Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Samsung Galaxy S8 förväntas bli dyrare än föregångaren

Postat:
13:08 - 2016-12-20
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Priserna för flaggskeppen från de flesta etablerade tillverkare har gått stadigt uppåt senaste åren. När Galaxy S7 och S7 Edge lanserades i Sverige kostade de cirka 7300 kronor respektive 8300 kronor.
Galaxy Note 7 gick i sin tur på runt 8500 kronor i början av hösten. Enligt analytiker från Goldman Sachs fortsätter trenden i och med Galaxy S8 nästa år. De menar att telefonen sannolikt kommer att kosta 15-20 procent mer att ta fram och att marknadspriset därmed eventuellt kan stiga med ungefär samma andel.

Två av de stora nyheterna är enligt rykten artificiell intelligens, en virtuell assistent som genomsyrar gränssnittet, samt att framsidan nästan helt täcks av skärmen och att hemknappen prioriterats bort.

En fråga till er som redan funderar på att skaffa Galaxy S8: Hur mycket kan ni tänka er att lägga på telefonen?

  • goranwik

    Jag tycker att 5490 för min HTC 10 är ganska rimligt, för mig iaf.

  • Pär

    Tycker priserna är rätt urspårade. Du kan ju köpa en rätt bra gamingrigg för de pengarna. Och om ryktena stämmer har de mycket bra marginaler vilket irriterar lite.

    Jag köper hellre en kina-telefon men tyvärr ligger de inte i samma toppklass kameramässigt vilket är det jag prioriterar högst på listan av saker jag vill ha i en mobiltelefon.

  • Fraz

    Du kan köpa ett rätt bra grafikkort för de pengarna. En hel rigg lär inte vara något speciellt.

  • Thomas Solebrant

    Du kan ju alltid hoppas på att LG får ut något vettigt, de brukar sjunka en del i pris och kan lätt mäta med sin kamera.

  • Ganska dryg..

    Om de drar ner sin reklambudget med ett par miljarder USD så kan de ju hålla enhetspriset lite lägre istället. Fast det är klart, alltid kul att slå rekord.

  • mannenmytenlegenden

    Sedan är ju dollarn väldigt hög också vilket gör det ännu värre

  • Weva

    Klart S7:an blir dyrare! Någon skall ju betala för fiaskot med Note 7:an och aktieägarna kommer definitivt inte ta den kostnaden.

    Måste kännad skönt för er luradr Samsungköpare att veta att ni kommer att få betala för att Samsung gjorde en farlig/dålig produkt som ni inte ens köpte.

  • rokatoka

    Köp kines telefon i stället……?

  • Smedhz

    Helt jävla galet, kanske kan rättfärdigas när arm processorerna blir kraftfullare och du kan köra mobilen med full desktop windows eller linux, men med dagens specs är det ju helt sanslöst överprisat.

  • Pär

    Jo allt är ju relativt. Du kan köpa en dator som i mina ögon är rätt bra gamingdator för 9000+ eller vad nu S8 kommer hamna på.

    Men visst, ska man köra 4k och 60+ fps så räcker det ju inte på långa vägar.

  • bro

    Tycker priserna har gått upp för mycket och köpte en Oneplus 3 av den anledningen. En mobil för mig håller bara två till absolut max tre år innan den gått sönder eller i mitt fall blir för långsam / inte får uppdateringar längre.

    Om man då ser till [ priset / tiden ] har telefonerna blivit dyrare än t ex en bättre laptop som kan utföra mycket mer produktiva sysslor än en mobil kan. Vidare tycker jag det är intressant att folk kan rättfärdiga ett mobilköp vartannat år men tycker det är för dyrt med nya TV, kameror, surfplattor, datorer som har en betydligt längre livslängd..

  • De högre priserna på flaggskeppen gör att jag byter telefon var tredje år istället för vartannat år.

  • Mint

    Jag köper hellre en billigare och byter varje år.

  • Mint

    Det är många som gör det. Både Apple och Samsung tappar marknadsandelar till Kineserna.

  • Mint

    Jag betalade 23 000:- och spelar i 2K. Men den är också tänkt att vara kvar i 7-8 år, så det är i alla fall mindre pengar per år.

  • Pär

    Ja jag la ut 15000 för min utan kringutrustning, kör bara 1920×1080 då jag är hooked på 120-144 hz och fps, det är så smörigt gött när det glider på så bra :)

    Men har man inte förstört sig själv som jag dumt nog gjort, utan istället är helnöjd med 60 FPS @ 1080 så går ju kraven på hårdvaran ner :)

  • MotVind

    Sänker man reklambugeten måste man öka försäljningspriset för att kompensera för den uteblivna vinsten. Eller du tror inte det finns någon annan tanke med marknadsföringen än att slå rekord?

  • Hmm, läser samma sak på flera olika ställen ( http://www.mobilanyheter.net/2016/12/samsung-galaxy-s8-blir-20-dyrare-galaxy.html , GSMArena, PhoneArena mm) och hoppas verkligen inte att detta påstående stämmer, tycker redan det blev för dyrt när tillverkarna höjde sina mobiler med 1000 kr för ett antal år sedan :/

  • KalleKn

    Högre pris och de har gjort en telefon som inte ligger mig i smaken. Nej, Samsung. S5 ser ut att bli min sista Samsung.

