Så här mycket pengar la Samsung på reklam under 2012

Postat:
14:37 - 2013-07-15
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
33

Syns du inte finns du inte – det spelar ingen roll hur bra en tillverkares produkt är om ingen vet om att den existerar eller hur kompetent den faktiskt är. Trots lysande recensioner för HTC One världen över går det exempelvis fortfarande trögt för den taiwanesiska tillverkaren. En bra produkt behöver inte alltid resultera i höga försäljningssiffror och ekonomiska framgångar.

Hur mycket lägger egentligen de olika teknikföretagen ner på reklam varje år? Enligt siffror som diskuteras av bland annat CNN har vissa tillverkare en astronomisk reklambudget. Samsung som spenderar mest sägs ha lagt ner 4,3 miljarder dollar på marknadsföring under 2012. För att sätta det i perspektiv skulle varje svensk medborgare behöva betala cirka 3170 kronor för att komma upp i den summan.

Den sydkoreanska elektronikjätten spenderade ännu mer, hela 5,3 miljarder dollar, på ”marknadsföring/reklam/försäljning” under 2012, vad nu skillnaden är. Samsungs reklambudget på 4,3 miljarder dollar för 2012 var fyra gånger så hög som Apples och dubbelt så hög som Microsofts.

mobiltillverkare-reklam-budget