Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Rykte: Så här ser flaggskeppet Nokia 9 ut, saknar 3,5mm-jack

Postat:
12:51 - 2017-10-12
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
En serie datorgenererade bilder sägs visa designen för kommande toppmodellen Nokia 9. Bilderna är enligt utsago baserade på CAD-filer.
Enligt källan mäter konstruktionen 140,9 x 72,9 x 7,5 millimeter. De specifikationer som nämns, vilka främst är antaganden, är en 5,5-tumsskärm (AMOLED/WQHD), Qualcomm Snapdragon 835, 4GB RAM och 64/128GB lagring.

HMD Global sägs även sälla sig till den växande skaran tillverkare som prioriterar bort 3,5mm-jacket. Skärmen visas inte i bilderna men Nokia 9 har enligt utsago tunnare ramar kring panelen än föregående modeller.

  • junk

    En till som går i Googlefällan

  • jompish

    Kamera bump och saknar 3,5mm, nej tack

  • FredrikAn

    Den bumpen var inte vacker. Lika ful som på iPhone X.

  • Fijsk

    Läcker färg.

  • Emil Oskarsson

    Apple var det som startade den här idiotin trodde jag iaf? 🙃

  • Sebastian_L

    Exakt… Vilken gräslig mobil.

  • junk

    Känner du till att det är en android lur,😱

  • Andreas Elf

    Ja, vad är det för fel med att göra mobilen lite tjockare? Då skulle även ett lite bättre batteri få plats.
    Undrar hur de tänker ibland mobiltillverkarna.

  • Ganska dryg..

    Om det är bortplockat 3,5mm-jack ni dillar om så var Apple den tredje som fimpade det.

  • Robin

    Tycker dock det blev snyggare att ha den centrerad… Fronten ser ut som Note 8.
    Hyfsat bra desgin ändå, skulle kunna tänka mig om priser är rätt.

  • Robin

    Håller inte med där, utstickande kamera är inte så farligt som att ha en betydligt tyngre och tjockare telefon att hålla i. Personligen tycker jag att guppet ger illusionen om att kameran är extra kapabel.

  • Är det bara jag som gärna ser ett platt glas på framsidan så man kan ha ett heltäckande skyddsglas plus ett TPU-fodral på resten?

    Glas ned på kanterna känns som att be om sprickor.

  • KC

    Va? Vad menar du? Vilken lur menar du?
    Tror inte du fötstog Emils inlägg där.

  • Drzap

    edgeglas, inget hörlursuttag, kamerabump. blir den så där levererar nokia en STOR besvikelse.

  • Jeff Andersson

    Det ska ju kännas att man håller i telefonen också. Känns så äckligt när de är så tunna. Klarar inte av mobiler som är tunnare än 9mm vill helst ha 1 cm, då får det även plats ett stort batteri vilket är bra.

  • Jeff Andersson

    Nej inte Nokia också, finns det inte nån som kan behålla 3,5mm? Men dem får gärna göra telefonen tjockare så att kamerabumpen försvinner, sen så får det ju plats med större batteri så två fördelar i en.

  • Victor

    Android är ju det enda alternativet nu när Satya Nadella lagt ner windows10 mobile.

  • KC

    Sonys kantighet, mates färg och apple/googles dumhet med hörlurs utaget. Njae…tror inte det.

  • mortuus82

    det är verkligen helt fel väg att go att tro att 3,5mm jacket inte uppskattas, snarare vägrar dom flesta köpa en mobil som inte har, deras förlust hoppas inte många är dumma köpa en mobil utan det idag..

  • Emil Oskarsson

    Vilka va före apple då? Innan de gjorde det coolt xD

  • Patrik

    Wow… Är du seriös?
    Alltså om du skämtar så var det rätt kul faktiskt men annars är det svårt för mig att tolka det på annat sätt än att du greppar efter halmstrån. Lite som att säga att hål i strumporna är fresh för det bidrar med lite ventilation.

  • Patrik

    DE!

  • Patrik

    Japp bara du. Och kanske jag då.

  • Patrik

    Haha najs sammanfattning. Ligger en del i det :)

  • Jeff Andersson

    Du va mig j**ligt noggrann du.

  • Lars

    Motorola och LeEco tog bort 3,5mm innan Apple. Men Apple var naturligtvis den tillverkare som uppmärksammades mest för att göra det. :)

  • Robin

    Nu bör du fråga din egna fråga till dig själv också.

    Jag ska förenkla för dig:
    Funktionen/karaktäristika drag kan vara elegantare än 100% design för att det just är funktionen att rymma kamerahuset som gör denna bump. High-tech känsla innefattar sig.

    Samma sak med racingbilar.
    Där är de byggda och modifierade runt funktion och det blir snyggt för att vi vet att vissa detaljer ger funktioner för bättre varvtider osv.

    Sen har jag inte ens sagt att bumpen är snygg…eller att jag ens vill ha något utstickande bara att jag hellre tar det än en halv centimeter tjockare telefon.

  • Patrik

    Hahaha ja! :)

  • Jo, fast LeEco räknas inte. Hur många av Swedroids läsare tror du kan ens nämna en modell öht som LeEco gjort utan att googla först?

  • Patrik

    Hela ditt inlägg är fullt av tankevurpor.
    Du jämför en kamerabump med en racingbil där bilen precis som du nämner är utformad med ett enda syfte, att köra snabbt. Kamerabumpen är inte designad med ett enda syfte i åtanke, utan är en kompromiss man valt att förlika sig med för att den stora massan enligt undersökningar skyr tjocka mobiler. Bilen är byggd utan en enda kompromiss, de bygger det absolut bästa de kan utan att ha baktankar som går ut på att maximera vinsten eller taktiskt vänta med att trycka in det bästa de har för att kunna fortsätta tjäna på att sälja utdaterad hårdvara.

    Gör en korrekt jämförelse istället, jämför med Nintendo som gång på gång släpper ny hårdvara som bygger på gammal teknik. De är inte ute efter att erbjuda sina kunder det vassaste de bara kan, de är ute efter att maximera sin vinst. Vilket man gör genom att sälja billig skit dyrt, precis som Apple. (Jag var tvungen att nämna äpplet.)

    Men nu svävade jag iväg rätt mycket. Sakfrågan handlade om kamerabump eller inte kamerabump. Föredrar du bump över en telefon som är en halv centimeter tjockare så är det ju så, och det är nog många som är av samma åsikt. Personligen skulle jag däremot inte se en ökad tjocklek på 1,5 millimeter som en nackdel om det innebär att jag slipper kamerabumpen, och jag är faktiskt ganska säker på att fler håller med mig i mitt resonemang än ditt.

  • Jeff Andersson

    Föredrar också att ha det så som du beskriver det. Det må bara snyggt med något kurvat glas men föredrar alltid funktion före design.

  • Rekcus

    När släpps den?! (Jag vet att ingen vet det, men hoppas snart…) Kommer stå mellan Nokia 9 eller Oneplus 5T/6.

  • nils

    Jag väntade på Nokia 8 men kan ju lika gärna vänta på Nokia 9 så slipper man det onödiga 3,5 jacket som lätt går sönder.
    Bumpen visar bara på en rejäl kamera sen hur tjock mobilen blir är en annan femma.

  • Fredrik

    Inte det ända. Men synd att ha bara 2st allternativ att välja på.

  • Fredrik

    Att inte ha ett 3.5mm är väll att låta kunderna välja DAC. Vilket inte enbart är till ondo. Men av egen erfarhet så är valet av hörlurar av mer betydelse än vilket DAC man har. Har man hög upplöst ljud så är det ju en annan sak. Då har DAC en större betydelse.

  • Fredrik

    Ja om man ändå andvender yttre ljudkort så är 3.5mm jacket onödigt. Men annars inte. Man kan komma långt med bra hörlurar. Till & med under 100€. Behövs ett yttre ljudkort så stiger summan. Fast bra BT lurar finns att få under 200€

  • Fredrik

    Nädå. Jag har ju tex iPhone SE, & har då valmöjligheten kvar. Annars kan BT lurar under 200€ kanske vara ett allternativ.

  • Rain_Broker

    Att inte ha ett 3.5mm är väll att låta kunderna välja DAC. Vilket inte enbart är till ondo.

    Nej, att inte ha 3.5 mm möjliggör inte något val. Du har precis samma val även med 3.5 mm, då de mobilerna kan ansluta precis samma DAC-försedda tillbehör.

    Skillnaderna är att hörlurarna, som lätt tar skada, blir en dyrare produkt iom DAC. Och att du inte längre kan ladda och lyssna samtidigt utan tillbehör. Det blir inte heller mer digitalt som vissa påstår, då det som i slutändan måste komma ut ändå är analogt.

    De enda fördelarna är att tillverkarna slipper tänka på en anslutning, som tar plats, och att de slipper ett hål för eventuell vattentäthet. Nämn gärna fler, men påhittade fördelar är frustrerande att läsa.

  • Alias joje67

    Låter vettigt. En mobil blir knappast bättre för att den blir supertunn. Tvärtom vågar jag nog imo påstå. Bättre ha en greppvänlig vridstyv praktisk design om det dessutom ger tekniska fördelar.Tyngden kanske inte behöver öka alltför mycket heller som någon påstod..

  • Alias joje67

    Japp, vad hände med gammelnokias innovationer? Färgglada skapelser med spännande lösningar och form.

  • Emil Oskarsson

    Okej, där ser man :)

  • DmBzls

    Dom saknar kompetens att tänka bäst för användarna

  • kevlange

    Många år sedan jag slutade använda det glappande 3.5mm. Bluetooth är ju grymt smidigt.

  • Daniel Jansson

    Motorola, faktiskt. De var allra först med att släppa en telefon utan 3,5mm.

  • Ganska dryg..

    De säljer trots allt några miljoner lurar. Varför skulle de inte räknas bara för att de inte är populära här?

  • Jeff Andersson

    Hur menar du att 3,5 mm jacket lätt går sönder? Har aldrig vart med om det förutom en gång tidigare och det var redan på en kass telefon. Är man försiktig så håller det.

  • Därför att de är just så små. Deras ”några miljoner lurar” är inte ens ett avrundningsfel jämfört med de ungefär 1,5 miljarder smartphones som såldes i världen 2016.

    Ovanpå det så konkurrerar de till stor del med pris – det vore skillnad om de konkurrerade med premiumtillverkarna om att göra de allra mest exklusiva lurarna.

    Jag tror den som påstår att Apple sneglade det minsta på LeEco innan de tog beslutet att skippa 3,5:an lurar sig själv.

  • Jeff Andersson

    Ja precis, det finns bara kompromisser med tunnare mobiler, allt annat är bara en persons åsikt. Det enda jag kan komma på som är bra med en tunn mobil är att den får lättare plats i fickan. Men det hjälper ju inte när mobilerna blivit så långa.

  • Palla

    Det finns ju grymma trådlösa lurar med vattenresistens för under 20€, kolla bara på aliexpress så hittar ni en uppsjö av lurar som slår det mesta och är pissbilligt.

  • Broken arrow

    Är bedrövligt att en toppmobil inte har hörlursuttag. att bydget saknar funktioner är en sak, men inte toppmodellerna.

  • Fredrik

    Men är ljudet bra då? Jag vill ju ha bra ljud. Tex är Koss the plugg skit. Är nöjd med mina MOMENTUM in-ear lurar. Har lyssnat på TITANIC från CD skiva. Och det är inte alltid som instrumenten kommer fram. Men dom tyska lurarna gör susen.

  • Fredrik

    Ja med iPhone har jag 2st valmöjligheter. Men så är det ju upp till var & en hur man vill lyssna på ljud. Med yttre DAC så har man ju valt. Dvs i mitt fall DragonFly. Som klarar mer än 44.1 & 16 bit. Men ännu har jag inte lyssnat på högupplöst ljud. Får se med PONO PLAYER på sikt då.

  • Henrik

    Ni måste ha dåliga minnen pojkar.

    Lång innan ens iphone fanns på marknaden fanns det enheter utan 3.5mm. Faktiskt var det standard och då klagade ingen.

    HTC’s lurar med windows mobile kom utan 3.5mm (inte alla, men flera modeller), sen hade inte en enda nokia eller ericsson 3.5mm, alla hade adaptrar eller specialkontakter.

    3.5 var bara en tillfällig port i det hela stora, en lösning på ett problem som i dag är löst av stort sett två standard-gränsnitt – lightning och usb-c…

    Ni kommer köpa en lur utan 3.5mm förr eller senare och då inse hur fånigt allt detta käbbel verkligen är. Marknaden har bestämt, 3.5mm är inte ett måste. Dom flesta har väl endå lurarna som kommer med telefonen och då är porten tämligen menlöst att bråka om.

    Sen hur ofta sitter man med luren i laddaren när man lyssnar på musik? Skoj att vara låst till 1.5m från ett eluttag. Om det ni är sån jävla katastrof att ni inte kan lyssna på musik nån timme då o då, så kanske ni ska omvärdera ett liv och försöka ta in andra synintryck.

  • Broken arrow

    Är du på riktigt?

    Extern dac är inte bra, inte den som skulle följa med mobilen så du behöver köpa bra lurar och ny dac. Som du inte kan ringa med sen, så total katastrof. Då får du förlita dig på bt, ingen lösning jag vill ha någonsin igen.

    Sen varför bryta och slita på laddkontakten? Därför 3.5 är överlägsen, du kan rotera kontakten 360 grader och är mindre kontakt.

    Sen har du inte hört om powerbank?

    Vad har skräp lösningar från förr något med i dag?

  • pierre Gothenburg

    Vilken modell slopade Moto 3,5mm jacket? Äger nämligen Moto G4,G4+ och G5 och dom har alla 3,5mm jack!

    Glatt överaskad av kvaliten och att dom kör Vanilla gör det bara ännu bättre. Ska byta telefon nu och det börjar bli svårt att välja, nu finns tex Nokia som kör vanilla och LG V30 med sitt ljudchip förutom alla andra kandidater som har sina + & –

  • pierre Gothenburg

    Är det inte så att man även får bättre ljud med kabel vs BT, vet att det finns tekniker tex APTX som ska kompensera detta men är man ute efter bra ljud så är det kabel som gäller och en tel i dagsläget utan 3,5mm går bort direkt. Jag har ett antal bra lurar och har ingen lust att gå runt med en adapter, tänker också på det ökade slitaget på usb-c. Det kan ju inte tåla hur mycket som helst?

  • Du är välkommen att citera där jag påstår att det är en jävla katastrof eller ens ett problem öht att 3,5:an försvinner.

  • Teodor Stade

    Det handlar inte om att tillverkarna saknar kompetens det handlar om att tillverkare sätter standard och det är bara att rätta sig i ledet :D
    Det bästa man kan göra är att inte köpa ny teknik så dom fattar att dom inte kan sälja skit.

  • Teodor Stade

    Rätt hemskt att se denna utveckling. Brist på nya funktioner mer trams och dyrare teknik. Apple kan titulera sig som det företag som gjorde smartphones till vad det är idag OCH FÖRSTÖRDE HELA BRANCHEN! Hemska Apple.
    Det mest patetiska är att många företag följer apple även om det är så uppenbart att det dom gjort är fel.

  • Teodor Stade

    Bristen på standarder kommer förstöra hela mobilmarknaden. Folk ville ha större skärm på samma yta att kunna utnyttja all skärmyta tillverkarnas svar: vi har 18:9 Nice skärmen går att utnyttja fullt ut 10% av allt som man använder den till resten är 16:9 och ser konstigt ut. Ge oss bättre batteritid (händer inte) ge oss bättre ljud (hörlursjack tas bort) jag vill ha ett verktyg med många olika möjligheter inte en jävla glorifierad glasbit! Dom ska lyssna på oss gör dom inte det så får dom inte mina pengar…

  • Teodor Stade

    Vadå bara 2st alternativ? Vi har inte 2 alternativ vi har bara 1 alternativ

  • Broken arrow

    Ja kabel är bättre även från skruttiga 3,5, Apples 3,5 dongel verkar vara sämre ljud än BT (eller likvärdigt).

    Vist dom lurar jag kör kvittar ju ljudkvalité, men bara plugga in och slippa adapters är fördel (även att glömma ladda lurarna är jobbigt).

    USB-c är ju bättre än usb micro (tål slitage bättre). Min usb micro är helt slut efter två år användande dagligen (laddar mobilen varje dag, ibland två gånger). Mobilen är väl 3/4 år nu, usb kontakten blev dålig över en natt bara så där. Så nej vill inte ha usb lurar, det lär göra slut på vilken kontakt som helst inom 2 år, men det ser väl tillverkarna som fördel.

  • ZaInT

    Som vanligt; ingen 3.5mm = inget intresse

  • ZaInT

    Men det är ändå en bekvämlighetssak.
    Har jag glömt mina lurar och behöver låjna andra är jag körd.
    Har jag glömt min DAC är jag körd.
    Är min DAC trasig är jag körd.
    Vill jag låna ut mobilen är jag körd.
    Vill jag ha lägre strömförbrukning är jag körd.
    Vill jag använda mina gamla lurar, eller någonting annat med en verkligt universell standard utan att köpa en adapter är jag körd.
    Vill jag inte punga ut extra för nya lurar när mina gamla är bra är jag körd.
    Vill jag ladda telefonen samtidigt är jag körd…
    Nu orkar jag inte skriva mer, men jag hoppas att du förstår budskapet jag försöker förmedla.

  • Rain_Broker

    Ja med iPhone har jag 2st valmöjligheter.

    Med din 2 år gamla SE ja, inga av deras andra ”riktiga” modeller.

    Men så är det ju upp till var & en hur man vill lyssna på ljud.

    Nja det är det ju inte om en valmöjlighet tas bort.

    Med yttre DAC så har man ju valt. Dvs i mitt fall DragonFly. Som klarar mer än 44.1 & 16 bit. Men ännu har jag inte lyssnat på högupplöst ljud. Får se med PONO PLAYER på sikt då.

    Förstår inte relevansen utifrån det jag skrivit.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Systemförvaltare Peab Support Publicerad 17 Dec 2017
UX/UI Designer Publicerad 17 Dec 2017
C ++ developer within artificial intelligence Publicerad 17 Dec 2017
Frontendutvecklare till Etraveli Technology Publicerad 17 Dec 2017
VEHCO SÖKER EN KUNDORIENTERAD PROJEKTLEDARE! Publicerad 17 Dec 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Du som bytt från IOS till Android: Vad fick dig att byta och är du nöjd?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

0

Google Pixel 2 & Pixel 2 XL: första intryck

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Har din Androidmobil USB-C eller micro-USB?
  2. Så här ser Samsung Galaxy S9 ut enligt senaste ryktet
  3. Google Assistant släpps för surfplattor och för Android 5.0 Lollipop
  4. Spotify vill att Apple ska sluta missbruka sitt övertag, ber EU om hjälp
  5. Sensorn MediaTek Sensio mäter din hälsa, är avsedd för smartphones
  6. Vinterrea på Nova Launcher Prime, kostar 7kr

Mest läst

  1. Så här ser Samsung Galaxy S9 ut enligt senaste ryktet
  2. Google släpper två experimentella fotoappar för Android
  3. Korea Herald: Samsung Galaxy S9 har mer högupplöst ögonskanner
  4. Det här Googlade vi mest under 2017
  5. Nu kan du göra dina Swish-betalningar mer personliga
  6. Vi kikar på OnePlus 5T Star Wars Limited Edition – kan beställas idag

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Har din primära Androidmobil USB-C eller micro-USB?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons