Så här lojala kunder har tillverkare enligt undersökning

Postat:
15:27 - 2014-03-15
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
63

Vissa mobilanvändare föredrar ett visst märke. Genom tidigare positiva erfarenheter av modeller från den tillverkaren har de fortsatt köpa företagets mobiler och förblivit lojala. Denna lojalitet och märkestrogna inställning är naturligtvis något alla tillverkare och de flesta typer av företag eftersträvar.

Matbutiker försöker till exempel få kunder att stanna genom olika typer av förmåner för återvändande kunder, som bonus- och rabattkort. I mobilvärlden försöker tillverkare skapa egna ekosystem som knyter användarna till just deras produkter. Med detta har sannolikt Apple och Google lyckats bäst.

tillverkare-lojalitet

Personer som köpt dussintals, kanske rentav hundratals, appar och spel för IOS och kanske dessutom handlat filmer och musik på Itunes, kommer sannolikt välja en Iphone även nästa gång. De har investerat i det ekosystemet och vill inte ”börja om från början” på en annan plattform. Samma sak gäller Android och naturligtvis även de som valt Windows Phone eller satsat på ännu mindre mobiloperativsystem.

Men vilken mobiltillverkare har egentligen allra trognast kunder? Enligt en undersökning som baseras på 3000 intervjuer i USA, Storbritannien och Australien är det just Apple som har de mest lojala kunderna, det vill säga kunder som ersatt sin smartphone med en ny mobil från samma tillverkare.

Samsung kom på andraplats, följt av LG, Nokia, HTC, Sony och Motorola. BlackBerry kom allra sist på listan. Brukar ni köpa smartphones från samma företag eller spelar själva tillverkaren mindre roll?