Samsung poängterar funktioner i senaste Galaxy S5-reklamen

Postat:
13:46 - 2014-04-25
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
64

Hur kan nyss tillkännagivna OnePlus One vara så billig – ungefär hälften så kostsam som toppmodeller från Sony, Samsung och HTC? Sannolikt genom att OnePlus har små marginaler, i stort sett inga mellanhänder och att företaget uttryckligen räknar med att inte göra vinst på flera år. Enhetens firmware, CyanogenMod, kommer även från en yttre part vilket eventuellt ger en ekonomisk fördel.

En annan förklaring är att OnePlus knappt har någon marknadsföringsbudget, till skillnad mot de hundratals och ibland tusentals miljoner etablerade tillverkare lägger på reklam varje år. Kostnad för reklam behöver därför inte bakas in i enhetspriset.

Samsung snålar å andra sidan inte på marknadsföringen och i senaste reklamen för Galaxy S5 poängterar företaget telefonens finesser, till skillnad mot hur HTC delvis valt att sälja One M8. Under en minut berättar sydkoreanska elektronikjätten om skärmen, 4K-kameran, hälsofunktionerna och vattentätheten. Vilken approach tror ni säljer flest mobiler – Samsungs eller HTCs?