Nvidia satsar på Android – ljus framtid på spelfronten? [Söndagsläsning]

Postat:
16:25 - 2010-05-16
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
416

ARMdevices har snappat upp en spännande artikel i The Inquirer, där man haft en pratstund med Nvidias VD Jen Hsu. Av intervjun framkommer det att Nvidia kommer att satsa på Android framöver och att version 3 av operativsystemet skall vara kompatibel med Nvidias Tegra-plattform.

Tegra, its mobile web processor, will be able to run the Android 3 OS, Jen-Hsun added, and that will help it take on other, more established firms. ”Although it made sense for the first-generation Androids to use available phone processors, the follow-on generations of Android are really going to go after performance,”

Jen-Hsun knows where the competition will come from, but added that Tegra plus Android 3 will prove to be a winning formula. “Prior to Tegra, there are only two application processor companies out in the mobile space, right? Basically, it’s Qualcomm and TI, and they both make wonderful application processors,” he said.

“Our differentiation and our contribution to the space is where multimedia, high resolution snappy graphics [are] really necessary. And the first-generation smartphones had pretty low resolution displays. And so snappy graphics and high-performance multimedia and high resolution just wasn’t as much of an issue. But [now] resolution’s a huge issue. And so that’s our contribution and that’s our differentiation and that’s what people are seeking out in the market.”

Nvidias Tegra-plattform är en SoC-lösning (System-on-a-Chip) som är ämnad för mobiltelefoner, mediaspelare, tv-apparater och tablets, det är en en komplett lösning som inkluderar moderkort, GPU, CPU m.m. i ett och samma paket.  För närvarande finns ett par olika Tegra-modeller i produktion och de som är riktar sig mot smartphones och portabla mediaenheter har Nvidia valt att kalla för APX-serien, i denna serie finns två modeller APX2500/2600 och skillnaderna dem emellan är snudd på obefintlig. Än så länge har denna plattform inte letat sig ut till speciellt många enheter och den populäraste är nog Zune HD  som är baserad på APX 2600.

APX2500/2600-serien bygger på en ARM11-processor och inte på en Cortex A8-baserad processor, som vi idag hittar i Sony Ericsson Xperia X10, HTC Desire samt Google Nexs One och som alltså är hjärtat i Qualcomms Tegra-konkurent Snapdragon. På GPU-fronten är Nvidias 2500/2600-plattform kapabel till att rendera 40M trianglar/sekund och upp till 600M 3D-pixlar/sek, något som kan ställas i relation till Snapdragon med GPU:n Adreno 200 som klarar av 22M trianglar/s eller 133M 3D-pixlar/s, eller iPhone 3GS med GPU:n PowerVR SGX som uppges klara av 7M trianglar per sekund eller 250M 3D-pixlar/s.

Det är sannolikt att vi med Nvidias Android-stöd inte kommer att få se den utgående APX2500/26000-serien i några Android-telefoner utan i stället handlar det om en ny generation Tegra, nämligen Tegra 250-plattformen och skillnaden från föregående generation är inte dålig. Nvidia satsar på ARM:s senaste processorarkitektur Cortex A9 och man kommer att ha stöd för dubbla processorkärnor med en klockfrekvens på upp till 1GHz för vardera kärna. Utöver en rejäl uppryckning vad berör beräkningskraft på processorfronten så kommer Nvidia att uppdatera GPU:n, tyvärr finns inga detaljer ute vad berör varken beräkningskraft eller klockfrevenser vid stunden för denna artikel, men det spekuleras i en förbättring om 400% (160M trianglar/s, 2400M 3D-pixlar/s)  från vad första generationen Tegra presterar. Tegra 2 kommer också att ha stöd för videouppspelning och videokodning i  HD upp till 1080p vid 30fps, något som gör att HDMI-utgången som också följer med plattformen kommer väl till pass.

Tyvärr har Android haft det tufft på spelfronten och antalet högkvalitativa spel är för närvarande förhållandevis få till antalet. Detta förklaras till viss del av att Android-telefonerna inte haft så kraftiga grafikprocessorer. Den förbättring som ägde rum när Qualcomm introducerade GPU:n Adreno 200 med sin Snapdragonplattform (QSD8650) och den uppdaterade ARM11-baserade MSM72xxx-plattformen svaldes illa kvickt av det faktum att majoriteten av dessa telefoner hade en högre upplösning (WVGA) – med närmare 150% fler pixlar. Skillnaden blev med andra ord, frånsett Open GL ES 2.0-stödet, inte vidare stor i praktiken.

Först med FroYo kommer vi att få se ett rejält stöd i Android för OpenGL ES 2.0 och spelutveckling verkar ha blivit en prioritet hos Google som satsar allt hårdare och hårdare på att marknadsföra Android som en plattform även för spelutvecklare . Med Tegra 250 och uppdaterade kretsar från både Qualcomm och Texas instruments på horisonten, där både CPU:n men framförallt GPU:n fått en betydande uppgradering, så kan Android nog vänta sig uppmärksamhet från även de stora spelutvecklarna framöver.

Genom The Inquirer via ARMdevices.net