Market-uppdatering på gång – förbättrat gränssnitt, ångertiden krymps kraftigt

Postat:
10:17 - 2010-12-11
Skribent:
| Manny B
Kommentarer:
136

På Googles androidutvecklarblogg ”Android Developers Blog” kan vi idag läsa att de inom kort ämnar påbörja utrullningen av en uppdaterad Market-klient, i vilken gränssnittet och användbarheten har fått sig en putsning. Främst har Googles fokus legat på att förbättra ”Featured”-, eller ”Aktuellt”-funktionen, i vilken utvalda applikationer och spel presenteras för att sticka ut lite extra.

I den nya versionen, som skall rullas ut till alla enheter med Android 1.6 eller högre, skall en slags karusellvy av ”Featured” introduceras i vilken man med hjälp av simpla fingersvep, inte help olikt hur det är idag, skall kunna skrolla bland dessa utvalda applikationer. Vidare meddelas det att ångertiden krymps till låga 15 minuter, från dagens 24 timmar.

Den kraftiga begränsningen av ångertiden är sannolikt en ändring avsedd att blidka utvecklare som inte ser med blida ögon på dagens generösa 24-timmarsperiod, och förlorarna är i vanlig ordning konsumenterna, då 15 minuter inte på långa vägar är nog för att hinna utvärdera om exempelvis ett spel är värt pengarna eller inte.

Google, genom Eric Chu, skriver bland annat:

With a focus on improving discoverability and merchandising, we’ve introduced a new carousel on the home and category screens. Users can quickly flip through the carousel to view promoted applications and immediately go to the download page for the application they want. Developers have been very active in creating great Widgets and Live Wallpapers. To make it easier for users to find their favorites, we’re introducing two new categories for Widgets and Live Wallpapers. Applications that include Widgets and Wallpapers will be automatically added to those new categories. We’ll also be adding more categories for popular applications and games in the weeks ahead. In addition, the app details page now includes Related content, which makes it easier for users to quickly find apps of similar interest.

[…]

To streamline the browse-to-purchase experience, users can now access all the information about an application on a single page without the need to navigate across different tabs. We’re also introducing application content rating to provide users with more information about applications they are interested in. Since most users who request a refund do so within minutes of purchase, we will reduce the refund window on Market to 15 minutes. This change will be largely transparent to buyers, but will help developers manage their businesses more effectively.

 
Den här uppdateringen innebär således både framsteg som bakslag men vi gissar att ingen putsning av marketklientens gränssnitt kan kompensera för begränsningen av ångertiden. Vi förväntar oss kraftiga reaktioner runtom på nätet de kommande dagarna.
 

Android Developers Blog. Tipstack till Pich, Jonathan, Philip och Daki.