Rätten till garanti vid köp av begagnad enhet

Postat:
02:52 - 2016-04-11
Skribent:
| Christoffer S
Kommentarer:
21

På senare tid har Köp och Sälj-delen av Swedroids forum blivit allt mer och mer populär. Intresset för att prova nya enheter ökar när nya modeller ständigt tillkommer och alla tillverkare kontinuerligt tycks presentera nya enheter minst ett par gånger om året.

Något man ofta ser i dessa diskussionstrådar är frågor och oklarheter kring hur det ser ut med rätten till garanti och reklamationsrätt när man köper en enhet begagnad. Dessa frågetecken ska jag försöka reda ut här idag.

När man köper en enhet av en återförsäljare här i Sverige så har man enligt svensk lag 3 års reklamationsrätt som återförsäljaren inte kan förhandla bort. Den allmänna uppfattningen gällande reklamationsrätt är att det endast är något man utnyttjar när enheten har varit inne på service flera gånger och man vill häva köpet eller när man vill reklamera telefonen utanför garantiperioden.

När en enhet blir defekt på något vis, exempelvis om högtalaren slutar fungera, och man kontaktar sin återförsäljare för att lämna in telefonen för service så gör man faktiskt en reklamation. Återförsäljaren har två försök på sig att åtgärda ett återkommande fel, alternativt tre försök på sig om det är olika och till varandra ej relaterade fel, innan en eventuell hävning av köp kommer på tal. Det är detta scenario som allmänt uppfattas som reklamation, vilket inte är helt korrekt.

Varför denna information är väsentlig har med att göra att reklamationsrätten enbart tillfaller första ägaren, vilket innebär att det enbart är första ägaren som har rätt att lämna in telefonen till sin återförsäljare för reparation.

Dock innebär inte detta att om man köper en telefon begagnad så kan man inte lämna in telefonen på service. Reklamationsrätten är något som återförsäljaren står för, medan tillverkaren är den som lämnar garantin och garantin är till skillnad från reklamationsrätten inte personlig utan garantin följer med enheten.

Den garanti som tillverkaren ger är den som återförsäljaren i sin tur använder sig av i majoriteten av alla fall, vilket innebär att det inte blir några kostnader för återförsäljaren att ta emot en produkt som är defekt, trots att inlämnaren inte är första ägaren.

Av den anledningen brukar en återförsäljare i regel inte neka ett garantiärende – även om man inte står som ägare på kvittot – då de inte vill riskera dålig PR, trots att de enligt lag har all rätt att neka ett sådant ärende.

Utöver reklamationsrätten har man alltså en garanti som tillverkaren lämnar och denna garanti följer med enheten vilken kan åberopas direkt mot tillverkaren oavsett om man är första ägaren eller tjugonde ägaren under förutsättningen att enheten är inom garantiperioden.

Garantin som tillverkaren lämnar på enheten är från datumet enheten tillverkades och det innebär att garantin som man kan åberopa direkt mot tillverkaren i vissa fall kan vara kortare än den man fått via återförsäljaren, exempelvis om enheten man köpt legat på lagret under en längre period.

Man kan med hjälp av ett kvitto styrka en längre garantiperiod än vad tillverkaren har registrerat i sina system. I en sådan situation blir det nästan samma gråzon som vi pratat om ovan: garantin som räknas på kvittot är en del av reklamationsrätten, och således har man inte laglig rätt att få den om man inte är första ägaren.

Men: då tillverkaren inte vill riskera dålig PR brukar det i regel inte vara några problem att få garantiperioden som anges på kvittot även om man själv inte står som ägare på kvittot. För att åberopa garantin direkt mot tillverkaren tar man kontakt med tillverkaren och ber om instruktioner för att skicka in telefonen till deras verkstad.

För att kortfattat summera ovan kan vi konstatera att man inte behöver oroa sig för att bli nekad rätten till garanti om man köper enheten begagnad trots att reklamationsrätten enbart tillfaller första ägaren.

Är det så att återförsäljaren mot förmodan skulle neka en att lämna in en telefon för service är min personliga rekommendation att ta kontakt direkt med tillverkaren så brukar de vara hjälpsamma. Det finns dock fall där vissa fått igenom en hävning av köp trots att man inte är första ägaren men detta beror oftast på att verkstaden telefonen är skickad till har krediterat enheten istället för att laga den och då kan man om man har tur komma runt systemet och få igenom en hävning av köpet.