Gear VR är virtuell verklighet från Samsung

Postat:
16:36 - 2014-09-03
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
17

Samsung slog på stort idag och utöver Galaxy Note 4, Galaxy Note Edge och smartklockan Gear S visade tillverkaren även upp Gear VR. Det är ett tillbehör för Galaxy Note 4 som erbjuder virtuell verklighet och har tagits fram tillsammans med amerikanska Oculus.

Enligt Samsung ger Gear VR användaren känslan av att sitta på bästa platsen i biosalongen och ingjuter upplevelsen av att stå på en scen, tack vare 360-graders 3D-video. Tillverkaren framhäver även spelmöjligheterna med Gear VR.

samsung-gear-vr-oculus-pressbild-3

Manicken bärs på huvudet och utnyttjar WQHD-skärmen i Galaxy Note 4, som ansluts till Gear VR. I ett blogginlägg skriver Oculus att de arbetat tillsammans med Samsung under året som gått för att utveckla ”framtiden för mobil virtuell verklighet”.

Gear VR kommer börja säljas senare i år i en slags tidig betaversion. De som vill veta mer om tekniken bakom Gear VR kan besöka Oculus hemsida.

samsung-gear-vr-oculus-pressbild-2

The Samsung Gear VR delivers an unrivaled viewing experience with the 5.7 inch Quad HD Super AMOLED display of Galaxy Note 4 providing stunning and engaging visuals at a mobile-leading resolution. With the Gear VR Innovator Edition, users can sit in the best seat of a theater, can be on-stage of a performance with full 360 3D video, and can enjoy gaming like it’s never been seen before – inside stunning worlds where imagination becomes reality. Samsung’s industry leading Super AMOLED display technology and cutting-edge Oculus-driven technologies fuse to create an experience that surprises and delights – all on a mobile device.

Built with soft, flexible cushioning and lightweight materials, Samsung Gear VR is comfortable to wear. It is completely wireless, so users can be fully engaged in virtual worlds without being tethered to a computer. With a robust selection of optimized virtual reality content from a wide range of top-tier creators, users will be able to enjoy a wide range of film, gaming, 360 degree video, and educational/experiential content.