Recension:Minitest av Google Pixel 2

Postat:
02:33 - 2017-11-18
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
39

Varje höst, sedan Nexus 6P och 5X 2015, lanserar Google en duo nya telefoner. En större modell och en mindre modell, för att passa såväl stora som små händer. I år har turen kommit till den andra generationens Pixel-telefoner, som närmast kan beskrivas som en mer konsumentorienterad uppföljare till Nexus-serien.

Fjolårets Pixel-telefoner var överlag mycket kompetenta, men de hade sina brister. Har Google lyckats åtgärda bristerna från fjolåret och gjort uppföljarna ännu bättre? I den här minirecensionen kastar vi oss över Pixel 2, den mindre av de tu Google-telefonerna, för att bilda oss en uppfattning om hur Google har lyckats i sitt andra Pixel-försök.

En betydande majoritet av Pixel 2 är helt och hållet identiskt med det större syskonet Pixel 2 XL, och vi kommer därför hålla den här recensionen kort och istället hänvisa till vår fullskaliga Pixel 2 XL-recension för den som vill fördjupa sig i delarna där Pixel 2 och Pixel 2 XL är identiska.

Kartong och hårdvara

Precis som storebror Pixel 2 XL levereras Pixel 2 i en Google-typisk vit kartong med ett minimalistiskt tryck på locket. Vi bjuds inte på någon lyx eller flärd, men kartongen är gedigen och funktionell. Inuti kartongen återfinns telefonen i sig, i vårt fall 64 GB-versionen i färgen svart (”Just Black”), en vit laddadapter på 18W, en vit USB-kabel på dryga metern, en vit USB Typ C till 3,5 mm-adapter på cirka 8 centimeter samt en snabbstartguide, garantiinformation och ett metallstift för SIM-kortsläden.

Till det yttre är Pixel 2 mycket lik sitt större syskon, med ett omslutande lättmetallchassi med en slags plastbehandling istället för anodiserad (färgad) aluminium. Den här ytbehandlingen känns mer stryktålig än anodiserad aluminium som tenderar att repas nästan omedelbart, med resultatet att den ljusa metallen skiner igenom vilket blir extra tydligt på en svart eller mörk telefon. Därtill ger ytbehandlingen en viss textur som ger ett bättre grepp än slät aluminium.

Pixel 2 har i jämförelse med Pixel 2 XL fått aningen mer betonade kanter, telefonens metallram är inte riktigt lika mjukt rundad som storebror XL, varken mot bakstycket eller mot skärmen. I övrigt är baksidan nästan identisk, om än mindre, med ett nästan heltäckande metallchassi och ett mindre glasstycke på telefonens övre femtedel. LED-blixt och sensorer sitter inbakade bakom glasstycket, medan kameralinsen sticker ut en aning.

Fingeravtrycksläsaren sitter på samma plats som i fjolårsmodellerna, men då glasstycket har krympts till hälften i år så sitter fingeravtrycksläsaren nu nedsänkt i metallchassit och inte nedsänkt i glasstycket. Längst ned på bakstycket finner vi en G-logga, precis som på storebror XL.

På fronten finner vi dubbla frontriktade högtalare i stereokonfiguration, den frontriktade kameran, sensorer för ljus och närhet, samt förstås den 5 tum stora bildskärmen. I telefonens vänstra långsida sitter SIM-kortsläden försänkt i metallramen, och på dess högra långsida sitter strömknapp och volymknapp, som båda håller hög klass med gott klickmotstånd. I fotänden finner vi USB Typ C-porten och inget annat, och i huvudänden återfinns inget annat än en liten perforering för den sekundära mikrofonen. Den primära mikrofonen, samtalsmikrofonen, sitter dold i samma öppning som den nedre stereohögtalaren.

Under skalet står Qualcomms nuvarande toppchipp Snapdragon 835 för råstyrkan, tillsammans med 4 GB DDR4x-RAM och antingen 64 eller 128 GB lagringsminne av UFS 2.1-typ. Vi testar här 64 GB-versionen. Grafikkretsen är Adreno 540 som vi av erfarenhet vet är mer än nog kraftfull för alla större 3D-titlar på Google Play Store.

Kameran är i motsats till den rådande dubbelkameratrenden av enkelkameratyp, på 12 megapixlar precis som fjolårsmodellen, men med en ny och förbättrad kamerasensor. Som hjälp för skakiga händer och i mörker har kameran fått stöd av optisk bildstabilisering såväl som Googles utmärkta elektroniska bildstabilisering. Frontkameran är på 8 megapixlar.

Precis som Pixel 2 XL har Pixel 2 fått vattenresistens enligt IP67-klassning (skall klara av upp till 1 meters djup i upp till 30 minuter), och precis som storebror saknar Pixel 2 ett 3,5-millimetersuttag för hörlurar. Istället får den som vill ha trådburna hörlurar använda en USB Typ C-adapter, vilken medföljer i kartongen. Vi är inte direkt glada åt detta, men vi tror att vi tyvärr kommer tvingas se slaget om 3,5-millimetersporten förlorat inom blott några få år, precis som vi för några år sedan förlorade slaget om utbytbara batterier i en betydande majoritet av alla telefoner från de större tillverkarna.

Yttermåtten mäter 145,7 x 69,7 x 7,8 millimeter (H x B x D) och vikten ligger på blygsamma 143 gram. Batteriet är med 2 700 mAh faktiskt aningen mindre än i fjolårets Pixel, men skall trots detta enligt Google erbjuda en bättre batteritid och snabbare laddning.

Mjukvaran består av Android 8.0 Oreo med september månads säkerhetsuppdatering direkt ur kartong, vilket i skrivande stund har uppdaterats till november månads säkerhetsuppdatering. Det vill säga den senaste skarpa versionen av Android som existerar. Ovanpå Android 8.0 har Google lagt den senaste versionen av Pixel UI. Pixel UI är för övrigt bara vad vi har valt att kalla det, Google har själva inte gett det modifierade gränssnittet ett officiellt namn.

Specifikationer Google Pixel 2
ReleasedatumHösten 2017
Processor2,35GHz octa-core
PlattformQualcomm Snapdragon 835 64-bit
GrafikkretsAdreno 540
RAM-minne4GB
Inbyggt minne64/128GB / ingen plats för minneskort
Skärm5" / FHD - 1080x1920 pixlar / 441PPI
SkärmtypAMOLED / 16:9 / 68,92 cm² / ~67,9% av fronten
Kamera12MP
Främre kamera8MP
Vikt143g
Höjd, bredd, djup145,7 x 69,7 x 7,8mm
Batteri2700mAh
KommunikationUSB Type-C 3.1, Bluetooth 5.0, Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, DLNA, hotspot
SensorerGPS+GLONASS, accelerometer, gyro, magnetometer, barometer, närhetssensor, fingeravtrycksläsare
FM-radio / NFCNej / Ja
NätverkFyrbands GSM / HSDPA / LTE-A
IP-klassningIP67
Övrig infoSaknar 3,5mm jack. Tryckkänslig ram. Framåtriktade stereohögtalare. Kameran har mjukvarubaserat porträttläge med bokeh-effekter. Får uppdateringar till nya Androidversioner i tre år.
Mer infoMer info om Google Pixel 2 på Androidenheter.se

Bildskärm

Bildskärmen är en av Samsung tillverkad AMOLED-panel på 5 tum med en upplösning på 1 080 x 1 920 pixlar. Detta ger en pixeltäthet på 441 PPI vilket är klart godkänt och skarpt nog för de allra flesta. Färgåtergivningen är bra men neutral, då Google har kalibrerat skärmen i de tu Pixel 2-modellerna enligt sRGB-standarden, till skillnad från de tämligen övermättade färgerna vi genom åren har vant oss vid i synnerhet från telefoner med OLED-skärmar.

Den som har blivit van vid skärmar med överdrivna färger kan komma att bli lite besviken på Pixel 2:s mer naturtrogna färger, men Google har för att tillgodose de flestas behov i och med novemberuppdateringen utöver standardfärgläget gett Pixel 2 och Pixel 2 XL en ”Boosted Colors”-inställning och en ”Saturated”-inställning under bildskärmsinställningarna, för den som så önskar. Färgerna är med ”Boosted Colors” fortfarande inte riktigt så extrema som vi ser i vissa konkurrerande telefoner, som Samsungs Galaxy S8-duo, men läget ”Saturated” bör tillfredsställa även de mest färgmättnadsälskande konsumenterna.

Bildskärmen är av det mer ”gammaldags” formatet 16:9, och Pixel 2 har därtill fått en ganska påtaglig så kallad död yta runtom skärmen, i synnerhet dess kortsidor, vilket ger Pixel 2 ett gammalmodigt och omodernt utseende. Vi skall inte låtsas att det inte stör oss en del, det gör det, men samtidigt är det inte problem av direkt praktisk art utan mer en estetisk invändning och en invändning mot den dåligt utnyttjade ytan.

Betraktningsvinklarna är som väntat bra och Pixel 2 uppvisar inte lika påtagliga nyansskiftningar som sitt större syskon Pixel 2 XL då skärmen betraktas ur vinklar. Därmed inte sagt att nyansskiftningar inte förekommer överhuvudtaget: som alla andra skärmar på marknaden så skiftar nyansen noterbart då infallsvinklarna ändras. Storebror Pixel 2 XL går åt det kallt blåaktiga hållet medan Pixel 2 istället på ett mer Samsung-typiskt vis går åt en varmare och lätt rosaaktig nyans, om än inte lika påtaglig som storebrors blånyans.

Svärtan och kontrasterna är numera alltid utmärkta i OLED-skärmar, och Pixel 2 är inget undantag. Dessvärre är Pixel 2 med cirka 440 cd/m2 mindre ljusstark än Pixel 2 XL med 480 cd/m2. Att använda skärmen utomhus även en solig dag är inte ett direkt problem, men vi hade önskat lite högre maximal ljusstyrka för bättre läsbarhet och för att slippa anstränga ögonen för att se ordentligt under soliga dagar.

Pekskärmen är som vanligt numera utmärkt och vi har inte haft några problem med missade pek och svep oavsett var på skärmen vi pekar eller sveper. Skärmen svarar snabbt och med hög precision på alla våra kommandon, även vid flerfingergester.

Trådlöst och ljud

Ljudet vid telefonsamtal är utmärkt både i vår ände och hos motparten, och telefonen gör ett bra jobb med att filtrera bort det värsta bakgrundsbruset. Riktigt blåsiga dagar kan dock vindbruset bli övermäktigt, men detta gäller även konkurrenterna. Ingen telefon kan i dagsläget effektivt filtrera bort kraftigt vindbrus.

Ljudet ur de inbyggda stereohögtalarna är mycket bra, även om den maximala ljudstyrkan inte är riktigt så hög som vi hade önskat. Ljudet är balanserat och relativt fylligt, men på maxvolym uppstår en del ljudförvrängning. Vi mäter upp en maximal ljudvolym på 86 decibel, exakt samma resultat som storebror Pixel 2 XL.

Även om maxvolymen inte kan matcha de allra mest högljudda telefonerna på marknaden så är vi ändå mycket glada att se att Google har återgått till frontriktade stereohögtalare efter fjolårets bristande fotändeplacerade monohögtalare. Risken att av misstag täcka över båda högtalarna så totalt att ljudet nästan helt försvinner är nästan obefintlig, och man kan se på videoklipp utan att behöva tänka på hur man håller telefonen för att undvika att täcka över högtalaren i fotänden.

Mjukvara

Mjukvaran bygger som tidigare nämnt på Android 8.0 Oreo med september månads skärhetsuppdatering direkt ur kartong. Exemplar tillverkade senare än vårt kan mycket väl levereras med en senare mjukvaruversion. I skrivande stund har telefonen uppdaterats till att ha november månads säkerhetspatch, men det är fortfarande Android 8.0. Android 8.1 är inte planerad att lanseras förrän mot slutet av december.

Ovanpå Android har Google lagt in lätta modifikationer av gränssnittet och en del utökad funktionalitet, i något som vi har kommit att kalla Pixel UI. Google har helt enkelt gett Pixel-telefonerna ett lite mer polerat gränssnitt än vad Android i dess renaste version kan erbjuda, för att göra Pixel-telefonerna till mer konsumentorienterade produkter än vad Nexus-telefonerna var.

Gränssnittet är mycket snabbt och följsamt, på ett sätt som vi tidigare bara har upplevt i syskonmodellen Pixel 2 XL och fartmonstret OnePlus 5, och de små putsningarna Google har gjort är dessutom i våra ögon väldigt tilltalande rent estetiskt. Då Pixel 2 har en lägre upplösning än pixel 2 XL upplever vi faktiskt att flytet är ännu bättre, om än marginellt, men detta kan mycket väl också bara vara en ren placeboeffekt. Allt vi med säkerhet kan säga är att gränssnittet är ytterst mjukt och följsamt, med felfria animationer och grafiska övergångar.

Kamera

OBS: Hela det här kapitlet är med smärre justeringar hämtat från vår Pixel 2 XL-recension, då Pixel 2 och Pixel 2 XL har helt identiska kameror från början till slut.

I årets duo Pixel-telefoner har Google uppdaterat kamerasensorn. Megapixelantalet är fortfarande strax över 12 och sensorpixlarna har faktiskt krympt en aning i år, från 1,55 mikrometer till 1,4 mikrometer. I teorin skulle detta kunna innebära en sämre prestanda i mörka scenarion, där större pixlar innebär en bättre teoretisk möjlighet att absorbera det lilla ljuset som finns att tillgå, men optik med gott ljusinsläpp (f/1,8) och en mer kompetent bildsensor rent allmänt kan kompensera för pixlarnas storlek till en viss del.

I år har Google till vår stora glädje gett sina två Pixel-telefoner optisk bildstabilisering (”OIS”), vilken arbetar i samspråk med Googles erkänt kompetenta elektroniska bildstabilisering (”EIS”) för att rendera en så stabil bild som möjligt, både vid foto och vid videoinspelning. Vidare finner vi en dubbel LED-blixt, laserautofokus, fasdetekterande fokus, dubbelpixlar i kamerasensorn, ett digitalt porträttläge för ”bokeh” och den vanliga uppsättningen funktioner och finesser, såsom HDR, ansiktsigenkänning och panorama.

På tal om HDR: årets telefoner har fått en uppdaterad kameramjukvara med ett nytt HDR-läge kallat ”Förstärkt HDR+” (”HDR+ enhanced”) som ytterligare utvecklar det hyllade HDR+-läget från fjolårets modeller samt Nexus-generationen dessförinnan. Vidare tycks Google ha lyssnat på våra böner och nu gett kameramjukvaran möjligheten att minnas den senast gjorda HDR-inställningen, istället för att återgå till autoläget varje gång kameran startas.

Vi spinner vidare på HDR-spåret och konstaterar att Google av oklara skäl i grundkonfigurationen har valt att avlägsna ”snabbswitchen” för HDR-läget från kamerans bildsökarvy. Man kan dock lyckligtvis i kamerainställningarna välja att återaktivera snabbswitchen för HDR-läge.

I övrigt känns det mesta sig skaplig likt i Googles kameramjukvara, men vi ser ett tillskott i form av något Google kallar ”Rörelsefoto” (”Motion photo” på engelska). Den här funktionen fångar en kort videosnutt från några ögonblick innan du ”trycker av” till och med några ögonblick efter, ungefär som en Vine-video. Rörelsefoto fungerar dock endast när HDR-läget är av eller inställt på HDR+, ej vid ”Förstärkt HDR+”.

Det kan tyckas vara lite obehagligt att kameran kan fånga något som hände för några sekunder sedan, trots att du vid tillfället inte spelade in, men detta har gjorts möjligt då Googles kameramjukvara kontinuerligt börjar ta bilder i en rasande takt så snart kameran startas. Dessa bilder sparas inte till telefonens lagringsminne – förrän vi trycker på slutarknappen – utan lagras så länge kameran är igång bara i arbetsminnet en kort stund, till dess att den dedikerade minnesallokeringen är full och nya bilder knuffar undan de gamla.

Genom att använda den här metoden där kameran kontinuerligt tar bilder så länge kameraappen är igång är kameran alltid omedelbart redo att inte bara ta en bild i samma ögonblick som vi trycker på slutaren, utan att även använda ett antal bilder från tiondelen av en sekund innan vi tryckte av för att slå alla dessa bilder samman till en bild av absolut bästa möjliga kvalitet.

Exempelbilder
Notis: Alla bilder har tagits med kameramjukvaran i dess grundinställning för respektive telefon och med den för tillfället via OTA senast tillgängliga mjukvaran. I bilder där fokuspunkten spelar någon roll, det vill säga närbilder, har vi manuellt lagt fokusen där vi vill ha den med hjälp av pekfokusfunktionen. Då kameramjukvarorna är i sitt grund-/autoläge så har vi alltså låtit kameramjukvaran själv hantera saker som exponering, färgåtergivning och vitbalans utan någon som helst hjälp från oss.

Problem med exempelvis överexponering kan i många fall åtgärdas om man växlar till ett manuellt kameraläge och själv justerar exponering och dylikt, men detta är inte något vi gör i våra kameratest. Vi testar helt enkelt alltid, med undantag av manuell pekfokus i vissa fall, kamerans ”point and shoot”-duglighet. En god fotograf kan manuellt kompensera för eventuella brister i kamerans autoläge och en testad kamera kan alltså med en god fotograf vara bättre än vad som framgår i våra recensioner.

Dagsljusbilder
Google Pixel 2/XL (t.v.) vs Google Pixel XL (t.h.)

I fullt dagsljus finner vi i vissa lägen (exempelvis bildpar 1) att det är nästan omöjligt att utse en vinnare mellan Pixel 2 och Pixel XL. Skärpa och detalj är utmärkt i båda kamerorna, men vi ser att Google i år har lyckats åtgärda ett av få problem fjolårets Pixel XL hade, som vissa problem med linsblänk och underliga reflektioner i vissa motljusscenarion (bildpar 5 och 6).

Vi finner även att Pixel 2 bjuder på en bättre och mer naturlig färgåtergivning, såsom bildpar tre på motorcykeln där såväl röda nyanser samt bakgrunden är aningen bleka i bilden tagen fjolårsmodellen, bildpar fyra på den gula kofoten som framstår med en naturligare gulton i bilden tagen med Pixel 2 samt bildpar sju på vattenmätaren där vi återigen ser en aningen bättre mättnad i årets Pixel-telefon.

I det sista bildparet ser vi ett exempel på en bild tagen inomhus i halvdunkla förhållanden – ett ganska normalt inomhusljus – där Pixel 2 med lätthet tar den bättre bilden. 2016 års Pixel XL har vissa problem med exponeringen, inte minst i bladen på den vita blomman som framstår som helvita och utan detalj, medan årets Pixel 2 XL lyckas mycket bättre om än med en inte helt korrekt ljusbalans vilket får den vita blomman att se lätt gråaktig ut. Även i bildens bakgrund ser vi bättre skärpa och mer detalj i bilden tagen med Pixel 2.

Mörkerbilder

Googles fjolårsmodeller Pixel och Pixel XL har tack vare stora sensorpixlar och en ypperligt bra HDR-behandling några av telefonvärldens bästa mörkerkameror, endast slagna av HTC U11 och Samsung Galaxy S8-duon.

I år, i Pixel 2 och Pixel 2 XL, har Google uppgraderat såväl kamerasensorn som linsen, samt lagt till optisk bildstabilisering, och därtill vidareutvecklat det redan sedan tidigare klassledande HDR-läget, och detta har gett en redan tidigare bra mörkerkamera en rejäl skjuts framåt.

Pixel 2 gör i vårt mörkertest processen kort med fjolårets Pixel XL, och går med lätthet segrande ur vart och ett av våra fem mörkermotiv. Inte minst ser vi stor skillnad i de extremt svåra förhållandena i bildpar tre, på pickupen, där bilden tagen med fjolårsmodellen nästan helt saknar detaljer och inte alls kan urskilja bilen från bakgrunden på ett bra vis, samt i det sista bildparet på bären, men utan undantag är skärpa, detalj, ljusupptag och färger bättre än fjolårsmodellen. Mycket imponerande, Google.

Frontkamera

Frontkameran har samma megapixelantal som fjolårets Pixel-modeller, men Google har uppgraderat sensorn och linsen vilket ger frontkameran – som var riktigt bra även i fjolårsmodellerna – en rejäl knuff framåt. Allt från skärpa och detalj till färgåtergivning och ljushantering och exponering är minst en nivå bättre, men skall vi vara riktigt petiga så upplever vi en aningen större linsoskärpa allra längst ut mot bildernas kortsidor än vad fjolårets Pixel XL har.

Allt som allt är frontkameran ett stort steg framåt och en av de bästa frontkamerorna vi har sett i en Androidtelefon i år, kanske endast slagen av Nokia 8.

I den här kamerakampen vinner Google Pixel 2 en anmärkningsvärt lätt seger mot den minst sagt utmärkta kameran i fjolårets modell, och vi kan inte göra annat än att hålla med så många andra kameratest utförda av en mängd andra sajter: Google Pixel 2 och Pixel 2 XL har fått en smått briljant kamera, kanske den bästa kameran på telefonmarknaden, utan undantag.

Bokeh

Google må inte ha gett Pixel 2-duon dubbla kameralinser, vilket annars är trenden just nu, men tack vare smart mjukvara i kombination med en kamerasensor med så kallade dubbelpixlar, vilket ger kameran möjligheten att ta bilder med lågt skärpedjup och skapa en påtaglig bakgrundsoskärpa. Detta används i regel för porträttfoto och kallas vanligtvis ”bokeh”. Förgrunden, huvudmotivet, är alltså knivskarpt i fokus medan bakgrunden ges en påtaglig oskärpa.

Pixel 2 gör ett överlag bra jobb med detta och lyckas faktiskt bättre än många telefoner med dubbelkameror vad gäller att med precision skilja förgrund och bakgrund åt. Många telefoner har trots dubbla kameror betydligt större svårigheter att skilja förgrund från bakgrund, inte minst i leksakshundens ”hår” mot den gröna bakgrunden.

Allt är dock inte guld och gröna skogar med Googles implementering av bokehfunktionen, utan vi ser ibland – som i bildexemplet ovan i metallpallens nedre rundade del – att kameramjukvaran misslyckas trots att det torde vara en lätt match att skilja bakgrund från förgrund just där, där det är en tydlig gräns mellan motiv och bakgrund.

Batteritid och prestanda

[bench]21battery|google pixel 2[/bench]
Batteritiden har under våra testveckor varit utmärkt. Faktum är att Pixel 2 vid verkligt användande tycks kunna matcha storebror Pixel 2 XL steg för steg, trots ett batteri på blott 2 700 mAh – 70 mAh mindre än i fjolårsmodellen. Vi vet inte vad Google har gjort, men vi upplever att batteritiden är ett klart fall framåt jämfört med fjolårets Pixel. Kanske är det en effektivare Doze-funktion, kanske är det tack vare ett mer strömsnålt systemchipp, kanske är det en strömsnålare skärm. Mest sannolikt är att det är en kombination av alla tre, som gör batteritiden till förvånansvärt bra trots det lilla batteriet.

I vår syntetiska batterimätning, via PCMark Work Battery Life 2.0, ser vi ett resultat på fina 475 minuter, eller 7 timmar och 55 minuter, vilket är cirka en halvtimme längre än fjolårets Pixel men runt timmen mindre än Pixel XL och Pixel 2 XL. Laddtiden från tomt till är klart godkända 90 minuter, 1 timme och 30 minuter, vilket är en påtaglig förbättring jämfört med fjolårets Pixel som behövde 21 minuter längre tid.

OBS: Allt nedanstående i prestandakapitlet är med smärre justeringar hämtat från vår Pixel 2 XL-recension, då Pixel 2 och Pixel 2 XL bygger på exakt samma hårdvara och mjukvara.
Google Pixel 2 bygger som tidigare nämnt kring Qualcomms snabba och beprövade Snapdragon 835-chipp. 835 har åtta processorkärnor, fyra primära kärnor på 2,35 GHz och fyra sekundära kärnor på 1,9 GHz (Cortex-A73), och alla åtta bygger på Kryo 280-arkitekturen.

Prestandan i det här chippet är väldokumenterat hög, och i kombination med en mycket väloptimerad nästan helt ren version av Android 8.0 Oreo bjuds vi på en telefon som i handen upplevs vara snabbare än någon annan Androidtelefon på marknaden, undantaget den rasande snabba Oneplus 5 som vi vad flyt och respons vid normalt användande anser delar förstaplatsen med Pixel 2.

Vi har testat en rad olika 3D-spel likväl som enklare 2D-spel och vi har inte stött på ett enda fall där hårdvaran är oförmögen att leverera en fullt spelbar FPS. Vi kan, i sällsynta fall, precis som i konkurrerande telefoner från 2017, se enstaka och kortare tendenser till ett fall i bildfrekvensen under en bråkdels sekund när det är väldigt många spelare eller objekt i bild samtidigt, men det är aldrig så allvarligt att vi har upplevt att det är ett problem.

Nedan följer i vanlig ordning en rad syntetiska prestandamätningar, där Google Pixel 2/XL ställs mot såväl dagsaktuella konkurrenter som mot forna flaggskepp från de senaste åren.

Syntetiska prestandatest
[bench]21system|google pixel 2[/bench]
[bench]21cpu|google pixel 2[/bench]
[bench]21gpu|google pixel 2[/bench]
Vi låter här prestandamätningarna tala för sig själva, men vill ändå påpeka att syntetiska prestandamätningar sällan säger hela sanningen om hur en telefon faktiskt fungerar vid ett normalt användande.

Sammantaget kan de ge en fingervisning, men en väloptimerad mjukvara kan samtidigt göra underverk för användarupplevelsen. Det är inte ovanligt att en telefon med blygsam maxprestanda kan upplevas som mycket snabb och följsam tack vare en väloptimerad mjukvara, samtidigt som vissa telefoner med kraftfull hårdvara och hög syntetisk prestanda känns allmänt tröga och ”laggig” vid normalt användande på grund av en bristfälligt optimerad mjukvara.

I just det här fallet är mjukvaran som alltid när det gäller Googles egna telefoner mycket väloptimerad, och flytet är vid verkligt användande är kort sagt exemplariskt. Vid sidan om OnePlus 5 och syskonet Pixel 2 XL är sannolikt den mest följsamma telefonen med bäst flyt på Androidmarknaden.

Google Pixel 2 – Summering

När Google förra året lanserade de två första Pixel-telefonerna, som de till skillnad från Nexus-serien själva har designat och utvecklat (dock ej byggt) från början till slut, lyckades de med konststycket att på första försöket skapa en duo telefoner som kunde slåss med de allra bästa telefonerna på marknaden.

Den gången gick den större av de tu, Pixel XL, segrande ur striden som det bättre av de två syskonen, tack vare bland annat en bättre skärm och bättre batteritid, medan allt annat i princip var identiskt de tu emellan. I år är situationen den omvända, och det mindre syskonet Pixel 2 vinner nu syskonkampen tack vare en bättre skärm.

Mjukvaran bygger på Android 8.0 Oreo och Google har lagt in sitt aningen modifierade Pixel UI-gränssnitt ovanpå Android. Pixel UI är en polering av det lite stelt industriella Androidgränssnittet i grundutförande, med ett mer konsumentorienterat gränssnitt med mjukare grafiska övergångar, putsat gränssnitt och en del nya och exklusiva funktioner.

Telefonen är mycket snabb vid verkligt användande, delvis tack vare en väloptimerad och ren Androidmjukvara och delvis tack vare det välbeprövade och dokumenterat snabba chippet Qualcomms Snapdragon 835. Flytet och responsen är av absolut toppklass och de enda telefonerna som kan utmana är syskonet Pixel 2 XL samt OnePlus 5 och 5T – även om de två senare inte har lika snabb pekskärmsrespons.

Kameran är precis som i syskonet bäst på marknaden. Det finns sannolikt ingen annan telefon på marknaden som i dagsläget på allvar kan utmana Google Pixel 2 och Pixel 2 XL vad kameran berör. Inte minst är HDR-prestandan och mörkerprestandan i en klass för sig, men vi ser även en mycket kompetent frontriktad kamera och en imponerande porträttfunktion med artificiell ”bokeh”.

Batteritiden är ett klart steg framåt jämfört med fjolårsmodellen, trots ett aningen mindre batteri, och vi har endast i undantagsfall under mycket intensiva dagar tvingats stödladda innan dagens slut. Laddning via den medföljande snabbladdaren på 18W går snabbt, från helt tomt till helt fullt på cirka 90 minuter. Olyckligtvis saknas stöd för trådlös laddning.

Bildskärmen på 5 tum är av AMOLED-typ och är tillverkad av Samsung. Upplösningen är FullHD, 1 080 x 1 920 pixlar, och pixeltätheten är strax över 440 PPI, mer än nog för att vi inte skall se någon pixlighet annat än på mycket nära håll. Betraktningsvinklarna är utmärkta, även om vi kan se en viss nyansskiftning mot det lätt rosa hållet, och svärta och kontraster är som alltid ypperliga med OLED-skärmar. Ljusstyrkan är bra men inte utmärkt.

Telefonens kanske största brist är inte av en rent praktisk art, utan en främst estetisk brist: telefonen har nästan larvigt tjocka ramar runtom skärmen, i synnerhet vid de tu kortsidorna. Faktum är att den döda ytan har vuxit en aning sedan fjolårets Pixel, men som plåster på såren har även Pixel 2, precis som Pixel 2 XL, fått dubbla, välljudande, frontriktade högtalare i stereokonfiguration.

Som nämnt ovan anser vi att Pixel 2 trots en lägre upplösning och ett mer gammaldags bildförhållande på 16:9 har en bättre skärm än Pixel 2 XL, beroende på att Pixel 2 inte har lika påtagliga problem med nyansskiftningar ur vinklar, samt en bättre färgåtergivning. Även om Pixel 2 XL vinner tillbaka några poäng med en bättre batteritid så räcker det ändå inte riktigt, utan Pixel 2 går ur matchen med en högre slutpoäng än det större syskonet.

Allt som allt är Pixel 2 en mycket bra telefon med ytterst få brister, men väldigt många styrkor. Enligt Swedroids egen undersökning tycks cirka hälften av våra läsare år 2017 vilja ha en telefon med en skärm i storleksklassen 4,5 till 5,2 tum, med just en 5-tumsskärm som det enskilt mest uppskattade storleken, och kombinerar vi detta med att våra läsare värdesätter en bra kamera och god batteritid mycket högts så tycks det som att Google Pixel 2 – åtminstone på pappret – är den perfekta telefonen för många av er.

Google Pixel 2 får utan förbehåll våra varmaste rekommendationer, även om den kan vara svår att få tag på till ett rimligt pris här i Sverige. Prislappen för Pixel 2 via återförsäljare indexerade hos Prisjakt ligger i dagsläget på från 8 200 kronor och uppåt, medan man på andra håll i Europa kan få den för cirka 7 000 kronor via Google Store.

Går ni i inköpstankar och söker en telefon med en lite mindre skärm, relativt nätta yttermått, en mycket bra kamera och snabb och uppdaterad mjukvara kan vi inte göra annat än att styra er i riktning mot Pixel 2. Det är den utan undantag bästa Androidtelefonen i femtumsklassen just nu.

[P_REVIEW post_id=158763 visual=’full’]