Recension:Recension av Chilirec Mobile

Kommentarer:
13

Titel: Chilirec mobile
Testtelefon: HTC Hero (Android 2.1)
Utvecklare: Chilirec
Pris: 5€/3 månader eller 12€/ 1 år

För alla musikälskare så finns ett stort utbud av olika sätt och vis att avnjuta musik på med sin Android-telefon. Idag tittar vi närmare på en av alla dessa möjligheter, nämligen en tjänst som heter Chilirec. Chilirec låter dig spela in låtar från webbradio direkt på datorn helt utan kostnad. Programmet klipper oftast och felfritt bort prat, reklam med mera. Blir inspelningen inte helt perfekt, så kan du själv och på ett enkelt vis klippa om låtarna.  Det är även lätt att göra spellistor och flytta dessa till bärbara musikspelare så som mp3-spelaren eller Android-mobilen.

Låt oss säga att du är på bussen, i skolan eller kanske på jobbet och vill ha lite ny musik i mobilen – vad gör du? Jo, använder Chilirec mobile. Mobilklienten är en webbsida där du kan söka bland dina låtar (även de som inte spelats in av Chilirec, om du visar var dessa ligger), komma åt spellistor – ja i stort sett allt du kan göra på datorn. Den största skillnaden är att musiken inte spelas upp i webbläsaren, utan låtarna laddas först hem till mobilen och sparas på SD-kortet. Detta är oftast riktigt trevligt eftersom du kan använda den musikspelare du föredrar och undkommer någon avskalad webbvariant. För att få tillgång till denna tjänst behövs dock ett premiumkonto vilket kostar 5€/3 månader eller 12€/ 1 år. Premiumkontot ger dig även möjlighet att komma åt låtarna från datorer utanför ditt lokala nätverk.

För att det hela skall fungera så behöver du ha datorklienten installerad och igång. Har du inte dator programmet igång går det inte att ladda ner låtarna från datorns hårdisk. För att sedan komma till mobilsidan går du till www.chilirec.com och loggar in under fliken ”Mitt konto” där finns en länk till just din mobilsida. Detta kan verka ganska krångligt men man kan enkelt lägga till sidan som ett bokmärke, för snabb och enkel åtkomst.

Startsidan bjuder på ett sökfält för sökning bland låtar och artister och en menyspalt där du kan komma åt dina spellistor, mest och senast spelade låtar, de senast inspelade låter, slumpmässiga låtar och topplistor bla. svenska Digilistan och Trackslistan. Till höger finns ett stort fällt där låtarna du sökt eller sorterat på dyker upp. Klickar man på en låt startar man nedladdningen av denna. Låtarna brukar ligga på ca 3-4 mb beroende på bitrate:en på webbradiokanalen låten blev inspelad ifrån.  Gränssnittet är snyggt och ganska användarvänligt men tyvärr blir allt rätt litet på skärmen och man behöver ofta zooma in för att träffa rätt. Detta gör att man inte ser hela sidan samtidigt och man behöver flytta runt mycket eller zooma in och ut hela tiden. Vad det gäller anpassningsmöjligheter så har Chilirec utelämnat dessa, det finns helt enkelt inga anpassningsmöjligheter alls.

Tjänsten gör precis det den lovar och det fungerar både bra och smidigt. Chilirec är en fin tjänst för musikälskare som vill ha koll på vad som händer i etern, men som på alla klienter finns det områden där en förbättring kan ske:

• Ingen applikation. Personligen hade jag gärna set att tjänsten var i form av en applikation. Det skulle betyda snabbare och enklare åtkomst och att innehållet var anpassat just för Android vilket skulle göra att man slipper zommandet och sidledsförflyttningarna i browsern.
  • Ingen streaming. Att man måste ladda ner låtarna på SD-kortet medför en del väntetid, vilket är lite irriterande då man vill hämta hem ett gäng nya låtar. Vill man bara provlyssna eller inte har tillräckligt med minne kvar är avsaknaden av streaming riktigt frustrerande ibland.

Betyg
Jag kan inte annat än säga att mobilsidan gör det den lovar och den gör det bra, med inte utan en del brister Den tillåter dig ladda ner din inspelade musik från datorn på ett bra sätt men det inte perfekta användargränsnittet, avsaknaden av ett streaming-läge och faktan att det inte är en Androidanpassad applikation drar ner betyget. Huruvida detta är värt att betala för kan bara du själv svara på, men är man en musikälskare och ständigt vill ha tillgång till ditt musikbibliotek är denna tjänst att rekommendera. Slutbetyget blir 3.5 av 5.

Plus för:

• Enkel åtkomst till dina låtar
  • Gratis musik