Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Samsung bjuder in till presskonferens under IFA

Postat:
13:15 - 2016-08-13
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Samsung kommer presentera nyheter under IFA i Berlin med start 11:00 första september. Inbjudan visar delar av en analog urtavla vilket är en tydlig indikation på att vi kommer få se Gear S3 under evenemanget – något som rykten tidigare hävdat.
Gear S3 kör Tizen som föregångaren och förväntas erbjuda en rund AMOLED-skärm med en vridbar boett för att kontrollera gränssnittet. Klockan sägs erbjuda fler sensorer än Gear S2 och ha utökad funktionalitet för träning och motion.

samsung-ifa

Senaste artiklarna om IFA 2016

→ Besök Androidarkivet

  • Oavsett

    Det krävs ändå mycket, mycket mer för att jag ska bli sugen på en smartklocka, idag är de till mer besvär än nytta.

  • Rome73

    Jag har ännu inte sett någon smartklocka som är värd att lägga ner tid på.

  • Rome73

    Smartphonen kom och gav oss möjligheten att använda en apparat till många flera saker. Framför allt när skärmarna blev lite större så att de faktiskt gick att använda. Många av oss har tex helt slutat använda klocka på handleden.

    Smartklockan kommer och vill göra tvärtom? Det känns för min del som det är något fel på själva grundtanken där…

  • nZb

    Sony smartwatch 3 att jogga med plus köra musiken ifrån till trådlösa hörlurarna GG

  • Oavsett

    Japp, det går ju inte att jogga utan klocka, man får ingen motion då.

  • Thomas Solebrant

    Varför använder du teknik? Amish-folket kan leva sina liv och ha kul ändå.

  • Oavsett

    Därför att det tillför saker, teknik som bara är där utan att tillföra något är bara kul ett kort tag, sen blir det onödigt.

  • Oavsett

    Även Amish folket använder teknik, även om det inte är av senare slag. Hjul är troligen människan viktigaste tekniska uppfinning någonsin.

  • Thomas Solebrant

    Jag valde fel ord, elektronik skulle det vara. Och klockor tillför massor för flera personer, så ditt argument fallerar. Acceptera att det finns flera människor son har olika krav, förutsättningar och behov.

  • Oavsett

    Men självklart är det så, men om du inte tävlar i att löpa/springa så är det rent nonsens att du skulle behöva en klocka som håller reda på dina joggingrundor, det blir mer distraherande än motiverande.

    I början när man startar upp en träning och inte vet hur man presterar är det bra att få fakta och data, men sen när du vet vad du gör så är det mest i vägen. Om du inte tävlar som sagt och behöver mer exakt respons.

    Det räcker med ett vanligt tidtagarur, som talar om hur snabbt du springer när du väl är inne i träningen.

  • Thomas Solebrant

    Det finns miljoner med människor som inte håller med dig. Jag använder statistiken för att kunna bli bättre. Jag gissar på att du aldrig försökt förbättra dig själv?

  • ”lägga ner tid på”
    Best pun EU

  • Oavsett

    Så det finns miljoner med människor som anser att man inte får motion utan en smartklocka, fantastiskt. Var hittar du dessa data?

  • Oavsett

    Så ett tidtagarur talar inte om ifall du förbättrat dina tider? Hur tänker du då?

  • Oavsett

    Gissar du alltid så illa, eller är det bara idag?

  • Thomas Solebrant

    Sluta trolla nu och vrida på ord, det är ju pinsamt. Det finns miljoner med människor som använder träningsappar för att hålla statistik och motivera sig själva.

  • Oavsett

    Det är ju du som trollar och vrider på ord och är pinsam.Jag ska citera vad jag syftar på:

    ”Jag gissar på att du aldrig försökt förbättra dig själv?”

    De finns miljoner.. javisst, men de allra flesta inser att en smartklocka är rent nosens om man inte tävlar.

  • Oavsett

    Det är ju du som trollar och vrider på ord och är pinsam.Jag ska citera vad jag syftar på:

    ”Jag gissar på att du aldrig försökt förbättra dig själv?”

    De finns miljoner.. javisst, men de allra flesta inser att en smartklocka är rent nosens om man inte tävlar. Ett vanligt tidtagarur är mycket bättre för den vanliga motionären. Eller varför inte bara springa helt avslappnat utan tävlingssyfte? Njut av joggingturen istället!

  • Riki

    Använder min klocka väldigt mycket. Underlättar rätt så mycket på jobbet. Slipper ta fram telefonen varje gång den vibrerar. Kan se på klockan och avgöra ifall det är viktigt eller inte. Väldigt bra när man kör bil oxå. Skicka sms med rösten. Använder aldrig en vanlig klocka igen.
    Motiverar mig att röra på mig mer med stegräkning och aktiva min

  • Oavsett

    Du vet att man inte måste ta fram sin mobil bara för att den vibrerar?

  • Oavsett

    Du vet att man inte måste ta fram sin mobil bara för att den vibrerar? Jag tror det står någonstans i instruktionsboken..

  • Thomas Solebrant

    Ett tidtagarur är en ganska dålig ersättning till en smartklocka. Du skriver att du förstår att det finns folk som har andra behov än dig, men de har fel. Så du verkar faktiskt inte förstå.

  • Thomas Solebrant

    Han skrev ju det, han behöver inte ta fram den för att han har en smartklocka. Superbra tillbehör!

  • Oavsett

    Så din uppfattning är alltså att utan en smartklocka så är man tvungen att ta fram sin mobil varje gång det vidrerar? Och man är dessutom i så fall (om man har en smartklocka) tvungen att titta på den varje gång mobilen vibrerar?

    Du tycker på fullt allvar att det är ett vettigt sett att lev sitt liv på?

  • Oavsett

    Så din uppfattning är alltså att utan en smartklocka så är man tvungen att ta fram sin mobil varje gång det vibrerar? Och man är dessutom i så fall (om man har en smartklocka) tvungen att titta på den varje gång det vibrerar?

    Du tycker på fullt allvar att det är ett vettigt sett att leva sitt liv på?

  • Oavsett

    Det är helt feltänkt ifrån din sida. Man har givetvis en smartmobil! Så behovet av en smartklocka är obefintligt för en normal användare.

  • Riki

    Får du aldrig viktiga sms?
    Har det hänt att du har fått ett väldigt viktigt sms och inte sett den föränn det var sent?? Jag säger att det underlättar . Jag säger inte ett det är ett måste o ha den. Hade du provat några månader så kanske du hade fattat vad jag pratar om

  • Thomas Solebrant

    Det skulle inte vara så bra om jag ignorerade meddelanden på mitt jobb och det finns andra som har vitalare roller som måste rycka ut snabbt. Det är mycket snabbare att vrida på handleden än att hala upp mobilen i många fall, så länge inte den ligger på bordet bredvid, kan vara smidigt om man gör annat på mobilen att kolla på klockan istället för att avbryta det man höll på med. Dagen mobiler har ganska dålig multitasking faktiskt.

    Vad som är vettigt eller inte är ju upp till varje person, och jag känner att jag inte har rätt att bestämma över någon slumpmässig persons vanor eller behov.

  • Oavsett

    Klart du inte rätt att bestämma över någons behov, men du har rätt att diskutera det vettiga och rimliga i det. Inte sant?

  • Simon

    Fördelen med klockan är att man inte behöver ha på sig/kolla den stora telefonen för varje notis som kommer utan får det serverat på klockan. De har olika användningsområden. Det +att komma ut och springa (då statistik hjälper till med motivationen) var anledningen till att jag köpte Gear Fit2.

  • Oavsett

    Om jag väntar på ett viktigt meddelande så givetvis kollar jag varje gång, men inte annars nej. Jag har två smartklockor.

  • Oavsett

    Om jag väntar på ett viktigt meddelande så givetvis kollar jag varje gång, men inte annars, nej. Jag har två smartklockor.

    För sent? Nej, det har aldrig hänt. För sent för vad?

  • Oavsett

    Jag kan upplysa dig om att du behöver inte kolla den stora mobilen varje gång du får en notis. Jo! Det är faktiskt sant.

  • Thomas Solebrant

    Jag vet faktiskt inte vad en ”normal” människa har för behov, men jag vet att det finns massor med folk som har stor nytta av sina smartklockor. Kan du acceptera att det finns folk som tycker om att använda sina smartklockor och tycker de fyller en bra funktion?

  • Oavsett

    Jag kan upplysa dig om att du behöver inte kolla den stora mobilen varje gång du får en notis. Jo! Det är faktiskt sant och detta helt utan smartklocka.

  • Oavsett

    Visst, men vill du samtidigt erkänna att smartklockor är en relativ flopp och att väldigt få (i %) använder dessa tingest och väldigt få vill ha dem?

  • Riki

    Ok så du kan se in i framtiden när ett viktigt smd eller samtal kommer. De klart du inte behöver en klocka.

  • Thomas Solebrant

    Flopp hade betytt att de var ganska menlösa, men jag kan tänka mig att många fler än de som har dem skulle kunna nyttja dem. Vet faktiskt inte vilken procent av smartphone-användare som använder en smartklocka är, har du en statistik?

    Jag vet att det finns folk som inte har någon nytta av dem, precis som jag vet att visa inte har en nytta av en smartphone. Precis på samma sätt tror jag att flera skulle kunna tänka sig ha en smartklocka om de fick prova på en precis som folk utan en smartphone skulle kunna tänka sig ha en om de fick prova på, men det finns ju budget och prioritering som spelar roll.

  • Simon

    Jag har allt som oftast inte telefonen på mig på jobbet utan den ligger i ett annat rum varför klockan är toppen. Som jag skrev ovan så använder jag den även för träning där den underlättar och motiverar mig i träningen. Jag håller även med Thomas och Riki:s svar till dig i den andra tråden.

  • Oavsett

    Hehe, jösses, larvig kommentar. Så du menar på fullt allvar att du alltid är stand-by och på tårna, även när du sover? Lever du verkligen ditt liv så?

    Om man (exempelvis) har en gravid fru som kan få barn när som helst så kan man på så sett se in i framtiden och förvänta sig ett viktigt samtal eller medellande, tror du inte?

  • Oavsett

    Så du lämnar din mobil i ett annat rum så att du ska få glädje av din smartklocka. Jag förstår.

  • Thomas Solebrant

    Klart jag kan. Har man ett jobb som kräver att man kollar meddelande så fort det kommer så snart jag att man ska göra det. Får man meddelande någon gång om dagen ifrån folk så är lär det ju heller inte göra så mycket att kolla när det kommer. Har man Facebook eller spelavisering som ploppar upp vart femte minut så kan jag anse att det är rätt onödigt att konstant kolla.

  • Oavsett

    Med >relativ< flopp så menar jag att de inte alls sålt så mycket som tänkt och att de inte på långa vägar blivit "var mans egendom" vilket var tanken.

    Har du någon annan uppfattning?

  • Oavsett

    Procenten ligger på ca 3 som äger en smartklocka, hur många som aktivt använder dessa vet jag inte, men det är troligen betydligt färre.

  • Riki

    Ok men när man har små barn då?

  • Thomas Solebrant

    Har du en rapport eller så? Tar gärna hård statistik.

  • Oavsett

    Då föreslår jag att du lägger in så att du får en särskilt ringsignal ifrån mamman/dagis och så vidare, så slipper du kolla varje enskild pryl. I övrigt så utgår jag ifrån att du lämnar dina barn i så trygga händer att de kan hantera saker utan dig om det blir tvunget.

  • Oavsett

    Om du inte har jour, vilket jobb kräver att du kollar på varje medellande omedelbart?

  • Riki

    Ok du har alltid rätt. Har läst väldigt mänga kommentarer från dig och du kan aldrig förstå en annan person vad de tycker. Tack å hej. Har inget mer att diskutera med dig.

  • Thomas Solebrant

    Kunde de sålt fler? Visst, kunde säkert varit bättre. Kunde samtidigt ha gått mycket sämre.

    Enligt http://www.globalwebindex.net/blog/10-of-16-24s-own-a-smartwatch tycker jag det varit en ganska normal utveckling.

  • Oavsett

    Det är ju mil ifrån att vara ”varje mans egendom” och faktum är att många (väldigt många) som köper en smartklcoka slutar att anänvända dessa rätt snart. Det absolut ingenting som tyder på att marknadsandelen ökar för smartklockor.

  • Oavsett

    Det var inga sakliga argument du kom med. Du fick sakliga argument av mig.

  • Simon

    Det är inte riktigt anledningen till att jag lämnar den på kontoret när jag är ute i butiken. Utan 1) Jag tycker jag inte det är bekvämt att ha den i framfickan då telefonerna är så pass stora idag. 2) Alltid en stöldrisk att ha den i bakfickan när man jobbar i butik. 3) Obekvämt när man böjer sig ner. 4) Jag får kan snabbt se om något viktigt hänt som jag behöver agera på på en gång. 5) Allmänt skönt att slippa bära omkring på telefonen. 6) Den ger mig statistik i min träning som telefonen inte kan göra på ett lika smidigt sätt.

  • Oavsett

    Jag ser till att ha byxor där det är bekvämt att förvara min smartmobil.

  • Perkele

    En mobil, en träningsapp, ett Bluetoothheadset, får man det man behöver direkt i örat, klocka helt överflödig

  • Jag skulle sakna min om jag inte hade den. Det är alltid lika intressant när folk som inte använder produkten själv har starkast åsikter om den.

  • Oavsett

    Visst, men du har fel. Jag skulle aldrig kritisera saker jag inte har använt. Jag har inte bara en smartklocka, jag har två.

  • Oavsett

    Exakt.

  • Okej. I vart fall: Jag skulle sakna min om jag inte hade den.

  • Oavsett

    Okej, jag kräver mycket mer innan jag börjar använda en smartklocka för jämnan, dagens duger inte.

  • Thomas Solebrant

    Det är en nischprodukt, tror nog ingen förväntade sig att alla skulle ha en. Däremot hade företag/investerare nog hoppats på en högre marknadsandel än idag, det tänker jag inte säga emot. Hade det varit en flopp hade det knappast sålt och eller så hade de flesta slutat använda sig utav dem, men jag kan inte hålla med om något av dessa.

    Sedan var ju Apple Watch rejält hypat och kan ha bidragit till en stor skjuts i försäljning och sedan återlämning/skräpar i en låda. Enligt https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS41611516 ökade alla eller stod kvar förutom Apple som tappade försäljning utav klockor.

  • Thomas Solebrant

    Det är klart, om man bara vill ha det för att träna, men jag skulle även anse att en klocka på armen är smidigare än en mobil i fickan. Så svårt att hitta träningsbyxor med dragkedja tycker jag.

  • Oavsett

    Jag sa inte en flopp, jag sa en >relativ< flopp, vilket innebär att de inte alls gått så bra som förväntat.

    Enligt min mening så är de alldeles för dåliga och primitiva idag, de fyller inget verkligt behov. Vi får se hur de utvecklas.

  • Tja, visst finns det saker att önska. Men det är småsakerna som jag skulle sakna. Som musikkontroller när man grillar eller har lite party i köket. Eller bara att kolla klockan (är ingen traditionell klockperson). Eller pausa netflix när man måste pinka. Typ sånt. Egentligen inte livsviktiga saker, men rätt svårt att avstå när man anlagt vanan.

  • Oavsett

    Det finns excellenta grejer att förvara mobilen runt midjan när man springer om man så vill.

    https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobiltelefon-tillbehor/sport/armvaskor-traningsvaskor/linocell-sportbalte-bla-p96147

  • Om det fanns statistik på detta hade du inte behövt fråga. ;)

  • Oavsett

    Jag har ju musikkontroll med min smartmobil, inget jag saknar.

  • Jag brukar inte ha mobilen direkt tillgänglig när jag står vid grillen. Då är det najs. Eller om det spöregnar på vägen hem från jobbet och man cyklar; klockan är vattentät,men inte mobilen och större delen av musiken lyssnar jag på till och från jobbet på vardagar.

  • Oavsett

    Jag har alltid min smartmobil tillgänglig.

  • Oavsett

    Vi kan nog gissa att han alltid gissar så illa även utan statistik.

  • Vattentät mobil?

  • Oavsett

    Jag har aldrig haft behovet. 21 år med mobiltelefon (32 mobiler), noll vattenskador.

  • Oavsett

    Jag har aldrig haft behovet, 21 år med mobiltelefon (32 mobiler), noll vattenskador.

