Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Recension:Test av Motorola RAZR

Postat:
17:19 - 2011-11-20
Skribent:
Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
Tillverkare: Motorola Modell: RAZR XT910 Operativsystem: Android 2.3.5/Gingerbread med MOTOBLUR Tillgänglighet: I butiker, eXpansys Pris: Från cirka 5 500 kronor inklusive moms Hemsida/specifikationer: Motorola, GSMArena

Introduktion
Även om den amerikanska tillverkaren Motorola länge har varit en stor spelare på androidmarknaden så har vi här i Sverige inte sett mycket av av dem. Detta beror förstås på att Motorola för många år sedan, på grund av sviktande försäljning, helt och hållet drog sig ur den svenska mobiltelefonimarknaden.

Under 2011, efter en hel del framgångar under 2009 och 2010 då företagets androidsatsning påbörjades, så gjorde Motorola dock comeback på den svenska marknaden. Efter Defy+ så är RAZR den blott andra nya motorolatelefonen att göra entré via officiella kanaler här i landet.

Namnet RAZR anknyter till Motorolas storsäljande RAZR-serie från tidigt 00-tal och även om det kan vara svårt att se några egentliga likheter med nya RAZR och telefonerna som gjorde RAZR-serien berömd så har de åtminstone en sak gemensamt: de är tunna, mycket tunna. Namnet RAZR läses som ”razor”, vilket översätts till ”rakblad”, och anspelar förstås på modellseriens tunnhet.

RAZR levereras med en 4.3 tum stor Super AMOLED Advanced-skärm med qHD-upplösning (540×960 pixlar), en dubbelkärnig processor på 1.2 GHz och grafikkretsen PowerVR SGX540, som vi även återfinner i en lägre klockad version i bland annat Samsung Galaxy S. Vidare har enheten fått gott om RAM, 1 GB, och ett rejält tilltaget batteri på 1780 mAh. Allt detta har Motorola lyckats klämma in i en enhet som är blott 7.1 millimeter tjock – huvudänden undantagen.

Vi kommer i vanlig ordning att under testperioden låta telefonen genomgå såväl en rad syntetiska så kallade ”benchmarktest” som mycket real world-användande, där vi använder telefonen precis som vanligt – fast betydligt intensivare än normalt – för att förhoppningsvis kunna svara på om RAZR är telefonen för just dig eller om du rekommenderas lägga dina pengar på en annan modell.

SpecifikationerMotorola RAZR
Mått (B x H x D)68.9 x 130.7 x 7.1 mm
Vikt127 gram
Skärm och upplösning4,3", 540 x 960 pixlar (WVGA) @ 60Hz (vsync:on), 256 PPI, Corning Gorilla Glass
PaneltypSuper AMOLED advanced (PenTile)
DigitizerN/A
System-on-a-chipTexas Instruments OMAP 4430
CPUDual Core ARM Cortex A9 @ 2x1,2GHz
GPUImagination PowerVR SGX 540
RAM1GB (924MB tillgängligt för OS)
Inbyggt minne (NAND)16GB varav 8,2GB reserverat för SD-kortpartitionen och 3,8GB för appinstallationer
Batteri / batteritid1 780 mAh, 304h stand-by (3G), 9h 20 min taltid (3G)
Bakre kamera8 MP (3264x2448 pixlar) med LED-lampa, AF, videosinpelning upp ill 1080p@30fps eller 480p@120fps (720x480)
Främre kamera1,3 MP med stöd för videoinspelning
AnslutningarmicroSIM, micro-HDMI (1,4), micro-USB, 3,5mm stereoutgång, microSD(HC)-kortplats
KnapparFront (från vänster till höger): Meny, hem, bakåt, sök. Högersidan: Volym, kamera. Ovansidan: ON/OFF
Nätverk/kommunikationHSDPA, 14,4 Mbit/s ; HSUPA, 5.76 Mbit/s, Wi-Fi 802.11 b/g/n ual band, DLNA, Wi-Fi hotspot, Bluetooth A2DP 4.0+EDR, A-GPS
Sensorer3-axis accelerometer, 3-axis gyroscope, Digital compass, Proximity sensor, Ambient light sensor, Barometer
OS / GränssittAndroid 2.3.5 / Gingerbread med MOTOBLUR
Codec-stödMP4, DivX, XviD, H.264, H.263, WMV, MP3, WAV (PCM), AAC+, OGG, WMA,
Butikspremiär~2011-11 (Prisjakt)
ÖvrigtLjusdiod (RGB) i fronten. Vattenavstötande ytbehandling på både chassi och PCB/kretskort (nano coating)

I kartongen

Motorola RAZR levereras i en vit och röd kartong som känns gedigen och har hyggligt kompakta yttermått, vilket förstås är gynnsamt för miljön. När kartongens lock lyftas av så möts man som vanligt numera av telefonen, inslagen i skyddsplast, i ett eget fack allra längst upp.

Under det övre facket finner vi övrigt innehåll vilket inte bjuder på några större överraskningar utöver att batteri och ett MicroSD-kort saknas. Detta förklaras av att batteriet är inbyggt i telefonen och att den levereras med ett inbyggt lagringsminne på 8 GB, varav just 8 GB för ovanlighetens skull finns tillgängligt.

Innehållet i vår kartong är som följer:

* Motorola RAZR (svart)
* Laddadapter med USB-utgång (5.1V, 850mA)
* Batteri (1780 mAh – inbyggt)
* Trådburet stereoheadset med svarsknapp (ej mediakontroller)
* USB -> microUSB-kabel (ca 1 meter)
* Dokumentation

Vi kan i vanlig ordning inte garantera att innehållet i vår kartong exakt motsvarar innehållet i kartonger från andra återförsäljare och operatörer, så om kartongens innehåll är av stor vikt så råder vi er att kontrollera med återförsäljaren innan köp.

httpvh://youtu.be/GqpRV9Yoris

Tillbehör
Motorola erbjuder troligtvis det största utbudet av tillbehör i dagsläget bland samtliga av androidtillverkarna. I utbudet finner vi allt från en rad olika typer av dockningsstationer med eller utan skärm till en innovativ fjärrkontroll.

Lapdock 500 respektive 100 har en 10.1″ (1366 x 768 px, 5h batteritid) respektive 14″ (1366×768 px, 7h batteritid) och har stöd för Motorola Webtop, vilket för den delen också gäller HD-dockan med HDMI-utgång samt 3 USB-portar. Webtop har inte särskilt mycket gemensamt med Android annat än Linux-kärnan eftersom det bygger på den populära Linux-distributionen Ubuntu. Ansluter användaren enheten till någon av dockorna startar Webtop per automatik och erbjuder en mer desktopvänlig upplevelse med tillgång till bland annat Firefox i en fullfjädrad Linux-version. I videon här framgår det tydligare hur Webtop ser ut och fungerar.

Motorola Smart Controller är ett kapitel för sig och är tänkt att fungera som en fjärrkontroll när telefonen befinner sig utom räckhåll – exempelvis ansluten till en TV-apparat. Enheten är utrustad med en touchpad, gyroskop samt accelerometer som låter användaren manövrera i mjukvaran genom att vifta på enheten. Därutöver har den en mikrofon samt högtalare som möjliggöra röstsamtal och ger samtidigt stöd för röstkommandon. Det finns med andra ord ingen anledning att resa sig från soffan med en Smart Controller i närheten.

Utseende, byggkvalité och konstruktion

Vad som är snyggt eller fult är som alltid en fråga om tycke och smak, men då vi har visat upp telefonen för människor i vår omgivning så har omdömet vad gäller enhetens design varit mycket gott. Fronten täcks till 100% av ett stycke glas vilket ramas in av en mörkt kromad ram och centrerat i överkant på fronten sitter en silvrig Motorola-logga snyggt placerad.

httpvh://youtu.be/lh6qARr8Yo4

Telefonens ram består av metall vilket ger en riktigt robust konstruktion i kombination med bakstycket som består av kevlarfiber samt glasskärmen av Gorilla Glass.

Tack vare materialvalet på bakstycket så känns RAZR riktigt bra under fingertopparna och erbjuder dessutom ett fint grepp, men på grund av telefonens bredd och tunnhet så ligger den inte riktigt lika bekvämt i handen som lite tjockare enheter, som exempelvis HTC Desire HD. Bredden och tunnheten leder till att enhetens bakstycke sällan eller aldrig vidrör handflatan då man håller i den.

Till ovanligheterna hör att praktiskt taget alla delar av telefonen inklusive innanmätet med tillhörande kretskort etc. är behandlat med ett vattenavstötande nanoskikt. Detta medför ett bättre skydd om telefonen kommer i kontakt med vätska, men innebär för all del inte att telefonen är vattentät.

Material- och byggkvalité håller hög standard och vi kan inte framkalla mer än ett svagt knäppande då vi försiktigt bryter och bänder på enheten. Motorola har här lyckats mycket bra, även om kvalitén inte riktigt når upp till HTC-standard om vi tillåts jämföra med lite tjockare enheter. I den här storleksklassen har vi till dags dato inte testat en telefon som är mer styv än RAZR, i förhållande till chassits tjocklek.

EnhetSkärm (tum)Bredd (mm)Höjd (mm)Minsta djup (mm)Största djup (mm) Vikt (gram)Batteri (mAh)
Motorola RAZR4.368.9130.77.110.551271780
Samsung Galaxy S Plus464.2122.49.9121191650
Samsung Galaxy S464.2122.49.9121181500
Samsung Galaxy S II4.366.1125.38.4910.41161650
SE xperia arc4.2631258.710.71171500
HTC Sensation4.365.4126.111.311.31481520
Google Nexus S463123.910.8814.61291500
Samsung Galaxy Note5.382.95146.859.6510.051782500

Tyvärr har skärmen en i sammanhanget ovanligt bred ram. I tabellen ovan där de för närvarande mest populära high end-telefonerna syns är RAZR bredvid den 5,3″ stora Galaxy Note bredast på marknaden.

Knappsats, styrdon och anslutningar 


På telefonens front, nedan skärmen, finner vi i vanlig ordning, åtminstone fram till och med Android 2.3/Gingerbread, ett antal kapacitiva knappar (”touchknappar”). Från vänster till höger finner vi: Meny, Hem, Tillbaka och Sök. Dessa knappar svarar precis som skärmen i sig mycket bra och de missar sällan våra tryck. Strax nedan de kapacitiva knapparna finner vi ett litet hål för samtalsmikrofonen.

På enhetens vänstersida saknas knappar, men i nederkant sitter en liten lucka som döljer MicroSIM- och MicroSD-slottarna. På telefonens högersida sitter i överkant strömknappen – en placering som vi på Swedroid skarpt ogillar då vi regelbundet kommer åt den av misstag – och strax nedan denne finner vi en mycket liten volymknapp. Strömknappen sticker ut lagom mycket och är lätt att känna sig fram till i fickan, medan volymknappen dessvärre är lite mer svårlokaliserad. Känslan och motståndet i båda dessa knappar är dock bra och man känner ett tydligt ”klick” då de trycks in.

I huvudänden finner vi från vänster till höger följande anslutningar; Micro-HDMI, Micro-USB och en 3.5mm-utgång för hörlurar, alla lätt åtkomliga och utan luckor. Telefonens fotände saknar helt och hållet såväl knappar som anslutningar.

På telefonens baksida finner vi i den betydligt tjockare huvudänden en kameralins och tillhörande LED-blixt samt den yttre högtalaren. Allra längst ner på baksidan sitter den sekundära mikrofonen för ljudupptagning vid videoinspelning samt reducering/filtrering av bakgrundsbrus vid telefonsamtal.

Mottagning och datahastigheter
Via 3G/HSxPA så har mottagningen varit godkänd och har inte resulterat i några som helst problem med avbrutna samtal eller låg hörbarhet annat än på platser där vi vet att mottagningen är usel. Där konkurrerande telefoner har fungerat bra har även RAZR fungerat bra, och vice versa.

Som tabellen nedan illustrerar ser vi tecken som tyder på att RAZR har en högre känslighet än Samsung Galaxy S II vad berör radiodelen. Vad gäller mottagningen via Wi-Fi så kan vi inte notera några större skillnader mellan Samsung Galaxy S II och RAZR – båda presterar godkänt och håller kontakten med routern väl.

EnhetPlacering3G dB (-dBm) asuWiFi 802.11g (-dBm)
RAZRSkrivbord771860
SGS IISkrivbord811449
RAZRDiskbänk (aluminium)751979
SGS IIDiskbänk (aluminium)791770
RAZRMarmorplatta771883
SGS IIMarmorplatta831575
Datahastigheterna via 3G/HSxPA är som väntat goda och RAZR har inga som helst problem att maxa vårt ”Turbo 3G”-abonnemang, vilket innebär 5-6 Mbit/s vid nedladdning och strax över 2 Mbit/s vid uppladdning. Radiodelen i RAZR är specificerad till att vara god för 14.4 Mbit/s ner och 5.76 Mbit/s upp, så att vi maxar vårt abonnemang är ingen överraskning.

Då vi mäter maxhastigheterna via Wi-Fi, genom vår lokala FTP-server, så blir vi dock besvikna. Av oförklarliga skäl så stannar maxhastigheten utöver en kort peak under överföringens första 10 sekunder på strax under 20 Mbit/s (2,2 – 2,4 MB/s) både upp och ner hur vi än trixar med kanaler och Wi-Fi-protokoll. Andra telefoner, som exempelvis LG Optimus Black och Sony Ericsson Xperia ray, maxar över 30 Mbit/s i båda riktningarna och Tegra 2-enheter som LG Optimus 2X och Acer Iconia maxar 40 Mbit/s i båda riktningarna.

Vi misstänker att Motorola, för att hålla värmeutvecklingen i det extremt tunna chassit nere, har begränsat den maximala överföringshastigheten. Vi vet att andra telefoner med betydligt tjockare chassin kan bli väldigt varma vid stora och snabba filöverföringar, och med ett tunt chassi som RAZR:s så kan det innebära stora problem.

Oavsett vad som ligger bakom den svaga Wi-Fi-prestandan så kan vi konstatera att större filöverföringar mellan dator och telefon bör göras med USB-kabel snarare än trådlöst, vilket olyckligtvis innebär en hel del mer krångel, inte minst för oss som gärna undviker sladdar och kablar.

Ljudegenskaper
Ljudkvalitén vid telefonsamtal via 3G är god och vare sig vi eller motparten upplever att det är svårt att höra eller göra sig hörd. Den sekundära mikrofonen filtrerar effektivt bort bakgrundsbrus, men når inte riktigt upp till samma klass som Samsung Galaxy S II då vi befinner oss utomhus i kraftiga vindar.

Maxvolymen på telefonhögtalaren, vid telefonsamtal, är bättre än i Samsung Galaxy S II vilket innebär att RAZR presterar mycket bra och levererar ett högt och tydligt ljud, vilket gynnar de med nedsatt hörsel och de som ofta befinner sig i bullriga miljöer. Den externa högtalaren presterar även den bra och även om ljudet upplevs som aningen vasst så är maxvolymen god och RAZR knäpper återigen Samsung Galaxy S II på näsan.

Motorola RAZR – inspelning från samtalshögtalaren på fronten med 100% ljudvolym

Samsung Galaxy S II – inspelning från samtalshögtalaren på fronten med 100% ljudvolym

I ljudklippen ovan har vi placerat telefonerna i ett stativ med drygt 2cm avstånd från samtalshögtalarelementet på fronten till mikrofonen – Blue Microphone Yeti – som vi använt för att genomföra inspelningen. Testet tjänar i huvudsak till att ge en indikation kring hur ljudet i en telefon står sig mot en annan. Lyssna och bedöm själv.

Motorola RAZR – inspelning från högtalaren på telefonens bakstycke med 100% ljudvolym

Samsung Galaxy S IIRAZR – inspelning från högtalaren på telefonens bakstycke med 100% ljudvolym

Vidare placerade vi telefonerna med baksidan uppåt på en plan yta med omkring 50cm avstånd till mikrofonen och spelade därefter upp ett par ljudklipp. Även här noterar vi att RAZR spelar en hel del högre än vad Samsung Galaxy SII är kapabel till. Vi upplever dock ljudet som något vassare på RAZR och mindre balanserat än på Samsung Galaxy S II.

Det medföljande trådburna headsetet med öronmusslor (ej så kallade ”in ear”-lurar) håller riktigt låg kvalité för en telefon i den här prisklassen. Den som lyssnar mycket på musik eller ofta talar i telefon via headsetet rekommenderas starkt att investera några hundralappar i ett ordentligt headset – det medföljande duger inte på långa vägar.

Ljudkvalitén via 3.5mm-porten upplever vi som bra i förhållande till exempelvis Nexus S som blivit något av en favorit på redaktionen i just detta hänseende (förvisso med lite hjälp utav Voodoo Control) och som snäppet vassare än vad Samsung Galaxy S II presterar. Om vi lämnar de medföljande hörlurarna därhän och i stället växlar mellan ett par AKG 420 samt Monster Beats Tour (in-ear) kommer ljudet till sin rätta. Till en början blir vi dock besvikna och finner bland annat basen överdriven, men det visar sig att musikspelarens equalizer är aktiv i telefonens standardkonfiguration. Stänger vi av alla digitala filter får vi en mer neutral och välbalanserad ljudbild. Ljudvolymen är godkänd, men i jämförelse med bättre dedikerade Mp3-spelare saknas samma kraft som gör lyssning i även tungdrivna högtalare till en fröjd.

I detta moment ansluter vi telefonen till en 3,5mm stereo-y-adapter som vi in sin tur ansluter till dels line-in-ingången på ett Audigy XiFi-ljudkort i en dator bakom en UPS samt till ett par AKG 420-hörlurar (32 ohm, 125 dB/mW). Vi spelar därefter upp ett ljudklipp som vi i sin tur spelar in och analyserar med hjälp av mjukvaran RightMark Audio Analyzer.

I grafen ovan illustreras frekvensomfånget som anger med vilken exakthet ljudfrekvenserna återges – speciellt intressant är intervallet mellan 20Hz till 20KHz eftersom människan hörsel sträcker sig mellan dessa frekvensband. Idealkurvan är i det här fallet helt plan och ligger på +0dB. Motorola RAZR presterar ett resultat som är något vassare än Samsung Galaxy S II och relativt nära Nexus S. Resultatet är inte perfekt, men fullt godkänt i jämförelse med flertalet Android-telefoner.

RMAA (complete test)RAZRSGS IINexus SXperia arc
Frequency response
(40 Hz -15 kHz), dB:
+1.04, -0.42+1.39, -0.52+0.55, -0.26+2.48, -1.02
Noise level, dB (A):-85.0-83.7-85.3-84.5
Dynamic range, dB (A):84.783.985.084.4
THD, %:0.00430.00430.0830.191
IMD + Noise, %:0.7220.8920.5010.458
Stereo crosstalk, dB:-54.3-61.8-58.6-53.3
Ljudnivån ligger enligt RMAA på 85 dB och endast Nexus S presterar ett bättre resultat bland referenstelefonerna. Övriga delmoment ser mycket bra ut med undantag för stereo crosstalk/ljudläckage vänster- respektive höger ljudkanal emellan. Här hamnar RAZR efter både Samsung Galaxy S II samt Nexus S och presterar endast strax bättre än Xperia arc. Vid lyssning kan vi dock inte påstå att detta är något som vi märker av ens i ett par bättre hörlurar.

GPS / Glonass och positionering
Motorola RAZR är den första telefon Swedroid testat med stöd för det ryska satellitsystemet för positionsbestämning – Glonass – som är helt och hållet fristående från USA:s Global Positionining System (GPS). Till skillnad från GPS är Glonass speciellt framtaget för att ge bättre täckning över det norra jordklotet, vilket inte är så konstigt med tanke på att 45 procent av rysslands territorium ligger ovanför polcirkeln, varför systemet också i teorin bör innebära bättre täckning för oss nordbor.

I programmet ”GPS Test” ser vi dock inte en enda satellit som verkar vara unik för RAZR utan samma satelliter dyker upp även för Samsung Galaxy S II och samma mönster upprepar sig i en rad andra liknande program. Vidare hittar vi inget som säger att telefonen skulle vara utrustad med Glonass enligt Motorolas officiella specifikationsblad för vare sig RAZR eller Droid RAZR (USA-modellen). Under den svenska presentationen av RAZR framgick det motsägelsefullt nog att telefonen till trots skulle ha stöd för Glonass vilket både specifikationerna på GSMarena samt Phonearena gör gällande. Vi får helt enkelt återkomma med ett definitivt besked från Motorola framöver.


Visa Moto RAZR vs SGS II walking på en större karta

Ovan har vi tagit en promenad i litet tuffare terräng under täta trädkronor samt under en och annan bro. Rutten är inspelade genom verktyget Google MyTracks och under testets gång har vi stängt av hjälpmedel som positionering genom datanätverk som 3G/WiFi samt sensordata . Den röda linjen representerar Motorola RAZR och den blå linjen Samsung Galaxy SII.

Den enhet vi bedömer mest trogen vår faktiska rutt är Samsung Galaxy S II som rapporterar 3,27 km medan RAZR emellertid rapporterar 3,57 km. Skillnaden är ovanligt stor för det här testet och beror till största del på att RAZR ungefär halvvägs in vid ett flertal tillfällen tappar positionen – främst vid Höje å – vilket leder till en stundvis förfärligt krokig rutt.

Samsung Galaxy S II vs RAZR efter en cirka 12 km lång biltur

Eftersom RAZR som sagt uppges vara utrustad med Glonass bestämde vi oss för ovanlighetens skull att ta med telefonen på en biltur. Rutten var enligt bilens färddator ca 12 km lång (vi stannade precis när mätaren slog om) medan RAZR uppgav 11,7 km och Samsung Galaxy S II 11,77 km.


Visa Moto RAZR vs SGS II på en större karta

Av kartan ovan kan vi än en gång konstatera att Samsung Galaxy S II är mer trogen vår faktiska rutt. Till en början tolkar exempelvis RAZR rutten som att vi kör på fel sida av vägen. I rondellen tappar RAZR en aning och om vi får tro MyTracks har vi vid ett tillfälle kört rakt ut gräset.

I bilen är skillnaden så liten de tu enheterna emellan, cirka 80 meter, att det praktiskt taget gör till eller från medan det under mer besvärliga förhållanden, som i vårt första test ovan, verkar tala till större fördel för Samsung Galaxy S II. Enheterna hittar GPS-position ungefär lika snabbt och redogör likaså för en likartad noggrannhet inom likartad tidsrymd enligt applikationen GPS Test.

Bildskärmen och digitizern

Den 4.3 tum stora skärmen med qHD-upplösning (540×960 pixlar – ”Quarter HD”) är av så kallad Super AMOLED-typ och har därmed ett subpixelmönster kallat ”PenTile”. Det här mönstret har fått utstå en hel del spott och spe de senaste åren då det har en lägre reell upplösning än skärmar av den mer traditionella RGB-typen.

Konsumenter med skarpa ögon noterar genast att skärmelement som text och ikoner inte ser lika skarpa ut som på RGB-skärmar. Frågan vi naturligtvis ställer oss är om den lite högre upplösningen på RAZR, 540×960 pixlar, är nog för att maskera PenTile-mönstrets oskärpa.

Svaret är dessvärre nej. Då vi startar telefonen för första gången kan vi genast konstatera att även om RAZR:s högre qHD-upplösning är bättre än exempelvis Galaxy S och dess WVGA-upplösning på att maskera PenTile-mönstret så är det ändå klart noterbart och inget man kan missa ens om man vill. Text är på sedvanligt PenTile-manér lite oskarp och inte minst röda fält upplevs som väldigt pixliga – som ett schackbräde med röda och svarta rutor.

Det råder ingen tvekan om att Super AMOLED-skärmen bygger på en PenTile-matris

Om man vet med sig att man är osedvanligt känslig mot ”PenTile-effekten” så kan detta vara en dealbreaker, men för de allra flesta så är detta ett icke-problem.

I övrigt är skärmen en trevlig bekantskap även om den bleknar aningen i en direkt jämförelse med Samsung Galaxy Note, både vad gäller färgåtergivning och betraktningsvinklar. Ställd mot LCD/TFT-skärmar, som exempelvis den finfina skärmen i LG:s Optimus Black, så visar dock RAZR att Super AMOLED Advanced-skärmen håller en mycket hög klass. Inte minst vad gäller svärta och betraktningsvinklar så visar RAZR framfötterna och mer eller mindre förintar konkurrenter med LCD-skärmar.

Läsbarheten i dagsljus är acceptabel, men skärmen reflekterar lite mer ljus än Galaxy Note och Galaxy S II. Ii uppskattar att den maximala ljusstyrkan ligger ungefär mitt emellan Note, som är aningen ljussvagare, och Samsung Galaxy S II.


Digitizern, det pekkänsliga ytskiktet, håller en standard som vi under 2011 har kommit att förvänta oss av telefoner ur det här prissegmentet – det vill säga bra nog för att vara så bra att det inte längre spelar någon större roll vilka siffror vi mäter upp. Skärmen svarar snabbt och med hög precision på våra tryck och vi behöver sällan trycka mer än en gång.

Vi mäter med appen Input Benchmark upp 56 Hz i uppdateringshastighet vilket innebär att pekskärmen läser av våra tryck och rörelser 56 gånger per sekund. Vi mäter även upp maximalt 10 samtidiga pekpunkter, vilket i praktiken innebär en obegränsad multitouchkapacitet. Hur vi än försöker röra fingrarna i komplicerade mönster där pekpunkternas axlar korsas så lyckas pekskärmen spåra våra rörelser perfekt.

Allt som allt så är skärmen en klart godkänd bekantskap, men PenTile-mönstret i kombination med en måttlig pixeldensitet drar ner betyget en smula.

Mjukvaran
MOTOBLUR som Motorola valt att kalla sitt androidskal innehåller en hel del 3D-effekter för framför allt hemskärmen. Tyvärr är flytet inte i närheten av vad vi erfar från exempelvis Sony Ericssons senaste generation telefoner. För det första lägger vi knappt märke till 3D-effekten om vi inte scrollar mycket långsamt mellan hemskärmarna och hoppar vi frenetiskt mellan dem erfar vi en påtaglig tröghet.

Funktionsmässigt är det ingen större uppgradering från ”Pure Google-versionen” av Android utöver hanteringen för placeringen av widgets och ikoner på hemskärmen, som faktiskt blivit förbättrad. Den svenska översättningen med slang som ”Appar” i inställningsmenyn lämnar också mycket att önska.

Överlag är vi inte särskilt glada i MOTOBLUR som vi uppfattar som stelt och funktionsfattigt. Faktum är att det blir storseger till fördel för Samsung med TouchWiz, men kanske främst för HTC med Sense och Sony Ericsson med UX, som vi finner långt mer funktionellt samtidigt som flytet också är bättre. Motorola har mycket att jobba på inför Ice Cream Sandwich/Android 4.0-uppdateringen. Huruvida gränssnittet är snyggt eller inte lämnar vi upp till er läsare att avgöra.

På plussidan är det värt att nämna att RAZR är en del av den så kallade 18-månadersplanen vad gäller androiduppdateringar, även om Motorola precis som alla andra tillverkare inte vill/kan gå in i detalj på när och vilka modeller som kan uppdateras, eller hur länge hårdvaran anses vara kompatibel med nyare androidversioner.

While we can’t comment specifically on timings for an upgrade for Motorola RAZR, Motorola Mobility has committed to providing timely upgrades to devices for 18 months after launch.

Hemskärm/Launcher

Låsskärmen ger oss möjlighet att direkt komma åt kameran. Tyvärr går det ej att byta ut denna genväg mot något annan.

Antalet hemskärmar uppgår till fem stycken utan möjlighet att öka till fler. De fyra genvägarna i foten av hemskärmen går att byta ut till valfritt program med undantag för ”Apps-ikonen”.

Precis som HTC och Samsung erbjuder Motorola en översiktsvy där samtliga hemskärmar går att se på en och samma gång. Den är dock ovanligt krånglig att komma åt. Vi kan endast nå den från huvudskärmen genom att trycka på hemknappen – den mer traditionella pinch zoom-funktionen som hart när alla andra tillverkare använder lyser med sin frånvaro.

Hanteringen för att placera/flytta/stänga widgets och programgenvägar är riktigt bra. Placerar vi en widget ovanpå en annan byter de plats och detsamma gäller förstås programgenvägar. Vidare syns kryss som illustrerar ledigt utrymme.

Meddelandefältet saknar några genvägar för WiFi, Bluetooth eller dylika funktioner vilket blivit vanligt bland flertalet tillverkarskal. Motorola har dock infört en viss förbättring vad berör hanteringen av meddelanden där det numera går att ta bort enskilda poster istället för att bara kunna tömma hela listan. Funktionen är visserligen standard i Android 4.0, men likväl uppskattar vi att Motorola lagt in den för Android 2.3.

Programfältet låter oss gömma appar samt sortera dem efter bokstavsordning, användarfrekvens eller senast använda. Vidare kan vi välja att endast visa nedladdade applikationer eller de som är senast använda.

Settingsmenyn är till stora delar ljusgrå

Gemensamt för praktiskt taget samtliga AMOLED-utrustade enheter vi hittills testat är ett genomgående mörkt färgtema. Anledningen är mycket enkel och beror på att skärmen, som i regel utgör mobila enheters mest strömhungriga komponent, drar mindre ström vad berör AMOLED-paneler där varje enskild pixel i sig utgör en ljuskälla. Ju färre pixlar som lyser desto mindre ström drar alltså skärmen.

Motorola verkar inte vilja dra nytta av hur AMOLED-skärmar fungerar eftersom man använder ett mycket ljust färgtema i inställningsmenyn, kontaktboken, mediaspelaren etc. Vi hittar heller inget menyval för att byta till ett mörkare sådant. Hur man resonerat här ställer vi oss frågande till och hoppas att man inte gör samma – i vårt tycke – klavertramp med den utlovade Ice Cream Sandwich/Android 4.0-uppgraderingen.

Telefonappen

Nummerplattan ser ut enligt ovan liksom kontaktboken. Det går fint att knyta an kontakter till både Facebook och Twitter och bland redigeringsmöjligheterna finner vi i stort sett allt vi förväntar oss av en kontaktbok.

Webbläsaren

Motorola har gjort vid utseendet en del på webbläsaren och bland annat bytt ut färgtemat. Indikatorn som visar hur långt en sida laddat är numera grå och väldigt tunn vilket gör den svårtydd. Till de goda nyheterna hör en inställning för att tömma cache, cookies och webbläsarhistorik på en och samma gång. Vi noterar också att fönstervyn är av det enklare slaget med en listvy där vi på samma vis som i meddelandefältet smidigt kan stänga aktiva webbsidor.

httpvh://youtu.be/Khl1PZXXraU

I videon ovan jämför vi webbupplevelsen mellan RAZR och Samsung Galaxy S II. Överlag kan vi konstatera att Samsung Galaxy S II presterar bättre även om det finns ett fåtal undantagsfall. Webbsidor laddar något snabbare och flytet då vi skrollar är aningen bättre på Samsung Galaxy S II. Vidare laddar Samsung Galaxy S II allt som oftast flashobjekt snabbare än RAZR.

RAZR å sin sida ger inte upphov till några schackrutemönster och dessutom används inte fula knep för att ge ett bättre flyt som på Samsung Galaxy S II vid inzoomning där texten först blir skarp efter att zoomat färdigt. Vidare kan vi samtidigt som vi zoomar förflytta oss i sid- och höjdled på RAZR – något som inte är möjligt på Samsung Galaxy S II.

Detta gäller förstås bara standardwebbläsaren. Det finns en uppsjö tredjepartswebbläsare att välja på i Android Market med långt fler funktioner än webbläsaren som följer med telefonerna. En lista hittar ni här.

Musikuppspelning

Motorola skickar med en musikspelare som har stöd för att strömma musik från en dator under förutsättning att klienten MotoCast (endast för Windows) finns installerad. Vi hittar dock inget sätt att reglera ljudkvalitén på och tycker att det låter väl komprimerat i standardutförandet. Vidare finns möjlighet att lyssna på Podcasts genom tjänsten Podcast.com samt Internet-radiostationer genom tjänsten Shoutcast.

Musikspelaren i sig är relativt enkel men får jobbet gjort. Vi hittar funktioner för att sortera efter album, artist eller låtnamn och det är smidigt att lägga till/ta bort låtar från spellistan.

Det finns goda möjligheter att justera ljudet både vad berör högtalaren på bakstycket av telefonen samt vid uppspelning genom telefonens 3,5mm stereoutgång. Tyvärr hittar vi ingen fyr- eller fembands-equalizer utan det är förinställningar som gäller för hela slanten.

DLNA-stödet fungerar fint och vi kan både spela upp innehåll på DLNA-kompatibla enheter samt strömma innehåll till telefonen. Motorola har vidare bakat in stöd Microsofts spelkonsol Xbox.

Videouppspelning

TElefonen ansluten genom miCroHDMI

Ansluter vi telefonen till en TV får vi upp tre alternativ i form av ”Mirror display” ”Gallery” och ”Music”. Egentligen innebär samtliga alternativ en spegling av telefonen med undantag för vilken app som omedelbart syns på TV-apparaten. I inställningarna för HDMI-gränssnittet finner vi endast möjligheten att justera overscan; några alternativ för upplösning eller uppdateringsfrekvens står alltså inte att finna.

I standardvideospelaren finner vi att RAZR praktiskt taget klarar av allt från xvid och divx-filer till MKV/h.264 i en rad olika upplösningar och bithastigheter. Tyvärr stöds varken AC3- eller DTS-ljud varför flertalet av våra klipp förblir ljudlösa under uppspelning – såvida vi inte använder en videospelare som MX Video Player som mjukvaruavkodar ljudströmmen förstås.

ClipResolutionCodec / Profile / ContainerBitrateAudioResults (MX Video Player)
#1640x352XviD / Simple@L5 / AVI1 Mbit/sMP3 2.0OK
#2576x320XviD / Simple@L5 / AVI1,4 Mbit/sMP3 2.0OK
#3720ph.264 / High@L3.1 / MKV3 Mbit/sAC-3 5.1OK
#4720ph.264 / High@L4.1 / MKV9 Mbit/sAC3 5.1OK
#51080ph.264 / High@L4.1 / MKV14 Mbit/sDTS 5.1OK
#61080ph.264 / High@L4.1 / MKV19,2 Mbit/sAC3 5.1OK
#71080ph.264 / High@L4.1 / MKV22,8 Mbit/sDTS 5.1OK
#81080ph.264 / High@L4.1 / MKV25 Mbit/s DTS 5.1OK
#91080ph.264 / High@L4.1 / MKV30 Mbit/sAC3 5.1Low FPS
#101080ph.264 / High@L4.1 / MKV42 Mbit/sAC3 5.1Low FPS

Provar vi att i stället spela upp video med den populära tredjepartsvideospelaren Dice Player blir videon till en endaste gröt av gröna block som flyter omkring på skärmen oavsett videoformat. Testar vi däremot MX video player är resultatet strålande – RAZR spelar praktiskt taget upp allt som vi kastar på den. Detta gäller också filmer i 1080p med riktigt höga bithastigheter uppåt 25Mbit/s med DTS-ljud. Se tabellen ovan för mer info.

Klipp #9 och #10 bygger på det så kallade fågelklippet från BBC-serien Planet Earth där hundratusentals fåglar på en och samma gång sveper över en klarblå himmel. Klippet är ren tortyr att avkoda/spela upp och med en bithastighet på 30- till 40 Mbit/s är det knappt att ens vår fyrkärniga intelprocessor mäktar med. RAZR presterar kring 3-5 FPS vid uppspelning av dessa klipp, men gör som sagt i övrigt ett fantastiskt jobb.

Galleri

Motorola har uppdaterat galleriapplikationen rejält och numera finns stöd för en rad nätverk för den som önskar lägga till kompisars eller för den delen egna album på ett smidigt vis. Det hela fungerar förvånansvärt bra och är speciellt användbart med enheten ansluten till en TV/projektor.

Övriga applikationer

Motorola Smart Actions är en tjänst som hjälper dig göra din telefon mer smart. I första hand kan du som användare justera hur telefonen skall bete sig beroende på en rad olika förutsättningar. Du kan exempelvis ställa in att telefonen skall justera volymen på ringsignalen mellan vissa klockslag eller beroende på position eller varför inte ställa in att ljusstyrkan skall maximeras medan telefonen laddar etc.

Smart Actions är dock smartare än så och loggar också ditt användande. Utifrån den data som samlas in föreslår tjänsten därefter åtgärder som kan förbättra din användarupplevelse. Missar du exempelvis många samtal under en viss tid på dygnet kan applikationen föreslå att du under denna tid på dygnet maximerar ljudvolymen.

Tjänsten har dock sina begränsningar och vi kan märkligt nog inte lägga till nya positioner annat än de programmet föreslår. Den som söker liknande alternativ med något större frihet på kan vända sig till Android Market och prova exempelvis Tasker. Vi har dock inte stött på en applikation som varit lika lättkonfigurerad och som dessutom föreslår åtgärder utifrån användningsmönster.

Till övriga medföljande applikationer värda att nämnas hör:
*Zinio Magazine Reader – läs/prenumerera på en rad tidsskrifter (kostar per prenumeration eller lösnummer)
*Quickoffice Pro – skapa/läs Office- och PDF-dokument (även office 2007/2010-filer)

Kameran
Kamera-applikationen erbjuder ett fåtal effekter, sju olika scenlägen, fyra olika fotolägen, tre olika blixtlägen samt möjlighet att slå på/av videostabilisering samt justera exponeringsvärde. Vidare går det att välja videoinspelning från QVGA till 1080p @ 30 FPS. För den främre kameran är inställningsmöjligheterna kraftigt begränsade och där gäller en upplösning på 1,3MP för stillbilder och videoinspelning i 720p. Upplösningen på stillbilder går endast ett justera mellan 8MP och 6MP (16:9).

Applikationen erbjuder inte riktigt samma inställningsmöjligheter som vi finner på exempelvis Xperia Arc med möjligheten att justera fokusläge, mätning, vitbalans etc. Funktioner som panoramafotografering finns däremot på plats.

Autofokusen gör allt som oftast ett bra jobb och är dessutom snabb, vilket också kan sägas om seriebildtagning där vi lyckas ta omkring en bild i sekunden.

Exempelbilder: Högerklicka och öppna i ny flik/nytt fönster för att se bilderna i fullstorlek.

Motorola RAZR Samsung Galaxy S II


Motorola RAZR Galaxy (1080p, 15 Mbit/s, 29,9FPS, AVC High@L4.0, stereo AAC 128 Kbit/s)

httpvh://www.youtube.com/watch?v=9zgsjjFjjEg

Samsung Galaxy S II (1080p, 17 Mbit/s, 30 FPS, AVC High@L4.0, stereo AAC 60,8 Kbit/s)

httpvh://www.youtube.com/watch?v=z6bZAMTzwFc

Buggar och problem
Utöver problem med att vissa appar inte fungerar (exempelvis Electopia och Dice Player – gemensamma nämnaren verkar vara att det rör sig om ett grafikproblem) så har RAZR visat upp en imponerande stabilitet och ett nästintill problemfritt användande. Vi vet inte om problemet med nämnda appar ligger hos RAZR eller hos apputvecklarna, så vi kan för närvarande inte klassificera det här problemet som en regelrätt bugg.

Vid ett tillfälle har kameraapplikationen plötsligt slutat fungera, med meddelandet ”Camera could not initialize”, och vi tvingades till en omstart av telefonen. Vi har trots idoga försök inte lyckats reproducera det här problemet som uppstod då vi hade tagit ett 50-tal bilder i följd, så vi utgår från att det inte är särdeles vanligt förekommande.

De dåliga maxhastigheterna via Wi-Fi måste slutligen nämnas även om detta sannolikt inte är en dealbreaker för speciellt många av er. Detta är vidare, om det inte är en medveten begränsning från Motorolas sida, något som framöver kan komma att åtgärdas med en mjukvaruuppdatering – kanske då den utlovade uppdateringen till Android 4.0/Ice Cream Sandwich kommer.

Batteritiden

Batteritiden var ett bekymmer till en början. Telefonen laddade ur batteriet oroväckande snabbt de första dagarna, och vi hade svårt att ens få det att räcka 12 timmar vid mycket sparsamt användande. I takt med att vi har laddat i och ur batteriet under någon veckas tid så har det dock blivit betydligt bättre, och nu presterar batteriet i nivå med konkurrenter som Samsung Galaxy S II och HTC Sensation.

Vid videouppspelning, där vi i vårt test helt enkelt låter telefonen spela upp ett och samma videoklipp om och om igen till dess att telefonen stänger av sig själv, så presterar RAZR tack vare sin strömsnåla Super AMOLED-skärm ett mycket respektabelt resultat på närmare 11 timmars oavbruten videouppspelning. Endast ett fåtal telefoner placerar sig högre i vår topplista.

Som vanligt med androidtelefoner så gäller det att ladda telefonen varje natt, såvida man inte är mycket sparsam med användandet. Om man inte behöver en konstant datauppkoppling så kan man utan problem dubbla batteritiden, men många anser samtidigt att en av poängerna med Android är just att man är uppkopplad dygnet runt. Hur just du använder din telefon vet bara du.

Systeminformation

Motorola RAZR bygger på Texas Instruments OMAP4430-plattform, vilken består av en dubbelkärning Cortex A9-processor på 2×1.2 GHz, en grafikkrets kallad PowerVR SGX540 och 1 GB RAM i dubbla kanaler. Texas Instruments kallar sin plattform för ”Tri Dual”, vilket anspelar på det faktumet att såväl processorkärnor som minnesbuss och minneskanaler är dubbla; alltså ”Tri Dual”.

LG Optimus 3D bygger precis som RAZR på OMAP44330-plattformen och Optimus 3D var oss veterligen också först ut med plattformen i fråga. Kika därför extra noga på Optimus 3D i prestandatesten nedan, då hårdvaran är snarlik (även om RAZR är klockad 200 MHz högre) men mjukvaran, det vill säga androidversionen, skiljer sig åt.

Enligt engadget skall Motorola RAZR ha stöd för NFC. I dagsläget fungerar det däremot inte och vi hittar ej heller något i Motorolas specifikationsblad som talar för att telefonen är NFC-kompatibel.

Även om den här plattformen inte är det allra snabbaste som står att finna på marknaden så presterar RAZR ändå mycket bra, åtminstone vad gäller processorintensiva applikationer, men vi märker snabbt i våra grafiktest att PowerVR SGX540 som har snart två år på nacken inte ens i en överklockad version hänger med de allra bästa, som Samsung Galaxy S II och dess kraftfulla MALI 400-GPU.

I BuildInfos ser vi under ”Fingerprint” att mjukvaran är skräddarsydd för Norden. Detta innebär att vi med största sannolikhet får vänta på nordenspecifika uppdateringar framför EU-specifika, som för exempelvis Nexus-telefonerna.


Motorola RAZR kommer utrustad med totalt 1 GB RAM, vilken den dynamiskt delar med blanda annat grafikkretsen PowerVR SGX540 och radiodelen. Efter att systemkomponenterna har tagit sitt så har RAZR 928 MB RAM kvar att leka med – vilket placerar den i topp bland våra testade telefoner. Gott om utrymme för så kallad multitasking, där flertalet appar/program körs samtidigt, med andra ord.


Även vad gäller det tillgängliga utrymmet för appinstallationer så placerar sig RAZR i topp och erbjuder inte mindre än 3699 MB – inte långt ifrån dubbelt så mycket utrymme som Samsung Galaxy S II och Galaxy Note. Detta innebär att ytterst få någonsin kommer få slut på utrymme för appinstallationer. Bra, Motorola.

Spel, prestanda och grafer


Benchmark Pi mäter upp enhetens beräkningskapacitet, vilket ger ett mått på processorns prestanda. Lägre är bättre.


Linpack mäter upp processorns flyttalsprestanda och resultatet presenteras i MFLOPS. Högre är bättre.


CF-Bench mäter upp telefonens CPU- och minnesprestanda och presenterar resultaten i en totalpoäng. Högre är bättre.


Sunspider mäter upp processorns och standardwebbläsarens kombinerade javascriptprestanda. Lägre tid i ms (“millieskunder”) är bättre.


Vellamo mäter precis som Sunspider upp javascriptprestandan som telefonens processor och standardwebbläsare mäktar med, men till skillnad från Sunspider så består Vellamo av flertalet olika javascripttest, vilka sedan läggs samman för en totalpoäng där högre är bättre. Noteras bör att Vellamo är utformat på ett sådant vis att skärmens upplösning är av yppersta betydelse, vilket förklarar varför exempelvis den högupplösta Galaxy Note trots en aningen snabbare hårdvara än Samsung Galaxy S II får en klart lägre poäng.


Nenamark 2 är ett 3D-test baserat på ramverket OpenGL ES 2.0 och sätter grafikprocessorn på ett tufft prov. Resultatet presenteras i FPS och högre är bättre.


Monjori Shader Benchmark mäter som namnet antyder upp grafikprocessorns kapacitet vad gäller rendering av så kallad ”Fragment Shader”. Resultatet presenteras i FPS (”Bilder per Sekund”) och högre är bättre. Notera att skärmens upplösning är av betydelse, vilket innebär att högupplösta enheter presterar ett betydligt sämre resultat i förhållande till hårdvaran.

NameSequential read (MB/s)Sequential write (MB/s)Random read (MB/s)Random write (MB/s)IOPS/s read (4K)IOPS/s write (4K)
Samsung Galaxy Note43.045.263.430.288152.5
Samsung Galaxy S II (2.3.5)45.65.17
4.54
0.24
1164
64
Samsung Galaxy S Plus (2.3.5)30.575.69
4.87
0.17
1250
44
Samsung Galaxy Gio (2.3.5)6.194.032.181.65560424
SE xperia arc (2.3.4)7.95.484.365.7111171462
LG Optimus 3D (2.2)18.592.120.470.112127
HTC Evo 3D (2.3.4)24.411.562.660.1868148
Motorola RAZR (2.3.5)34.036.564.34 0.37111395.39

Med Androbench 3.0 mäter vi upp hastigheten på det interna minnet, på vilket själva operativsystemet körs och på vilket appinstallationer sker (såvida man inte väljer att installera på SD-kortet). Ett högre resultat är bättre, såväl för read/läs och write/skriv.

Värmeutveckling

Under belastning har vi noterat att Motorola RAZR blir varm. Det är inte fullt så illa som i fallet Samsung Galaxy SII, men enligt våra mätningar kan temperaturen på delar av bakstycket stiga till omkring 45 grader, vilket är klart påtagligt.

Uppdateringar
2011-10-29: Motorola har bekräftat att enheten inte har NFC-stöd, men däremot fullt stöd för Glonass.

I jämförelse med andra telefoner utan Glonass kan vi dock konstatera att RAZR, i varje fall i vårt fall, inte verkar hitta vare sig färre eller fler satelliter med nuvarande mjukvara. Vi har testat både den nordiska versionen av RAZR och en importerad brittisk variant.

Bredvid Samsung Galaxy Note, som också är utrustad med Glonass, är skillnad däremot påtaglig till fördel för Note, som allt som oftast hittar långt fler satelliter än RAZR. Vi är med andra fortfarande tveksamma till om Glonass-stödet verkligen är aktiverat/fullt fungerande.

Slutsats
Motorola har med RAZR skapat ännu en gedigen telefon. Att de kan bygga telefoner med god materialkvalité och passform vet vi sedan tidigare, så det egentliga frågetecknet när nu RAZR lanserades var om de har lyckats med mjukvaran. MOTOBLUR, Motorolas egenutvecklade skall till Android, har genom åren fått utstå en hel del kritik för att vara segt och buggigt, och för européer så har även uteblivna eller sena uppdateringar bidragit till frustrationen.

RAZR är glädjande nog en del av den så kallade 18-månadersplanen där tillverkaren förbinder sig att i möjlig mån hålla telefonen uppdaterad under 18 månader från produktens lansering. Detta innebär egentligen inte mycket rent konkret eftersom det fortfarande är helt upp till tillverkaren att bedöma om uppdateringen gynnar användarupplevelsen, men som förhoppningsvis innebär det att uppdateringarna kommer flyta på lite bättre än under 2010 och 2011.

Med RAZR så kan vi snabbt konstatera att även om en del seghet i exempelvis hemskärmar och i applikationslistan fortfarande finns kvar så är det ett stort steg framåt jämfört med tidigare modeller som Defy och Atrix. Segheten är dock som bortblåst så snart man lämnar Motorolas hemskärmsalternativ (”launcher”) och vad gäller uppstart av appar och webbrendering så är RAZR blixtsnabb. Även de flesta spelen flyter på bra, trots en grafikkrets som på pappret är lite till åren.

MOTOBLUR bjuder även på en del mindre förbättringar av Android, som funktionen för att redigera hemskärmar samt småsaker som att man får en liten ”popup” med tillgängliga nätverk då man på hemskärmen aktiverar Wi-Fi. Minus för att Motorola trots att RAZR levereras med en AMOLED-skärm i menyerna har gett RAZR ett mycket ljust gränssnitt vilket dränerar batteriet betydligt snabbare än de sedvanliga mörka gränssnitten som tillverkarna i regel väljer för sina AMOLED-utrustade telefoner. Vi är förbryllade över detta val även om man kanske inte spenderar halva dagen med att fara runt i inställningar och menyer.

Hårdvarumässigt har vi egentligen ingenting alls att klaga på – Motorola har byggt en kvalitativ, snygg och gedigen telefon som är så tunn att handen nästan inte tror att det är sant. Tunnheten den stora bredden gör dock att telefonen inte ligger riktigt lika bekvämt i handen som mindre breda och lite tjockare telefoner. Materialkvalitén och passformen är generellt sett hög men vi noterar i enhetens övre två hörn en lite större glipa än vi hade önskat, mellan den kromade ramen och chassits mellanstycke.

Bildskärmen på 4.3 tum, med en upplösning på 540×960 pixlar (qHD), är av Super AMOLED Advanced-typ och är riktigt bra, men att det rör sig om en skärm med subpixelmönstret PenTile råder det ingen tvekan om. Skarpa ögon noterar genast att text och andra grafiska element med skarpa kontraster och kanter upplevs som aningen oskarpa. På plussidan ser vi kraftfulla och livliga färger, finfina betraktningsvinklar och en mycket bra svärta. Även digitizern, det pekkänsliga ytskiktet på skärmen, håller hög klass och vi har inget alls att klaga på här.

Kameran tar i dagsljus bra bilder och kan utöver en viss pixlighet på grund av en aningen hårdare JPG-komprimering mäta sig med Samsung Galaxy S II vad gäller detaljrikedom och skärpa. Färgåtergivningen är lite blekare än Galaxy S II, vilket är tråkigt då färgerna i bilder tagna med Galaxy S II i sin tur känns lite bleka jämfört med Sony Ericssons telefoner. I mörker, utan blixt, så överraskar RAZR med att fånga upp ljus noterbart bättre än Galaxy S II och även om båda dras med mycket brus så är RAZR den klart tydligare. Vad gäller videoinspelning (upp till 1080p) så lämnar RAZR dock en del i övrigt att önska och Galaxy S II är här betydligt bättre vad gäller såväl skärpa som bildflöde och färgåtergivning.

Mediakapaciteten i RAZR, med rätt videospelare installerad, är sannolikt den bästa vi någonsin har testat här på Swedroid. Till och med Samsung Galaxy S II får se sig slagen. MX Video Player, som vi har funnit vara den bästa videospelaren för RAZR, sväljer i princip allt vi kastar på telefonen – undantaget 1080p-klipp med en bithastighet som vida överstiger 25 Mbit/s, klipp som till och med ger hemdatorer med fyrkärniga processorer problem.

Som telefon så imponerar RAZR med att hålla god klass över hela brädet – såväl mottagning som ljudkvalité och ljudvolym (via såväl samtalshögtalaren och den externa högtalaren på baksidan) håller hög standard och den som trots allt flitigt använder sin telefon som just telefon torde inte bli missnöjd. Även ljudkvalitén via 3.5mm-utgången är riktigt bra, åtminstone efter att man har stängt av equalizern som per default är inställd på att leverera en onaturligt kraftfull bas. Ett litet minus för prestandan via Wi-Fi som med en maxhastighet runt 20 Mbit/s vid större filöverföringar inte är på långa vägar lika snabb som konkurrenterna som i regel presterar mellan 50 och 100% högre hastigheter.

Avslutningsvis är vi på Swedroid riktigt glada över att Motorola gör comeback i Norden med en telefon som RAZR. Den är utan tvekan företagets bästa smartphone hittills och bland det absolut bästa som går att köpa just nu.

Motorola RAZR är lämplig för dig som:
* Är ute efter hög materialkvalitet och finish
* Vill ha en prestandatelefon
* Prioriterar batteritiden (1780 mAh)
* Vill ha en av marknadens tunnaste telefoner
* Vill ha gott om tillbehör
* Vill vara ”garanterad” uppdateringar under 18 månaders tid

Motorola RAZR är inte lämplig för dig som:
* Vill ha snabbast möjliga och mest funktionsrika tillverkarskal
* Vill kunna byta/skaffa ett kraftigare batteri
* Starkt ogillar subpixelmönstret PenTile och oskärpan det för med sig

Andra telefoner med liknande prestanda och/eller utrustningsnivå:

Lägsta pris på Samsung Galaxy S II på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på HTC Sensation på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på LG Optimus 3D på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia arc s på Prisjakt just nu:

  • Troll

    Mycket trevlig söndagsläsning, perfekt avrundning av helgen med att sitta i soffan med plattan och en färsk swedroid-recension.

  • Nej den är långt ifrån den klassiska FBI-telefonen!

  • perre

    nja lite besviken blev man! SGS2 är fortfarande kung ju.

  • Anonym

    SGS II är fortfarande kungen av dagens smartphones.

  • Anonym

    @perre, kan inte annat än att hålla med. Men som nöjd SGSII ägare är jag glad att utvecklingen inte går FÖR FORT…

  • Sebastian

    Riktigt snyggt UI, det måste man ge dem.

  • plattini

    Batterit presterar lika bra som htc sensation och sgs2. Ok ? htc på 343 min eller nåt

  • Linus K

    Detta ska bli min nästa telefon!

  • Stefan

    Gillar starkt att det är i Lund fotona är tagna! :D

  • pat

    Ännu ett utförligt test swedroid stor eloge! Ni vissar vart skåpet ska stå ännu en gång när det kommer sig till en god review

  • Karl

    Roligt att ni tagit mitt tips om att mäta dbm/asu för radiosignalen. :)

    Annars tycker jag att MOTOBLUR temat var riktigt snyggt. Tumme upp för att dom vågar gå ifrån svarta och trista teman. :)

  • fhijg

    Trevlig lasning om en ointressant produkt. Nar kommer ett test av galaxy note?

  • Skerved

    fhijg :
    Trevlig lasning om en ointressant produkt. Nar kommer ett test av galaxy note?
    0

    Jag skulle tro att det kommer rätt snart med tanke på att Noten finns med i testerna här och att dom fick den samtidigt som Razr. :)

  • Sahandroid

    Håller med första kommentaren och det måste upprepas:

    Perfekt söndagsläsning :)

  • Robert S

    Rätt prissatt är detta en fin telefon och med ics blir det nog riktigt bra.
    Kollade lite på resultaten från Galaxy Note ni har fått och måste bara säga att min presterar nämnvärt bättre på många tester helt orginal.

    EDIT: Har inte alla testerna i huvudet men det jag kommer ihåg är till exempel BenchmarkPi som hamnar under 400ms för mig och sunspider hamnar på 2800-2900ms med stock browsern. Med Firefox hamnar den på ~1250ms.
    Även Chainfires bench hamnar ~7600 för mig.
    Och batteritiden. Min Note räcker väldigt mycket mer än min S2:a så att dom skulle hamna så nära varandra låter konstigt.

  • Säkert en bra telefon! Men jag kommer vänta på Galaxy Nexus. Finns ingen lur jag är mer sugen på i dagsläget.

  • Jonas B.

    Hur krångligt är det att flasha om dessa telefoner? Har den låst bootloader, till exempel?

  • skallaren

    Härligt att Motorola äntligen hittat tillbaka till Sverige, men kommer vi få se en recension av Webtop och de andra tillbehören som denna lur för med sig? Jag tror det är många som är intresserade av en recension av dem. :)

  • Anonym

    Det står inte i recensionen om vilken skärm swedroid föredrar av sgs2 och Razr.

  • Anonym

    SGS2 upplösning känns för dålig, sent 2011. Dessutom har Razr en snyggare design och försöker inte efterlikna det fula äpplet.

    Jag köper mig en Razr.

  • nils

    var ruskigt sugen på denna telefon. men kände på den i butik för ett par dagar sedan, inte alls skön att hålla i. Ganska vassa kanter och överlag för stor :(

  • Karl

    Anonym :
    Det står inte i recensionen om vilken skärm swedroid föredrar av sgs2 och Razr.
    0

    Vad skulle det spela för roll? SGS2 har inte direkt den bästa skärmen på marknaden med sitt låga PPI. :P

  • Daniel

    Grym recension men snart är Nexusen här och då behövs ingen Razr längre :D

  • jonas

    Ja gillar man en plastig tråkig mobil så@Anonym

  • Flopp

    Om man gillar att ha miljoner installerade appar kan ju kanske en Razr va bra att ha?

  • Anonym

    Karl :

    Anonym :
    Det står inte i recensionen om vilken skärm swedroid föredrar av sgs2 och Razr.
    0

    Vad skulle det spela för roll? SGS2 har inte direkt den bästa skärmen på marknaden med sitt låga PPI. :P
    0

    Tvärtom så har SGS2 förmdligen den bästa skärmen på marknaden just nu.

    Ppi(pixels per inches) är bara en väldigt liten del av vad som gör en bra skärm.
    Om det vore det viktigaste så skulle ALLTID en 24-tums hd-tv vara bäst då den har en överlägset mycket högre PPI än vad en vanlig 42-tummare har.

    SGS2 har fantastiks kontrast och svärta jämfört med tex pixeltäta Iphone. Bättre ”drag” i färger än vanliga LCD. Och, då den inte kör med fusktrycket pentile så har den en högre reell upplösning i totalt antal pixlar (det man ser är egentligen uppbyggt av subpixlar och det finns fler såna på SGS2 än Razern) än Razern och därmed också bättre pixeldensitet än den då båda är lika stora.
    Och så tycker jag att ljusstyrkan på den klarar allt ljus utomhus, inklusive soligaste sommmardagarna.

    Den högre upplösningen är egentligen bara ett säljtrick i slutändan och vissa här inne i foruminläggen går på det och skriver att dom ska välja den pga ”högre pixeldensitet”, då den i själva verket är lägre!
    Jag har aldrig upplevt den större skärmen med medfölande lägre Ppi som en begränsning, utan tvärtom bara fördelar då många teckensnitt, websidor mm blir extremt mycket lättlästare i ej inzoomat läge (dvs direkt).

  • Magnus

    Kan bara säga att den tiden jag haft den nu så bara älskar jag telefonen.

  • Petter

    Det vore bra om Google kunde gå ut och förtydliga den sk 18 månadersplanen. Känslan man har nu är det bara en rökridå, i mina ögon finns det ingen trovärdighet i det löftet. Varken Google eller någon tillverkare har sagt något sedan IO, och vid den tidpunkten var de bara i förhandlingar. Sedan tror jag heller inte att Google har speciellt bra relationer med övriga tillverkare sedan uppköpet av Motorola.

  • Oscar Stegland

    Verkar vara en schysst telefon, men mest av allt bekräftar den mina onda aningar kring GPUn i Galaxy Nexus. Den presterar uselt jämfört med Mali och då är det inte ens 720p på denna telefonen. Sen är ju nästa generation hårdvara på ingång. Sedan så är det lite tråkigt att den inte klarar av de tunga 1080p klippen. Nu vet man ju varför 1080p inspelningar inte flyter på med den telefonen.

  • Malte Lewan

    Batteriet är inbyggt i telefonen? Ej utbytbart batteri? Sjukt i sig, men Apple har gjort det ok att vara kass på det området tydligen. Visst, smart affärsidé, kopiera det dåliga från Apple. Kanske Motorola blir stämda för DET. ;-)

    I övrigt intressant i artikeln: 4 GB tillgängligt för app-installationer, glonass (men är den aktiverad?), PenTile, 540×960 pixlar (qHD) och 18-månadersplanen vad gäller androiduppdateringar.

  • tramsgar

    Gedigen recension. Trist med nano-gucket.

  • Kendobendo

    Att Motorolan har 4GB /data och inte bara 2GB /data som SGS2 beror väl snarare på hur internminnet är partitionerat och inte vad som finns innan för skalet?
    SGS2: 16GB totalt – /system 2GB, /data 2GB, /usb 12GB.
    RAZR: 16GB totalt – /system 2GB, /data 4GB, /usb 10GB.

    Ser inte riktigt fördelarna med detta om jag ska vara helt ärlig. Jag gillar att ha ett större /usb lagringsutrymme än /data. 2GB räcker ju lång väg. Och vill man när de blir ett problem eventuellt så går de säkert att ompartitionera om internminnet med rätt verktyg.

    Rätta mig gärna om jag tänker fel här. :)

  • Mikael Lindberg

    Köpte en sån här i lördags, är riktigt nöjd.
    Känns skönt att det finns en ordentlig telefon som inte skickar pengar till Microsoft.
    Root är redan här, funkade fint för mig.
    http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?s=1245bc8a0b235c3e1d99c00db7dc86ee&f=1363

  • Blåbär

    Det är sådana här recensioner som gör mig till trogen läsare. Måtte ni aldrig sluta med dem. Åh som jag längtar till ert Galaxy Nexus-test.

  • dannovarius

    En sak jag saknar i ljudtestet (grafen) är en riktig referens. Även om ni jämför med flera konkurrerande telefonmodeller finns det inget riktigt sätt att veta om ljudet är bra eller inte (åtminstone om kurvan är önskvärd). Ett bra sätt att åtgärda detta är att göra en av de modeller ni brukar ha som jämförelse och som presterar mest enligt vad som är bäst till referens och skrivet ut det. Som det är nu finns ingen möjlighet att veta vilken modell som har bäst ljud, kurvan säger inget. Det bästa förslaget vore att ta en mp3-spelare som har högt anseende i ljudväg och använda som referens (kanske Iriver E10).

  • Gunde

    Jag undrar vilken kamera ni använder för fotografering av bilder samt videoinspelning.

    Grym recension för övrigt!

  • @dannovarius
    Det skall vi ordna fram.

    @Gunde
    Sony Nex 5N+30mm makro, Panasonic HDC-SD900.

  • Jonas

    Jag är fruktansvärt betuttad i denna luren. Blir nästan lite hård av tanken på kevlar :-D hur kan man villa ha en Toys r us Samsung när detta kvalitets monster finns? Ut med arc, in med razr!

  • elpapo

    Uppskattar när ni nämner: ”Om man vet med sig att man är osedvanligt känslig mot “PenTile-effekten” så kan detta vara en dealbreaker, men för de allra flesta så är detta ett icke-problem.”! Tack! Denna lur går fet bort!

    Btw, utmärkt recension som brukligt!

  • Tack Swedroid!
    Ja vill bara ge er en eloge,för att ni i mitt tycke är bäst på recensioner.
    Jag har plöjt igenom många recensioner av denna telefon, men ingen av dem är lika djup gående, med ljud jämförelser, fler benchmark tester, riktigt bra artikel så att det blir en trevlig läsning, mm.
    Bra jobbat!!!

  • mikma

    Stödjer telefonen IPv6 över GPRS och UMTS?

  • Magnus

    Men va fasen kör det fortfarande benchmarks på Froyo for LG Optimus 2x, kom tillbaka med benchmarks när ni åtminstone benchmarkar på Gingerbread på LG Optimus 2x.

  • Kendobendo

    @bernard
    Ni har ju jävligt mycket bra data som ni har tagit fram i alla era seriösa recensioner. Skulle ni inte kunna mata in all data i en databas och bygga ett schyst gränssnitt där man kan plocka fram detta baserat på de kriterier som är intressant för besökarna?

    Jag är inne på typ lite av de som Danno är inne på. Jag har faktiskt tänkt på detta innan. Så säg att t.ex. maximalt med ledigt ram är viktigt för mig då kan jag bara gå in på er databassida och se vad som är bäst ut ifrån vad ni har fått prova tidigare. Skulle va rätt schyst imo. :)

  • Jag tar ju faktiskt en telefon som är 2mm tjockare, om jag får möjligheten att byta batteri… Iofs så har jag ju alltid sönder mobiltelefoner snabbare än vad batteriet degraderas över tid, men känns ändå som om man vill ha möjligheten till det.

  • Daniel

    Jag hade motorolas UIQ-lur A1000 eller vad den hette då det begav sig. Det jag minns bäst är den fullkomligt vansinniga ringsignalen som börjar med att nån skriker HELO MOTO! Är den kvar? I så fall måste jag nog slå till.

    Den här alltså: http://www.youtube.com/watch?v=RWGsh6qdVcc

  • DavidMB

    Jag vill bara passa på att tacka för att ni har mycket bättre tester av Android-enheter nu. Exempelvis IOPS/datahastighet samt fler OpenGL-tester och test av HD-uppspelning.

  • Lars

    En fråga till testarna på swedroid (och andra som kanske vet). Har skaffat mig en Razr men får inte USSD att fungera (för att kontrolera saldo) Är detta ett känt problem och går det fixa/komma runt på nått sätt?

  • nixXz

    Jaha, jag som vill ha något nytt, men verkar tyvärr som SGS2 är topp luren.

  • george jurjoni

    Riktigt bra test. Har en Razr och den är suverent.

  • nixXz :
    Jaha, jag som vill ha något nytt, men verkar tyvärr som SGS2 är topp luren.
    +1

    Jag känner precis samma sak, är lite lätt besviken på en del saker:
    Det verkar vara ojämn kvalitet på skärmen.
    Kameran är väl ingen höjdare,direkt.
    Vissa appar verkar saknas för smart action.
    Ju mer man läser om telefoner oavsett märke, desto mer besviken blir man.

    Att göra en bra mobiltelefon – hur svårt kan det va`?

    Gorilla glas, kevlar bakstycke, metall chassie, Nokia N8 kamera, HTC sense, Motorola smart actions, utbytbart batteri på 2.300 mAh. minneskort på 32gb.

  • Martin

    Att den bara stödjer 3G i Sverige anser jag som ett stort problem. Vet någon när eller om den versionen som stödjer ”4G” kommer till Sverige?

  • tuppel

    Lite sent påpekande, men det står felaktigt i specifikationsrutan att skärmen har WVGA-upplösning.

  • Anders

    ni som har en RAZR kanske kan svara när jag för över en film till telefonen så är det inget ljud är fler som har haft det problemet

  • Anders

    hej jag har ett till problem widgetarna för att slå på o stänga av wi-fi gps mm. försvinner och går inte att lägga till igen och det går inte lägga till nåt annat där dom har legat. är det någon som har haft samma problem

  • Pimpim

    Jag är inne på denna telefon,men vilken skulle ni föredra denna SGS2 eller HTC Sensation Black istället???Jag tycker om utseendet på RAZR

  • Jack

    Och ni kör en Toyota dessutom. I like.

  • Shadowrun

    Utseendet är det enda som skulle locka mig. Men jag gillar ju skarpt min SGS2.

  • Bella

    Varför är det svarta små ringar på displayen få skärmen är mörk och vid mörkerseende?

  • ETW

    @Lars
    Ladda ner systemuppdatering så funkar det!

  • mikael johansson

    ursäkta att jag kanske låter knepig men jag undrar vilket program ni använder för att ta alla dessa tester för jag skulle vilja kunna göra samma test på min telefon och se om värdena fortfarande stämmer :) (har en o2x 2.3)

  • Michael

    Ursäkta min korkade fråga här.

    Men har precis införskaffat mig denna telefonen och är sådär nöjd just nu..
    Saken är den att den startar om sig ungefär var 5:e minut och håller på såhär hela tiden, eller så ” hänger ” den sig och startar om om och om igen.

    Någon som möjligtvis har samma problem som mig med den?

    Gärna tacksam för svar.

    /Michael

  • Daniel Ostojic

    Det kanske är nått fel på telefonen… Har du prövat att snacka med nån på det stället du köpte telefonen? :)

  • Vista

    Det är något som sker under tillverkningen. Hurvida det anses som en defekt eller inte tvistar många om, men det brukar vara möjligt att byta ut mobilen. Men du kommer till 99% få en till mobil med svarta ringar/prickar/streck, så om du i övrigt gillar Razr och inte har allt för många fel på displayen så borde du behålla den. Men är det väldigt mycket så kan du byta och riskera att få fler men förhoppningsvis färre.
    Eller göra som jag, byta ut den helt och välja en annan modell. En skärm på en mobil från 2011/2012 ska inte ha såna fel, enligt mig.

  • Kevin

    Martin det där är inte ett nytt batteri utan en ny telefon.. Razr och Razr Maxx är två olika telefoner. Enda stora skillnaden är att Razr Maxx har enormt mycket bättre batteri men är även 2 mm tjockare. 

    Btw är det någon som vet något om Razr Maxx ska komma till Sverige? Datum eller om den ska komma alls… 
    Har letat länge och har inte hittat något om det…

  • ChickFlickPic

    skönt, Samsungs S2a kissar på denna lur uppenbarligen =)

  • Perre

    den kissar på sgs2 lätt chickflick noob

  • Johan

    Har haft SG S2 och tyckte att den krävde en massa pill för att ”döda apppar” för att spara batterietid. SG S2 har en underbar skärm och kamera. Morolan gav mig ändå känslan av att vara ”en bättre fungerande Samsung”. Dom är väldigt lika, men Motorolan är bättre i alla avseenden, utom ett – kameran. Bilderna är platta, lite grå och tråkiga, men det kan vara så att mitt ex är deffekt i detta avseende. Autofokusen missar skärpan och man måste höja ljuset för att få normala bilder. Lystern saknas också i bilderna, jämfört med Samsung G S2.

  • SAR

    vad är sar värdet på den?

  • Axel Karlsson

    Vilka vet bäst du eller dom???

Lediga jobb inom data / IT Företag
IT-support till starkt växande bolag i Göteborg Publicerad 24 Sep 2017
Junior Supporttekniker Publicerad 24 Sep 2017
Testledare / testlead / testkoordinator till Axfood IT Publicerad 24 Sep 2017
SOFTWARE ENGINEER – QA Publicerad 24 Sep 2017
SECTRA COMMUNICATIONS SÖKER SÄKERHETSANALYTIKER Publicerad 24 Sep 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Project Treble i Oreo är stort för Android och uppdateringar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS