Market-uppdatering på gång – förbättrat gränssnitt, ångertiden krymps kraftigt

Postat:
10:17 - 2010-12-11
Skribent:
Manny B
Kommentarer:

På Googles androidutvecklarblogg ”Android Developers Blog” kan vi idag läsa att de inom kort ämnar påbörja utrullningen av en uppdaterad Market-klient, i vilken gränssnittet och användbarheten har fått sig en putsning. Främst har Googles fokus legat på att förbättra ”Featured”-, eller ”Aktuellt”-funktionen, i vilken utvalda applikationer och spel presenteras för att sticka ut lite extra.

I den nya versionen, som skall rullas ut till alla enheter med Android 1.6 eller högre, skall en slags karusellvy av ”Featured” introduceras i vilken man med hjälp av simpla fingersvep, inte help olikt hur det är idag, skall kunna skrolla bland dessa utvalda applikationer. Vidare meddelas det att ångertiden krymps till låga 15 minuter, från dagens 24 timmar.

Den kraftiga begränsningen av ångertiden är sannolikt en ändring avsedd att blidka utvecklare som inte ser med blida ögon på dagens generösa 24-timmarsperiod, och förlorarna är i vanlig ordning konsumenterna, då 15 minuter inte på långa vägar är nog för att hinna utvärdera om exempelvis ett spel är värt pengarna eller inte.

Google, genom Eric Chu, skriver bland annat:

With a focus on improving discoverability and merchandising, we’ve introduced a new carousel on the home and category screens. Users can quickly flip through the carousel to view promoted applications and immediately go to the download page for the application they want. Developers have been very active in creating great Widgets and Live Wallpapers. To make it easier for users to find their favorites, we’re introducing two new categories for Widgets and Live Wallpapers. Applications that include Widgets and Wallpapers will be automatically added to those new categories. We’ll also be adding more categories for popular applications and games in the weeks ahead. In addition, the app details page now includes Related content, which makes it easier for users to quickly find apps of similar interest.

[…]

To streamline the browse-to-purchase experience, users can now access all the information about an application on a single page without the need to navigate across different tabs. We’re also introducing application content rating to provide users with more information about applications they are interested in. Since most users who request a refund do so within minutes of purchase, we will reduce the refund window on Market to 15 minutes. This change will be largely transparent to buyers, but will help developers manage their businesses more effectively.

 
Den här uppdateringen innebär således både framsteg som bakslag men vi gissar att ingen putsning av marketklientens gränssnitt kan kompensera för begränsningen av ångertiden. Vi förväntar oss kraftiga reaktioner runtom på nätet de kommande dagarna.
 

Android Developers Blog. Tipstack till Pich, Jonathan, Philip och Daki.

  • OneMillion

    15 minuter?! Tänk om man köper ngn GPS. Då måste man ju verkligen sitta i bilen, se till att du har Satellit-mottagnin :P

  • Casilj

    Tycker det ser snyggt ut, störs inte heller av att de sänkt tiden att lämna tillbaka på från 24h till 15 minuter! De saker jag lämnat tillbaka har oftast varit efter några minuters prövande.

  • Josåatt

    Ja, att ändra ångertiden från 24h till 15 minuter är värdelöst. Hade varit bättre med 6h eller liknande. Den långa ångertiden var en stor konkurrensfördel gentemot apples variant.

    Dessutom så verkar inte nya användargränssnittet så bra IMO, väldigt mycket skärmyta som försvinner till grafik. Till exempel så är det bara två rader i beskrivningen för google sky map som syns.

  • Ingejören

    Mer grönt!

    OneMillion :15 minuter?! Tänk om man köper ngn GPS. Då måste man ju verkligen sitta i bilen, se till att du har Satellit-mottagnin :P Rapportera inlägg 0  0

    Har navigatorn off-line maps så hinner man inte ens ladda ner kartorna :p

  • Daniel

    15 minuter känns ju lite väl tight, 1 timme kan ju tyckas att man borde få på sig.

    I övrigt ser det mycket lovande ut!

  • John Bäckstrand

    Jobbigt att utvärdera app som Tasker tex på 15 minuter. Ok om bara köper fart-appar, men….

  • X10christian

    Utvecklats skulle kunna lägga in en tidsgräns. Mellan 15 min-24 timmar. Tänker mest på lite tyngre applikayioner, man kanske vill pröva om det går. Ex uppkoppling till dator, mediaspelare mm.

  • http://windmarkportfolio.awardspace.info Windmark

    Neej inte sänka tiden från 24h :O Usch det gillar jag inte! Hade varit okej att sänka till någon eller några timmar så att man verkligen hinner testa men nej 15 minuter :S

  • John

    Ett stort problem kommer ju uppstå vad gäller spel som laddar ner en massa data efter att det har installerats via Market. Exempel på detta är Reckless Racing och Pocket Legends. På 15 minuter hinner man inte både installera på Market och sedan ladda ner/installera allt downloadable content. Än mindre hinna testa spelet.

    Vidare kan det hända att man tappar mobilnätet då och då, kanske tappar täckningen, och då är man körd med ynka 15 minuters ångertid. Har man ett dygn, eller iaf några timmar på sig, så kan man vänta på att återfå täckningen eller försöka hitta wifi någonstans.. med 15 minuter är man körd. Även om det ofta bara rör sig om 20 kr så är det förbannat provocerande och prinicipiellt fel.

  • Deavent

    Ha ha, vilket otroligt ansiktslyft! :-)

  • Anders

    De har väl sagt 15 min för att kunna göra en pudel när protesterna kommer. Gissar på att nästa bud blir 2 timmar …

  • Gnopps

    15 minuter? Helt värdelöst. Jag har använt ångertiden mycket för att utvärdera appar. Omkring hälften av de jag köpt har jag återbetalar då inte motsvarat mina förväntningar eller varit dåliga. Vilket steg bakåt för både utvecklare och konsumenter. Finns det en protestlista någonstans?

  • http://eyesx.com Mattias

    15min håller verkligen inte som ångertid. Lär komma starka protester på det.

  • Samuel

    just den långa ångertiden har varit i stort sett den enda fördelen för android market om man ska jämföra med appstore.

  • kalle

    hur gör man för att uppdatera market hjälp!! :):)

  • X10fan

    Nämen, 15min röcker inte :(

  • gripen

    Såg snyggt ut men 15 minuter… Iofs har jag ännu inte ångrat något köp, så…
    Men som det skrivits här tror jag att det slutar på någon timme iaf när det här blir verklighet.

  • RoosterX

    15 minutter rekker, selv har jeg aldri brukt angretiden, det er jo aldri snakk om store belöp, og er det f.eks. GPS sw er det jo bare söke litt etter tester.

    Jeg synes 15 minutter burde rekke.

    [off topic]
    Min sambo kjöpte seg en iPad, og jeg var veeeldig nyskjerrig på den, men jeg ble skuffet, og jeg tror ikke jeg er det minste sugen på å kjöpe en iPad/iPhone nå mere, visst var brukergrensesnittet velpolert og fint, men jeg likte det bare ikke, kanskje ‘feilet’ var a jeg fikk en Android mobil som riktig förste smartphone?! Ikke vet jeg, men nå venter jeg på en 10″ Android basert pad/tab som har bra opplösning, bra batteritid, bra prestanda og bra pris(Galaxy tab har för högt pris jamfört med iPad)

  • djstoffe

    Tyvärr tror jag att dem skjuter sig själva i foten här. Med bara 15 minuter ångertid kommer nog många köra piratade program för att testa. Visst, en del köper programmet sen ändå, dock inte alla…

  • Mikael

    Snyggt gränssnitt, men undrar om inte 15 min är lite lågt, det klart, man hinner testa det mesta på 15 min, men inte allt…

  • Jojje

    Den korta ångerfristen hjälper bara de som råkat klicka på köp av misstag. Dåligt – gör om gör rätt.

  • Emil

    jag tycker detta utseende ser mindre praktiskt ut. Överdelen tar upp mer plats på bilden och det är så stora tomma ytor där uppe också vilket gör hela menyn onödigt stor (ja det går att göra mindre utan att det påverkar folk som pekar). Det tidigare utseendet som är idag tkr jag därför är bättre, men det är inte bra det heller.

  • ekofasc

    Som djstoffe säger, nu blir det till att använda piratkopiering för att utvärdera, sen är frågan hur ofta man orkar avinstallera och installera från butiken…

  • Mikael

    Intressant hur Google kan köra över konsumentlagen om ångerrätt i Sverige som är fjorton dagar på distansköplagen och köper du varor i en vanlig butik har du i vanliga fall 30 dagar.
    15 minuter är ett skämt och kommer skapa enorma reaktioner bland både programutvecklare och konsumenter.
    Titta på market bara om vissa applikationer som vill ha tresiffriga belopp, t.ex. Documents to Go, eller Remote Desktop eller avancerade Exchange- klienter.
    Det finns inte en möjlighet i världen att utvärdera på 15 minuter om de fungerar som man tänkt sig.
    Detta resulterar i att mängder med personer kommer tveka inför varje köp, man köper det man blir rekommenderad av andra i första hand, men när ingen vågar köpa och pröva nya saker, hur ska man då upptäcka de små guldkornen?? Det kommer sluta med att små utvecklare antingen kommer få lägga ner, eller släppa alla program gratis, fulla med reklam…
    Om problemet för utvecklarna är att konsumenterna returnerar programmen inom 24h, så är inte lösningen att korta detta, utan att se VARFÖR vi ångrar köpen? Kanske vi inte nöjer oss med program som har identiska gränssnitt i vissa fall, där man använt ngn ful färdig mall och tar betalt för funktioner som många andra erbjuder helt kostnadsfritt.
    Man kan inte sälja 500 sorters mjölk där alla smakar lika mycket, men har olika pris.
    Visst är det bra att Market har sexsiffriga antalet program, men om man tittar på hur många som är themes till ADW.Launcher, eller som är notepad- applikationer så kan vi väl redan där ta bort 10 000 ungefär…

    Jag är för ett nytt gränssnitt till Market, men förändringarna är ändå inte vad många av oss önskar och program som Appbrain ger oss dessa saker helt gratis…behåll ångerrätten istället

  • tramsgar

    Håller med ovanstående, den alltför korta ångertiden gynnar varken konsument eller producent.

  • Adam

    Nu när ångertiden går ner till 15 min kanske ”demo-versioner” man kan testa i några dagar kommer släppas fler av? eller reklam versioner med mindre funktioner

  • David

    Såå… när kommer denna uppdatering till våra telefoner?

  • Sgt. Stinger

    Det nya gränssnittet är fult som stryk och opraktiskt som fan, och ångertidsändringen är ett skämt. Jävla skit också!

  • Peter

    Bra ord Mikael!.. kan nog vad svårt att hålla svenska lagar för sådanna saker då de är en världsmarknad.. men skulle utan problem fixa någon Europa köpslag om de inte redan finns. EU är duktiga på lagar.

  • Martin

    Så om jag har förstått det hela rätt, så är det alltså positivt för utvecklare att ingen kommer köpa en app de inte med hundra procents säkerhet vet att de kommer vilja behålla, då skillnaden mellan noll och femton minuters prövotid i de flesta fall är minimal. Impulsköp kommer minska, och ärligt talat, hur många appar man köper själv är inte just impulsköp?

  • Daniel

    ”Den kraftiga begränsningen av ångertiden är sannolikt en ändring avsedd att blidka utvecklare som inte ser med blida ögon på dagens generösa 24-timmarsperiod, och förlorarna är i vanlig ordning konsumenterna, då 15 minuter inte på långa vägar är nog för att hinna utvärdera om exempelvis ett spel är värt pengarna eller inte.”

    Guess that’s what they call Market economy!

  • Söder

    Alltså, är det en ny uppdatering som kommer till telefonen med OTA, eller är det bara att Market själva har ändrat utseende?

    Själv har jag 2.12 nu som jag lagt in manuellt på min CM6.1, som kom med FRG83D tror jag…

    /Söder

  • Erik

    På ett sätt förstår jag att det sänks från 24 timmar, då det är en jävla massa tid till att testa en enkel spelapplikation. Ett spel för 7 kronor kan ta mindre än 1 timme att klara, och för 7 kronor kanske man inte heller ska förvänta sig mer…

    Det bäste borde ju då vara att tillverkarna fick välja själva ( med ett minimum på typ 15 minuter ). Ångerrättstiden ska då visas upp innan man har fullbordat ett köp så att man enkelt kan avgöra om man tycker att det är värt att köpa applikationen.

    Tillverkare av avancerade applikationer kan då som sagt ange en mycket längre tid till testning.

  • jonas

    Borde inte distansköplagen gälla?

  • Mika sjöman

    Ja sjukt irriterande med 15 minuter. En timme borde man ju fått, men i upphovsrätt snafu!

  • Anonym

    Söder :Alltså, är det en ny uppdatering som kommer till telefonen med OTA, eller är det bara att Market själva har ändrat utseende?/Söder Rapportera inlägg 0  0

    Det är bara market som uppdateras. Väldigt dåligt att ångertiden blir 15 minuter?:S

  • Johan

    15 minuter är alldeles för kort tid. Att hävda att man ska pröva spel och program med en separat försöksversion är inte en bra lösning. Väldigt osmidigt att gå från försöksversionen till köpversionen i och med att de är olika program och man då tappar alla inställningar/data.

    Jag misstänker att den här ändringen kommer få mig att pröva färre program, och i förlängningen köpa färre program.

  • floordust

    Detta med 15 minuter är helt galet! Nästan så man borde bli en pirat…

  • xaphod

    Skitkasst med bara 15 minuters ångertid. Kommer för mig innebära färre impulsköp. Nu så köper jag ofta, men glömmer av att ångra då man har hela 24 timmar på sig så blir det att jag tänker att jag har så god tid på mig att testa, men resultatet blir att jag glömmer att ta beslut, tex att ångra.

    Men blir det bara 15 minuter så glömmer man ju inte av att ångra.

    Trist Google! :(

  • Utvecklare

    Som spelutvecklare är det fantastiskt att de äntligen tagit bort den absurda 24-timmarsfristen. Det finns nog inte ett enda spel på Market som inte går att klara/tröttna på på 24 timmar. Det är alldeles för många som köper ett spel, spelar klart det på några timmar och sedan begär en refund, det blir inte mycket pengar över till utvecklaren då.

    Appstore till iPhone har väl inte ens en återlämningstid och det fungerar utmärkt.

    Och för er som då svarar att ett spel som inte håller 24+ timmar är inte värt pengarna svarar jag, vad förväntar ni er för 5-10kr egentligen? Alla utvecklare är inte Rovio eller Gameloft som har enorma summor som kan läggas på marknadsföring och risktagande och som har råd att satsa på att spel (angry birds till Android t.ex.) skall spelas så mycket att de kan leva på reklamintäkterna. Det finns de som försöker leva på inkomsterna från mindre spel också.

  • Jojje2

    Distansavtalslagen eller vad den heter hade inte haft någon effekt.
    Som säljare kan man nämligen kräva att varan är oanvänd… Ha programmet på telefonen i två veckor utan att kunna använda det, och sedan lämna tillbaka det? Inte till så mycket hjälp.

  • Robin

    15min låter lite väl lite? 1 timme tycker jag , minst.

  • Robban

    Alla kan nog hålla med om att 24h var väl generöst men jag håller med de som säger att 1h är lagom, 15min är lite väl tight.

  • Per

    Nån som vet var man hittar protestlistan?

  • David

    Utvecklare :Som spelutvecklare är det fantastiskt att de äntligen tagit bort den absurda 24-timmarsfristen. Det finns nog inte ett enda spel på Market som inte går att klara/tröttna på på 24 timmar. Det är alldeles för många som köper ett spel, spelar klart det på några timmar och sedan begär en refund, det blir inte mycket pengar över till utvecklaren då.Appstore till iPhone har väl inte ens en återlämningstid och det fungerar utmärkt.Och för er som då svarar att ett spel som inte håller 24+ timmar är inte värt pengarna svarar jag, vad förväntar ni er för 5-10kr egentligen? Alla utvecklare är inte Rovio eller Gameloft som har enorma summor som kan läggas på marknadsföring och risktagande och som har råd att satsa på att spel (angry birds till Android t.ex.) skall spelas så mycket att de kan leva på reklamintäkterna. Det finns de som försöker leva på inkomsterna från mindre spel också. Rapportera inlägg 0  0

    Visserligen stämmer ju det du säger. Men tycker du inte 15min är lite för lite? Vad skulle du själv sätta för rimlig tidsgräns?

  • Djinn

    Hur kommer det sig att vissa program som man laddade ner innan vi kunde köpa program på market hade EN VECKA som prövotid?
    24 timmar kanske är mycket för vissa program, men väldigt lite för andra.
    Tycker att det var bra med ett dygn, då hinner man under tiden man testar uppleva även en och annan ovanlig situation som kan inträffa.
    Kan ge två exempel, att kontrollfältet inte går att dölja i yxPlayer märker du ju så fort du spelar upp en film i mobilen, men att Enigmanoid inte klarar av att ställa in timer i din E2-box om titeln är mer än 10 tecken märker du ju inte förrän du har kommit hem och ser att det inte blivit inspelat.

    Med 15 minuters ångertid kommer i allafall inte jag köpa appar som jag inte fått testa väldigt väl på nån annans telefon, det är ett som är säkert.
    Sen är ju frågan hur de där 15 minutrarna skall räknas då. Påbörjad minut, hel minut eller går vi ner på sekunder? Typ jag köper appen 15.00.59 och avinstallerar den 15.15.00 så säger Market att jag har missat ångertiden?
    Nej var är protestlistan.
    Och vilka utvecklare är det som man ska blidka? Google lär ju knappast ändra hela Market-konceptet bara för att hobbyutvecklare Olle Jansson har klagat, utan det är nog snarare de stora elefanterna som slagit på trumman. Och nu när de inte kommer sälja sina knappt användbara apps för överpris så kommer de som vanligt att gnälla på piratkopiering…

    Sen till utvecklare, det är väl som så att om man bara spelar spelet EN gång och sen aldrig mer, och det tar under 24 timmar att klara, då är det knappast värt att köpa från början (enligt mig).
    Man köper ju ett spel för att man tycker det är bra, för att man fastnat för demot som (förhoppningsvis) också finns ute på market.
    Att klaga på att folk inte köper ens produkt när den är undermålig är ju ett effektivt sätt att blunda för den verkliga orsaken vilket är att du helt enkelt inte erbjuder en produkt som folk vill ha.

  • Emme

    Lite väl lite med 15 minuter tycker jag. Och det var alldeles för mycket med 24 timmar.

    Hoppas dom ändrar till 1 timma, för då behöver man inte känna sig så stressad.

  • Utvecklare2

    Utvecklare: Håller med, är själv spelutvecklare, och hade verkligen velat göra högkvalitativa spel till androidplattformen, men det finns inte en chans i helvetet att jag ger mig in i Android-spelmarknaden om 24-timmarsgränsen är kvar. Många små företag måste göra korta men kvalitativa spel (åtminstone till en början). Jag menar, om ett spel kostar som en glass, då är det absolut inte rimligt med en 24 timmars ångerrätt, högst en timma skulle jag säga.

  • Mikael

    Till utvecklare, de ja menar e att 15 min e för kort tid, speciellt med de mer avancerade programmen, hinner knappt ställa in dem för att kunna testa dem sen, ge oss iaf en timma…

  • Denny

    Ja för min del blir det inga mer köp om det inte finns en demoversion av det som man kan testa först, för dessa 15 minuter kommer jag överhuvudtaget inte att acceptera.
    Dom får väl skylla sig själva antar jag.

  • joonn

    ”we will reduce the refund window on Market to 15 minutes. This change will be largely transparent to buyers, but will help developers manage their businesses more effectively.”
    Helkass! Vad är argumentet, egentligen? Vadå ”more effectively”? Varför kan inte företaget vänta 24 timmar? Nä, enda skillnaden är väl att fler företag får pengar från kunder som egentligen inte, när de väl hunnit testa produkten, vill ha den. Fler lurade kunder, eller åtminstone fler kunder som gjort köp de ångrar och som de inte skulle gjort om de hade fått lite mer tid att testa kvaliten på programmet. Sådana förändringar ska vi användare förakta. Man får väl istället leta upp piratversioner att testköra innan man köper då.

    En mellanvariant är olika tidsgränser för spel respektive andra program, eftersom program tar längre tid att testa (t ex en GPS-app för bilen). Ångertid 2 timmar på ett spel, är det en rimlig kompromiss?

  • Djinn

    @ Utvecklare2

    Ja och om du gör ett kvalitativt spel så kommer folk köpa det även om de klarar det på under 24 timmar, eftersom det då (troligtvis) har omspelsvärde.

  • Anton

    Kan hålla med om att 24timmar är väl långt men en 1-2-3 timmar tycker jag att man borde få ta på sig att bestämma sig..

  • Söder

    Anonym :

    Söder :Alltså, är det en ny uppdatering som kommer till telefonen med OTA, eller är det bara att Market själva har ändrat utseende?/Söder Rapportera inlägg 0  0

    Det är bara market som uppdateras. Väldigt dåligt att ångertiden blir 15 minuter?:S Rapportera inlägg 1  2

    Hmm, hur gjorde ni för att få en ny version? Jag har både startat om telefonen, stängt av Market, tömt Markets cache och även rensat alla data, utan att få något nytt utseende. =(

    EDIT: 15 min är fan för lite för att utvärdera ett program/spel. Till och med HÄR i kommentarfältet har vi ju 45 min på oss att editera våra inlägg. =)

    /Söder

  • unikum

    En kvart var i snålaste laget. Minst en timme iaf, allra helst två.

  • Christian

    Men vafa, sluta klaga på ångertiden. Köpt är köpt.

  • Utvecklare2

    Djinn> Är högt återspelningsvärde ett krav på ett spel som du köper för 7 kronor?

  • Kristers Bensin

    Men seriöst hur ska man veta om alla applikationer förutom spel fungerar som dom ska inom 15 minuter!?!? det är ju helt absurt. Det finns miljoner olika konfigurationer av androidmobiler och alla applikationer fungerar verkligen inte till alla mobiler och det kan vara svårt att se detta inom puttiga 15 minuter. Jag hoppas verkligen på ändring från google, och de flesta kan nog acceptera 2-4 timmar.

  • JL

    15 minuter tycker jag är helt okej, det är viktigt att gynna utvecklare för att främja bättre appar i framtiden. Skulle nog tycka det var halvkul om jag själv sålde appar och folk kunde testa dem i 24 h.

    Det är sällan några jättesummor som spel och program kostar på Market. Tänk hur många andra produkter folk köper för 100-tals gånger kostnaden utan att ha möjlighet att ånga sina köp (DVD-filmer, TV-spel osv.)

    Hellre en bra filtreringsfunktion så man lättare kan hitta de bra produkterna. Det känns mycket viktigare än en extremt lång prövotid.

  • Bu

    Klart många är arga på minskad ångertid, även jag. Men troligen hade många utvecklare pressat Google till att göra det här, och de vill ju självklart inte förlora utvecklare till Äpple(eller hur…)

    Så man får väl ha lite sympati, kanske man dock borde sätta lite mer press på utvecklarna. Hatar när vad som ser ut att vara en grym app har en liknande beskrivning: — is a revolutionary tool that makes your life so much simpler!
    Jaså, hur då???

  • Anonym

    Tycker det är bra att ångertiden har sänkts, fast 15minuter var kanske i snålaste laget, men runt 1-2 timmar borde vara lagom.

  • inza

    Jag tycker att det borde vara en timme eller två. 15 min är alldeles för lite.

  • Anonym

    15 min är ju inte tillräkligt någonstans. 45-60min skulle vara rimligt, 24h är på tok för mycket!

  • johan

    Ja ett par timmar vore mer rimligt.
    Som utvecklare har man ju ändå valet att släppa ett gratis demo utan tidsgräns och en fullversion för de som har lust att betala.

  • chr

    Hur uppgraderar man sin market applikation? Krävs det att man har nån speciell androidversion? Jag sitter på 1.5 med min Magic..

  • Mockfrog

    Att 24h var för mycket inser nog varje person som kan tänka utanför sina egna behov. Dock är 15 minuter för lite och jag skulle nog förespråka en timme.

    Man får också inse att om utvecklare är missnöjda med något så är det ett hinder för att få maximal mängd med bra applikationer. Apple har redan fördelar med sin Appstore och det vore rent korkat att inte försöka göra Market så bra som möjligt för utvecklarna för att kunna stänga gapet i längden.

  • Anonym

    15 minuter är ju absurt, alldeles för lite tid. 1h tycker jag låter rimligt, blir till att fixa piratversioner för att testa nu då. Sen får man se om man köper appen när man redan har hela. Dumt gjort av Google.

  • boota

    med tanke på att de flesta program har ett gratisalternativ kan man faktiskt prova dem utan att behöva oroa sig för att man köper grisen i säcken.

  • Howdyhooh

    Nån som vet när de planerar att rulla ut updaten? Ser ju snyggt ut

  • Twisted1

    15min är ganska så lite, men jag kan leva med det om det innebär att kvalitén på market höjs. Gratis test finns ju som sagt oftast, och det är rätt små summor det rör sig om.

  • Arne

    vad hände med distansköplagen?

    ”Ångerrätten
    När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige. Om du handlar något från ett annat EU-land, exempelvis via Internet, har du också ångerrätt, men ångerfristen kan då vara kortare än 14 dagar. Vill du veta mer om handel över gränserna, läs mer på Konsument Europas webbplats.”

  • Söder

    Söder :

    Anonym :
    Söder :Alltså, är det en ny uppdatering som kommer till telefonen med OTA, eller är det bara att Market själva har ändrat utseende?/Söder Rapportera inlägg 0  0

    Det är bara market som uppdateras. Väldigt dåligt att ångertiden blir 15 minuter?:S Rapportera inlägg 1  2

    Hmm, hur gjorde ni för att få en ny version? Jag har både startat om telefonen, stängt av Market, tömt Markets cache och även rensat alla data, utan att få något nytt utseende. =(EDIT: 15 min är fan för lite för att utvärdera ett program/spel. Till och med HÄR i kommentarfältet har vi ju 45 min på oss att editera våra inlägg. =)/Söder Rapportera inlägg 0  1

    Doh! Läste lite mer noga denna gång. =) ”Ska komma”. =)

    /Söder

  • Toydroid

    Jag vet inte rikitgt vad det stora problemet är. har du köpt ett spel eller program i en fysisk butik så har man ju köpt det, inget lämna tillbaka där inte, köpt är köpt, men visst ska man ha ångertid alls så är ju 15min allderles för lite.

  • Anton

    Jag förstår inte riktigt vad alla är så upprörda för?
    Asså, visst, 15 minuter är definitivt för lite, men hur farligt är det egentligen ifall man förlorar 10-20 kr? Hade ett spel/app kostat 50+ kr så skulle jag definitivt tycka det var dåligt, men att förlora 15kr är inte så farligt.

  • A

    Håller med om att 24h är för mycket och 15 minuter för lite, men inte fan hjälper det att gnälla här, så jag skapade en ticket på googlecode:
    http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=13116
    Gå in och stjärnmärk den så finns det ju iaf en liten chans att någon som har något att säga till om läser det.

  • droidgren

    15 minuter är ju löjligt lite. Inte så att det stoppar pirater ändå. Det tar ju bara 1 minut att kopiera en app…

  • Anonym

    Anton, de finns många program som kostar över 50kr..över 100 finns många tom, bara alla navigationsprogram kostar fläsk! Och som sagt, man hinner inte ens installera och konfigurera innan tiden e ute i vissa fall…

  • Anonym

    Jag tror inte man valde 15 minuters tiden för att minska utvärderingstiden. Det handlar nog om att man ska ha lite tid att ångra om man köper en app av misstag. Utvärderingen får utvecklar lösa med trial eller lite versioner.

  • http://info@troppus.se Anonym

    Man kan jämfora köp av prg med att köpa en lott, och då kan. man inte ångra sig för att spelet inte funka

  • Norsehawk

    Det är därför man ska testa demos FÖRE man köper en fullversion. Sen finns det också program som CardioTrainer som erbjuder sina kunder hela 30 dagars ångerrätt ifall man nu verkligen ska ångra sig. Så jag ser inga problem med detta. Har man köpt en produkt, ja då har man köpt den. Punkt slut. Det rör sig liksom om några ynka kronor, inte flera hundralappar ffs! :P

  • TMO

    Det gynnar egentligen bara dåliga utvecklare att ångertiden förkortas. Bra appar behåller man även efter ett dygn medan de usla ryker. Med förkortat ångertid så hinner folk inte utvärdera sina köp och många dåliga appar blir kvar och utvecklarna får sina pengar. Det gynnar knappast kvalitén på Market att göra så här.

  • Jens

    Två fel på raken av Google. 1 timme var för mycket, 15 minuter för kort. Var är logiken i den kompromissen mellan utvecklare och potentiella kunder.

  • Phrost

    finns ju trials att köra ändån.. så 15min e inga problem för min del.
    dom prg som INTE har trials kommer få mindre downloads, vilket kommer innebära att trials/lite versioner blir vanligare…. för allting baseras ju dels på antal downloads och snittbetyg.

    Finns det ingen trial så testar jag en annan som har trial.
    Eller kollar online reviews för att få lite insikt.

  • Mikael

    1. Köp en app
    2. Ta backup på appen med t.ex. Astro
    3. Ångra köpet
    4. Återställ backup!

    Så länge inte appen har nån har nått annat aktiveringsteg som t.ex. vissa GPS-apps har, så kan man använda appen. Det går dock inte att uppdatera den, då måste man köpa den igen (Man kan bara ångra köpet en gång)

  • Djinn

    @ Utvecklare2

    Det är nog ett krav på alla spel jag köper, oavsett om de kostar 7 eller 700 kronor.

    Shoppers paradise som jag spelar nu till exempel. Visserligen är det samma sak hela tiden, men det är ändå omspelbart.

    TMO :Det gynnar egentligen bara dåliga utvecklare att ångertiden förkortas. Bra appar behåller man även efter ett dygn medan de usla ryker. Med förkortat ångertid så hinner folk inte utvärdera sina köp och många dåliga appar blir kvar och utvecklarna får sina pengar. Det gynnar knappast kvalitén på Market att göra så här. Rapportera inlägg 1  0

    Är precis det här jag menar, de köp man ångrar är ju appar som visar sig inte hålla måttet. Gör man en bra app så behåller folk den.
    Ungefär som att om du som snickare inte levererar en acceptabel tjänst så blir du ersättningsskyldig. Ska alla dåliga snickare då kräva att tiden för ansvarsfriskrivning kortas för att annars får de inga inkomster?

  • Marcus

    15 minuter = ökad andel nedladdade piratappar? Bra jobbat, Google;)

  • Djinn

    @ Utvecklare2

    Kräver nog återspelbarhet på alla spel, oavsett om de kostar 7 eller 700 kronor.

    Gör man en app som folk gillar så behåller de den.
    Ska alla dåliga snickare få kortare tid för ansvarsfriskrivning och dolda fel bara för att de som inte håller måttet inte överlever?
    TMO har enligt mig helt rätt med sin kommentar om att detta gynnar bara de som gör dåliga appar eller släpper samma app med olika ”skal” för att locka folk att köpa samma grej igen och igen.

  • Bosse Bilddoktor

    15 minuter räcker gott för att testa om ett spel funkar. Om man inte gillar det i längden är det ju en annan sak liksom.. :S

    Men för exempelvis GPS-prog som togs upp tidigare så hinner man ju knappt få på sig kläderna och hinna utanför bostaden innan man får stå vid sitt köp, även om det inte funkar alls.

    Bäst vore kanske om utvecklarna själva fick ange ångerfristen.

  • Jimmy

    @ Marcus
    Google kommer introducera ett mycket säkrare system för appar som kommer göra det, i alla fall till en början, svårt att pirata apps.

    Tycker 15 min är ok, förstår inte alla som tycker det är helt absurt. Säg något ni inte kan testa på 15 min? Såg att vissa skrivit om GPS-apps. Ifall ni laddar ner programmet precis när ni sitter i bilen så räcker 15 min för att testa ifall det är bra.

    Sedan såg jag någon säga att ett spel måste ha ”återspelbarhet”, vilket inte alls måste gälla. Finns flera spel jag bara spelet några gånger men ändå inte ångrade att jag köpte. Det handlar främst om kvalitén på spelet/hur roligt man tycker det är.

    Tror majoriteten av personer som köper någon app väljer att få sina pengar tillbaka. Detta på grund att man kanske bara vill testa en app, eller inte gillade appen. Någon sa att det gynnade ”dåliga” utvecklare med den korta tiden, jag tror däremot tvärtom. Att färre personer kommer välja att köpa appen av den ”dåliga” utvecklaren => De ”bättre” utvecklarnas apps kommer att framhävas mer.

  • Djinn

    @ Jimmy

    Se mitt inlägg lite längre upp om t.ex. Enigmanoid.
    Det hinner du inte testa på 15 minuter.

    Och jag anser att ett spel skall vara återspelbart för att vara köpvärt. Personlig preferens visst, men jag är knappast ensam om den.

  • Jimmy

    Mikael :1. Köp en app 2. Ta backup på appen med t.ex. Astro 3. Ångra köpet 4. Återställ backup!Så länge inte appen har nån har nått annat aktiveringsteg som t.ex. vissa GPS-apps har, så kan man använda appen. Det går dock inte att uppdatera den, då måste man köpa den igen (Man kan bara ångra köpet en gång) Rapportera inlägg 1  6

    Det är sådana som du som gör att Android inte får lika många bra apps som Iphone. Inte konstigt att Google sänker till 15 min.

  • Jimmy

    @ Djinn
    Såg ditt inlägg om Enigmanoid, verkar vara en bugg som du kan kontakta utvecklaren och be och få fixad. Eftersom du köpt hans/hennes och du märker att något inte funkar, som det utlovats att det ska, så har du ju rätten till att kontakta dem och begära att få det fixat.

  • Djinn

    @ Jimmy
    Jo visserligen har jag det, men då det finns ett gratisprogram som gör samma saker som Enigmanoid fast bättre, så var det helt enkelt lättare att bara byta till det programmet. Men jag gillar båda programmen och kommer gladeligen betala för Dreamdroid också den dagen det kostar pengar, om det inte blir för dyrt.
    Samma sak med appar som ”vemringde.se” eller spelet ”shoppers paradise”.
    Men om jag köper ett av alla de remote desktop som finns så vill jag ju ha möjligheten att se att de t.ex. fungerar utanför hemnätverket också vilket inte är möjligt på 15 minuter (bor något otillgängligt). Och RDP är rätt dyra program för att ligga på market så då avstår jag hellre köp. Och det är väl ändå inte meningen från Googles sida att vi ska sluta köpa appar?

  • Daniel

    Iaf en timme tycker jag att man ska ha på sig.
    Protestlista någonstans?

  • B

    @ Anton
    Finns flera saker som kostar över 50:- i market.

  • tryfan

    Den här snålheten gör att det blir upplagt för krav på att distansköplagen ska gälla även här. 14 dagar, alltså.
    15 minuter är ju i stort sett samma som att man inte hinner testa någonting. OK, att man hinner se om interfejset är skit, men det är i stort sett allt.
    Och som någon påpekade – långt ifrån alla appar kostar 15-20 kr…

  • Daniel

    @ tryfan

    Den lagen gäller endast om varan är oanvänd.. Hur ska du bevisa att den inte är det?

  • Gerra

    14 dagars ångerrätt vid distanshandel gäller bara i Sverige, men en sketen kvart kan de knappast komma undan med ändå. Jag citerar från Europaparlamentets och rådets direktiv 97/7/EG av den 20 maj 1997 om konsumentskydd vid distansavtal, under artikel 6 om ångerrätt:

    ”Vid varje distansavtal skall konsumenten ha rätt till en frist på minst sju arbetsdagar för att frånträda avtalet, utan påföljd och utan att ange några skäl.”

    Google kan dra åt helvete med sina 15 minuter.

  • tidsoptimist

    Nja det är lite för enkelt att säga att den bara gäller i Sverige för den gäller även företag som riktar sig mot den svenska marknaden och en massa annat.
    Däremot när det gäller ringsignaler och liknande så har man ingen ångerrätt om jag har uppfattat det hela rätt.

    http://www.ktib.se/Dina-rattigheter2/Regler–beslut/Beslut/Distansavtalangerratt/
    https://lagen.nu/2005:59
    ”Ångerrätten gäller inte heller om tjänsten konsumeras direkt och därför inte kan återlämnas, exempelvis nedladdning av ringsignal eller annat program till din telefon.”

  • sundrik

    Fan va nice… 15min… nu är det tid att släppa betalapps i laviner. Tänk vad mycket man tjäna på att folk inte hinner ångra sig $$$

  • http://hyveltjuven.blogg.se/ HyvelTjuven

    15 min?
    Hade varit bättre om de halverat tiden till 12 timmar istället…

  • Mockfrog

    @ HyvelTjuven
    Det hade knappast gjort att utvecklarna slutat klaga på Google pga ångertiden. Återigen verkar folk inte kunna se bortom sig själva och förstå problemet som gjorde att Google valde att gå denna väg. Likaså de som gnäller på Google om ökad piratverksamhet. Återigen är det utvecklarna själva som vill ha det såhär, inte Google, så utvecklarna är uppenbarligen villiga att ta den risken.

  • larssonen

    Förstår inte ilskan mot google för ångertidssänkningen jag tror att många som köper småspel för 7 kr klarar ut eller tröttnar och ångrar köpet. Någon sa här att utvecklarna skulle få bestämma själva hur lång ångertiden skulle vara, jag skulle tro att det isåfall skulle röra sig om ännu större sänkningar på ångertiden utvecklarna vill varesig vad ni tror tjäna pengar på appar och spel.

    En av fördelarna med kortare ångertid är att det troligtvis kommer locka mer utvecklare till market och det i sin tur kommer resultera i fler appar och det ser jag som mkt positivt.

    Mvh larssonen

  • Bu

    Men skärp er…

    Återspelbarhet, du måste skoja, hur många gånger spelar du ditt COD i SP? Hur många gånger ser du om Inception? Som utvecklare får man skriva appen/spelet hur man vill(inom räckvidd för lagens arm såklart) och begära hur mycket man vill för den. Vill du köpa den, visst, vill du inte, skit it och sluta gnälla!

    Mockfrog du har HELT rätt, kommenterar folk appar för att ha kul eller för att förbättra dom? Kommenterar(kritiserar kanske man skulle skriva här) utvecklarna Google för skojs skull? Google måste som alla andra se till behovet som finns, annars slutar folk köpa, eller i det här fallet låta Google få en andel av deras intäkter….

  • Per

    Själv förstår jag inte dom som tycker att all försämring för köparen automatiskt innebär att säljaren kommer att tjäna mera pengar. I det långa loppet gynnar detta ingen. Det var bra som det var förut.

  • Desirelover

    finns att ta hem på xda-developers.com

    Fungerar mycket bra på min desire.

  • Hagel

    Tanka ner och installera om ni vill prova på eget bevåg här: http://www.androidpolice.com/2010/12/11/breaking-new-android-market-apk-ripped-posted-for-all-to-enjoy/

    Telefonen behöver ej va rootad

  • Dan

    @ Jojje2
    Nej inte oanvänd ”i väsentligen oförändrat skick” säger distans och hemförsäljningslagen, man har dessutom en uttalad rätt att undersöka varan även om man varit tvungen att förändra den för att kunna göra det

  • Joonn

    Bu: du verkar inte förstå de incitament det här skapar. Förändringen gynnar enbart de app-skapare som gör så j-a dåliga apps att de inte tål mer än 15 minuters granskning av användaren. Skit som verkar flashigt men som inte visar sig duga till någonting. Om det gynnas får vi alla se mycket mer av det på market framöver. Enkel marknadslogik. Därför är det korkat att sänka nivån till 15 minuter. Låt nivån ligga högt. Det finns ju redan ett enormt utbud av appar. Låt det vara användarnas marknad och låt programmerarna kämpa stenhårt om våra stålar. Generös ångerrätt vinner de programmerare som gör verkligt kvalitativa appar på. Resten får väl jobba med någonting annat istället.

  • Daniel

    Skepp O’hoj, Pirater i sikte!

  • http://hamsterclimb.wordpress.com Sebastian

    Fick precis på min Nexus One. Trevligt gränssnitt måste jag säga. :)

  • Sasori

    @Christian
    Det låter som en mycket dålig inställning. När du köper något antar jag att du har tagit reda på vad det är du får och om et är värt pengarna. Köper du en ny mobiltelefon kollar du specs, design, känner på den, prövar, kollar allt kring den och sen betalar du. Levererar den inte på löftet har du rätt att reklamera. Här kan man inte det och det är trots allt en produkt man köper. 15 minuters fönstret är inte och kommer inte att kunna motiveras. Det är en girig idé som kommer ge bakslag

  • Rickard

    Jag såg en fördel i ångertiden som en liten garanti om någon annan använde din telefon och började köpa en massa saker. Må det vara en tjuv, klåpare eller barn. Det blir jobbigt när man 16 minuter senare läser alla mail-kvitton från google checkout.

  • Anonym

    Nya market finns nu till U8220 :)

  • Djinn

    @ Bu

    Din jämförelse haltar ordentligt redan från början. CoD är inte i första hand ett SP-spel, men jag har spelat om det ett par gånger.

    Det går säkert att se om Inception flera gånger (jag har inte sett den) precis som man kan se om SAW flera gånger, men man får inte samma Wow-upplevelse i slutet som första gången.

    Precis som du säger så kan jag skita i att köpa appar (vilket jag och troligtvis fler med mig kommer göra).

    Någon sa rätt tidigt i kommentarerna att Google gör så här för att kunna backa och sen sätta ångertiden till typ 2 timmar och då kommer folk vara nöjda med det, till skillnad från om de hade sänkt från 24 till 2 timmar direkt (enkel psykologi).

    Dock är Google ett tjänst- och serviceföretag, och då är det definitivt inte producenterna som skall bestämma villkoren utan kunderna, annars hamnar man ganska snart på minussidan oavsett hur stor man en gång var.

  • Bu

    @ Djinn

    Njae…

    Mina jämförelser var bara exempel, jag vet inte ett skvatt om COD…

    Google måste uppfylla både producenternas och kundernas behov, och båda får sätta krav. Men tänk efter lite. Skulle du, som Googles chef, lyssnat på kunderna och skita i producenterna, eller skita i kunderna och lyssna på producenterna? För att folk ska fortsätta skriva appar till Android måste kraven och förutsättningarna vara rimliga. När dom har blivit det, kommer producenterna själva börja lyssna till kundernas förfrågan, vare sig det gäller spel eller program. det här var bara ett steg mot den riktningen, och som du säger så kommer Google förmodligen öka ångertiden igen. Även jag tycker att den är för kort.

    Vänta ett par månader så ska du se att behovet och förfrågan på marknaden kommer att leda till en bra kompromiss för alla. Om inte förlorar både konsumenter, producenter och Google på det.

  • Nicklas

    Jag skulle kunna acceptera en sänkning till 12, kanske t.o.m 6 timmar, men inte 15 minuter! Har man lite kass uppkoppling eller något kan det ju hända att man inte ens kan ångra köpet av tekniska skäl. Än mindre testköra produkten.

    Sänkt ångertid till 15 minuter är inget annat än ännu ett tråkigt bevis på producenters sneda syn på marknaden. Man tror man kommer kunna tjäna mer pengar på att lura på kunder dåliga produkter än att faktiskt skapa bra produkter som kunden vill betala för.

    Detta kommer tveklöst att leda till att Market kommer att översvämmas ännu mer av skräp. Utvecklare som öser ut snabbt ihopslängda skitprodukter till låga priser i hopp om många köp som inte hinner ångras, många bäckar små..

    I själva verket kommer detta bara leda till att även de bra produkterna kommer att sälja sämre eftersom de syns sämre och kunderna inte vågar ”chansa” i samma utsträckning. Istället kommer det gynna piratmarknaden och mig veterligen är det få producenter som tjänar några pengar på den.

    Jag gissar på att jag skulle avstått från ca 90% av de ”chansköp” jag gjort. Kanske häften av dessa köp har jag gillat och inte begärt pengarna tillbaka på, de producenterna hade alltså gått miste om mina pengar och kommer att göra det i framtiden.

    MEN som tur är behöver allt detta inte bli ett problem. Googles market är skit och kommer förmodligen alltid att vara. Att erbjuda bättre funktionalitet och att sålla bort oseriösa utvecklare och dåliga produkter kommer öppna möjligheter att tjäna pengar på att driva tredjepart markets. Att splittra marknaden är egentligen inget att sträva efter, men det är trots allt bättre än ett Google market fullt med skit.

  • Djinn

    @ Bu

    Det är kunderna som genererar pengar till företaget, lyssnar man inte på kunderna hamnar man snart i en nedåtgående spiral. Inte ens världens största bank överlevde när de slutade erbjuda tjänster som kunderna efterfrågade utan istället erbjöd tjänster som skulle maximera deras egen vinning. Det tog inte ens 6 månader att gå under, Google gör bäst i att lära sig läxan därifrån…

  • Bu

    @ Djinn

    Det är inte riktigt samma sak dock, då Google inte tillfredsställer sina kunder direkt(när det gäller market) utan genom producenterna. Och de i sin tur måste trivas på Market för att fortsätta producera, trivs de där kan de sedan lyssna till konsumenternas kommentarer och förbättra sina appar för att tjäna mer pengar. Det finns inga genvägar till det…

    Ja, man kan inte bara tänka på sig själv utan också tillfredsställa sina kunder. Så som jag sa, det hela jämnar ut sig automatiskt om man ger det lite tid. För producenterna vill inte att Market läggs ner, Google vill inte att Market läggs ner, och konsumenterna vill inte att Market läggs ner. Alla vill dock att Market förbättras.

  • Nicklas

    @ Bu
    Så om vi slutar köpa apps för vi tycker avtalen är dåliga så kommer
    1. producenterna snart att be Google öka ångertiden?
    2. producenterna sluta producera apps för de säljer inte?
    Vilket är mest troligt?

    Eller tycker du det ligger på kundernas ansvar att kasta bort sina pengar på dåliga affärer de egentligen inte vill göra för att få Android att leva vidare?

    Nej det är inte kundernas uppgift att ta första stegen/smällarna mot en sund marknad. Det är de som vill tjäna pengar på den som ska göra det.

  • YellowZombie

    Nu har jag inte läst alla kommentarer men jag tycker att man ska få lite längre ångerrättstid när det gäller spel. Som sagt är 15 min inte mycket att hänga i christmastreen.

  • Bu

    @ Nicklas

    Ja, alltså Google och producenterna. Vilket var det jag skrev, Google måste tillfredsställa producenterna för att de ska kunna tillfredsställa kunderna…

    Vi slutar nog inte köpa för att avtalen är dåliga utan för att utbudet är dåligt och producenterna inte kan göra det bättre då deras avtal med Google inte är bättre.

  • Anonym

    Jag har inte uppdateringen ännu… När kommer den?

  • Baker71

    Om något så komer väl detta att ÖKA piratkopiering? Jag har flera gånger köpt appar som visat sig vara total skit och ångrat köpet, men nästan aldrig inom åtminstone 2 timmar. Absolut minimum skulle vara en timme.

    Jag tycker att utvecklarna skulle kunna sätta tiden själva. Det hade varit mkt bra om tex minimitiden var en timme , utvecklaren kan ställa in tiden upp till 24 timmar. Jag är inne och tittar på en app och ser att utvecklaren har satt 24timmar, då tänker jag att här har vi en utvecklare som tror på sin produkt. Det säger mig att även om den inte är helt hundra så kan det innebära att utvecklaren åtminstone lyssnar på kritik/tips. Köper den , testar och ger feedback. Då finns det en chans att jag får svar tom. innan jag ber om refund.

    Ser jag däremot en app som har en timme bara , struntar jag förmodligen i att köpa den. Och har den 15 minuter… Jag kommer att köpa färre appar på market. Blir nog mer troligt att jag laddar ner gratisversioner och senare donerar till utvecklaren. Via forum osv.

  • Linus

    Varför inte har nån timme? 1-3 timmar? 15 minuter är väldigt lite, tänk om nedladdningen buggar och man inte får ner den på 15 minuter?

  • Staffan

    Om att producenter sätter ångertiden själva: En kortare ångertid ger alltid en större säkehet, oavsett hur bra din produkt är. Jag tror därför inte att de som tror på sin produkt i större utsträckning skulle sätta längre ångertider.

    Om mängden tid: Visst låter 15 minuter snålt jämfört med ett dygn, men om man bara ser till att inte impulsköpa sina appar utan först kollar upp lite omdömen och testar de vanligt förekommande gratisversionerna så blir det aldrig ett problem.

    Personligen så visste jag faktiskt inte ens att det fanns en ångertid på Market. Nu när jag vet att jag har 15 minuter på mig att testa t.ex. en widget så kommer jag antagligen att ladda hem mer från market.

  • teletubby

    Hur uppdateras egentligen systemkomponenter som Market? Det kan inte bara ske via uppdatering av Firmware, för exempelvis den nya Related-fliken dök upp utan att jag fick någon ny firmware. Uppdaterar Market sig själv i bakgrunden, utan att man märker det? Jag kör HTC Desire.

    Någon som fått nya Market? Jag vill inte tanka ner en .apk på nätet för en systemkomponent…

  • Monkie79

    Det jag vill se i market är lösenord för att köpa appar. Inte så kul om barnen leker och råkar köpa ett program för några hundra tex.Finns ju appar som kostar över tusen spänn, inte så kul då om man bara har 15 min på sig att ångra.

  • Gabriel

    Här är en guide på hur man gör för att fixa nya Market.
    http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=28500

  • JkJ076

    När rullar denna uppdatering ut?

  • Stakker

    Startade om min Galaxy S nu och fick nya Market.
    Klart bättre och mer användbart gränssnitt.

  • pettson

    nu finns den ute. fick den till min desire precis. satt o skulle installera chrome 2 phone och kände inte igen market. snygg men små bokstäver.

  • teletubby

    #132: Jag har inte fått den till min Desire ännu. Försökt rensa Cache och Data för Market, startat om telefonen m.m, men får den ej. Jag får nog hålla mig till tåls ett tag helt enkelt…

  • rtardart

    Stödjer krypta ångertiden. Jag har köpt massor av apps, spelat dom en stund och skickat tillbaka dom. Vet mycket väl att det inte ska vara så. 15 minuter räcker gott och väl för att se hur den fungerar, om man initialt gillar den eller inte. Till det finns ju dessutom trials, betyg och kommentarer. Och för pris runt en tia så är det faktiskt inte en så jävla big deal.
    Vanligen är jag också en sån där som anser att företag är ondskan själva och skall motarbetas in i det sista, men appar känns mer som något som fattiga nördar sitter och kodar mellan sina fysiklektioner. Klart som fan dom ska ha cash. (Även om det nu inte riktigt är så.)

  • NoiseMaker

    Spontant första intryck är att det inte blivit mycket bättre. När man väljer en app så upptas nu nästan halva skärmen av grafik. Dessutom är det opraktiskt att behöva klicka på ”More” för att läsachela beskrivningen. Föredrar också att ha kommentarerna på en egen sida.

  • Anders

    Jaha, så nu måste man alltså pirat-tanka sina appar för att prova dem först? Jag tyckte nog det gamla systemet var lite enklare…

  • Johan

    Känns som om det här bara ger mer jobb till utvecklarna. Testade ett pinball spel i helgen och det tog ungefär en timme att installera, lång nerladdningstid och första gången så fastnade installationen så jag fick börja om från början igen. Sen när det inte fungerade särskilt bra så fick jag kontakta utvecklaren för att få pengarna tillbaka. Säkert det utvecklare av Android program vill hålla på med, manuellt hjälpa kunder med refunds.