  • Då är det ju för att du inte använder mobilen i spöregn där jag använder klockan för att hantera musiken. Eller så cyklar du aldrig i spöregn, eller har ofantlig tur. Poängen här är att det underlättar min vardag. Och allas vardagar ser olika ut. Oavsett om alla andra inte har behov av en smartklocka, så gillar jag min. Hade jag inte fått den för recension så hade jag nog inte köpt en, men nu har jag utvecklat ett behov på gott och ont, så jag kommer säkert att köpa en ny sedan när denna slutar uppdateras. Jag har aldrig vattenskadat en mobil heller.

  • Oavsett

    Jodå, jag använder mobilen i spöregn, jag kan konsten att skydda den. Inga problem alls.

  • Grattis då

  • Oavsett

    Jag kommer att använda en smartmobil när de blir bra, men idagsläget är de mil ifrån att vara bra.

  • Oavsett

    Det är inte särskilt svårt, det är bara vanligt vettigt omdöme.

  • Det är klockor vi pratar om ;)

  • Oavsett

    Nä, jag använder armbandklockor, jag gillar dem. Vi pratar om smartklockor som ska laddas hela tiden.

  • Då ska jag kalla dig Storm hädanefter, för hur många väderleksrapporter jag än läser kan jag inte styra vädret.

  • Oavsett

    Du vet, det finns inget dåligt väder, det finns bara dåliga kläder. Det gäller mobiler också. Det är inte svårt att skydda en mobil mot regn.

  • Du skrev smartmobil ovan

  • Oavsett

    Men du skrev klockor..

  • Nej, jag vet. Och då är mobilen skyddad och smartwatchen framme istället.

  • Det är fortfarande en klocka, men definitivt inte en mobil.

  • Oavsett

    Så, nu ska jag visa (!) dig vad jag gillar att ha på armen, en klocka som visar tiden och gör det med bravur, bilden är tagen för några få minuter sedan, som synes:

  • Oavsett

    Jag har som sagt inga som helst problem att skydda mobilen samtidigt som jag använder den. Det är ett icke-bekymmer.

  • Oavsett

    Billig klocka ifrån Kjell och Company, men den gör sitt jobb bättre än någon smartklocka. Den visar tiden så tydligt det bara är möjligt. Den sitter bekvämt på handleden också.

    En av mina absoluta favoritprylar, oavsett pris.

  • Exakt, för jag behöver inte skydda mobilen i regn då jag har klockan.

  • Oavsett

    Billig klocka ifrån Kjell och Company, men den gör sitt jobb bättre än någon smartklocka. Den visar tiden så tydligt det bara är möjligt. Den sitter bekvämt på handleden också.

    En av mina absoluta favoritprylar, oavsett pris.

  • Oavsett

    Jag behöver ingen smartklocka överhuvudtaget. Det är bara en massa besvär.

    När smartklockorna blivit mycket, mycket bättre, ja, då kanske jag använder en.

  • Oavsett

    Just det ja… den är vattentät också..

  • Mos

    79 kommentarer, undrar vad som är så spännande med Samsungs presskonferens om IFA? Aah, bara Oavsett som är igång igen och argumenterar att vatten inte är vått. Ibland undrar jag om han inte behöver skaffa sig en hobby.

  • Den verkar vara bra för dig. Min visar också tiden. Den kan också byta låt vid grillen eller pausa netflix vid behov. Det kan inte din göra. Se, vi har olika behov. För jag skulle aldrig ha bara en vanlig klocka, oavsett om den var en svindyr stekarklocka.

  • Oavsett

    Men jag kan ju göra allt detta med min smartmobil och mycket bättre än vad en smartklocka kan.

    Armbandsklocka har jag bara för att tala om tiden, tills vidare åtminstone.

  • Och smartwatchen kan göra mycket mer än ditt analoga ur, ändå använder du det. Lustigt!

  • Oavsett

    Men snälla! Jag har ju flertalet hobbys, bland annat mobiltelefoner och det som är relaterat till smartmobiler. Men jag har andra hobbys också, som Djurgården fotboll, Djurgåden ishockey, som min älskade bil, musik, datorer, dataspel, film, fjällvandring, böcker och en hel del annat med. Du behöver inte oroa dig, jag har massor av intressen.

  • Oavsett

    Det beror på två saker. Mitt analoga ur gör en enda sak, men den gör det bäst. Det andra är att man inte behöver ladda/byta batteri på enheten på åratal.

    För övrigt kan jag tala om att jag äger två stycken smartklockor.

  • Oavsett

    Men snälla! Jag har ju flertalet hobbys, bland annat mobiltelefoner och det som är relaterat till smartmobiler. Men jag har andra hobbys också, som Djurgården fotboll, Djurgåden ishockey, som min älskade bil, musik, fotografering, datorer, dataspel, film, fjällvandring, böcker, historia och en hel del annat med. Du behöver inte oroa dig, jag har massor av intressen.

  • Ändå har du två?

  • Oavsett

    Jag kan dessutom avslöja att jag har en fru.. jag har garanterat fullt upp. Du kan sova lugnt.

  • Oavsett

    Jag älskar teknik, mobiler och armbandsklockor. Jag köpte en smartklocka rätt tidigt och den var ärligt talat inte särskilt bra, så efter ett år ville jag se om det blivit bättre. Jag beställde en ny med modernare teknik.

    Smartklocka nummer två var mycket bättre, ingen tvekan om detta. Men den är fortfarande inte vettig att använda.

  • Thomas Solebrant

    Vilka klockor var det nu igen?

  • Oavsett

    Det var två kinesiska smartklockor. Den senaste är en iradish Y6, den gör sitt jobb riktigt bra måste jag säga, jag är imponerad av den. Snygg och välbyggd sak.

  • Oavsett

    Här är en länk till klockan ifråga:
    http://www.gearbest.com/smart-watch-phone/pp_211714.html

  • Jo, du sa ttt du ägde två. Solur har lägre energiförbrukning än din klocka, dessutom förstår jag inte hur den visar tiden bättre än min smartwatch. Det har varit en trevlig pingismatch, men nu måste jag glo lite på teve. Cheers!

  • Thomas Solebrant

    Vilken gullig liten Apple Watch-klon. Du har inte testat en lite dyrare Android Wear?

  • Oavsett

    Du är inte seriös överhuvudtaget. Solur är fullständigt irrelevant.

    Om du inte kan se skillnaden i tydlighet så föreslår jag dig att jämföra din smartklocka med min analoga, det är dramatiska skillnader.

  • Oavsett

    Jo, jag har testat. Givetvis. Jag testar allt jag kommer över.

  • Oavsett

    Liten? Den är i samma storlek som Apple watch.

  • Det är ju det jag har gjort den senaste halvtimmen.

  • Oavsett

    Aha, så du har köpt en analog klocka ifrån Kjell och Company av märket VISA?

  • Jag kräver mycket mer innan jag börjar använda en analog klocka från Kjell & Company för jämnan, dagens duger inte.

  • Oavsett

    Haha! Hoho! Det var inte det vi pratade om! Du har inte gjort någon jämförelse, fakta och skäms på dig för att ljuga!

  • Jämförelsen är ju hela denna tråd. En klocka är för mig i grundutförande ointressant. Jag är ingen klockperson (läs vad jag skrivit så slipper jag upprepa mig). Tidsvisningen är nästan lika ointressant för mig för ringfunktionen på en telefon. Jag använder den helt enkelt inte så. Vi har bara olika behov, och det är ju det som är andemeningen från min sida med denna pingismatch. Önskar en god kväll nu, för andra gången.

  • Oavsett

    Du har ingen nytta av din smartklocka. Detta är ett faktum. Ju tidigare du inser det, ju bättre.

  • Och du har ju ingen nytta av din Kjell klocka, som alltid har mobilen tillgänglig. Ju tidigare du inser det, desto bättre.

  • Oavsett

    Klart jag har, jag kan se tiden. Det är allt den gör och det är allt jag kräver av den.

  • Klart jag har, jag kan byta låtar när det spöregnar och jag kan pausa netflix. Det är allt jag kräver av den.

  • Oavsett

    Det kan du göra mycket bättre med din smartmobil.

  • Thomas Solebrant

    Du kan kolla klockan mycket bättre i mobilen också.

  • Oavsett

    Nej, verkligen inte.

  • Thomas Solebrant

    Jo, du har digital och analog visare, du har flera alarm, 24 eller 12 timmar, världstid, timer och tidtagarur. Mycket bättre än en analog klocka, DET är faktum. Samt synkning av tid över nätverket.

  • Oavsett

    Nej, det är inget faktum. Min analoga klocka är mycket tydligare (förutsatt att det finns ljus) och den är mycket snabbare åtkomlig.

  • Oavsett

    Hallå! Vi pratade om att visa tiden, inte om extrafunktioner.

  • Speciellt på mörka höstkvällar

  • Oavsett

    Nej, men svagt ljus duger den inte. Det är helt riktigt.

  • Nej. DU pratade om att visa tiden

  • Thomas Solebrant

    Mobilen syns vare sig det finns ljus eller inte, och hur lättillgänglig den är har du redan sagt inte spelar någon roll enligt dina kommentarer ovan, så du har 0 giltiga argument kvar, medans jag har 7 giltiga argument, synd, men du förlorade, bättre lycka nästa gång!

  • Oavsett

    Men vilket jävla skitsnack! Jag talade om varför analog klocka var bra, ni blandar in helt ovidkommande saker! Skärp dig för fan!

  • Thomas Solebrant

    På vilket sätt är dessa inte en funktion för att visa tid?

  • Oavsett

    Jag har aldrig förlorat en diskussion och jag tänker inte börja nu. Smartmobilen är det bästa man kan ha, det är ju det jag sagt hela tiden.

    Smartklockan är helt onödig, den fyller ingen funktion!

    En analog klocka kan kompletera en smartmobil. En smarklocka kan bara försöka ersätta – inte komplettera – en smartmobil.

    Så ser det ut.

  • ovidkommande för dig, avgörande för mig

  • Oavsett

    Ja, det skulle vara intresssant att få höra en förklaring ifrån dig på den punken, hur tänker du?

  • I dina ögon

  • Oavsett

    Det är en relalitet i dagsläget. Det finns ingen smartklocka idag som kompletterar en smartmobil på allvar.

  • För DIG. Jag gillar min.

  • Thomas Solebrant

    Förlåt, jag trodde du visste vad dessa ord betydde. Jag orkar tyvärr inte förklara det för dig ikväll, så du får uppsöka valfri förskolelärare som kan förklara tidsbegreppet för dig.

  • Oavsett

    Hallå min vän! Det var du som ställde frågan, vilket måste betyda att du inte vet svaret! Jag förväntar mig att du tar reda på svaret.

  • Thomas Solebrant

    Alla dessa argument är ett sätt att mäta tid på och inställningar för att presentera den på bästa sätt för användaren. Att visa vad tiden för tillfället är som en analog klocka gör är bara ett sätt att mäta och presentera tiden på.

  • Oavsett

    En analog klocka visar tiden bäst av alla. Vill du ha alarm och annat så är smartmobilen bäst.

  • Thomas Solebrant

    Svara nu ärligt, varför är snabbare åtkomlighet bara ett argument när det gäller din analoga klocka, men inte för smartklockor?

  • Thomas Solebrant

    Varför gör den det? Klockor går inte exakt, vilket en smartphone gör genom att synka. Den kan bara presentera på ett sätt och den syns inte i mörkret. Tycker inte detta låter som bästa sättet faktiskt.

  • Kurt

    Kul att bestämma sin klädsel efter telefonen. Måste vara en bra väg till att vara snyggt klädd…

  • Oavsett

    Är du verkligen så enormt korkad som du framställer dig själv? Du tror på fullt allvar att utbudet är begränsat när man vill ha bekväma fickor? Välkommen till 2010-talet kompis! Vakna upp!

  • Mozart

    Ser att kommentarerna under mig är oavsett som. Som jag blockade här. Bästa beslutet jag gjort på länge.

  • Jiggidi Jens

    Wow. That kommentarsfält

  • stille

    Åtminstone här i kommentarsfältet på Swedroid så framställer du dig själv som en fruktansvärt dryg människa med 0 förståelse för att andra kanske inte tänker på exakt på samma sätt som du när det gäller teknik kontra behov och användningsområden. Så om inte annat för dina nära och käras skull så hoppas jag innerligt du inte har den attityden i verkligheten.

  • stille

    Skulle faktiskt tro att de flesta som använder smartklocka ser den endast som ett kompletterande, lättåtkomligt verktyg till den smarta mobilens funktioner, och inte som något som är tänkt att revolutionera världen. Lägg också till detta att smartklockorna börjar få ett accessoarvärde nu när tillverkarna börjar tänka lite mer på klockornas form och design.

  • Perkele

    Cyklar å springer å går å åker Enduro, inga problem att ha mobilen med mig

  • Oavsett

    Inte alls, men man måste ta ställning om man vill ha igång en diskussion.

    Jag tar ställning och sen går man se vilka motargument som dyker upp.

    Jag har förståelse för om man har speciella behov av exempelvis en smartklocka.

    Men hittills har jag inte fått ett rimligt argument varför en normalanvändare behöver en smartklocka.

    Det är ytterligare en grej som ska laddas ofta och smartmobilen gör allt bättre.

  • Oavsett

    Det som är så otroligt trist med smartklockor är att de ska laddas hela tiden, det är illa nog att behöva ladda mobilen hela tiden.

    Först när smartklockan för bra driftstid då kommer den bli populär.

  • stille

    Självklart ska man ta ställning och ha rätt till sin åsikt, inget snack om det.

    Men saken är den att man alltid har valet att framställa sina åsikter på ett antingen intressant eller drygt/besserwisseraktigt sätt. Tyvärr tror jag många associerar dina kommentarer med det senare alternativet, och därför drar sig för att gå in i polemik med dig eftersom du verkar anse att du alltid har rätt och ser varje diskussion som en tävling – även när det kanske i själva verket inte finns något ”rätt” eller ”fel” i slutändan, utan endast är en fråga om personligt tycke och smak.

    Hur som helst, mitt argument nedan i kommentaren till Rome73 är väl kanske ett hyfsat rimligt argument till varför normalanvändare skulle vilja ha eller känner ett behov av en smartklocka – dvs. klockan blir ett funktionellt komplement till smarttelefonen, lite som dess förlängda arm.

    Jag kan definitivt förstå att användare ser smartklockan just så, och har inga problem med det. Det är ett fullgott argument för mig, även om det inte skulle få mig att köpa en smartklocka då jag själv inte har något behov av sådan funktionalitet.

    Och du har rätt angående laddningsaspekten, just den delen av tekniken är ju något som behöver förbättras, men å andra sidan gäller det både smartklockor och smarttelefoner.

  • stille

    Kan bara hålla med gällande detta! Batteritekniken måste helt klart förbättras och förfinas. Men med tanke på teknikutvecklingstakten hittills så kommer vi inom en inte alltför avlägsen framtid att se stora framsteg även på detta område.

  • Oavsett

    Jag tror lösningen är extremt strömsnåla böjbara skärmar.

  • Joel

    Efter att ha läst samtliga diskussioner som pågått här är det ganska uppenbart vad din ståndpunkt är. Saken är den att andra delar inte din uppfattning. Vilket är bra, hur kul vore det om alla hade exakt samma åsikter och behov? Skickar med en liten tidig julklapp i form av en bild. Ha en bra dag!

  • Oavsett

    ”Och du har rätt angående laddningsaspekten, just den delen av tekniken är ju något som behöver förbättras, men å andra sidan gäller det både smartklockor och smarttelefoner.”

    Visst gäller det även smartmobiler, men det är en enhet som vi vant oss att ständigt ladda. Är folk i allmänhet intresserade/beredda att skaffa en till manick som behöver samma omsorg? Knappast.

  • stille

    Nej, och det är kanske en av anledningarna till varför smartklockorna ännu inte har fått ett så stort försäljningsgenombrott hos gemene man som tillverkarna kanske hoppades på.

    I mångt och mycket är smartklockan fortfarande en accessoar för teknik-, och träningsfantaster.

    Vi får väl helt enkelt se om det kommer nått större genomslag hos vanliga Svensson-konsumenter, men som jag tror vi är överens om så måste tekniken förfinas och utvecklas innan det kommer hända.

  • Oavsett

    Då är vi helt överens.

  • Thomas Solebrant

    ”Men hittills har jag inte fått ett rimligt argument varför en normalanvändare behöver en smartklocka.”

    Behöver är ett väldigt starkt ord, väldigt få behöver nog en smartklocka, precis som väldigt få behöver smartphone, men det underlättar och hjälper en hel del. Hela diskussionstråden är full med motargument, men du avfärdar dem med exempel på krångligare, otympligare och långsammare metoder, eller så tycker du det är helt korkat och onödigt, och bör således inte räknas.

    Märk mina ord ”du tycker”, för det är ditt största argument, dina åsikter enligt dig är fakta och folk som inte håller med dig är faktuellt inkorrekta.

  • Oavsett

    Det stämmer inte alls, nästan alla behöver en smartmobil, det har blivit en enhet där hela ens liv finns och sköts ifrån.

  • Thomas Solebrant

    Jag klarade mig finfint utan en smartphone tills jag var 20, och även nu skulle jag kunna leva mitt liv utan den, inget jag behöver, men det underlättar massor. Man alltså behöver inte en smartphone för att leva, känner flera utan en.

  • Oavsett

    Det finns massor av människor som inte har dator och sköter alla sina bankaffärer via mobilen. Bara för att nämna en av otaliga saker de behöver smartmobilen till. Smartmobilen används oerhört ofta för olika sorters betalningar och överföringar och denna del kommer bara att fortsätta att öka.

    De flesta människor som börjat använda en smartmobil har gjort sig beroende av mobilen för att deras vardag (såväl på jobbet som privat) ska fungera. Detta är fakta.

    Smartklocka behöver man inte om man har en smartmobil, aflt finns i mobilen och mycket bättre. Och har man inte en smartmobil så har man inte särskilt mycket nytta av en smartklocka heller.

  • Thomas Solebrant

    Man behöver inte en smartphone, beroende och behov är inte samma sak. Det är som att säga att kokain är ett måste för att det finns folk som är beroende av det. Man kan leva sitt liv perfekt utan en smartphone, det underlättar men är inget man behöver.

  • Oavsett

    Så folk behöver inte sköta sina bankaffärer exempelvis? Betala hyra? Vi har väldigt olika syn på behov då.

  • Oavsett

    Varför pratar du om beroende? Jag har inte nämnt beroende.

  • Oavsett

    Det är ju ett faktum att en väldig massa människor placerat hela sitt liv och byggt upp hela sin vardag kring smartmobilen. När smartmobilen försvinner eller går sönder så är det katastrofläge och inget fungerar med kontakter, betalningar och så vidare.

    Det kallar i alla fall jag att göra sig beroende av något i vardagen. Nej, jag tycker inte att drogliknelsen är särskilt relevant.

  • Thomas Solebrant

    Du har visst nämnt beroende, det står i ditt andra stycke. Jag har autogiro eller så kan man betala räkningar på annat sätt, smartphone är inte enda sättet att betala räkningar på och således inget man behöver, men det underlättar.

  • Thomas Solebrant

    Först säger du att du inte nämt beroende och sedan att man gör sig beroende av den.

  • Oavsett

    Med ditt sätt att resonera så behöver man i stort sätt bara mat, luft och vatten. Jag tycker inte att ditt sätt att argumentera är hållbart.

  • Oavsett

    Jag raderade det på en gång när jag insåg att det var helt fel.

  • Thomas Solebrant

    Grattis, du har nu insett vad ”behöva” betyder. Tycker jag argumenterar väldigt bra eftersom du till slut fattade.

  • Oavsett

    Jag tycker att din tolkning av att behöva är befängd och inte relevant överhuvudtaget. Människor har större behov än de basala behoven, vi har kommit längre än så i utvecklingen.

    Det du pratar om är de basala livsuppehållande behoven. Jag pratar om normala behov i ett modernt samhälle.

  • Oavsett

    Jag tycker att din tolkning av att behöva är befängd och inte relevant överhuvudtaget. Människor har större behov än de basala behoven, vi har kommit längre än så i utvecklingen.

    Det du pratar om är de basala livsuppehållande behoven. Jag pratar om normala behov i ett modernt samhälle.

  • Thomas Solebrant

    Smartphone är inte ett behov i ett modernt samhälle, jag känner många som inte har en smartphone och jag vet många sätt att betala räkningar på utan en. Det är inte ett krav på något sätt utan ett verktyg för att underlätta.

  • Oavsett

    Jag har som sagt en fullständigt annan uppfattning. Så hur betalar du räkningar då, om du inte har någon dator och långt till ett kontor?

    Många har gjort sig beroende av smartmobilen och detta vet du mycket väl. Man kan leva utan el också, men det är inte ett rimligt sätt att leva på om man tillhör ett modernt samhälle.

  • Railwayman

    Jag är inget fan av klockor själv men det finns ett område där jag kan tänka mig en: betalning. D.v.s Android Pay i en Android Wear-enhet. Inget mer trassel med att dölja root utan full frihet på mobilen och sedan sköter man betalandet med klockan.

    Kommer det klockor med Android Pay som är helt fristående från mobilen i det avseendet kommer jag att överväga en. Detta då det löser dagens problem med Pay vs root (vilket Magisk förbättrat rejält men ändå).

  • Thomas Solebrant

    Jag kör autogiro på alla mina räkningar, jag kan knappast komma ihåg senast jag betalade en räkning manuellt, det är ett väldigt förlegat koncept enligt mig.

    Om man medvetet satt sig i en sits där man är långt ifrån ett kontor eller annan affär som kan betala räkningar och man inte har någon dator eller så för att betala räkningar så är man grymt dålig på att planera, men en smartphone är ju inte det enda som denne har nekat sig själv att införskaffa för att lösa detta problem. Däremot tror jag att man kan i detta fall ringa till banken.

  • Oavsett

    Så du köper aldrig på faktura? Eller betalar räkningar till företag som inte stödjer autogiro? Du är rätt unik då.

  • Oavsett

    Det är möjligt att klara sig utan en smartmobil, precis som det är möjligt att klara sig utan el och rinnande vatten. Men har du väl börjat använda och integrera din smartmobil i vardagen så har det blivit ett behov. Det är min klara uppfattning.

  • Thomas Solebrant

    Aldrig köpt på faktura och alla företag jag har tjänster med har autogiro, vilket modernt företag har inte det i dagens moderna samhälle? Fakturor kan fortfarande betalas på annat sätt än med en smartphone, precis som det gjordes alla år innan de kom.

  • Oavsett

    Jag har flera företag som inte har stöd för autogiro, men de har stöd för E-faktura, så det är bara att godkänna. Varför köper du inte på faktura? Det är ofta gratis och man behöver inte betala på en gång, det finns ränta att vinna.

  • Oavsett

    Visst, det är fortfarande möjligt att skicka in räkningar via brev, men det kommer att försvinna. Det är borttaget ibland annat Danmark. Men det är dyrt, långsamt och osäkert.

  • Tyerlo

    Kan du inte använda headset inpluggad i mobilen och byta låt som är kopplat till mobilen? slipper man dessutom dra upp telefonen.

  • Tyerlo

    Vem lägger undan mobilen på arbete, den är alltid tillgänglig och framme, därav en smartklocka onödig. När en smartklocka har samma funktionalitet som en smartphone och därtill kan det vara värt att byta ut telefonen mot klockan.

  • Thomas Solebrant

    Jag köper sällan saker och när jag gör det vill jag gärna ha det överstökat, den lilla räntan kan jag klara mig utan.

  • Riki

    Jag har den i fickan. Händerna kan bli smutsiga på jobbet så jag inte kan hålla i mobilen hela tiden

  • Tyerlo

    Du jobbar i industrin?

  • Thomas Solebrant

    Får jag bara fråga vilket modernt samhälle du syftar på där det inte finns banker/andra kontor eller tillgång till datorer för att betala räkningar och majoriteten är tvungna att ha en smartphone för att sköta sina bankärenden?

  • Oavsett

    Okej, jag köper ofta saker :-) Jag betalar dock oftast med PayPal.

  • Thomas Solebrant

    Det gör jag med om det finns. Annars mitt MasterCard.

  • Oavsett

    Det är det samhälle vi är på väg. Posten har inte haft egna kontor på många år, bankerna lägger ned kontanthanteringen och många, många bankkontor är helt nedlagda.

    Betala räkningar på kontor eller via snigelpost kommer att försvinna, det har det redan gjorts i Danmark. Kontanter kommer att försvinna. Det är dit vi är på väg och det går snabbt.

  • Oavsett

    Tvungen att ha en smartmobil? Nej, men det blir tvunget att ha en internetuppkoppling med någon typ av enhet. Smartmobilen kommer för många att bli den enheten och ingen annan.

  • Oavsett

    Japp, samma här. Men om jag handlar i Sverige så blir det många gånger faktura, förutsatt att det är utan kostnad.

  • Oavsett

    Det är ju själva diskussionen som är det roliga! Målet är inget, vägen är allt ;-) *Robban Broberg.

  • foslof

    Man behöver inte en smartphone för såna saker, det underlättar men behövs inte. Finns många människor som klarar sig fint utan.

  • Oavsett

    Det verkar inte som du hängt med i diskussionen överhuvudtaget. Vi pratade om människor som gjort sig beroende av smartmobiler i deras vardag. Försök att hänga med.

  • foslof

    Frågan är om du hänger med, har du läst vad jag svarade och svarade på?

  • Oavsett

    Japp. Du svarar på något helt annat än det vi diskuterar.

  • foslof

    Som sagt läs och försök förstå.

  • Oavsett

    Jag har läst och jag förstår att du inte har tagit del av diskussionen överhuvudtaget.

  • Mr Jinx

    Jag med och mycket smigigt :-)

  • Alf0ns

    Är du nöjd med din Gear Fit2? Väger mellan den och Gear S3 nu :-)

  • Rome73

    Det verkar som om Oavsetts alla kommentarer är raderade?

    Tycka vad man vill om hans sätt att argumentera osv, är att wipa honom helt från kommentarsfältets yta är väl lite väl att ta i?

    Eller vad är det som har hänt?

  • Simon

    Hej!

    Såg din fråga först nu. Mitt svar blir både ja och nej. I stort är jag nöjd. Lågt pris (om man jämför med riktiga smartklockor), bra och smidig storlek och är så bekväm och lätt att man inte känner att man har en klocka på sig. Dock så funkar Wi-Fi:t rätt dåligt vilket den sällan hittar av sig själv varken hemma eller på jobbet. Då får man gå in och söka manuellt så hittar den telefonens Wi-Fi. Även Samsung Gear-appen krånglar och ställer om sig och slår av att telefonen ska fjärransluta över Wi-Fi. Inget offline stöd för Spotify ännu i Sverige vilket är segt. Hade även varit fint att kunna svara på notiser (mail, Messenger, SMS mm) med ett tangentbord samt att kunna påbörja en konversation på samma sätt.

    Lycka till med ditt val av klocka!

Lediga jobb inom data / IT Företag
Projektledare med intresse för informationssäkerhet Publicerad 22 Jan 2018
Projektledare med intresse för informationssäkerhet Publicerad 22 Jan 2018
Strukturerad Projektledare Publicerad 22 Jan 2018
JUNIOR KUNDSUPPORT TILL WORLDLINE Publicerad 22 Jan 2018
Digital Projektledare med kundansvar till ett av Sveriges st Publicerad 22 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?
  3. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  4. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  5. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  6. Här är de bästa Google-apparna för Android

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  3. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  4. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  5. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  6. Motorolas nya smartphones läcker ut, inklusive Iphone X-liknande Moto X5

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons