Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Samsung: Rekordmånga har förbeställt Galaxy S7 och S7 Edge

Postat:
17:45 - 2016-03-11
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Samsung Sverige stoltserar idag med att rekordmånga har förbeställt tillverkarens nya flaggskepp Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge. Enligt Samsung har modellerna genererat fler förbeställningar än någon annan Galaxy-mobil i Europa.
De menar att försäljningen, mellan 21 februari – 10 mars, varit mer än dubbelt så stor som för tidigare Galaxy-modeller i Europa. Jämfört med i fjol då Galaxy S6 och S6 Edge lanserades ska de nordiska förbeställningarna ha dubblerats.

Att de två S7:orna tycks vara ovanligt populära märktes även i en undersökning på Swedroid nyligen – 29 procent svarade att de antingen kommer skaffa S7 (10 %) eller S7 Edge (19 %).

  • Gustav

    Så var det dags igen. Samsung har väl sagt det sedan åtminstone Galaxy s4. S5 skulle ju sålt så mycket mer och likaså S6. Men verkliga sifforna pekade på annat. undrar hur det är i verkligheten den här gången men swedroid och andra sidor skriver ju om det så gratisreklam blir det ju i vilket fall.

  • Jascako923

    Synd att man sitter fast med en Iphone 6 som tjänstemobil. Annars hade jag gärna köpt en!

  • Micke på taket

    Hade inte firman endast haft app till iPhone hade jag hoppat på tåget med en edge .. Verkar va en magisk mobil🙌🏽

  • s2weden2000

    så är det …

  • Otto Stuk

    Källa på dina ”verkliga” siffror tack! Är du medveten om att de säljer mest av alla tillverkare..

  • Oavsett

    Och med det vill du ha sagt, vad? Eftersom du inte har något att säga så är det bättre att vara tyst.

    Detta är Samsungs bästa produkter på länge. Jag är inte förvånad.

  • FredrikAn

    Att det är så.

  • FredrikAn

    Källa? S6 sålde dåligt btw.

  • Oavsett

    Det stämmer inte alls. Samsung har sagt att de inte alls var nöjda med försäljningen av S5 och S6.

  • Oavsett

    Vad ska det betyda? Vad ska vi med den ”information” till? Det är ju bara ett nonsensinlägg helt utan mening.

  • FredrikAn

    Det får du fråga någon annan om.

  • Oavsett

    Jag gjorde ju det.

  • FredrikAn

    Någon annan än mig. vidde t.ex.!

  • Oavsett

    Jag frågade den skyldiga parten. Nonsens mannen själv.

  • FredrikAn

    Mr s2weden2000 svarar ju inte. :(

  • Oavsett

    Vi får se. Ibland svarar han. Ibland inte. Han är opålitlig på det sättet.

  • FredrikAn

    Precis, man vet aldrig, går inte att lita på honom verkar det som.

  • Gustav

    Samsung säljer mest telefoner av alla men de har fler serier än Galaxy S. Det är väl flera tillverkare som säljer mer än Galaxy S serien skulle jag tro. Xiaomis redmi, Apples iPhone antar jag på rak arm.

    Men eftersom jag har lite att göra och om du vill ha lite ”källor på det” så lägger jag en minut på att leta efter gamla artiklar där Samsung skryter över hur bra det går för att få upp försäljningen ännu mera:

    S5:
    Först slår de rekord: http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s5_10_million_25_days-news-8503.php

    Sedan kommer sanningen: http://www.androidauthority.com/samsung-galaxy-s5-sales-smaller-than-anticipated-569235/

    S6:

    Först slår de rekord: http://www.phonearena.com/news/Record-20-million-Samsung-Galaxy-S6-and-Galaxy-S6-edge-units-have-been-ordered_id66957

    Sedan sanningen: http://www.informationweek.com/mobile/mobile-devices/samsung-galaxy-s6-sales-fail-to-break-records/a/d-id/1320673

    Så som så många andra tillverkare så vill de skapa en hype runt sin produkt då många konsumenter köper det andra köper.

  • BKD

    Låter rätt självklart. Sitter nu och surfar med en S7:att efter att ha bytt från en Sony Xperia Z. Detta är enligt min mening första vettiga Samsung-telefonen som har allt vad gäller design och hårdvara. Bara lite synd att Touchwiz suger och att det är så mycket skräp installerat. Det blir nog ändå en succé utan like för Samsung.

  • Mortuus

    Välförtjänt jämfört med skitet lg och htc presenterat så lär dom flesta köpa en samsung åter igen.

  • Snej81

    Jag har alltid hatat Samsung. Men nu har jag köpt en S7 edge, efter 7 år med HTC. Och herrejävlar vilken telefon!

  • FredrikAn

    Varför hata ett märke, är du tre år?

  • Sebastian

    Han kanske inte tycker om företagskulturen. De är på många sätt ett ganska ruttet företag. Många skamdaler, mörkläggning, korruption etc.

  • Roco

    Inte så underligt.
    Så går det när man lyssnar på sina kunder :)
    Vi kan ju hoppas dom skaffar sig underlag från sina kunder lite bättre i framtiden.

  • Snej81

    Haha. För ett tag så glömde jag att det var på internet jag uttryckte mig! Ack, vilket misstag.

  • Roco

    Vilka skandaler/mörkläggningar och korruption?
    Har du varit o läst på någon Sydkoreansk nyhetssida för jag har då missat det totalt.
    Edit: Tror du menade Apple.

  • FredrikAn

    Så du hatade inte Samsung egentligen? Det var bara något du trodde, vad tokigt.

  • Kände på kollegans S7 och blev inte imponerad. Men to each their own. Designen känns bakvänd för att vara skön i handen ( hade skärmen vart baksida och tvärtom) och jag är ingen fan av deras skin som i vanlig ordning är dealbreakern. Hårdvarumässigt levereras det dock som vanligt (hade S2 och note 2 innan jag lämnade över till andra tillverkare). Tydligen är det inte alla exemplar som har kamerasensor från sony heller och vill man ha Snapdragon 820 är det bara utvalda marknader som gäller tyvärr.

  • Snej81

    Jag trodde att jag kunde uttrycka mig på ett sätt som i verkliga livet hade uppfattats som medvetet överdrivet (med tanke på att man för det mesta inte ”hatar´´ ting). Hur kunde jag tror något så dumt.

  • Roco

    Internet och ironi du vet ^^

  • FredrikAn

    Du glömde rätta till skamdaler. :)

  • Och skriftspråk

  • rokatoka

    När krossen iphone 7 kommer får vi se telefonens värde…. 😊

  • Snej81

    Jepp ;)

  • Roco

    haha med force touch på baksidan också!?

  • Kan ju vara slang för skämmiga mutor med slang på riksdaler? ;)

  • FredrikAn

    Sant!

  • FredrikAn

    Äsch, du är inte rolig att driva med.

  • foslof

    Det är alltså rekordmånga som inte kommer få uppleva Android N på sin S7 innan S8 kommer ;)

  • pao

    Supertunna iPhone 7 utan hörlursuttag och sämre batteritid :-)
    För att Apple skall komma ikapp så behövs följande uppfyllas
    – Trådlösladdning
    – SD kort
    – Bättre skärm
    – Bättre batteritid (S7 Edge 12 timmar video uppspelning med full ljusstyrka på skärmen)
    – Bättre kamera
    – IP68
    – Bättre screen to body ratio

    Vi får se i september

  • pao

    Kul vad gillar du bäst ?

  • albinolsson

    Det är tyligt att speccar inte spelar någon roll för iPhone-köpare. De kan slänga i vadsomhelst i en ny iPhone och den säljer som smör ändå.

  • Gustav

    Inte till att börja med. Då gick de ut och sade att de skeppat rekordmånga, att de låg på hyllor hos återförsäljare knep de om. Men läs längre ned eller sök själv.
    Vi får väl se om det blir samma visa den här gången också med sämre siffror än vad artikeln säger. Det är ju inte första gången direkt :-)

  • Snej81

    Touchwiz är riktigt schysst, ser än så länge inget störigt alls med detta OS (verkar ju varit värre tidigare). Men framförallt en helt otrolig display, makalös. Sen att den är vattentålig och har trådlös laddning är inte så tokigt. Just nu gillar jag det mesta med den faktiskt :) Får se om lyckan håller i sig.

  • MrJinx

    Aaa, men vänta tills Galaxy S8, då jäklar… (osv, osv…). Snälla, lägg ner…

  • Oavsett

    Men det var säkert så också. De sålde många i början men försäljningen droppade snabbt och det blev inte så bra siffror i slutändan.

  • Dobidoo

    Om du ska kommentera statistik så ska du förstå den först och läsa vad det står i artiklarna. I denna artikel t.ex så står ”De menar att försäljningen, mellan 21 februari – 10 mars, varit mer än dubbelt så stor som för tidigare Galaxy-modeller i Europa” samt ”Enligt Samsung har modellerna genererat fler förbeställningar än någon annan Galaxy-mobil i Europa.” Att den sedan kanske inte kommer att sälja över tid lika mycket som tidigare modeller är en annan sak.

  • Björn Endre

    Och majoriteten bryr sig inte ett skvatt om det :).

  • FredrikAn

    3D Touch om man får be. :)

  • Björn Endre

    Drog äntligen igång min S7 Edge som får ersätta min S6 Edge och får nog säga att den är en riktigt trevlig telefon.

    – Underbar skärm. Samsung är verkligen mästare på skärmteknik.
    – Äntligen vattentålig. Nu behöver jag inte oroa mig att telefonen ska bli blöt medan jag surfar/spelar samtidigt som jag vaktar barnen i badkaret.
    – Trådlös laddning verkar fungera bättre än S6 Edge. På den så var det klurigt att lägga den rätt på både Ikeas lampa med trådlös laddning och Samsungs egen ”laddpuck” men denna verkar vara mkt mindre känslig. Och jag måste säga jag kommer ha svårt att byta till en telefon utan trådlös laddning.
    – Touchwiz tycker jag sedan länge inte längre slöar ner telefonerna. Tycker de har hittat bra mix av funktioner.

    Ska dock bli intressant om försäljningen håller i. Lite förvånad att det ändå är sådant sug på dessa nya dyra telefoner.

  • Oavsett

    Varför skulle man då alls köpa en så dyr mobil om man inte bryr sig. Det verkar meningslöst.

  • Oavsett

    Exakt.

  • FredrikAn

    Svensson bryr sig inte om sånt, vet inte ens vad det är.

  • FredrikAn

    Varför sämre batteritid?

  • FredrikAn

    Förmodligen.

  • Robin

    Inget mot alla punkter Nexus ägare missar tills nästa modell lanseras. :)

  • Simon

    Fick redan en 60MB uppdatering idag. Telefonen (S7 Edge) har varit lite skum med smålagg och oregistrerade tryck sedan jag fick den 8:e Mars, men nu funkar de riktigt fint xD

  • Björn Endre

    Varför då? Vad är det som gör Marshmallows mindre användbar bara för det senare kommer komma Android N? Jag har ännu inte Marshmallows på min gamla S6 Edge och konstigt nog så fungerar den utmärkt ändå.

    Så nej, det är inte meningslöst så länge man är nöjd med funktionaliteten och det kommer väldigt troligt majoriteten vara även när nyare versioner av Android släpps.

  • Tim Rox Westerholm

    Bara för att han skrivet en ”struntsak” så måste du verkligen kommentera det och helt ärligt förvänta dej en ”komplett förklaring”? Du vet att allt folk skrivet faller inte alla i smaken plus att allt (för att inte tala om, just ”struntsaker”) flödar överallt på nätet. Med andra ord, var inte så jäkla petig ;)

    Pst! En bra början kan vara att inte tjöta igen, fast på min kommentar, för du kommer ändå inte att få nåt svar :)

  • Roco

    Oj, ursäkta…hoppas ingen fanboy tog illa upp ;)

  • Andreas

    samma visa denna gång, bra hårdvara dålig mjukvara, dom borde döpa om det till laggwiz för det är vad det är.

  • Tim Rox Westerholm

    Finns för och nackdelar just jag gillar med S7 modellerna,tänkte inte gå in på allt med bla på plus sidan är IP klassningen och minneskort utag jämfört med S6. :)

  • Oavsett

    Det jag menar är att om man lägger ned så mycket pengar på sin mobil så bör man vara riktigt intresserad. I annat fall så klarar man sig utmärkt med en mycket billigare.

  • Andreas

    har du missat att alla apple släppt efter steve jobs död har dom enligt mig tappat i anseende och inovation och design

  • Roco

    Dom sparade väl pengar från det mobila skitåret 2015 :)

  • Oavsett

    Ja, han lever i sin egna lilla obegripliga bubbla.

  • Oavsett

    Svensson bör köpa en billigare mobil. Det är bortkastade pengar om man inte är intresserad.

  • Roco

    Klart den kommer få N. Det är ju en splitterny mobil.

  • Oavsett

    Nu var det väl N vi diskuterade.

  • FredrikAn

    Tycker Svensson får/bör köpa vad man vill. :)

  • Roco

    Jag ändrade det på 3 sekunder :P

  • FredrikAn

    Förmodligen inte. :)

  • Oavsett

    Förlåt, det är jag som är för snabb att svara ^^

  • Oavsett

    Självklart. Jag säger bara att det är bortkastade pengar om man inte verkligen är intresserad.

  • Roco

    Japp :)

  • Ollemedbananen

    Du är nog den största idioten här på swedroid. Skaffa dig ett riktigt liv så känns nog allt bättre.

  • Oavsett

    Jag skulle inte reagera om det var första eller andra gången han skriver nonsensinlägg som inte betyder ett smack.

    Men det är likadant varje gång, obegripliga inlägg som inte betyder något vettigt alls. Jag vill veta vad som är syftet.

  • Gustav

    Som sagt letade jag snabbt som fan på google. Kanske orkar jag leta upp företa är gamla artiklar för att över bevisa er men troligtvis inte då mina döttrar är sjuka och jag prioriterar dem.
    Vi får se hur det går den har gången om någon månad.

  • Oavsett

    Hur menar du då?

  • Oavsett

    Jag håller med, 2015 var ett riktigt fattigt mellanår. Jag som hade såna förhoppningar inför det året. 2016 har börjat mycket bättre.

  • Oavsett

    Du är saklig, mogen och vettig när du göra dina inlägg förstås. Jösses. Vad hoppas du uppnå med det inlägget?

  • Oavsett

    Du har rätt i att Samsung gick ut med att de sålde väldigt bra i början och de gjorde de säkert också. Problemet var väl att de tappade snabbt i försäljning. Japp, vi får se hur det går.

  • FredrikAn

    Du säger och tycker så ja.

  • FredrikAn

    Gör inte det snälla.

  • FredrikAn

    Det är tur att du inte är diktator. :D

  • Meisterjäger

    Han har inte en aning☺️ man vinner mer på Googles updates än Samsung oavsett hur bra Samsung är

  • Sören D

    S7 Edge anlänt idag :) Håller på att överföra musik och annat. Touchwiz faktiskt bättre än nånsin tidigare (inte så svårt iofs…) och känslan i telefonen är HELT rätt!

  • Oavsett

    Ja, det framgick väl tydligt och klart?

  • Sören D

    Han menar att – precis som alla_andra_mobiler så är även Nexus-telefoner en kompromiss. Man får en ”ren Android-upplevelse” och snabba uppdateringar, men man får leva med en halvdan kamera och lite fattiga inbyggda funktioner. Sistnämnda går dock oftast åtgärda med tredjeparts appar.

  • Oavsett

    Nexus 5X och 6P har grymt bra kameror.

  • Meisterjäger

    Kameran går ju knappast klaga på då den är prisad både på n5x och np6,Snabba uppdateringar bör ju vara av av allas intresse.

  • Joppe

    Har klämt och känt på min S7 Edge några dagar nu. Måste säga att byggkvaliten känns outstanding. Metallram, inget som helst glapp eller knak om man vrider på den, distinkta knapptryck och inget ”vingel” i knapparna. Gick från en S5:an till denna, S5:an var/är en bra telefon men plasten gav inget bra intryck. Min enda oro är glasbaksidan på S7:an, S5:n har jag tappat i golvet och backen ett antal gånger utan porblem.
    Apex launcher var det första som åkte in i luren. Gränssnitten flyter på utan problem. Skärmen är underbar. Har testat kameran mycket och fokusen är supersnabb. Bilderna har en mycket, mycket bra kvalitet. Bilder tagna i mörker imponerar verkligen. Helt plötsligt blev det roligt att fota med mobilen.
    Lekt lite med filmning, slowmotion, mm. men inte lagt ned någon fundering på kvaliteten där, då jag inte sparar filmerna eller är intresserad av den biten. Min vana troget så har jag skölj av mobilen några gånger under kranen efter att vara ute och sprungit. Tack gode gud för vattentåliga mobiler!!! Minneskortet laddat med massa musik, tack även för den möjligheten. Batteritiden vågar jag inte riktigt uttala mig om då jag har använt och testat mobilen så mycket under dagarna, always on på skärmen med klocka och notiser. Först två dagarna så fick jag ladda mobilen en extra gång utöver nattladdningen, men då hade jag lekt med mobilen och Gear VR headsetet väldigt mycket, det senaste dagarna så har batteriet räckt över dagen och kvällen för den vanliga nattladdningen. Funderar själv över om edge funktionen och funktionaliteten är nödvändig, näh knappast. Snabbladdning och trådlös laddning, stort plus. Kör med den trådlösa, vet inte hur lång tid laddningen tar då jag laddar över natten så det spelar inte så stor roll för mig.

  • janbanan

    Då är du antagligen medveten om att även apple fuskar med siffrorna? Apple har infört nya länder för varje premiär. Senast var Kina som bidrog till en ny rekordpremiär. Även i resultatet vid vinsträkningen då Apple påstås ta över 80% av vinsterna i mobilmarknaden så räknas inte Xiaomi och massa andra kinesika märken!?! varför? Xiaomi är ju ändå med hugo Barra bland de 4 största och Huawei. Ta sen Oppo och en del andra som är större än många ”kända” märken.
    Allt detta kallas marknadsföring och är rätt grisigt. Skönt att Google försöker stå utanför så kapitalistiska företag som Apple och Samsung.

  • Roco

    Google säljer förvisso inga produkter :)
    Men resten du sa kan jag hålla med om.
    Edit: Förutom Chromecast då, menade mobiler.

  • Roco

    Ja, 2015 var verkligen snäll mot plånboken :D
    Edit: Menade Amex Black förståss :)

  • Oavsett

    Jag köpte en LG G3, en DOOGEE Valencia 2 Pro, en DOOGEE F5, två stycken Blackview BV5000, en MPIE M8.

    Jag sålde också en MPIE M8, en LG G3, en Samsung Note 2 och i år har jag sålt en Blackview BV5000 och köpt en ulefone Power.

    Jag tror inte att jag har glömt något. Om vi bara pratar mobiler. Jag köpte också en surfplatta och en smartklocka förra året. I år har jag dessutom köpt en ny PC.

  • Roco

    Palla att sälja sina gamla mobiler, mina ligger i byrålådan :)

  • Oavsett

    Det är hur enkelt som helst. Jag bara frågar folk jag känner om det är någon som vill köpa en mobil och det är det alltid. Utan undantag. Jag behöver aldrig sätta ut annons.

  • Roco

    Ja det kanske är smutt.
    Men blocket och alla idioter som ringer går fetbort :/

  • Oavsett

    När jag säljer på annons så är det tradera som gäller. Det är kul med budgivning och se vad man får. Man kan ofta få väldigt bra betalt.

  • Roco

    Det skulle jag hellre kunna ta, så lite kontakt som möjligt.

  • Oavsett

    Det är bara att skicka paketet sen. Jag fick faktiskt mer betalt för min nintendo wii än jag själv köpt den för ett år tidigare, ny. Otroligt. Tradera är bra.

  • Roco

    Det är ju nice.
    Tror nog Tradera/ebay är bra mycket bättre än blocket på den punkten.

  • Oavsett

    Japp, det är min erfarenhet.

  • Roco

    Det som tar emot mest att sälja en mobil är att det går ju att läsa ut innehåll för den som köper den.
    Även om man inte har några superhemligheter på den så känns det ändå lite creepy….så jag brukar bara behålla dom :)

  • Oavsett

    Jag säljer till folk jag känner och känner förtroende för. Jag raderar innehållet via datorn och sen gör jag fabriksåterställning. Jag har inga problem med det. Alternativet fungerar inte eftersom jag köper och säljer mobiler hela tiden. Det skulle bli för dyrt.

    Jag tycker det är kul att köpa, testa, skriva om dem och sen sälja vidare.

  • FredrikAn
  • FredrikAn

    Inte så lätt när man bara har 4GB RAM att leka med. ;)

  • FredrikAn

    Ger bort mina till bättre behövande.

  • FredrikAn

    Använder du inte kryptering på dina enheter?

  • FredrikAn

    Men kass kamera-app.

  • FredrikAn

    Ja, allt för ofta. ;)

  • Oavsett

    Ladda ned en annan då. Open Camera är trevlig.

  • FredrikAn

    Inte jämfört med Sonys/Samsungs/LGs egna kamera-appar, då är Googles egna ett skämt. Open Camera är ok, men inte lika bra som OEM:ernas (snyggt ord).

  • Oavsett

    Möjligt, men jag gillar Open Camera.

  • Roco

    Nej, varför skulle jag göra det? :)

  • Roco

    Tiggare på gatan? :D

  • FredrikAn

    Eller valfri släkting, same same.. ;)

  • FredrikAn

    Bra fråga, om du skulle vara orolig för din superviktiga data på den t.ex. Men det är ju inte aktuellt. ;)

  • FredrikAn

    Möjligt? Det bör du väl ha erfarenhet av och kunna tycka något om? Eller använder du aldrig stock kamera utan det första du gör är att installera Open Camera? :D

  • Roco

    Det segar ju bara ner enheten.

  • Oavsett

    Jag föredrar Open Camera. Det är min favorit.

  • Roco

    Haha

  • Marwin77

    Skall du inte påpeka att skärmen har pentile också? Att du tycker att skärmen är så pixlig så man dör.

  • Marwin77

    Jag köper mobilen för att använda basfunktionern. Bra kamera och snabb webbläsare och bra processor. Någon mjukvara har aldrig gjort något mirakel för dessa på någon mobil som jag har haft. Har en S6 edge nu och jag kommer troligen inte uppleva något wow när nästa version kommer.

    Har en Microsoft 610 eller något på jobbet vilket är något helt annat på alla fronter. Kass kamera. Kass processor. Slö webbläsare mm men det går att ringa på den vilket är kravet där. Varför skall man nöja sig med sådan skit bra för att man inte är intresserad av den senaste mjukvaran?

  • Marwin77

    Test på kameran. Verkar vara skit i samma vilken man har. Inget man lär märka. http://m.gsmarena.com/samsung_galaxy_s7_camera_sensors_compared_sony_vs_samsung-news-17183.php

  • Tommy

    Inget lagg här inte.. för första gången byter jag inte launcher…

  • Tommy

    Jag byter och en anställd får min gamla :)

  • Henrik

    I dina ögon kanske men aktieägarna är glada och varje år säljer dom mer. Nu ska väl det komma en ”iphone 5” igen, så 3 storlekar lär göra nya säljrekord.

    säg vad man vill om apple men sälja telefoner gör dom, tack vare deras mördande reklam. Folk älskar att göra reklam för apple oavsett man får betalt för det eller inte :/

  • Perkele

    Ja du är väl så van att d laggar så du int märker d höhö

  • Paulista

    Jepp, de som handlar på Tradera har inte en aning om prisjakt.se. Vet inte hur många ggr jag sålt prylar för samma pris jag köpt dem för. Men man ska inte klaga hehe.

  • Paulista

    Kan du inte köpa en iaf? Jag använder inte telefonen jag fick på jobbet då jag tycker den är skit.

  • Thomas 112

    Vet du om det finns några nackdelar jmf med tex tillverkarnas egna kameraappar, tex att tillverkarnas är mer optimerade och kanske ”går mer direkt mot hårdvaran”?
    Jag kan ju tänka mig att en kameraapp som ligger ”ovanpå” operativet och är mer generell inte utnyttjar hårdvarans speciella egnheter lika bra?

  • Björn Endre

    Fast du fokuserar endast på mjukvaran. Alla har olika saker som de vill ha av sin telefon. Nexus föll helt bort för mig denna gång eftersom den saknar trådlös laddning, något som jag nu vant mig vid och verkligen gillar. Jag har Nexus 9 så jag brukar se till att den alltid är uppdaterad (jag vet att det inte är en telefon så inte exakt samma sak) och det är inte så att jag fått en WOW-känsla längre med varje Android-version. och det ser jag som ett utmärkt tecken för Android för det innebär att plattformen har mognat och nu är ”bra nog” för de flesta.

    Vissa fokuserar på en bra skärm, andra tycker kameran är viktig, andra vill alltid ha senaste Android versionen osv. Alla telefoner innebär en kompromiss på ett eller annat sätt och det är min fasta övertygelse att förutom en mindre kärna tech-intresserade användare så ligger möjligheten att kunna alltid direkt uppdatera till nästa Android-version ganska långt ner på ”måste-ha”-listan för vanliga Svenssons. Varför det skulle innebära att de därför bara bör köpa en billigare telefon förstår jag inte.

    Sen att man nog klarar sig med en billigare telefon ….. det stämmer definitivt :). Det gäller väl även Nexus. Men är man pryl-nörd så är man :). Och bara så det inte missförstås – jag håller med att det är trist att det inte går fortare att få ut nya versioner för OEM-telefoner.

  • Björn Endre

    Lite nyfiken. har du testat någon Samsung de senaste åren? För jag håller med det var ett problem tidigare men åtminstone min erfarenhet av S6 Edge och nu S7 Edge så är telefonen rapp och inte alls laggig. Sen kan man ju lägga in en annan luncher om man nu vill.

  • Arianas

    Tråkigt att köpa en ny telefon när den är väldigt lik föregångaren. Känns inte nytt då. Har en s6. Visst det är nya finnesser så som det saknade sd kortet och IP68 och sen såklart prestanda förbättringar. Men inte värt att uppgradera för min del. Nästa blir nog en nexus eller kanske ett smakprov på äpplet. Tror inte att det blir någon mer samsung för min del. Har haft samsung de senaste åren men har tröttnat på det sega uppdateringarna.

  • rokatoka

    Beställ en och efter 20 minuter är ruset över, var det inte mer? Tyvärr 7000-8000 kronor måste betalas….. Ha det så kul….

  • Idefix

    När kommer swedroids recension?

  • Tommy

    Haha.. har kört Sony z1… iphone 5 mm samt alla Galax sedan s2.. samt 2 olika note.. så hat hyfsat koll

  • Micke på taket
  • Arianas

    Inte jag iaf 😊 är det så viktigt för folk att ha den senaste mobilen att man sätter sig i pengaproblem?? Herregud. Nått är snett.. har man ej råd köp inte!! Vad är det som är så svårt att förstå för människor. Sen gnäller de att de inte har några pengar….

  • Oavsett

    Nyare andriodversion ger en lång rad fördelar. Det ligger i ens egna intresse att ha få tillgång till det.

    Som exempel kan jag nämna att stödet för en del appar kan saknas på äldre Androidversioner.

  • Daniel Jansson

    Touchwiz laggar inte på S7 Edge (inte än i alla fall). Tiden får utvisa ifall de har fått till det den här gången.

  • Jascako923

    Jo visst kan jag väl det. Men jag tycker inte riktigt att det är värt när man får en mobil som ändå är helt ok.

  • Victor Quick

    Du har inte funderat på att starta en svensk mobilrecenssion YouTube kanal? :)
    Finns alldeles för dåligt med svenska sådana.

  • Oavsett

    Nja, inte direkt. Jag nöjer mig med att recensioner på swedroid tills vidare.

    Jag gillar att skriva. Video med ljud, ljussättning o.s.v är något annat.

  • Roco

    Nej, men är heller inte inom åldersspannet :P

  • Roco
  • KC

    Och då funderar du på Apple??? hahahahaha :D
    Du väljer alltså bort massor av funktioner för att du skall få uppgraderingarna lite snabbare? herregud…

  • KC

    http://www.aftonbladet.se/partnerstudio/digitalalivet/article22424731.ab här kan du läsa på om så du är förberedd innan du skaffar Apple :) Läs nogrant på punkt 10. :D

  • Roco

    Och punkt 2 :)
    Edit: haha och punkt 3 var ju episk.

  • rokatoka

    Bra att du tog upp det…

  • Arianas

    Har alltid haft android så skulle va kul å testa nått annat

  • MoneyMay

    Du kommer aldrig veta hur magisk den är. Tråkigt att din firma endast gör appar för iOS

  • Klover

    Tror faktiskt många känner så. Särskilt efter att mobiler som Xiaomi Mi 5 kommer ut med snarlika specs för bara 3000 kronor. Men det kommer de såklart aldrig erkänna.

  • Meisterjäger

    Känner du att du gjort världen till en bättre plats?

  • FredrikAn

    Garanterat. Om nu Joppe vill få sina texter lästa i framtiden. Sen om hans texter kommer att förändra världen får vi väl se.

    Själv då?

  • Meisterjäger

    Jag gör världen till en bättre plats enbart genom att existera☺️ trevlig afton!

  • FredrikAn

    Gött mos! Tjoflöjt!

  • Petros Sotrep

    Riktigt nöjd här . Dem som snackar är folk som antigen ej har råd eller bara svartsjuka. Telefonen är sjukt snygg . Inte nog med telefon du får även med gear vr som är häftigt. Så jag förstår siffrorna . Som jayz säger People lies numbers dont.

  • Roco

    Har du inte sett lyxfällan? Jag blir förvånad varje gång.

  • Roco

    Så är det väl för varje mobil-launch? Dvs inget specifikt för Samsung.

  • Micke på taket

    Kan du Kolla till mig på playstore om det finns en app som heter apptoolbox som är gjord av addmobile …

  • Roco

    Så hur har det gått? Tog en jävla tid för att uttrycka sina känslor ☺

  • Arianas

    Jag med….

  • rokatoka

    Så är det med dom flesta telefonerna tyvärr…..

  • Victor Quick

    Du blir nog besviken tyvärr. Kompisen gjorde detta och sa att det kändes som en light variant av android. Vill du prova något nytt så testa Windows 10 mobile.

  • KC

    Jag lovar….det är INTE kul. Gör det inte.Har själv gjort det en gång och det var 3 gånger för mycket. Har inte testat w10 mobil än…men alla föregångarna var katastrof jämfört med android.

  • Daniel Jansson

    iOS är väldigt trevligt låt inte folk tala dig ur det. Prova själv och få en uppfattning. Det är ett bra OS. Ombyte förnöjer.

  • Jascako923

    Eller så är det du som borde läsa punkt 8…

    Iphones blir inte generellt sega ac uppdateringae. Det är skitsnack. Jag har en 6:a som är precis lila snabb med Ios 9 som med 8:an. Däremot blev 4s klart segare, men då får man ställa det i relation till att mobilen är 5 år gammal. Vilken android har support efter den tiden? Står man inte ut med segheten är det ju frivilligt att uppdatera..

  • Jascako923

    Du tycker inte det är kul menar du? Uppenbarligen tycker ju många det eftersom Apples produkter är så populära.

  • Gästen med gesten

    tyvärr kan jag förstå detta, denna gång över förväntan bästa luren , och man kan ta med den i badet när man vill ha sköj:)

  • Ambivalent

    Fasiken, ambivalent! Ska man köpa sig en s7 edge eller nexus 6p???!!?? Någon sommar klämt på båda?

  • Daddy

    Många som klagar över få nyheter mot S6.. hallå, det finns kanske dom som sitter med äldre mobiler, som inte byter varje år?
    Själv har jag en S5 som jag är jättenöjd med. Vill gärna ha en ännu bättre kamera, men ogillar starkt glasbaksidan.

  • FredrikAn

    Vilka är dessa många som klagat?

  • FredrikAn

    S7an såklart.

  • Klover

    Gillar du snabba uppdateringar? 6P

    Badar du med mobilen i fickan? S7 Edge

    Gillar du ett rent Android utan bloat? 6P

    Känner du att lite bättre specs och en Samsunglogga är värt 2500 kr extra? S7 Edge

  • Klover

    Detta ser jag ofta på mitt universitet. Studenter som sitter med Macbook Air och senaste iPhone (ofta med spräckt skärm) och klagar på att staten inte ger de tillräckligt med pengar så de måste leva på skorpor. Frågar man dem varför de köpte en sån dyr dator/mobil så får man svaret ”Va? Den är ju bäst och jag fick 500 kronors studentrabatt, så den kostade bara 25000”. Wat.

  • Daniel Kyrkeryd

    Jag har Nexus 6P och min bror har en S7 Edge.
    Det är 2 helt olika mobiltelefoner för olika syften, precis som nämns här så ska du köpa 6P ifall du(likt jag) vill ha snabba uppdateringar och ett rent UI.
    S7 Edge om du vill ha bättre kamera med bildstabilisator, vattentåligt och en telefon som ligger som gjuten i handen!:)

  • samme sung

    köp s5 neo lika bra men med fm radio som inte drar data och väldigt lite batteri skärpning samsung.

  • John

    Öppna din safari läsare och skriv play.google.com och sök själv :)

  • DroidMe

    Förra året sa dom samma sak med S6/S6 Edge med över 20M förbeställningar och sen var det bara 10M. Tror inte förrän ser officella siffror.

  • DroidMe

    Apple produkter är aldrig kul och urtrist att använda. Folk köper för det är trend och populärt med Äpplets logga på.
    Kul och populärt är inte samma sak. :p

  • DroidMe

    Förstår du inte att du motsäger dig själv? Uppdatering är uppdatering, oavsett om det är 5 år gammal telefon. Varför släppa uppdatering till den om det segar ner telefonen?

  • Micke på taket

    Va det 2016 nu eller 1986 ? 😉

  • Micke på taket

    Ok så FM radio är deal breaker för dig 2016 ?

  • Micke på taket

    Den ena är mer hjärndöd än den andra.. Sist nu nån jänta som rökte va chipssvullen med en stor tatte över bröstkorgen ”family First ” men dagis hade hon inte pyntat på 6 -7 månader men rökte o tatuerad va hon 👍🏾👍🏾👍🏾

  • Jascako923

    För att det ger nya funktioner kanske? Anledningen till att androidtillverkarna är dåliga på uppdateringar är inte att mobilerna inte klarar nya verisoner eller att de skulle bli segare, utan för att androider har mycket kortare livscykel.

  • samme sung

    kan vara så,är fm omodernt kanske,tar det stor plats i mobilen,kostar det för mycket,väljer mobil med fm i första hand.

  • Sebastian

    Nejdå, bara ren och skär lathet ;)

  • Sebastian

    Bara att Googla, finns gott om mörka stories att hitta. Sitter på jobbet så kan tyvärr inte hitta det nu men återkommer!

  • Otto Stuk

    Väntar på 64gb edge…

  • FredrikAn

    Men vad spelar det för roll egentligen? Ingen alls. Tror S7an kommer sälja betydligt bättre än S6.

  • FredrikAn

    Va?

  • Micke på taket

    Om det får din båt att gunga så kör ✊🏾

  • Vintersorg

    Det var många år sedan jag var så jävla nöjd med en lur som jag är nu med min S7 Edge! 5.5″ skärm, men känns som 5″ i näven! Skärmen är det bästa jag sett, vattentät, stöd för minneskort, stort jävla batteri på 3600mAh (batteritiden är fantastisk), stöd för trådlös laddning och snabbladdning (både via trådlöst och kabel), snygg så in åt helvete, grym kamera som startar snabbast, snabb som satan rent generellt, always on display som drar ytterst lite batteri, bra samtalsljud, hyfsad högtalare, TouchWiz har blivit bättre, inga on screen-knappar (som jag personligen hatar, tar bara onödig skärmyta. Kan inte förstå vem som tyckte det var en bättre idé än touchknappar nedanför skärmen, tack Samsung 😊), och så vidare!

    6P är en fin lur, men stor som en förbannad traktor.

    Själv kör jag nu S7 Edge och en Gear S2, och jag är otroligt nöjd.

    Lycka till med ditt val!

  • Vintersorg

    ”lite bättre specs”? Den är ju bättre på typ allt. Och inte lika stor som en traktor, trots hyfsat stor skärm (5.5″).

    Man behöver inte bada med luren för att uppskatta vattentäthet.. Riktigt fin trygghet ger det. För att inte tala om allt annat gött med luren. Se mitt inlägg ovan.

  • Drzap

    Kort livscykel? Tillåt mig skratta. Flera jag känner använder fortfarande sina Galaxy s mobiler dagligen. Anledningen att apple trycker ut nya versioner på gamla mobiler tror jag är just för att göra dem extremt långsamma! De försöker att få användaren att byta mobil. Att androidtillverkare slutar uppdatera är faktiskt bättre än att de fortsätter och gör mobilen obrukbar. Många klarar sig faktiskt på en 5år gammal mobil så länge som inte en uppdatering gör den obrukbar.

  • Messerschmitt2

    Jag hoppas att de som förbeställt inte bryr sig om uppdateringar. S6 Norden har fortfarande inte fått marshmallows. Om det är samma utrulningstakt för S7 Android n så kommer uppdateringen i mars/april 2017. Med uppdateringar så är Samsung ett skämt och så löjligt långt ifrån att vara en premium tillverkare. Lär av Apple.

  • FredrikAn

    Du menar Marshmallow?

  • Messerschmitt2

    Ja. Det är redigerat nu.

  • Otto Stuk

    Lär av Apple??? När skickade Apple ut Marshmallow? Apple blir nog garanterat sist av alla med det utskicket…

  • Messerschmitt2

    Det som tyvärr skiljer en Android telefon från Samsung mot Apple är att Apple värnar om sina kunder. En ny version av ios kan du ladda ner till din 1 år gamla telefon direkt. Med Samsung så tar det ett halvår att få tillgång till en uppdaterad version av os.

    Jag har väntat tålmodigt på en uppdatering till min G6 men har lackat ur. G6 är enligt mig en mycket fin telefon men när uppdateringar inte kommer så förtar det hela känslan att vara en premium nalle.

  • Otto Stuk

    Hela europa har fått utom norden. Det är lika med uppdateringar för andra Samsung enheter sedan ca 1,5 år. Något är fel hos Samsung norden. Misstänker att det är dålig försäljning här när alla köper ajfån och andra märken.. Lägg in franska eller engelska uppdateringen om det är bråttom.

  • KalleKn

    Det är ju bara wt som uttrycker sig så i verkliga livet…

  • KalleKn

    Innan de köper S8 menar du?

  • Linqan

    Principgrej att inte betala 7000+ för en mobil… Trams hur mycket det ska kosta att få en Samsung-logga på sin mobil!
    Oneplus ftw!

  • Otto Stuk

    Eller så är det bara att gilla läget när du måste betala 8,50 för en dollar..
    Om riksbanken och våra politiker hade behållit kronans värde kring 6,50 så hade Samsung-loggan kostat dig ca 5500:-

  • Linqan

    Men är du knäpp eller?
    Kolla specen på Oneplus 2. Den kostar $349. Vet du inte att du betalar mer för brandade märken är du ”en vanlig konsument”…

  • Perkele

    Öhrrrrö, dåligt av samsug d, patetiskt

  • Jascako923

    Det finns inga Appleprodukter som blir obrukbara av uppdateringar. Den som säger så har inte provat själv utan bara hört det från någon.

    Det är ok att hata men låt inte hatet förvränga sanningen…

    Ang. Galaxy S så är den kvar på android 2.3. Knappast trovärdigt att någon använder den som smartphone dagligen. Möjligtvis som dumbphone, men då kan man ju lika gärna ha en 3310.

  • Otto Stuk

    Jo. men priset på Oneplus skulle också vara lägre.. 2300:- kanske. Överpriset för oss beror på att priset för elektronik sätts i dollar och vår krona har lågt värde. Det behöver man inte vara knäpp för att förstå..

  • Linqan

    Nää priset sätts för att samsung ska få ett så högt TB som det bara går. En vanlig konsument som kanske inte kan allt för mycket om mobiler blir hjärntvättad av all reklam, tror dom att RAM och CPU kostar så mycket som Samsung tar betalt.
    Det är inte riksbankens fel att marknaden inte är påläst… Min poäng är alltså att samsung vänder sig till den stora massan (den stora massan är de personer som har pengar och vill ha en bra mobil. Inte vi andra som nöter in oss i fakta och hårdvara)… Alltså, du betalar för att det står Samsung på din mobil!

  • Otto Stuk

    Man betalar ett överpris för logga JA, precis som för Apple, Mercedes, BMW, Rolex osv…

    Priset är satt i dollar och vad priset blir för oss beror på vad vår valuta är värd. Vad är det du inte fattar? Om vår växlingskurs hade legat kvar runt 6,50 så hade vi fått betala ca 5000-6000 som vi gjorde då vår krona var starkare.

  • Linqan

    Men herre, jag fattar! Men det du inte förstår är att jag pratar inte om hur mycket 1kr är värd utan att Samsung tar ett överpris!!!

  • Drzap

    självupplevt, iphone 3gs. fick uppdatering, telefonen så seg att det inte gick att slå ett nummer alltså obrukbar. återställde skiten utan att det blev bättre. kontaktade applebutiken och fick svaret att de kunde möjligen ge mig ett par hundra rabatt på en ny telefon. galaxy s är kvar på 2.3 men fungerar att använda för det viktigaste på 2.3 dvs ringa, sms, mms och snapshots.
    3gs är ju kvar på 6.1.6 så att apple alltid uppdaterar är även det en osanning

  • Otto Stuk

    Ja de tar ett överpris och lägger sig i nivå med Apple som också tar ut ett överpris… rätt/fel? Det är så det fungerar på marknaden.

  • Klover

    Ja, den har lite bättre specs. Något snabbare processor, 1 GB mer RAM, lite större batteri. Troligtvis inget du någonsin kommer märka av i verkligheten dock. Varför betala ett par tusenlappar extra för prestanda man aldrig kommer använda?

    Personligen har jag aldrig tappat någon mobil i vatten, men gör man det ofta kan vattentäthet såklart vara bra. Att cykla med mobilen i fickan när det regnar klarar en vanlig icke-vattentät mobil också, och det är väl det mesta vatten en mobil blir utsatt för om man använder den ”normalt”.

  • nickewi

    har testat båda! Funderade på att vänta på en s7 edge eller slå till på en nexus. Det blev att slå till på en nexus men mycket för att jag haft nexus innan och alltid gillar det rena. Med s7 får du bättre det mesta, men en hel del onödigt du inte kommer använda, kommer få vänta på uppdateringar och glasbaksida. Tror du blir nöjd oavsett va du väljer. Kolla hur du använder telefonen och vad du prioriterar. Ja prioriterar vanilla android, snabba uppdateringar, bra kamera och oled skärm. Så hade säkert blivit nöjd med båda :) Men sparade en peng nu istället.. :)

  • Mupi

    Håller med som fan. Jävligt störande att man läser nyheter om folk som testar Android N när vi inte ens smakat på M.

  • Mupi

    Köpte min S6 någon vecka efter releasedagen och tycker inte TouchWiz laggat något alls. Visst, vart några hemskärmsreloads men det är allt.

  • nisse

    om one+ hade fm radio hade jag köpt en.

  • alfdaniel

    För första gången är jag sugen på en Samsung mobil. Allt verkar bra men… Avvaktar eftersom de är så sega på uppdateringr. Jag kräver snabba uppdateringar om kag ska lägga 7k på en mobil.. Lär av LG och Sony..

  • Jascako923

    Ingen mobiltillverkare släpper uppdateringar som gör att man inte kan slå ett nummer. Det faller på sin egen orimlighet. Det måste ha varit något fel på din 3GS!

    3GS släpptes 2009! Vad förväntar du dig? Ios 6 kom 2012 så den hade support i 3 år. Det finns inte en enda android som haft det…

  • origins

    Har en S6 edge som har åkt i marken 100 ggr pga att den är så hal. Det blir märken i metallen, men den håller.

    Men skulle mycket hellre ta bakstycket från S5. Lättare, inte lika halkigt, blir inte fingeravtryck/fettfläckar hela tiden + så mycket skönare att hålla i.

  • Drzap

    inget fel innan uppdatering. efter uppdatering obrukbar. en ”slump” att telefonen gick sönder exakt när uppdateringen installerades? jag tror inte på slumpen.
    att de hade ”support” på 3gs i 3 år berodde på att de tillverkade 3gs till september 2012 alltså släppte apple supporten på telefonen så fort de slutade tillverka telefonen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone_3GS

  • Jascako923

    Så varför funkar övriga 3GS så bra med ios 6? Nätet borde ju krylla av filmer på ”obrukbara” mobiler om det du skriver var sant. Ge mig en enda så ska jag ge dig rätt!

    Att de släppte supporten så fort de slutat tillverka är inte heller sant. Ios 7 kom i slutet av 2013. Först då slutade uppdateringarna. Alltså hade 3GS support i ett år efter sista tillverkade exemplaret och 4 år från första.

    Du får gärna hata, men när du förvränger sanningen så att den ska passa din världsbild blir det bara pinsamt..

  • DroidMe

    Vilka nya funktionet fick ip4s med ios8 och vad hjälper med nya funktioner om telefonen blir obrukbar p.g.a otroligt segt att använda?

  • Jascako923

    4S blir inte obrukbar med Ios 8. Inte heller med Ios 9.

    Om så vore fallet hade väl nätet kryllat av filmer på sådana enheter? Jag har inte hittat en enda.