Recension:LG Optimus 4X HD [Recension]

Postat:
14:01 - 2012-11-23
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:

Tillverkare: LG
Modell: Optimus 4X HD
Operativsystem: Android 4.0.3/Ice Cream Sandwich med Optimus UI 3.0
Tillgänglighet: I butiker
Pris: Från cirka 3 300 kronor och uppåt
Webbsajt/Specifikationer: LG, Androidenheter
Diskutera: LG Optimus 4X i Swedroids forum

Introduktion

LG har haft en skakig resa i androidvärlden. De lanserar ofta telefoner som hårdvarumässigt ligger i teknikens framkant och därutöver brukar byggkvalitén vara av god klass. Problemet har nästan uteslutande handlat om uppdateringar av mjukvaran – eller kanske snarare bristen på uppdateringar.

När de nu lanserar Optimus 4X HD, som hårdvarumässigt vid första anblick i vanlig LG-ordning ser ut att vara en trevlig pjäs, så gör de det med Android 4.0, även känt som Ice Cream Sandwich. Detta är den androidversionen som många flaggskepp av 2012-standard just nu använder – även om Samsung, och numera även HTC – har rullat ut uppdateringar till Android 4.1 (Jelly Bean).

LG lanserar alltså Optimus 4X HD med en hyggligt aktuell Androidversion – men kommer de hålla den uppdaterad? Och i sådant fall, när kommer uppdateringarna? Olyckligtvis kan vi på Swedroid inte ge er ett svar på den frågan, men vad vi åtminstone kan göra är att hårdtesta telefonen för att se vad den går för i befintligt utförande.

I det här testet kommer vi alltså som alltid utsätta telefonen för en lång rad hårda test – såväl syntetiska sådana (så kallade ”benchmarks”) och en rad ”real world”-test där vi utsätter telefonen för mer verkliga och vanligt förekommande scenarion och situationer. Vi hoppas att vi efter ett antal tunga veckor kan svara på hur väl LG Optimus 4X HD står sig mot konkurrenter som Sony Xperia S, HTC One X och Samsung Galaxy S III. [ind][/ind]

Specifikationer

SpecifikationerLG Optimus 4X (GSMArena)
Mått (B x H x D)132,4 x 68,1 x 8,9 mm
Vikt133 gram
Skärm och upplösning4,7", 1280x720 pixlar (720p), 312 PPI, 16M färgnyanser
PaneltypIPS LCD
DigitizerKapacitiv digitizer @ 75Hz, 10 punkter
System-on-a-chipNvidia Tegra 3
CPU4x1.5GHz ARM Cortex A9 (40nm)
GPUTegra 3 ULP GeForce
RAM1024MB (979MB tillgängligt för OS)
Inbyggt minne (NAND)16GB varav 12.5GB tillgängligt för appinstallationer
Batteri / batteritid2 150 mAh / --
Bakre kamera8 MP (3264x2448 pixlar) med LED-lampa, AF, bakgrundsbelyst sensor, videoinspelning upp till 1080p@30fps
Främre kamera1,3 MP med stöd för videoinspelning
AnslutningarFotände: micro-USB (MHL-kompatibel). Huvudände: 3,5mm stereoutgång. Bakom bakstycket: microSD(HC)-kortplats, SIM-slot.
KnapparFront: Hem, Tillbaka, Meny (kapacitiva). Vänstersidan: Volym (+/-). Huvudände: Strömknapp.
Nätverk/kommunikationHSDPA, 21.1 Mbit/s ; HSUPA, 5.76 Mbit/s, Wi-Fi 802.11 b/g/n ual band, DLNA, Wi-Fi hotspot, Bluetooth A2DP 4.0+EDR, A-GPS
Sensorer3-axis accelerometer, 3-axis gyroscope, Digital compass, Proximity sensor, Ambient light sensor
OS / GränssittAndroid 4.0 / Ice Cream Sandwich med LG Optimus UI
Codec-stödMP4, DivX, XviD, H.264, H.263, MKV/h.264, WMV, MP3, WAV (PCM), AAC+, OGG, WMA
ButikspremiärAndra kvartalet (april-juni) 2012
ÖvrigtTillgänglig i svart och vitt
Namnet på LG Optimus 4X HD säger en del om vad som finns under skalet; en fyrkärnig processor på 1,5 GHz från nVidias Tegra 3-plattform tar hand om beräkningar, och bildskärmen är en 4,7 tum stor LCD av IPS-typ med HD-upplösning (1280 x 720 pixlar). Vidare finner vi 1 GB RAM och – som alltid med den välbekanta Tegra 3-plattformen – en GeForce-grafikkrets, som utan problem hanterar en bildskärm med HD-upplösning. Androidversionen är som vi tidigare nämnt 4.0.3/Ice Cream Sandwich tillsammans med version 3.0 av LG:s gränssnitt Optimus UI.

I kartongen

  

LG är sin vana trogna och levererar Optimus 4X HD i en mycket kompakt och stilren kartong som inger en känsla av kvalitet. Överst i kartongen återfinns telefonen – som med sin föga blygsamma storlek fyller upp utrymmet från kant till kant – och när denna avlägsnats finner vi ett fack innehållandes det resterande innehållet. I vår kartong fanns följande:

  • Optimus 4X HD P880 (vit)
  • Trådburet vitt headset (in ear-typ, svarsknapp)
  • Batteri (2100 mAh, Li-Ion med SiO+-teknik)
  • Svart laddadapter med USB-port (5V 1.2A)
  • Svart USB -> Micro-USB-kabel (cirka 1 meter)
  • 2 st NFC-taggar (skrivbara, självhäftande)
  • Dokumentation (snabbstartguide och garantiinformation)

I vanlig ordning kan vi inte garantera att innehållet i kartongen motsvarar det som konsumenterna kan vänta sig, men avsaknaden av ett inkluderat MicroSD-kort är – tråkigt nog – något som de flesta kunder får räkna med, då LG  på sin webbsida för 4X HD påpekar att ett sådant ej inkluderas. Detta kan tyckas lite snålt vid köp av en såpass dyr telefon, men det inbyggda minnet räcker väl till – åtminstone till en början.

Utseende, byggkvalité och konstruktion

  

Optimus 4X HD finns att köpa i såväl svart som vitt, vilket borde vara tillräckligt för att hålla de allra flesta nöjda. Designen kan i det närmaste beskrivas som proper, med förhållandevis skarpa hörn och utan några särskilt starka blickfång. De två kromade listerna som går runt telefonen är ett avsteg från det övriga designspråket, men lyckligtvis har LG vidtagit åtgärder för att de inte skall vara alltför iögonfallande när telefonen betraktas framifrån eller bakifrån. De flesta vi visar upp telefonen för tycker mycket bra om designen, men hade önskat något mindre högblanka telefonsidor.

Telefonen är i stort sett helt byggd i plast, men ger trots detta ett mycket gediget kvalitetsintryck. LG bevisar att det är möjligt att bygga en telefon som både har ett utbytbart batteri och ett tätt åtsittande bakstycke; varken här eller någon annanstans uppkommer några missljud när vi trycker eller vrider på enheten, även om skärmglaset buktar in oroväckande kraftigt vid tryck.

Till listerna runt telefonen har LG valt att använda lackerad plast snarare än metall, och nyttan hos dessa varierar; tack vare att det finns en försänkning mellan dem så gör de – tillsammans med det texturerade bakstycket – att det är förhållandevis enkelt att få ett bra grepp om Optimus 4X HD, men i kombination med en oturligt formgiven volymkontroll gör de att volymnivån är svår att kontrollera iförd handskar eller när telefonen ligger i fickan.

I stort är vi nöjda med utseendet och konstruktionen hos 4X HD, och vi gillar särskilt att LG har utnyttjat ytan på framsidan väl – de har inte låtit mycket gå till spillo och utan virtuella navigationsknappar hade yttermåtten inte kunnat minskas nämnvärt.

Jämförelsegalleri

LG Optimus 4X HD vs Samsung Galaxy Nexus

 

Knappsats, anslutningar, sensorer och lagring

  
 

LG har – precis som de flesta telefontillverkare – hoppat över att använda de virtuella navigationsknappar som Google introducerade i och med Android 4.0/Ice Cream Sandwich, och förlitar sig istället på tre kapacitiva knappar under skärmen. Dessa är, från vänster till höger; ”Tillbaka”, ”Hem” och ”Meny”, och vi noterar således att multitaskingknappen har bytts ut mot den – enligt Google – utdöende menyknappen. Multitasking-vyn nås istället genom att hålla nere hemknappen, medan ett långtryck på menyknappen tolkas som ”Sök”.

De tre knapparna är responsiva och missar sällan eller aldrig några tryck, och allt som allt fungerar de väl. Utöver skärmen och dessa tre knappar hyser framsidan även samtalshögtalare, sensorer för ljusstyrka och närhet samt den framåtriktade kameran. Längs telefonens ovansida finner vi – från vänster till höger - 3,5mm-jacket, den sekundära mikrofonen för brusreducering samt en ström-/låsknapp. Denna har en tydlig ”klickkänsla” och är osedvanligt lätt att finna i blindo, mycket tack vare sin kantiga profil.

Detsamma kan dessvärre inte sägas om volymkontrollen, som återfinns långt upp på enhetens vänstra sida; kontrollen har en betydligt mer subtil profil än låsknappen och höjden på densamma tycks ha bestämts innan de kromade listerna kom till. Inte heller ”klickkänslan” är särskilt framträdande för volymkontrollen, och dessa brister gör att volymen – som tidigare nämnt – är svår att hantera med något annat än bara händer. Högersidan  är helt fri från knappar och portar, och längs undersidan sitter samtalsmikrofonen samt Micro-USB-porten (USB 2.0, MHL-kompatibel).

Bakstycket på Optimus 4X HD agerar även NFC-antenn, vilket sannolikt kommer leda till dyrare ersättningsbakstycken men även till att batterier – där NFC-antennen oftast sitter – till 4X HD blir något billigare. Under bakstycket återfinns batteriet, SIM-kortplats och MicroSD-kortplats. Att ta ur SIM-kortet kräver att batteriet har avlägsnats, men såväl att sätta in ett sådant som att hantera MicroSD-kort fungerar smärtfritt med batteriet i telefonen.

Mottagning och datahastigheter

Mottagningen på LG Optimus 4X HD upplever vi generellt sett som mycket god; i innerstaden ser vi full mottagning större delen av tiden och när vägen bär ut mot landsbygden så mäktar 4X HD med lika bra resultat som de flesta andra telefoner. Att göra en rättvis bedömning av mottagningen, som kan påverkas av såväl väder som atmosfäriska störningar, är i vanlig ordning ingen enkel uppgift, men vi vågar ändå påstå att Optimus 4X HD inte lider av några mottagningsproblem och att det så kallade ”dödsgreppet” – när handen täcker telefonens antenn – har en förhållandevis liten inverkan på mottagningen.

Datahastigheterna via 3G (HSDPA/HSUPA) uppgår till 6 Mbit/s nedströms och 1-2 Mbit/s uppströms, vilket motsvarar begränsningarna för vårt mobilabonnemang. Vi upplever att 4X HD konsekvent ger högre hastigheter och kortare svarstider jämfört med Samsung Galaxy Nexus, och med ett mer tillåtande abonnemang är vi övertygade om att den är kapabel till betydligt högre hastigheter.

Via Wi-Fi (802.11b/g/n) mäter vi upp en hastighet på 25-30 Mbit/s såväl nedströms som uppströms. Mottagningen via Wi-Fi är i överlag god, och när vi med applikationen Wifi Analyzer jämför signalstyrkan med den hos Galaxy Nexus så är de båda telefonerna ganska likvärdiga på denna punkt, med en viss fördel för LG:n. När vi rör oss bort från routern noterar vi att 4X HD närmast konstant uppvisar en starkare signal än Galaxy Nexus, och när den senare slutligen ger upp så har Optimus 4X HD ännu en dryg meter att ge.

Ljudegenskaper

Vi har dessvärre inte haft möjlighet att analysera ljudegenskaperna hos Optimus 4X HD via RightMark Audio Analyzer, ett program som vi vanligtvis brukar använda till denna uppgift och som analyserar ljudet när det kommer ur telefonens 3,5 mm-port. Vi har istället fått förlita oss på vår egen hörsel för att göra en så rättvis bedömning av ljudet som möjligt, med hjälp av referensenheter samt en samling hörlurar och högtalare med olika ljudegenskaper.

De inkluderade hörlurarna är i paritet med de flesta som följer med vid telefonköp och är således inte särskilt bra; ljudet är alltför tunt och vid inte alltför höga volymnivåer uppstår ett skärande ljud. Kanske är detta ett taktiskt val av LG, som tycks vilja att volymen hålls nere – den maximala ljudnivån är lägre än på de andra enheter vi jämför med, vi varnas när vi försöker höja volymen över en viss nivå och telefonen tar sig friheten att sänka den när hörlurar kopplas in, för att skydda användarens hörsel.

Ljudkvalitén, å andra sidan, är ypperlig; både bas- och mellanregistret presterar väl, även om de överskuggas av den närmast enastående hanteringen av de högre frekvenserna – diskanten – som återges på ett mycket bra vis även vid högre volymnivåer. När ljudet närmar sig maxvolym bibehålls betydligt fler detaljer än vid jämförbara nivåer på våra andra enheter, och trots att maximum är lägre än för de andra enheterna så är det främst användare med tungdrivna hörlurar och de som strävar efter extrema volymnivåer som lär bli lidande av begränsningen.

Även vid samtal upplevs ljudkvalitén som god, och vi har svårt att hitta mycket att anmärka på. Ljudnivån är dock alltför låg – inomhus är detta inget problem, men utomhus och särskilt i stadsmiljöer hade vi önskat möjligheten att höja ett par steg till, då det stundtals kan bli svårt att höra vad motparten säger.

Den inbyggda högtalaren levererar ett godkänt resultat och klarar av en förhållandevis hög maxvolym, men som så ofta när det gäller högtalare av de här dimensionerna så är ljudet ganska platt och ”burkigt”. Som förmedlare av ringsignaler och för uppspelning av exempelvis YouTube-klipp duger den givetvis, men för uppspelning av musik och längre videoklipp rekommenderar vi hörlurar eller headset.

GPS och positionering


Större karta

När vi tar med oss LG Optimus 4X HD på en löptur som rör sig ut från innerstaden till stadens utkanter och tillbaka igen så kan vi konstatera att telefonen genererar ett godkänt resultat, men inte mycket mer. Den rapporterade rutten gör några avstickare i jämförelse med den faktiska, och under alltför långa sträckor visar den fel position med en marginal på ett tiotal meter.

Vid jämförelse med Galaxy Nexus (blå linje), som inte heller den presterar felfritt, får 4X HD se sig slagen, med såväl fler avstickare som sämre precision  i överlag. Detta resultat förvånade oss något, då vi med hjälp av applikationen GPS Test uppmätte en snabbare låsning – i snitt 17 sekunder – med 4X HD, som dessutom både fann och anslöt till fler satelliter.

Bildskärmen och digitizern

Optimus 4X HD har en 4.7 tum stor LCD-bildskärm av IPS-typ, och till skillnad från de AMOLED-bildskärmar som sitter i flera konkurrerande telefoner har denna bildskärm ett RGB-subpixelmönster, vilket innebär att varje pixel visas individuellt. Detta istället för att varje pixel sammanvävd med nästa och föregående, som är fallet med de AMOLED-skärmar som använder PenTile/RGBG-mönstret. RGB-mönstret gör att bildskärmen får en äkta 720p-upplösning (1280 x 720 pixlar) och upplevs som markant skarpare.

Skärpan hos bildskärmen är ypperlig, men när telefonen hålles på ett nära avstånd (mindre än 20 cm) får alla bilder ett texturerat utseende – detta gäller särskilt enfärgade ytor, såsom den vita bakgrunden för den här texten. När vi undersökte det hela närmare kom vi fram till att det berodde på att avståndet mellan bildpunkterna var större än vanligt, som ni kan se på bilden nedan. Vi upplevde dock inte att textureringen gjorde någon skada, utan tvärtom gav den upphov till en mer avslappnande upplevelse vid läsning med telefonen nära ansiktet.

Som så ofta med IPS-bildskärmar är färgåtergivningen exemplarisk, i detta fall med en neutral färgtemperatur och en tämligen hög färgmättnad. Ett vanligt problem hos IPS-bildskärmar är dålig svärta, men i det här fallet är svärtan föredömlig – om än inte i AMOLED-nivå. Betraktningsvinklarna är också de mycket bra, men de försämras något av det stora avståndet mellan bildskärmen och skärmglaset. Ljusstyrkan upplever vi som fullt tillräcklig för bruk utomhus, även om skärmen blir en smula svårläslig vid fullt solljus.

Digitizern, det pekkänsliga skiktet på skärmglaset, är mycket responsivt och missar mycket sällan några tryck eller svep. När vi mäter upp digitizerns uppdateringsfrekvens i applikationen Input Benchmark så uppgår denna till 75 avläsningar per sekund, eller 75 Hz, vilket placerar 4X HD i det absoluta toppskiktet och garanterar en responsiv pekskärm. Inte heller multitouchkapaciteten lär göra någon besviken – digitizern klarar av 10 simultana pekpunkter och följer dessa galant – och skärmglaset har en fullt tillräcklig glidkänsla.

Bildskärmen och digitizern levererar tillsammans en mycket trevlig upplevelse, och vi vill påstå att kompetensen hos detta par är en av telefonens starkare sidor. Vi rekommenderar dock att potentiella köpare tar sig en titt på just bildskärmen för att förvissa sig om att deras åsikt om den upplevda textureringen inte motsätter sig våran, då texturen säkerligen kan framstå som ett irritationsmoment för vissa användare.

Mjukvaran

LG Optimus 4X HD levereras med Android 4.0.3/Ice Cream Sandwich, vilket idag får ses som den äldsta Androidversionen som vi kan godkänna att den används i en telefon som representerar det främsta en tillverkare kan prestera – vilket 4X HD får göra på den svenska marknaden fram tills Optimus G tar över facklan här under början av nästa år. När Android 4.1/Jelly Bean nu fyller fyra månader, och nästa version av Android – också den döpt till Jelly Bean men med versionsnummer 4.2 – väntar runt hörnet, så hade vi åtminstone hoppats på en tidsplan för uppdateringen till den tidigare versionen, men så är dessvärre inte fallet.

Att ha den senaste Androidversionen är självklart inte allt, och Android 4.0 är fortfarande en fröjd att använda, men av flera anledningar är det tråkigt att LG än en gång låter sitt flaggskepp hamna efter på det här viset. Många är redan skeptiska till att välja en telefon från den sydkoreanska tillverkaren just på grund av dess bristande förmåga att hålla sitt första Androidflaggskepp Optimus 2X uppdaterad, och när både Samsung Galaxy SIII och HTC One X nu uppdateras till den senaste versionen av operativsystemet så tror vi att LG hade gjort bra i att hänga med, inte minst för att visa att de kan.

  

Med undantag för Nexus-serien – och ett fåtal andra – har de flesta telefoner ett tillverkargränssnitt som är tänkt att differentiera enheten från konkurrensen, och så är också fallet med Optimus 4X HD. LG:s tillverkargränssnitt heter Optimus UI, och med 4X HD är vi nu framme på version 3.0. Utseendemässigt tycks LG ha inspirerats av landsfränden Samsungs TouchWiz-gränssnitt, och precis som med TouchWiz är det svårt att hitta något vars utseende är detsamma som i vanilla Android – det vill säga Android i sitt originalutförande.

  

Samtidigt tycks LG, i sin iver att lägga till mycket funktionalitet, ha återuppfunnit hjulet mer än en gång. Olika listor över vilka applikationer som är installerade går att nå på inte färre än tre olika sätt; Program (under Inställningar, vänster bild ovan), Processhanteraren (mitten) och Programhanterare (höger). Programhanteraren hanterar visserligen bara några få applikationer – närmare bestämt de förinstallerade sådana som går att avinstallera helt och hållet – men vi kan ändå inte förstå poängen med att sprida ut såpass snarlik funktionalitet på det sätt som LG har gjort här. Processhanteraren är dessutom en så kallad ”task killer” – applikationer som används för att tvinga applikationer till att avslutas. Såväl enskilda ingenjörer hos Google som många Androidbloggare har avrått från användandet av dessa applikationer – med undantag för när en felande applikation skall avslutas – då operativsystemet oftast hanterar det hela bättre på egen hand.

  

Ett trevligt tillägg som Optimus UI, eller snarare dess hem- och låsskärmsapplikationer, gör till Android är utökade möjligheter för visuell anpassning:  I hemskärmsapplikationen är det möjligt att byta mellan ett av fyra förinstallerade teman, som byter ut ikonerna för vissa applikationer samt bakgrunden till hemskärm, docka och applikationslista (app drawer). Det är även möjligt att byta ut en enskild ikon på hemskärmen genom att långtrycka på ikonen och sedan släppa den på samma plats; här kan användaren fritt välja ikoner från vilket tema man än önskar, och det är även möjligt att  använda egna bildfiler som ikoner – vilket vi gjort för Tapatalk ovan.

  

Anpassningsmöjligheterna för låsskärmen är inte fullt så omfattande, men utgör ändå ett användbart tillägg; bakgrunden kan bytas ut oberoende av hemskärmsbakgrunden, de fyra genvägarna längs med skärmens nedre del kan bytas ut eller tas bort och klockan kan bytas ut mot en av fyra andra, för en större möjlighet till ett låsskärmsutseende som användaren är nöjd med. Ett annat fiffigt tillägg är upplåsningsfunktionen i sig, när användaren pekar på skärmen skapas ett titthål till den applikation som användes sist, innan skärmen låstes, för snabb tillgång till exempelvis meddelanderäknare.

På det hela taget är vi nöjda med mjukvaran i telefonen; Ice Cream Sandwich är som sagt fortfarande en kompetent version av Android, och Optimus UI 3.0 bidrar med tillräckligt mycket funktionalitet utan att orsaka några markanta prestandasänkningar eller sämre flyt i gränssnittet. Vi måste dock påpeka det oturliga i att LG har valt att använda en låst och krypterad bootloader till Optimus 4X HD, vilket i korthet betyder att det inte är möjligt att lägga in en egenvald Linuxkärna eller ROM – exempelvis CyanogenMod – i telefonen. Detta innebär att användare måste vänta på officiella uppdateringar från LG till nyare Androidversioner, och dessa kan som bekant dröja.

Telefonappen och kalendern

  

Telefonappen i 4X HD fungerar nästan precis som den i vanilla Android, och skillnaderna tycks mestadels vara utseendemässiga – bortsett från det glädjande faktum att det går att söka kontakter från nummerplattan, både efter telefonnummer och efter kontaktnamn. Precis som telefonappen i vanilla Android fungerar den här väl, och den lämnar inte mycket att önska eller anmärka på.

  

Även kalendern har sett en mindre funktionsmässig förändring, som kanske inte faller alla i smaken men som vi fann fördelaktig, och som i vår mening utnyttjar den stora skärmytan på ett bättre vis än standardkalendern i vanilla Android. Här bjuds vi  på ett tudelat gränssnitt, där den övre delen alltid utgörs av den valda månaden och den nedre delas av vald dag, vecka samt agenda – som antingen kan visas till eller från och med vald dag. Avgränsningen mellan de båda delarna är flyttbar mellan de tre lägen som visas på bilderna ovan, och för att visa den nedre delen i helskärm går det även att trycka en andra gång på den tidsenhet man valt.

Det hela fungerar väl och vi anser att det erbjuder en bättre helhetsbild av datum och planering än standardkalendern gör, utan att göra någon uppgift nämnvärt jobbigare eller mer tidskrävande. Denna layout är endast tillgänglig i porträttläge – i landskapsläge ser den likadan ut som standardkalendern – vilket antagligen är till det bättre då det finns en överhängande risk att det hela annars skulle se krampartat och ihoptryckt ut. Vi hade önskat att handtaget för att flytta avgränsningen var lättare att flytta, då den i nuläget bjuder en aning för mycket motstånd, men i övrigt finner vi inga brister.

Webbläsaren

  

Precis som telefonappen och kalendern har webbläsaren funktionellt sett mycket gemensamt med den i vanilla Android, men utöver de närmast självklara visuella förändringarna har LG även lagt till ett verktygsfält i botten av skärmen. Verktygsfältet är dolt i sitt ursprungsläge och visas genom att användaren drar i den lilla flik som syns längst ned i den vänstra bilden ovan, men till skillnad från adressfältet försvinner inte detta fält när användaren navigerar på hemsidan eller ens när denne laddar en ny sida. De funktioner som verktygsfältet tillhandahåller är – från vänster till höger – Tillbaka, Framåt, Lutningsaktiverad zoom, Ny flik och Bokmärken.

Tillbakaknappen kan anses lite överflödig där den sitter precis ovanför den fysiska motsvarigheten – som utför samma uppgift så länge det finns en tidigare webbsida att hämta – men samtidigt hade det måhända känts en aning asymmetriskt med endast en Framåtknapp i verktygsfältet, och denna hade dessutom kunnat misstolkas som en kontroll för att starta uppspelning. Knappen för lutningsaktiverad zoom tillåter användaren att zooma in och ut på webbsidor genom att luta telefonen mot respektive ifrån sig. Det är en trevlig funktion som är fördelaktig vid användning med en hand, och bortsett från en steglös zoomnivå är det inte mycket vi saknar. De resterande två knapparna i verktygsfältet gör vad som förväntas av dem, och varken mer eller mindre.

Renderingstiden för webbsidor är klart godkänd, även om Optimus 4x HD konsekvent ger ett sämre resultat än vår Galaxy Nexus med Android 4.1.2/Jelly Bean, med upp till en sekunds längre renderingstid för resurskrävande sidor som aftonbladet.se. Flytet vid navigering av de tunga hemsidorna är däremot betydligt bättre hos 4X HD, mycket tack vare de större hårdvarumusklerna, och vi är onekligen intresserade av att se hurpass mycket bättre det blir – eller kan bli – efter uppdateringen till Android 4.1/Jelly Bean.

Hanteringen av flikar är förvånansvärt instabil; inte sällan laddas en helt annan sida in än den som fanns i fliken vi valde. Mer än en gång såg vi dessutom att en flik ”bestämde sig” för en viss sida – exempelvis ett visst inlägg på Google+ – som den sedan visade varje gång vi öppnade fliken, oavsett vad vi senare hade laddat in. Detta problem gör webbläsaren i stort sett oanvändbar till vissa sidor, men för det mesta blir det inte mer än ett irritationsmoment.

Mediaspelare och mediakompatibilitet

  

Musikspelaren i Optimus 4X HD påminner starkt om standardspelaren i Android, med undantag för stöd för låttexter och fler uppspelningskontroller på rullgardinen för statusfältet. Vi saknar uppspelningskontroller på låsskärmen, men då inte heller andra spelare har denna funktion på 4X HD så är detta en brist hos låsskärmsappen snarare än hos musikspelaren.

 

Videospelaren har fått en del välkommen extrafunktionalitet i jämförelse med vad vi ser hos vanilla Android; utöver stödet för Dolby Mobile har LG även lagt till möjligheten att låsa skärmen för att undvika oavsiktlig interaktion med videon, en sökare där innehållet förhandsvisas i en liten ruta och ett reglage för att höja eller sänka uppspelningshastigheten. Dessutom har videospelaren fått en snabbväljare för videoklipp, för att användaren skall slippa återgå till galleriappen för att byta video.

Mediastödet är klart godkänt, och med undantag för klipp 1 – som inte spelades alls – lyckades den inbyggda videospelaren hantera de flesta videoklippen, även om både ljud och bild hackar något i klipp 7. Klipp 8-10 kunde vi inte testa på grund av tekniska problem, men detta hade inget med telefonen eller dess videospelare att göra.

Clip
Res
Codec / Profile / Container
Bitrate
Audio
Results
Green: Perfect playback.
Orange: Playable, some glitches.
Red: Failure, video or sound.
#1640x352XviD / Simple@L5 / AVI1 Mbit/sMP3 2.0Stock player: Fail. Does not play.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Fail. Does not play.
#2576x320XviD / Simple@L5 / AVI1,4 Mbit/sMP3 2.0Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Perfect playback.
#3720ph.264 / High@L3.1 / MKV3 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Perfect playback.

Dice Player: Perfect playback.
#4720ph.264 / High@L4.1 / MKV9 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Fail. No sound, video freeze.

Dice Player: Perfect playback.
#51080ph.264 / High@L4.1 / MKV14 Mbit/sDTS 5.1Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Fail. No sound.

Dice Player: Perfect playback.
#61080ph.264 / High@L4.1 / MKV19,2 Mbit/sAC3 5.1Stock player: Perfect playback.

MX Video Player: Fail. No sound.

Dice Player: Perfect playback.
#71080ph.264 / High@L4.1 / MKV22,8 Mbit/sDTS 5.1Stock player: Intermittent FPS drops. Somewhat choppy sound.

MX Video Player: Fail. No sound.

Dice Player: Intermittent FPS drops. Somewhat choppy sound.

Övrig mjukvara

  

Utöver utseendeförändringar så bidrar Optimus UI givetvis med en del ny funktionalitet jämfört med vanilla Android – exempelvis snabbinställningar i meddelandefältet – samt en rad egna applikationer som täcker hela nyttoskalan – från användbara och matnyttiga appar till ren s.k. bloatware. LG Tag+ är ett exempel på den tidigare kategorin, och tillsammans med de två skrivbara NFC-taggar som inkluderades med vårt testexemplar så hjälper applikationen till att visa upp vad NFC kan användas till. Med hjälp av LG Tag+ kan användaren skriva ett antal inställningar – relaterade till ett läge enligt bilderna ovan – till taggarna, för att sedan få dessa inställningar aktiverade vid beröring av taggen.

Applikationen är attraktivt formgiven och fungerar mycket väl, med ett intuitivt gränssnitt som kompliceras något av att alla lägen innehåller olika inställningar; Wi-Fi och mobildata, exempelvis, kan endast styras i Office-läge och Användarläge, medan ljusstyrkan är begränsad till Viloläge. De flesta lär dock kunna arbeta runt denna begränsning, och utöver den har vi inte hittat något att anmärka på. Värt att nämna är att det finns flera alternativ till LG Tag+ på Google Play Store, men Tag+ är i vår mening bland de mer intuitiva och enklare att använda i sin kategori.

Kameran

LG Optimus 4X HD har bestyckats med en kamera med en upplösning på 8 megapixlar och en LED-blixt, vilket får ses som fullt tillräckligt för de allra flesta situationer och användare, och som idag får ses som standardupplösningen för mobiltelefonkameror – även om allt fler utrustas med sensorer på 12 megapixlar. I vanlig ordning säger dock upplösningen mycket lite om kvaliteten på bilderna som kameran tar, utan detta beror betydligt mer på den fysiska storleken och kvaliteten på sensorn samt kvaliteten på optiken i kameran.

Kameran på telefonens framsida är kapabel till en maximal upplösning på 1,3 megapixlar och duger egentligen inte till mycket mer än videosamtal och självporträtt utan några högre krav på kvalitet. Något ytterligare kan inte heller anses vara syftet med den framåtriktade kameran, då enheten som bekant har en mer kompetent pjäs på baksidan, och särskilt i bra ljus ger den en klart godkänd kvalitet för videosamtal. Den maximala upplösningen för videoinspelning på den framåtriktade kameran är 720p (1280 x 720 pixlar), medan samma siffra för den bakre kameran är 1080p (1920 x 1080 pixlar).

Stillbildsfotografering med Optimus 4X HD är vare sig en katastrofal eller fantastisk upplevelse, och vi anser att den producerar ett något ojämnt resultat. Vid jämförelse med Samsung Galaxy Nexus – vars kamera inte är en av dess starkaste säljpunkter – tycker vi att 4X HD producerar bättre resultat i de fall där ljusnivåerna är de rätta. När ljuset blir lite starkare, som under en novemberdag då solen ibland lyser igenom molnen, tycks telefonen ha svårt att blända ner, vilket leder till att många av bilderna blev matta och alltför ljusa – se särskilt andra bildraden nedan, då vi utsatte kamerorna för ett visst motljus.

Färgåtergivningen i bilderna är i svagaste laget, men även om de närmast övermättade bilderna från Galaxy Nexus ser mer attraktiva ut i litet format så brukar de flesta användare vilja ha en något lägre färgmättnad när formatet blir större, och det hela blir i slutändan en fråga om vad användaren personligen föredrar. Vi anser att den lägre mättnaden är till det bättre – särskilt i situationer som i den nedersta bildraden, då man genom att undvika de pastelliknande färgerna får en mer verklighetstrogen bild.

Stillbilder

LG Optimus 4X HD                                              Samsung Galaxy Nexus

 

 

 

 

 

Videoexempel – fullskärm och högsta möjliga kvalitetsinställning rekommenderas

LG Optimus 4X HD – 1080p @ 28 fps

Samsung Galaxy Nexus – 1080p @ 24 fps

Vid videoinspelning klarar sig Optimus 4X HD utmärkt, och kameran har inga som helst problem med att hänga med vid panoreringar eller snabbare skiftningar i ljusstyrka. Som alltid när det gäller mobiltelefoner så levererar kameran ett högst medelmåttigt resultat jämfört med en ”riktig” kamera, men kvaliteten är inte desto mindre klart godkänd.

Kameramjukvaran

  
  
  

Kameramjukvaran i telefonen bjuder på de flesta inställningar som användaren kan tänkas behöva, plus några till. Utöver de vanliga inställningarna – såsom de för för vitbalans, ljusstyrka, ISO-tal och bildstorlek – så bjuder 4X HD även på en röstaktiverad slutare, som aktiveras genom att användaren säger Chi-se. Eftersom LG menar cheese så hade vi önskat att de hade skrivit cheese i de svenska instruktionerna, men detta är bara en av flera språkliga missar – ett problem som vi behandlar mer utförligt i nästa avsnitt av recensionen.

I kameraläget agerar volymkontrollen istället avtryckare, och ett tryck på endera volymknappen leder till att en bild tas. Placeringen av volymkontrollen i förhållande till kameralinsen leder till att någon av dem alltid kommer befinna sig längs telefonens botten i landskapsläge, men trots detta gillar vi initiativet att använda volymknapparna som avtryckare istället för som styrenheter för den digitala zoomnivån.

För att sammanfatta vårt intryck av kameramjukvaran så är vi nöjda med den, även om vi hade önskat bättre översättningar, och vi kan inte påstå att vi saknar något när vi använder telefonen som kamera.

Buggar och problem

   

Den svenska översättningen av mjukvaran är inte helt hundraprocentig, varken i LG:s egna applikationer eller på de ställen där tillverkaren har överskuggat Googles översättning med sin egen. Den är inte tillnärmelsevis dålig i de flesta fall, och tycks snarast ha utförts av en översättare som inte hade vetskap om vilket sammanhang texten skulle användas i, men den har en tendens att skapa viss förvirring – även hos vana användare. Menyalternativet för hem-/startskärmen under telefoninställningarna heter till exempel Viloläge på svenska och Home screen på engelska, medan samma alternativ på ett annat ställe heter Startsida skärminställningar.

På mittenbilden ovan kan vi också se exempel på den bristande förmågan att bibehålla konsekventa översättningar; Office har översatts till kontor i ordet kontorsmiljö men inte i Kontorsläge, som istället heter Office-läge, och nedan har ordet Viloläge återigen använts på ett missvisande sätt. Sett till rubriken Viloläge kan användaren luras till tron att det hela har att göra med vad som skall hända med telefonen när den hamnar i viloläge, vilket inte är i närheten av sanningen. Ordet viloläge bör i allmänhet inte användas i samband med elektronikprodukter eller andra produkter som faktiskt har ett sådant, om det inte är just detta som avses.

Även om en dålig översättning av mjukvaran inte brukar leda till några katastrofer så leder den som sagt till en del förvirring, och när LG har missat fel som att applikationen processhanteraren  har en gemen som inledande bokstav i namnet så ter sig det hela en smula slarvigt och hastigt genomfört.

Batteritid och värmeutveckling

Video playback

Brightness configured to match Galaxy Nexus @ 50%. Full screen 16:9 MP4 FWVGA video sample looped via MX Player with HW acceleration enabled
Nvidia Shield 5760 mAh (4.2)
1015Minutes
Samsung Galaxy S4 2600 mAh (4.2)
739Minutes
Samsung Galaxy Note 2 3100 mAh (4.1)
648Minutes
Samsung Galaxy S4 Active 2 600 mAh (4.2)
583Minutes
LG Optimus 4X HD 2150 mAh (4.0)
556Minutes
Samsung Galaxy S3 2100 mAh (4.0)
553Minutes
ASUS Padfone Infinity 2400 mah (4.1)
525Minutes
Samsung Galaxy Note 2500 mAh (2.3)
508Minutes
HTC One 2300 mAh (4.1)
483Minutes
HTC One S 1650 mAh (4.0)
477Minutes
HTC One X 1800 mAh (4.0)
450Minutes
ASUS Padfone 1520 mAh (4.0)
429Minutes
Oppo Find 5 2500 mah (4.1)
420Minutes
HTC Sensation XL 1600 mAh (4.0)
407Minutes
Sony Xperia S 1750 mAh (2.3)
377Minutes
Sony Xperia Z 2330 mAh (4.1)
360Minutes
Samsung Galaxy Nexus 1750 mAh (4.0)
351Minutes
LG Optimus True HD LTE 1830 mAh (2.3)
305Minutes
SE Xperia arc 1500 mAh (4.0)
283Minutes
Sony Xperia P 1305 mAh (2.3)
264Minutes
200
400
600
800

I vårt batteritest, där vi låter telefonen upprepa samma videoklipp tills batteriet har dränerats fullständigt och telefonen stängs av, så imponeras vi av hur länge Optimus 4X HD mäktar med – en bit över nio timmar. Detta placerar telefonen i toppskiktet och gör den mycket lämplig för någon som har för vana att se på video på telefonen, särskilt i kombination med den skarpa skärmen.

Batteritiden vid normal användning är dock inte fullt så god som vi hade önskat, och framförallt när telefonen inte används eller när den utför lågintensiva sysslor – till exempel musikuppspelning – dräneras batteriet snabbare än vad vi är vana vid och hade känt oss nöjda med. Skärmen tycks däremot vara förhållandevis strömsnål, och batteritiden tar inte i närheten av lika mycket stryk av att denna är tänd som densamma gör på exempelvis Samsung Galaxy Nexus. Vid mycket lätt användning klarar sig telefonen utan problem från tidig morgon till sen kväll utan laddaren, men med någon timmas surf på resande fot och en något längre tids lyssning på lokallagrad musik har vi svårt att få batteriet att räcka i mer än 10 timmar, och vi har vid ett flertal tillfällen behövt ladda telefonen mitt under dagen.

Enligt våra iakttagelser, baserade på telefonens batteritid med och utan flygplansläge på, tycks det vara ett osedvanligt strömhungrigt radiochip som huserar i Optimus 4X HD och som orsakar den knappt medelmåttiga standbytiden. Vi testade att stänga av Wi-Fi och mobildata under natten och andra perioder då vi inte använde telefonen, och kunde då uppmäta en betydligt bättre batteritid, men trots förbättringen kan vi inte ge 4X HD något högt betyg i detta avseende. I sin helhet ger vi dock batteritiden godkänt, tack vare att den imponerande strömsnåla skärmen väger upp för den dåliga batteritiden vid lättare användning, även om vi anser den senare vara viktigare.

Värmeutvecklingen från Tegra 3-chippet i Optimus 4X HD är föga alarmerande och vi upplever aldrig att temperaturen når obehagligt höga nivåer, vilket glädjer oss då det sällan är en behaglig upplevelse att lägga ned en brännhet telefon i byxfickan – inte ens under det kalla vinterhalvåret.

Systeminformation

  
  

LG Optimus 4X HD levereras med 1 GB RAM-minne, vilket var standard när telefonen först släpptes men som idag – i och med teknikens snabba framsteg – ligger lite efter toppenheter som Galaxy Note II och Nexus 4, som båda har begåvats med dubbelt så stort arbetsminne. Att det finns telefoner med mer RAM-minne gör självklart inte att 4X HD automatiskt har för lite sådant, och med 977 MB tillgängligt för applikationer upplever vi sällan att dessa har avslutats på grund av brist på tillgängligt minne. Detta gör att vi inte behöver vänta på att de ska startas upp från början igen, något som tar längre tid och som vi gärna slipper vänta på.

Drygt 12 GB finns tillräckligt för applikationer och medialagring, och för den som vill ha möjlighet att överskrida detta finns möjligheten att utöka lagringsutrymmet via ett Micro-SD-kort och sedan flytta en del av applikationerna till minneskortet. Märk dock att LG inte skickade med ett sådant för vårt testexemplar, och att de enligt produktsidan aldrig gör det för 4X HD – även om detta självklart kan variera mellan olika operatörer och återförsäljare.

Spel, prestanda och grafer

Tegra 3 är som bekant en mycket kompetent spelplattform, och vi har ännu inte stött på något spel som den inte slukar med hull och hår. Vissa spel – till exempel Shadowgun från Madfinger Games – finns rentav i en specialversion för Tegra 3 med extra visuella effekter, vilket talar ytterligare för vad plattformen klarar av. Tack vare hårdvaruplattformen, den skarpa bildskärmen och den kvicka pekskärmen är det en fröjd att spela på LG Optimus 4X HD, och vi har aldrig märkt av att prestandan tryter.

CPU-tester

Geekbench2 2.3

Geekbench provides a comprehensive set of benchmarks engineered to quickly and accurately measure processor and memory performance.
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
4399p
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
3293p
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
3212p
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
2708p
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
2675p
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
2235p
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
2193p
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
2079p
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
1993p
LG Nexus 4 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.2)
1704p
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.1)
1679p
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.0)
1668p
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
1609p
LG Optimus 4X HD Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
1554p
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
1543p
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (4.0)
1192p
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (4.0)
1160p
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.1)
1005p
Sony Xperia acro s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
978p
Sony Xperia s MSM8260 2x1.5GHz (4.0)
973p
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
848p
Sony Xperia P NovaThor U8500 2x1GHz (2.3)
816p
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
493p
Samsung Nexus S S5PC110 1GHz (4.1)
328p
500
1000
1500
2000
2500
3000
3500
4000

Testerna ovan sätter telefonens processor (CPU) på prov och mäter dess prestanda vid bland annat flyttalsberäkning. Eftersom LG Optimus 4X HD delar både upplösning och hårdvaruplattform med konkurrenten HTC One X så anser vi denna vara den mest intressanta enheten att jämföra med, och därför kommer vi huvudsakligen göra så i detta avsnitt.

I de flesta CPU-testerna presterar 4X HD och One X någorlunda likvärdigt, även om One X oftast ror hem segern mellan de två telefonerna och det i två tester – Benchmark Pi och Vellamo Metal – skiljer närmare 25 procent i uppmätta resultat.

GPU-tester

3DMark Ice Storm Extreme Test 1, 2 OpenGL ES 2.0 1080p

3DMark Ice Storm is an OpenGL ES 2.0 benchmark test that uses fixed off-screen rendering at 720p then scales the output to fit the native display resolution of your device. 3DMark Ice Storm Extreme raises the off-screen rendering resolution to 1080p and uses higher quality textures and post-processing effects to create a more demanding load for the latest smartphones and tablets.
Nvidia Shield Tegra 4 720p (4.2)
66FPS
37FPS
Samsung Galaxy S4 GPlay Adreno 320 1080p (4.2)
32FPS
24FPS
Samsung Galaxy S4 Active Adreno 320 1080p (4.2)
31FPS
23FPS
Samsung Galaxy S4 Adreno 320 1080p (4.2)
31FPS
24FPS
ASUS Padfone Infinity Adreno 320 1080p(4.1)
30FPS
22FPS
HTC One Adreno 320 1080p (4.1)
29FPS
23FPS
Sony Xperia Z Adreno 320 1080p (4.1)
28FPS
21FPS
LG Optimus G Adreno 320 720p (4.1)
28FPS
22FPS
Samsung Nexus 10 Mali-T604 WQXGA (4.2)
27FPS
18FPS
Oppo Find 5 Adreno 320 1080p (4.1)
24FPS
18FPS
LG Nexus 4 Adreno 320 720p (4.2)
24FPS
18FPS
Sony Xperia V Adreno 225 720p (4.1)
19FPS
11FPS
Samsung Galaxy Note 2 Mali-400 720p (4.1)
7FPS
11FPS
ASUS Nexus 7 Tegra 3 720p (4.2)
7FPS
6FPS
Samsung Galaxy S3 Mali-400 720p (4.1)
6FPS
10FPS
5
10
15
20
25
30
35
40
45
50
55
60
65

I testerna som mäter prestandan hos telefonens grafikprocessor (GPU) ser vi dock en desto större fördel för den taiwanesiska konkurrenten; i testerna Electopia och Basemark Taiji mäktar One X med en 50 procent högre framerate, i Windmill närmar sig skillnaden 100 procent och endast i Basemark GUI lyckas Optimus 4X HD ro hem en marginell seger.

I vanlig ordning säger testresultat och benchmarks mycket lite om hur den ”verkliga” prestandan upplevs, men vi förundras lite över att HTC One X nästan genomgående presterar bättre i dessa, och att den ibland gör det med såpass stor marginal som den gör.

Webbläsartester

Vellamo 2.0.2 HTML5

Vellamo is designed to evaluate web rendering performance: scrolling and zooming, 3D graphics, video performance and memory read/write and peak bandwidth performance, and much more!
Nvidia Shield Tegra 4 4x1.9GHz (4.2)
2905p
ASUS Padfone MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
2465p
HTC One S MSM8260A 2x1.5GHz (4.0)
2425p
ASUS Padfone Infinity 4x1.7GHz S600 (4.1)
2418p
HTC One 4x1.7GHz S600 (4.1)
2415p
Sony Xperia Z 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
2161p
Samsung Galaxy S4 4x1.9GHz S600 (4.2)
2111p
Samsung Galaxy S3 Exynos 4 Quad 4x1.4GHz (4.1)
2091p
Samsung Galaxy S4 GPlay 4x1.9GHz S600 (4.2)
2050p
Samsung Galaxy S4 Active 4x1.9GHz S600 (4.2)
1967p
Sony Xperia V MSM8960 2x1.5GHz (4.1)
1889p
LG Optimus G 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
1854p
Samsung Note 2 Exynos 4412 4x1.6GHz (4.1)
1809p
Samsung Galaxy S3 Exynos 4412 4x1.4GHz (4.1)
1719p
Oppo Find 5 4x1.5GHz S4 APQ8064 (4.1)
1707p
HTC One X Tegra 3 4x1.5GHz (4.0)
1616p
LG Nexus 4 4x1.5GHz APQ8064 (4.2)
1387p
Motorola RAZR OMAP4430 2x1.2GHz (4.0)
1309p
ZTE Grand Intel Z2460 1.6GHz (4.0
1299p
Alcatel OT 995 MSM8255T 1.4GHz (2.3)
1236p
Sony Xperia S MSM8260 2x1.5GHz (2.3)
1235p
Samsung Galaxy Nexus OMAP4460 2x1.2GHz (4.0)
1172p
Samsung Galaxy S2 Exynos 4210 2x1.2GHz (2.3)
1160p
Samsung Galaxy Note Exynos 4210 2x1.4Ghz (2.3)
1101p
LG Optimus True HD LTE APQ8060 2x1.5GHz (2.3)
1010p
SE Xperia arc MSM8255 1GHz (4.0)
980p
Samsung Nexus S 1GHz S5PC110 (4.0)
878p
Sony Xperia P NovaThor U8500 2x1GHz (2.3)
803p
HTC Sensation MSM8260 2x1.2Ghz (2.3)
780p
500
1000
1500
2000
2500

I de tester som avser telefonens prestanda när det gäller rendering av webbsidor och dylikt får Optimus 4X HD än en gång se sig slagen av HTC One X – denna gång i samtliga tre tester – och för såväl Sunspider och BrowserMark är skillnaden tämligen stor. Detta resultat förvånade oss inte särskilt mycket, då vi tidigare såg att 4X HD hade svårt att ens hänga med Samsung Galaxy Nexus – en äldre telefon med en i sammanhanget uråldig hårdvaruplattform – vid rendering av webbsidor.

Vi måste dock påpeka att vi aldrig upplevde att prestandan tröt när vi använde vare sig den inbyggda webbläsaren eller Google Chrome, även om laddningstiderna via Wi-Fi var längre än för vissa konkurrerande enheter.

Övriga tester

Available RAM

The available amount RAM after the system has been loaded.
Oppo Find 5 (4.1)
1883MB
Nvidia Shield (4.2)
1879MB
LG Nexus 4 (4.2)
1872MB
Sony Xperia Z (4.1)
1839MB
Samsung Galaxy S4 Active (4.2)
1824MB
Samsung Galaxy S4 (4.2)
1821MB
Samsung Galaxy S4 GPlay (4.2)
1821MB
LG Optimus G (4.1)
1816MB
Samsung Galaxy Note II (4.1)
1791MB
ASUS Padfone Infinity (4.1)
1758MB
HTC One 32GB (4.1)
1567MB
LG Optimus 4X HD (4.0)
977MB
HTC One X (4.0)
976MB
ZTE Grand (4.0)
970MB
Motorola RAZR (4.0)
928MB
Samsung Galaxy S3 (4.1)
833MB
Samsung Galaxy S2 (4.0)
827MB
Samsung Galaxy Note (4.0)
808MB
Sony Xperia V (4.1)
802MB
LG Optimus True HD LTE (2.3)
783MB
Sony Xperia p (2.3)
772MB
Samsung Galaxy Nexus (4.1)
694MB
HTC One S (4.0)
684MB
Sony Xperia acro s (4.0)
634MB
Sony Xperia s (4.0)
634MB
ASUS Padfone (4.0)
626MB
400
800
1200
1600

I denna kategori får 4X HD sin upprättelse; med en tillgänglig RAM-mängd på 977 MB, dryga 12GB för applikationslagring och en avläsningsfrekvens på 75Hz för digitizern så placerar sig telefonen i toppskiktet i alla tre kategorier, och även om skillnaden i tillgängligt RAM-minne är mycket liten så får HTC One X medge nederlag i alla tre.

Slutsats

LG Optimus 4X HD
Release: Sommaren 2012
CPU: 1,5GHz quad-core
SoC: Tegra 3
GPU: ULP GeForce
RAM: 1GB
Skärm: 4,7" / HD / 312PPI
Skärmtyp: LCD
Kamera: 8MP
Batteri: 2140mAh
Vikt: 130g
Mått: 132 x 67 x 9mm
Pris från:
Med Optimus 4X HD ger sig LG in i kampen mot HTC One X och den omåttligt populära Samsung Galaxy SIII, i ett segment där det inte bara gäller att vara bäst just nu, utan också att fortsätta vara bäst genom snabba uppdateringar med nya och smarta funktioner. Användare av telefoner i toppsegmentet är generellt sett mindre förlåtande för sena eller uteblivna uppdateringar – ingen vill se sin ögonsten bli förlegad inom ett halvår – och med för många sådana missar kan en tillverkare få stora problem med dessa användare.

Just detta hände LG med deras Optimus 2X, en telefon som lanserades med topphårdvara och gårdagens Androidversion, och som sedan fick se sin uppdatering till den senaste versionen – som den borde lanserats med – framskjuten in absurdum, med resultatet att många användare svor att aldrig lita på den koreanska tillverkaren igen. Som den första direkta uppföljaren till Optimus 2X hade därför Optimus 4X HD mångas ögon på sig, och LG hade därmed både en möjlighet och stora förväntningar på sig att återupprätta sitt rykte gällande uppdateringar.

När vi nu sitter med korten på hand, när konkurrenterna uppdaterats till en nyare Androidversion – som inte längre är den senaste – och lämnar LG i kölvattnet, får vi därför en förbittrande känsla av déjà vu. Den numera föråldrade Androidversionen och den krypterade bootloadern förtar lite av glädjen med denna annars välbyggda och högpresterande telefon, men trots vikten av ny mjukvara är detta inte allt.

Hårdvaruplattformen Tegra 3 från nVidia har vi sett i många enheter vid det här laget – både i ett flertal surfplattor och i några mobiltelefoner – och i vanlig ordning lämnar den mycket lite att önska vad gäller prestanda. Precis som alla utom de allra senaste konkurrerande telefonerna har Optimus 4X HD 1 GB RAM-minne, och även om detta har varit standard sedan slutet av 2011 så har vi svårt att finna stunder då det inte är tillräckligt.

Den 4,7 tum stora bildskärmen av IPS-typ är en fröjd att se på, tack vare en 720p-upplösning och den goda färgåtergivningen, även om det stora avståndet till skärmglaset förtar glädjen något. Som vi nämnde i bildskärmsavsnittet upplever vi en viss texturering på korta avstånd från skärmen, men denna ledde snarast till en mer behaglig upplevelse. Batteritiden vid videouppspelning är dessutom enastående, till skillnad från standbytiden som lämnar en del att önska.

Den 4,7 tum stora bildskärmen av IPS-typ är en fröjd att se på, tack vare en 720p-upplösning och den goda färgåtergivningen, även om det stora avståndet till skärmglaset förtar glädjen något.

Telefonens digitizer har en uppdateringsfrekvens i toppklass och missar nästintill aldrig våra tryck eller svepningar – tillsammans med resurserna under skalet och den ypperliga bildskärmen gör den Optimus 4X HD till en mycket bra speltelefon och lägger upp för en bra användarupplevelse i övrigt. Ljusstyrkan upplever vi som fullt tillräcklig så länge solen inte står rakt på, vilket är fallet för de allra flesta telefoner i dagsläget.

LG gör oss inte besvikna när det gäller byggkvalitén, och den stora andelen plast till trots så har telefonen knappt givit upphov till ett enda missljud under vår testperiod – passformen hos delarna är svåröverträffad och gör telefonen mycket vridstyv. Telefonen ser till största delen tämligen proper och exklusiv ut, ett intryck som förtas något av de kromade listerna som omgärdar telefonen men som ändå kvarstår om vi ser till helheten.

Mjukvaran består i Android 4.0/Ice Cream Sandwich med LG:s tillverkargränssnitt Optimus UI 3.0 ovanpå, och vårt intryck av mjukvaran är gott då Optimus UI smakar mer än det kostar. Den svenska översättningen lämnar dock mycket att önska, och vi skulle våga oss på att säga att den är ett av telefonens svagare kort, tillsammans med den underpresterande GPS-mottagaren. För de användare som föredrar engelska som systemspråk är problemet obefintligt – vi har inte hittat några fel vid användning av detta språk – men det kan tyckas lite nonchalant av LG att inte se till att alla översättningar åtminstone håller en godkänd nivå, även för så små språk som svenska.

Den bakre kameran levererar godkända resultat vid såväl stillbildsfotografering som videoinspelning, men presterar inte tillräckligt bra för att kunna konkurrera med de bästa i klassen. För den som har höga förväntingar på telefonens kamera är det måhända bättre att se till konkurrenten HTC One X, som begåvats med en mycket bra sådan.

Sammanfattningsvis är LG Optimus 4X HD ett imponerande välbyggt kraftpaket med en mycket bra skärm, som hålls tillbaka en aning av långsamma uppdateringar. Även med fjolårets stjärna Android 4.0 kan vi dock  rekommendera 4X HD, och även om vi inte vet när en uppdatering till Android 4.1 kommer så vet vi att den kommer.

På frågan om Optimus 4X HD är ett bra alternativ till Samsung Galaxy SIII och HTC One X är svaret i vår mening ja – förutsatt att man inte planerar att lägga in egna ROM:s på telefonen. En imponerande byggkvalitet och ett lägre pris än de båda andra bidrar till vår bedömning, tillsammans med spelprestandan och den högpresterande bildskärmen. För den som har möjlighet att välja fritt mellan de tre är det dock svårt att rekommendera LG Optimus 4X HD över de andra två – bortsett från om man finner designen mer tilltalande – då båda konkurrenterna erbjuder bättre prestanda, samtidigt som de redan nu har uppdaterats till Android 4.1.

Telefonen lyckas alltså inte peta ned någon av årets tidigare troninnehavare från deras plats, men får ändå en klar rekommendation från Swedroid-redaktionen.

LG Optimus 4X HD är lämplig för dig som
  • Vill ha en Androidtelefon med mycket goda spelprestanda
  • Önskar en välbyggd telefon – 4X HD håller hög standard när det gäller byggkvalitet och materialval
  • Ofta ser på video –  lång batteritid vid videouppspelning och en ypperlig skärm är en bra kombination
  • Uppskattar möjligheten att kunna byta/expandera batteri och lagringsminne själv
LG Optimus 4X HD kan vara lämplig för dig som
  • Är förtjust i Optimus UI – gränssnittet lägger till mycket funktionalitet utan att förstöra prestandan
  • Behöver ladda telefonen snabbt – laddaren på 1.2A ger en skjuts och en kortare laddningstid
  • Använder telefonen sparsamt – standbytiden är inte ett av telefonens starkare kort
LG Optimus 4X HD är inte lämplig för dig som
  • Söker en smidig telefon – trots sparsamma kanter runt skärmen är 4X HD en stor telefon
  • Vill ha en bra kamera – varken den främre eller bakre kameran imponerar

Andra telefoner att överväga:

HTC One X
Processor: 1,5GHz quad-core
Plattform: Tegra 3
RAM: 1GB
Skärm: 4,7" / HD / 312PPI
Skärmtyp: Super LCD2
Kamera: 8MP
Sony Xperia S
Processor: 1,5GHz dual-core
Plattform: Qualc. MSM8260
RAM: 1GB
Skärm: 4,3" / HD / 342PPI
Skärmtyp: LCD
Kamera: 12MP
Samsung Galaxy Nexus
Processor: 1,2GHz dual-core
Plattform: TI OMAP 4460
RAM: 1GB
Skärm: 4,65" / HD / 316PPI
Skärmtyp: Super AMOLED
Kamera: 5MP



  • http://twitter.com/adamtore Alvin

    Bra recension som vanligt! Fråga: Varför kör vissa telefoner 4.1 i vissa tester men 4.0 i andra? Ex S3:ean. Ren slump eller finns det en tanke?

  • Viktor Å

    Jag skulle tro att det är en slump, antingen så har testen utförts vid olika tidpunkter eller så har man kanske glömt ändra Androidversionen i tabellen, då dessa matas in manuellt.

  • Speedster

    modell namnet på denna P880, 2X hette P990, konstigt… 

  • ostpojken

    Den här recensionen tog lång tid att få fram! ^^

  • KillerTheCat

    Grym recension, som vanligt. Skippa alla tramsartiklar om klockor och skit. Detta är vad ni är riktigt bra på.

    Tackar.

  • jon söderqvist

    Ja så lär det vara.

  • jon söderqvist

    Skulle aldrig ta en telefon med krypterad bootloader. Att testa olika custom roms är det roligaste jag gör med min telefon.

  • BrainOfSweden

    Har tyvärr inte tid att läsa hela denna utförliga recension nu, men jag fastnade på stycket om låsskärmen, och det där titthålet var riktigt häftigt. Någon som vet om det finns portat till andra ROMs? Jag vet att någon annan låsskärm, tror den också var från LG, finns portad i alla fall.

  • Skyblazer

    Samsung Galaxy Note 2 var namnet ! 

  • nioh

    Bra test, tycker dock att Tegra 3 börjar bli lite lång i tanden nu när flera modeller står runt hörnet med Quad core Krait som har betydligt mera muskler för prestandan. Nexus 4 är ju här, och fler är nära release.

  • Ola Fröjd

    Det bästa med recensionen är att ni gillar Amon Amarth – bättre finns inte.

  • Mortuus

    konstigt alla tester jag sett jämfört med sgs3 så har den alltid fått katastrofalt dålig batteritider på alla tester men inte på swedroid? nåt är ju konstigt..

  • Robin

    Den här modellen har ju funnit i ett halv år på markanden, LG kommer redan nu med ”ersättare” med kraftfullare SoC bla.

    Men med ett pris på strax över 3000kr finns det inte många mobiler idag som är prisvärdare för de pengarna.

  • xhit

    Tack för en bra och utförlig recension! Om man bortser från den dåliga uppdateringsfrekvensen och den låsta bootloadern verkar den vara det mest prisvärda alternativet just nu och passande nog inom jobbets telefonbudget. :)

  • Daniel Hassan Zaceus Nordlund

    Senare version av firmware?

  • Robin

    Bra recension Swedroid, ni har sammanfattat det bra och överensstämmer med min egna uppfattning.

    4X ägare.

  • Jonas

    Det är förrförra versionen av operativet de kör med!

    Säger något om hur usla förväntningarna är om förrförra versionen kan anses som ”hyggligt aktuell”.

    Javisst, den är säkert bara ETT ÅR gammal…

  • Foto136

    Den här mobilen har ju tydligen funnits ett tag på marknaden, så lite undrar man varför recensionen dröjt. 

    Dessutom skulle jag vilja påpeka en sak: Det som helt klart fått mig att undra över LG:s kompetens på mjukvarusidan är inte frånvaron av uppdateringar så mycket som frånvaron av stabilitet! översättningsmissar och annat får mig därför att bli riktigt skeptisk till om denna telefon är så bra egentligen. De kanske missat att de lämnat kvar upplägg till mjukvaruproblem när de ändå var i farten och missade saker…

    Visst, den har funnits ett tag och kostar inte så vansinnigt mycket, men ändå… Nä, jag blir ordentligt skeptisk!

  • joje67

    Trodde det var sgs2 när jag såg bilden. Hoppas LG kan göra en bra mobil.

  • Användare av den

    Har den. Det blev telefonen som fick att komma tillbaka till Android igen, efter att smått missnöjd sålt min s2 och gått tillbaka till iPhone. Mycket nöjd med LG Optimus 4x HD.

  • Hejdå, LG!

    Synd att ni inte testade kameran i dålig belysning – tex inomhus, för i där presterar kameran KATASTROFALT dåligt! Har inte sett sämre på många år!

  • Markus Folkesson

    Nu skriver de förvisso att ingen av kamerorna imponerar, varken främre eller bakre, men de har ju faktiskt ingen bild med i testet som visar naturligt ljus inomhus. Det har du rätt i. De har ju det ibland så frågan är varför de inte hade det denna gång. 

  • xhit

    Efter att ha haft telefonen i 3 veckor kan jag bara hålla med recensionen i de flesta avseenden. Dock så måste jag säga att stand-by tiden imponerar på mig som använder telefonen sparsamt. Jag behöver endast ladda den var tredje dygn (och då har jag ändå 15-20 % kvar). Det är ett dygn bättre än den SGS2 som jag också har hemma. Som vanlig måste telefonen gå igenom några laddningscykler innan batteri-statusen är kalibrerad och synkningar är självfallet avstängda.

  • Jonathan

    när kommer nexus 4 recensionen ( jag har men ändå )

  • Robin

    För att alla mobilkameror presterar värdelöst i dåligt ljus.

  • Davtob

    Jag har en 4x hd och när jag kör quadrants benchmark så hamnar jag alltid över one x om jag har över 40% batteri. Stand by tiden är från 100-0% batter: ca 30 dagar(om man inte har på wifi eller så). Dock är kameran ganska värdelös innomhus.

  • Användare av den

    Har nu ändrat mig, hatar denna sega, icke responsiva telefon, så även Android som operativsystem. Blir en iPhone igen snarast.

  • foto136

    Får lite intrycket av att Android generellt har lite kvar när det gäller långsiktiga prestanda (alltså prestanda efter en tids användning). Vill dock påpeka för ovanstående person att det är skillnad på Android och Android. Och om du hade en s2 hade du väl inte Jelly Bean (4.1 och frammåt) vilket innebär att du inte prövat Android med ”projekt Butter”.

    Körde du med Gingerbread kan jag avslöja att skillnaden mellan Gingerbread och Jelly Bean är gigantisk. Har precis gjort den resan själv. (ICS ligger typ mitt emellan dem två, men sedan har vi det där med LGs mjukvara).

  • (Fd) användare av den

    Jo jag har jelly Bean på min optimus 4x hd. Har övergett den nu.

  • foto136

    Då låter det absolut som att Android i allmänhet och LG i synnerhet har lite att jobba på när det gäller långsiktiga prestanda.

    Prestandan är helt okej i butiken, men sackar väldigt snabbt när man börjar använda telefonen. Har märkt av lite grand av det själv på min telefon (SGS3 Mini) men inte så jag lider speciellt av det.

  • användare av den

    Använder den igen. Något måste ha varit fel förut när jag hade den. Ser man till minnesanvändingen så var det 0 ledigt ramminne! Redraw:s av homescreen jämt och ständigt. Tangentbordet tog LÅNG att få fram när man skulle skriva något. Allt detta efter clean reboot. Jag har nu fabriksåterställt telefonen och varit restriktiv med vilka appar som installeras, då någon app åt upp ALLT minne (inte så konstigt att den blev seg). Nu är den snabb som blixten.

    Så LG 4x HD, du får nu en ny chans!

  • Markus Folkesson

    Så, det var en rövapp som var orsaken, inte telefonen i sig. Sådant som händer.

Android på Prisjakt

HTC One (M8)
Sony Xperia Z2
LG G2
HTC One
Sony Xperia Z1
Asus Google Nexus 7 2013
Samsung Nexus 10

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS