Recension:Test av Samsung Galaxy S

Postat:
05:23 - 2010-07-08
Skribent:
| Swedroid-redaktionen
Kommentarer:
251
Tillverkare: Samsung Modell: Galaxy S (I9000) Operativsystem: Android 2.1/Eclair med TouchWiz 3.0 Tillgänglighet: I butiker, hos operatörer Pris: Cirka 5 700 kronor - se Prisjakt Specifikationer: Samsung Produktens hemsida: Samsung

Introduktion
Galaxy S är Samsungs senaste telefon i dess androidflotta och dessutom dess första riktiga kliv in i den nya generationens hårdvara, med allt vad det innebär.

Galaxy S kan stoltsera medspecifikationer som åtminstone på pappret antyder att telefonen tillhör den allra yttersta eliten.Vad sägs om en Super AMOLED-skärm på fyra tum, en kraftfull egenutvecklad Hummingbird-processor som bygger på ARM:s Cortex A8-arkitektur samt en grafikprocessor av märket PowerVR som på pappret flera gånger om slår precis allt som finns på androidmarknaden idag? Allt detta i en telefon som är blott 9.9 millimeter tjock och väger 118 gram.

På pappret är Galaxy S en riktig best, men som alla vet så är det skillnad på teori och praktik och det gäller att förpacka alla dessa specifikationer, all denna kraft, i något användbart. Har Samsung lyckats med detta? Följ med oss in då vi gör ett försök att finna svaret på den frågan.

I kartongen
I den snygga, kompakta och välpaketerade mattsvarta kartongen finner vi utöver själva telefonen ett batteri på 1500 mAh, ett trådburet headset med svarsknapp (inga knappar för mediakontroll) som även extraknäcker som radioantenn för FM-radion, en USB-kabel (USB – microUSB 2.0), en laddkabel (vägguttag – microUSB), bruksanvisning på svenska, norska, danska och finska samt en garantisedel. Förpackningen känns genomgående lite lyxig och vi tycker att det är trevligt att Samsung har lagt ner lite extra på detta – uppackningsupplevelsen är trots allt ganska viktig.

Elegant och minimalistisk förpackning

Samsung skickar som ni säkert uppfattade från innehållsdeklarationen i stycket ovan inte med ett microSD-kort. Detta förklaras förstås av att Galaxy S levereras med antingen 8 eller 16 GB internt lagringsminne. Skulle man vilja ha mer så finns det förstås en microSD-slot för upp till 32 GB minnesexpansion, vilket alltså sammanlagt kan ge användaren upp till 48 GB.

Utseende och byggkvalité
Telefonens design i sig är ganska anonym – den sticker inte ut, vilket tilltalar somliga och gör att andra tycker att något saknas. Många har påtalat att Samsung ser ut att ha hämtat en hel del inspiration från Apples iPhone då de designade Galaxy S, och det är svårt att argumentera mot detta – designen är påfallande lik iPhones, något som ni längre in i artikeln kommer upptäcka inte bara gäller hårdvarudesignen. Med detta sagt så är det ingalunda en dåligt designad telefon; man kan ärligen ha en betydligt sämre förebild än iPhone.

Telefonen mäter bara 9.9mm på tjockleken

Vi hade till en början lite svårt att vänja oss vid att Galaxy S endast är 9.9 millimeter tjock samt har en helt platt baksida. Tjockleken får till följd att den inte vilar mot handflatan på samma vis som vi är vana vid med betydligt tjockare telefoner, men detta var inget annat än en vanesak och efter vår tid med Galaxy S så kändes det nästan klumpigt att gå tillbaka till våra egna telefoner.

Vad gäller byggkvalitén så är det lite blandad kompott och telefonen känns aningen plastig. Högpolerad plast tenderar att kännas just… plastig, och den är på grund av detta väldigt hal att hålla i. Med svettiga fingrar en varm sommardag kan det lätt hända att den glider ur ditt grepp, något som alla vet kan sluta i tårar. Då vi försiktigt bänder och klämmer på telefoner i den här storleken så tenderar de flesta, inte minst de med plastchassi, att ge ifrån sig ett visst knirr och knarr, men Galaxy S är helt tyst och ger inte ifrån sig ett enda litet knäpp. Föredömligt.

Den låga vikten, 118 gram, eller motsvarande cirka 17 enkronor, gör att telefonen känns nästan försvinnande lätt i handen, som att man har glömt att sätta i batteriet eller att det bara är en tom attrapp. Somliga föredrar lite mer tyngd då det ibland kan förmedla en känsla av gedigen kvalité, men vi måste nog säga att vi föredrar att våra telefoner är så lätta som möjligt – inget som tynger ner våra fickor i onödan.

Knapparna är av blandad kvalité och ingen knapp har samma motstånd som de andra. Hem-knappen erbjuder ganska litet motstånd men ger ifrån sig ett tydligt klick då man trycker på den. Strömknappen är lite svampigare och erbjuder ganska lite motstånd – man varken hör eller känner det där tydliga klicket som talar om för dig att knappen har registrerat ditt tryck. Volymknappen (+/-) kräver däremot ett rejält tryck och man känner ett tydligt klick då man trycker på knappen. Vi skulle ha föredragit en mer enhetlig upplevelse även om detta får anses vara en parantes i sammanhanget.

Samsung Galaxy S bredvid X10 och X10 mini pro

Knappsats/styrdon/anslutningar
Samsung Galaxy S har endast tre fysiska knappar; Hem-knappen som är centrerad nedanför skärmen på telefonens framsida, strömknappen (vilken även tänder och släcker skärmen) högt upp på telefonens högersida och slutligen volymknappen (+/-) högt upp på vänstersidan. På fronten ser vi på vardera sida av Hem-knappen Meny- och Tillbaka-knapparna, vilka är kapacitiva touchknappar. Dessa touchknappar fungerar riktigt bra till skillnad från touchknapparna på många andra telefoner, som exempelvis Googles Nexus One.

Galaxy S saknar helt allt vad styrdon, d.v.s. styrkula, d-pad eller en optisk sensor, heter. Detta lider man inte av vid normalanvändande, men då vi behöver korrigera text och felaktiga söktermer så blir det lite av en plåga, då det är betydligt besvärligare att placera markören precis rätt utan detta hjälpmedel. Enerverande, inte minst då man har flera ord att korrigera i ett epostmeddelande exempelvis.

På telefonens ovansida finner vi 3.5mm-uttaget för hörlurar samt microUSB-uttaget, vilket är dolt bakom en smart lucka som man skjuter åt sidan – ingen korkad lösning med en ”plastflärp” som fälls ut och tenderar att brytas sönder. Smarta lösningar som denna höjer helhetstrycket. SIM-kort och microSD(HC)-sloten (max 32 GB) finner vi bakom telefonens bakstycke, vilket är enkelt att avlägsna om man har naglar och rätt teknik.

Ljud- och samtalskvalitet samt mottagning
Vid samtal är ljudkvalitén bra, betydligt bättre än i HTC Dream och även bättre än i den erkänt ganska välljudande Huawei U8220. Motparten har inte heller rapporterat in några problem under vår tid med Galaxy S, utan ljudet har varit högt och tydligt även i deras ände. Vad berör högtalaren som sitter på bakstycket av telefonen så låter den enligt våra erfarenheter högre än högtalaren som sitter på HTC Desire, Google Nexus One samt Xperia X10, men inte fullt så högt och med sådan bas som X10 mini/X10 mini pro kan prestera.

Vad gäller mottagningen så presterar den varken bättre eller sämre än våra referenstelefoner – oavsett var vi befinner oss så rapporteras samma antal staplar in på alla våra telefoner – är det tre staplar på en så är det allt som oftast tre staplar på de andra också. Inga nedkopplade samtal har noterats på någon av telefonerna, men så har vi heller aldrig befunnits oss i den absoluta utkanten av något täckningsområde.

Vi har vid enstaka tillfälle noterat att telefonen har tappat ett par staplar då vi har haft den i byxfickan med bakstycket in mot benet, varför vi gissar att antennen sitter på ett sådant vis att den skärmas om man täcker över hela bakstycket. Staplarna återvänder emellertid snabbt då vi tar upp telefonen och håller den normalt i handen.

Vad gäller dataanslutningar så har vi inte upplevt några större problem, utöver en småfrustrerande 3G-bugg som vi återkommer till i nästa stycke. Via wifi har vi mätt upp cirka 16 Mbit/s vid nedladdning samt drygt 4 Mbit/s vid uppladdning – något som ganska väl matchar andra topptelefoner vi har testat. Vid 3G/HSDPA har vi helt enkelt matchat vad vårt 3G-nät har mäktat med, vilket är cirka 5 Mbit/s ner och strax under 1 Mbit/s upp. Mottagningen via wifi är betydligt bättre än för exempelvis HTC Dream och Huawei U8220 och vi kunde gå betydligt längre bort från vår trådlösa router innan Galaxy S slutligen tappade kontakten.

3G-buggen som vi nämnde i stycket här ovan tar sig uttryck i att vårt exemplar av Galaxy S en handfull gånger under våra testveckor har haft stora svårigheter med att få tillbaka datatrafiken via 3G/HSDPA då vi återvänder till normalt läge efter att ha haft datatrafiken avstängd med appen APNdroid. 3G-/HSDPA-ikonen i statusfältet kommer tillbaka som den skall, men datatrafiken förblir trots detta död. När detta har inträffat så har inte ens pendling till och från flygplansläge har fungerat, utan vi har tvingats till en allt annat än glamorös omstart av telefonen. Vi vet inte om detta beror på telefonens mjukvara eller om APNdroid mot förmodan kan vara boven i dramat, men vi gissar att det är det förstnämnda då APNdroid trots allt fungerar felfritt på Galaxy S nio av tio gånger, samt på alla andra telefoner som vi har testat. Vi har kontaktat Samsung rörande detta och har blivit informerade om att man arbetar på det. Vi har även råkat på ett annat problem som påverkar GPS-enheten så tillvida att den vid ett fåtal tillfällen haft svårt för att hitta satelliter och därmed hoppat mellan en noggrannhet på 10 meter till ~100 meter samt att den tagit lång tid på sig för att komma igång. Även detta problem har vi informerat Samsung om.

Frekvensomfånget på Galaxy S är godkänt

En inte helt oviktig fråga då man köper en telefon i den här prisklassen är hur det låter när man ansluter ett par hörlurar. I vårt syntetiska ljudtest som utförs med hjälp av Rightmark Audio Analzyer (RMAA) under belastning på 50 ohm med ett par Sennheiser HD-595-lurar, så presterar Samsung Galaxy S bra. Telefonen spelar högst av alla de enheter som vi testat hittills (-84,3dB) och frekvensomfånget är, frånsett en avvikande kurva vid 50-100Hz, i linje med vad iPhone 3GS eller Xperia X10 presterar.

När vi lyssnar på ljudet med våra egna öron så upplever vi också att det låter i klass med Xperia X10 och iPhone 3GS med undantaget att Galaxy S kan gå högre, något som kan vara bra att veta om man sitter på ett par mer tungdrivna lurar.

Hur testet går till framgår under stycket metodik här.

Frequency Response/frekvensomfånget anger med vilken exakthet frekvenserna återges och speciellt intressant är intervallet mellan 20Hz till 20KHz. Det är mellan dessa frekvensband som människans hörsel sträcker sig. Idealkurvan för frekvensomfånget är helt plan mellan 0-20KHz och ligger på exakt +0dB.

[Se hela jämförelsen]

[Detaljerade testresultat för Samsung Galaxy S]

Bildskärmen och Digitizern
En av de mest framstående komponenterna i Samsung Galaxy S är just skärmen. En av Samsung egenutvecklad Super AMOLED-skärm på hela fyra tum och med en upplösning på WVGA (480×800 pixlar) och 16 miljoner färger. Svärtan och betraktningsvinklarna saknar helt motstycke, och färgåtergivningen är även den i absolut toppklass. Tack vare att Super AMOLED-skärmar har färre glaslager än vanliga AMOLED-skärmar så har reflektionerna i skärmen kunnat minskas med upp till 80 procent, något som man kan se med egna ögon då man är ute i fullt dagsljus och jämför skärmarna sida vid sida.

En annan, lite lustig, bieffekt av avsaknaden av det extra glasskiktet är att man nästan får intrycket att grafiken ritas upp ända längst ut på skärmens allra yttersta glaslager, till skillnad från mer normala skärmar där man ser att det är en liten luftspalt på några millimeter mellan ytterglaset och själva grafiken.

AMOLED och främst Super AMOLED är en fröjd för ögat, men i fallet med skärmarna på såväl Samsung Galaxy S som i Nexus One och HTC Desire så finns det en baksida. Gemensamt för dessa tre, utöver att alla tillverkas av Samsung, är att alla använder sig av en subpixelteknik som kallas PenTile Matrix. Detta är en pixelteknik som är avsedd att kompensera för AMOLEDs svårighet att producera starka och livskraftiga blå- och rödnyanser genom att göra subpixlarna för just blått och rött dubbelt så stora som för grönt. Detta innebär att en skärm på 480×800 pixlar, som i Galaxy S, HTC Desire och Nexus One, i verkligen bara kan rita upp 392×653 ”äkta” pixlar. Den lurar helt enkelt ögat, något som i ärlighetens namn rent allmänt fungerar bra.

Det finns emellertid tillfällen då det fungerar mindre bra, exempelvis då skärmen får i uppdrag att presentera kontrastrika element med skarpa kanter, som svart text mot en vit bakgrund. Man kan vid en jämförelse med en traditionell LCD/TFT-skärm utan att behöva anstränga sina ögon till det yttersta se att texten på PenTile-skärmen är mindre skarp och nästan upplevs flyta ut lite i den vita bakgrunden. Tittar man riktigt noga så kan man i de skarpa övergångarna mellan de svarta och vita elementen se något som närmast liknar ett sicksackmönster.


Här ser vi Sony Ericsson Xperia X10:s LCD-skärm till vänster och Samsung Galaxy S till höger. Det krävs inte ett tränat öga för att se att LCD-skärmen är vida överlägsen vad gäller att producera knivskarpa typsnitt. Vidare kan vi se att pixlarna är betydligt större på Samsungen, vilket leder till att den äkta upplösningen är 392×653 pixlar snarare än 480×800 pixlar.

Om man läser mycket på sin telefon så kan detta leda till trötthet/huvudvärk då ögat ständigt försöker kompensera för oskärpan. Det är väldigt individuellt hur mycket detta påverkar ögonen – somliga märker inte av det alls, andra märker det nästan direkt. Undertecknad tillhör den senare gruppen, även om det inte är så illa att huvudvärken kommer krypande.

Vad som dock kan konstateras är att det är ytterst osannolikt att detta drabbar någon vid normalanvändande – detta är främst ett problem om man spenderar väldigt långa stunder med att oavbrutet läsa på telefonens skärm, exempelvis e-böcker eller larvigt långa telefonrecensioner.

Digitizern, det tryckkänsliga ytskiktet ytterst på skärmen samt dess styrchip, ryktas tillhöra produktserien maXTouch från tillverkaren Atmel och är den enskilt kanske mest imponerande komponenten i hela telefonen. En riktigt bra digitizer märks egentligen inte utan arbetar i det tysta utan att synas/märkas och telefonen gör helt enkelt det du ger den i uppdrag att göra, tack vare att digitizern korrekt och snabbt tolkar dina tryckningar utan att vare sig tveka, hosta eller snubbla. Detta är inget som vi har varit bortskämda med i androidtelefoner förut, och med Galaxy S lägger Samsung upp ribban på en helt ny nivå. Digitizern är riktigt bra.

Om vi skall hitta något som inte är helt tillfredsställande så är det att skärmen, som så många andra androidtelefoner, har problem att registrera skärmtryck då den ligger ned på vissa typer av underlag. Vi tycker att det är tråkigt att det här problemet, som i androidsammanhang har dokumenterats ända sedan oktober 2008 då T-Mobile G1 debuterade, fortfarande hänger kvar.

Bluetooth och A2DP
Bluetooth-stödet i Galaxy S fungerar fint och telefonen har stöd för att skicka båda kontakter från kontaktboken, musik direkt från musikspelaren och övriga filer genom applikationen My Files ”out of the box” – ingen tredjepartsmjukvara behövs.

Anslutning av bluetooth-headset fungerar även det bra och vi stöter inte på några problem varken med ljudkvalité, räckvidd eller med att styra musikspelaren vid anslutning av Sony Ericsson Mw600eller Nokia BH-503. Det går också fint att styra tredjepartsprogram så som Spotify med hjälp av fjärrkontrollen på respektive headset.

Foto och videoinspelning
Galaxy S tar riktigt bra bilder i förhållande till Android-konkurrenterna och det är egentligen bara Xperia X10/X10 mini som kan mäta sig med telefonen om man ser till resultatet över hela brädet. I förhållande till Xperia X10 så tycker vi att skärpan blir snäppet vassare på Samsungs telefon och detsamma kan sägas om videon som spelas in i HD-kvalitet (720p) kontra X10:ans WVGA-inspelning. Å andra sidan tar Xperia X10 bilder med rikare färgåtergivning. Vi noterar även att Galaxy S med standardinställningarna har vissa problem med vitbalansen, vilket resulterar i att bilderna drar sig åt det rödaktiga hållet – något som sista bilden i nedanstående bildserie vittnar om.

Samtliga bilder är tagna med respektive telefons standardinställningar undantaget Sony Ericssons Xperia X10 där vi stängde av bildstabiliseringsfunktionen, en funktion som enligt vår erfarenhet har en kraftigt negativ inverkan på bilderna och får dem att se mer utsmetade än vad de behöver vara. Vi brukar inte ändra på standardinställnignarna, men i detta fall har vi alltså gjort ett undantag. I vanlig ordning kan man se bilderna nedan i dess full upplösning om man högerklickar på dem och väljer ”öppna i nytt fönster/ny flik”.

Samsung Galaxy S

httpvh://www.youtube.com/watch?v=KVNVe_O3NPk

Xperia X10 (Bildstabilisering avstängd)

httpvh://www.youtube.com/watch?v=g8YVkzRRVlg

Samsungs TouchWiz och Widgets
Samsung har med TouchWiz 3.0 tagit ett stort steg framåt, och de som har oroat sig för att detta skall leda till bloat och seghet kan andas ut direkt. TouchWiz är i vår mening lika snabbt som Android i standardutförande, om inte aningen snabbare till och med, och tillför dessutom en hel del smart funktionalitet som snabbåtkomst till exempelvis wifi och BT via statusbaren (då man drar ner statusfältets rullgardin) samt möjligheten att själv sortera sina applikationer i applikationslistan. Man har gjort en ordentlig översättning av operativsystemet med tillhörande program till svenska.

Man ges tillgång till totalt sju hemskärmar som alla ligger till höger om startskärmen, och längst upp i bild, nedanför statusbaren, ser man en indikator som visar på vilken skärm man befinner sig. Man kan snabbt växla till valfri skärm genom att trycka med fingret på indikatorn. Till skillnad från många andra gränssnitt så kan men i Touchwiz 3.0 sortera programikoner som man själv vill i programmenyn, något vi definitivt saknar i standardversionen av Android och med exempelvis HTC Sense.

I TouchWiz ser vi även ett antal medföljande widgets som går att lägga till/ta bort genom att långtrycka på hemskärmen, till dessa widgets hör bland annat ”Daily Briefing” som ger dig koll på läget genom AP-nyhter, Yahoo Finance och väderrapporter från tjänsten Accuweather. I widgeten ”Feeds and Updates” visas de senaste händelserna från Twitter, Facebook och Myspace och i widgeten ”Days” som knyter an med kalenderfunktionen så kan man föra en liten journal över vad man gjort och skall göra under dagen.

Låsskärmen gör sitt jobb, den meddelar vad klockan är, vilken dag det är och du kan även styra musikspelaren om du har en låt på i bakgrunden utan att låsa upp telefonen. En lustighet uppstår dock när du skall låsa upp, hela låsskärmen flyttar sig åt den riktning du drar och det hela ser följaktligen ut att vara ett grafikfel (se bild 3). Du behöver dock inte oroa dig för att träffa rätt för att låsa upp telefonen, utan det går mer eller mindre att göra i blindo med denna lösning, så visst finns det fördelar. Rent estetiskt ser det dock inget vidare ut i vår mening.

Samsung apps

Samsung skickar med en mängd av applikationer som i sin tur går att uppdatera genom ett program som heter ”Samsung Apps”. Detta fungerar precis som Android Market och meddelar så snart en applikation fått en uppdatering – som en kul parantens kan nämnas att man genom denna applikation kan hämta hem en gratis fullversion av spelet Asphalt 5.

För den som har DLNA-kompatibla enheter i hemmet så går det att spela upp/strömma video/musik till/från den enhet man ansluter till genom programmet ”AllShare”. Vi har tyvärr inte haft tid att testa denna funktionalitet något djupare och kan därför inte gå in på detaljer kring hur bra det fungerar i praktiken.

På den sista bilden ovan syns applikationen ”Layar” som är gratis att hämta hem på Android Market, men det här är en specialversion från Samsung där mängder av svenska intressepunkter följer med, vilket gör den mer användbar. Kortfattat så är Layer ett augumented reality-program som beroende på åt vilket vädersträck du riktar telefonen visar intressepunkter i närheten, det skiljer sig något åt från ett GPS-program så tillvida att den ritar alla intressepunkter ovanpå vad telefonens kamera visar på skärmen.

Bland de övriga programmen så finner vi en filhanterare, ”MyFiles”, med stöd för Bluetooth-överföringar, programmet ”ThinkFree Office” för dokumenthantering, FM-radio samt ”Write & Go” för att uppdatera status på FB och Twitter, vilket är bra om man söker ett separat program för det ändamålet.

Nummerplatta
Nummerplattan som följer med Samsung Galaxy bjuder inte på några överraskningar och fungerar mer eller mindre precis så som standardplattan som följer med Android. Utöver att nå knappsatsen så kan man även se samtalsloggen, favoritkontakter och hoppa till kontaktboken.


Kontaktbok
Samsung har lagt tid och energi på att förbättra kontaktboken som följer med Android och man har gjort det med fokus på bland annat sociala nätverk. Har du en kontakt som heter något annat på exempelvis Twitter än vad han gör i din kontaktbok så kan du enkelt länka personens Twitter-konto till din ordinarie kontakt och på så vis få allt under en och samma kontakt.

Ovan ser vi kontaktlistan, tidigare händelser och aktiviter. Aktiviter visar de senaste händelserna från Facebook, Twitter och Myspace.

Väl inne på en kontakt, i det här fallet Stephen Fry, så ser man precis som man förväntar sig; en lista över kontaktens uppgifter, möjligheten att ringa, skicka meddelanden/e-post eller upprätta ett videosamtal. Det sistnämnda verkar underligt nog endast fungera Galaxy S-telefoner sinsemellan i dagsläget vad berör Android-telefoner, däremot går det fint att ringa till de flesta andra telefoner som har stöd för denna funktionalitet.

Under menyalternativet aktiviter så syns all aktivitet genom Twitter, Facebook eller MySpace från kontakten i fråga.

SMS
SMS-klienten är mycket enkel till sitt utförande, men fyller sin funktion. För den som vill ha en mer avancerad SMS-klient så kikar man med fördel på ett tredjepartsprogram för ändamålet på Android Market.

Tangentbord
Tangentbordet i Samsung Galaxy S är väldigt bra och vi har under vår tid med telefonen registrerat färre feltryck än med någon annan androidtelefon. Vi vet inte riktigt vad det är som gör det så trevligt att använda, men en gissning är att det är en kombination av den föredömliga digitizern (det tryckkänsliga skiktet på telefonens skärm), storleken på skärmen (4″ ger ett trevligt tangentmellanrum) och Samsungs egna tangentbordsmjukvara.

Som ni ser av bilderna ovan så har Samsungs tangentbord olika skrivlägen – dels ett QWERTY-tangentbord, dels ett T9-tangentbord och dels ett som tolkar bokstäver som du ritar med fingret. Samtliga fungerar riktigt bra och det syns att Samsung lagt en del resurser på denna front, man verkar dock ha missat att implementera en funktion för att underlätta för användaren att hoppa mellan bokstäver. Det finns en funktion för att hoppa mellan bokstäver om man håller inne en stund på ?123-tangenten, då dyker en skärm med pilar upp. Problemet med denna lösning är att den kvickt blir klumpig om man rättar mer än något enstaka stavfel.

Samsung skickar också med ett tredjepartstangentbord från Swype och detta fungerar på ett litet annorlunda vis än vad vi är vana vid. Med det här tangentbordet så kan man dra fingret mellan de bokstäver som finns i det ord man söker skriva och utifrån detta så lyckas programmet allt som oftast luska ut vad det är för ord man söker. Tyvärr har Swype ingen svensk ordlista i dagsläget, men vi väntar oss en sådan med framtida uppdateringar för telefonen. En video på hur det hela fungerar finns på Swypes hemsida här.

Webbläsare
Samsung har inte ändrat något nämnvärt på webbläsaren, så den är mer eller mindre identisk med standardversionen som följer med Android 2.1.

Kamera
Kameramjukvaran i Galaxy S är smidig att hantera och bjuder på en mängd funktioner. Du kan välja bland en olika fotoprogram, justera vitbalans, ISO, mätningsläge och fokusläge. Samsung har också lagt in bildstablisering och en funktion man kallar för blinkningsavkänning, men mest av allt uppskattar vi möjligheten att peka på skärmen där vi vill att fokus skall ligga (tap-to-focus), vilket är snabbt och välfungerande – även på närbilder. Totalt sett är funktionerna många och inställningsmöjligheterna goda och vi tycker oss ana att Samsung har nyttjat sin erfarenhet på kamerafronten då de designade sin kameraapplikation. Faktum är att vi inte stött på en så mångsidig fotoapplikation i en androidtelefon tidigare, men avsaknaden av en kamerablixt drar ner intrycket en aning. Hur tänkte Samsung här?

* Tap-to-focus – peka med fingret på den punkten på skärmen där du vill att fokus skall ligga
* Bildstabilisering
* Självutlösare
* Effekter: Normal, negativ, svartvitt, sepia
* Justera kontrast, mättnad, skärpa
* Välj ISO-värde: Auto, 100, 200, 400, 800
* Välj mätningsläge: Mitt-viktad, Punkt, Matris
* Välj fokusläge: Autofokus, Makro, Ansiktsigenkänning
* Vitbalans: Auto, dagsljus, dlödlampa, mulet, lysrör
* Justera exponeringsvärde
* Videoinspelning upp till 720p

Musikspelare
Musikspelaren är en hybrid mellan standardspelaren som följer med i Android och Samsungs egna modifikationer. Som ni ser av bilderna nedan så har man bland annat lagt till stöd för coverflow samt en equalizer och en meny för effekter, där bland annat basförstärkning ingår. En annan rolig funktion är att man kan dela låtar över bluetooth och det finns även möjlighet att dela genom andra program så som GMail eller Samsungs AllShare.

Videospelare
Videospelaren ser i en första anblick inte ut att vara så mycket för världen; den har de vanliga uppspelningskontrollerna och en tidslinje samt en knapp nere i det högre hörnet för att ändra proportionerna på videon som spelas upp. Det finns också en funktion för att simulera 5.1-ljud som går att slå på om man ansluter ett par hörlurar, huruvida detta verkligen fungerar låter vi däremot vara osagt.

Vi slås dock med häpnad när vi testar att mata videospelaren med vårt batteri av videofiler. Galaxy S spelar upp XviD, DivX i AVI-format eller x264 i MKV-format i olika upplösningar upp till 720p, även filmer kodade med high profile 4.1 och höga bithastigheter på 10Mbps flyter på bra. Vidare nedsamplar videospelaren AC3- och Dolby Digital 5.1-ljud till stereo, men däremot går den bet på DTS – sannolikt p.g.a. licensskäl. Videospelaren hanterar inte heller subtitles, varken externa sådana eller inbakade i MKV-formatet.

Kalender
Samsung har utvecklat en egen kalenderapplikation som man skickar med sin telefon och denna är betydligt mer överskådlig än vad som följer med i standardversionen av Android. Det går enkelt att lägga till och ta bort händelser samt att navigera runt bland de olika vyerna och man känner sig snabbt hemma. Bara det faktum att man slipper trycka på menyknappen för att byta vy är guld värt för den som frekvent använder kalendern. I övrigt så låter vi bilderna nedan tala för sig själv.

Stöldspårning
Under menyalterantivet ”Plats och säkerhet” finner vi en tjänst som Samsung kallar för ”stöldspårning”. Denna tjänst är kopplad till en hemsida från vilken man kan låsa, tömma eller spåra en telefon. När vi testat tjänsten så gick det fint att både tömma och att låsa telefonen, däremot kunde vi inte spåra den och fick ett meddelande på hemsidan om att tjänsten inte var tillgänglig för Sverige.

Systeminformation
Mängden RAM som är tillgängligt för kerneln är 325MB och varför de 512MB som telefonen är specificerad till inte finns tillgängligt beror på att det tas i bruk av telefonens övriga komponenter, bland annat grafikdelen och radiodelen. Mängden ROM är totalt sett på 8GB varav 5,8GB är formaterat som en minneskortpartition och är tänkt för lagring av filmer, musik och sådant som egentligen förvaras på ett SD-kort, sedan är 2GB formaterat för systemet varav 1,8GB finns tillgängligt för programinstallationer.

Den stora och inbyggda minnesmängden är en enorm kontrast från konkurrenten HTC Desire där minnesmängden för programinstallationer knappt sträcker sig till 130MB på en nyformaterad telefon. Med Android 2.2/Fryo följer dock möjligheten att installera applikationer på minneskortet, men detta är något som utvecklarna styr över och de flesta applikationer idag går tyvärr fortfarande bara att installera på den partition som är avsedd för programinstallationer.

Prestanda
Galaxy S kommer bestyckad med Samsungs egenutvecklade Hummingbird-processor vilken är baserad på brittiska ARM:s ARMv7-arkitektur. Processorn är nära besläktad med Qualcomms så kallade Scorpion-processor, som vi hittar i exempelvis Sony Ericsson Xperia X10, Nexus One och HTC Desire – vilka samtliga bygger på Snapdragon QSD8250-plattformen. Rent prestandamässigt så har Samsung över lag lyckats bättre än Qualcomm, då vi gång på gång ser att Galaxy S ligger 10-20% före HTC Desire och Nexus One i testmoment där alla tre rullar med likvärdig mjukvara, d.v.s. Android 2.1. Det verkar även som att Samsungs implementation drar mindre ström, något som kanske inte är så konstigt då Hummingbird bygger på 45nm tillverkningsteknik kontra Scorpion vilken bygger på 65nm tillverkningsteknik.

Samsung har också utrustat Galaxy S med en kraftfull grafikprocessor kallad PowerVR SGX540 vilken på pappret är upp till fyra gånger snabbare än motsvarande processor i tidigare nämnda konkurrenter. Då vi har mätt upp grafikprestandan i 3D-benchmarken Neocore 3D så har vi snarare sett siffror på ungefär det dubbla – vilket inte är fy skam det heller. Å andra sidan så ser vi i vissa testmoment på sajten och tillika testdatabasen GLBenchmark.com prestanda som är upp till 400% bättre än vad den grafikprocessorer som sitter i  X10, Desire och Nexus One presterar. En fullständig jämförelse dessa telefoner emellan och med GLbenchmark 1.1 går att se här.

Slutligen har Samsung utrustat Galaxy S med ruskigt snabba minnesmoduler, vilka fullkomligt förintar allt vad motståndarna har att sätta emot i våra syntetiska prestandatest. Utöver att Samsung har gett Galaxy S 512 MB RAM så vet vi inte mycket om dessa moduler, annat än att de är mycket snabba.


Här ser vi att Samsung Galaxy har betydligt mindre kvar än exempelvis Nexus One då systemet har tagit sitt, trots att båda är utrustade med 512 MB. 326 MB räcker emellertid väldigt långt det också och vi har under våra veckor med telefonen aldrig fått slut på minne.


I BenchmarkPi ser vi att Samsung Galaxy S är snabbare än Nexus One och HTC Desire, då dessa använder samma androidversion. Sony Ericsson X10 hamnar långt efter på grund av Android 1.6 som inte kan dra full nytta av den senaste generationens hårdvara.


I Linpack-testet ser vi återigen Galaxy S med marginal slå sina Snapdragon-utrustade konkurrenter med Android 2.1 under skalet. Hummingbird visar framfötterna.


I javascripttestet Sunspider så ser vi att både Nexus One och HTC Desire med Android 2.1 är snabbare än Galaxy S, vilket är aningen förvånande med tanke på tidigare resultat.


I Neocore 3D ser vi prov på vad grafikprocessorn PowerVR SGX540 kan göra. Galaxy S mosar sina närmaste konkurrenter med en nästan komisk marginal.


Här kan vi se att digitizern, det tryckkänsliga ytskiktet ytterst på telefonens skärm, i Samsung Galaxy S är god för 60 Hz. Ryktet viskade om 240-300 Hz för den typ av Atmel maXTouch-digitizer som Galaxy S sägs ha utrustats med, och detta stämmer ganska väl överens med att Galaxy S-skärmen mäktar med hela FEM simultana tryckpunkter, i vardera 60 Hz. Detta kan jämföras med 27 Hz och max EN tryckpunkt på X10-skärmen. Detta är för all del bara nummer och siffror, men det ger resultat i verkligheten också – tryckskärmen i Galaxy S är fantastisk, den bästa vi har använt.


I Softwegs GPU-test ser vi som vanligt telefoner med modern hårdvara släpa långt långt efter den äldre generationens telefoner, vilket i vanligt ordning gör att vi sätter ganska lite tilltro till det här delmomentet. LG:s instegsmodell GT540, vilken vi inom kort kommer att recensera här på Swedroid, förvånar genom att ge alla konkurrenter rejält på nöten.


I CPU-delen ser vi återigen att Galaxy S med god marginal är snabbare än sina konkurrenter med Android 2.1. Android 2.2 innebär dock en närmast vansinnig prestandaboost, så vi kan förstå att många längtar efter 2.2-uppdateringen.


I Softwegs minnestest så ser vi prov på vad snabba minnesmoduler kan göra. Galaxy S fullkomligt förintar övriga spelare och presterar en dubbelt så hög slutpoäng som de närmaste konkurrenterna. Imponerande.


Det fjärde och sista delmomentet i Softwegs benchmark-svit testar hur snabbt filsystemet är. Detta inkluderar såväl det interna flashminnet som lagringsminnen och externa minnen, varför ett långsamt minneskort kan dra ner slutpoängen kraftigt. I fallet med Galaxy S så är dock detta inte ett problem, då vi bara använde det interna lagringsminnet. Vi hade förväntat oss en något bättre poäng än denna, men vi gissar att Samsungs interna 8GB-minne helt enkelt inte är lika snabbt som de snabba Class 6-modulerna som vi har använt i våra andra telefoner då vi har kört det här deltestet.

Sammanfattning
Hårdvarumässigt är Samsung Galaxy S den absolut bästa androidtelefonen som finns att köpa i Sverige, och sannolikt i världen, just nu. Allt som konkurrenternas hårdvara kan göra kan Galaxy S göra bättre, med ett fåtal undantag. Hummingbird-processorn, som  i en jämförelse med den konkurrerande Snapdragon-plattformen, presterar regelbundet mellan 10 och 20% snabbare per klockcykel, grafikprocessorn är 2-3 gånger snabbare och minnesmodulerna är dubbelt så snabba. Det här är en racermaskin, kort sagt.

Svärtan, briljansen och färgerna i Super AMOLED-skärmen får till och med AMOLED-skärmarna på Desire och Nexus One att blekna, och digitizern (det tryckkänsliga yttersta skärmlagret som reagerar på dina fingertryckningar) svarar ljusår bättre än konkurrenterna och klarar därtill av upp till fem simultana tryckpunkter – i 60 Hz vardera. Hårdvarumässigt så är Samsung Galaxy S således inget annat än en total fullträff – fem av fem i betyg – inget annat betyg kan i dagsläget ges.

Mjukvarumässigt är det lite mer komplicerat och inte lika självklart. Samsung har putsat till sitt TouchWiz-gränssnitt rejält och det är numera riktigt trevligt och användbart. Det tillför dessutom en hel del smart funktionalitet som vi onekligen saknar i standardandroid. Vi är dock mindre förtjusta i att Samsung har lånat lite väl mycket från Apples iOS då de har utformat sitt gränssnitt, kanske främst i applikationsvyn, som är en närmast exakt kopia.

Den kraftfulla hårdvaran till trots så förnimmer vi ibland ett visst ”hackande” då vi snabbt sveper mellan hemskärmar och mellan appikonerna i ovan nämnda applikationsvy. Vi har svårt att förstå varför det fortfarande skall behöva vara på det här viset på androidtelefoner, men gissar att det helt enkelt handlar om att Android ännu inte har lärt sig att ta grafikprocessorn till hjälp. Kanske är detta något som Google ämnar åtgärda i Gingerbread, vilket ryktas vara en uppdatering som nästan uteslutande kommer att rikta in sig på användarupplevelsen och gränssnittet.

Kameran är riktigt bra och matchar vid stillbilder Sony Ericsson Xperia X10 – bättre skärpa men aningen mattare färgåtergivning. Videoinspelning i 720p fungerar hyggligt även om det i vanlig ordning mer ser ut som uppskalad 480p än äkta 720p. Ett stort plus för ”tap to focus”-funkionen i stillbildskameran – mycket behändigt, inte minst då man tar närbilder. Vi saknar en kamerablixt då det är närmast omöjligt att ta vettiga bilder i dålig belysning utan en sådan – en enkel LED-blixt skulle göra stor skillnad, åtminstone vad gäller närbilder.

Kvalitetskänslan är den högpolerade plasten till trots hög och telefonen ger inte ifrån sig minsta knäpp, knirr eller knarr då vi försiktigt klämmer och bänder på den, men bakstycket kan kännas aningen mjukt om man trycker med fingret på mitten – plasten ger med sig och böjer sig en aning. Med risk för att svära i kyrkan så vill vi påstå att kvalitetskänslan är mycket lik iPhone 3G/3GS – högpolerad plast känns plastig, ja, men passform och byggkvalité är på topp.

Slutbetyget blir fem av fem möjliga androidhuvuden – full pott. Vi har som mest delat ut 4,5 androidhuvuden tidigare till bland annat HTC Desire och Nexus One, vilket innebär att  Galaxy S är den första telefonen som vi på Swedroid har gett vårt maxbetyg. Anledningen till detta är att Galaxy S överglänser både Desire och Nexus One på så pass många punkter att ett annat betyg vore otänkbart. Märk dock väl att fem av fem på intet vis innebär att telefonen är felfri – fem av fem innebär helt enkelt att den på en 100-gradig skala skulle rankas högre än 90, vilket den gör i vår mening.

Hårdvaran är minst en division före konkurrenterna i dagsläget och mjukvaran matchar både Androids standardgränssnitt och HTC:s Sense väl. Vilken man föredrar handlar mer om tycke och smak än om rätt eller fel, bra eller dåligt. Dessutom är det som så att man med enkelhet kan byta ut hemskärmar och tangentbord och kameraapplikationer och vad det nu må vara – detta är friheten som de flesta av oss håller så kär.

Betyg:

Plus för:
* Snabb processor – Hummingbird ger Snapdragon/Scorpion på nöten gång på gång
* Ruskigt snabb grafikprocessor – flertalet gånger snabbare än konkurrenterna
* Lätt och tunn – 118 gram och 9.9 millimeter
* Bra kvalitet, trots högpolerad plast – inget knarr och knak
* Skärmen – fantastisk färg och svärta
* Digitizern är fantastiskt responsiv och exakt
* Smarta funktioner i TouchWiz 3.0-gränssnittet tillför saker som Android saknar
* Batteritiden – vi upplever att den är noterbart bättre än HTC Desire och Nexus One vid likvärdig belastning
* Bra ljud/musikspelare med equalizer
* Kameran och kameramjukvaran
* Videospelaren tar en mängd format upp till 720p inkl x264 i MKV-format
* Rikligt med minne för installation av program (1,77GB)
* Bra tangentbord med flera olika skrivsätt och svenskt språkstöd
* Kamera i fronten/stöd för videosamtal

Minus för:
* Högpolerad plast leder förstås till en aningen plastig och hal känsla, trots hög byggkvalité
* Skärmen – PenTile Matrix innebär en viss oskärpa och lägre reell upplösning
* Ingen kamerablixt för fotografering/videoinspelning i mörker
* Ingen LED som kan skvallra om exempelvis nya meddelanden, missade samtal eller låg batterinivå
* Viss osäkerhet kring framtida uppdatering till Android 3.0/Gingerbread – 2.2/Froyo är däremot garanterat
* Barnsjukdomar vad berör återkoppling till 3G-nätet och mindre exakt/långsam GPS

Stöd Swedroid och köp Samsung Galaxy S via din favoritoperatör:

Tre
* Tele2
* Telenor
* Halebop