Recension:Test av HTC Evo 3D

Postat:
17:58 - 2011-10-04
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
Recensionsbild
Tillverkare: HTC Modell: Evo 3D Operativsystem: Android 2.3.4/Gingerbread med HTC Sense 3.0 Tillgänglighet: I butiker Pris: Från cirka 5 400 kronor inklusive moms Hemsida/specifikationer: HTC

Introduktion
När LG släppte Optimus 3D för en tid sedan så blev de först i världen med att släppa en androidtelefon med 3D-funktioner, precis som de med Optimus 2X under våren var först med att släppa en androidtelefon med en dubbelkärning processor. När HTC nu släpper sin första 3D-telefon Evo 3D så gör de det förstås med ambitionen att bräcka Optimus 3D, vilken för närvarande är den enda konkurrenten på marknaden.

Evo 3D har en hel del gemensamt med LG Optimus 3D; samma typ av 3D-skärm, dubbla kameralinser på baksidan, samma skärmstorlek, ungefär samma storlek och vikt och en dubbelkärning processor under skalet. I Evo 3D har dock HTC sett till att övertrumfa LG på ett antal punkter; en mer högupplöst skärm – qHD (540×960 pixlar) jämfört med WVGA (480×800 pixlar), dubbla RAM-mängden (1024 MB kontra 512 MB) och en dubbelkärning processor på 2×1.2GHz att jämföra med 2x1Ghz i Optimus 3D och Android 2.3/Gingerbread istället för den numera åldersstigna Android 2.2/FroYo i Optimus 3D.

På pappret så talar detta för att HTC genom att bräcka LG på dessa viktiga punkter har lyckats bygga den bättre telefonen. Som alltid så vet vi dock att det är stor skillnad på data på ett specifikationsblad och på hur väl telefonen fungerar i verkliga världen.

I den här recensionen har vi som alltid utsatt telefonen för en rad hårda test, både via syntetiska benchmarkprogram och genom att helt enkelt använda telefonen i verkliga världen på ett normalt men väldigt intensivt vis. Vad är det som skiljer Evo 3D från konkurrenten? Vad talar för att Evo 3D är mer prisvärd än Optimus 3D? Är 3D överhuvudtaget något som lockar? Som vanligt hoppas vi med vår recension kunna ge er svaret på dessa frågor – och mer därtill.

Specifikationer
Mått (H x B x D)65 x 126 x 12,1 mm
Vikt170 g
Skärm och upplösning4,3", 540x960 pixlar (qHD), 16 miljoner färger
PaneltypLED-bakgrundsbelyst LCD/TFT, PPI
Digitizer75Hz, stöd för 4 samtidiga tryckpunkter
System-on-a-chipQualcomm Snapdragon MSM8260
CPU2x1,2GHz Qualcomm Scorpion 45nm
GPUAdreno 220, ~216MB delat med RAM
RAM1024MB (808MB tillgängligt för OS)
Inbyggt minne (NAND)8GB (~1104MB ledigt för appinstallationer)
Batteri / batteritid1 730 mAh (Löstagbart), 550h passningstid (3G), 7,5h taltid (3G)
Bakre kamera2x5MP (2580x2048 pixlar), LED-lampa, videoinspelning i 720p @ 30 fps
Främre kamera1,3 MP (1280x1024) @ 24FPS
Anslutningarmicro-USB A-kontakt, 3,5mm stereoutgång, microSD(HC)-kortplats
KnapparFront: Kapacitiva knappar för hem, meny, bak, sök. Högersida: Kameraknapp med skjutreglage för växling mellan 2D/3D-foto, volymknapp +/-
Nätverk/kommunikationHSDPA, 14,4 Mbit/s ; HSUPA, 5,76 Mbit/s, Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 3.0+HS+A2DP+AVRCP, Wi-Fi hotspot, FM-radio
SensorerAccelerometer, kompass, närhetssensor, ljussensor, gyro
OS / GränssittAndroid 2.3.4 (Gingerbread) med HTC Sense 3.0
Codec-stödDivx, Xvid, MPEG2, MPEG4, h264, MOV, WMV, 3GP/3GPP, MP3, WAV (PCM), AAC+, OGG, WMA (MKV/x264 oavsett profil stöds ej)
Butikspremiär~2011-08 (Prisjakt)
Övrigt-

I kartongen

Förpackningen bjuder inte på någon större överraskning. Den ser ut och håller samma relativt höga kvalité som vi är vana vid från HTC och vi uppskattar att HTC som alltid har gjort sitt bästa för att hålla kartongen så kompakt som möjligt.

I förpackningen:
1x HTC Evo 3D (svart)
1x Batteri på 1 730 mAh (Löstagbart), 550h passningstid (3G), 7,5h taltid (3G)
1x Stereoheadset av enklare modell med svarsknapp
1x microUSB-kabel
1x 220v laddadapter med USB-utgång (5V, 1A)

Utseende, byggkvalité och konstruktion


Designen skiljer sig åt en aning från vad vi blivit vana vid att se från HTC. Ett grovt texturerat bakstycke, stora aluminiumknappar för kameran (som sticker ut en del från bakstycket) samt runda knappar i fronten bidrar till att vi inte riktigt känner igen oss. Väl i handen känns telefonen däremot solid, om än inte lika rejäl som HTC Sensation eller övriga unibody-telefoner i produktportföljen, vilket också blivit något av ett signum för HTC.

I jämförelse med den för stunden enda konkurrenten bland 3D-mobilerna – LG Optimus 3D – kan vi konstatera att Evo3D är något mindre undantaget på djupet där den mäter 12,1mm kontra de 11,9mm som gäller för sagda konkurrent. Vikten ligger på 170 gram medan O3D i sin tur väger 160 gram – ingen större skillnad med andra ord.

O3D upplever vi som den bättre telefonen i handen då den inte har ett lika överdrivet texturerat bakstycke och inte lika vassa och utstickande knappar. Vad gäller passform och byggkvalité är det ungefär dött lopp mellan de tu och båda knakar lite i bakstycket om man klämmer på ”rätt” ställen. Vidare irriterar vi oss en smula på att metallknapparna på Evo3D inte sitter helt fast vilket innebär att det skramlar lite medan vi hanterar telefonen.

Knappsats, styrdon, anslutningar och sensorer
I nederdelen av fronten på telefonen sitter i vanlig ordning fyra knappar. Dessa är av kapacitiv typ har följande funktion från vänster till höger: Hem, meny, bak samt sök. Telefonens högra sida döljer dels en av de största kameraknappar vi hittills sett i vad vi förmodar är aluminium samt ett skjutreglage för att välja mellan bildtagning i 2D respektive 3D. Vidare sitter även volymknappen (+/-) – vilken erbjuder lagom motstånd och sticker ut lagom mycket från chassit – belägen på högersidan. Strömknappen som förstås även agerar låsknapp för skärmen sitter placerad på ovansidan, vilket också är den placering vi finner lämpligast.

Till vänster om högtalargallret i fronten sitter dels en ljussensor och dels en närhetssensor. Till telefonens övriga sensorer hör det vanliga i form av en accelerometer, kompass samt ett gyroskop.

Anslutningarna är i sin tur två till antalet: 3,5mm-jacket som sitter på huvudänden samt microUSB/MHL-porten som är placerad på vänstersidan av enheten. Om denna placering av microUSB-porten är optimal låter vi vara osagt, men själva föredrar vi placeringen centrerad i fotänden för bättre kompatibilitet med flertalet dockningsstationer.

Mottagning, datahastigheter och ljudkvalité

Mottagningen via 3G/HSxPA är god och vi upplever den som minst lika bra som konkurrerande telefoner och aningen bättre än den närmaste konkurrenten LG Optimus 3D. Det är dock som alltid svårt att med säkerhet säga vare sig bu eller bä vad gäller mottagning, men vi kan åtminstone konstatera att vi inte har upplevt några som helst problem med Evo 3D vad gäller den här biten. Datahastigheterna är som förväntat runt 5-6 Mbit/s vid nedladdning och strax över 2 Mbit/s vid uppladdning – detta är också maxhastigheten med vårt ”Turbo 3G”-abonnemang.

Via Wi-Fi är det ungefär samma visa som med 3G-mottagningen – Evo 3D uppvisar inga tendenser till att prestera sämre än konkurrenterna och mottagningen är god även med ett par tjocka väggar mellan telefonen och routern. Vad gäller datahastigheterna via Wi-Fi (802.11/n) så mäter vi på det lokala nätverket via FTP upp 36 Mbit/s vid nedladdning och ungefär samma hastighet vid uppladdning. Detta är ett riktigt bra resultat och gör att man sällan känner att det är nödvändigt att krångla med USB-kablar när man vill föra över filer till SD-kortet.

Vi har här testat ljudkvalitén via 3.5mm-uttaget och jämfört med topplurarna SGS II, Xperia arc och Optimus 3D. Som synes så presterar Evo 3D en något mer ojämn kurva än den främsta konkurrenten Optimus 3D, som presterar allra bäst av alla enheterna i det här testet.

Tittar vi på ljudvolymen så presterar Xperia Arc bäst (84,5dB) tätt följd av SGS II (83,7dB) där Evo3D och O3D hamnar på en delad sistaplats med 82,8dB.

Kort sagt presterar ljudkretsen i Evo3D nästan i linje med Optimus 3D och det är inte fy skam. Den som kräver något exceptionellt av telefonen i ljudväg bör dock i vanlig ordning ta med favorithörlurarna till lämplig återförsäljare för att på egen hand avgöra om ljudkvalitén är god nog.

[Rightmark rapport]

GPS och positionering

View E3D vs O3D in a larger map

I det här GPS-testet har vi istället för att som i vanliga fall cykla eller promenera i stads- och parkmiljöer tagit en tur med bilen. Vi placerade HTC Evo 3D och LG Optimus 3D bredvid varandra på instrumentpanelen och tog en liten tur genom staden. Resan gick såväl genom innerstad och bebyggelse med en del skymmande byggnader som en kort sväng i utkanten av staden samt en kort tur på motorväg.

Vi kan snabbt konstatera att att även om Evo 3D (röd linje) tar lite längre tid på sig att initialt låsa mot satelliterna och endast lyckas låsa mot 6 st, att jämföra med Optimus 3D (blå linje) som låser mot 9, så är precisionen klart godkänd och mer än tillräckligt exakt för de flesta former av navigering. Vi har dock vid promenader i parkmiljöer ibland noterat att Evo 3D:s GPS under korta stunder kan tappa positionen och rapportera en position som ibland är uppåt 100 meter fel, men detta sker dock relativt sällan och endast när sikten mot himlen är mycket begränsad. Då LG Optimus 3D inte uppvisar samma problem under identiska förhållanden så är det ändå värt att notera för den som sysslar med geocaching och liknande aktiviteter som ställer ytterst höga krav på precision och GPS-prestanda.

Bildskärmen och digitizern

HTC Evo 3D har en qHD-upplöst skärm - det märks


Bildskärmen på 4.3″ tum är av LCD-typ och levererar bra färger (16 miljoner nyanser) och finfin skärpa. Skärpan beror till stor del på att Evo 3D till skillnad från LG Optimus 3D har fått en qHD-upplöst skärm (540×960 pixlar) vilket resulterar i en klart bättre skärpa då vi jämför de två telefonerna sida vid sida – inte minst i 3D-läget där Optimus 3D upplevs som mer än lovligt pixlig då antalet pixlar effektivt halveras i 3D-läget.

Precis som Optimus 3D så lider Evo 3D av ganska dåliga betraktningsvinklar, något vi gissar är en eftergift för 3D-skärmen och dess extralager (”parallax barrier”) som vanliga skärmar saknar. Läs mer om stereoskopisk 3D på Wikipedia. Med detta sagt så kan vi konstatera att skärmen på Evo 3D är den klart bättre på i stort sett varje punkt; färgåtergivning, betraktningsvinklar och skärpa. Vad gäller ljusstyrka och läsbarhet i dagsljus så får dock Evo 3D stå tillbaka; Optimus 3D visar här framfötterna och erbjuder en i fullt dagsljus aningen mer lättläst skärm – dels på grund av en aningen bättre ljusstyrka men främst på grund av ett skärmglas som i direkt solljus resulterar i mindre påträngande reflektioner.

Digitizern, det pekkänsliga ytskiktet som registrerar våra pek och svep på skärmen, håller god kvalité och svarar rappt på våra tryck. Vi finner inga direkta brister med pekskärmen utan den presterar helt enkelt som förväntat. Det känns som att vi i 2011 helt är förbi stadiet då topptelefoner utrustades med kassa digitizers – vi har inte stött på någon topptelefon under 2011 som har haft en direkt dålig pekskärm. Vi mäter upp en uppdateringshastighet på 75 Hz och maximalt 4 simultana tryckpunkter. Fyra simultana tryckpunkter är för all del färre än vissa konkurrerande modeller men det saknar i regel praktisk betydelse om en skärm klarar av 4, 6 eller 10 tryckpunkter.

Mjukvaran
Evo 3D är utrustad med HTC:s senaste tillverkskal – HTC Sense 3.0 – som vi känner igen från HTC Sensation.

httpvh://www.youtube.com/watch?v=TjkM7qawFNM

Telefonen flyter på ganska bra i gränssnittet, men vi upplever inte att flytet är lika bra som hos exempelvis Sony Ericssons UX-gränssnitt vilket vi anser är det just nu klart snabbaste tillverkargränssnittet på marknaden. HTC:s Sense-gränssnitt bjuder dock på en stor mängd funktioner som få konkurrenter kan matcha vilket gör att det är lätt att ha överseende med att flytet inte riktigt är perfekt alla gånger.

Tidigare HTC-ägare med erfarenhet av Sense känner omedelbart igen sig. Sense-versionen, 3.0, är som nämnt ovan näst intill helt identiskt med vad vi kunde se i vår HTC Sensation-recension, varför vi här nedan har lånat en hel del från den recensionen.

***** Nedanstående delvis hämtat från HTC Sensation-recensionen *****

De flesta tillverkare har någon typ av eget gränssnitt som de dels använder för att sticka ut i mängden, och dels i försök att tillföra värde och funktioner till sina enheter. Samsung har sitt TouchWiz, och även LG och Sony Ericsson har sitt eget interface – men inget av dessa gränssnitt är lika omfattande som HTC Sense.

Den taiwanesiska mobiljätten utrustar med få undantag sina Android-telefoner med detta skräddarsydda gränssnitt, och HTC Evo 3D är efter Sensation den andra HTC-modellen som har laddats med Sense 3.0. Jämför man med Sense på populära HTC Desire bjuder v3.0 på många nyheter, men även i jämförelse med den relativt aktuella Desire HD är det hyfsat mycket som hänt.

Trots nyheterna kommer naturligtvis de som tidigare använt Sense att känna igen sig, då det mesta i grund och botten är sig likt. Innan vi tar en närmare titt på Sense 3.0 bör nämnas att allt i gränssnittet flyter fram fint, lätt och ledigt – det har funnits undantag, men då är det små buggar som spökat. HTC Evo 3D är alltså en mobil som överlag är utan fördröjningar eller väntetider i vanliga menyer och dylikt.

Widgetar, hemskärm och notifikationsfält

Sense för Android har alltid erbjudit ett stort antal specialdesignade widgetar av olika slag, och version 3.0 av gränssnittet är inget undantag. Det finns sammanlagt hela 81 widgetar för de flesta ändamål: för sociala nätverk, för musik, för böcker, bokmärken, foton, mejl och SMS. Därtill erbjuds många olika digitala och analoga klockor, diverse väderwidgetar, toggles för systemfunktioner, en aktiewidget, en samling kontaktwidgetar, och så vidare. Alla widgetar har en stilig och stilren design – de ser helt enkelt bra ut med djup, transparens och 3D-känsla, och man kan ladda hem ännu fler widgetar via appen HTC Hub.

En av de roligaste nya widgetarna heter Fotorutnät, och som namnet antyder visar widgeten ett rutnät bestående av små miniatyrer av bilderna i valfritt album. Widgeten är både praktisk och effektfull, och presenterar ett smidigt sätt att bläddra bland ens senaste foton direkt från launchern.

Förutom fler widgetar bjuder hemskärmen i Sense 3.0 för övrigt på en ny läcker övergångsanimation, och de olika skärmarna går runt i en karusell – när man nått den sista och fortsätter svepa, kommer man till den första. Vill man ändra om ordningen på skärmarna i launchern går det för övrigt att göra från fönstret som dyker upp när man nyper displayen.

I notifikationsfältet på Evo 3D finns ett par finesser som inte vanliga Android erbjuder. Fältet har nämligen två flikar: Meddelanden och Snabbinställningar. Den första fliken fungerar som Androids ordinarie notifikationsfält, men med skillnaden att det visas genvägar till ens senast använda appar högst upp – ett mycket bra komplement till ett långtryck på Hem-knappen.

Under fliken Snabbinställningar finner vi en samling genvägar till vanliga systemalternativ, men trots att detta tillägg är praktiskt, går samtidigt potential till spillo. Dels för att hela den tillgängliga skärmytan av någon underlig anledning inte utnyttjas – det skulle få plats åtminstone tre rader till med alternativ, och dels för att man själv inte kan välja vilka inställningar som visas. De flesta växlar exempelvis förmodligen oftare mellan ljud på och ljudlöst läge, än de slår av och på WiFi-hotspot.

Textinmatning

HTC Evo 3D kommer med tre olika virtuella tangentbord: standard, telefon och kompakt. Standardalternativet är ett vanligt QWERTY-tangentbord, ”telefon” är ett klassiskt T9-baserat tangentbord, och ”kompakt” är ett QWERTY med flera bokstäver på varje tangent.

Standardtangentbordet på Evo 3D är i vissa avseenden i klass med det bästa Market har att erbjuda. Till höjdpunkterna hör god korrigering av feltryckningar, rättstavning, en knapp för att snabbt byta mellan ens två favoritspråk, och även möjligheten att låta tangentbordet själv känna av vilket språk man skriver på.

Trots förtjänsterna har HTCs mjukvaru-QWERTY samtidigt en del egenheter. En miss som exempelvis följt med ända sedan HTC Hero, är att tangentbordet envisas med att skriva ”jag”, ”att” och ”mig” med stora bokstäver. Efter ett omfattande antal rättningar brukar tangentbordet lära sig skippa versalerna, men att innan dess behöva gå in och korrigera manuellt varje gång man skriver dessa ord blir irriterande i längden – så pass att man istället gärna väljer ett tangentbord från Market som SlideIT eller SwiftKey. Att tangentbordet inte automatiskt inleder varje ny mening med stor bokstav i vissa textfält är också synd, men textinmatning fungerar utöver dessa missar mycket bra på Evo 3D och den stora skärmen gör det lätt att pricka rätt.

HTC skickar även med ett gestbaserat tangentbord i stil med Swype och SlideIT. Det kallas för HTC Trace, eller på svenska det mindre välklingande ”spåra tangentbord”, och innebär att man för att spara tid och bli mer effektiv drar med fingret över bokstäverna som utgör ordet man ska skriva. Tillverkaren har inte marknadsfört tangentbordet, och efter att ha använt det förstår man varför. Det fungerar nämligen inte särskilt bra, och pendlar mellan hyfsade och löjeväckande usla resultat – även om man säkert kan skriva mer korrekt med lite träning. Det är främst tangentbordets intuition som brister, och även om man drar exakt över rätt bokstäver väljer tangentbordet ändå oftast fel ord. HTC Trace kommer alltså inte att utgöra något hot för Swype eller SlideIT än på ett tag.

Sociala nätverk
Sense har alltid kunnat integrera sociala nätverk som Facebook och Twitter i gränssnittet, och så är naturligtvis även fallet i senaste versionen. För de som använder sig utav dessa online-tjänster, är denna integrering ypperlig. Om man exempelvis öppnar en kontakt i sin adressbok, kan man genom olika flikar se SMS från den personen, mejlkorrespondens, senaste statusuppdateringarna, samt bläddra i kontaktens Facebook-album, med mera. Kontaktbilder hämtas automatiskt från Facebook, och därtill har Sense egna appar och widgetar för både Twitter och Facebook, och man kan bläddra i online-album med Galleri-appen. Några av kontaktwidgetarna visar dessutom eventuella statusmeddelanden personer skrivit.

Nya låsskärmen

Den största nyheten i Sense 3.0 är förmodligen den anpassningsbara låsskärmen, som går att skräddarsy genom diverse teman, och man kan även lägga ut fyra valfria appgenvägar på skärmen. Det finns sex låsskärmsteman att välja mellan: Bakgrund, Fotoalbum, Friend Stream, Väder, Aktier och Klocka. Temat ”fotoalbum” visar ett bildspel från valfritt album, ”Friend Stream” baseras på uppdateringar från Twitter och Facebook, medan vädertemat naturligtvis visar aktuell väderprognos.

Om man exempelvis bara vill slänga ett snabbt öga på vädret, behöver man i och med vädertemat bara väcka skärmen genom strömknappen, istället för att först låsa upp skärmen, och eventuellt starta väderappen eller bläddra fram till väderwidgeten. De fyra genvägarna till ens favoritappar kan dessutom spara in en del tid – särskilt i längden, då man nämligen inte längre måste öppna låsskärmen och sedan starta appen ifråga. Man låser upp skärmen och startar appen med en och samma rörelse – närmare bestämt genom att dra appikonen till en cirkel i botten av skärmen. Detta innebär på inga vis en revolution, men är ändå en trevlig detalj. På det hela taget fungerar nya låsskärmen utmärkt och här har HTC lyckats bra – de har förvandlat den vanligtvis tråkiga låsskärmen till något dynamiskt, funktionellt och interaktivt.

Anpassningsmöjligheter
Anpassningsmöjligheterna är väldigt många i Android till att börja med, och kanske ännu fler i Sense 3.0 – HTC har i alla fall förenklat installationen av exempelvis teman och gjort det hela mer användarvänligt.

Utöver möjligheten att skräddarsy sina sju hemskärmar med det 80-tal widgetar tillverkaren skickat med, och i vanlig ordning kunna lägga ut en egen layout bestående av bakgrunder/levande bakgrunder, mappar och genvägar, finns även teman för både launchern och gränssnittet i allmänhet. Den sista typen av teman kallas för skal, och ändrar främst färgerna i menyerna. Som tidigare nämnts finns numera även teman för låsskärmen, vilka är sex till antalet.

Appar och tjänster

Till de specialskrivna appar HTC skickar med hör bland annat Aktier som visar aktiekurser, en aktivitetshanterare, en FM-radio, Friend Stream för sociala nätverk, Twitter-appen Peep, och HTC Hub som låter användare ladda hem fler bakgrunder, widgetar, teman, och ringsignaler med mera. Det finns som på tidigare Sense-enheter även en mycket praktisk ficklampsapp, viken använder sig utav den dubbla LED-blixten på baksidan och lyser upp förvånansvärt mycket mörker. Därtill finns en app för att läsa e-böcker (finns dock bättre alternativ i Market), och lite annat smått och gott – allting fungerar som det ska och är dessutom visuellt inbjudande.

Den omtalade väderapplikationen med de nya, realistiska animationerna för olika väderleker – lever den upp till sitt rykte? Animationerna är onekligen ambitiösa, snygga och mångfaldiga, och de är roligare att titta på än enkla ikoner. Samtidigt känns animationerna lite som en gimmick vilken man riskerar att tröttna på. Animationerna visas dels när man bläddrar mellan de olika platserna som är listade i väderwidgeten, och i större format när man öppnar själva väderappen.

Verktyget Footprints, som på HTC Desire var fristående och lät en spara favoritplatser tillsammans med bilder, koordinater och egna anteckningar, är nu en del av något som heter Locations. Där ingår även ”I närheten” som visar POI (”points of interest”) i olika kategorier, en funktion för att hantera resor, samt en GPS-applikation som laddar hem kartor och lagrar dem lokalt på minneskortet så att ingen anslutning krävs.

En annan nyhet i senaste Sense är företagets video- och underhållningstjänst HTC Watch, som är tänkt att ge oss tillgång till ett bibliotek av långfilmer och tv-serier genom en enkel knapptryckning. Det ska gå att både hyra och köpa filmer, men HTC tycks inte ha något avtal med filmbolag i Sverige än, för Watch innehåller för närvarande bara en mindre samling trailers. Videokvalitén och flytet när dessa klipp spelas upp är dock helt suveränt – det finns inget att invända mot. Sist men inte minst kan nämnas att videos, musik och foton på HTC Sensation kan delas trådlöst över DLNA med tv-apparater som stödjer tekniken, och det finns även en specifik app som förenklar detta.

Webbläsare
httpvh://www.youtube.com/watch?v=ffkjih7YTEQ

I webbläsaren är renderingstiden vad gäller HTML och javascript sällan mer än några sekunder efter Samsung Galaxy S II, men vi erfar än en gång vissa problem med Flash-innehåll. Precis som på HTC Sensation stannar Flash-innehåll ofta upp medan vi skrollar i webbsidan, och likaså laddas innehållet påtagligt långsammare än på SGS II. Vidare händer det att hela skärmen blinkar till när Flash-innehållet väl är nedladdat och skall ritas upp på skärmen. Detta trots att vi installerat den vid tillfället för den här artikeln senaste versionen av Adobe Flash Player (både 10.3 och 11).

Varför Flash-stödet brister kan bero på att Adobe ännu inte optimerat Flash Player för Adreno 220 eller att Qualcomm inte levererat tillräckligt bra drivrutiner. Vi finner det mindre sannolikt att skulden ligger hos HTC då problemet bevisligen dröjt kvar ända sedan lanseringen av Sensation. Det blir enklare att dra några slutsatser i takt som fler enheter med Adreno 220 dyker upp.

Det går inte att finna några större nyheter i webbläsaren gentemot tidigare versioner av Sense – vilket inte gör något då browsern var riktigt bra redan från början.

Mediaspelare och galleri
Enligt HTCs hemsida kan Evo 3D hantera formaten 3GP, 3G2, MP4, WMV (Windows Media Video 9), AVI, samt Xvid. När vanliga AVI-filer öppnades (fungerar upp till 720p), klarade dock Evo 3D testet med nöd och näppe: bildfrekvensen var i lägsta laget och även om det var tittbart märkte man av tydliga fördröjningar och ”hackande”. Det är dock ett rent nöje att titta på video på en så pass stor, skarp och högupplöst skärm – så länge antalet FPS är tillräckligt högt det vill säga.

Inte ett enda av de videoklipp kodade med x264 som testades gick dock att spela upp i den medföljande videospelaren, men med DicePlayer, en tredjepartsvideospelare tillgänglig på Android Market, så sväljer Evo 3D plötsligt allt vi kastar på den – inklusive 1080p-klipp (mkv/x264/high profile) med DTS-HDMA-ljud och en sammanlagd dataflöde på närmare 24 Mbit/s – utan minsta hackande eller tvekan. Detta gör Evo 3D till den mest kompetenta videospelaren vi har testat – bättre än såväl Samsung Galaxy S II som LG Optimus 3D. Men, det kostar er cirka 30 kronor i form av DicePlayer.

HTCs egna Galleri-app är annars en av de bästa som finns för Android: den är snabb, snygg, praktisk och har många funktioner. Appen gör det bland annat väldigt lätt att bläddra bland online-album på Facebook, Picasa, Flickr och medieservrar. Det går dessutom att skriva ut bilder direkt från Galleriet, förutsatt att man har en skrivare som stöder detta, naturligtvis. I Evo 3D så finns det förstås, till skillnad från syskonet Sensation, även ett 3D-läge vilket fungerar precis som förväntat – det vill säga ja, det är 3D, men det imponerar inte speciellt mycket.

I musikapplikationen är det mesta sig likt från tidigare versioner av Sense. Den innebär en klar förbättring gentemot Androids ordinarie musikapplikation – i alla fall om man jämför med spelaren i Android 2.3 och tidigare. Även musikappen på Evo 3D kan spela upp musik lagrad på medieservrar och applikationen är indelad i flikar som går att scrolla mellan längst ner på skärmen – ett menysystem som är mycket vanligt i Sense överlag.

Evo 3D stödjer precis som Sensation MHL (HDMI genom microUSB-utgången) men tyvärr verkar det saknas USB OTG-stöd (On-the-GO) och vi har inte varit framgångsrika i att ansluta vare sig möss, tangentbord eller USB-minnen. Tråkigt.

HTC Watch


Att köpa en film är enkelt och kräver ett VISA eller Mastercard. Priserna varierar mellan 79 SEK och 129 SEK för äganderätt och omkring 30 SEK för att hyra en film. Vid hyrning av en film har användaren 24h på sig att se filmen från det att köpet genomförts. Tyvärr saknas information om upplösning på filmerna, men om vi ansluter telefonen till en TV så bedömer vi upplösningen till att kretsa kring 720p. För samtliga av de filmer vi hyrt samt köpt har det dessutom funnits svenska undertexter, vilket är väldigt viktigt för många.


Filändelsen på filmerna/tv-serien är för vår del okänd – ENY – och vi har inte hittat någon mediaspelare som kan hantera formatet. Mediainfo kan inte läsa filen. Det verkar således vara ett proprietärt/specifikt format för tjänsten i fråga. Köpta filmer går däremot utmärkt att flytta mellan HTC Watch-kompatibla enheter.

HTC Locations

HTC Locations är en navigationstjänst framtagen av HTC. Norden-kartor följer med förinstallerade på minneskortet och det finns möjlighet att ladda hem kartor för det stora flertalet av världens länder helt gratis genom applikationen. Vill vi däremot ha åtkomst till navigationstjänsten kostar det 45 kr för 30 dagar, 189kr för ett år eller 285 kr för obegränsad tillgång vad gäller Norden-kartorna. Hela Europa kostar 95, 379 respektive 469 SEK. Betalning sker med kreditkort (VISA, Mastercard) direkt genom applikationen och licenserna knyts till ditt HTC Sense-konto. Det går också att köpa till licens för trafikkameror för Europa (inkl Norden) som kostar 38kr för 30 dagar eller 99kr för 1 år.

Programmet har det mesta av den grundläggande funktionalitet vi förväntar oss av den här typen program, men saknar tyvärr mer avancerade funktioner och kan i vår mening inte konkurrera med tredjepartsprogram från Android Market som exempelvis Navigon eller CoPilot. Antalet funktioner är på tok för få och den som vill planera rutter och i detalj och justera hur färdväg beräknas etc. gör klokt i att satsa på en mer utvecklad tjänst.

Kontentan
För att avslutningsvis vara en smula kritisk, och det bör man väl vara som recensent, kan Sense 3.0 ibland kännas lite överbelamrat. Sense anammar stundtals vad man nästan får lov att kalla för maximalism: alla animationer, grafiska effekter och att de emellanåt försökt klämma in så mycket som möjligt, gör att gränssnittet ibland blir lite väl maffigt – och långsamt.

Deras ”extra allt”-approach illustreras kanske bäst av klocktemat för låsskärmen. Då visas inte mindre än tre klockor samtidigt på skärmen – det ser kanske häftigt ut och är roligare än en blank låsskärm, men samtidigt kan man ju undra vad för funktion tre simultana klockor fyller. Det fina i kråksången är emellertid att man naturligtvis inte behöver ha tre klockor om man inte vill: att valmöjligheter finns och att alternativen och mångfalden som erbjuds bara är trevligt.

Kameran

HTC Evo 3D                                                       LG Optimus 3D





HTC Evo 3D videoinspelning (720p)
httpvh://www.youtube.com/watch?v=MC2hgZGhpCw

HTC Evo 3D videoinspelning (3D – kan ej ses i 3D på vanliga skärmar)
httpvh://www.youtube.com/watch?v=gaI7y0QxFlY

LG Optimus 3D videoinspelning (720p)
httpvh://www.youtube.com/watch?v=ktHvmy4vEJQ

LG Optimus 3D videoinspelning (3D – kan ej ses i 3D på vanliga skärmar)
httpvh://www.youtube.com/watch?v=YM8mHos2eHs

Buggar och problem
I vanlig ordning så levererar HTC sina telefoner med en relativt problemfri mjukvara, och Evo 3D är inget undantag. Utöver ett och annat sporadiskt problem med GPS:ens precision då sikten är kraftigt skymd och en spontan omstart av telefonen så har Evo 3D tickat på som ett schweiziskt precisionsur, helt utan dramatik.

Batteritiden
Vid aktivt användande så drar Evo 3D precis som Optimus 3D ganska mycket batteri och vi gissar att det beror på 3D-skärmen. Även om inte 3D används så upplever vi att batteriet då skärmen är tänd dräneras betydligt snabbare än exempelvis Sony Ericsson Xperia Neo eller till och med HTC Desire HD och dess mindre batteri.

Även då telefonen har legat i standby, i flygplansläget, så töms batteriet på 4-5 dagar. Andra telefoner, som tidigare nämnda Xperia Neo, kan ligga i standby/flygplansläge långt över en vecka innan batteriet är dränerat. Detta har dock inte speciellt stor praktisk betydelse då de allra flesta laddar sin telefon varje natt.

Sammanfattningsvis konstaterar vi att batteritiden är klart sämre än konkurrerande telefoner utan 3D, men står sig väl mot den närmaste konkurrenten Optimus 3D som i regel förbrukar batteriladdningen i en ännu högre takt. Använder man telefonen flitigt så rekommenderar vi att man tar med sig en reseladdare så att man då tillfälle ges kan ”fylla på” batteriet.

Systeminformation


Som grafen ovan förtäljer så har Evo 3D hela 808 MB RAM över att leka med efter att bland annat grafikkretsen och radiodelen har tagit sitt. Den totala RAM-mängden är 1024 MB (1 GB) vilket är väl tilltaget och leder till en klart bättre prestanda då man ”multitaskar” (kör många program och aktiviteter samtidigt).

Skillnaden då vi jämför med Optimus 3D och dess 512 MB RAM är stor – där Optimus 3D ofta tvingas jonglera med det snålt tilltagna arbetsminnet genom att stänga av bakgrundsprocesser som exempelvis den egna launchern (”hemskärmen”) så har Evo 3D inte uppvisat några tendenser till detta. Vi kan utan vidare ha såväl webbläsare som Angry Birds, diverse SMS-konversationer och launchern inlästa i minnet samtidigt utan att arbetsminnet tar slut, vilket förstås innebär att det går på ett ögonblick att växla mellan de olika processerna.

Mängden utrymme för programinstallationer kan inte mäta sig med vad Samsung serverat i sin topptelefon Galaxy SII, men det är definitivt godkänt.

Mängden grafikminne uppskattar vi till omkring 200MB vilket är vad vi också förväntar oss från telefoner i premiumsegmentet – det vill säga enheter från omkring 4000 kronor och uppåt.

Spel, prestanda och grafer
Överlag presterar HTC Evo3D nära HTC Sensation, vilket naturligtivs inte förvånar då de som sagt bygger på samma plattform från amerikanska Qualcomm. Prestandan är godkänd även om enheten inte kan mäta sig med Samsung Galaxy SII i de allra mest grafikintensive delmomenten står den sig riktigt bra bredvid Optimus 3D. I valet och kvalet mellan Optimus 3D samt Evo 3D – sett ur ren prestandasynpunkt – finner vi inte tillräckligt stora skillnader för att den ena skulle vara ett bättre köp än den andra.







Sammanfattning
HTC Evo 3D är utan tvekan en kompetent telefon. Vi är dock kluvna inför 3D-tekniken som i våra ögon inte lever upp till hajpen. I jämförelse med Optimus 3D är 3D-skärmen på Evo 3D klart bättre, delvis tack vare en högre upplösning/skärpa men även på grund av bättre färgåtergivning. Betraktningsvinklarna är dock, gissningsvis på grund av den högre upplösningen, i 3D-läget ännu snävare och det vill till att man håller telefonen helt still och på precis rätt avstånd och i rätt vinkel – annars går den rätta 3D-effekten förlorad. I 2D-läget så är betraktningsvinklarna dock bättre än Optimus 3D, men Optimus 3D vinner i sin tur matchen vad gäller ljusstyrka och läsbarhet i fullt dagsljus.

Prestandan är det inget fel på och enheten presterar helt i klass med topptelefoner som Optimus 3D samt syskonet Sensation. Däremot kniper Samsung Galaxy S II fortfarande med god marginal prestandakronan i speciellt de delmoment som mäter grafikprestandan. Vad gäller flytet i gränssnitt och den fina multitaskingprestandan så tar Evo 3D, då den ställs mot Optimus 3D, med lätthet hem ronden, men även här får den se sig slagen av Samsung Galaxy S II.

Kameran är överlag bättre än den på Optimus 3D. Utöver bättre kontrast och en högre ljuskänslighet så finner vi att den också återger färger på ett mer korrekt vis. I 3D-läget gäller detsamma, men precis som på Optimus 3D saknar vi det verkliga djupet i bilderna vi tar. Vid närbilder kan det allt som oftast se rätt bra ut, men tar vi exempelvis landskapsbilder är 3D-effekten långt från lika påtaglig – eller ens noterbar.

Byggkvalitén är gedigen, men inte som på företagets så kallade unibody-telefoner där chassit till stora delar består av ett enda stycke metall. Vidare finner vi kameraknappen irriterande; dels eftersom den sitter lite löst och därmed skramlar en aning medan vi hanterar telefonen och dels för att den sticker ut så mycket att telefonen inte känns helt bekväm i handen.

Vi har inte erfarit några problem med ljudet på vare sig vår sida eller mottagarsidan vid samtal eller via musikuppspelning genom ett par hörlurar. Högtalaren på bakstycket av telefonen presterar däremot inte särskilt bra och påminner i detta hänseende om en lång rad telefoner från HTC som ex. Sensation samt Desire HD. Kopplar vi in ett par hörlurar är det däremot andra tongångar och det låter riktigt fint; något som också bekräftas av våra tester i Rightmark Audio Analyzer.

GPS-delen presterar bra men inte riktigt lika väl som i Optimus 3D. Vi har vid promenader i parkmiljöer ibland noterat att Evo 3D:s GPS under korta stunder kan tappa positionen och rapportera in en position som ibland är uppåt 100 meter fel, men detta sker dock relativt sällan och endast när sikten mot himlen är kraftigt begränsad. I stort sett fungerar GPS:en bra och endast den riktigt kräsne GPS-fantasten torde uppleva att Evo 3D inte räcker till.

HTC skickar i vanlig ordning med sitt tillverkarskal Sense som för var version som släpps får allt fler funktioner. Den versionen av Sense som följer med Evo3D sitter även i Sensation och sett till mjukvaran, utöver 3D-funktionerna, finner vi knappt någon skillnad alls dessa telefoner emellan.

Sammanfattningsvis – vad anser Swedroid om HTC Evo 3D? Lyckas de, precis som specifikationsbladet antyder, bräcka konkurrenten Optimus 3D? Svaret är kort och gott ja. Evo 3D är den bättre telefonen på en rad punkter, inte minst skärmen, kameran och rappheten/multitaskingen, vilket sammantaget gör att vi inte känner att vi behöver fundera speciellt länge på vilken vi föredrar. Optimus 3D har sina styrkor; en bättre GPS, en ljusstarkare/i dagsljus mer läsbar skärm och en rent allmänt behagligare känsla i handen, men detta räcker inte för att hålla Evo 3D – den nya 3D-kungen – stången.

HTC Evo3D är lämplig för dig som:
* Vill ta 3D-bilder och filma 3D-video med mobilen
* Vill ha en högpresterande telefon
* Vill ha ett fantastiskt videostöd via tredjepartsvideospelare som Dice Player
* Vill ha en komplett upplevelse direkt ur förpackningen (HTC Sense, Watch, Locations m.m.)

HTC Evo3D är inte lämplig för dig som:
* Vill ha bra batteritid
* Vill ha en tunn, nätt, lätt och smidig telefon
* Är priskänslig/ute efter maximal prestanda per krona



  • Anonym

    Bara jag som tycker att kvaliteten på filmerna är lite sådär? EVO såg rätt oskarp ut eller så är det mina ögon som har sett bättre dagar :P LG är lite bättre där med båda såg lite ”kassa” ut för att kvaliteten de bör kunna leverera?

  • Theodor

    Ser lite fnasigt ut på ”Textinmatningen” där det står ”…testar Sensation”, men annars tycker jag att det hela var bra :)
    Dock aldrig varit intresserad av 3D, och blev det inte nu heller.

  • jiower

    Hm, en 170 grams kloss med kraschande flash och strulande textinmatning och gps som inte ens hänger med när man går omkring utomhus? Ja, jag förstår verkligen varför folk köper de här kinalurarna…

  • Anonym

    @jiower

    KÖr du själv med en buggig LG måntro?

  • Anonym

    Har den inte Qualcomm MSM8660?

  • Cobble

    ”Vad gäller flytet i gränssnitt och den fina multitaskingprestandan så tar Evo 3D med lätthet hem ronden.”

    Tycker ni på allvar att gränssnittet flyter bättre på Evo 3D jämfört med S2? Min Galaxy S (ja, Galaxy S) flyter bättre än polarnas Evo 3D. Det hackar när man bläddrar bland hemskärmar osv på HTCn. Känns bra för mig som köpte min Samsung för hälften så mycket pengar!

  • http://gatsten.wordpress.com/ peter

    Ontopic: Inte så intresserad av en 3dlur men kul med nya produkter ändå. Är även ett fan av HTC’s byggkvalitet och vill gärna köpa deras lurar. Två saker får mig dock att fundera över nästa inköp. Dels HTC’s usla batteritid men även deras priser. De är inte längre så långt framför konkurenterna att de kan ta sådana fantasipriser. Vore kul om de anpassade sig efter andra tillverkare på mina båda punkter…

    Offtopic, kind of: Jag hastade bort till market och köpte diceplayer då jag länge saknat ngn spelare för .mkvfiler. La över en 720p på cirka 650mb som den utan problem spelade upp. (helt underbart:) Mitt nästa steg var att dra över en film på cirka 5,5gb, också i 720p. Då strejkade luren och klagade på filsystemet (fat32?) Kan man inte föra över vanliga spelfilmer i större storlekar?
    Tacksam för svar och hjälp:)

    Edit: Googlade och det är tydligen inget man kan göra något åt. Det tycker jag faktiskt är ganska anmärkningsvärt:( Är det någon som vet om kommande Androidversioner kanske får stöd för NTFS på minneskorten?

  • Erik

    Verkar väl vara ok men SGS2 är fortfarande oslagen (minus 3D:n så klart)

  • GooGleye

    @Cobble

    Nu är det så att ”flytet” självklart jämfördes med Optimus 3D…

  • Rob

    Ointressant modell för den som inte vill ha 3D…..Ful, stor, klumpig, tung, dyr………

  • svartlock

    @peter
    Fat32 kan inte hantera filer över 4Gb.
    Splitta filmen så lär det nog fungera bra.

  • http://gatsten.wordpress.com/ peter

    @svartlock

    Tack för svar Svartlock. Det var det jag kom fram till också. Surt. Kan bara hoppas det kommer ngn lösning på detta. Splitta filmer.. med vad gör man det?

    mvh Peter

  • Sgt. Stinger

    Det jag inte fattar är att det sitter 4 GiB flashminne i HTC evo 3d, men man har bara tillgång till lite drygt en GB. Hur fan kan HTC få upp android till att ta nästan 3 GB utrymme?

  • Cobble

    @GooGleye
    ”Prestandan är det inget fel på och enheten presterar helt i klass med topptelefoner som Optimus 3D samt syskonet Sensation. Däremot kniper Samsung Galaxy S II fortfarande med god marginal prestandakronan i speciellt de delmoment som mäter grafikprestandan. Vad gäller flytet i gränssnitt och den fina multitaskingprestandan så tar Evo 3D med lätthet hem ronden.”

    Optimus 3D nämns aldrig specifikt som den mobil de jämför med. Börja gärna läsa från andra meningen, det står klart och tydligt att S2 kniper prestandakronan och därefter nämner man attt flytet däremot är bättre hos Evo 3d.

  • http://www.swedroid.se/ manny

    @Cobble
    Helt riktigt, korkat formulerad mening från vår sida. Texten är uppdaterad och vi förtydligar vad vi menar (att Evo 3D lätt slår Optimus 3D vad gäller flytet, men att Samsung Galaxy S II fortfarande regerar).

  • Stab

    @Sgt. Stinger

    Hatar detta med android, man läser att en lur kommer med 8 eller 16 gig osv, men du kan bara använda 1-2 gig för appar. Det är såååå uselt. Man ska inte behöva flytta runt appar mellan internminne och sd kort osv. Där är iphone helt överlägset.

  • Stab

    peter :
    @svartlock
    Tack för svar Svartlock. Det var det jag kom fram till också. Surt. Kan bara hoppas det kommer ngn lösning på detta. Splitta filmer.. med vad gör man det?
    mvh Peter

    Rapportera inlägg

    0

    Slutar att titta på hd filmer på en skärm som inte är hd?

  • http://www.swedroid.se/ manny

    @Stab
    Jag hoppas och tror att vi i ICS får se samma typ av partitionering som i Honeycomb – det vill säga att hela lagringsminnet kan användas för appinstallationer om man så vill, precis som på iPhone. Användaren bestämmer själv, inte tillverkaren/Android.

  • Sgt. Stinger

    manny :
    @Stab
    Jag hoppas och tror att vi i ICS får se samma typ av partitionering som i Honeycomb – det vill säga att hela lagringsminnet kan användas för appinstallationer om man så vill, precis som på iPhone. Användaren bestämmer själv, inte tillverkaren/Android.

    Rapportera inlägg

    0

    Det lär ju bli så, ICS ska ju vara en sammanslagning av tablet och telefonoperativ, så om de inte tar med en så basic funktion blir jag förvånad…

  • Janne
  • http://crazyrobban.com crazyrobban

    Har inte testat Evo 3d, men jag gick från LG Optimus 3D till Sensation och snacka om att jag är bra mycket mer nöjd nu. LG:n var skräp i jämförelse. Nu har jag visserligen rootat min lur, men något lagg mellan hemskärmarna, det har jag inte.

  • soderkvist

    Stab :

    peter :
    @svartlock
    Tack för svar Svartlock. Det var det jag kom fram till också. Surt. Kan bara hoppas det kommer ngn lösning på detta. Splitta filmer.. med vad gör man det?
    mvh Peter
    Rapportera inlägg
    0

    Slutar att titta på hd filmer på en skärm som inte är hd?

    Rapportera inlägg

    0

    Tanken är nog att filmen ska visas på en tv.

  • DanneD

    LOL!!! Bara 5 megapix?!? Min gamla Sony-Ericsson från 2009 har 12 megapixel!!!
    och det här ska vara en kamera mobil,,,,,suck!

  • Andreas

    @DanneD

    Megapixlarna gör inte allt. det är optiken som räknas :)

  • Joakim

    DanneD :
    LOL!!! Bara 5 megapix?!? Min gamla Sony-Ericsson från 2009 har 12 megapixel!!!
    och det här ska vara en kamera mobil,,,,,suck!

    Rapportera inlägg

    0

    Megapixel bestämmer inte kamerans kapacitet…… Suck!

  • WoooT

    Jag saknar den klassiska videotestet där ni kör ett videoklipp tills telefonen ger upp.

  • Abbe

    @DanneD

    Det är ingen kameramobil, det är en 3D-mobil med dubbla kameror. Sen säger inte MP-talet allt. Dagens 8Mpix Exmor R slår lätt din Satio. Och ditt symbian+resistiv skärm är dessutom nästintill oanvändbart segt som smartphone.

  • Oscar

    @svartlock
    Kul att dom fortfarande kör med FAT32 äldsta filsystemet ever,2011 borde dom köra med NTFS med tanke på att filer och lagring osv blir större och för billigare peng vilket resulterar i att folk köper det.

  • Abbe

    @Oscar
    Vad menar du med ”dom”? ”Alla” i så fall. FAT32 är standard och kompatibelt med i princip allt. NTFS kommer du aldrig se då det inte är gjort för flash-minnen. Efterföljaren är exFAT, men stödet är fortfarande begränsat utanför PC/Mac-miljö. Än så länge finns inga ordentliga öppen källkods-drivisar till Linux så vitt jag vet.

Aktuellt


Sony Xperia Z3 och Z3 Compact recenseras nu av Swedroid. Här är vår första titt!

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Alpha
Sony Xperia Z2
Samsung Galaxy Note 3
OnePlus One
Samsung Galaxy S4
Asus Google Nexus 7 2013
Asus Google Nexus 7

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS