Recension:Samsung Galaxy S4 [Recension]

Postat:
00:55 - 2013-05-04
Skribent:
| Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
145
Tillverkare: Samsung Modell: S4 (i9505, 16 GB) Operativsystem: Android 4.2.2 / Jelly Bean med TouchWiz Nature UX 2.0 Tillgänglighet: I butiker Pris: Cirka 6 000 kronor Webbsajt/Specifikationer: Samsung / Androidenheter.se Diskutera: Samsung Galaxy S4 i Swedroids forum

Introduktion

Samsung har sedan lanseringen av den numera smått legendariska modellen Galaxy S II suttit tryggt på androidtronen. När S II släpptes slog den ner som en bomb och sprang åttor kring konkurrenterna och den hyllades därav nästan unisont i recension efter recension.

Efter S II följde ett drygt år senare tronföljaren Galaxy S III och även om marginalen ner till konkurrenterna den här gången var mindre så satt Samsung fortfarande säkert. Konkurrenterna hade för all del närmat sig, men Galaxy S III var detta till trots tämligen ohotad – något som även avspeglade sig i försäljningsstatistiken.

När Samsung nu med Galaxy S4 släpper den fjärde generationen flaggskepp i Galaxy S-familjen så gör de det med enorma förväntningar på sina axlar, och med ett gäng konkurrenter som är bättre, större, kraftfullare och hungrigare än någonsin förut.

Under våren 2013 har vi på Swedroid avverkat inte mindre än tre recensioner av flaggskeppstelefoner av 2013-snitt och med 1080p-skärmar; först ut var Sony Xperia Z, tätt följd av kinesiska Oppo Find 5 och till sist HTC:s mäktiga One. Vi har i dessa telefoner sett att utvecklingen har tagit ett tydligt steg framåt jämfört med fjolårsmodellerna.

När vi nu sätter tänderna i Samsung Galaxy S4 så gör vi det med vetskapen att både Sony och HTC mycket väl kan vara ikapp. Samsungs tungviktsbälte sitter löst och Galaxy S4 kommer således i den här recensionen tvingas ge precis allt för att försöka försvara det.

[ind][/ind]

Specifikationer

Specifikationer Samsung Galaxy S4
ReleasedatumVåren 2013
Processor1,9GHz quad-core
PlattformQualcomm Snapdragon 600
GrafikkretsAdreno 320
RAM-minne2GB
Inbyggt minne16GB / plats för minneskort
Skärm5" / FHD - 1080x1920 pixlar / 441PPI
SkärmtypSuper AMOLED / 16:9 / 68,92 cm² / ~72,3% av fronten
Kamera13MP
Främre kamera2MP
Vikt130g
Höjd, bredd, djup136,6 x 69,8 x 7,9 mm
Batteri2600mAh
KommunikationmicroUSB, Bluetooth 4.0 (A2DP, EDR, LE), Wi-Fi (a/b/g/n), DLNA, IR
SensorerGPS+GLONASS, gyro, accelerometer, magnetometer, närhetssensor, termometer, hygrometer, gester
FM-radio / NFCNej / Ja
NätverkFyrbands GSM / HSDPA / LTE
IP-klassningNej
Övrig info3,5mm-jack.
Mer infoMer info om Samsung Galaxy S4 på Androidenheter.se

Den Samsung Galaxy S4 som lanseras här i Sverige bygger på Qualcomms fyrkärniga S600-plattform och inte Samsungs egna åttakärniga Exynos 5 Octa-plattform. Det har spekulerats en del kring varför valet föll på Qualcomm-chippet istället för den egna Exynos-kretsen och att döma av de slutgiltiga specifikationerna handlar det troligtvis svårigheter med att volymtillverka LTE-modem med stöd för en lika stor mängd frekvensband som Qualcomms dito. I Sydkorea finns förvisso en modell av Galaxy S4 – SHV-E300K/S – som både har Exynos Octa och stöd för LTE/4G, men för ett begränsat antal frekvensband: 3,5,1,7,17.

Qualcomm Snapdragon 600 APQ8064T, vilket för övrigt är samma krets som sitter i konkurrenten HTC One, består i Samsungs tappning av en fyrkärnig Krait 300-processor som tickar i 4 x 1,9 GHz (att jämföra med 4 x 1,7 GHz i HTC One). Processorkärnorna bygger på ARM:s ARMv7-instruktionsset och har kompletterats med grafikkretsen Adreno 320 samt 2 GB LPDDR3 RAM i 800MHz.

Skärmen på 5 tum är av Full HD Super AMOLED-typ och har en upplösning på 1080×1920 pixlar (även känt som FullHD och 1080p), vilket ger en pixeldensitet på 441 PPI – precis som Sony Xperia Z och Oppo Find 5. Då Galaxy S4-skärmen är av så kallad PenTile-typ så innebär det dock att den verkliga upplösningen är aningen lägre på grund av hur subpixlarna har arrangerats. Mer om detta i kapitlet bildskärmen.

Lagringsutrymmet beror förstås på version; S4 kommer i Sverige säljas i tre olika versioner; 16 GB, 32 GB och 64 GB. Vårt recensionsexemplar är på 16 GB eMMC varav cirka 9,2 GB är tillgängligt för oss att fritt använda som vi vill för appinstallationer och lagring. Två olika färger finns vid lanseringen tillgängliga: Black Mist (svart) och White Frost (vit) men vi misstänker att det framöver precis som för Galaxy S III kommer dyka upp fler färgalternativ. Vid tillfället för Sverige-premiären finns endast 16GB-versionen att välja på och det är oklart när fler alternativ kommer tillgängliggöras.

Till skillnad från företrädaren Galaxy S III som släpptes i två olika nätversioner här i Sverige – inledningsvis i en 3G/HSxPA-version och lite senare en 4G/LTE-version – så släpps S4 i blott en version; naturligtvis med 4G/LTE-stöd för alla våra svenska 4G/LTE-frekvenser direkt från start. Följande LTE-frekvensband stöds: 800 / 850 / 900 / 1800 / 2100 / 2600 MHz.

Samsung har lyckats med konststycket att trots en större skärm än företrädaren göra S4 både mindre och lättare. S4 mäter 136,6 x 69,8 x 7,9 millimeter, att jämföra med 136,6 x 70,6 x 8,6 millimeter för företrädaren. Vikten anges till 130 gram vilket enligt specifikationsbladet är tre gram mindre än S III. Vår våg säger 130 respektive 131 gram för S4 och S III.

ModellnamnSkärm (tum)Bredd (mm)Höjd (mm)Djup (mm)Vikt (gram)Batteri (mAh)
Samsung Galaxy S4 4.99"69.8136.67.91302600
HTC ONE4.768.2137.49.31432300
Sony Xperia Z5.071.0139.07.91462330
LG Nexus 44.768.7133.99.11392100
Sony Xperia V4.36512910.71201750
Samsung Galaxy S III 4.870.6136.68.61332100

I kartongen

samsung-galaxy-s4-retail-box-1
samsung-galaxy-s4-retail-box-2 samsung-galaxy-s4-retail-box-3
Samsung levererar Galaxy S4 i en till storlek och funktion traditionell kartong, men de har den här gången till synes valt att trycka lite extra på naturaspekten då kartongen har fått ett slags träpanelstryck. Vi tvivlar förvisso på att ett träpanelstryck är miljövänligare än ett mer traditionellt kartongtryck, men kartongen sticker åtminstone ut lite från mängden på grund av detta.

Innehållet i kartongen är som vanligt numera tämligen sparsmakat. Vi finner inga trevliga överraskningar i form av exempelvis medföljande skal, displayskydd, dockningsstation eller mikrofiberduk. Innehållet i vår nordiska retailkartong är som följer:

* Samsung Galaxy S4 (”Black Mist”, 16 GB, i9505)
* Batteri (2 600 mAh, Li-Ion, löstagbart)
* Laddadapter (vit, 5V 2A, med USB-port)
* USB -> Micro-USB-kabel (vit, cirka 1 meter)
* Headset (vitt, in ear-typ, trådburet med fjärrkontroll (svarsknapp, volym +/-))
* Snabbstartguide samt garantibevis

Som vanligt kan kartongens innehåll även variera mellan olika operatörer, återförsäljare och kampanjer så om kartongens innehåll är av hög vikt för er så rekommenderas ni som alltid att kontakta aktuell återförsäljare innan ett eventuellt köp.

Utseende, byggkvalité och konstruktion

samsung-galaxy-s4-front
samsung-galaxy-s4-front-2 samsung-galaxy-s4-back samsung-galaxy-s4-side-xz-one-pile
samsung-galaxy-s4-xz-one samsung-galaxy-s4-side-xz samsung-galaxy-s4-side-htc-one
Vid en första anblick är Galaxy S4 slående lik företrädaren S III – och detta är ett intryck som består. Vi lär oss dock snabbt att på bråkdelen av en sekund skilja de två modellerna åt – S4 har ett noterbart distinktare utseende än sitt äldre syskon. Skarpare kanter, aningen mindre rundade hörn, ljusare ram. Detta avspeglas även i handen – S4 känns lite kantigare och aningen mer exklusiv.

Fronten består som sig bör av ett enda stycke glas av Cornings Gorilla Glass 3 och runtom frontglaset löper en ram av någon form av kompositplastmaterial, silverfärgat och till och med vid en närmare titt förvillande lik polerad metall.

Bakstycket, i vårt fall blåsvartfärgat med ett kromat rutmönster, är i sann Samsung-anda i högpolerad plast och känns därför väldigt mjuk och behaglig i handen – men samtidigt blir den halkig och lämnar inte samma distinkta kvalitetskänsla som HTC Ones aluminiumskal eller Sony Xperia Z:s glasbakstycke.

Tycka vad man vill om materialvalet – plast nästan genomgående – men passformen är av yppersta kvalité och vi finner inga onormala glipor eller illa sittande stycken. Bakstycket, då det avlägsnas, är det tunnaste vi någonsin har stött på och är så mjukt och bräckligt att man nästan oroar sig för att det skall spricka då det avlägsnas från telefonen. Då det väl sitter på plats på telefonen så sitter det dock mycket bra och trots ett tämligen hårdhänt klämmande och bändande så förblir det nästintill ljudlöst. Bakstycket är därtill ganska styvt, men känns ändå aningen mjukare än föregångarens lite tjockare och mer välvda bakstycke.

Bakstycket är vidare utformat på så vis att telefonen ligger relativt stadigt då den ligger på ”rygg”, trots att det har mjukt rundade kanter, en aningen utstickande kameralins och ett utstickande ”högtalargaller”. Till skillnad från exempelvis HTC One så vaggar S4 inte i sidled då vi använder pekskärmen utan att först plocka upp telefonen, såvida vi inte trycker ända längst ut längs med höger- eller vänsterkanten av skärmen.

Knappsats, anslutningar, sensorer och lagring

samsung-galaxy-s4-knappsats
samsung-galaxy-s4-sensorer samsung-galaxy-s4-volymknapp samsung-galaxy-s4-stromknapp samsung-galaxy-s4-huvudande
På telefonens front finner vi blott en enda fysisk knapp, den nedan skärmen centrerade Hem-knappen som är lätt att finna i blindo och erbjuder ett bra motstånd och en tydlig klick-känsla. På vardera sida om Hem-knappen finner vi Meny-knappen (till vänster) och Tillbaka-knappen (till höger). Båda dessa knappar är av kapacitiv typ, ibland kallat ”touchknappar”, och de är föredömligt responsiva och exakta. På fronten, ovan skärmen, sitter som väntat högtalaren för telefonsamtal centrerad omgiven av den frontriktade kameralinsen, gestsensorn, ljussensorn, närhetssensorn samt notifierings-/meddelandedioden.

I överkant på vänstersidans metallfärgade ram sitter volymknappen (+/-). Knappen är tillverkad av okänt material men ser ut som ett stycke utfräst högpolerad metall och sticker ut ordentligt från ramen vilket gör den lätt att med fingertopparna finna i blindo. Knappen erbjuder ett bra motstånd och en tydlig klick-känsla men sitter dessvärre aningen löst på båda våra exemplar av S4 – dock ej till den graden att knappen skallrar om man skakar på telefonen.

På högersidan, på rakt motsatt sida om volymknappen, finner vi strömknappen som precis som volymknappen ser ut som högblank utfräst metall och som sticker ut men erbjuder till skillnad från volymknappen mindre motstånd vilket leder till att vi ofta tänder och släcker skärmen av misstag då vi exempelvis plockar upp telefonen eller byter grepp.

Den ofrivilliga skärmtändningen/-släckningen görs värre av det faktumet att volym- och strömknappen sitter mitt emot varandra, på varsin sida av telefonen, vilket innebär att man ofta kommer åt knappen på motsatt sida då man tar spjärn för att höja eller sänka volymen. Vi, och en klar majoritet av Swedroids läsare, föredrar när strömknappen sitter i telefonens huvudände – inte på sidan. Till skillnad från volymknappen så sitter strömknappen däremot inte löst.

I Galaxy S4:s huvudände sitter 3,5 mm-porten för hörlurar, IR-ögat samt den sekundära mikrofonen för telefonsamtal och ljudupptagning vid videoinspelning. I fotänden sitter Micro-USB-porten centrerad och strax vänster om den finner vi ett litet hål för den primära samtalsmikrofonen.

Bakom det löstagbara bakstycket når vi batteriet (2 600 mAh), Micro-SIM-platsen samt minnesexpansionsplatsen (Micro-SD, max 64 GB). Minneskortet kan nås och bytas utan att batteriet avlägsnas, men däremot måste batteriet som sig bör tas bort för att man skall kunna nå SIM-kortet.

Mottagning och datahastigheter

samsung-galaxy-s4-mottagning
Mottagningen är i vanlig ordning på grund av en otalig mängd faktorer och yttre omständigheter utom vår kontroll ett av de svårare momenten för oss att testa på ett pålitligt vis. Vi fokuserar därför mest på att se om enheten lider av några uppenbara problem med mottagning och datahastigheter.

Galaxy S4 presterar precis i nivå med vad vi förväntar oss och matchar såväl företrädaren Galaxy S III som konkurrerande telefoner som Sony Xperia Z och HTC One väl. Det så kallade ”dödsgreppet”, där vi med en eller två händer och ett fast grepp gör vårt yttersta för att täcka över telefonens interna antenner, har en viss inverkan på S4, men detta gäller mer eller mindre alla telefoner. Inget onormalt signalfall, vare sig via mobilnätet (2G/3G/4G) eller Wi-Fi noteras.

Maxhastigheterna via 3G/HSxPA samt 4G/LTE motsvarar väl vad vi förväntar oss utifrån specifikationsbladet och mobilnätets dagsform. Vi mäter via 3G/HSxPA upp 18 Mbit/s vid nedladdning och 2.8 Mbit/s vid uppladdning och via 4G/LTE 48 Mbit/s nedladdning och 9 Mbit/s uppladdning – i nivå med vårt mobilnäts maxhastigeter i centrala Örebro.

Via Wi-Fi (802.11/n) håller vi på att tappa hakan av förvåning då vi mäter upp maxhastigheter som är drygt dubbelt så höga som någon annan telefon vi har testat till dags dato. Vid nedladdning via den lokala FTP-servern mäter vi upp 102 Mbit/s – en hastighet som är så mycket högre än någon annan androidtelefon vi har testat att vi med stor skepsis gör om testet flera gånger, med stora filer om 1,15 GB för att få ett tillförligtligt snitt.

Resultatet står sig dock; maxhastigheten vid nedladdning via 802.11/n ligger konstant på strax över 100 Mbit/s (~12,5 MB/s). Imponerande! Vi gör om testet men vänder färdriktningen till uppladdning – en riktning där hastigheten normalt sett sjunker, ofta kraftigt. Återigen slås vi av häpnad då vi mäter upp hela 108 Mbit/s (13,5 MB/s), en hastighet som bekräftas av ytterligare filöverföringar. Det här är så mycket snabbare än något annat vi har testat att vi inte kan göra annat än att imponeras.

Det kan tyckas vara av mestadels kuriöst värde och att det kvittar vid vanligt användande såsom webbsurf och appinstallationer om hastigheten är 50 Mbit/s eller 100 Mbit/s, men för oss som trådlöst regelbundet för över stora mängder data (musik, videoklipp) till telefonen och gärna slipper krångla med USB-kablar så är detta en välkommen gåva från Samsung. Vad det kommer sig att S4, som delar processorplattform med exempelvis HTC One, är så mycket snabbare än One kan vi inte svara på.

Ljudegenskaper

Ljudet vid telefonsamtal är klart och relativt högt, men som alltid beror det även på yttre faktorer som mobilnätets kvalité samt motpartens telefon. Vi har under testperioden inte haft några problem med vare sig dåligt ljud i vår eller motpartens ände och har heller inte råkat ut för nedkopplade samtal.

Den yttre högtalaren, placerad i nederkant på bakstycket och av mono-typ, bjuder på ett godkänt ljud. Maxvolymen är ungefär i nivå med Sony Xperia Z; ljudet är lite mindre vasst men samtidigt burkigare. HTC One, med dubbla högtalare (stereo) placerade på telefonens front, slår med lätthet både Galaxy S4 och Xperia Z såväl vad gäller maxvolym som ljudkvalité.

S4 och Z har nästan en helt identisk maxvolym via den externa högtalaren, men Z har ett lite klarare ljud. Aningen vassare. S4 har mer bas men låter samtidigt mer burkigt.

HTC One presterar  i vårt tycke aningen bättre än både Z och S4, med såväl högre maxvolym som djupare och klarare ljud. Ones externa högtalare är bättre än S4 och Z på allt, kort sagt. Både med och utan Beats aktivt.


Samsung har som som vi tidigare skrivit valt att lansera Galaxy S4 med Qualcomms Snapdragon 600-plattform i större delen av Europa. Till skillnad från Exynos-varianten som bygger på en DAC från erkända Wolfson (WM5102) har S4 liksom HTC One och övriga Snapdragon 600-telefoner en DAC från Qualcomm.

En av fördelarna med kretsar från Wolfson är att drivrutinerna i regel släpps som öppen källkod, vilket medför att utvecklare kan ta fram verktyg för att i större utsträckning justera ljudbilden. Ett exempel på en i dessa kretsar populär utvecklare är François Simond, även känd som @supercurio, som har utvecklat Voodoo Sound Control för bland annat ett flertal Samsung-telefoner.

Vi har inte lyckats hitta några specifikationer för Qualcomms egenutvecklade DAC medan Wolfson emellertid publicerar alla specifikationer på sin hemsida. Om vi får tro dessa imponerar kretsen på i varje fall pappret. Föregångaren WM811 finner vi i telefoner som Galaxy S III och Note 2.

Qualcomms DAC presterar ett fint resultat, inte minst är frekvensåtergivningskurvan fantastiskt bra, men möjligheterna för den som är ljudintresserad är onekligen större med en DAC från Wolfson.

Samsung Galaxy S4 – RMAA-summering

Frequency response (from 40 Hz to 15 kHz), dB
+0.18, -0.12
Very good
Noise level, dB (A)
-73.6
Average
Dynamic range, dB (A)
73.5
Average
THD, %
0.0094
Very good
THD + Noise, dB (A)
-62.9
Poor
IMD + Noise, %
0.137
Average
Stereo crosstalk, dB
-42.2
Poor
IMD at 10 kHz, %
0.075
Good
General performance
Good

[Full RMAA-rapport – Samsung Galaxy S4]
[Full RMAA-rapport – Samsung Galaxy S4 mot konkurrenterna]

GPS och positionering


Samsung Galaxy S4 blå linje. HTC One röd linje.

Samsungs första steg i Galaxy S-flottan, vad gäller satellitpositionering, var allt annat än lyckosam. Mjukvaran var bristfällig och buggig och den interna antennen i Galaxy S sades därtill vara feldesignad. Precisionen i positioneringen var därmed inte alltid att lita på, och kraftiga avstickare från den faktiska positionen och problem med att låsa mot satelliterna var vanligt förekommande. Därtill hade enheten ofta svårt att låsa mot mer än ett fåtal satelliter åt gången.

Samsung lärde sig av misstagen och i Galaxy S II var problemen med mjukvara och antenn mer eller mindre helt bortblåsta, men här saknades istället GLONASS-stöd, något som många av konkurrenterna kunde skryta med. I efterföljande Galaxy S III så hade Samsung lagt till GLONASS-stöd och nu var äntligen positioneringsprestandan i Samsungs flaggskepp precis så bra som vi förväntar oss av en telefon i det yttersta toppskiktet och därmed också väl i nivå med konkurrenterna.

Då vi nu testar Galaxy S4 så tar vi i vanlig ordning med oss telefonen, samt en referensenhet i form av HTC One, ut på en rask promenad genom stads- och parkmiljö. Vi stänger som alltid av all positioneringshjälp från mobilnät och Wi-Fi för att isolera själva GPS-/GLONASS-mottagaren.

Den här typen av test är bland det svåraste en positioneringsenhet kan utsättas för, av flera olika skäl. Dels skyms sikten i stads- och parkmiljö regelbundet av höga byggnader och träd, vilket vid en promenad förstärks ytterligare då man i regel går på trottoarer och gångbanor som går alldeles utmed husväggar och träd. Ju närmare en vägg man kommer desto effektivare skyms himlen, och därmed även satelliterna. Just här är alltså stödet från mobilnät eller Wi-Fi extra viktigt då det inte är lika känsligt för byggnader och vegetation – men vi har alltså stängt av den typen av assistans för att helt och hållet isolera GPS-/GLONASS-mottagaren.

Till vår hjälp för att spela in vår rutt använder vi den av Google utvecklade appen My Tracks, som utifrån koordinaterna som GPS-/GLONASS-mottageren anger ritar upp vår rutt ovanpå en karta tillhandahållen av Googles egna karttjänst Maps. Både S4 och One låser mot satelliterna rasande snabbt och vi har så länge himlen inte är skymd en nästintill exakt positionsangivelse på under fem sekunder. Imponerande.

Vi finner det svårt att i den inspelade rutten kunna utse en vinnare mellan dessa två giganter. De uppvisar likartade problem med precisionen på samma ställen, i regel där himlen mycket effektivt skyms av huskroppar (framför allt utmed Kungsgatan), precis på samma platser som alla enheter vi genom åren har testat uppvisar samma typ av problem. Skillnaden mellan de bra enheterna, som S4 och One, och de mindre bra är att S4 och One mycket snabbt återfinner den korrekta positionen så snart sikten mot himlen är fri igen.

Vi kan utifrån vårt GPS-/GLONASS-test inte utse en vinnare utan konstaterar kort och gott att både S4 och One båda tillhör toppskiktet bland androidtelefoner och torde vara även den kräsne GPS-fantasten till belåtenhet oavsett vilken telefon denne väljer.

Bildskärmen och digitizern

samsung-galaxy-s4-bildskarm-1
Bildskärmen är som sig bör på ett flaggskepp ur Galaxy S-familjen av AMOLED-typ och har i Galaxy S4 en storlek på hela 5 tum och en upplösning på 1080×1920 pixlar, även känt som FullHD och 1080p. Pixeltätheten är precis som på Sony Xperia Z och Oppo Find 5 fina 441 pixlar per tum, vilket dock inte kan mäta sig med klassledaren HTC One och dess 469 pixlar per tum.

Som ovan nämnt så är skärmen av AMOLED-typ, närmare bestämt Full HD Super AMOLED, vilket innebär att skärmen har en så kallad PenTile-matris. PenTile är ett subpixelmönster som till skillnad från den klassiska RGB-layouten ”fuskar” en aning för att kunna erbjuda den på pappret angivna upplösningen.

PenTile-matrisen används framför allt för att det innebär en lägre tillverkningskostnad och för att AMOLED-tekniken i dagsläget helt enkelt inte kan erbjuda samma höga pixeldensitet som LCD-skärmar. Som i de allra flesta fallen när man tar en genväg så har även PenTile-matrisen sina svagheter.

Den kanske mest omdiskuterade svagheten med PenTile är att den verkliga upplösningen blir lägre än på skärmar det traditionella RGB-mönstret. Detta är något som mång ondgjorde sig över i framför allt tidiga generationer telefoner med AMOLED-skärmar, som exempelvis första generationen Nexus One, Nexus S samt Samsung Galaxy S, där inte minst text och ikoner kunde upplevas som tämligen oskarpa och pixliga.

Dessa skärmar hade med 480×800 pixlar (”WVGA”) dock en betydligt lägre upplösning än vad som är fallet med Galaxy S4 och vi kan konstatera att ”PenTile-oskärpan” är helt borta. Inte bara nästan borta – den är helt borta. Vi kan då vi håller skärman blott någon decimeter från ögonen inte förnimma någon oskärpa ens i de allra minsta teckensnitten ens i fullt utzoomat läge i webbläsaren. Text och grafiska element är helt enkelt knivskarpa.

En annan omdiskuterad konsekvens av PenTile-matrisen är att somliga anser att färgåtergivningen inte är korrekt. Vi har genom åren för all del upplevt att telefoner som Nexus One och Motorola RAZR som båda använder en PenTile-matris har uppvisat lite underliga vitnyanser, men vi frågar oss om detta inte mer har berott på AMOLED än på PenTile i sig. I DisplayMates stortest av Galaxy S4-skärmen så konstaterar de att skärmen vad färgnyanser berör är väldigt naturtrogen, inte minst i ”Film”-läget, men att den inte riktigt i det här avseendet kan mäta sig med de allra bästa IPS-skärmarna, som exempelvis i iPhone 5.

Mörkt rum, rakt uppifrån. Från vänster till höger: Oppo Find 5, Sony Xperia Z, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S III, HTC One. Alla telefonerna är inställda på maximal manuell ljusstyrka (notera dock att Galaxy S4-skärmen av okänd anledning blir betydligt ljusare med auto-läget i fullt dagsljus utomhus) och Galaxy S4 och Galaxy S III är därutöver inställda på skärmprofilen ”Professionellt foto” (S4) och ”Naturlig” (S III), vilket är profilen med näst lägst färgmättnad på respektive telefon. Xperia Z har med Mobile Bravia Engine 2 aktiverat den högsta färgmättnaden av alla telefoner med LCD-skärmar. Vackert, men inte naturligt.

Fullt dagsljus, rakt uppifrån. Från vänster till höger: Oppo Find 5, Sony Xperia Z, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S III, HTC One. Alla skärmar manuellt inställda på 100% ljusstyrka och samtilga skärmar inställda på maximal färgmättnad förutsatt att tillverkaren har en inställning för detta. Vi ser här att Samsung-telefonerna jämte Xperia Z har högst färgmättnad. Vi noterar även att den lägre upplösningen på fjolårstelefonen Galaxy S III visar sig i form av ett kraftigt så kallat moiremönster.

Fullt dagsljus, kraftig vinkel. Från vänster till höger: Oppo Find 5, Sony Xperia Z, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S III, HTC One. Samsung-telefonerna med AMOLED-skärmar bibehåller som väntat bäst kontrast och detaljrikedom ur kraftiga vinklar. Sony Xperia Z förlorar som förväntat mycket kontrast och detaljrikedom. HTC One bibehåller hygglig kontrast ch detaljrikedom men förlorar en hel del ljusstyrka. Oppo Find 5 överraskar och presterar bäst av telefonerna med LCD-skärmar och slår HTC One tack vare en bättre bibehållen ljusstyrka ur kraftiga vinklar.

Samsung har sin vana trogen i bildskärmsinställngarna försett även S4 med en handfull olika lägen där bildskärmens mättnad kan justeras efter tycke och smak.

samsung-galaxy-s4-screen-settings

”Dynamisk” – Högsta möjliga färgmättnad. Färgerna är på klassiskt AMOLED-vis onaturligt kraftfulla och upplevs nästan vilja tränga ut ut skärmen. Onaturligt, men i många fall vackert. Många upplever det dock som att färgerna sticker i ögonen och att exempelvis ljusa hudtoner kan bli morotsfärgade.

”Standard” – Grundinställningen. Färgmättnaden är fortfarande kraftfull och motsvarar kanske bäst färgmättnaden som vi är vana att se den från tidigare generationer AMOLED-skärmar. Fortfarande aningen för kraftfulla färger för att kunna sägas vara naturliga, men morotseffekten som beskrivs i stycket ovan är inte lika påtaglig.

”Professionellt foto” – Redaktionens favorit. Här är färgerna betydligt mer återhållsamma och matchar erkänt kompetenta LCD/IPS-skärmar väl. Färgerna är naturliga och sticker inte ut. Kanske har de aningen för låg mättnad för att tillfredsställa majoriteten av användarna som kanske trots allt föredrar AMOLED-skärmar just på grund av de övermättade färgerna? Vi upplever även att kontrasten är aningen lägre, dock utan att göra att vi upplever att skärmen förlorar djup.

”Film” – Här är mättnaden ytterligare en nivå lägre och vi upplever att färgerna nästan blir aningen grådaskiga. Enligt bildskärmsexperterna på DisplayMate är det här läget dock det mest naturtrogna. Det här läget är som profilnamnet antyder främst avsett för filmvisning och lämpar sig också bäst för detta, då färgerna i just filmer ofta kan vara onaturligt starka. Utöver att mättnaden är lägre så är även kontrasten lägre, vilket hjälper till att i möjlig mån eliminiera problemet med mörka partier i filmer, där detaljer ofta kan gå förlorade om kontrasten är för hög – exempelvis kan mörka partier och svarta partier ibland flyta samman.

Utöver de fyra ovanstående lägena så bjuder Samsung även på ett läge kallat ”Optimera visning” där telefonen själv försöker applicera de bästa inställningarna beroende på vad som för tillfället visas på skärmen. Vi kan inte riktigt säga om läget fungerar bra eller inte då vi inte har lyckats se någon påtaglig skillnad mellan detta och ”Standard”-läget.

Slutligen finns även i bildskärmsinställningarna ett läge där telefonen själv efter en löpande bildanalys kan justera skärmtonen för att spara ström. Huruvida detta fungerar som tänkt törs vi inte svara på – vi ser ingen betydande skillnad i vare sig i form av bättre batteritid eller att skärmens egenskaper justeras löpande.

För den som vill läsa mer om skärmen i Galaxy S4 så rekommenderar vi varmt sajten DisplayMates artikel där skärmen i S4 på ett professionellt och metodiskt vis jämförs med företrädaren Galaxy S III samt den briljanta skärmen på ärkerivalen iPhone 5. I samma test framgår det för övrigt att skärmen i S4 trots att den är större och mer högupplöst är både 20% strömsnålare och 25% ljusstarkare än företrädaren Galaxy S III.

Samsung har vad maximal ljusstyrka berör komplicerat det hela och låter oss endast nå maximal ljusstyrka på skärmen via autoläget då vi befinner oss i en ljusstark miljö, exempelvis utomhus i fullt dagsljus. Att manuellt ställa telefonen på 100% ljusstyrka resulterar i en ljusstyrka som är ungefär i paritet med föregångaren S III – de extra 25 procenten som DisplayMate har mätt upp nås olyckligtvis endast genom autoläget och då telefonen själv, via ljussensorn, anser att det behövs. Vår gissning är att Samsung har gjort så här för att hålla strömförbrukningen nere samt öka skärmens livslängd.

Skärmens digitizer, det pekkänsliga ytskiktet, är i vanlig Samsung-anda av yppersta världsklass. Utöver att vara fantastiskt responsiv och exakt så är har skärmglaset (Cornings Gorilla Glass 3) ytbehandlat med ett fettavstötande lager vilket gör skärmen väldigt halkig och behaglig för fingertopparna. Den här behandlingen innebär att smuts och kladd aldrig får något ordentligt fotfäste och skärmen är därför fortfarande lika behaglig att använda efter en hel dags pillande som den är direkt efter en rengöring.

Vi mäter upp en väl tilltagen multitouch-prestanda där 10 simultana tryckpunkter med lätthet spåras, samt en uppdateringsfrekvens på 60 Hz vilket innebär att skärmen läser av våra pek och svep 60 gånger per sekund. Att de flesta tillverkarna lägger sig på just 60 Hz och inte högre beror på att digitizern är synkad med bildskärmens uppdateringsfrekvens vilken alltså även den är låst till 60 Hz.

Då vi sammanfattar skärmen så kan vi konstatera att även om HTC One har den vassare skärpan – delvis på grund av en högre pixeltäthet och delvis på grund av subpixelmönstret – så briljerar S4-skärmen med bättre färger (inställningsbart), fantastisk svärta och bättre betraktningsvinklar. Därmed slår S4 även Sony Xperia Z och Oppo Find 5 på fingrarna.

Även pekskärmen ges segern då den fina responsiviteten även gäller de kapacitiva touchknapparna nedanför skärmen, något som kan vara lie si och så med HTC One som kräver att man verkligen träffar mitt i prick då man använder knapparna. I övrigt är det ett dött lopp de två flaggskeppen emellan. Sonys Xperia Z får se sig slagen då skärmen på grund av en fabriksmonterad plastfilm saknar den behgaliga fettastötande ytbehandlingen som både S4 och One bjuder på. Z:s skärm är därtill lite av en smutsmagnet.

Allt som allt ger vi S4 totalsegern i skärmkampen, men skillanderna är så små att det handlar om personliga preferenser och vad just du värdesätter mest snarare än om reda fakta.

Mjukvaran / Samsung TouchWiz Nature UX 2.0

Samsung bygger som förväntat vidare på sitt TouchWiz-gränssnitt för Android, i Galaxy S4 kallat Nature 2.0, vilket de har lagt ovanpå den i skrivande stund allra senaste publikt tillgängliga versionen av Android; 4.2.2. Samsung är traditionellt, de senaste åren åtminstone, den tillverkaren som gör allra störst ingrepp och bjuder på allra flest funktioner och finesser utöver vad Android i grundutförande har att erbjuda, och Nature 2.0 för Galaxy S4 är inget undantag.

Den som är van vid Samsungs TouchWiz känner sig sannolikt hemma tämligen snabbt, inte minst om man närmast kommer från fjolårsenheter som Galaxy S III eller Galaxy Note II, men Samsung har lagt till en mängd nya funktioner, ändrat en del saker i gränssnittet och har därtill stuvat om en hel del, inte minst i telefoninställningarna. Vi kommer nedan försöka beta av vad vi anser vara de mest betydande funktionerna, ändringarna och apparna.

Låsskärm och hemskärm
galaxy-s4-home-screen
Hemskärmarna sr ut ungefär som vi förväntar oss och avviker mycket lite från tidigare Samsung-telefoner ur Galaxy-familjen. I vanlig ordning så är hemskärmarna vid första uppstart fullkomligt nedlusade med stora widgetar och mängder av appikoner, vilket trots den kraftfulla hårdvaran kan göra att telefonen då och då hostar till och det normalt sett mjuka och följsamma gränssnittet hackar till.

Att köra flertalet stora widgetar på hemskärmarna leder vidare till att launchern (”hemskärmsappen”) ibland tvingas kallstartas då det inte finns nog med arbetsminne för att hålla den inläst konstant då man befinner sig i andra appar eller i ett spel.

Funktionsmässigt är det ungefär samma visa som förut, men med nytillkomna funktioner som ”Rörelser och gester” (mer om detta nedan) så kan man exempelvis vid redigering av hemskärmarna använda ena handen till att hålla telefonen och flytta ikoner medan med andra handen sveper någon decimeter ovanför skärmen för att växla hemskärm. Detta fungerar förvånansvärt väl, men den reella nyttan är begränsad.

Den begränsade nyttan är något som för övrigt går igen i många av Samsungs nytillkomna funktioner – det ser häftigt ut då det demonstreras och det ser bra ut i media och det fungerar ofta riktigt skapligt – men vi har svårt att föreställa oss att det är funktioner som kommer användas mer än blott ett fåtal gånger av majoriteten användare.

Att funktionerna finns där skadar dock inte. Även om den första tanken är att Samsung ”bloatar” sin mjukvara med alla dessa funktioner så märks det med undantag av den ovan nämnda sporadiska segheten kring hemskärmen (även med merparten av alla widgetar borttagna) inte av då man använder telefonen. S4 är rasande snabb och följsam, som sig bör med en telefon av flaggskeppssnitt år 2013.

galaxy-s4-home-screen-and-settings
Ovan ser vi fler av funktionerna som hör hemskärmen och statusfältet till. Ett mycket kompetent statusfält (av Samsung kallad ”meddelandepanel”) är för övrigt något av Samsungs singnaturmelodi och i S4 har de gjort det ännu bättre. Inte minst uppskattar vi möjligheten att efter eget tycke kunna redigera meddelandepanelens snabbinställningsknappar för saker som Wi-Fi, GPS, Bluetooth och ljud.

Inställningar och funktioner
samsung-galaxy-s4-settings-screens
Undet telefonens inställningar kan vi som sig bör ställa in det mesta, som låsskärmens personliga hälsningsfras – vilken förstås även kan tas bort helt och hållet – och något som kallas ”Läge för hemskärm” vilket växlar mellan den normala hemskärmen som vi är vana vid och en hemskärm med betydligt större ikoner och större text. Detta underlättar sannolikt för exempelvis de som har synfel och de som annars lätt förvirras av de normalt sett tämligen överbelamrade hemskärmarna.

I tredje bilden från vänster kan vi se hur layouten för telefoninställningarna har stuvats om en hel del av Samsung. Flikar upptill har ersatt den traditionella listmenyn som vi är vana vid i Android.

Det tar en stund att vänja sig vid den nya layouten, som för övrigt liknar layouten i Oppo Find 5, och att flikarna är placerade ända längst upp på skärmen innebär att det är lite jobbigare om man är typen som försöker använda telefonen med bara en hand i möjlig mån. Tummen räcker helt enkelt inte ändra upp utan att man ändrar sitt grepp om telefonen och sträcker ut tummen på ett onaturligt och obekvämt vis.

Läget ”Luftvy” fungerar som en förhandsgranskning av exempelvis meddelanden och bildmappar och fungerar helt enkelt som så att man svävar med fingret någon centimeter ovanför skärmytan rakt ovan exempelvis en bildmapp, varpå en förhandsgranskning av mappens innehåll presenteras efter en dryg sekund. Detta är ytterligare en funktion som rent funktionellt fungerar ganska bra, men som vi gissar att få kommer använda i dagligt användande.

samsung-galaxy-s4-settings-screens-2
Ovan ser vi ett urval av inställningar som mestadels talar för sig själv. Bland annat ”Luftgest” som vi beskriver några stycken upp, som i begränsad mån låter oss styra vissa av telefonens funktioner med hjälp av gester/handrörelser i luften ovanför telefonens skärm. En rolig funktion som fungerar ganska väl, men har begränsad nytta.

samsung-galaxy-s4-phone-sms
Telefoniappen med tillhörande kontaktbok är av traditionell typ och fungerar som sådan mycket väl. Vi har inte något att anmärka på här utan konstaterar att det i grund och botten ungefär ser ut och fungerar som det alltid har gjort. Detsamma gäller SMS-funktionen som ör precis vad vi förväntar oss, varken mer eller mindre. Här kan vi dock ta del av ”Luftvy”-funktionen där man genom att sväva med fingret någon centimeter ovan ett oöppnat meddelande kan få en förhandsgranskning av meddelandets innehåll.

Applikationer 
samsung-galaxy-s4-samsung-apps
Samsung bjuder som väntat även på en uppsjö av medföljande appar och vi har gjort ett litet urval av dessa i skärmdumparna oven och nedan. Det mesta talar för sig själv och det finns i regel lika bra eller bättre alternativ på Google Play Store.

Ovan ser vi S Memo vilket är enapp för anteckningar och noteringar, S Planner som är Samsungs egna kalenderapp och slutligen längst till höger S Voice, Samsungs egna smarta röstsökapp/personliga assistent. Olyckligtvis finns inte svenska som språkval – vare sig för språket i appens gränssnitt eller som valbart språk för röstigenkänning. Detta begränsar kraftigt S Voices praktiska användbarhet i för oss svenskar.

samsung-galaxy-s4-samsung-apps_5
S Translator, till vänster, är som namet antyder en översättningsapp som både känner igen text och tal – men återigen är svenska ej tillgänligt vilket precis som med S Voice innebär att den praktiska nyttan för oss svenskar är begränsad. Ovan ser vi även appen WatchOn som är en tjänst för att hantera/ladda ner/se sina TV-program via sitt digitala TV-abonnemang med någon av de svenska TV-leverantörerna.

Ovan ser vi även Samsung Hub, ett samlingsnav som i en och samma app sammanställer och presenterar diverse av Samsung föreslagna digitala nöjen som musik, filmer och e-böcker, i en och samma app. Till sist ser vi S Health som är Samsungs träningsapp som hjälper oss att hålla koll på våra kalorier, vår motion och vår allmänna hälsa.

Då vi jämför skärmdumparna för de olika apparna ovan så står det genast klart att det helt och hållet saknas et enhetligt designspråk i Samsungs egna appar och gränssnitt. Vi ser allt från appar som är ytterst sparsamt designade, som WatchOn, till appar som har fått ett slags träpanelstema, som S Memo och S Planner, eller appar som har ett modernt och nästan futuristiskt gränssnitt som Samsung Hub.

Vi hade uppskattat ett mer enhetligt gränssnitt där man som användare av Samsungs egna appar genast känner igen sig, oavsett om det handlar om kalendern, samsungnavet eller deras TV-tjänst. Just nu är det en salig röra och man undrar nästan om Samsungs olika utvecklarteam jobbar i separata avdelningar utan någon som helst kontakt med varandra.

[Ladda hem svensk bruksanvisning]

Webbläsaren

Samsung skickar med både Google Chrome, som sedan Android 4.1 / Jelly Bean är Androids standardwebbläsare, och den äldre WebKit-baserade webbläsaren som innan Jelly Bean var standardwebbläsaren. Då Samsung placerar ut WebKit-webbläsaren i appdockan direkt på hemskärmen så får vi anta att det är den som Samsung rekommenderar att vi använder.

Prestandan är god oavsett vilken av de tu förinstallerade webbläsarna vi använder och S4 tuggar med relativ lätthet i sig även riktigt tunga sidor som www.aftonbladet.se och www.svd.se, men som väntat så är det inte helt följsamt då vi skrollar snabbt upp och ner på sidorna.

Då vi med standardwebbläsarna i Samsung Galaxy S4 (WebKit), HTC One (WebKit) och Sony Xperia Z (Chrome) mäter upp laddtiden av Aftonbladets startsida fem gånger i följd – och förstås tömmer cache, kakor och historik mellan varje laddning – så konstaterar vi att Galaxy S4 presterar det överlägset bästa (lägsta) snittet. En genomsnittlig laddtid, via Wi-Fi, på nio sekunder är hela fyra sekunder bättre än HTC One och åtta sekunder snabbare än Xperia Z.

Vi genomför även samma test med webbläsaren Chrome för alla tre telefonerna och mäter då upp ett aningen annorlunda, och över brädet något sämre, resultat. Galaxy S4 vinner återigen med en genomsnittlig laddtid på elva sekunder, följt av HTC One på 14 sekunder och Sony Xperia Z återigen på 17 sekunder.

Adobe Flash står som de flesta numera vet inte att finna på Google Play Store, men går att sidladda via Adobes Flash-arkiv. Läs mer om hur det går till i vår Flash-artikel.

[bench]phone_web|samsung galaxy s4[/bench]

I det syntetiska testet i tabellen ovan så ser vi en annan historia än vår egen mätning. Här tar HTC One en klar seger före Galaxy S4 och Xperia Z som ligger mer eller mindre sida vid sida.

Galleri och mediaspelare

samsung-galaxy-s4-album-musik-video
Albumappen, kallad ”Galleri”, är till det yttre mer eller mindre identisk med galleriapparna från tidigare versioner av Samsungs Nature UX, men bjuder i och med funktioner som ”Luftvy” (som vi skriver mer om i stycket ”Inställningar och funktioner”) på en aningen utökad funktionalitet. Appen i sig är snabb och har ett bra tvådelat gränssnitt med mappar till vänster och innehållet till höger som gör det enkelt att navigera. Det finns för den som så önskar kompetenta alternativ på Google Play, men då Samsungs egna app är såpass användbar ser vi ingen påtaglig vinst i att byta.

Musikspelaren, kort och gott kallad ”Musik”, är densamma som i tidigare versioner av Galaxy-serien, exempelvis Galaxy S III. Den gör sitt jobb och bjuder på de flesta standardfunktionerna men här finns det för musikälskaren (till skillnad från galleriappen) goda skäl att via Google Play ladda ner ett tredjepartsalternativ som bjuder bättr stöd för funktioner som album art/cover art och rent allmänt fler inställningsmöjligheter.

Videospelaren, kallad Videoklipp, är en samlingsapp för såväl video på lagringsminnet som video via lokala nätverksströmmar och för Samsungs videobutik där filmer och TV-serier kan köpas och strömmas i upp till 1080p (1920×1080 pixlar, även känt som FullHD). Spelaren i sig är videomässigt väldigt kompetent och spelar med lätthet och utan minsta tvekan upp allt vi kastar på den, inklusive 1080p-klipp med osedvanligt hög bitrate (22 Mbit/s+).

Dock får vi i vanlig ordning klara oss utan stöd för DTS-ljud såvida man inte installerar exempelvis MX Player och sedan via omvägar installerar en DTS-plugin. Den medföljande videospelaren har stöd för undertexter inbäddade i mkv-filer, men vi hade mindre framgång med externa undertestfiler i form av .srt- eller .sub-filer.

Som alltid rekommenderar vi MX Player för den som konsumerar mycket film och serier på telefonen eller plattan, inte minst om DTS-stöd och undertexter är ett måste.

Kameran

samsung-galaxy-s4-kamera
Samsung har utrustat Galaxy S4 med en bakbelyst kamerasensor på 13 megapixlar, och de har den här gången kanske lite förvånande köpt in sensorn från konkurrenten Sony. Sensorn är enligt sajten Chipworks Sonys välkända Exmor RS IMX135, som för övrigt även sitter i Oppo Find 5. Huvudkameran har förstås även försetts med en LED-blixt.

Videoinspelning sker som sig bör i upp till 1080p (1920×1080 pixlar) i 30 FPS och på fronten finner vi en kamera för videosamtal på 2 megapixlar vilken även den kan spela in i 1080p (1920×1080 pixlar).

Kameramjukvaran
samsung-galaxy-s4-kamera-5 samsung-galaxy-s4-kamera-6
samsung-galaxy-s4-kamera-1 samsung-galaxy-s4-kamera-2
samsung-galaxy-s4-kamera-3 samsung-galaxy-s4-kamera-4
Samsungs kameramjukvara i androidvärlden har alltid hört till de allra bästa, och S4 är inget undantag. Vi bjuds här på en mjukvara som har det mesta man kan önska i form av funktioner, filter och inställningsmöjligheter. Utöver numera självklara funktioner som HDR och ”burst shot” så finner man även smarta finesser som möjligheten att programmera volymknappen att agera antingen zoom, avtryckare eller videinspelningsknapp och möjligheten att fotografera i ett så kallat ”Erase”-läge där kameramjukvaran automatiskt hjälper till att redigera bort något som passerar förbi i bild medan en bildserie om fem bilder tas.

Via ”Mode”-knappen växlar man snabbt och enkelt mellan olika kameraprofiler som ”Auto” (standardinställningen), ”Natt”, ”Sport”, ”Fyllig ton (HDR)” och många fler. Vi uppskattar vidare hur snabb mjukvaran är – både vid uppstart och då man navigerar i menyerna, men dessvärre kan själva bildtagningen/autofokusen ibland vara aningen långsam. Vi mäter upp strax under två sekunder för kallstart av kameramjukvaran, vilket är lika snabbt som kameramjukvaran i den mycket rappa HTC One och betydligt snabbare än Sony Xperia Z som i regel behöver dubbelt så lång tid på sig.

Exempelbilder

Samsung Galaxy S4                HTC One                                    Sony Xperia Z
sgs4-01 ho-01 sxz-01
sgs4-02 ho-02 sxz-02
sgs4-03 ho-03 sxz-03
sgs4-04 ho-04 sxz-04
sgs4-05 ho-05 sxz-05
sgs4-06 ho-06 sxz-06
sgs4-07 ho-07 sxz-07
sgs4-08 ho-08 sxz-08
sgs4-09 ho-09 sxz-09
I våra jämförande bilder har alla tre enheterna ställts in på att ta bilder med maximal bildstorlek i 16:9-formatet. Alla är vidare inställda i grundinställningen med fullt auto-läge. Inga inställningar eller justeringar har gjorts av oss vid fototillfället, annat än att vid behov manuellt justera fokus, och ingen bildbehandling her heller skett i efterhand. Varje motiv har fotograferats en handfull gånger med varje kamera och vi har sedan i efterhand valt ut den bästa för respektive telefon.

Vi vet inte om det sitter samma typ av Exmor RS-sensor i Galaxy S4 och Sony Xperia Z, men bildresultatet är ofta snarlikt. Den stora skillnaden de tu emellan verkar främst vara linsen och mjukvaran. Vid närbildsfoto kommer vi betydligt närmare motivet med med bibehållen fokus med Galaxy S4 och HTC One än med Xperia Z, något som demonstreras i den näst sista bildserien, på ”startknappen”, där Z har svårt att hitta samma skärpa som de två konkurrenterna.

Vi ser att både Galaxy S4 och HTC One har vissa problem med motljus då vi fotograferar med autoläget – himlen blir ofta helt vit eller nästintill helt vit – medan Xperia Z hanterar detta bättre då dess ”Superior Auto+”-läge i sådana förhållanden automatiskt växlar till HDR-läget. Xperia Z:s HDR-läge resulterar dock i en tämligen märklig färgåtergivning och en olycklig skuggeffekt för objekt som rör sig (se bilden med polisbussen) vilket gör att vi ändå föredrar kontrastproblemen i S4 och One.

I mörker visar sig Galaxy S4 har klart störst problem av de tre kombattanterna. Bilderna blir i alla tre kamerorna väldigt gryniga, som väntat, men med Galaxy S4 blir de också såpass mörka att det i stora delar av bilden är svårt att urskilja några detaljer alls. HTC One utklassar tack vare sin så kallade Ultrapixel-sensor som väntat både Galaxy S4 och Xperia Z vad gäller kamerans mörkerprestanda.

Kameran i Galaxy S4 gör oss inte besvikna, men samtidigt finns en del problem med övermättade färger (se första bilden, på de röda blommorna). Övermättade färger är något som vi förr ofta har sett i Sony/Sony Ericsson-kameror, och det verkar som att Galaxy S4 på gott och på ont har fått ärva detta fenomen då valet föll på Sonys Exmor RS-sensor.

Då vi jämför skärpa och detaljrikedeom på bilderna i fullstorlek kan vi konstatera att Galaxy S4 är den klart bästa av de tre. HTC One lider lite av den låga upplösningen och blildkvalitén i dagsljus, medan Sony Xperia Z å sin sida i det här testet uppvisar vissa problem med skärpan och producerar aningen dimmiga bilder – linsproblem?

Videoexempel (bör ses i fullskärm och med högsta tillgängliga videokvalitet)
Samsung Galaxy S4 1080p

Samsung Galaxy S4 1080p (med videostabilisering)

Videostabiliseringen (avstängd per default) i Galaxy S4 imponerar och fungerar bättre än på någon annan androidtelefon vi har testat genom åren. Detta är en mycket välkommen funktion då det finns alldeles för många skakiga videoklipp i omlopp på nätet. Bildstabiliseringen kommer dock inte gratis, utan sker på bekostnad av en viss skärpa och detaljrikedom. Väl värt det, enligt vår mening.

HTC One 1080p

Sony Xperia Z 1080p

Buggar och problem

Samsung kan Android väl vid det här laget, och det märks då vi använder S4. Vi har i skrivande stund inte sprungit på en enda bugg, inte en enda spontan omstart, inga programkrascher och inga låsningar under vår tidmed telefonen. Därmed inte sagt att S4 är helt problemfri eller att allt flyter perfekt alla gånger.

Det kanske mest påtagliga irritationsmomentet är en ofta förekomande seghet då vi återvänder till hemskärmen efter att ha befunnit oss i en annan app eller i ett spel en stund. Enheten tvekar på ett ack så typiskt Samsung-vis i upp till en sekund innan hemskärmen dyker upp – och animationen då detta sker är allt annat än mjuk och följsam. Att ta bort de förinstallerade widgetarna från hemskärmarna hjälper men råder inte helt och hållet bot på problemet.

Vi vet inte riktigt vad det beror på men att öppna/återvända till hemskärmen har periodvis varit aningen långsamt på alla flaggskepp i Galaxy S-familjen, även om löpande uppdateringar efter varje lansering har minimerat problemet. Vidare noterar vi regelbundet samma typ av fördröjning och hackiga animation då vi tänder låsskärmen och låser upp telefonen.

Ett annat bekymmer är en osedvanligt hög batteriförbrukning i standby-läget med blott datatrafik och Google-synkning aktiv. Där konkurrerande telefoner som Xperia Z och HTC One blott förbrukar 5-7 procentenheter batteri över natten så drar vårt exemplar av S4 cirka tre gånger så mycket; över 15% på blott åtta timmars standby.

Vi har inte lyckats lista ut vad det är som förbrukar batteriet så snabbt, utöver att Android själv rapporterar att ”Android OS” är boven i dramat, och inte heller har en fabriksåterställning haft önskad effekt. Vi hoppas att problemet antingen är begränsat till vårt recensionsexemplar eller att Samsung snarast skickar ut en uppdatering som åtgärdar problemet.

Batteritiden

[bench]battery|samsung galaxy s4[/bench]
Som vi nämner i kapitlet ovan så har vi noterat en osedvanligt hög förbrukning i standby-läge, vilket förvånar oss en del med tanke på det väl tilltagna batteriet (2 600 mAh) i Galaxy S4. Vi vet att konkurrenten HTC One som bygger på samma processorplattform, Qualcomms S600, har en betydligt bättre standby-tid. Galaxy S4 är förvisso aningen högre klockad än One, 1,9 GHz mot 1,7 GHz, men detta skall inte göra någon skillnad vid standby då processorns kärnor automatiskt klockas ner kraftigt.

Vid vanligt användande av telefonen, såsom telefoni, SMS:ande/chattande, webbsurf och musiklyssnande, så visar dock det stora batteriet i S4 framfötterna och vi har inga som helst problem att klämma ur telefonen runt två timmar extra efter att både HTC One och Xperia Z har kroknat. Dessa timmar extra mot slutet av arbetsdagen innan man har hunnit hem till laddaren kan vara nog så värdefulla, inte minst för de som jobbpendlar.

Vid videouppspelning visar Galaxy S4 i kombination med Qualcomm-chippet och den nya strömsnåla skärmen var skåpet skall stå. Vi mäter upp inte mindre än 12 timmar och 19 minuter kontinuerlig videouppslelning, över ett halvt dygn, vilket med rejäl marginal utklassar alla andra telefoner vi till dags dato har testat. Syskonet Galaxy Note II, på andraplats, är distansierad med över en och en halv timme och Sonys Xperia Z hamnar mer än sex timmar efter. S4 uppvisar kort sagt en smått fantistisk batteriprestanda vid videouppslepning.

Samsungen imponerar även vad gäller laddtiden, där vi mäter upp en laddtid från tomt till fullt batteri på strax under två timmar, eller 114 minuter närmare bestämt. Vidare noterar vi att man på mindre än en timme kan nå cirka 75% av fullt batteri, eller att man på blott 10 minuter kan öka laddnivån med närmare 20 procentenheter. Ett batteri som kan laddas snabbt är mycket välkommet när man bara har tid för en så kallad ”splash and dash” där man panikladdar i några korta minuter innan man är tvungen att koppla ur laddaren igen.

Spel, prestanda och grafer

sgs4-3dmark

Majoriteten av alla spel i Google Play är fullt spelbara med Galaxy S4. Den högupplösta skärmen sätter dock press på grafikdelen, vilket leder till att de allra tyngsta 3D-spelen stundvis lider av relativt låg FPS. Titlar som Shadowgun Deadzone 2.0N.O.V.A 3 och Modern Combat 4 m.fl. flyter inte på så mjukt som vi erfar att de gör med samma grafikdel vid 720p.

Den Exynos Octa-utrustade varianten av Galaxy S4 levereras förvisso med en kraftfullare grafikdel från Imagination (PowerVR SGX544MP3), men säljs inte i Norden och saknar som vi tidigare skrivit LTE-stöd. I dagsläget finns inga konkurrenter på den svenska marknaden som erbjuder annat än jämbördig prestanda vid samma upplösning, så den som vill ha mer får i sådana fall vänta på någon framtida enhet med en mer kraftfull grafikdel bättre lämpad för 1080p.

[bench]system|samsung galaxy s4[/bench]

Galaxy S4 är utrustad med 2 GB LPDDR3-minne med en klockfrekvens på 800 MHz i motsats till Galaxy S III som har 1 GB LPDDR2-minne vid 500 MHz. I Geekbench2 blir vi därför inte förvånade av att Galaxy S4 presterar markant bättre än föregångaren i delmomentet som avser minnesprestanda; där den hamnar tätt bredvid HTC One. Xperia Z hamnar på efterkälken etersom den använder något lägre klockade LPDDR2-minnen.

Det inbyggda flashminnet är något långsammare än vad Galaxy S3 erbjuder vad gäller läsning, men är i gengäld snabbare vad gäller skrivning och presterar 25 respektive 22 MB/s. Vi noterar också att telefonen är betydligt snabbare när vi installerar/avinstallerar program och fryser inte heller vid I/O-intensiva uppgifter. Minneskontrollen är sannolikt optimerad för ett högre antal IOPS.

[bench]cpu|samsung galaxy s4[/bench]

Systemprocessorn är utan tvekan det hittills snabbaste vi testat och dominerar i samtliga av våra testmoment. Av resultatet att döma verkar det som att Samsung utöver att höja klockfrekvensen också lyckats bra med att optimera mjukvaran.

[bench]gpu|samsung galaxy s4[/bench]

Grafikdelen presterar förhållandevis väl trots den höga upplösningen. I 3Dmark där innehållet både renderas i 720p on screen och skalas upp till 1080p off screen är prestandan en aning vassare än bland konkurrenter med samma grafikdel, vilket beror på att Qualcomm höjt GPU-klockfrekvensen en aning i Snapdragon 600.

I Basemark Taji samt i Electopia där testen körs i respektive telefons upplösning ser vi tydligt hur Galaxy S4 hamnar på efterkälken och får se sig omsprungen av enheter med 720p-upplösning. Det råder dock ingen tvekan om att Adreno 320 totalt sett är den grafikdel som presterar bäst överlag bland grafikdelarna i vår testdatabas.

Slutsats

Samsung hade en minst sagt tuff uppgift framför sig då de skapade uppföljaren till den bäst säljande androidtelefonen någonsin. Inte nog var förväntningarna på grund av framgångarna med Galaxy S III skyhöga, utan konkurrenterna är också bättre än någonsin. Sonys Xperia Z och HTC:s One är båda rivaler som mycket väl kan både matcha och slå Galaxy S4.

Design- och materialmässigt är det mesta sig likt föregångaren: Samsung bygger vidare på sitt koncept med plastchassi och plastskal. Detta innebär att de kan hålla såväl vikt som tillverkningskostnad nere, och det gynnar därtill den trådlösa mottagningen via såväl mobilnät som Wi-Fi och GPS/GLONASS.

Samsung lyckas trots materialvalet få S4 att kännas exklusiv, och i en direkt jämförelse med S III så anser vi att de, trots blott små ändringar, har lyckats göra den lite mer estetiskt tilltalande. Ett ytterst tunt bakstycke i plast gör dock att telefonen känns aningen mindre vridstyv än företrädaren. S4 kan vad kvalitetskänsla och material inte mäta sig med Sony Xperia Z:s front och bakstycke i glas och HTC Ones aluminiumskal.

Under skalet finner vi samma fyrkärniga Qualcomm-chipp som i HTC One, Snapdragon S600, dock i Samsungs fall klockad till 1,9 GHz att jämföra med 1,7 GHz i One, 2 GB RAM samt grafikkretsen Adreno 320. Att S4-kärnorna är aningen högre klockade märker vi inte av vid normalt användande, även om en del av våra syntetiska benchmarks skvallrar om den högre klockfrekvensen. Prestandan är fantastisk och även om det prestandamässigt är tätt flaggskeppen emellan så hittar man inget just nu snabbare på marknaden.

Mjukvaran i Samsung Galaxy S4 bygger på version 4.2.2 av Android, även känt som ”Jelly Bean”, och detta är också den allra senaste i skrivande stund tillgängliga versionen av Android. Samsung har här ett visst övertag gentemot HTC och Sony som med Android 4.1 släpar efter lite grann. Samsung kan Android vid det här laget och det märks – vi har inte råkat ut för några buggar, krascher eller spontana omstarter.

Samsung har i vanlig ordning lagt in sitt eget gränssnitt TouchWiz Nature UX ovanpå Android, och i S4 är det version 2.0 av Nature UX. Sin vana trogen har de fullkomligt överöst sitt flaggskepp med funktioner och finesser, lyckligtvis utan att med ett par undantag göra telefonen seg och svåranvänd. Den lilla segheten vi noterar kretsar helt och hållet kring uppstart av/återvändande till telefonens hemskärm.

Skärmen är som alltid lite av Samsungs trumfkort då de presenterar ett nytt flaggskepp. I Galaxy S4 har de satt sin egenutvecklade Full HD Super AMOLED-skärm på fem tum, vilken precis som konkurrenterna från Sony och HTC har en upplösning på 1080×1920 pixlar (även känt som 1080p). I Samsungs fall så rör det sig om en skärm av så kallad PenTile-typ, vilket innebär att den faktiska upplösningen är aningen lägre än hos konkurrenterna.

Även om upplösningen och därmed skärpan på pappret inte riktigt kan mäta sig med Sony Xperia Z, eller HTC One i synnerhet, så märker vi inte av detta överhuvudtaget då vi använder telefonen. Trion uppvisar samma fina skärpa som är långt bortom vad människans ögon kan uppfatta på mer än ett par decimeters avstånd. Vi har nu nått, och passerat, gränsen där en högre upplösning inte längre spelar någon praktisk roll.

Färgåtergivning, kontraster, svärta och betraktningsvinklar är tack vare AMOLED-tekniken på en helt egen nivå då vi jämför S4 med konkurrenterna och är vad som gör att vi, i kombination med den fantastiska pekskärmen, ger Galaxy S4 segern i skärmkampen.

Kameran är av Exmor RS-typ, på 13 megapixlar och tillverkas av konkurrenten Sony. Kameramjukvara, funktioner, snabbhet, bildkvalité och videoinspelning imponerar, inte minst videostabiliseringen, men vi noterar att färgåtergivningen ibland blir alldeles för övermättad. Frontkameran är bland det bästa vi har testat och lyckas med frontkameramått mätt prestera bra bilder till och med i halvdunkla ljusförhållanden.

Positioneringen i form av både GPS och GLONASS håller toppklass och matchar väl de allra bästa konkurrenterna, som HTC One och Sony Xperia Z. Låsning mot satelliterna går i regel på blott några sekunder, både med och utan assistans från mobilnät eller Wi-Fi, och precisionen är precis så hög som vi förväntar oss.

Batteritiden, med undantag av en osedvanligt hög stand by-förbrukning, imponerar storligen. Såväl vid normalt användande som vid videouppspelning och spelande så hör S4 till de allra bästa vi någonsin har testat, och att laddtiden därtill är snabbare än någon annan telefon vi har testat skadar inte heller. En extra bonus för ett löstagbart och därmed utbytbart batteri för de som trots den imponerande batteritiden vill ha ett ännu större batteri.

Då vi slutligen summerar vår tid med Galaxy S4 så konstaterar vi att Samsungs resa ingalunda har varit enkel den här gången. De har lyckats skapa en telefon som är bättre än den enormt framgångsrike föregångaren på hart när allt, men är det nog? Kan Galaxy S4 rubba HTC:s mäktiga One eller Sonys superläckra Xperia Z?

Efter dryga två veckor med Galaxy S4 så konstaterar vi att det här är världens bästa androidtelefon. Den här gången, för första gången sedan 2011, så regerar dock inte Samsung i ensamt majestät. HTC har med sin mäktiga One lyckats med det som tillverkarna har försökt göra ända sedan Samsung lanserade Galaxy S II – att leverera en telefon som steg för steg kan matcha den sydkoreanska giganten.

Det kan tyckas osannolikt att två telefoner anses vara precis lika bra, men redaktionen är splittrad och vi kan inte enas. Skillnaderna mellan dessa tu fantastiska telefoner; Samsung Galaxy S4 och HTC One, är totalt sett så små att det bara är personliga preferenser som avgör vilket telefon valet faller på.

Vilken telefon väljer just du? Samsungs gigant med den fantastiska skärmen och friheten att utöka såväl batteri som lagringsminne, eller HTC:s mäktiga One med den skarpaste skärmen som någonsin har skådats på en telefon samt en materialkvalité som sänder välbehagsrysningar genom ryggraden? Eller är kanske Sonys läckra designtelefon Xperia Z och dess vattentålighet som får mungiporna att fuktas? Våren 2013 är valet svårare än någonsin.

swedroid-rekomenderar-samsung-galaxy-s4

Samsung Galaxy S 4 är lämplig för dig som
  • Vill ha marknadens bästa skärm – såväl bildskärm som pekskärm
  • Vill ha prestanda i teknikens absoluta framkant
  • Vill ha en bra kamera med många nyttiga funktioner och finesser
  • Vill expandera lagringsminnet efter behov
  • Vill byta ut/expandera batteriet vid behov
  • Behöver en osedvanligt bra batteritid vid aktivt användande
Samsung Galaxy S 4 är inte lämplig för dig som
  • Är ute efter maximal kvalitets- och materialkänsla
  • Vill ha en så ren androidversion som möjligt