Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Nokias PureDroid-satsning är admirabel, och dömd att misslyckas [Krönika]

Postat:
16:19 - 2017-03-19
Skribent:
Hugo
Kommentarer:
Jag, och näst intill alla andra androidfantaster, föredrar Android i dess allra renaste form. Eller åtminstone en minimalistisk vidareutveckling av Android i dess grundutförande. Fler funktioner, visst, men endast då de verkligen tillför något konkret och av väsentlig nytta, och utan att någonsin leda till bloat. Det vill säga raka motsatsen till i princip alla tillverkares Android-gränssnitt, som med mycket få undantag är dränkta i appar och funktioner som en majoritet sällan eller aldrig använder.
De häftiga funktionerna finns där för att tillverkaren skall kunna skryta i käcka reklamfilmer där en ny och trendig finess som skriker ”Hollywoodfilm” demonstreras i en helt orealistisk och kraftigt redigerad video. Vad som inte visas är hur trögt det ofta går, att funktionen bara fungerar i ytterst begränsade scenarion och sammanhang. Eller helt enkelt inte fungerar som tänkt, överhuvudtaget.

När Nokia under Mobile World Congress kungjorde sina planer på att lansera en ny flotta telefoner med en helt ren Androidversion under skalet, en satsning som Nokia kallar ”PureDroid”, blev jag minst sagt exalterad. Inte bara skulle telefonerna levereras med den i dagsläget senaste eller snudd på senaste Androidversioner, utan Nokia ämnar även hålla Android uppdaterat med månatliga säkerhetsuppdateringar.

Nokia har med ”PureDroid” i princip kort sagt åtagit sig det ansenligt utmanande uppdraget att på egen hand delvis ersätta den till synes, sedan lanseringen av Google-telefonerna Pixel och Pixel XL, nedlagda Nexus-serien. Jag kan inte sätta ord på hur mycket jag respekterar Nokia för detta.

Nästan omedelbart efter att glädjeruset över Nokias satsning hade lagt sig sänkte sig dock en grådassig reality check över mig som en våt filt.

Nästan omedelbart efter att glädjeruset över Nokias satsning hade lagt sig sänkte sig dock en grådassig reality check över mig som en våt filt. Vi har ju sett det här förut. Tillverkare som säger sig vilja och kunna leverera Android i dess allra renaste och ädlaste form, utan en massa bloat, och därtill leverera regelbundna och aktuella uppdateringar. Och de har alla misslyckats, eller endast lyckats under en begränsad tid och med någon enstaka modell som sedan aldrig fick en uppföljare. Till det senaste exemplet hör Motorola som haft problem med att leverera Nougat på utsatt tid.

Det närmaste vi kanske kommer i skrivande stund är den BBK Electronics-ägda tillverkaren OnePlus, som med sitt Oxygen OS-gränssnitt endast avviker marginellt (nåja) från Android i dess grundutförande. Problemet är bara att även med de till synes ansenliga resurserna som OnePlus besitter lyckas de inte heller hålla takten, utan släpar fortfarande efter Nexus- och Pixel-telefonerna med flera månader.

Den våta filten som vägrar släppa sitt deprimerande grepp om mig frågar vad Nokia egentligen har för realistiska möjligheter att lyckas där alla andra, Nexus- och Pixel-telefonerna undantaget, har misslyckats? Få saker har efter Nokias MWC-presentation i år satt ett större leende på mina läppar och det finns just nu inget jag hellre vill i Android-världen än att Nokia skall inte bara lyckas utan även nå en framgång stor nog för att det skall fungera i längden. Sen kom den där förbannade våta filten och förstörde allt.

Jag är skeptisk, men hoppas att jag har fel.

  • Daniel Ellegaard Nordström

    Jag hade hoppats på att få en förklaring eller åtminstone en teori kring varför det är så svårt för tillverkarna att hålla telefonerna uppdaterade i ungefär samma tid som pixel och Nexus.

    Är det någon som har ett scoop om vad det kan vara som orsakar detta? Förutom operatörernas roll i att förhindra att uppdateringarna kommer ut till telefonerna så klart, det är inte vad jag är intresserad av att diskutera här.

  • Mattias Alnerby

    Exakt vad jag hade tänkt fråga faktiskt ?

  • Patrik

    Det här var utan tvekan den mest personliga artikeln jag läst på Swedroid sedan…. Jösses jag minns inte, denna artikeln tog nog förstaplatsen!
    Mer sånt här tack!

  • Administr4t0r

    Bra krönika! Jag känner likadant.

  • johala02

    Mycket av uppdateringarna beror också på vilka processorer mobilerna har. Qualcomm och MediaTek gör väl ett hyfsat jobb. Men den marknaden blir också mer fragmenterad i och med att Samsung, Huawei och snart också Xiamoi gör sina egna processorer. Där tror jag det blir svårare med uppdateringarna genom att de får göra allt jobb i större utsträckning ”inom sitt eget hus” så att säga helt själva.

    Men vad jag förstår så verkar Nokia hålla sig till ”standardkomponenter” från MediaTek och Qualcomm. Så jag tror de har hyfsat goda chanser att hålla sina löften. Telefonoperatörer i Europa lägger sig inte särkilt mycket i vad som är förinstallerat i telefonerna heller.

    Det är värre i USA marknaden om Nokia skulle sälja via Verizon som ett exempel, då den operatören håller inne uppdateringar väldigt länge. Men det är väl tveksamt om HMD Global kommer etablera sig där. Fokus ligger nog mer på Asien och Europa.

  • Rome73

    Kan tänka mig flera orsaker till att tillverkarna inte uppdaterar snabbare.

    Kan kraftigaste orsaken tror jag kan sammanfattas med att de inte vill då det inte är värt besväret utifrån den försäljning det ger. Alltså inte lönsamt.

    Varför är det inte lönsamt?
    Det är resurskrävande att uppdatera och testa femtioelva olika modeller (inte blev det bättre sedan Google bestämde sig för att spotta ut uppdateringar stup i kvarten så att de måste uppdatera 3-4 ggr/år) och den ”normala” Androidköparen skiter i uppdateringarna. Det ger alltså marginellt med mervärde för konsumenterna.

  • Jesper

    Exakt vad är det som är så viktigt i att få ut en ny version av Android så fort som det går? Missförstå mej inte, jag har själv kört racet och ovanpå det flashat och laddat olika firmwares varje dag för att testa…..

    Men på senaste måste jag säga att jag inte ser nyttan. Steget från Android 2.3 till 4 var gigantiskt men nu, ärligt? Android 6 eller 7 skiljer det så otroligt mycket? Nae.

  • Jesper

    Bemanning så klart? Om du tillverkade telefoner, vad skulle du prioritera först? Den nya kommande modellen, eller den folk redan köpt och som redan är en produkt man startat utfasning av?

    De får ju inget betalt för att utveckla nya versioner till redan sålda lurar.

  • Finnen

    Yup riktigt bra artikel måste man få säga!

  • JeppeJ

    Här finns en bra förklaring från HTC till komplexiteten i uppdateringarna. Man kan tycka att det borde gå att göra lite enklare…
    http://www.droid-life.com/2013/12/26/awesome-infographic-htc-shows-us-the-anatomy-of-an-android-os-update-from-pdk-to-ota/

  • JeppeJ
  • gerhard

    De flesta HW tillverkare släpper inte detaljer så det går att skriva bra drivrutiner, de säljer drivrutiner som en tjänst istället, som källkod eller binära blobbar.
    MediaTek släpper bara källkod till tillverkare med speciella licenser. Detta gäller även för MT kernel patchar, inte bara drivrutiner som egentligen borde vara GPL också. MT är inte snabba med uppdateringar heller. Så även om Nokia vill, kan de inte uppdatera utan att gissa sig till drivrutin uppdateringar.

    Jämför med Snapdragon801, där Google sent bestämde nya krav i 7.0 som int Qualcom hade planerat, så Nexus 5 och liknande inte kan få officiell 7.0

  • Flipp0

    Håller helt med. Tidigare skaffade jag Nexus för att få senaste Android men nu har jag nästan slutat bry mig. Snabba uppdateringar är ett litet plus såklart men skulle inte välja en telefon som har sämre kamera, batteritid, SOC eller design bara för att få snabbare uppdateringar.

  • Nisse

    Kostnad. Känner en snubbe som jobbar på Sony i Lund. Jag brukar köra custom roms och fårgade han varför det tar ett stort företag flera månader att släppa en uppdatering när det tar hobby programmerare några dagar.
    Det finns massvis med licenser som måste förnyas, tester som ska göras etc när en ny version kommer. Det kostar massivs med pengar och om telefonen har en låg användbar bas är det helt enkelt inte lönsamt.

  • Nisse

    Sen är det operatörernas fel också. Det enda operatörerna vill är att sälja abonnemang, inte telefoner, de kunde inte bry sig ett piss om dem, därför är de svåra att ha att göra med.

  • Nisse

    Att slippa ha massiva säkerhetshål? CIA läckan förra veckan? Hallå?!

  • Johan Nilsson

    Det är dags för Android att börja köra samma kod på alla telefoner! Precis som Windows så bör alla få samma uppdateringar direkt, från Google.

  • Danne

    Ja hallå? Det är Apples kundtjänst här, hur kan jag hjälpa till?

  • MrGo

    Vad är det som är så speciellt med ett ”rent” Android? För mig är ett ”rent” Android mest en saknad av många funktioner som gör användandet trevligare. På min Huaweimobil kan jag t.ex. välja vilken sida jag vill ha systemknapparna på, Samsung har haft mycket bra snabbkommandon (vilka äntligen har börjat komma till vaniljandroid), LG har haft en fantastisk ”tap to wake” och så vidare.

    Det första jag gör när jag har en ny telefon (eller formaterar min befintliga) är att installera en launcher som ger mig funktioner som det ”rena” Android inte ger.

  • Jesper

    Du menar läckan med en till tre år gamla dokument från CIA? Vilken version av Android var det för tre år sedan? Hej själv…

  • Martin

    Jag tycker det betyder otroligt mycket, uppdateringar av mjukvaran är det som gör att telefonen känns som en ny telefon igen. Lagom tills man tröttnat på sin telefon så får man en uppdatering och vips, så känns det som en ny telefon igen. Hade jag inte fått uppdateringar så ofta (Nexus 6P) så hade jag velat byta mobil oftare än vartannat år.

    Men å andra sidan kanske det är detta som tillverkarna vet och därför inte uppdaterar gammal modeller för att sälja nya…
    Men det är den enda anledningen till att jag aldrig kan tänka mig köpa något annat än Nexus/Pixel osv.

  • johala02

    Det stämmer. Men som en kommentar skrev så är det ju inte så dramatiskt stora skillnader mellan versionerna längre. Var mer i androids barndom det var det.
    Får man bara säkerhetsuppdateringar med jämna mellanrum så kanske man får vara nöjd.

    Man byter ju dessutom en mobil oftare än en dator i de flesta fall och får per automatik det senaste.

    Sen händer det ju att en större uppdatering i vissa fall gör mobilen slö eller orsakar andra problem:

    http://neurogadget.net/2016/12/17/samsung-galaxy-s7-skips-android-7-0-nougat-update-due-serious-problems/49393/amp/

  • blackstar

    jag tycker detta med vanilla android är som religion, jag tycker faktiskt android i sitt standard utförande saknar många funktioner, tex funktioner för de som har dubbla simkort och andra fiffiga finesser. Religionen har hängt med då android vanilla förut var mkt snabbare än alla de andra mindre lagg osv men nu har andra tillverkar kommit ikapp

  • Pzycic

    Jag hämtar hem det som saknas i ”rena” men förespråkar ändå detta av den enkla anledningen att jag vill välja själv helt och hållet vad jag vill ha. Just den app eller funktion som tillverkaren valt att lägga på kanske är jättebra men det kanske saknas någon funktion i den som finns i en liknande.
    Även fast en app som medföljer har alla funktioner så kör jag ändå med annan som jag själv laddar ner. Som exempel, jag har för tillfället en S7 Edge och med denna medföljer en ganska bra hälsoapp. Jag har ändå blockerat denna och hämtat ner en annan för att kunna ha möjligheten att inte vara låst till Samsung utan ska kunna byta till vilken tillverkare jag vill.

  • Daniel Jansson

    Håller med. Vanilla Android är rätt tråkigt och funktionslöst. Sterilt och livlöst. Dock har det sina fördelar.

  • gatsten

    Håller nog med Jesper. Jag sitter också på en 6P men det var många år sedan som jag sist märkte någon större skillnad på os.

  • Joakim Persson

    Även om de inte uppdaterar telefonerna lika snabbt som Google lanserar nya versioner så är detta att föredra, enligt mig. Vad är alternativet? Att de spenderar tid och resurser på att slänga in eget bloat för att i slutändan inte heller uppdatera det. Detta tyder iaf på att de lyckats förstå vad många Androidentusiaster är ute efter.

    Gissar att det tar mer tid att uppdatera till nya versioner om man har eget skin/appar eftersom man då också måste se till så den nya versionen inte introducerar några buggar.

    Så om Nokia kan fokusera på att göra bra hårdvara först och har som mål att ha en alltid uppdaterad Android-lur så är det att föredra tycker jag, även om de kanske inte lyckas med det målet till att börja med.

  • flipp0

    Tycker det är sällan en uppdatering får telefonen att kännas som ny igen, Det handllar sällan om några revolutionerade nyheter. Minns Nogautuppdateringen till Nexus 6. Det var kul i någon dag kanske sedan tänkte man knappt inte på skilllnaden mot MM.

  • Robocop

    Premissen som hela artikeln bygger står i första meningen. Vad finns det för källa på det?

  • Andreas

    Det är ju vad en krönika är, så ja :P

  • blue mike

    Det låter riktigt som du säger, sedan är det också så att företagsjuristerna brukar ta väldigt gott om tid på sig, och eftersom alla nya versioner av någon licens måste hanteras, kan det vara en mycket jobbig och tidskrävande process. Själv har jag i många fall slutat använda 3:e parts licenser i mina utvecklingsprojekt och låtit mina utvecklade skriva egna funktioner för att det tar förmycket tid att hantera dessa 3e parts komponenter

  • Oscar

    Vad har du för källa för att de flesta Androidfantaster föredrar Android ”i dess allra renaste form”? Eftersom artikelns relevans bygger på att påståendet är sant bör det styrkas av en trovärdig källa då artikeln annars kan uppfattas som rent spekulativ och omotiverad.

  • Fraz

    Det är visserligen en krönika men även de bör ha någon verklighetsförankring.

    Försökte se om det fanns någon undersökning här på Swedroid som kunde vara grunden för antagandet, men det närmaste jag kunde hitta var en undersökning som är över ett år gammal. Frågan som ställdes var: ”Vad är viktigast i en ny mobil för dig?” och ”Androidversion och regelbundna uppdateringar” kom på andra plats, vilket med lite vilja kan tolkas som Vanilla, antar jag.

    Inte ens på XDA är rena AOSP-byggen de mest populära.

  • nickewi

    Kan bara instämma, de som gjorde stört skillnad va att slänga in pixel launcher. Men uppdateringarna gör ingen skillnad alls som ja upplever de. Ingen revolution längre med systemet utan som en mindre evolution, lite VW golf över de hela.

  • Daniel Ellegaard Nordström

    Just den delen handlar om ”customer retention”. Det är väldigt viktigt att bygga en relation med kunden så denne köper även nästa telefon. Nu är ju en stor del av kundbasen här inte medvetna om när det kommer nya versioner och de bryr sig väl inte så mycket ens, men jag tror att tillräckligt många ändå är det för att det ska vara viktigt. Dessutom handlar det ju om säkerhet vilket folk förstås inte förstår eller uppskattar förrän de drabbats, men då sjunker nöjdheten med tillverkaren som en sten och det kan förhindras av kontinuerliga uppdateringar.

  • putte40

    Minns en krönika om en HTC one S, men denne är likvärdigt ja;)

  • Patrik

    Är en krönika den mest personliga artikeln på hur lång tid som helst, eller vad menade du?

  • Patrik

    Haha det är ju typ fyra år sen :)

  • Andreas

    En krönika är en mer personlig skrift (eller via tal, etc), inte som en vanlig artikel som är mer inriktad på bara själva nyheten och fakta.

  • MrGo

    Jag tycker att det är svårt att hitta bra tredjepartsappar med den funktionaliteten som mobiltillverkarna erbjuder. Till exempel, jag gillar verkligen LGs ”tap to wake” och jag har letat efter någon app som kan ge mig det till min Huawei men ingen gör det lika bra som LG. Samma med Samsungs ”always on”-funktion. Ingen app är lika bra som Samsungs. Nu pratar jag om funktioner i operativsystemet och inte bloatware som Samsungs sportapp osv. Vanilla erbjuder mycket få såna funktioner så det är därför jag inte förstår varför många gillar det så mycket.

  • MrGo

    Jag menar inte bloatware som Samsungs hälsoapp utan inbyggda funktioner som Samsungs utmärkta ”always on”-display eller LGs ”tap to wake”. Jag hade en Motorola Moto Z Play, som är väldigt nära vanilla, och det fanns inte många intressanta eller spännande funktioner.

    De olika tillverkarna lägger till egna intressanta funktioner och det uppskattar jag, till skillnad från vanilla som inte erbjuder mycket sånt.

  • Patrik

    Okej. Var det det du ville lyfta fram med ditt första inlägg? Varför?

    Om inte så är jag förvirrad nu, och undrar vad du ville ha sagt?

  • Broken arrow

    Skillnaden för mig är notiser (äntligen kan man se mail och SMS utan öppna dom), i M var det bökigare om man hade fler än ett mail/SMS.

    Sen vissa rom specifika fördelar, men det har troligen inte med nogat att göra (M fungerade rätt dåligt på S3, nogat flyter på riktigt bra).

  • Broken arrow

    Tror han menar att krönika är mer personligt än en artikel.

    I en könika kan man ju färga in sina personliga åskiter (något man inte bör göra i en artikel/nyhet).

  • Patrik

    Okej.
    Det verkar i så fall som att jag blev missförstådd när jag uttryckte att detta var den ”mest personliga ARTIKELN”. Jag borde ha skrivit krönika, men å andra sidan så ville jag förmedla att det var det mest personliga jag läst på jättelänge, oavsett om det kallas artikel, nyhet, eller krönika.

  • Railwayman

    Jag håller inte med om att det är ett ”misslyckande” av Nokia att köra med rent Android i en annars ganska bloatad värld. Deras Symbianenheter var tämligen bloatfria på sin tid även om de hade vissa operatörsanpassningar som t.ex E62 med avaktiverad WiFi (annars identisk med E61).

    Att diverse tillverkare sagt sig ”vilja” leverera rent Android och sedan fallit ifrån har ju sina förklaringar, t.ex att Lenovo tog över Motorola och därmed ändrade på kulturen kring detta. För att kunna leverera uppdateringar på ett bra sätt och dessutom snabbt krävs en del åtgärder:

    1. Håll Android så nära AOSP som möjligt (proprietära frameworks etc förlänger tiden betydligt).
    2. Kör Open Beta så användare kan flasha senaste versionen manuellt och komma med synpunkter (tänk Sonys koncept-ROMar och betaprogram).
    3. Samarbeta med XDA.
    4. Undvik operatörer så långt det går (är dessa inblandade förlängs processen).
    5. Ha ett fokuserat modellutbud istället för att vräka ut modell efter modell (ju fler man har, desto bökigare blir det att uppdatera).

    Det behöver också påpekas att Nokia sålde bra trots bloatfritt system tidigare. Jag är alltså inte på något sätt övertygad om att det är en ”flopp” eller ”dömt att misslyckas” att leverera enheter utan bloat. Däremot är det en fördel om Nokia på sikt kan erbjuda unika appar (observera appar, inte ett proprietärt framework) i stil ned Nokia Pro Camera och liknande.

    Sedan får det också påpekas att Google har en viktig roll också – släpper de ut tidiga testversioner av nästa Androidversion i sådan form att övriga tillverkare kan experimentera med dem (d.v.s källkoden krävs då) skulle det kunna hjälpa till. Kan Nokia t.ex snabbt få ihop test-ROMar baserade på Android O (det lär släppas en förhandsversion kallad O på samma vis som med L, M och N) underlättar det att fixa den skarpa varianten.

    Öppet betaprogram är också en bra metod, på så vis kan avancerade användare snabbt få sina enheter uppdaterade samtidigt som det ger bra feedback för den skarpa versionen.

    Sedan måste jag påpeka till de som kör argumentet ”men Samsung säljer ju så bra” – Ja, de gör ju det. P.g.a marknadsföring och marknadsåtgärder inklusive operatörssamarbete. Däremot vågar jag hävda att Grace UX inte är den direkta anledningen till att Galaxy S 7 säljs. D.v.s att folk dels vet vad vanilla är och dels aktivt väljer bort det ”eftersom de vill ha Grace med alla funktioner”. Att hävda att Nokia kommer misslyckas p.g.a att de kör vanilla och att detta utgör en stor nackdel är att göra det enkelt för sig. Genomsnittskonsumenten köper knappast enhet baserat på vare sig vanilla ELLER Grace UX alternativt EMUI. Det är diverse andra faktorer som styr. Märke och marknadsföring kommer in här.

    Nokia har ett starkt varumärke trots att det halkat ned p.g.a händelserna 2011 och det hjälper en hel del. De som ändå tror på misslyckanden kan ju faktiskt fråga runt i bekantskapskretsen om de vet vad Grace UX, Sense, Emotion UI eller MIUI är och huruvida deras mobilval styrs av huruvida det tilltänkta objektet har något av detta eller ej.

    Hela tesen kring ”misslyckandet” bygger på att kunderna är välpålästa och förstår skillnaden mellan vanilla och diverse olika tillverkargränsnitt. Jag vågar dock påstå att så inte är fallet.

  • GrinigGammalGubbe

    Sony är duktiga på att trycka ut säkerhetsuppdateringar på nya modellerna.

    Kudos.

  • insight_66

    Jaså? Pixel XL belv ju utsedd av Swedroid som bästa Androidtelefon just nu liksom föregångaren Nexus 6P blev när den kom.

  • Flipp0

    Ja men Pixel XL är svindyr och inte aktuell för de flesta. Det jag ville få fram var att jag tycker att snabba uppdateringar inte väger så tungt längre. Nu tittar jag mer på andra egenskaper eftersom de flesta lurar har ”bra nog” mjukvara och de nyheter som introducerats i t.ex. Nougat inte är speciellt märkvärdiga. Många av funktionerna, t.ex. multiwindows har andra tillverkar redan implementerat i sina UI. Givet samma spec. skulle jag kanske kunna lägga 500-1000 kr mer för att få snabba uppdateringar (Pixel Style).

  • Snah

    Som språknörd vill jag bara säga att ”admirabel” skriker anglicism som fan. OT men var bara tvungen.

  • resta koma

    Mättade healers, Watch senaste film – WWW. YESMOVIE. US
    BITTER HARVEST IN HQ

  • Rob

    Hahaha, fyndigt!

Lediga jobb inom data / IT Företag
GAMEPLAY PROGRAMMER WITH CHARACTER FOCUS Publicerad 23 Jul 2017
Hej Systemtekniker! Publicerad 20 Jul 2017
Hej Systemtekniker! Publicerad 20 Jul 2017
Hej Systemtekniker! Publicerad 20 Jul 2017
Hej Förvaltningsledare! Publicerad 20 Jul 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Bäst i test: HTC U11.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S8 Plus
Huawei P10
Samsung Galaxy S7 Edge
LG G6
Samsung Galaxy S7
7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

8.1

Minitest av Xiaomi Redmi Note 4X

9.1

Test av Samsung Galaxy S8 Plus

8.8

Test av LG G6

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Samsung Galaxy Note 8 presenteras 23 augusti
  2. Konceptvideo visar Google Pixel XL 2
  3. Svar från Googles frågestund om Android 8
  4. Nokia 8 dyker upp på kinesisk hemsida, tas snabbt ned [Uppdaterad]
  5. OnePlus släpper sin väder-app i Google Play
  6. Senaste betaversionen av Action Launcher har funktioner från Android O

Mest läst

  1. Har du övervägt att byta till IOS och i så fall varför?
  2. Är detta nya Google Pixel XL?
  3. Vilken meddelandetjänst använder du främst idag?
  4. Essential Phone ser ut att komma till Europa
  5. Google vill att vi ska tvåstegsverifiera genom Android-promptar istället för SMS
  6. Konceptvideo visar Google Pixel XL 2

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken meddelandetjänst använder du främst på din mobil idag?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat