Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Så här mycket har priserna för Galaxy Note-serien ökat sedan starten

Postat:
13:47 - 2017-08-24
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Som tidigare rapporterats kostar Samsung Galaxy Note 8 hela 10 000 kronor i Sverige. Det innebär att Note 8 är den mest kostsamma Androidmobilen hittills här från en stor och etablerad tillverkare. Priset är ungefär i nivå med vad vissa upplagor av Apple Iphone 7 Plus gick på i höstas (och även idag).
Hur har vi nått fram till att en ny smartphone kostar mer än en hyfsat kraftfull stationär dator eller laptop? Vi blev nyfikna på prisutvecklingen för Galaxy Note-serien sedan starten 2011 och undersökte saken.

Introduktionspriset för de tre första modellerna i serien var ungefär lika högt. Galaxy Note och Galaxy Note 2 kostade båda runt 6000 kronor kring säljstarten. Tredje telefonen i serien klev upp till 6500 kronor hösten 2013.

Året därefter blev Galaxy Note 4 den dyraste Androidmobilen vid den tidpunkten, med ett pris på 7500 kronor. Fjolårets olycksdrabbade Galaxy Note 7 kostade cirka 8600 kronor och nu är vi alltså uppe i 10 000 kronor för Galaxy Note 8.

Är priset berättigat med tanke på S-Pen och hårdvaran, och att smartphones på ett vis är de nya datorerna, eller är det på tok för stora summor för en mobil?

  • Adam

    Hade varit trevligt med en liknande jämförelse sida-vid-sida angående hur valutan ändrat sig under samma år för att se hur mycket man egentligen blir hustlad på, hur stora ökningar som skett på själva telefonen etc.

  • Emil Oskarsson

    Samt hur pass dyra de olika enheterna var att tillverka när de släpptes :)

  • mrTravolta

    Dollarn har ju gått ned så det argumentet som tidigare använts känns inte lika aktuellt nu.

    Det värsta med att betala så mycket är att man fortfarande måste vänta ett halvår på senaste Android-versionen och det känns inte rimligt.

  • Liten diff: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Finansiell-utveckling/Rakna-pa-inflationen/

    Yearly average: https://www.ofx.com/en-au/forex-news/historical-exchange-rates/yearly-average-rates/
    31 Dec 2011 6.492594 (Note)
    31 Dec 2012 6.773362 (Note 2)
    31 Dec 2013 6.515688 (Note 3)
    31 Dec 2014 6.861618 (Note 4)
    31 Dec 2015 8.437632 (Note 5)
    31 Dec 2016 8.56366 (Note 7)
    23 Aug 2017 8.7301 (Note 8)

  • Railwayman

    Tittar vi historiskt kostade en Nokia 9210 Communicator ungefär 10K och det var i 2001 års penningvärde. Å andra sidan var det klasskillnad på den och andra enheter så där gick det att motivera priset.

    Idag är det värre – Note 8 är ju inte direkt en 10K-enhet sett till hårdvara eller funktioner. Stylus är bra men inte heller det kan i sig motivera priset eftersom digitizern är en standardvara från Wacom och det funnits en tid när samtliga smartphones med pekskärm hade sådana. Visserligen är S-Pen unik på dagens marknad men den är inte orsaken till priset.

    Orsaken till det höga priset står att finna i att Samsung distribuerar via operatörer där enheten inte är huvudsaken utan abonnemangen. Det är helt enkelt meningen att kunderna skall avskräckas från att köpa kontant och istället rygga tillbaka för att ge ett lätt sälj för operatören: ”Ja, den kostar 10K kontant men tecknar du vårt fina abb här för BARA 550 kronor i 24 månader betalar du NOLL KRONOR här i butik!”

    Det är helt enkelt ett rent taktiskt drag – det är alltså inte innehållet i Note 8 som ligger bakom prislappen utan försäljningskonceptet. Hade produkten sålts direktdistribuerat vågar jag tveklöst påstå att prislappen snarare hamnat runt 5-7000 kronor för en 128GB-256GB-konfiguration med ”Samsungtillägg” inräknat (alltså att prislappen är högre p.g.a att det står Samsung på den). Man kan ju nämligen jämföra med en Xiaomi Mi Mix i 6/256-utförande och inse att en Note 8 legat i ungefär samma prisklass om den sålts på samma vis.

    Om man tror att priset 10K beror på att Note 8 varit extremt dyr att utveckla och att det reflekterar ”värdet” som adderats i processen kan jag enbart rekommendera att man tar två steg tillbaka och analyserar förhållandena närmare.

    Rent generellt kommer priserna att fortsätta skena upp i det blå sålänge folk naivt tror på ”perceived value” – d.v.s att priset på en produkt skall sättas efter ”betalningsvilja” snarare än mätbara parametrar. Om man t.ex värderar ett varumärke högt, så högt att man är redo att betala rejält för att få just DEN loggan på produkten är det klart att priserna fortsätter stiga.

    Har man en mer vetenskaplig, analytisk infallsvinkel och förstår hur prissättning går till når man en annan slutsats – vilket i sin tur bidrar till att pressa priserna nedåt (framförallt om man ger operatörerna fingret).

  • Hatsune Miku

    De tar ju betalt för att de kan. Samsung vill göra så stor vinst som möjligt, likt alla andra vinstdrivande företag. Om kunden betalar tar Samsung betalt, väldigt enkelt. Vill man som konsument visa att något är orimligt dyrt gör man bäst i att inte köpa, för då går ju jämviktspriset ner. Personligen blir det verkligen inte köp vid denna prislapp (är även nöjd med det jag har)

  • tidsoptimist

    Då vet vi vad iPhone 8 kommer ligga på för prislapp ;P

  • Rumpelstiltskin

    Visst är det så. Problemet är dock att folk köper även fast de inte har råd. De lånar pengar för att ha råd, och när de ändå måste låna så tar de det dyrare alternativet, för varför inte liksom? Om du delbetalar på 24 månader så skiljer det bara ca: 170kr/mån mellan Note 1 och Note 8, exklusive ev räntor och andra kostnader. Klart som fan att många väljer den nästan dubbelt så dyra telefonen när det ”bara” skiljer 170kr.

  • DE

    Jag förstår inte riktigt resonemanget. Är det dåligt att finns prisdifferentiation på mobiler? Om man jämför med laptops som i artikeln, så kan man köpa dem från ca 2000 kr till ca 50000 kr (nya från etablerade tillverkare).
    Vill man inte lägga 10000 kr på en mobil så kan man välja att istället betala 1000 kr för en fult fungerande och helt ok mobil. Eller något däremellan.

  • Richard Larsson

    Det är dock ett litet problem jämfört med att låna till en bostad för fem till tio miljoner kronor.

  • Zteam

    Håller med, blir inget köp för mig heller, men jag var å andra sidan inte intresserad av produkten från första början heller så.

  • Patrik

    Jag tror det är det han försöker poängtera..

  • Patrik

    Speciellt om man gör en likadan sammanställning över hur dagligvaror, hyror och andra avgifter ökat och sen jämföra med hur löner ökat under samma tid.

  • finnbo2

    Jäkla gnäll på priset! Har du inte råd så köp den inte.Det är väl ingen mänsklig rättighet att kunna köpa den!

  • Micke på taket

    Bra

  • Läderlappen

    Bra skrivet 😊

  • Rekcus

    Intressant artikel! Värt eller inte, Samsung har byggt upp sitt varumärke (och möjligen även produkterna) från skräpstatus för inte alls för många år sedan till mer eller mindre premiumstatus idag. Så i min mening är det där prispåslaget ligger: ca 80% marknadsföring och ca 20% för dyrare komponenter.

  • pao

    Bokat en svart Note 8 imorse och Samsung har nog fullt upp med alla bokningar för jag fick min bekräftelse nu på eftermiddagen. 9990 kr ink Dex tyckte jag var okej. Sedan jag gick över till Note för många år sedan så har jag ingen dator eller surfplatta privat längre och GPS samt digital kamera sedan länge borta. Med Dex behöver jag inte öppna en dator privat alls mer och då blir det summarum pengar för en kompetent mobil ☺️

  • pao

    Dagens bästa tack ☺️

  • Rumpelstiltskin

    Vi ser samma sak där. Möjligheten att få billiga bolån (värst var det när man inte ens behövde amortera) gör att marknadspriserna stiger kraftigt. Några miljoner hit eller dit spelar ju ingen roll när man lägger upp lånet på 30 år i stället för lägre tid.

  • Alen Zuzic

    varför skulle man lägga 10 000 på en skit telefon ?

  • Per

    Det är väl bara en naturlig utveckling när man ser vad Galaxy S8 och S8+ kostar och alla de andra toppmodellerna från de dyrare tillverkarna. Note 8 är ju ett monster och har ju kostat mer än de andra mobilerna så det är väl inget konstigt att den vid lansering kostar 10k. Kolla på One Plus utveckling. Dom gör ju samma sak. Lika med alla andra tillverkare…med något undantag kanske men det är ju inget soppkök dom driver precis. Det har alltid kostat att ligga på topp. Jag menar, om man kan betala allt från några tusen till miljoner för en bil bara för att ta ett exempel. Varför kan man inte få göra detsamma för något annat som en mobil tex. Eller ta en projektor eller en TV för att ta något annat exempel.

    Som någon sa, det är ju ingen rättighet att få köpa en Note 8 och nej det är inte någon större summa pengar i skillnad i jämförelse mot andra toppmodeller vid lanseringsdatum.

    Kommer jag köpa den? Nej, jag har redan en mobil som har allt jag behöver…nej förresten. Jag har ingen IR-skjutare, det hade jag velat ha,så går det man man måste kompromissa.

  • Erik

    Inte ens om jag sket pengar skulle jag betala 10000 för en mobiltelefon. Trams.

  • Sillstrypare

    Det är väl som med allt annat.
    Köper någon en produkt och anser att den är värt priset så är väl allting bra då.

    Jag tycker det är för högt.
    Jag har inte de pengarna att lägga på en mobil, medans andra tycker det är värt att låna pengar för att få produkten.
    Sedan finns väl de som har råd att köpa en ny lur varje månad om de känner för det.

  • tidsoptimist

    Guess what ”Apple reportedly planning $999 price for new iPhone” https://www.theverge.com/2017/8/24/16198158/iphone-8-price-rumor-999-apple

  • ToungiLou

    Det är orimligt mycket. Förstår inte hur de kan sälja miljoner och miljoner enheter. Vad man får per krona är ju helt avgörande för mig när jag köper mobil. Inga problem att ge 10 000 och den var en fullständigt komplett mobil jag kan ja i 3-4 år. Det finns dock inte.

  • Brian Samuel

    Aa, jag tror nog du glömmer hur mycket pengar Samsung har lagt på forskning samt hårdvaran. Sen finns det ju ökade antal anställda som behöver sin lön med. Så se det från andra perspektivet med.

  • Kingslayer

    Note 7 var faktiskt billigare än Note 4 om man jämnar ut dollarkursen mot kronan, vilket är en stor faktor för vad vi får betala för saker i Sverige.

  • Fredrik L

    Är själv på väg dit. När telefonerna kan dockas och köra exakt de program som går att köra på ex Windows så är jag såld. Dex verkar dock som en väldigt kompetent substitution innan detta händer!

  • DmBzls

    Haha ta lån för att köpa en mobil?! Måste vara uteliggare till människor xD

  • DmBzls

    Ta lån för att köpa en telefon? Hahahaha!! Är det Lyxfällan kunder eller? xD

  • Malx

    Går inte att jämföra med laptops direkt då det med mobiler som note 8 handlar om helt andra kvantiteter (Och därmed helt andra tillverkningskostnader). Då man därför har ett pris som helt sätts av andra faktorer än tillverkninskostnad (vad vissa tydligen är beredda att betala) så påverkar det den totala prisbilden på mobiler. Så medan du tycker att en note 8 är värd 10k och köper den så förstör du också marknaden för andra.

    I större sporter, fotboll i synnerlighet så har man tagit detta till det extrema. Igentligen skulle de som tycker idrott är roligt att titta på kunna bara lägga en bråkdel av sina resurser på detta och idrottarna skulle ändå kunna leva gott. Istället så har miljardärer använt idrotten till sina lekplatser och drivit upp löner och kostnader till fullständigt vansinne som drabbar de ”vanliga” fansen. Sen så försöker man få det till att man inte är lokalpatriot om man inte stöttar det lokala laget med halva lönen varje månad… Inte så frivilligt som det kan framstå.

  • DmBzls

    Reklam är en variabel som påverkar priset också.

  • Damas

    Vilket pris.. Antar att de försöker ta igen förlusterna för Note 7…

  • Otto Stuk

    Vilket gnäll!! En jämförelse med 1980 års dollarkurs så hade vi fått ge ca 4300:- för Note 8. Om bara våra tröttmössor till politiker hade styrt landet rätt väg så vår krona hade haft kraften kvar…. Sverige har VARIT ett bra land.

  • Gustav Karlsson

    Vem är det som gnäller egentligen?

  • Perkele

    Det roliga i det här är ju att folk är så korkade att dom betalar 10 lax för en skitmobil, skrämmande utveckling 😬😬😬

  • Emil Oskarsson

    Samt utveckling :p Så visst priset kanske är bra ändå

  • Sillstrypare

    Ja, visst var det underhållande.
    Kul att jag fick dig att skratta…

  • Pop

    Så vad är ett abonnemang med förhöjd månadsavgift för någonting då, om inte ett lån/avbetalning..?

  • DmBzls

    Jag har aldrig och kommer aldrig köpa en mobil på avbetalning. Jag betalar hela summan direkt. Köper man något så fjuttigt som en mobil på avbetalning så får man f*n se över sin ekonomi! Jag skulle skämmas om jag köpte en mobil på avbetalning! Bostad är dock en annan sak med dagens marknad.

  • Pop

    Jag köper telefoner kontant, men tycker att 10.000kr är för mycket..

    Jag förbeställde Note7, den låg någonstans på gränsen i pris, därför står jag över Note8, än så länge i alla fall, sjunker den så kan det fortfarande bli affär.

    Sen så sitter jag med en gammal Note3, det är bytt till ett nytt batteri, displaymodul/ram och penna, originaldelar, så den presterar som ny, ungefär lika bra som tjejens S7, men risken att elektroniken går sönder ökar i kvadrat för varje dag som går..

  • Pop

    Precis, huvudet på spiken!

    Men allt för många ser inte en förhöjd avgift som ett lån/avbetalning, ”man måste ju ändå ha ett abonnemang..” har man ju hört 100 ggr när man ifrågasatt de som gör så..

    Jag köper kontant, har alltid gjort, kommer alltid att göra, utom bostad, och kanske när jag köper en Lamborghini.. 😆

  • Hatsune Miku

    Det spelar absolut ingen roll för den enskilde konsumenten. Tycker man att priset är för högt så köper man inte, och det är min poäng. Vill Samsung ha den såld får de då sänka priset, även om det innebär lägre vinstmarginal.

    Anledningen till att priset gått upp vet varken du eller jag, och att säga att Samsungs utveckling är så pass mycket dyrare idag än förr att de är tvungna att höja priset med 1000-2000 SEK mätt från förra året skulle jag vilja se statistik på för att acceptera. Jämfört med Galaxy S2, som är min favorittelefon, kostar denna trots allt (cirka) dubbel så mycket vid sin lansering, och S2:an hade då det bästa man kunde få på den tiden.

  • Ganska dryg..

    Värt att lägga på Copyswede och kemikalieskatten också.

  • Ganska dryg..

    Kolla vad du får per dollar istället, så blir det mindre skillnad i priserna. Vår sketna valuta och extra avgifter är inget Samsung (eller någon annan tillverkare) vill subventionera sina priser för.

  • Ganska dryg..

    Om jag sket pengar hade jag också haft andra prioriteringar. Tror ett besök på vårdcentralen hade varit på sin plats.

  • Fraz

    Kemikalieskatten påverkar inte så mycket då den är viktbaserad, men blev inte Copyswedes avgift applicerad på mobiltelefoner någonstans längs vägen också?

  • riptide

    Det är inga pengar jag någonsin tänker lägga på en dator i fickformat. Max 5k är för mig ett rimligt pris att lägga, helst så lite som möjligt men inser att 3k är väl ungeför där gränsen går för att få något vettigt. Sen försöker jag så klart få så mycket för pengarna som möjligt. Och jag anser verkligen inte att jag får mer än dubbelt så mycket för pengarna genom att köpa Note 8 för 10k.

  • Rumpelstiltskin

    När du tecknar telefon+abonnemang så delbetalar du i regel alltid telefonen, och det tillkommer oftast en uppläggningsavgift på några hundra. Skulle inte bli förvånad om minst 90% av alla telefonägare delbetalar sina telefoner idag, och ja det är lite av en lyxfälla.

    Jag har helt slutat köpa telefoner genom teleoperatörer, utan brukar vänta några månader tills återförsäljare sänker priserna, eller så importerar jag. Dels vill jag ha friheten att kunna byta telefon när jag vill, det blir oftast billigare i slutändan, också finns det betydligt fler telefoner att välja mellan, medan operatörerna fokuserar mer på de populärare flaggskeppen. Du hinner dessutom sälja telefonen till ett högre pris innan alla abonnemangsdelbetalare har betalat av sina telefoner och säljer dem. Honor 8 lyckades jag till och med sälja med vinst.

  • Rome73

    Ganska så meningslöst att göra en sån här jämförelse.

    Förutsättningarna mellan de olika telefonerna är för stora för att det ska vara meningsfullt.

    Förutom faktorer som dollarkurs, ändrade skatter mm som redan nämnts så får vi inte glömma bort att det faktiskt är olika telefoner med olika innehåll och funktioner.

    Dock kan man naturligtvis ändå tycka att 10 000 kr är för mycket. Eller inte.

  • Per

    Det ska man inte göra. Men om du syftar på att Samsungs toppmodeller är skit så får du väl tycka det. Det är ju inte sant bara för att någon tycker det.

    Om du ställer upp en rad med viktiga funktioner och egenskaper för mobiler så står sig Samsungs mobiler väldigt bra i konkurrensen. Att bara häva ur sig dynga utan argument är ju som att snacka med en åsna.

    Om du nu syftar på Note 8 så antar jag att du har använt den och haft chansen att testa igenom den ordentligt. Kan du säga varför den är en skittelefon? Jo det heter faktiskt så, inte skit telefon, inte skit tele fon heller… ;)

  • dealer84

    Jag håller med i din analys att många köper telefonen på abonnemang och får delvis telefonen subventionerad. Problemet måste lösas genom att man lagstiftar om bindningstid istället. Då blir det svårare för tillverkarna att sälja en telefon på det sättet. I Danmark har man max 6 månaders bindningstid vilket tvingat ner priserna på abonnemangen.

    Precis som du säger så var Nokia Communicator först ut med ett pris över 10k men det var en produkt som verkligen stack ut och som var typ som en dator och mobil i ett och vände sig till en speciell målgrupp som hade pengar och behov (läs affärsresenärer). Problemet är att dagens smartphones inte sticker ut lika mycket och man satsar mycket pengar på marknadsföring. Sedan passar man naturligtvis på att höja priset för varje lansering då det inte verkar finnas någon mättnad. Men jag är övertygad att ett pris på över 10k börjar få folk att reagera och om man skulle lansera en telefon som kostar 12k så kommer nog priset vara för högt och efterfrågan dala vilket skulle slå mot vinst och omsättning. Det handlar helt enkelt om att hitta ett pris som folk tycker är acceptabelt i förhållande till produkten och jag tycker inte 10k för vare sig Samsung eller Apples telefoner är acceptabelt. I synnerhet då hållbarheten på dagens telefoner är sämre än telefoner för 10 – 15 år sedan.

    Sedan tror jag att operatörerna kommer bli lite rädda om månadskostnaden går över 500 kr. Det är trots allt en mental gräns för många och allt fler kommer reagera på vad de faktiskt betalar. Det gör det svårare för operatörerna att öka marginalen.

  • Nicklas Persson

    Sitter på en Note 4 som varit den klart bästa mobilen fram tills nu. I över 3 år har den varit med mej. Men nu blir det en uppgradering. Tycker faktiskt priset är klart rimligt om Note 8an håller och presterar lika bra och länge som 4an gjort för mej.

  • Otto Stuk

    Gnäller på gnäll.. frågor på det?

  • Faizty

    Vilket förbannat gnäll… Det är inte en mänsklig rättighet att alla mobiltelefoner i världen ska falla under någon form av ”moralisk” prisnivå. Vill du köpa en som du anser vara mer prisvärd?
    Håll då käften och gör det istället…

    #sandlåda

  • Gustav Karlsson

    Nope. Glasklart :)

  • Klappa

    Att använda en dator är så mycket snabbare och med så mycket bättre ergonomi att det inte ens går att jämföra.

    Jag vet ej vad du gör på mobilen men de flesta saker går mycket snabbare på en dator.

  • pao

    Detta gillar jag diskutera ☺️
    Specs mm är egentligen ointressant jämfört med hur man använder teknik. Jag har inga avancerade saker privat. Allt jag skriver om gäller privat på jobbet har jag 3D CAD, kraftfull laptop med 3 skärmar och docka.

    Mitt lilla ekosystem är uppbyggt med chromecast till varje TV idagsläget 3 st. Alla foto och video (mest på barnen 😀) ligger på en NAS där ligger alla Office filer / lite musik och filmer med. Castar semester bilder från NAS till valfri skärm.

    Foto och video behandling gör jag direkt i mobilen. Filhantering och offsite backup direkt i mobilen. En gång i månaden startar jag en dator när jag går igenom budget och ekonomi samt betalar räkningar. Alla ekonomi Excel filer ligger på NAS. Detta kommer jag att göra på Dex i framtiden. Spelar inga spel. Musik streamar jag till chromecast audio från Spotify. Filmer ses direkt i mobilen eller chromecast till TV. All planering kring familjen och anteckningar från tex föräldramöten / aktiviteter görs direkt i mobilen Samsung Notes. Jag skriver inga långa avhandlingar och bloggar inte men med Dex hade det nog inte varit så svårt. När jag fått Dex kommer jag att bygga en arbetsplats med skärm / tangentbord / mus och Dex ☺️

    Hur använder du motsvarande teknik idag

  • Klappa

    Visst du kan göra sådana basala automatiska saker men när du ska göra saker som kräver finlir då går det inte med padda, tv eller mobil. Det bästa är att kombinera de båda sakerna inte att endast göra saker från soffan.

  • Desplow

    Med en fortsatt årlig ökningstakt på i genomsnitt 11,5819
    % kommer priserna se ut så här så småningom..

    2017 10 000
    2018 11 158
    2019 12 450
    2020 13 892
    2021 15 501
    2022 17 296
    2023 19 300
    2024 21 535
    2025 24 029
    2026 26 812
    2027 29 918
    2028 33 383
    2029 37 249
    2030 41 564
    2031 46 378
    2032 51 749
    2033 57 743
    2034 64 430
    2035 71 893
    2036 80 219
    2037 89 510
    2038 99 877
    2039 111 445
    2040 124 353

  • Corran

    Jo. Och att bara dra in inflationen i Sverige i beräkningen är rätt värdelöst. Priserna på de dyra metallerna som ingår har ökat mer än så, likaså har löneläget i ”låglöneländer” ökat mycker mer än inflationen i Sverige.

    Att räkna ut sådant här kräver mer jobb, är rätt besviken på Swedroid som inte verkar klara det.

  • Otto Stuk

    ot. nordisk Note4 fick sin säkerhetsuppdatering för den här månaden idag…

Lediga jobb inom data / IT Företag
IT-support till starkt växande bolag i Göteborg Publicerad 24 Sep 2017
Junior Supporttekniker Publicerad 24 Sep 2017
Testledare / testlead / testkoordinator till Axfood IT Publicerad 24 Sep 2017
SOFTWARE ENGINEER – QA Publicerad 24 Sep 2017
SECTRA COMMUNICATIONS SÖKER SÄKERHETSANALYTIKER Publicerad 24 Sep 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Project Treble i Oreo är stort för Android och uppdateringar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS