Matias Duarte intervjuas angående ”Material Design” i Android 5.0

Postat:
13:32 - 2014-11-05
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
13

Google har ett nytt designspråk kallat ”Material Design” som inte bara gäller för Android framöver utan för företagets alla produkter och tjänster. Designfilosofin ska användas för samtliga typer av enheter och plattformar för förena att ge en homogen användarupplevelse.

Androids chefsdesigner Matias Duarte har berättat om ”Material Design” i en ny intervju med Wired. Google menar att designspråket sträcker sig långt bortom pixlar och det yttre. Regler från designvärlden sägs ha kombinerats med nya idéer om gränssnitt och input.

Material is not just a style but a way of thinking about designing interfaces, and we want people to start absorbing that into their practice.

Grundtanken är gränssnittet ska bete sig som objekt gör i verkligheten. Det ska inte bara plötsligt dyka upp saker från tomma intet. Riktningar och sammanhang illustreras genom övergångsanimationer, upphöjningar, ljussättning och skuggor.

Gränssnittet beskrivs som en tredimensionell konstruktion. Objekt kan ligga efter varandra som i en bunt kort och varje komponent ska agera som om det var ett verkligt, fysiskt föremål. Google byggde rentav pappersfigurer för ikoner (se bild nedan) och för andra inslag i Lollipop när de skapade ”Material Design”.

google-material-design-ikoner-android-5.0-lollipop

Föreställ dig att skärmar i Android 5.0 är fysiska papper. Bakgrunden är ett papper, en meny är ett nytt papper lagt ovanpå det första, och så vidare. ”Material Design” har regler för hur dessa objekt ska få uppföra sig. Bakgrunden kan till exempel inte bara magiskt flyta genom andra ”papper” och menyn kastar en skugga på ”pappret” bakom.

Just skuggor är en viktig del av designfilosofin. Android 5.0 innehåller programmeringsfunktioner för att ange upphöjningar och skuggorna som fälls beror på objekts höjdvärde. Allt detta är tänkt att förenkla navigeringen och användandet, eftersom gränssnittet agerar som allt vi är vana vid från verkligheten.

All of these things help make the interfaces—these virtual worlds we’re creating—more like the natural world that your brain has evolved and been trained to understand.

roboto-lollipop Planen med ”Material Design” sträcker sig dessutom bortom Googles egna produkter och tjänster. Designspråket gäller för alla appar som utvecklas för Android och Googles andra plattformar. Företaget har strikta designriktlinjer med ambitionen att appar för exempelvis Android ska få ett mer enhetligt gränssnitt och beteende.

Om en app till exempel ska visa en tidtabell för en tågstation finns riktlinjer för typografi, storlek och radavstånd. Hur pass väl Google lyckas med sin storslagna plan återstår att se då utvecklare har en tendens att bygga gränssnitt utifrån egna idéer, men förhoppningsvis innebär ”Material Design” att Androidappar kommer bete sig mer enhetligt i framtiden – även om det kanske tar tid.

We’re taking all of those things and we’re trying to put them together to build a set of rules that’s timeless, in the same way that the rules of filmmaking or graphic design are also timeless.