  • Niclas

    Hehehe.. 8300kr för en mobiltelefon. Är det ett skämt?

  • mbs

    Hade ju hoppas lite på priset inte skulle gå upp.. http://omni.se/uppgifter-galaxy-s8-blir-dyrare-att-tillverka/a/WMkWd

  • Anders Svensson

    Jag betalade 5995:- för min HTC 10 och det sved, men håller med att det är ok men mer vill jag inte betala.

  • k g gripson

    max 8000:- SEK

  • Ganska dryg..

    Man kan göra rätt jävla mycket reklam för 10miljarder USD, måste inte slänga 14 miljarder. Du får det att låta som att det enda som gör att Samsung säljer lurar är att de gör reklam för dem.

  • Fraz

    Once you go 1440p i 144hz med 150-200 FPS.. :)

  • finnbo2

    Vad är problemet? Dom sätter ju vilka priser dom vill. det är väl ingen rättighet att ha råd att köpa den värsta mobilen.

    Kines telefonerna kommer sno ännu mer marknadsandelar från sony, Apple , samsung mfl.
    Apple har nog en fördel med iOS.Gillar man det blir man tvungen att köpa från Apple. Android får du på alla kineser

  • Micke

    60fps@1080 är inga större problem för S8-pengar.

  • Claes Lorentzon

    Jag håller med de som säger att det självklart helt upp till tillverkarna att sätta sina egna priser. Ingen tvingar någon att köpa den dyraste mobilen från Samsung eller Apple.

    Jag kommer så väl ihåg när jag köpte en Nokia 8850 för 5000 kr någon gång tidigt på 00-talet. Det var absolut ingen bra affär men ingen var nöjdare än jag med att jag hade en mobil som inte alla andra hade. Och det var lätt värt det!

  • MSIOCGenie

    Sedan Oneplus gav sig in på marknaden har telefoner över 4000kr varit helt ointressanta. Uppskattar inte alls deras senaste prishöjningar, hoppas Oneplus 4 lägger sig under 4000kr. Inte helt omöjligt, Oneplus 3 var billigare än Oneplus 2.

  • Mint

    Nej, OnePlus 3 var dyrare än OnePlus 2 och OnePlus 3T är ännu dyrare. Billigast var OnePlus One.

  • ormetkruper

    Betalar max 7000 kr. Både S3 och S4 köpte jag när de kom ut men sen blev de i mitt tycke för dyra. Numera väntar jag nästan ett år innan jag köper ny mobil om jag vill ha en toppmodell. Både S5 och S7 väntade jag med tills de sjunkit till vettig prisnivå.

  • Bobokrull

    The reason to why I bought OnePlus 3T

  • Kobi

    Nope. Efter att ha sett vad en del tillverkare lyckats få fram för ofta halva slanten av ”flaggskeppen” så kommer jag aldrig lägga sånna summor på en smartphone igen.

  • MSIOCGenie

    Nej Oneplus 2 lanserades för 3799kr och Oneplus 3 för 3695kr.

  • Mint

    Nej, det stämmer icke.

    ” I Sverige kommer du att kunna få tag på de två modellerna för 3800 respektive 3200 kronor. ”

    http://www.mobil.se/nyheter/h-r-r-oneplus-2#.WFlgiPnhCbg

    Det lägsta priset för OnePlus 2 var 3200 SEK.

  • Daniel Johansson

    Måste man köpa en kines telefon?

  • MSIOCGenie

    Släpptes aldrig i Sverige, enbart 64GB såldes.

  • Mint

    Det är en annan historia, OnePlus 2 fanns till lägre pris än OnePlus 3.

  • Micke

    Yeah, givet att man spelar spel som vinner så fantastiskt mycket på det. För mig som spelar enbart för skojs skull så spelar det ingen större roll om det är 60, 30 eller 200 fps, det är betydligt mer relevant att den är stabil.

  • rokatoka

    Dom flesta görs i Kina?

  • Hatsune Miku

    7300 * 1,15 = 8395 SEK

    Aldrig i livet att jag betalar det. De kan få en tjuga, så lovar jag att inte slänga den i soporna.

  • johala02

    Sist köpte jag en Kinamobil istället. En Vernee Apollo Lite förvånansvärd fin byggkvalite m.m.. Till ett bra pris.
    De kanske ligger efter på en del områden men närmar sig snabbt. Så frågan är hur ”etablerade” märken kommer klara sig på sikt? Om Samsung, Sony, HTC etc.. börjar ligga i överkant prismässigt tror jag fler lär se sig om efter andra alternativ.

  • Patrik

    Jag tycker inte han får det att låta som någonting annat än det han skriver. Att du tolkar hans påstående vidare får du stå för själv. PR kan vara både bra och dåligt for slutkonsumenten, det beror i princip på hur bra PR de gör. Om marknadsföringen lönar sig så är det bra för alla parter.

  • HtcMan

    Det börjar spåra ut nu. Det är till att de verkligen levererar en unik upplevelse (då syftar jag inte på Note7 som var på sitt sätt ”unik”). Det öppnar upp spelplanen för alla, för oss, uppstickare. Är det dom priserna som det ryktas om? Då måste man också vara bäst på allt.

  • Mint

    Du måste ingenting.

  • Mint

    Svammelmannen är igång igen.

  • Mint

    Svammelmannen ”Patrik” är igång igen.

    http://www.synonymer.se/?query=svammel

  • Mint

    De flesta..

  • rokatoka

    Tack för rättelsen… ?

  • joppe

    Att nya modeller blir dyrare än de föregående är väl inget konstigt.
    De har ofta bättre prestanda på processor, kamera, större skärm, plockat bort lite pryttlar för att bli billigare att producera och kunna sälja dyra tillbehör mm. Det är ingen som skriver en rubrik om att nya Volvo modeller är dyrare än de föregående.
    Sedan är frågan vart smärtgränsen går för vad man vill betala för en mobil, oavsett hur snygg och finessrik den är.
    Men så länge det är folk som betalar för dom så kommer de att produceras.

    Swedroids nästa undersökning/omröstning borde vara ”vart går vår smärtgräns för hur mycket vi kan tänkas oss betala för en mobil”.

  • Rockmirth

    Amen to that

  • Emil

    Skulle aldrig betala mer än max 5500 för en mobil.

  • Emil Oskarsson

    Glöm inte kemikalieskatten som den nuvarande regeringen hotar med också…. Fantasiskatter för att de inte kan lämna en vettig budget….

  • Kines

    grejjen är ju att mängder av folk alltid säger: ”Jag skulle aldrig betala så mkt” , men uppenbarligen betalar folk iaf när det väl gäller. Då fortsätter ju tillverkarna höja, såklart. Ett problem är ju alla dessa abonnemang där man ”får telefonen på köpet”, som många tror.

  • KC

    Min smärtgräns är 10000 för en mobil. Det betyder att priset nått taket först om ett par år.
    Är mobilen bra, har de funktioner jag vill ha, betalar jag det som krävs. Jag köper inte ”nästan” det jag vill ha för 4-5k för jag kommer ångra mig innan bläcket torkat på kvittot. Helt bortkastade pengar.
    8k är för dyrt, men är det priset för mobilen jag vill ha får jag betala helt enkelt.

  • TomBlueMoon

    Personligen använder jag inte telefonen annat än till det grundläggande sakerna (FB, instagram, snapchat, kameran ibland, surfar och musik). Eftersom de billigare alternativen är så pass bra idag skulle jag aldrig kunna tänka mig betala mer än 3-tusen. Men uppenbarligen finns det många som är villiga till det.

  • MrLonghair

    Sen kommer kemikalieskatter och allt annat Svenskt på det. Det är svårt att inte lita som en shill för kinamobiler idag.

  • Thomas 112

    .. men man ska nog inte underskatta komponenternas storleks inverkan på priset.
    Det är trots allt en dator med allt i miniatyrformat, och en del komponenter som inte finns i vanliga datorer.
    Inte konstigt att det blir dyrt.

  • Kasta pengarna i sjön.se

    Jag köper nog en motorcykel eller en drönare istället och behåller mina fjorton mobiler jag har i byrolådan.. men det är ju lockande att kasta bort femton lax på en ny mobil varannat år..

  • Edward Rönnberg

    Betalade 1999:- för min Huawei Mediapad X2 för över 1 år sedan. Tappar/förstör jag denna, så köper jag en likadan. Tillverkarna skapar pseudobehov hos konsumenterna som blir lurade på 8 lax. Allt dagligt går att utföra på min telefon. Betala räkningar, lyssna på musik, surfa, spela löjliga mobilspel då man sitter på dass, hantera kalendern, beställa Taxi, använda diverse IM-mjukvara, spela in film, ta kort, surfa på social media och tro’t eller ej men det går att ringa med den också.
    Vad mer kan man någonsin behöva göra som vuxen människa utöver ovannämnda? Har jag behov av att sitta vid en större skärm för att t.ex jobba så har jag en PC också samt har ett en hel uppsjö datorer på jobbet.

    Jag vet inte – Kanske det är jag som är korkad och inte förstår behovet av en svindyr telefon?
    kan någon motivera? Den s.k artificiella intelligensen torkar mig inte i häcken, skottar inte snö, byter inte taket på sommarstugan eller lagar min mat. Så, så länge AI:n inte tillgodoser dom behoven så klarar jag mig utmärkt utan.

  • Edward Rönnberg

    Kart att ingen skriver rubrik om det på en sida som inriktar sig på mobiltelefoner. Överlag i media så kommenteras ofta nybilspriser.

  • ZaInT

    Därför köper man Huawei med likvärdig hårdvara (sämre grafikprestanda men bättre batteritid) för flera tusen mindre.

  • Anguilaq

    Nu vet jag inte vart alla delar till premiummobilerna tillverkas eller sätts samman.
    Men ni som förespråkar Kinamobilerna för deras pris, så kan jag ge er ett råd.
    Besök en av deras fabriker i Kina och se med era egna ögon arbetsvillkoren.
    Köp sedan er billiga Kinamobil och inse att de pengar som ni sparar in på, går till andras vinster där människor arbetar under slavliknande arbetsförhållanden för att bidra till deras arbetsgivares vinster utan ens en tanke på drägliga arbetsförhållanden.
    Sedan kan jag inte svara på om icke kinamobiler tillverkas på samma sätt, men gör ett besök så kommer ni att inse varför deras priser är lägre.
    När ni gjort detta så välkomna tillbaka med ert samvete att prisa dessa produkter för deras låga priser.
    Jag har nu drygt två år arbetat i Kina, för som tur är en Engelsk arbetsgivare, jag kom ned som en dum, blåögd Svensk och fått upplevt detta.
    Jag kan inte uttala mig om andra länder eller tillverkare, men jag har sett hur det ser ut hos tillverkare i Kina, om ni undrar varför deras produkter är billigare, så är det inte hjärnkirurgi att förstå att material kostar i stort det samma på världsmarknaden, det som skiljer är priset på arbetskraften.
    Halleluljia!!!
    Köp en billig Kinamobil, känn dig stolt för att du har bidragit till slavlika arbetsförhållanden, du har sparat in några kronor, men bidragit till att dessa system kan förekomma.

    Sedan en stor passus, jag känner bara till förhållandena som jag bevittnat i Kina, inte i andra länder eller hur de flesta mobiltillverkare producerar sina mobiler.

  • nZb

    Varför byter du så ofta?

  • nZb

    Varför byter du så ofta??

  • nZb

    Håll er till ämnet är ni snälla Mvh.

  • nZb

    Haha nej en svennes kines-telefon

  • nZb

    Finns dyrare. Get over it

  • nZb

    Hur menar du att den kan bli långsam efter 3 år? Ramlar ditt ramminne ur typ?

  • Jonas Jerner

    Får börja göra som kineserna och förlora pengar på själva mobilen men att gå med vinst genom programvara istället. Då kommer mobilen blir betydligt billigare mot 9500-10 000kr som S8 kommer kosta. Tyvärr är det i nuläget bara att betala för det man vill ha. Enda – är alltid att Samsungs skärmar eller glas är så dåligt mot märken eller repor. Hoppas S8 är mycket bättre

  • Timmy Håkansson

    ELLER.. Så betalar man ett lågt pris och får ett flaggskepp ändå om man väljer ex. Oneplus. Då kan man också byta var tredje år.

  • corb06

    S6 Edge 128 gb kostade 10500 när den släpptes förra året. Just saying… https://uploads.disquscdn.com/images/d3758e6511468cbfe96c0a29b186fde896cad63fd72dc794f372397db3af5a2b.jpg

  • Fredrik Ingman

    Priset är nog vad som styr vad folk köper. Har själv kollat på billigare lurar. För mig så duger nexus lurar bra. Mer framtidssäker än SAMSUNG lurarna. Höjs priserna så kommer andra in där dom dyrare lurarna inte finns.

  • weedad89

    Mjukvarorna blir tyngre att driva vilket resulterar i att telefonen har svårt att driva det med samma flyt… Borde en apa förstå nästan

  • johan_aa

    Bara jag som känner lite ångest inför framtiden? Körde med en galaxy s2 och efter det nexus för hela slanten. Skulle aldrig köra något annat. Men nu då nexus gått i graven så är enda alternativet pixel som de tar fantasipriser för. Undrar vafan man kommer göra då nuvarande nexustelefon går sönder eller dylikt.
    Någon pixel blir det inte för min del i framtiden om de nu inte halverar priset på dessa.

  • GambitSWE

    Vi som är lite äldre, och kommer ihåg eran när NMT telefoner fortfarande fanns, och GSM var nytt, kanske även kommer ihåg vad vissa nya GSM topplurar kostade.

    Vill minnas att polaren köpte en Nokia för 12 lax. Så nog fanns det dyra telefoner då med. Sedan planade priserna ut mer när alla fick var sin GSM nalle, för att sedan hoppa upp igen efter Apple släppte sin första iPhone.

    Fast det är ju sant att de senaste iterationerna av smartphones bara verkar bli dyrare och dyrare. Ju högre siffra, desto dyrare verkar ”skiten” vara.

  • Alias joje67

    Japp LG is the shit kort efter släpp, med sina fallande priser.

  • Oavsett

    Det låter ofrånkomligt trotts en galen marknad..

  • Alias joje67

    HMPX2 verkade grymt prisvärd, och förvånansvärt att den inte blev mer omskriven. Men den går väl inte få tag på längre då den börjar få lite utdaterade specs. En uppföljare skulle kunna röra om på marknaden ordentligt med endast en blygsam lansering..

  • InnerWar

    Är vart tredje år ofta eller tänkte du på vartannat år?

  • InnerWar

    Eller så väljer man en bra mobil till vettigt pris istället om man inte gillar prissättningen.

  • InnerWar

    Eller inte. OnePlus är ett bra exempel på billig men effektiv marknadsföring.

  • Alias joje67

    Japp slutet på en era..

  • Chu Cheung

    Liksom alla billiga kläder du köper?

  • InnerWar

    Håller med. Jag har precis köpt mig en Huawei Honor 8, är väldigt nöjd. Fyller mina behov utmärkt. Min sambo har en Samsung S7 och den är förstås snäppet bättre, och jag har råd att köpa en sån men jag har helt enkelt inte lust då jag inte tycker att priset inte rättfärdigar det man får i hårdvara. Min lur kostar typ halvparten så mycket men ger ändå så mycket mer för pengarna.

    Samtidigt så blir jag ändock imponerad över hur Apple och Samsung klarar av att skapa en köplust hos konsumenterna som inte tvekar en sekund på att köpa en mobil till ockerpriser.

  • InnerWar

    Min gräns går vid ca 5k. För den summan får jag en mobil som i stort sett kan mäta sig med de allra dyraste. Men sen beror det på om man enbart är ute efter ett specifikt märke eller inte, många är ju lojala mot Apple och Samsung och då får man ju helt enkelt punga ut vad det kostar.

  • InnerWar

    OnePlus har satt en helt ny standard för vad som gäller när det kommer till pris kontra specifikationer. Jag har svårt att se att folk i åren framöver orkar lägga 10 papp på en ny mobil varje/vartannat år när man kan få en motsvarande för mindre än halva priset.

  • MrLonghair

    och dom jäklarna gick att tappa i backen. Använde min första Nokia under handgemäng, den fortsatte göra jobbet sitt tills jag köpte en modernare lur.

  • InnerWar

    Motorola kör med en relativt ren form av Android, kanske vore nåt för dig?

  • Alias joje67

    FB grundläggande? Vart är världen på väg?

  • 偶然来访,受益良多!

  • mixxno

    Haha, undrar vilken kines man ska köpa av? Skriv ihop! ?

  • mfmx

    Fast konsumenterna köper ju på abonnemang så det kostar ”bara” 500 kr/månad, det tycker man inte är så dyrt.

  • FredrikAn

    Det är bara pengar.

  • Mattias Arvin

    Nej, skulle aldrig lägga så mycket på en tfn. Köpte en S4 när den kom ut, och tyckte egentligen att den var för dyr.
    Är super nöjd med min Oneplus 3, kanske blir det Oneplus nästa gång också.
    Finns ju även många andra betydligt billigare (än Samsung) telefoner, med toppspecifikationer att välja på.

  • flipp0

    Sitter med en Leeco Cool1 och den uppfyller alla mina önskemål för $150. Gedigen byggkvalitet, bra flyt, grym batteritid. De har t o m lyckats med kameran som är riktigt bra, något som annars brukar vara kinalurarnas akilleshäl (men självklart inte i nivå med Galaxy s7 etc).

  • Sillstrypare

    Jag valde Moto Z Play för den låg i prisklassen jag har råd med och tyckte specen verkade helt ok. Most bang for the buck så att säga

    Jag behöver en ny bil före en skitdyr telefon vartannat år.
    Det känns lite väl att betala runt 10.000kr för en toppmodell, men jag förstår de som gör det.
    Inte många köper PC längre, så det finns väl lite mer att lägga på luren.

  • Sillstrypare

    Fast på den tiden var väl abonnemang det enda sättet att skaffa en lur till överkomligt pris.
    Nuförtiden tror jag inte så många köper telefon med abonnemang. De flesta har nog insett att man blir blåst genom att ta dyrare abonnemang än vad man egentligen behöver för att få luren ”gratis”

  • Sillstrypare

    Vilken programvara som är relaterad till luren tjänar de pengar på?

  • Sillstrypare

    Det är nog sant. Men vilken tillverkare ska man i så fall välja.
    Fairphone? LG och Samsung lär väl vara tillverkad i Sydkorea, eller?

    Vilket märke har du och har du kollat upp förhållandena på deras tillverkningsanläggningar?

    Jag har själv en Moto/Lenovo som lär vara tillverkad i Kina.
    Jag ska vara ärlig och säga att den aspekten var inget jag tänkte på när jag köpte den.
    Jag är nog som de flesta andra som köper till bäst pris jag kan få. Men jag ska tänka på det mer framöver. Tack för du tog upp detta.

  • mickeko

    Beror lite på vad man får för pengarna. Får jag 12 timmar skärmtid betalar jag mer. En virtuell assistent är dock knappast ett mervärde, ska vara jäkligt imponerande i så fall.

  • Sillstrypare

    Jag håller inte med. Jag tycker det är vettigt.
    Många av dessa kemikalier måste bytas till något bättre och straffskatter är ofta ett bra incitament för det.

    Jag håller heller inte med om vad du säger om budgeten heller.
    Det går ganska bra för Sverige för tillfället och prognosen ser riktigt lovande ut ett tag framöver :)

  • Emil Oskarsson

    Riktigt bra när vi får låna 1 miljon varje minut eller vad det var under en högkonjunktur på grund av att de rödgröna inte kan hushålla med pengar och tror att vi är hur rika som helst.

  • KC

    Det är verkligen inte bra för snabba FPS spel ala CS GO. Kom inte och säg annat för du har fel helt enkelt.

  • Alexander Atkinson

    max 6500kr

  • Alexander Atkinson

    En gång om året är inte ofta om man vill ligga i framkant. En S8 för 8500kr kommer kännas sjukt B om 1 år när nästa generation släppts och man dessutom har 2 år kvar men sin kackiga lur innan man kan byta utan att bryta banken.

  • Hampus Johansson

    Största skillnaden på priset beror väl på marknadsföring och branding? Tror inte att samsung och apples anställda i kina har det guld och gröna skogar direkt.

  • Pär

    Oooh den minns jag, den var riktigt premiumnice :) Jag gled runt med min Ericsson T28 istället och var avundsjuk :D

  • Fraz

    Fast nej; Mjukvaran optimeras i varje version. Visst, de fyller på med nya features och tjänster men det gör dem inte nödvändigtvis tyngre att driva (även om det givetvis har varit fallet ett antal gånger).

  • Ganska dryg..

    ”Sänker man reklambugeten måste man öka försäljningspriset för att kompensera för den uteblivna vinsten.”

    Föreslår att det är en direkt korrelation mellan vinsten och reklambudgeten. Eller hur tolkar du den meningen?

  • Claes Lorentzon

    =) Ja, det finns inte riktigt någon motsvarighet idag bland de stora märkena. Vilket är lite synd. Kollade på Ebay igår och det finns nya Nokia 8850 att köpa för den nätta summan 1799 Euro. Ja, du läste rätt! =)

  • Taios

    Fast de mobilerna är ju heller aldrig lika bra som de bästa telefonerna.. Även om skillnaden kanske inte är lika stort som själva priset.

    Sen så är det också så att tillverkarna av de mobilerna knappt tjänar något på sina produkter. De säljer billigt för att bli populära. Revenue ökar men profit är ingenting.

    Så fort de blir populära kommer de också börja sälja dyrt.

  • Sillstrypare

    Har du källa på det? Själv läste jag att vi betalat av på skulden på senare tid. Ska se om jag hittar länken. Men det var riksgälden tror jag.

  • Taios

    Självklart behöver man inte byta varje år.
    Men man har ju sina intressen. Inget fel med det, så länge man tar ansvar för sin ekonomi och gör det man har råd för :)

  • GambitSWE

    Mycket möjligt att det är som du säger, att mer köper utan abonnemang nu. Fast jag tror att vi (inkluderar mig själv här) som köper ”kontant” utan abonnemang ändå är en relativt liten skara. I stort sett uppgraderar nästan alla jag känner och är släkt med när deras vanliga abonnemang håller på att löpa ut, genom att teckna nytt abb. med ny lur.

  • Slamsung

    Detta får bli min nästa företagstelefon :D min S7 edge batteritid har blivit så mycket sämre med tiden :( Om inte nästa android v7.1 gör saken bättre blir det byte direkt :D

  • Prahlis

    Jajaja. Du är så jävla duktig. Även tillverkare av dyrare telefoner får delar tillverkade i Kina och andra fattiga delar av Asien för att det är mer kostnadseffektivt. Men för all del, köp en dyrare telefon om du mår bättre av det så kan du sitta och klappa dig själv på axeln, men sitt inte och predika som om du begriper något när du till och med själv säger att du inte har koll.

  • Jonas Jerner

    Vet jag ej. Men läste att dom tjänar inget på telefoner. Utan vinsten ska ligga i att istället sälja programvara

  • Sillstrypare

    Ja, det kan mycket väl vara så att de flesta fortfarande köper med abb.
    Men jag skulle gissa att trenden går mot att man köper luren själv

  • Rob

    Inte att sälja programvara, de tjänar pengar på att sälja användarinformation och bundla tjänster och appar med sin mjukvara.

  • Sillstrypare

    Ok. Låter märkligt.

  • Fanrunkarn

    2000-2500 kr kr brukar jag lägga på mobiler. Köper då förrförra årets flaggskepp. Duger gott.

  • Fanrunkarn

    Verkligen. Mkt mer värde för pengarna.

  • ZaInT

    När man har en 144 Hz-skärm kan man ju äntligen köra v-sync och få BRA bild

  • ZaInT

    Jag vet inte hur det är med andra leverantörer men Tele2 tar inget extra förutom startavgift på abonnemanget nuförtiden. Telefonkostnaden är exakt densamma som om du köper kontant.

  • ZaInT

    Du kan ju lycka till med att köpa NÅGON teknik om du inte vill ha några delar alls från t.ex. Foxconn som är ett av de värsta företagen.

  • Ganska dryg..

    Ser mindre piskor än väntat.

    https://www.youtube.com/watch?v=OgIQz68Lo8Q

  • Sillstrypare

    Jag tänkte mer på att man tar ett större paket för att få den ”gratis”. Då är den inte gratis egentligen.
    Tre kör så i a f

  • Hej bobo

    Oneplus är på väg åt det hållet också, se bara på 3T. Jag lägger gärna till lite på priset och köper en produkt utan buggar.

  • Pär

    Haha galet :)

  • Spånhead

    Skönt med alla som vet att telefonen är för dyr och/eller inte faller dom i smaken – flera månader innan den existerar.

  • Sillstrypare

    Fast det är väl spontana reaktioner på ett rykte. Inte så konstigt kan jag tycka

  • Mint

    Därför att det är kul med ny mobil och att få de senaste förbättringarna, som bättre kamera exempelvis.

  • Alex

    Eller väntar med att byta tills mobilen man äger går verkligen sönder! :)

  • cesse00

    Känns som att standardpriset för en flagskeppsmodell var c:a 6000 för några år sedan… Nu är det uppe i 11000 krs-segmentet…

  • Shippos

    Det räcker att uppdatera en iPhone 4S till senaste programvaran för att få en nästintill obrukbar mobil. Men Google Android har halft andra förutsättningar så Android körs på allt mellan svaga MTK-soc:s till Snapdragon 8xx. Då finns det ett incitament att släppa lättdrivna OS för att öka marknadsandelarna ännu mer.

  • Shippos

    Det är snarare tvärtom. Det är hårdvaran som de tjänar pengar på och mjukvaran är bara en kostnad. Det är därför du ser kinesmärkena släpper mobil efter mobil och struntar i att uppdatera OS:et efter några månader upp till ett år.

  • Perkele

    Men dom mobilerna du brukar har ju dåliga kameror

  • nZb

    Låter barnsligt. Sorry

  • nZb

    Ja riskerar man sin ekonomi för en ny mobil måste man vara ute på väldigt hal is. Undrar hur mobilen kan vara sån ”intresse” grej verkligen

  • nZb

    Varför måste du ligga i framkant varje år? Är det tävling?

  • nZb

    Nja vart tredje år är väl mer ok men vartannat, wtf liksom? (förutsatt att man vårdat den väl etc)

  • nZb

    Haha du verkar inte kunna så mycket inom mjukvaruutveckling du. Har du t.ex aldrig provat en fabriksåterställning? Herregud.

  • Mint

    Nej.

  • Timmy Håkansson

    Hahah. Skitsnack att ett flaggskepp skulle kännas ”sjukt B” efter 1 år på marknaden. Senaste 3-4 åren har det inte hänt speciellt mycket alls vad gäller markbrytande utveckling på mobilfronten. Skärmarna, kamerorna, mjukvaran har blivit marginellt bättre. That’s it.

  • Mint

    Du är respektlös och omogen. Jag svarade artigt på din fråga och du slänger skit tillbaks. God Jul på dig.

  • InnerWar

    Vartannat tycker jag inte är så konstigt, är ju inte vanligt att mobiltillverkarna pungar ut uppdateringar till mobiler som är över två år gamla. Och det är ju fint att ha en mobil som har relativt ny version av Android. Sen så är det ju problemet med mobiler med fasta batterier som så många har, de blir dåligare med tiden och det är ju inte alltid det känns värt att lämna in en gammal mobil på service för att byta batteri.

  • InnerWar

    Slutkostnaden blir ju desto större.

  • nZb

    Haha att du inte ens kan försvara hur det låter gör det ju ännu mer uppenbart, DET ÄR BARNSLIGT TÄNK. – Sanningen svider, jag förstår.

  • Mint

    Du är sannerligen omogen långt över det normala.

    Varför skulle jag försvara att jag gillar mobiler på en mobilsida? Hela ditt resonemang är fullständigt befängt.

    Hoppas du är onykter och har mer vett i skallen i vanliga fall.

  • Daniel Johansson

    Jo, de flesta kineser ”görs” nog i Kina ja…

  • nZb

    Så varför behöver du byta mobil så ofta?

  • Alexander Atkinson

    Jag? Blanda inte in mig i detta, jag tuffar på med min 6P :)

  • Alexander Atkinson

    Det finns gott om människor som bara måste ha den senaste processorn osv, även om det så bara är en siffra på papper. Tre år eller ens två år skulle kännas som en evighet, om man då inte har råd att hänga med är det enda alternativet att skaffa sig ett billigare märke för halva priset som är likvärdig Samsung/HTC osv – och det finns ett helt gäng lurar som uppfyller kraven.

  • Mint

    Behöver är fel ord, mobiltelefoner är en hobby och ett intresse för mig.

  • ToungiLou

    Känns som att du kommit in på fel sida.

  • ToungiLou

    Samsung kommer tappa fler marknadsandelar men eventuellt öka vinsten något. Tror att det är den kortsiktiga lösningen på att få mer pengar.

  • nZb

    Ok.

  • nZb

    Varför?

  • nZb

    Tack, du har förstått detta!

  • nZb

    Root och custom 7.1.1?

  • nZb

    Jag respekterar din åsikt med denna motivering, tack

  • ToungiLou

    Detta är en sida för Android och mobilfantaster där du ifrågasätter flera personer som gillar mobiltelefoner och uppskattar att byta telefon ofta.

  • Patrik

    Jag tolkar det som att han poängterar att ett vinstdrivande företag sannolikt tänker så, och att du och alla andra därmed får betala vad de begär oavsett. Inte så svårt tycker jag.

  • ZaInT

    Jaha, det har du helt rätt i, jag kör ändå på 100 GB så det finns inte så mycket extrakostnader att mjölka mig på :-D

  • Philip Sundström

    Dock har jag svårt att tro elektronik är så dyrt som alla säger. Jag tror att mobiltillverkare vill få oss och tro det för att tjäna pengar. ☺ ej fakta bara åsikt

  • Brax

    Håller med om att det var så. Idag är dock data så jävla dyrt att man måste ta ett dyrt abonnemang om man inte vill sitta med 2 GB surf.

  • Sillstrypare

    Abb kan man ta. Fast man kan hålla ner månadskostnaden genom att köpa en lur själv och ta ett abb som kostar 3-400kr mindre i månaden

  • Brax

    Det var det jag försökte förmedla, jag håller med om att många tog för dyra abonnemang tidigare för att få ner priset på telefonen. Det gäller dock inte idag om man inte har väldigt litet behov av data. Vill man ha mer än ett par GB data måste man upp på abonnemang runt 400kr eller mer lite beroende på operatör och då menar jag att man lika gärna kan skaffa en subventionerad telefon.

  • Sillstrypare

    Jag valde Vimla p g det. 200kr för 7Gb
    Vet inte om det anses lite, men jag funderar på ett lägre abb, då jag aldrig gjort av med det.
    När jag hade abb hos tre kostade det mig 599kr i månaden. Det kanske hade gått att få ner lite, men knappast under 200kr

  • Jim Rickhardth Hartmann

    Det är et troll, sluta mata ;-)

  • ToungiLou

    Kanske men samtidigt vill man ju kontrollera om så är fallet. Nu är det ett troll idetta fall men ofta så har folk ändå en anledning till att tycka annorlunda. Inte bara för att skapa bråk som nu.

  • johan_aa

    Det är ju just det där med relativt. :)
    Sen att lenovo styr skutan är ju inte så hoppfullt heller. Förut då vissa tillverkare gick ut med att släppa säkerhetsuppdatering varje månad som google gör gick väl lenovo ut med kanske var 3:e månad. Bara där började man ana oråd. :)

  • Jim Rickhardth Hartmann

    Jo det är klart du har rätt i, jag ville bara också göra vederbörande uppmärksam på at han observerats som sådant utan at adressera direkt ;-)

  • Rome73

    Sno marknadsandelar från Sony?

  • Martin

    Dock fel… mellan 2000-2007 fanns det fullt med dyra smartphones. Min qtek 7070 gick på 6500 år 2002. Men fanns ju dyrare än så. Nokia 9-serien var ju väldigt dyr

  • Martin

    Sen finns ju mellanting som att köpa med exempelvis vimla. 90 kronor med nästan fria samtal samt en surfpott på 20 gb och därutöver 3 gb per månad. Slipper man tänka på att fylla på.

  • KC

    Funderar på vilka mobilmodeller som blivit billigare än föregångaren?

  • KC

    Elektroniken är inte dyr, det är utvecklingen av den som är det.
    Ungefär som om du lämnar bilen till verkstaden. Du betalar inte enbart för jobbet, du betalar även för kunskapen, verktygen de använder, utbildningar osv. Därför kostar 1 timmes jobb runt 1000 kr.

    Svajande jämförelse, men du fattar nog.

  • weedad89

    Herregud på dig själv… en fabriksåterställning kan aldrig lösa att det tillkommer funktioner som kräver mer av hårdvaran. Nyare mjukvara drar nytta av nya intruktionsset och dedikerat kisel till specifika operationer som kommer på nyare hårvara, detta belastar äldre hårvaras generella cpu del som då kan bli för tufft för den och då kvittar det hur mycket man än fabriksåterställer

  • weedad89

    fast de blir ”tyngre” att driva på åldrande hårdvara eftersom att de optomers mot nyare gårdvara som har nya instruktiosset och dedikerat kisel för speciella operationer, som då belastar den åldrade hårdvarans generella del istället vilket resulterar i direkt försämrad prestanda

  • nZb

    Lägg av innan du gör bort dig mer. God jul

  • MotVind

    I samband med billigare utvecklings och tillverkningsteknik ja, ser du sambandet? Du kan inte ta formel A från exempel 1 och applicera det på exempel 2 och förvänta dig samma resultat.

  • weedad89

    Lägg gärna fram varför/hur jag har fel så är jag inte främmande för att lära mig. God jul på dig med i efterhand!

  • GambitSWE

    Vet inte vad du menar med fel, när du beskriver exakt det jag sade. Jag muckade från lumpen 98, och polarens ovan nämnda telefon köptes något enstaka år senare, typ vid millenium-året.

  • nZb

    Som du fått informerat av någon annan nedan redan så optimeras mjukvaran i varje ny version. Annars gör utvecklarna ett piss jobb med sin applikation.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Do you want to develop the 5G technology with Ericsson? Publicerad 17 Aug 2017
Javautvecklare till Softronic Publicerad 17 Aug 2017
.Net utvecklare Publicerad 17 Aug 2017
Junior Linux utvecklare till välkänt företag sökes! Publicerad 17 Aug 2017
Junior utvecklare till framstående företag inom radarteknologi Publicerad 17 Aug 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Nokia 8 är flaggskeppet bakom tillverkarens comeback.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S8 Plus
Huawei P10
Samsung Galaxy S7 Edge
LG G6
Samsung Galaxy S7
8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

8.1

Minitest av Xiaomi Redmi Note 4X

9.1

Test av Samsung Galaxy S8 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Så här ser Sony Xperia XZ1 ut enligt @OnLeaks
  2. Nokia presenterar ”8” – en flaggskeppsmodell med Snapdragon 835 och 5,3-tumsskärm
  3. Vad tycker du om Facebook?
  4. OnePlus 5 får svensk återförsäljare
  5. Samsung Galaxy S8 och S8+ utses till bästa smartphone av EISA
  6. Pressbild på kommande LG V30?

Mest läst

  1. Nokia presenterar ”8” – en flaggskeppsmodell med Snapdragon 835 och 5,3-tumsskärm
  2. OnePlus 5 får svensk återförsäljare
  3. Så här ser Sony Xperia XZ1 ut enligt @OnLeaks
  4. Vad tycker du om Facebook?
  5. Asus introducerar värstingen Zenfone 4 Pro med Snapdragon 835
  6. Android O blir sista stora uppdateringen för OnePlus 3 och 3T

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vad tycker du om Facebook?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat