Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Recension:Nvidia Shield – lever Nvidias spelkonsol med Android upp till förväntningarna?

Postat:
17:00 - 2013-08-29
Skribent:
Björn E
Kommentarer:

Introduktion

När Nvidia höll sin välbesökta presskonferens på CES 2013 var det främst uppföljaren till Tegra 3 –  Tegra 4 SoC – som alla väntade på att höra om. När så Nvidia i slutet även presenterade den nya Android-baserade konsolen Nvidia Shield, som då hade arbetsnamnet Project Shield,  var det många förvånade ansikten som tittade på när Nvidia:s VD Jen-Hsun Huang visade upp en prototyp av konsolen och dessutom berättade om funktioner som att kunna strömma spel från en PC. Nu cirka 7 månader senare efter diverse förseningar och en prissänkning har Nvidia Shield äntligen släppts, åtminstone i USA och Kanada och vi har självklart importerat en för att se vad den går för. Den finns dock att köpa också i Sverige enligt Prisjakt, men då handlar det troligtvis om gråimport.

Nvidia Shield är egentligen den första ”riktiga” handhållna konsolen som använder sig av Android. Den är även en av de första enheter som använder sig av Tegra 4 och kan därför ses som en sorts uppvisningsprodukt för att visa hur bra Tegra 4 fungerar tillsammans med Android. Den kan även ses som den första produkten för Nvidia:s vision om ”spel i molnet”, ett sorts ”proof of concept” som ska visa att tanken att strömma PC-spel från en server är genomförbar.

Specifikationer

Specifikationer Nvidia Shield
Releasedatum Sommaren 2013, dock endast USA/Canada, Europa ryktas få Shield under hösten 2013
Processor 1,9GHz quad-core
Plattform Tegra 4
Grafikkrets GeForce med 72 kärnor
RAM-minne 2GB
Inbyggt minne 16 GB / stöd för minneskort via mikroSD
Skärm 5″ / 1280×720 / 294 PPI
Skärmtyp IPS
Kamera Ingen
Främre kamera Ingen
Vikt 579g
Höjd, bredd, djup 57 x 158 x 135 mm
Batteri 28.8 Wh, 5760mAh
Kommunikation microUSB, Bluetooth 3.0, Wi-Fi 802.11 n, dual-band, mini-HDMI
Sensorer GPS, accelerometer, gyro
FM-radio / NFC Nej/Nej
Tal / standbytid
Nätverk
Övrig info 3,5mm-jack. Fast batteri. Knappar och två analoga styrspakar.

cpuz-1 cpuz-2 cpuz-3

Nvidia Shield är som sagt utrustad med Nvidias Tegra 4-plattform med fyra stycken Cortex A15-kärnor med en klockfrekvens på 1,9GHz samt en femte lägre klockad A15-kärna, som tar hand om bakgrundsprocesser och används för att dra ned på energiförbrukningen. Grafikdelen har 72 kärnor och uppges vara mycket snabbare än den som sitter i Tegra 3.

På minnessidan har vi 2 GB LPDDR3 RAM-minne och 16 GB flash-minne varav 12.7 GB är tillgängligt för användaren. Det finns även stöd för minneskort för den som behöver. Skärmen är 5 tum stor med en upplösning på ”endast” 1280×720 eller 720P vilket innebär en pixeltäthet på 294 ppi. Skärmen sitter ihop med kontrollen och kan vikas upp i valfri vinkel.

Nvidia har inte stoppat i några kameror i Shield utan valt att fokusera på spelande vilket även innebär att man inte kan ringa telefonsamtal med den. Batteriet är på massiva 5760 mAh och är inbyggt och kan därför inte bytas ut.

Nvidia har valt att modellera Shield efter en vanlig handkontroll för konsoler. Den liknar mer en handkontroll för Xbox 360 än en för Sony PS3 men till exempel placeringen av de analoga styrspakarna har inspirerats av PS3-kontrollen. Nvidia Shield är riktigt tung. Enligt specifikationerna ska den väga 579 gram men vår våg visar hela 591 gram. Detta kan jämföras med exempelvis en Sony Tablet Z som väger 409 gram. Det är dock fortfarande mindre än vad en iPad 3 väger (613 gram).

Eftersom detta är en bärbar spelkonsol är det inte förvånande att Nvidia utrustat Shield med en mängd med knappar och styrspakar. Vi hittar två analoga styrspakar, 4 ”spel-knappar” (A,B,X och Y), 4 stycken axel-knappar, ett styrkors, 4 stycken knappar som bland annat emulerar ”start”- och ”tillbaka”-knapparna på konsolkontroller samt en rund Nvidia-knapp som startar den speciella Tegra Zone-mjukvaran.

Konsolen har två ordentliga högtalare på ovansidan av kontrollen som ger oss stereoljud.

I kartongen

shield_box

Nvidia Shield levereras i en snygg liten kartong som har det svart-gröna färgschema som vi har blivit vana vid att se från Nvidia.

shield_open1

När vi lyfter på locket möts vi av en väl inpackad Nvidia Shield under ett lager av skyddsplast. Under konsolen hittar vi följande tillbehör:

  • AC-adapter som skickar ut 5V==2.1A.
  • USB-kabel
  • Poster som visar de viktigaste funktionerna hos Nvidia Shield
  • Liten manual

Med tanke på priset hade vi gärna sett ett headset och någon sorts väska inkluderat. Nvidia kommer släppa en väska som tillbehör men vi tycker att de kunde skickat med den från första början.

Utseende, byggkvalité och konstruktion

shield_1

shield_2 shield_3 shield_undersida

Nvidia Shield är en välbyggd konsol. Den påminner som vi noterade tidigare mycket om handkontrollen för Xbox 360 även om den naturligtvis är betydligt tyngre. Hur vi än försöker vrida konsolen så hör vi inget ljud från den och chassit ger inte med sig. Konsolen blev försenad en månads tid på grund av ”mekaniska” problem men så vitt vi kan se så är det inget som märks hos den färdiga produkten.

Nvidia har sett till att främst använda sig av ett matt material för Shield. Det innebär att vi i stort sett slipper fula fingeravtryck på handkontrollen förutom på ett par ställen. Baksidan är täckt av ett gummiartat material som gör kontrollen bekväm att hålla i.

Skärmen sitter ordentligt fast och kan vridas så den ligger platt i linje med resten av konsolen. Det innebär att det är väldigt enkelt att ställa in en vinkel på skärmen som passar användaren bra nästan oavsett position.

Nvidia har valt att sätta in en liten fläkt i Shield. Fläkten är väldigt tyst och förutom att den väldigt sällan går igång så måste vi sätta örat mot fläktöppningen längst fram för att ens ana att den är där.

Det är första gången vi ser en fläkt i en bärbar enhet med Android. En fläkt tyder förstås på att enheten blir osedvanligt varm under i alla fall belastning. Konkurrerande enheter som exempelvis PS Vita saknar fläkt.

Anslutningar

shield_frontbuttons

Det finns tre stycken anslutningar på baksidan av konsolen.

  • mini-HDMI
  • mikro-USB
  • 3.5-tum hörlursuttag

Vi är förvånade över att Nvidia använder ett mini-HDMI-uttag istället för mikro-HDMI som i det närmaste blivit standard på senare tid bland många telefoner och surfplattor. Vi kan bara anta att det beror på att en mini-hdmi-kontakt ger bättre hållbarhet.

Vi hittar även här en liten öppning för minneskort av Mikro-SD-typ.

Knappar

Med tanke på att detta är en spelkontroll så är de olika knapparna och styrspakarna väldigt viktiga.

shield_buttons

Styrkorset har en bra känsla och fungerade bra för oss i de spel som stödde det. De analoga styrspakarna sitter lite för centrerat för undertecknads smak men är annars väldigt sköna att använda. Självklart går de att trycka ner och användas som knappar. Under alla timmar vi spelade så hade vi inte heller några problem med de fyra ”spel-knapparna”. Inga knappar fastnade eller hade någon tendens att vara tröga. Även de fyra axelknapparna fungerade utan några problem och svarar bra när vi klickar på dem.

I mitten av kontrollen hittar vi 5 specialknappar plus en stor Nvidia-knapp. Volym-knappen tar fram en volymstapel på skärmen som kan ändras vi touch. Hem och bakknappen gör samma sak som på till exempel telefoner men kan även användas i strömmande PC-spel. Den övre högra knappen har ingen funktion i Android utan verkar endast användas när vi strömmar PC-spel.

Datahastigheter och trådlöst nätverk

Då vi förväntas strömma PC-spel till Nvidia Shield är det viktigt att prestandan hos det trådlösa nätverket är så bra det kan bli. Nvidia har stoppat in en MIMO-konfiguration vilket innebär två antenner för att skicka data och två antenner för att ta emot data. Vi hade hoppats att se stöd för 802.11ac men får nöjda oss med 802.11a/b/g/n. Vi hittar dock stöd för både 2.4 GHz och 5 GHz-banden och Nvidia rekommenderar 5 GHz-bandet när vi ska strömma PC-spel.

När vi ansluter via 5 GHz-bandet till vår router och kör Bredbandskollen via vår 100 Mbit/s-fiberuppkoppling får vi ut cirka 60 Mbit/s och när vi byter till 2.4 GHz-bandet så sjunker hastigheten till omkring 45 Mbit/s.

Vi har inte erfarit några problem med nätverket utan när vi väl kopplat upp oss tappar inte Shield signalen. Mottagningen är också bra.

Ljudegenskaper

Nvidia Shield kommer med stereohögtalare på ovansidan av kontrollen. Ljudkvalitén är bra även om basen lämnar en del att önska. Det går att dra upp ljudet högt utan att det ”skorrar”.

Bildskärmen och digitizern

I en tid då de flesta tillverkare stoppar in 5-tum eller större skärmar med full-HD-upplösning (1920x1080p) väljer Nvidia istället att visserligen ha en 5-tums skärm men ”endast” en upplösning på 1280×720. Det ger oss fortfarande en pixeltäthet på 294 ppi och med tanke på att vi automatiskt har skärmen lite längre bort från ansiktet än en telefon eller surfplatta så känns det inte alls som vi egentligen saknar den högre upplösningen.

viewangle

Skärmen är av IPS-typ och har väldigt bra betraktningsvinklar. Vi kan i stort sett titta på skärmen från sidan utan att färgerna förändras. Färgerna är klara och fina och även svärtan känns bra. Det finns ingen automatisk inställning för ljusstyrkan utan den måste sättas manuellt.

Skärmen är som de flesta andra rörelsekänsliga skärmar högblank och speglar därför mycket av omgivningen. Drar vi upp ljusstyrkan så blir det bättre men i starkt solljus är det svårt att se vad som händer på skärmen.

Det finns fortfarande mycket utrymme runt skärmen och det ser ut som Nvidia borde kunna stoppa in en 6-tums skärm i Nvidia Shield 2 utan att göra något annat än att minska på ramens bredd.

Mjukvaran

Nvidia har valt att skicka med en i stort sett ren version av Android 4.2.1. Det vill säga som Android ser ut i Googles Nexus-enheter. Med tanke på hur ny Android 4.3 är så är det fånigt att klaga på att Nvidia ännu inte har uppdaterat till Android 4.3 men det borde inte vara för svårt för Nvidia att göra det när de verifierat att deras Nvidia Tegra Zone fungerar.

De applikationer som Nvidia skickar med utöver de som vanligen ingår med Android är:

  • Nvidia Tegra Zone – programmet som bland annat sköter strömningen från en PC.
  • Twitch – låter oss se på spel som strömmas i real-tid
  • Hulu Plus – filmtjänst som endast fungerar i USA.
  • Expendable Rearmed – en så kallad ”twin-stick” shooter
  • Sonic 4 Episod II – Klassisk Sonic

Webbläsaren

web

Webbläsaren som kommer med Nvidia Shield är den som är standard för Android 4.2.1, Chrome. Prestandan hos webbläsaren är utmärkt. Vi testade att ladda in olika ”tyngre” webbsidor och upplevde inget dåligt flyt eller hackande när vi scrollar runt bland sidorna.

Galleri och mediaspelare

Nvidia har inte lagt in någon speciellt galleri eller mediaspelare utan skickar med den vanliga som kommer med Android 4.2.x. Mediaspelaren spelar upp det mesta vi slänger på den men har problem med filer som har DTS-ljud. Eftersom detta är Android så är det dock bara att installera en annan spelare som till exempel Archos Videoplayer för att få även DTS-ljud.

Faktum är att Nvidia Shield även fungerar bra som filmspelare då det är enkelt att vinkla skärmen för bästa bild samtidigt som handkontrollen är så pass tung att du inte behöver vara orolig att den tippar.

Android-spel och appar

Till skillnad från till exempel Ouya så har vi full tillgång till Google Play på Nvidia Shield. Visserligen erbjuder Nvidia programmet Tegra Zone men det handlar bara om att visa upp spel som är optimerade för Tegra och för Nvidia Shield. Väljer vi att ladda ner ett spel så hamnar vi i Google Play.

Men hur fungerar det då? Låt oss först ta hand om det negativa. Spel och appar som inte stöds av handkontrollen och som endast stödjer touch går visserligen att använda men upplevelsen är långt ifrån optimal. Det finns inget bra sätt att hålla enheten på om man till exempel har en app som vägrar visa sig i landskapsläge och spel som har skärm-kontroller blir väldigt obekväma att spela en längre tid.

Ytterligare en negativ sak är att det är svårt att veta vilka spel som faktiskt fungerar bra med Shield. Nvidia har en lista över optimerade spel och dessa syns även i Tegra Zone och det finns även en längre lista på ”övriga” spel som ska fungera. Men problemet är att dels listan inte är speciellt uppdaterad men dessutom säger den inte mycket om hur bra Shield fungerar. Reckless Racing 2 får vi till exempel endast att fungera om man väljer auto-gas medan Reckless Getaway fungerar bättre. Mini Army ska fungera enligt listan men när vi testar så lyckas vi inte få igång handkontrollen. Några användare bland XDA-Developer har skapat ett Google Docs-dokument där Shield-ägare kan skriva in hur bra eller dåligt ett spel fungerar, något vi tycker Nvidia själva borde erbjuda.

Spel som Mini Motor RacingReal Racing 3Need For Speed: Most WantedGalaxy on Fire 2 HDSine Mora och många andra spel skulle alla vinna massor av att stödja handkontroller men när vi installerar dem och testar så får vi bara välja mellan olika sätt att styra på via touch-skärmen. Det är frustrerande och ett problem som Nvidia skulle behöva jobba med att ta hand om genom att uppmuntra utvecklare att lägga till stödet, kanske genom en viss ersättning, och Google borde se till att göra det möjligt att markera hur bra ett spel eller program stödjer handkontroller, lite som spelbutiken Steam gör idag.

Expendable Rearmed Riptide GP 2

Real Boxing Real Boxing

Nu till det positiva. Spel där handkontrollen stöds blir normalt mycket roligare att spela än med touch-kontroller. Bland dessa spel hittar vi till exempel Riptide GP2, Shadow Gun: DeadZone, Real Boxing, Modern Combat 4, Asphalt 8 och Dead Trigger. I Riptide GP 2 förbättrade vi till exempel våra tider ordentligt och spelet Real Boxing känns som gjord för en handkontroll. FPS-spel som Shadow Gun:DeadZone, Modern Combat 4 och N.O.V.A 3 blir plötsligt spelbara och känns nästan som ”riktiga” konsolspel. Kort sagt, stöds handkontrollen transformeras många av spelen från att vara ganska mediokra till att faktiskt bli riktigt roliga att spela.

Gameloft har nyligen lagt till stöd för Shield i bland annat Modern Combat 4 och N.O.V.A. 3 och har lovat att många nuvarande och många framtida spel kommer stödja konsolen. Vi får hoppas fler utvecklare följer efter.

Det finns möjligheter att kringå en del av problematiken om du rootar Nvidia Shield. I programmet GameKeyboard går det att konfigurera handkontrollen till att emulera touchkontroller, men det är inte lika smidigt och fungerar inte lika bra som om spelen direkt stödjer en handkontroll. Android i sig har sedan premiären av 3.1 officiellt stöd för handkontroller.

ardrone

En app som vi var glada över visade sig vara optimerad för Nvidia Shield är fjärrstyrningsprogrammet för AR Drone 2.0 quadcopter. Helikopter går att styra relativt bra via skärmkontroller men tillsammans med Nvidia Shield blir det en oslagbar kombination. Vi upplevde att vi fick mycket bättre kontroll över helikoptern och kunde genomföra manövrar som varit svåra utan.

Emulatorer

nds_emulator

Nvidia Shield är nästan den perfekta emulator-kontrollen. Vi testade flera emulatorer och de flesta fungerar utmärkt tillsammans med konsolen. Vi testade till exempel den nya Nintendo DS-emulatorn DraStic tillsammans med några klassiker och de fungerade exemplariskt, likaså gäller det M64 (Nintendo 64) och RetroArch (diverse spelkonsoler som till exempel SNES och NES). Det enda problemet vi noterade var att det i några fall dök upp en liten fördröjning på ljudet, men vad kontrollen berör fungerade det som sagt fint.

Strömma PC-spel

PCGames

Alla produkter behöver något som differentierar dem från konkurrenterna. Det faktum att Nvidia Shield är en bärbar spelkonsol med Android är i sig unikt men det går samtidigt att skaffa separata handkontroller till telefoner och surfplattor, så det är i sig inte nödvändigtvis nog för att motivera ett köp. Den funktion som definitivt är unik för Nvidia Shield är möjligheten att spela PC-spel på den genom att strömma dessa från en separat dator. Funktionen är visserligen fortfarande i betastadiet men fungerar redan nu förvånansvärt bra.

Ace Combat Ace Combat

Egentligen handlar det inte om något annat än att strömma en video-ström. Datorn där spelet ligger måste ha ett Nvidia GeForce GTX 600+ grafikkort. Dessa kort kan hårdvarukoda h.264/AVC-video vilket ger oss en väldigt liten fördröjning (latency) mellan det som händer på skärmen och den som skickas i en video-ström till Nvidia Shield.

Bioshock: Infinite Bioshock: Infinite

Det finns två sätt att välja vilket spel som ska strömmas. Först har vi de spel som Nvidia direkt själva stödjer via sitt program GeForce Experience som också måste vara installerat på datorn. Dessa dyker upp under menyn ”PC Games” i appen Tegra Zone. De spel som när vi skriver detta stöds direkt av Nvidia är:

  • Batman: Arkham City
  • Bioshock: Infinite
  • Borderlands 2
  • Call of Duty: Black Ops 2
  • Call of Juarez: Gunslinger
  • Crysis 3
  • Dead Island: Riptide
  • Devil May Cry (DMC 5)
  • DIRT 3
  • Dirt Showdown
  • Dishonored
  • F1 2012
  • F1 Race Stars
  • FIFA 13
  • Grand Theft Auto: Episodes From Liberty City
  • Grand Theft Auto 4
  • GRID 2
  • GTA IV: Episodes From Liberty City
  • Half-life 2
  • Just Cause 2
  • Left 4 Dead 2
  • Metro 2033
  • Metro: Last Light
  • Mortal Kombat Komplete Edition
  • Pressure
  • Resident Evil: Revelations
  • Resident Evil 6
  • Skyrim
  • Sniper: Ghost Warrior 2
  • Star Trek
  • The Witcher 2: Assassins Of Kings
  • Tomb Raider 2013

Även om majoriteten av spelen ligger i Steam så stöds även några spel som kräver Origin, till exempel Fifa 2013.

steam_big4

steam_big3 steam_big2

Den andra vägen det går att spela PC-spel på är via Steam Big Screen. Klienten startas via Tegra Zone och både ser ut och fungerar som på datorn. Steam Big Picture låter oss komma åt alla Steam-spel oavsett om de verkligen fungerar eller inte. Steam visar visserligen hur bra spelen stödjer handkontroll men det är ingen garanti att de kommer fungera i Nvidia Shield.

shield_computer

För att testa funktionen satt vi ihop en relativt enkel dator:

  • CoreI7-2600K
  • 8 GB DDR3
  • Asus Z77-M Pro moderkort
  • 180 GB Intel SSD
  • Zotac GTX760 AMP Edition
  • Corsair 600W PSU

Med tanke på att det är datorn som gör allt jobb är det komponenterna som bestämmer hur bra spelen ser ut och flyter. Vad man kan tänka på är att spelen endast kommer strömmas i upplösningen 1280×720/720p vilket innebär att det inte alls behövs en monster-speldator. I vårt fall hade vi till exempel utan problem kunnat använda en billigare CoreI5-processor och ett grafikkort från GTX6xx-serien.

Skyrim Skyrim

Funktionen är fortfarande i beta-stadiet och vi måste även lägga in beta-drivrutiner för grafikkortet och ställa in Steam-klienten att hämta hem den senaste beta-versionen då Shield-stödet inte finns i den stabila versionen av Steam.

Bioshock: Infinite bioshock4

Så hur fungerar det? Trots buggar och lite småproblem måste vi säga att det ofta fungerar alldeles utmärkt. Vi har strömmat Portal 2, Bioshock Infinite, Borderlands 2, Skyrim, F1 Superstars, Spelunky och Ace Combat och det är en mäktig upplevelse att spela ett fullfjädrat spel på en liten handkonsol. Ett vanligt argument mot Nvidia Shield är att ”ingen vill spela ett PC-spel på en liten 5-tums skärm” men det kan vi inte hålla med om. Skärmen är stor och bra nog för att man utan problem dras in i spelen och vi satt i många timmar och njöt av dessa underbara PC-spel och inser vad vi missar när vi sitter med ”vanliga” mobilspel. Självklart kommer upplevelsen inte kunna mäta sig med den hos en dator med flera stora skärmar men å andra sidan vinner vi möjligheten att sätta oss och spela precis där vi vill i trädgården eller lägenheten/huset.

F1 Stars portal1

En av ”bristerna” hos PC-strömningen är att det för närvarande är begränsat till det lokala nätverket. Att strömma spel via internet är inte helt nytt utan har redan gjorts av företag som OnLive och Gaikai men där har det handlat om tjänster som kostar pengar och kvalitén inte på långa vägar motsvarar vad vi erfar med Shield.

Det finns dock ett par problem med att strömma spel via Internet hemifrån. Först och främst behovet av bandbredd. Om du ska strömma spel hemifrån krävs hygglig bandbredd också uppströms. Har du en 100/100 Mbit/s-fiberuppkoppling kanske det inte känns som något problem men för majoriteten av de som sitter med ADSL eller VDSL krävs en ordentlig reduktion i bitrate/kvalitet på videoströmmen för att det skall fungera bra. Det andra problemet har med latenser att göra, d v s fördröjningen som uppstår till följd av att signalen måste färdas ett längre avstånd. En för stor fördröjning gör att spelen inte känns responsiva.

Genom att just nu begränsa PC-strömning till det lokala nätverket så kan Nvidia försäkra sig om att bandbredden är bra nog samt att fördröjningen minimal. Det betyder dock inte att vi inte kommer se någon sorts PC-strömning över nätet i framtiden. Samtidigt som Nvidia presenterade Tegra 4 och Nvidia Shield så visade man även upp Grid som är grunden i deras ”cloud-gaming”, d v s ”moln-spel”.  Grid består av specialgrafikkort där 2-4 grafikkretsar har satts ihop. Dessa kan sen stoppas in i servrar och användas för att erbjuda samma sorts PC-strömning som vi får genom ett estanka GTX 6xx/GTX7xx för Nvidia Shield, dock till många fler samtidiga användare. Det känns inte alltför orealistiskt att vi kan se många företag erbjuda strömning av PC-spel i framtiden och att en enhet som Nvidia Shield då kan ansluta sig och användas som kontroll (och skärm).

Man ska dock inte underskatta möjligheten att strömma PC-spel via lokala nätverket. Idag är det få som lagrar sin musik, sina bilder och sina filmer lokalt på arbetsstationen utan oftast ligger de på en NAS eller lagringsserver. Om allt går som Nvidia vill så kommer vi inom en inte allt för lång framtid kunna bygga en lite mer kraftfull ”spel”-server med ett eller fler grafikkort som sen strömmar ut spelen till till exempel en Nvidia Shield eller varför inte en Nvidia-byggd surfplatta eller Chromcast-variant för spel. Möjligheterna är stora och nya radiostandarder som 802.11ac och LTE Advanced bidrar förstås till att elda på utvecklingen.

Nvidia är för övrigt inte ensamma om denna vision och Sony PSP Vita ska enligt uppgift kunna köra Playstation 4-spel via remote play. Även Nintendo har en liknande funktion tillgänglig i sin Wii U för vissa spel.

TV-anslutning

Nvidia Shield erbjuder två vägar att ansluta en TV på. Dels kan vi använda oss av mini-HDMI-kontakten eller så kan vi använda oss av Miracast-stödet under förusättning att vi har en Miracast-kompatibel mottagare.

För tillfället klarar Shield endast av att mata ut bild i 720p när vi spelar spel eller bläddrar runt i Android:s gränssnitt. Använder vi oss av en spelare som MX Player så får vi ut film i 1080p. Nvidia har sagt att man planerar att även stödja 1080p för spel och Android:s gränssnitt i en framtida uppgradering.

Att mata ut bilden för Android-spel är tyvärr inte speciellt imponerande. Det märks att det är en 720p-bild som matas ut och det är uppenbart att de flesta spel inte är gjorda för att visas på en så pass stor skärm som en TV är. Brister i bilden som knappt syns på en skarp 5-tums skärm blåses upp och syns väldigt bra på en 40-tums TV. PC-spel ser mycket bättre ut men vi noterade en minimal extra fördröjning som gjorde att det inte kändes lika bra som när vi spelar direkt på Nvidia Shield.

2013-08-21 01.32.07

Tyvärr kunde vi inte testa Miracast-stödet då vi fick autentiseringsproblem när vi försökte ansluta till vår miracastmottagare Netgear Push2TV. En intressant sak är att Nvidia har något de kallar ”Game mode” som ska förbättra prestandan hos spel som visas på en TV.

Buggar och problem

Nvidia Shield bjuder trevligt nog på en relativt buggfri upplevlese och de flesta problem vi stött på har haft med spelkompatibilitet och PC-strömningen att göra. En bugg som Nvidia sagt sig jobba på är att Nvidia Shield ibland inte ökar klockfrekvenserna tillräckligt fort efter viloläge och att man under 5-10 minuter kan råka ut för sämre prestanda. En annan begränsning som visserligen inte är en bugg men något Nvidia lovat ta hand om är det faktum att det  inte går att flytta något program från primärminnet till ett microSD-kort. Det innebär att användare endast har ca 13 GB plats tillgängligt för spel- och programinstallationer; något som snabbt äts upp när vi installerar spel som Asphalt 8, Modern Combat 4 och N.O.V.A 3. Musik, bilder och film kan däremot fortfarande läggas på microSD-kortet.

Uppdatering: Nvidia släppte den 29 augusti en uppdatering för Shield som gör det möjligt att flytta spel och applikationer till SD-kortet. Problemet med begränsad mängd inbyggt minne går med andra ord att lösa genom att skaffa ett någorlunda snabbt microSD-kort.

PC-strömningen är först och främst väldigt känslig för vilken router som används. Nvidia har en lista över routrar de testat och har du inte en av dem får du ingen garanti för att det fungerar smärtfritt. Vi testade först med en splitterny DLink 868L och kunde inte få någon kontakt alls med datorn som vi hade byggt för testet. Först när vi bytte till en gammal Linksys W610N accesspunkt, inte heller den på listan, och anslöt Shield mot den så fick vi kontakt. En Asus RT-AC66U fungerade också bra. När du väl får kontakt med PC:n så är strömningen känslig för störningar i nätverket och vi hade även mindre problem med att spel kunde hänga sig och att vi då fick gå ner till datorn för att starta om Steam.

Batteritiden

Video playback

Brightness configured to match Galaxy Nexus @ 50%. Full screen 16:9 MP4 FWVGA video sample looped via MX Player with HW acceleration enabled
Nvidia Shield 5760 mAh (4.2)
1015Minutes
Samsung Galaxy S4 2600 mAh (4.2)
739Minutes
Samsung Galaxy Note 2 3100 mAh (4.1)
648Minutes
Samsung Galaxy S4 Active 2 600 mAh (4.2)
583Minutes
LG Optimus 4X HD 2150 mAh (4.0)
556Minutes
Samsung Galaxy S3 2100 mAh (4.0)
553Minutes
ASUS Padfone Infinity 2400 mah (4.1)
525Minutes
Samsung Galaxy Note 2500 mAh (2.3)
508Minutes
HTC One 2300 mAh (4.1)
483Minutes
HTC One S 1650 mAh (4.0)
477Minutes
HTC One X 1800 mAh (4.0)
450Minutes
ASUS Padfone 1520 mAh (4.0)
429Minutes
Oppo Find 5 2500 mah (4.1)
420Minutes
HTC Sensation XL 1600 mAh (4.0)
407Minutes
Sony Xperia S 1750 mAh (2.3)
377Minutes
Sony Xperia Z 2330 mAh (4.1)
360Minutes
Samsung Galaxy Nexus 1750 mAh (4.0)
351Minutes
LG Optimus True HD LTE 1830 mAh (2.3)
305Minutes
SE Xperia arc 1500 mAh (4.0)
283Minutes
Sony Xperia P 1305 mAh (2.3)
264Minutes
200
400
600
800
Nvidia har installerat ett rejält batteri om 5760 mAh. De flesta topptelefoner kretsar idag kring 2500-3500 mAh. Spelar vi mer avancerade Android-spel med skärmen inställd på ca 50% ljusintensitet håller batteriet i cirka 4-5h, vilket är något bättre än bland topptelefonerna Spelar vi däremot upp film (och strömmar PC-spel då de strömmas som video) kommer vi istället upp i strax över 10 timmar. Vi provade strömma en hel del PC-spel och noterade att batteriet inte alls dräneras lika snabbt som vi förväntat oss. Klart står att Tegra 4 är en energihungrig plattform vid belastning vilket inte minst fläkten är ett bevis på.

Prestanda och grafer

gaming1-2

Available RAM

The available amount RAM after the system has been loaded.
Oppo Find 5 (4.1)
1883MB
Nvidia Shield (4.2)
1879MB
LG Nexus 4 (4.2)
1872MB
Sony Xperia Z (4.1)
1839MB
Samsung Galaxy S4 Active (4.2)
1824MB
Samsung Galaxy S4 GPlay (4.2)
1821MB
Samsung Galaxy S4 (4.2)
1821MB
LG Optimus G (4.1)
1816MB
Samsung Galaxy Note II (4.1)
1791MB
ASUS Padfone Infinity (4.1)
1758MB
HTC One 32GB (4.1)
1567MB
LG Optimus 4X HD (4.0)
977MB
HTC One X (4.0)
976MB
ZTE Grand (4.0)
970MB
Motorola RAZR (4.0)
928MB
Samsung Galaxy S3 (4.1)
833MB
Samsung Galaxy S2 (4.0)
827MB
Samsung Galaxy Note (4.0)
808MB
Sony Xperia V (4.1)
802MB
LG Optimus True HD LTE (2.3)
783MB
Sony Xperia p (2.3)
772MB
Samsung Galaxy Nexus (4.1)
694MB
HTC One S (4.0)
684MB
Sony Xperia s (4.0)
634MB
Sony Xperia acro s (4.0)
634MB
ASUS Padfone (4.0)
626MB
400
800
1200
1600

Av de 16GB flashminne som följer med Shield är ca 13 GB tillgängligt efter start. Tyvärr så kan vi inte flytta appar till minneskortet och det är alltså plats som finns tillgänglig för appar och spel. Av de 2GB RAM enheten levereras med är närmare 1900MB tillgängligt för användaren efter att komponenter så som radiodel lagt beslag på sitt.

I Geekbench2 minnestest kan vi se att Tegra 4 dominerar bland konkurrenterna med siffror som tyder på en fördubbling av minnesbandbredden. Vi har sett liknande siffror i Qualcomms konkurrerande Snapdragon 800-plattform.

Geekbench2 2.3

Geekbench provides a comprehensive set of benchmarks engineered to quickly and accurately measure processor and memory performance.
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
4399p
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
3293p
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
3212p
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
2708p
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
2675p
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
2235p
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
2193p
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
2079p
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
1993p
LG Nexus 4 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.2)
1704p
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.1)
1679p
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.0)
1668p
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
1609p
LG Optimus 4X HD Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
1554p
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
1543p
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (4.0)
1192p
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (4.0)
1160p
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.1)
1005p
Sony Xperia acro s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
978p
Sony Xperia s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
973p
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
848p
Sony Xperia P NovaThor U8500 2x1GHz (2.3)
816p
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
493p
Samsung Nexus S S5PC110 1GHz (4.1)
328p
500
1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000

I testmomenten som mäter systemprocessorns beräkningskraft toppar Nivida Shield samtliga delmoment. En del av förklaringen ligger troligtvis bakom den förbättrade minnesprestandan. Qualcomms Snapdragon 600-plattform som tidigare varit rekordhållare får se sig omsprungen med en i flera fall stor marginal.

3DMark Ice Storm Extreme Test 1, 2 OpenGL ES 2.0 1080p

3DMark Ice Storm is an OpenGL ES 2.0 benchmark test that uses fixed off-screen rendering at 720p then scales the output to fit the native display resolution of your device. 3DMark Ice Storm Extreme raises the off-screen rendering resolution to 1080p and uses higher quality textures and post-processing effects to create a more demanding load for the latest smartphones and tablets.
Nvidia Shield Tegra 4 720p (4.2)
66FPS
37FPS
Samsung Galaxy S4 GPlay Adreno 320 1080p (4.2)
32FPS
24FPS
Samsung Galaxy S4 Adreno 320 1080p (4.2)
31FPS
24FPS
Samsung Galaxy S4 Active Adreno 320 1080p (4.2)
31FPS
23FPS
ASUS Padfone Infinity Adreno 320 1080p(4.1)
30FPS
22FPS
HTC One Adreno 320 1080p (4.1)
29FPS
23FPS
LG Optimus G Adreno 320 720p (4.1)
28FPS
22FPS
Sony Xperia Z Adreno 320 1080p (4.1)
28FPS
21FPS
Samsung Nexus 10 Mali-T604 WQXGA (4.2)
27FPS
18FPS
LG Nexus 4 Adreno 320 720p (4.2)
24FPS
18FPS
Oppo Find 5 Adreno 320 1080p (4.1)
24FPS
18FPS
Sony Xperia V Adreno 225 720p (4.1)
19FPS
11FPS
Samsung Galaxy Note 2 Mali-400 720p (4.1)
7FPS
11FPS
ASUS Nexus 7 Tegra 3 720p (4.2)
7FPS
6FPS
Samsung Galaxy S3 Mali-400 720p (4.1)
6FPS
10FPS
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65

Grafikdelen är något av paradnumret i Tegra 4 vilket inte är så konstigt med tanke på Nvidias bakgrund i grafikvärlden. Än en gång ser vi samma mönster som i tidigare testmoment med Nvidia Shield och Tegra 4 i topp. Vi skall dock ha i åtanke att Shield har en upplösning på 720p medan telefoner som Xperia Z, Galaxy S4 och HTC One kör 1080p vilket innebär fler pixlar att rita upp.

I 3DMark körs vissa testmoment däremot i ”off screen-läge” i 1080p oavset enheternas upplösning vilket innebär att skillnaden i faktisk upplösning inte längre spelar någon större roll. Detsamma kan sägas om Windmill som kör 720p i samma läge. I dessa testmoment ser vi fortfarande en klar dominans bland Tegra 4 och får därför konstatera att Nvidia gjort ett bra jobb med grafikdelen.

Överlag är Tegra 4 ett riktigt kraftpaket och vi ser fram emot att jämföra den mot Qualcomms Snapdragon 800-plattform som dyker upp i bland annat LG G2 till hösten. Det har tidigare publicerats prestandasiffror som ligger nära vad Tegra 4 presterar, men har då handlat om prototyper eller utvecklingsenheter med betamjukvara. Hur det blir i skarpt läge återstår därför att se.

Communityvänlighet

Det går att låsa upp boot-loadern på Nvdia Shield och efter det roota enheten. På XDA-Developer finns det redan en hel del utveckling runt konsolen och även om det inte tycks finnas några spännade ROM-projekt att välja på ännu kommer det förhoppningsvis dyka upp i framtiden. Root är i sig bra att ha då det gör det möjligt att använda appar för att mappa touch till knapparna på kontrollern.

Slutsats

Det råder ingen tvekan om att Nvidia Shield är en nischprodukt som riktar sig till en snäv grupp konsumenter. Det är inte helt långsökt att anta att detta delvis är en produkt som Nvidia skapat för att visa upp Tegra 4 men även för att testa strömning av PC-spel i lite större skala.

Som en vanlig Android-enhet är Nvidia Shield medelmåttig. Prestandan är förvisso exemplarisk och skärmen bra men det är helt enkelt inte smidigt att använda vare sig appar eller spel som förlitar sig på touchfunktionaliteten. Visserligen kan vi använda styrspakarna och knapparna även som navigeringshjälp i Android men de har begränsad användning i vanliga appar.

Som Android-spelkonsol är Nvidia Shield desto bättre. Många spel som egentligen inte riktigt passar för touch-kontroller blir enormt mycket bättre om de har stöd för handkontrollen. Problemet är att alldeles för få spel stödjer handkontroller och det blir inte bättre av att det är i stort sett omöjligt att leta upp dem då Google Play inte visar den informationen. Frågan är också om det inte är mer prisvärt att köpa en PS3-kontroller och koppla den mot telefonen eller surfplattan, eller varför inte en tredjepartsprodukt som Gameklip eller MOGA? Det är fortfarande skönt att ha en pryl som gör allt utan behov av att koppla ihop handkontroll och telefon/sufplatta men frågan är om det är värt 2000 kr endast för det.

Det är dock som tunn klient för PC-spel som Nvidia Shield briljerar och där vi hittar det som vi nog får kalla enhetens ”killer feature”, den där funktionen som faktiskt gör det värt att lägga ut 2000-3000 kr för att lägga vantarna på den. Trots att funktionen fortfarande är i beta-stadiet och det fortfarande finns problem så är det helt enkelt en underbar funktion när det fungerar. Trots farhågor så är skärmen inte för liten och PC-spel kommer till sin rätta även här. Möjligheten att kunna sitta i soffan, i sängen eller ute på balkongen och spela Skyrim, Bioshock eller något annat av de spel som stöds är mycket värd för många av oss som av olika anledningar inte alltid har möjlighet att sätta oss vid en dator och spela; exempelvis många av oss med småbarn.

Med allt detta i åtanke är det svårt att rekommendera Nvidia Shield. De har gjort ett utmärkt jobb med konsolen och levererat en högkvalitativ produkt. Spel som stöds fungerar mycket bra och vi gillar verkligen PC-strömningen. Men om du inte är intresserad av att strömma PC-spel blir Nvidia Shield en ganska dyr leksak, åtminstone så länge som så pass få Android-spel stödjer handkontroller. Undertecknad är dock såld och kommer att köpa en egen Nvidia Shield inom en snar framtid.

  • Peter

    Ajdå, jag som behöver ringa telefonsamtal då och då… Denna är inte lämplig för mig längre. ;)

  • DoctorDroid

    För dyr!

  • peter

    Hade du inte tänkt att ha en vanlig telefon eller?

  • Bjajjull

    3249:- från Bazula och inte 5000 som står i artikeln.

  • Concha

    Det har tydligen kommit en smärre uppdatering till Nvidia Shield…=)
    http://androidcommunity.com/nvidia-shield-update-adds-move-game-to-sd-improved-pc-streaming-20130829/

  • Va

    Asså… Den ser ju ut som en plastik skräpleksak. Liknande alla FunStation och skit man hittar i Asien.

  • mortuus

    helt onödig pryl, tror jag hade tröttnat efter nån vecka eller två bara nu när ps4 kommer iår :) har fan kvar min gamla psp som ger mer glädje.

  • mosfett

    +1

    Har PS Vita och ska bli skoj att köra remote play mot PS4 sen.
    Trodde mest att spel till Android var toalettunderhållning, i alla fall i större skala.

    Jag personligen tar inte Shield som en seriös handhållen ”konsol”.

  • Swedroid

    Tack för tipset! Denna hade vi missat.

  • Swedroid

    Det stämmer. Priset är nu uppdaterat.

  • gustav

    Hur var det med batteriet?

    PÅ ena stället står det 7350mah och på andra ställen står det ca 5500mah, resp 5760 och det är en ganska stor skillnad det…

    Så ja, hur var det nu?

  • SwedBear

    Det verkar som Nvidia först tänke skicka med ett 7350 batteri vilket är vad iFixit hittade i sin enhet men dessa skarpa verkar endast ha 5760 mAh.

  • SwedBear

    Eftersom jag har haft PSP och har en Vita (och t om någon PSP Go liggande ..) så har jag ganska bra möjlighet att jämföra. PSP/Vita är trevliga prylar som har en hel drös med bra spel men jag föredrar twin-stick (d v s inte som gamla PSP) och tycker skärm och ergonomi är bättre än hos Vita.

    Remote Play hos PS4 är jag sugen på så det är ett definitivt alternativ men som alltid vet man inte hur bra det funkar, hur länge det dröjer innan spelen man är itnresserad kommer etc. Och igen så föredrar jag Shield-kontrollen framför Vita.

    Jag trodde inte heller jag skulle vara speciellt intresserad i längden men spel-streaming funkar så pass bra så jag har suttit och spelat både Bioshock och Portal 2 nästan klart plus en hel del Skyrim, spel jag inte haft tid med tidigare. Det finns även flera bra Android-spel som närmare sig konsolkvalitet (IMHO faktiskt par med eller bättre än hos Vita) som t ex Asphalt 8 och som funkar skitbra med handkontrollen. Mer sådana spel och Shield blir ett riktigt bra alternativ till t ex Vita.

    Jag kan dock tänka mig att det är Shield 2 som kommer bli mest intressant då nvidia haft tid att få ordning på PC-streaming, kanske även över Internet via Grid, kan stoppa i lite större skärm och få bort alla barnsjukdomar.

    Men som första försök är den jäkligt häftig.

  • SwedBear

    tja, den liknar Xobx 360 kontrollen och håller man i den så känner man att den är långt från ”plastig”. Men sånt är alltid svårt att visa upp via bilder

  • SwedBear

    ARGHHHHH. Precis när jag resettat Shield för att skicka vidare så släpper de en stor uppdatering igen. :). Nvidia är på hugget med uppdateringar.

  • tramsgar

    Tack för en underbart djupgående recension!

    Jag undrar verkligen om de tänkt på hur en sån jätteklump påverkar händer och armar på ett barn som sitter och håller den en längre tid? Och kunde de inte gjort skärmen än mer vridbar så att man kunde lägga upp den på baksidan för touch-only-appar? Och en liten billig framåtvänd kamera hade ju varit toppen då det hade öppnat för än mer multiplayer-funktioner… Nå, intressant enhet iaf!

  • Krister

    Först ”Det finns dock andra fördelar än” och inget mer (jag saknar något här).
    Sedan ”Skärmen är av IPS-typ”…

    Själv hade jag köpt en G910 om den bara hade klarat större enheter än 6,5 tum
    http://blogimage.geekbuying.com/wp-content/uploads/2013/08/G910.jpg

    För övrigt är Swedriod föredömliga när det kommer till tester.

  • Andreas Möller

    En Xboxkontroll med skärm är vad jag ser.

  • Fredriko83

    Har haft min Shield sedan förra måndagen nu och är sjukt nöjd. Har spelat hela GTA4 Gay Tony expansionen på den, ett par timmar AC3, de två första banorna på Blacklist, Ca en timme var på Bioshock Infinite & Dishonored. Har i princip inte haft några bekymmer förutom lite meck vid första installationen (slutade med att jag blåste disken) och så har det hängt sig en gång när jag spelat Far Cry 3 efter 5 minuters spelande, dock så tror jag detta var ngt som spökade på datorn för krånglet började med att Far Cry gick från fullscreen till windowed. Vad det gäller android spel intresserar det mig föga, kanske spelar lite Vice City eller GTA3 ngn gång när jag är på resande fot.

    Ngt som är trevligt när man har sambo är att man sitta tillsammans i soffan och medans hon tittar på ngt jag inte vill se kan jag spela och ändå så räknas det som tillsammans-tid :)

    Dessutom blir det numera alltid en timmes spelande innan sovdags, ngt som jag tidigare sällan orkade/hann med framför datorn efter en dag på jobbet. Den tiden jag tidigare spenderade på att surfa på spelsajter med mobilen innan jag skulle sova kan jag nu spela på istället :D

    Att jämföra denna med handkontroll som kopplar på sin telefon är ett skämt, har själv en moga som jag gav upp ganska fort, dessutom är det att kunna streama PC-spel som är hela grejen för mig. Tycker Vitan är ett bättre alternativ än att spela android spel annars.

  • Ben Gone

    Hur mycket lagg klarar man innan det blir ospelbart vore intressant att testa.
    Lite av idén till den här är väl att kunna ligga på ett hotellrum och mysa in sig rejält med valfritt spel från datorn hemma. Förutsatt att man inte värdesatt sin egen fritid och fixat upp en vpn hem.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Digital utvecklingschef till välkänt medieföretag Publicerad 22 Oct 2017
Special investigator for Scania’s Group Internal Audit Publicerad 22 Oct 2017
FastOut söker en ambitiös produktägare Publicerad 22 Oct 2017
Python-utvecklare till KVD! Publicerad 21 Oct 2017
Service Manager (HR IT), Helsinki Publicerad 21 Oct 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Hur pass nöjd är du med din operatör?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

0

Google Pixel 2 & Pixel 2 XL: första intryck

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Swedbank och Sparbankerna får stöd för Samsung Pay
  2. Har du någon skräckhistoria om en operatör?
  3. Skärmen i Pixel 2 XL får blandat mottagande, Google överväger åtgärder
  4. Stor sårbarhet upptäckt i Wi-Fi
  5. Påminnelse: Google Pixel 2 och Pixel 2 XL får nya Androidversioner fram till oktober 2020
  6. Google WiFi kommer till Sverige

Mest läst

  1. Första intrycket av Huawei Mate 10 Pro
  2. Google WiFi kommer till Sverige
  3. Swedbank och Sparbankerna får stöd för Samsung Pay
  4. Skärmen i Pixel 2 XL får blandat mottagande, Google överväger åtgärder
  5. Samsung låter användare köra valfri Linux-distribution på Galaxy-telefoner
  6. Har du någon skräckhistoria om en operatör?

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Hur pass nöjd är du med din nuvarande operatör?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat