Samsung presenterar servicestationer och utökad kundtjänst [Notis]

Postat:
16:36 - 2012-08-16
Skribent:
Viktor Å
Kommentarer:

 

 


 

Under Samsungs pressevent på onsdagen presenterades mer än surfplattan Galaxy Note 10.1: De presenterade även ett servicekoncept som de kallar Samsung Mobile Premium Service.

Samsung Mobile Premium Service innefattar en rad tjänster som är tänkta att göra allt lite enklare för ägare av Galaxy SII, Galaxy SIII och Galaxy Note-serien:

Quick Support Center är vad det låter som; supportcenter som användare kan besöka med sina skadade Galaxy-enheter för att få dem undersökta och lagade. Under det första året efter inköpstillfället blir spruckna skärmglas utbytta medan man väntar till ett fast pris på 500 kr. Samsung säger att om telefonen eller surfplattan måste lämnas in för reparation skall de lämna ut en lika ny eller nyare låneenhet till användaren.

 

Easy Upgrade är uppgraderingsstationer, ett alternativ till OTA (Over-The-Air)-uppdateringar av systemprogramvaran för de användare som vill ha assistans med uppdateringen och de som inte vill vänta på att Samsung ska skicka ut uppdateringen till just deras telefon via OTA.

Content Transfer är stationer där användare kan få hjälp med att byta från iPhone till Samsung och Android, där kontakter, foton, video, kalender och SMS flyttas över till den nya telefonen.

Medan Quick Support Center kommer ha egna lokaler, kommer Easy Upgrade och Content Transfer finnas hos 200 respektive 600 utvalda återförsäljare och förlita sig på befintlig butikspersonal. Alla dessa kommer vara tillgängliga runt om i landet från och med 1 september. Från och med 15 augusti utökar Samsungs kundtjänst även sina öppettider till 8-19 på vardagar och 10-15 på lördagar.

Tror ni att någon av dessa tjänster är något som ni kommer använda? Hade någon av er som gått från iOS till Android några svårigheter med att byta?



  • http://homeautomateit.com/ Peter Elmered

    Trevligt! Förmodligen inte jag kommer ha jättestor nytta av, förutom möjligen reparationer. Detta kommer alltså att komma till Sverige? Vilka platser är tilltänkta och på hur många ställen isf?

  • Guest

    Trevligt trevligt, vore riktigt nice om Samsung även började erbjuda telefonuppgraderingar där man kan tex kan lämna in sin S2 och få ut en S3 genom att lägga ett antal hundringar emellan. Sedan kan Samsung på samma ställen sälja de begagnade enheterna.

  • Marcus

    Behövde just byta ut bakstycket på min SGS2. Skyddet framför kameran pajat. Tre månader gammal och 590 kr hos Mumien.. =/

  • Marcus

    Vad jag försöker säga att Quick Service Center vore trevligt. Kan det komma till Sverige?

  • Stefan Janson

    Du har hört talas om garanti? Det kostar 0kr att utnyttja, förutsatt att det inte var självvållat förstås.

  • Viktor Å

    Det ska komma till Sverige, men under eventet och i pressinformationen som lämnades ut nämns endast ”utvalda återförsäljare” för Easy Upgrade och Content Transfer medan adresslistan för Quick Service Center skulle ”uppdateras löpande” på Samsungs hemsida.

    Jag har nu uppdaterat artikeln för att klargöra bättre att det kommer till Sverige.

  • Viktor Å

    Det kommer även till Sverige den 1 september, har nu uppdaterat artikeln för att innehålla en bättre klargörelse för detta.

  • Micke Cronstam

    Undrar om man kan gå dit med sin GNEX och få JB, fast så länge orkar jag nog inte vänta.

  • Smaskinen

    Snacka om att HTC och alla de andra tillverkarna har något att bita i!
    Sitter med en HOX nu men hoppar inte resten tillverkarna på detta tåg så lutar det kraftigt åt en Samsung lur när jag tröttnat på denna.

  • http://www.facebook.com/profile.php?id=100000094616062 Daniel Hessling

    Jag kommer gå och laga min skärm på SGS2 på en gång!

  • Victor Zetterman

    Bytt från en 4S till en S3:a nyligen och säger att jag önskar att det där fanns då, det skulle ha varit toppen!

  • Kim_westman

    Tänkte åka och köpa en skärm till min note för 2lax imorgon, så ser man detta JIPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPPIE

  • anders

    Perfekt då kan man uppdatera sin S2 LTE till Jelly Bean! 

    Eller kanske inte.. =/

  • http://www.facebook.com/eljelali.oussama Oussama Eljelali

    Så om jag nu lämnar in min S3 på update så kan du uppgradera den till JB ? :D

  • Jerpa

    Så gjorde jag i början på 2000-talet på europolitan, fysisk butik. 
    Tror nog att det skulle sälja mer mobiler då också, och slängas mindre. Vissa vill ju alltid ha det senaste, vissa är för snåla och tar då kanske en beg lur.

  • Eekoren

    skriv och klaga på samsung sveriges hemsida. Är ett par som skriver där lite då och då. Om fler börjar skriva får dom nog lite fart i byxan :)

  • 73danne

    Nu hänger jag inte med riktigt…, kommer det vara billigare att byta skärm via detta? Tappade min s3 igår och är på väg att byta den för 2500:-. Jättetacksam om någon har mer info..

  • 73danne

    Glöm det..kan uppenbarligen inte läsa.. :-)

  • Viktor Å

    Det är tyvärr skärmglaset som blir billigare att byta och inte själva displayen, om jag förstod det hela rätt.

  • Viktor Å

    Det är tyvärr skärmglaset som blir billigare att byta och inte själva displayen, om jag förstod det hela rätt. Däremot lär de kunna byta displayen också.

  • Viktor Å

    Tyvärr måste uppdateringen släppas i första taget, däremot kan du slippa vänta medan du ser alla andra få OTA-uppdateringen bara för att turen inte kommit till dig ännu.

  • Viktor Å

    Tyvärr måste uppdateringen släppas först, sen kan man uppdatera där.

  • http://homeautomateit.com/ Peter Elmered

    Okej, tack! :)

  • http://www.facebook.com/people/Emil-Johansson/1428147693 Emil Johansson

    Det där med att fixa sprukna skärmar till ett lägre pris låter riktigt bra, med tanke på hur lätt det verkar att spräcka skärmen på S3:an. De andra tjänsterna lär jag dock inte ha någon nytta av. Men jag kan definitivt se andra mindre erfarna ägare ha nytta av dem. 

  • Fred .

    Onödigt, kan dom inte bara få ut uppdateringar snabbare istället?

  • Marcus

    Att få en lånetelefon om man skickar in sin på service är ju verkligen uppskattat!  Bra där Samsung, sånt här gillar vi! =) Synd bara att min telefon är inköpt den 25 Juli så garantin för min spricka i glaset har väl just gått ut :(

  • anders

    Så då borde kanske fokus flyttas till att få fram uppdateringar? Har nu 4.04 på min vanliga S2 men fortfarande Gingerbread på LTE..

    Alltid det primära innan det sekundära = Uppdatera S2 LTE NU!

  • Ssfssff

    Garanti för spricka? Var får man sådan?

  • http://twitter.com/fiirebird None

    Eftersom glaset är fastlimmat på displayen kan man oftast inte bara byta glaset. Jag tror dom syftar på skärm+glas

  • Daniel Grooth

    Jag bytte nyss ut min SGS3 mot en 4S och hade en hel del problem, undra om deras Content transfer hade hjälpt mig där?

  • livingpixels

    Det här låter som ett riktigt bra initiativ. Gör säkerligen livet betydligt enklare för många lite mindre erfarna användare.

  • joje67

    Enastående bra i en tid då service blir mer och mer obefintlig

  • Storm Fredrik

    Problemet är endast att de vill förhala jelly till gnex för att s3an skall ses som en telefon som är bland de första som får jb i sverige…. Det tar inte så lång tid att testköra en komplett, felfri rom från Google.

  • Viktor Å

    Nej, när de blev tillfrågade svarade Samsung att det bara fungerar åt ena hållet. Föga förvånande, eftersom de inte tjänar någonting på att hjälpa någon byta till en konkurrent.

  • burkis

    Kommer detta att funka även i norrland!?

  • Viktor Å

    Det har du rätt i. Det låter dock i överkant med 80% rabatt (om det vanligtvis kostar ~2500kr), och i pressmaterialet vi fick ut står det just ”skärmglaset”.

    Däremot är det inte omöjligt att de byter ut hela modulen, men att det bara blir såpass billigt om displayen är intakt. Det återstår att se när deras servicecenter finns på plats.

  • Micke Cronstam

    Orkade inte vänta längre redan igårkväll, hade problem med drivrutinerna, men när det löst sig (vet inte vilket av alla olika försök som löste det) gick det snabbt och bra.

  • http://www.facebook.com/islandmountain Olle Öberg

    Själv har jag fått en stor jobbig repa på min Notes skärm. Kan de byta den för 500 då, eller är det bara om man har spräckt skärmen?

  • Jaegerpung

    Content transfer är ju en pungspark med stålhätta, åhh <3 samsung.

  • Facit

     Nej, det du letar efter är en Psykolog, eftersom du uppenbarligen har något fel i knoppen. ;)

  • Facit

     Det sitter väl ihop med skärmen?

  • Facit

     Detta borde du tänkt på innan, en nischad lur som säljer i väldigt små volymer är ingen prio… Tveksamt om den får ics någonsin.

  • http://pulse.yahoo.com/_N5AKMQ2DDI4TMD5ZI2ASKI2QP4 Niclas

    ”Quick Support Center är vad det låter som;
    supportcenter som användare kan besöka med sina skadade Galaxy-enheter
    för att få dem undersökta och lagade.”

    Ligger det enbart i Stockholm gör det inte så mycket nytta av alla som inte bor där i vårt avlånga land.

  • TheWierd

    Fy fasen va underbart. Grym PR!
    @facebook-100001509375675:disqus Bara o spräcka den då! :D

  • TheWierd

    @Niclas
    200 respektive 600 utvalda återförsäljare finns det nog inte i STHLM.

  • http://twitter.com/fiirebird None

    Det är det butiker som t.ex mumien som tar 2500kr. Operatörernas egna officiella servicesverkstad tar 1500kr har jag för mig.

  • TheWierd

    Självrisk kan sätta käppar i hjulet på din 0:-

  • http://twitter.com/fiirebird None

    Har också för mig att man kan köpa den officiella samsung reservdelen för 800kr på ebay så det känns inte helt otroligt att samsung kan göra det så billigt. Och tar förlust på goodwill.

  • Pixel

    Vill de inte byta för en stor jobbig repa så kan du ju annars bara ta o spräcka skärmen avsiktligt…

  • Pixel

    Garantin som han syftar till i det här fallet står att läsa om i artikeln. Läs den innan du kommenterar folks inlägg?

  • Pixel

    Nej, skärm och glas är separata.

  • Viktor Å

    De ska finnas tillgängliga landet runt, som det står längre ner i artikeln: ”Alla dessa kommer vara tillgängliga runt om i landet från och med 1 september”

  • http://pulse.yahoo.com/_N5AKMQ2DDI4TMD5ZI2ASKI2QP4 Niclas

     ok, blanda ihop det lite, då det står att Quick Support Center kommer ha egna lokaler.

  • solnakisen

    Misstänker att dom tjänar på det ändå. Tror inte en skärm kostar 500 spänn direkt.

  • Perusen

    Helt rätt med denna ökade närvaro, minns tiderna då Nokia och SE hade samma lösning och då även i Norrland ;)

  • Björn Brorsson

    På åf-eventet jag var på i förrgår lagade det en skärm live, på ca 20 minuter med perfekt resultat. Impressed.

  • Oskar Lundström

    Låter mycket bra, detta är droppen, nu har jag bestämt mig att min nästa mobil ska bli en Samsung. Hoppas bara att det är rikstäckande även i norra Sverige. 

  • rokatoka

    man mår lite illa när man läser sånt här när man funderar på iphone 5.och dom har säkert sån här hjälp på appels iphone också !

  • rokatoka

    snacka om att byta bort sig !

  • Per

    Självrisk finns INTE om det är ett garantiärende.

  • Per

    Byta så du har YAKJU. Då får du uppdateringarna direkt från Google och slipper leva med Samsung-tramset.

    Själv har man suttit på JB i GNEX sen i slutet av Juni…

  • Simon

    Låter riktigt bra, nu kanske fler byter från iphone till android :-)

  • Huusfeldt75

    Om du vill fixa det själv och vill köpa skärmen da kostade nästan 3 gånger så mycket som du har betalet 
    = 1,453.03 SEhttp://www.ebay.com/itm/Replace-LCD-Touch-Screen-Display-assembly-For-Samsung-Galaxy-Note-i717-black-/190685486388?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c65bd9d34#ht_1199wt_1286 

  • Huusfeldt75
  • Andreas Lindhé

    Verkligen onödigt. Kan de inte skicka glasbyten OTA också? Oh, wait…

  • Fred .

    Jag har tappat min SE Xperia ray flera gånger, glaset har inte gått sönder.

  • Kenny Gee

    aaah, varför gäller inte detta Galaxy NEXUS också!?

  • Jojje

    Snacka om att byta UPP sig!

  • Jojje

    Nej just de ja. Glaset gick ju sönder av sig själv eller…?

  • Hindrik Ounpuu

    Mycket bra

  • Andreas Lindhé

    Om du hade läst artikeln hade du sett att detta gäller Samsungs Galaxy modeller av senare upplagor. Och en Galaxy S3 kan man minsann inte tappa i marken hur som helst. Tro mig – jag har testat.

  • Fred .

    Då är Galaxy S3 en skittelefon om den inte tål att man tappar den lite i marken.

    Det är väldigt vanligt att min telefon åker i marken när jag har den i byxfickan och jag drar av mig byxorna.

  • rokatoka

    dom har hjälp på appel butikerna också ! en härmning igen ?

  • Bodil Dahlgren

    Det skulle passa mig perfekt – äntligen mobilservice som liknar bilservice och utan att användaren behöver vara datanörd själv för att fatta vad som behöver göras. Tack för det!

  • Andreas Lindhé

    Finns det närmare info att läsa någon stans?

  • Andreas Lindhé

    Jag köpte nytt glas till min SGS på ebay för 60 spänn, så nog går det att hitta billigt glas (och ja, det var original). Tror nog Samsung får ner priset ytterligare några tior.

  • Bilal

    Första September idag… Någon som känner till var jag kan hitta Quick Support Center?

    Jag bor i Malmö

  • Kim

    Jag har inte hört någonting om vart dom skall finnas eller hur man hittar dom, whats up with that?

  • Alrhur

    Finns ju bara i Stockholm, sjukt tråkigt när man har trasig skärm och bor 50 mil från Sthlm…

  • Bi Bi

    Gäller detta även för folk som har köpt det via blocket? Hade varit super ifall ett sådant center finns i malmö.

Aktuellt


Håll koll på alla nyheterna under IFA i Berlin genom vårt nyhetsnav.

Android på Prisjakt

LG G3
Samsung Galaxy S5
OnePlus One
Samsung Galaxy S3
Sony Xperia Z
Asus Google Nexus 7 2013
Asus Google Nexus 7

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS