Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Netflix kan inte längre installeras från Google Play på rootade enheter

Postat:
10:09 - 2017-05-15
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
I och med version 5.0 av Netflix kan appen inte längre installeras på enheter med rootaccess, från Play Store. Det beror på att strömningstjänsten numera helt förlitar sig på Googles DRM-system Widevine.
Netflix kan därför inte installeras på modifierade eller icke certifierade enheter. I höstas svarade 32 procent på Swedroid att de rootat sin Androidmobil, men sett till alla användare globalt rör det sig om en förhållandevis väldigt liten skara.

Märkligt nog går det dock fortfarande att köra appen på rootade enheter utan problem (en APK duger med andra ord). De med rootaccess kan eventuellt dölja root och på så vis lura Play Store, så att Netflix kan installeras direkt från butiken.

  • chilledhobbit

    Att man alltid ska behöva lida bara för att man vill köra rootad mobil…

  • Adipatus

    Det är riktigt lågt att göra så..

  • Låg och lågt, det är krav från studiosarna på DRM-material.

  • Walle

    De vill tydligen att man ska kolla på piratfilmer istället.

  • Jerpa

    Canal Digital Go fungerar väl inte heller på root

  • Googles fel då?

  • Och inte heller TV4. Vilket iofs är samma sak som Canal Digital.

  • Marcus

    När kommer version 5.0 då?!
    Jag har bara 4.16.

  • KC

    Öh…nä. Netflix 😁

  • Mattias Börjesson

    Magisk root då?
    aahhh….stod ju i texten xD

  • Anders Olsson

    Magisk hide funkar bra, har inget problem att hitta netflix på playstore😀.

  • Henrik

    Behöver inte ens root. Jag har zte Axon 7 och HTC 10 båda med upplåst bootloader med 100% stock rom och Netflix är spärrad

    Kör med sideloadad APK och den funkar men hur länge?

  • Henrik

    Har du root eller upplåst bootloader kommer du inte få uppdatera

  • Michael E

    Jag tror du missuppfattat det hela, de vill inte att du ska kunna piratkopiera deras innehåll.

  • Sillstrypare

    Om man kommer på att någon kan stjäla en cykel och du kan lösa det genom att låsa den, skulle ni inte låsa den då?

  • Fr0gg0

    Ja, alltid fel här i världen att vilja ha lite extra utöver det vanliga. Du måste vara en i normen.

  • Marcus

    Nä en gammal hederlig jobbmobil. Galaxy s7. Jag laddade ner en Apk jag hittade med version 5.04. Jag trodde en ny version åtminstone skulle ge någon slags bättre spola framåt/bakåt funktion. Men icke. Uselt.

  • Netflix använder ju bara Googles inbyggda system, helt enligt regelboken.

  • Danne

    Som att den ledande plattformen för att skapa piratkopior är mobila enheter :D

  • Danne

    Är detta en nyhet? Jag har inte kunnat installera Netflix på min mobil sedan jag bytte till CM, och det var något år sedan.

  • Danne

    Ditt argument fungerar inte. Att blockera rootade telefoner löser inte ett skit.

  • Patrik

    Nope. Inte heller på icke certifierade enheter.

  • Michael E

    Fast om root möjliggör det, så är det väl rätt självklart att de pluggar igen hålet?

  • Danne

    Om ni fortfarande vill använda Netflix på er rootade telefon är det bara att ladda ner en lite äldre app från deras supportsida; https://help.netflix.com/en/node/57688

  • Danne

    Varför tillåter de då casting osv? Det enklaste medlet för vanliga Svenssons idag är ju fortfarande att spela in till hårddisken i receivern eller i TV’n? Då borde de ju blockera dessa innan, då jag garanterar att det är bra många flera som spelar in på det viset, istället för att roota telefonen, som inte vanliga Svenssons kan.

  • Sillstrypare

    Det gör inte att låsa cykeln heller. Den blir snodd till och från.
    Men det sänder en signal att det är inte ok
    Är det enkelt kommer alla vilja stjäla min cykel och kopiera mina alster

  • Sillstrypare

    Spela in för personlig bruk är lagligt.

  • Michael E

    Det är väl rätt lätt att förstå, egentligen? Castingen går direkt till en Chromecast/enhet som fortfarande har ett visst skydd i form av HDCP.

    Kan inte minnas att jag kommenterat om hur folk går till väga med sin kopiering, bara att första kommentatorn har missförstått syftet med Netflix begränsning – att de förmodligen inte är ute efter att driva folk till kolla på piratfilm istället.

    Om nu folk inte kan roota sina telefoner så är ju inte detta ett problem.

  • Alexander Atkinson

    Självklart är det inte, jag skulle själv inte pluggat hålet eftersom det garanterat innebär högre inkomstbortfall än den minimala ”piratkopiering” rootade enheter innebär. Det är snarare en fråga om regler och licenser osv, man MÅSTE enligt avtal plugga sånna hål om man ska få spela upp material på den plattformen.

  • Michael E

    Fast om det är ett krav i avtalet, så är det väl också självklart? ;)

  • moij

    Förstår Netflix helt värderingen är förbi vår galax det kostar 220 för varje krona de gör i vinst, så det gäller att behandla kunderna som fiskmåsar som Microsoft gör tror att det är den dyraste eller en av den dyraste företag någonsin

  • Axel Svensson

    Fast det är ju Netflix som väljer Widevine vilket inte är något inbyggt system i Android.

  • Brian Samuel

    Ännu en anledning varför jag aldrig rootar. För mig är det inte accabtabelt att roota moderna enheter. Android är redan fritt nog. Du kan installera egna ikon packs, launcher, keyboard osv. Att installera otestad eller ostabil mjukvara från internet (istället för tillverkarens egna mjukvara) är vädigt riskabelt och förstör garantin med dessutom …

  • Men Netflix är ju ett lagligt alternativ som spärras pga att man rootat sin mobil. Att roota telefonen är inte olagligt.
    Blir motsatt effekt tror jag.

  • Fraz

    Du förväxlar root och custom ROM.

  • Fraz

    Står säkert i licensen som Netflix har från contentskaparna att de måste skydda innehållet.

  • Danne

    Nu var det ju inte det det handlade om, utan piratkopiering menat för att sprida vidare av olagligt material.

  • Danne

    ”Chromecast/enhet som fortfarande har ett visst skydd i form av HDCP.”

    Signalen går via HDMI kabeln till Receiver eller TV, det är precis som vilken annan output som helst när det kommer till ljud och bild, bara att spela in det om man det vill.

  • riptide

    Förvirringen som uppstår när man läser ditt inlägg är total :D

  • Nas

    ” Du kan installera egna ikon packs, launcher, keyboard osv”

    Lol, det är inte riktigt anledningen till varför någon skulle roota eller installera custom ROMs. Inte helt säker på att du vet vad riktig frihet innebär.

    ” Att installera otestad eller ostabil mjukvara från internet (istället
    för tillverkarens egna mjukvara) är vädigt riskabelt och förstör
    garantin med dessutom …”

    Att köra förlegad ej uppdaterad mjukvara är mycket mer riskabelt än att köra väl beprövade custom ROMs, och vi vet ju alla hur bra majoriteten av telefontillverkare är på att uppdatera sina telefoner (inte ens flaggskepp uppdateras väl, har du en mellan segment eller budget lur så får man vara tacksam om man ens får en uppdatering).
    Att garantin ryker verkar vara en myt med. Enligt EU-lagar så får man roota utan att garantin ryker, samt jag har aldrig hört om någon som blivit nekad garanti för att de rootat sin lur i Sverige. Nyfiken på om någon hört talas om något fall där det hänt.

  • Men alla går ju inte så långt att de blockerar rootade mobiler.

  • Ok, fel av mig. Det är inte inbyggt, men det är Googles system och de rekommenderar sannolikt själva dess användning.

  • moij

    Ojoj förstår Netflix användare

  • Sillstrypare

    Fast om de ser ett problem med att rootade mobiler gör det enklare att fildela så är det väl ganska självklart att de blockar den möjligheten så långt de kan, eller?

  • Sillstrypare

    Precis. Spela in på TV n eller receivern är väl för privat bruk
    Varför skulle de blockera det?

  • Sillstrypare

    Sorry.
    Jag håller med riptide.
    Jag har läst om ditt inlägg flera gånger och fattar inget.
    Har du missat att kolla var telefonen gjort auto correct?
    Punkter verkar saknas på flera ställen.

    Här får du några av mig att plutta in på lämpliga ställen i texten:
    ……
    😀

  • Fraz

    Alla har inte samma licensavtal.

  • Lars

    Netflix slutade fungera igår på min Sony Z2 tablet, inte rootad. Fick tanka hem en speciell apk från netflix.com. Redan sedan tidigare gick det inte att tanka hem offlineinnehåll.

  • Mattias Arvin

    Min Oneplus 3 är inte rootad, men jag kan inte installera Netflix från Playstore på den iaf.
    När jag googlade problemet så visade det sig att fler med Oneplus hade samma problem, men långt ifrån alla.
    Min telefon har upplåst bootloader, nån som vet om det kan göra att Playstore känner av min lur som rootad?

  • Stefan

    Upplåst bootloader är också blockat ja. Jag är drabbad av detta utan att ha root.

  • FredrikAn

    Vad spelar det för roll för oss här i Sverige om det förstör en frivillig garanti?

  • FredrikAn

    Tills Netflix spärrar den appen och lägger in lite mer kontroller.

  • Roger Wiberg

    Själv kör jag root så att jag kan göra en fullständig backup på mina applikationer.
    En del av dessa innehåller ”pengar” och om jag inte får synkat in dessa till jobbet så förlorar jag ”pengarna”. Alltså måste jag ha backup och det går endast om jag har root. Skulle detta betyda att jag på något sätt är kriminell och skall förhindras att titta på Netflix?

    Kan förstå Netflix som tagit detta steget och det ligger säkert i att filmskaparna vill förhindra förlust av alster utan att få betalt.
    Och det förstör inte garanti eller telefon.

  • Tweaker

    Jahopp, precis som pokemon go då..
    Inte att jag brytt mig så mycket om netflix innan men det är väl ännu en anledning att inte skaffa’t.

    Det ända jag egentligen har root för är ju adblocker samt backup.

    Det senarenämnda funkar OK nuförtiden inbyggt men det finns fortfarande inte tillräckligt funktionalitet, tyvärr, då jag känner att 3epartsappar som Titanium fortfarande har övertaget då man lätt kan göra backup på enskilda appar både för att kanske behålla en äldre version av en app eller för att vara säker på att man inte förlorar någon data om telefonen mod förmodan skulle sluta fungera; Allt från backup på SMS till inställningar för vissa appar eller egna ordlistan för tangentbordsappen..

  • Zteam

    Vet inte riktigt vad det är du försöker dig på att försvara men du lyckas inget vidare…

  • Tweaker

    Kort förklarat:

    Om de verkligen vill att jag ska sluta använda root så måste det först finnas välfungerande adblock samt bättre backup av enskilda appar samt SMS osv. som jag verkligen kan förlita mig på.

  • Zteam

    Jag kan ju garantera dig att du kommer att få färre cyklar stulna om du använder lås än om du inte gör det.

    Förövrigt är det väl ändå jävligt bakvänt att förhindra folk att använda Netflix bara för att dom har fullständiga rättigheter (root) på sina telefoner när man faktiskt tillåter det på andra plattformat där användarna sitter på fullständiga rättigheter? (läs PCn)?!

  • moij

    Har det med admin delen alltså vem som kontrollerar enheten å vilja program som körs eller den astronomiska värdering på 220 årsvinster?🙄

  • MissEko

    Jag ställer en, några öppen/a fråga/or eftersom jag inte är så insatt.
    En leverantör att tjänst programvara kan väl ställa de krav de vill, det är ju upp till oss konsumenter att avgöra om vill använda oss av den? Om majoriteten inte accepterar leverantörens villkor så är det ju upp till leverantören att avgöra om den vill ha kunder.
    Varför är det så viktigt inom mobil att ha rootaccess?
    Jag ser inga upprop till att få tillgång till systemet eller systemfiler i en bil t.ex. Är det för att man inser att det kan skapa problem med säkerheten, jag vill också ha fler funktioner i bilen eller installera, ta bort programvara i bilen. Har ni tillgång, rootaccess till era tv:apparater, inbrottslarmsystem, överfallslarmsystem, passersystem, CCTV system?
    Är det viktigaste tillgång till systemet eller är det bara att det är ”ballt”, ”hardcore”, lite Linux, att man kan skriva kommandon utan behöver använda grafiskt gränssnitt, kör inte en bil med automat, kör manuellt , meka själv, lämna inte i bilen på verkstan?
    Lagar ni era tänder själva utan att gå till tandläkaren, det är ju inte riktigt hardcore att låta någon annan göra jobbet enligt upprättade instruktioner.

  • chilledhobbit

    Kanske kan vara som så att jag har mer nytta av root i telefonen än att han fulla rättigheter till bilens system. Jag har inte samma intresse av att komma åt bilens system, så varför ska jag gapa om just det då?

  • Fredrik Ingman

    Som ändå inte skulle behandla kunderna med silkes handskar. Vore bättre att sammarbeta på något sätt än att motarbeta. Dags att ta av ”foliehattarna”

  • Fredrik Ingman

    Men åtgärden kan ju få morsat effekt. Dvs att pirat kopieringen skulle öka.

  • Kino

    Varför i rimlighetens namn vill och anser du att du har mer nytta av root till mobilen än t.ex bilen? Motiverat ur användarens och tillverkarens perspektiv.
    Vad är skillnaden, du vill ha mer mer kontroll över mobilen men inte bilen?
    Vad är skillnaden? Är det systemberoende?

  • Dadde

    Jag håller med ovanstående. Jag fattar fortfarande ingenting. Vad är det du försöker säga?

  • Sillstrypare

    Det var väl just det som var min poäng
    Om jag låser cykeln, så är chansen att den blir stulen mindre

    Ang PC n så vet jag inte hur stora möjligheter de har att kontrollera att DRM fungerar.
    Antagligen har du rätt i att det är lika illa där
    De ser förmodligen över det också.

    Men för att fortsätta på cykelmetaforen
    Om jag har två cyklar, men endast ett lås, ska jag strunta i att låsa båda eller ska jag låsa en?

  • Michael E

    Ja, om alla reagerar som rabiata barn så kan det säkerligen öka.
    Precis som när de sänkte hastighetsgränsen här utanför, då bestämde jag mig för att alltid köra för snabbt där, snabbare än den tidigare hastigheten. För det är uppenbarligen vad de vill…

  • patts

    Ser dock inte problemet med att dom gör detta. Netflix finns ju ändå på flertalet plattformar (TV, Konsoller etc) där man med fördel ändå konsumerar sin media. Och vill man hellre sitta och se film på sin 5,5″ mobil istället så är det ju tydligen bara att dra ner apk’n från apk-mirror. Är man så ELiTE att man kan roota sin lur så kan man väl sideloada en apk? ;D

  • Sillstrypare

    Du kanske har dyslexi, eller så har du inte Svenska som modersmål.
    Men vad du skriver är obegripligt

  • moij

    En sådan tafatt stackare …

  • moij

    Snälla kan du koppla in hjärnan innan du skriver, det är ungefär som att torka sig innan man går på muggen, kan det blir mer patetiskt

  • Sillstrypare

    Kan du kanske komma med lite mer konkreta delar som du tycker är patetiskt istället för att vara vräka ur dig barnsliga påhopp?

  • Sillstrypare

    Jag förstår nu att du trollar.
    Jag kommer inte svara på fler av dina kommentarer om du inte skärper dig och visar att du är intresserad av annat än att larva dig

  • boss

    Nu har de bara mest skit imo. Men om jag fortfarande betalat för netflix abb så hade det avslutats nu.

  • Danne

    För att det går hur enkelt som helst att flytta inspelat material från tv’n till en usb-sticka och sedan är det bara att sprida via internet?

    Det är MYCKET enkelare att göra på det viset, än att roota en android-lur och sedan försöka få den att lagra en stream från en app…

  • chilledhobbit

    Jag har ett antal appar som kräver root. Till bilen finns inget intresse helt enkelt. Svårare än så behöver det inte vara kan jag tycka.

  • Sillstrypare

    Ok. Jag har faktiskt ingen koll på hur det fungerar på dessa medium. Har inte digitalboxar och smart tv DRM menar du?
    Jag försökte flytta en film från digitalboxen en gång
    Men det gick inte, så jag antog att det var DRM eller motsvarande

  • Bowe

    Kör custom rom och telia play+ appen fungerar och den klagar direkt på DRM skydd om man är rootad. Men Netflix fungerar ej…

  • Mikael

    Det här är snarare som att förbjuda alla bilar som kan köra i över 50 km/h för att inte riskera att någon kör för fort i stan.

  • Mikael

    Fast då är ju frågan hur man vet att man kan lita på vad som kommer från APKMirror.

  • nästan som en rickroll, dina inlägg. :D #goodOnYaMate

  • på nått sätt förstår jag Netflix. Samtidigt kan jag, i sann Johan Falk-anda tycka: ”Amenvafaaan…?!” Är det nödvändigt att göra såhär? På riktigt, liksom..? Det känns lite som att man fått påtryckningar från stora filmbolag eller motsvarande och valt att ge efter för dem. Nä Netflix, stå upp på barrikaderna! Släpp innehållet lös, det är vår! …och ta bort regionsblockarna när ni ändå tänker om, är ni snälla. :)
    #dreamOn

  • Philip Carlsson

    Någon som vet om det kommer gå att kringå med typ RootCloak eller dyikt? Eller om de kör snapchat-style?

  • Sillstrypare

    Jag tycker nog min liknelse var bättre. 😊

  • Zteam

    Själv har jag klarar mig i 10 år från att få cykeln stulen, men helst säkert är ju det såklart inte.

    I fallet med Netflix, kan vi nog utgå, från att det är fler som laddar hem filmerna via torrents, eller rippar dom på en dator, än som försöker sig på att rippa dessa via telefonen.

    Missförstå mig rätt här, jag har absolut ingenting emot att Netflix, vill skydda sina filmer, med DRM, men att gå därifrån till att hindra användare som har rootat sina telefoner lär knappast minska problemet med piratkopiering i någon nämnvärd utsträckning möjligen rentav tvärtom.

    Netflix stödjer för övrigt DRM via HTML-5 i bland annat Firefox och Google chrome,.

  • Zteam

    Fast det gör det ju dock inte.
    Vill du fildela är det bara att ladda ner en torrentklient från Google Play och köra, det krävs inget rootande för det alls, däremot, underlättar root förmodligen för den som vill rippa filmerna eller snoka i cache-filer o så.

    Men dom flesta som vill kopiera filmen skulle nog bara ladda ner den via en torrent istället (varför man nu skulle vilja göra det om man nu redan har ett Netflix abonnemang…?!)

  • Sillstrypare

    Fast torrents är ett annat problem som någon annan får lösa, eller?
    Där är det väl polisens uppgift att se till att lagen följs.

    Som jag förstår så täpper Netflix till möjligheten att dela filer med detta.
    Spelar ingen roll om det används eller inte.
    Spelar ingen roll om det inte täpper till alla möjligheter.
    Man får ta en sak i taget.

    Som någon skrev är det säkert något som har med licensiering att göra, hur man får visa filmer som gör att de gör så här

  • Sillstrypare

    Jag ser det som att Netflix täpper till sin del av problemet, även om det inte används i någon omfattning.
    Att det delas filer via torrents är inget Netflix kan göra något åt.

    Dessutom måste någon ha knäckt DRM för att kunna fildela dessa som torrents.
    Kanske Netflix är en potentiell källa för dessa filer om andra täpper till sina möjlighet att dela?

    Jag inser att det inte löser problemet.
    Men bara för att man inte löser problemet fullt ut, betyder inte att man skiter i att göra något överhuvudtaget.

    Det är väl lite som med talesättet ”tillfället gör tjuven”
    Är det för lätt börjar även de som inte har kunskaper om detta att fildela

  • patts

    Tror nog APKmirror har lika hög trovärdighet som Chainfire (eller någon annan developer som givit root till din telefon genom att utnyttja någon systembugg).

  • Mikael

    Skulle aldrig köpa en mobil där jag behöver utnyttja en systembugg för att få root.

  • Mikael

    Din liknelse funkar inte då den förutsätter att de faktiskt löser något med det de gör. Vill man pirata så finns det många enklare sätt än detta att göra det. Så precis som vanligt drabbar detta ”piratkopieringsskydd” bara de som faktiskt betalar och gör rätt för sig.

  • patts
  • Mikael

    Jag ser inget på den länken som kräver att root måste komma från ett exploit. Speciellt intressant är följande citat:

    The distinction between ”soft rooting” through a third-party application
    which uses a security vulnerability (”root exploit”) and ”hard-rooting”
    by flashing a su binary executable is sometimes made.[14] If a phone can be soft rooted, it is vulnerable to malware.[14]

  • Fraz

    Wiki säger ju snarare det motsatta, det finns alternativ för den som vill kunna roota utan att använda sig av exploits; köp rätt telefon.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Rooting_(Android_OS)#Manufacturer_support

  • Mikael

    Vilket leder tillbaka till min tidigare kommentar, jag ”skulle aldrig köpa en mobil där jag behöver utnyttja en systembugg för att få root”.

  • Sillstrypare

    Vi lär inte bli överens i den frågan, så vi kan nog droppa det.

    Men om man vänder på det.
    Vad är ditt förslag på lösning?
    Att vi skippar DRM och låter alla kopiera fritt, då det tydligen inte går att stoppa?

  • F

    Man löser inte piratkopiering med DRM, det enda DRM någonsin gjort är att drabba betalande kunder. De som piratkopierar får det från annat håll eller kommer förbi skyddet. https://superuser.com/questions/14224/how-can-i-explain-why-drm-cannot-work

  • F

    Man löser problemet med fildelning genom att erbjuda en bättre tjänst än piratkopiering såsom spotify har gjort (även om de nu använder DRM), däremot har de vad jag vet inte blockerat rootade telefoner.

  • Sillstrypare

    Det kan jag hålla med om, att bättre tjänster behövdes
    Jag tycker Netflix är en sådan tjänst.
    Fast en del verkar tycka att det är en mänsklig rättighet att se gratis film
    Helt naturligt att de försöker täppa till hålen där de ser potentiella problem

    Sedan kan man även tänka att det är nog ytterst få som rootar sin lur idag, så det är nog ett icke problem egentligen på alla plan

  • Sillstrypare

    Visst. Men om inte DRM fanns alls, skulle det vara ännu enklare att dela.
    Vem skulle då betala för streamingtjänster, om du kunde kopiera filmer och musik lika lätt som du kopierar ett textdokument?

  • Zteam

    Problemet som jag ser det är inte att man använder DRM utan att man väljer att stänga ute användare pga att dom har admin-rättigheter på sina telefoner.

    Filmer som läggs ut som torrents, kommer generellt från någon anställd på filmstudion, eller någon någon videobutik eller så.
    Inte nog med att det inte löser problemet, det lär nog snarast förvärra det hela för dom själva.

  • Zteam

    Givetvis, jag bara säger att är betydligt enklare och mer sannolikt att någon laddar ner filmerna via torrents, istället för att rippa dom ifrån telefonen.

    Kan mycket väl vara en licensieringsfråga, men du har ju egentligen exakt samma situation på en PC där användaren sitter inloggad som admin (root)
    Så i praktiken blir skillnaden minmial

  • Zteam

    Att kolla på filmer på surfplattan när man åker tåg kan ju vara trevligt t ex.

    Ja som det är just nu är det bara att dra ner appen från apk-mirror helt sant, men förmodligen lägger dom in ytterliggare spärrar i appen så småningom.

  • Sillstrypare

    Börjar kännas som vi inte pratar om samma sak
    Du pratar om hela problemet
    Att det fildelas
    Jag pratar om det som står i artikeln, att Netflix drar sitt strå till stacken och täpper till sina hål

    Jag ser inte det som du säger, att det kommer fildelning mer p g a detta
    Känslan är att väldigt få rootar sina telefoner nuförtiden och färre blir de
    Jag känner inte någon som gör det längre

  • Sillstrypare

    Sant med pc.
    Men om man har två problem och har en lösning på det ena. Ska man strunta i att införa den fixen bara för att man inte löser hela problemet?

  • patts

    Från samma Wiki sida.
    The process of rooting varies widely by device, but usually includes exploiting one or more security bugs in the firmware of (i.e., in the version of the Android OS installed on) the device.[14] Once an exploit is discovered, a custom recovery image can be flashed which will skip the digital signature check of firmware updates.

    Men var kanske otydlig när jag sa att man använde sig av exploits för att få root. Indirekt är det ju sant då du måste ha en custom recovery för att installera root. Men åter till din fundering att du inte litade på APK-Mirror (dit många Android sites länkar) är ”safe” i förhållande till den kod du stoppat i din telefon för att få root är väl en övervägnings fråga…

  • Mikael

    Helt naturligt att de försöker täppa till hålen där de ser potentiella problem

    Precis som det vore helt naturligt att begränsa alla bilar till 50 km/h för att ingen ska köra för snabbt inne i städerna. Problemet är ju att det inte hindrar dem inte bryr sig om lagen då det alltid går att komma runt genom trimning eller på annat sätt icke godkända bilar medan det ställer till det en hel del för de som helt legitimt vill köra snabbare än 50 km/h utanför städerna.

  • Mikael

    i de fall bootloader’n är låst

    Vilket faller ganska väl in i det jag skrev (”jag skulle aldrig”). Av de åtta smartphones jag ägt så har ingen haft låst bootloader.

  • Sillstrypare

    Den jämförelsen haltar. Du jämför äpplen och päron.
    Du kan fortfarande använda Netflix om du använder en godkänd plattform.

    Vill du jämföra med fordon, så blir rootade telefoner som mopeder
    De har maxhastighet på 50kmh
    Vill du köra fortare köper du en bil

    Samma sak med Netflix.
    Vill du se deras utbud så rootar man inte telefonen.
    Visst går det att komma runt bägge fallen, säkert plättlätt dessutom om man har kunskapen

    Men då får polisen ställa vederbörande till svars om olagligheter upptäcks eller så får Netflix stänga av kontot då man brutit mot avtalet som man skriver på som abbonent

  • Mikael

    Jag gör det redan idag (för det är verkligen mycket smidigare att pirata än kolla lagligt), och jag tror att andra också skulle göra det.

  • Sillstrypare

    Jag tror du har lite för stor tilltro till folks ärlighet.
    Det är väl inte utan anledning som nuvarande generation kallas ”generationen gratis”

    Musik och film anses av många som något som ska vara fritt att göra vad man vill med

  • Baeckman

    Fast tänk steget längre. Vad är Android? Jo ett linux system i botten. Jag kan köra Netflix på mina linuxdatorer med full ”root”/admin-rättigheter. Varför stoppas inte det?

    Allt detta bevisar ju bara att marknaden inte begriper vad de håller på med. De får ju bara oss användare irriterade.

  • Michael E

    Ett steg till – hur ser Offline-stödet ut på Linux?

  • Jellax

    Min mobil är inte rootad. Netflix fungerade bra tills jag gjorde en systemåterställning. Efter det så står det att min enhet inte är kompatibel.
    Har en Nexus 6.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Mjukvaruutvecklare inom inbyggda system Publicerad 22 Aug 2017
System- och nätverkstekniker med intresse för IT-säkerhet Publicerad 22 Aug 2017
Junior programmerare till framtida uppdrag Publicerad 22 Aug 2017
OP5 söker sin nästa Fullstack utvecklare! Publicerad 22 Aug 2017
Kvalitetssäkrare till Vattenfall Publicerad 22 Aug 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Nokia 8 är flaggskeppet bakom varumärkets comeback.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S8 Plus
Huawei P10
Samsung Galaxy S7 Edge
LG G6
Samsung Galaxy S7
8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

8.1

Minitest av Xiaomi Redmi Note 4X

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Samsung Galaxy Note 8 blir tillgänglig 15 september i Sverige, kostar 10 000 kronor
  2. Hur ofta hittar du en ny app som du faktiskt använder regelbundet?
  3. Sonys design är intakt även för Xperia XZ1 Compact
  4. Google offentliggör att Android 8.0 heter ”Oreo”
  5. Android 8.0 presenteras ikväll – sänds live
  6. Samsung Galaxy S5 med videokameran igång tappas från flygplan, överlever

Mest läst

  1. Nokia presenterar ”8” – en flaggskeppsmodell med Snapdragon 835 och 5,3-tumsskärm
  2. Google offentliggör att Android 8.0 heter ”Oreo”
  3. Google släpper fabriksavbilder – lägg in Android 8.0 Oreo redan ikväll
  4. Samsung Galaxy S5 med videokameran igång tappas från flygplan, överlever
  5. Android 8.0 presenteras ikväll – sänds live
  6. Så här ser Sony Xperia XZ1 ut enligt @OnLeaks

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vad tycker du om Facebook?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat