning av din position och liknande om du har dålig täckning. Men åtminstone för iOS och jag räknar med att det händer i någon form för Android också så skickas informationen vidare till molnet och annonsörerna. Det är viktigt att poängtera att den här informationen som regel bara analyseras av datorer och inte av människor, problemet är att datorer går att bryta sig in i och innehållet kan stjälas.

Hittills har jag faktiskt accepterat situationen naiv som jag är. Det hade visserligen varit trevligt med en övergripande kontrollpanel där jag aktivt kan styra vilken information som får användas för annonsgenerering men utan ”fullmakten” är nog inte Facebook och Google lika intresserade av att använda informationen om mig för att i gengäld ge mig häftiga tjänster gratis. Visserligen skulle jag absolut kunna tänka mig att betala ett ”Spotifybelopp” i månaden även för dessa två tjänster men de tjänar förmodligen mycket mer per användare och månad på annonserna.

Så – app-phones har såklart gjort molnet riktigt hett och annonsföretag som Groupon väldigt framgångsrika (man tackade nyligen nej till ett mångmiljardbud från Google och satsar istället på en mycket lukrativare börslansering). Nu är det upp till dig att avgöra hur mycket du litar på integriteten hos molnet och din egen mobil. Som jag skrev i min förra krönika testas nästan bara hårdvaran ordentligt i många recensioner så informationssäkerheten mellan mobila enheter och molnet kunde nog ha varit bättre.

För från och med nu är ALLA offentliga personer i den digitala världen – klarar du en granskning eller är det dags att gå under jorden och bli analog igen?
 

Lägsta pris på Acer Iconia Tab 32GB på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Asus Transformer 32GB på Prisjakt just nu: