Har Samsung S5 den bästa skärmen hittills?

Postat:
11:11 - 2014-04-01
Skribent:
Björn E
Kommentarer:
Har Samsung S5 den bästa skärmen hittills?

Vilken telefon har den bästa skärmen? Den diskussionen brukar ofta innehålla mycket subjektiva åsikter. Ett företag som inte nöjer sig med det är DisplayMate. Företaget har i många år jobbat med att tillverka mjukvara för att optimera skärmar och kan ses som något av experter på skärmkvalité. De har satt tänderna i Samsungs senaste flaggskepp, Galaxy S5. Deras betyg? Samsung har den bästa skärm som de någonsin testat.

DisplayMate skräder inte med orden när de beskriver skärmen på Galaxy S5.

While many people have assumed that the Galaxy S5 has basically the same display as the Galaxy S4, but just a bit bigger, that isn’t the case… Our detailed Lab tests show that there have been significant display performance improvements in almost every single test and measurement category,resulting in a number of new records for Smartphone display performance. Based on our extensive Lab tests and measurements, which we present in detail below, the Galaxy S5 is the Best performing Smartphone display that we have ever tested – and it has raised the bar for top display performance up by another notch.

Skärmen hos Galaxy S5 har till exempel 22% högre ljusstyrka än Galaxy S4 och 13% högre än Note 3 och ger nu ofta en ljusstyrka runt 400 cd/mvilket är liknande eller högre än motsvarande LCD-skärmar. DisplayMate gillar också många av de olika inställningar för färger som erbjuds i Galaxy S5.

Om du funderar på en Samsung Galaxy S5 eller bara är nyfiken på deras test så gå och läs rapporten då den innehåller mycket matnyttig information om till exempel hur skärmen reproducerar färger. Nu vet vi inte exakt hur många telefoner de faktiskt testat tidigare så ta epitetet ”bästa skärmen någonsin” med en nypa salt men utan tvekan ser det ut som Samsung fortsatt med att utveckla sina skärmar och att detta är en av de bästa mobilskärmar som går att få tag i just nu. Vi hoppas att HTC, Sony och Oppo skickar över sina nya flaggskeppstelefoner så vi kan få en riktig flaggskepps-fight och få svart på vitt hur respektive skärm presterar.



  • ­­Martin

    Fortfarande PenTile…

  • HORBARN

    det är inga problem längre

  • Paulista

    Efter katastrofala S3 gör Samsung faktiskt väldigt bra skärmar.

  • NoiseMaker

    Skriver detta på en S3 och jag lider inte ett dugg. Sämsta är väl ljusstyrkan som är för stark i totalt mörker och för svag i solljus, men att kalla den katastrofal är bara löjligt (särskilt med tanke på hur bra den sålt).

  • http://www.Lathund.nu/ Hund

    Den är säkert jättebra, men det frångår inte det faktum att det är AMOLED.

  • Paulista

    Har haft en själv och jo den var sjukt dålig. Grynig som på en telefon för 800 kr.

  • filurp

    Haha inte direkt va..

  • Milpe

    Jag har en S3 och är hur nöjd som helst med skärmen. Ingen märkbar skillnaden jämfört med S4. Dags att du håller klaffen.

  • Paulista

    Hahaha, optikerdags min herre. Jag betalade 6000kr för min S3 LTE, och då ska man inte få en så rutten skärm.
    300 ppi på en skärm med PenTile är alldeles för lite.

  • Dunderklumpen

    Ja det kan ju inte vara svårt att vara bättre än den extremt dåliga skärmen i S4:an… Screen smearing, ftw!

  • NiQ3

    Vad är felet med det då?

  • HORBARN

    Hunden, AMOLED är bra grejer, men smaksak förstås!

  • Anders Svensson

    Gillar AMOLED, men de är katastrofalt dåliga i solljus! Hoppas S5:ans skärm är mkt bättre?

  • riptide

    Jag håller med de andra som tycker att S3ans skärm är fullt tillräckligt. Jag har en S3a själv och jag har aldrig haft några problem med den och jag ser allt klart och tydligt. Visst, under mikroskop så ser man tydlig skillnad mellan RGB och pentile, men i den verkliga världen med ppi på >300 så är skillnaden knappt märkbar förutom i extremfall baserat på vad du visar på skärmen.

  • Paulista

    Har du haft en mobil tidigare med skarpare skärm och köper en S3 eller en HTC One S som jag gjorde, så står du inte ut i mer än ett par dagar och lämnar tillbaka dem. Kommer ihåg att jag tom skrattade när jag startade dem och tänkte att det måste vara något fel.
    Fast det är en ickefråga nu, Samsung löste problemet med att höja ppi till sådana nivåer att skärmarna blev väldigt bra….på toppmodellerna då.

  • Seade

    Hoppas fler tillverkare byter till AMOLED!

  • NiQ3

    Om du läser testet så står det att den har den minst reflektiva skärmen dom testat, samt en max ljusstyrka på 698cd/m² vilket är det högsta uppmätt.
    Det borde vara den bästa skärmen i solljus då.
    Väldigt imponerande av Samsung att dom förbättrat skärmen på alla vis.

  • Simon Reis

    Är väldigt nöjd med min Note 3 när jag använder den utomhus i starkt solljus.

  • jahaja

    2010 är passerat! Vakna!

  • Rumpelstiltskin

    AMOLED är fina grejer. Det är deras pixelarrangemang (PenTile) som är förfärlig.

  • snuskharen

    April april!

  • NiQ3

    AMOLED betyder inte att det är pentile automatiskt. Finns med både RGBG (pentile) och vanliga RGB

  • max

    I högre upplösningar spelar pixeluppsättningen föga roll. Det är på skärmar som note1 och liknande som man verkligen ser hur pixlarna hugger i grafiken.

  • ­­Martin

    Just precis. 2010 har passerat men ändå kör Samsung med PenTile-matris.

  • Flamso

    Pentile är faktiskt ganska jobbigt om man som mig är van vid Nexus 10 och HTC One. Det är fortfarande ganska märkbart. Visst, det är inte lika hemskt som S3an som är HEMSK, men det är fortfarande ganska ansträngande och om man jämför skärmarna sida vid sida så har pentile på S4an fortfarande inte mycket till chans.

  • Flamso

    Det var därför han skrev som han gjorde…

  • jahaja

    Läs artikeln… ”the Galaxy S5 is the Best performing Smartphone display that we have ever tested – and it has raised the bar for top display performance up by another notch.”

  • ­­Martin

    Tack för den onödiga citeringen. Jag läste artikeln och även den på DisplayMate. Jag tycker fortfarande som jag tycker.

  • Andreas Larsson

    Å ändå bättre än konkurrenterna! ;)

  • http://www.Lathund.nu/ Hund

    Jag har inte sagt att det är dåligt, bara det att LCD är lite bättre. :) Jag har själv ägt två telefoner med AMOLED som jag var nöjd med. Dock var dom aldrig lika klar och skarp som LCD.

  • http://www.Lathund.nu/ Hund

    Se min föregående kommentar. :)

  • max

    Note 4, Note 4, Note 4 nu förfan

  • NiQ3

    Jo jag förstår hur han menar nu.

    AMOLED är bra, men deras (Samsungs) pixelarrangemang är dåligt.

  • Sebastian

    Kul o se att OLED börjar bli ett hållbart val. Helt klart framtiden.

  • M

    fel i testet,, samsung har ju inte en 2K skärm!

  • Prestige

    Sen när är 400 cd/m imponerande? Sedan ett år om inte mer ligger top of the line på minst 500 och över.

  • DannyBoy

    Enligt läkarna är det personer som uppfattar dessa ”kanter” som har fel på synuppfattningen. Hjärnan klarar inte av att processa informationen korrekt. Eller du kanske på fullt allvar trodde att din syn var bättre när du uppfattar en som skärm suddig och ”katastrofal” när de flesta tycker att den är riktigt bra…

  • Prestige

    Tydligen 698. Bra skit.

  • max

    Förstår inte var du vill komma. Har inte mycket till chans mot vad? Många tycker penTile-uppsättningen ger en skärpa som inte LCD-skärmar kan leverera. Jag tycker Nexus 10’s panel är sämre än s4ans. Allt beror ju på vad man gillar men min poäng är att grafiken inte förstörs av penTile-uppsättningen längre och snarare ger en skärpa till objekten.

  • ­­Martin

    Usch, nej. Hellre SLCD eller IPS än AMOLED, och hellre RGB än PenTile.

  • max

    Du får tycka precis som du vill, men argumentet att TLCD och alla de andra töntiga gimmick-namnen över olika LCD-typer skulle leverera en bättre upplevelse är inte lika giltigt längre. En LCD-skärm kan bara drömma om att leverera samma strömförbrukning och svärta som en AMOLED, samtidigt som en AMOLED-skärm har svårt att återskapa verklighetstrogna färger i de flesta miljöer.

  • max

    Hahaha

  • Andreas Larsson

    Vadå nej? Du har det ju svart på vitt från displaymate :p vad har det för betydelse om det är lcd för dig om resultatet bara blir sämre?

  • AT

    Svårt att ta artikeln seriöst när hemsidan skriker HTML 1998.

  • Flamso

    Precis! Synd att de slutat med Super AMOLED Plus där ”Plus” indikerade att det var RGB!

  • pixlas

    Kan lyssna på det när de jämför med andra nya telefoner. Varför referera till en display shoot out från 2010?!

  • Paulista

    Som att snacka med en vägg. Så du ser ingen skillnad på skärmen på S4 och S3?

  • Micke Appelfeldt

    Håller med om att AMOLED-skärmarna är helt fantastiska på att visa bilder och filmklipp. S4an skärm är med råge den bästa mobilskärm jag haft.
    Men, och det är ett stort men, screen-smearing är så allvarligt jobbigt när man väl upptäckt det att jag var tvungen att byta telefon.
    Tyvärr har DisplayMate aldrig tagit upp vardagligt användande i sina tester. Det verkar bara vara rent statiska tester tyvärr. Så man har ingen aning om Samsung rättat till det felet på S5an. Man kan ju alltid hoppas, då vore skärmen i mitt tycke helt perfekt.

  • mortuus

    so? spela roll deras design på hemsidan, dom kanske lägger resurser på tester istället vilket är mer vettigt än bry sig om fånig layout…

  • Robert Sydbrink

    Roligt att se folk som klagar på gamla SGS3 och folk som tror LCD har en chans mot OLED.
    Synd det finns så mycket dumt folk så utvecklingen blir lidande

  • Timmy Fox

    April April?

    När jag läser mätningarna i artikeln så har jag svårt tro på allt de säger…

    Kontrastförhållandet till exempel listas som oändlig vilket imho är missvisande då min förståelse är att även om AMOLED stänger av pixlar som är helt svarta så är svartnivån mellan kolsvart (av) och lägsta möjliga gråa som inte är svart inte helt steglöst. Jag skulle helre se en mer konkret siffra för kontrastnivån som är uppmätt med mätbara värden (dvs sätt svartpunkten till den lägsta som inte stänger av pixeln helt).

    En annan är att de tar upp som en fördel att AMOLED har bättre enhetlighet över hela panelen. Med det menar de att färgtonerna ser likadana ut i kanterna som i mitten, jämfört med vanlig LCD som ofta kan visa små skillnader i ljusstyrka och vitbalans runt panelen jämfört med mitten. Detta är också missvisande då alla skärmars färgbalans ändras och bleknar lite med tiden. AMOLED ha bättre enhetlighet i början men eftersom varje pixel ger sitt eget ljus så bleknar färgerna även olika fort beroende på vad du visar på skärmen.
    Så även om AMOLED är bättre i början så försämras panelen med med tiden och bildar samma oenhetighet som billigare LCD-skärmar har. Fördelen dock för LCD-skärmen är att färgerna bleknar lika mycket över hela skärmen så fenomenet blir varken bättre eller värre, så en bra LCD förblir bra.

    Pentile kompenserar lite för det nämnda färgfenomenet men skillnaden i praktiken är ganska liten och det blir mer skada än nytta om du frågar mig.

    AdobeRGB-stödet är en klar fördel jämfört med vanliga LCD-paneler, men om du inte vet vad det är så gör det mer skada än nytta då alla färger blir onaturligt övermättade i AdobeRGB-läget och det bara i princip används för professionell färghantering, något skärmen är för liten för att du ska dra nytta av ändå..

  • ­­Martin

    Har hellre verklighetstrogna färger än Samsungs jävla övermättade tjafs

  • Björn Endre

    Eller så kanske man inte tittar på ytan bara? DisplayMate har funnits länge. Vi som hållt på med grafikkort har sedan slutet av 90-talet haft nytta av deras program för att t ex sätta refreshrate. Nu var det länge sen jag använde något från dem men de är ett seriöst bolag som jobbar med just optimering och kalibrering av skärmar.

    Det är många företag som inte ser nyttan av att uppdatera sin hemsida om de känner att de ändå grå bra. Jag vet, jag har kunder vars hemsidor jag desperat skulle vilja uppdatera men som inte riktigt bryr sig :).

  • Timmy Fox

    Helt ärligt sätter jag inte allt för mycker tilltro till deras tester då jag såg ett flertal missvisande slutsatser i testet.

  • Björn Endre

    Den klarar upp till nästa 700 cd/m2 men de nämner 400 cd/m2 i snitt över massor olika förhållanden. Men jag var nog otydlig där.

  • patrik

    Haha är du så jävla blind? Du har nu svaret, svart på vitt, att S5an har VÄRLDENS bästa skärm, inte bara jämfört med S4an!!

  • patrik

    Du har dock objektivt bevis ovan om att AMOLED är bättre än LCD ;)

  • Paulista

    Ännu roligare med folk som säger att S3 har skarp skärm. De måste sitta och titta på film i 360p framför TV:n.

  • patrik

    Jag älskar verkligen faktumet att hatarna fortsätter hitta på ursäkter när de har konkret bevis att S5an har världens bästa skärm i dagsläget.. Av ett objektivt test. Det var alltså inget ”ooh, denna skärm är snyggast enligt mig, en 30 årig journalist som inte kan jack shit om skärmar”. Dessa är experter som funnits på nätet länge, de vet vad de snackar om och har nu bevis på att denna skärm är bäst i världen.

    Därför jag är stolt samsung-ägare.

  • jahaja

    Förstår att du inte ens har sett någon av de senaste enheterna.. somna om..

  • Timmy Fox

    Och, från min erfarenhet med tidigare modeller, så kan en AMOLED-skärm bata drömma om att leverera lika bra vita färger som en LCD. Naturliga färger vinner över svärta i mitt tycke. En LCD-skärm med en *VA-panel för övrigt ger utmärkt svärta och samtidigt bra naturliga färger.

  • jahaja

    Glöm de tidigare, titta på Note 3an..

  • ­­Martin

    Klev jag på en öm tå där?

  • filurp

    Du har ju ett gäng olika färgprofiler… suck

  • ­­Martin

    Ja, och? Ingen av dem på S4 t.ex. gav speciellt verklighetstrogna färger.

  • jahaja

    Nej, du har inte förstått att det finns olika inställningar för färgerna.. somna om sa jag..

  • ­­Martin

    Du menar de olika färglägena man kan ändra i TouchWIz? Ojoj, så mycket de hjälper, då. Gjorde det inte speciellt mycket mer verklighetstroget på S4.

  • riptide

    Lönt att säga att något som är bättre är bättre än något som inte är lika bra. Det gör inte det som är mindre bra direkt dåligt. Det gör den bara mindre bra än det som är bättre. Det är en relativ skala och på den skalan så hamnar inte S3ans skärm ens i närheten av en regelrätt dålig skärm. Men den hamnar såklart något lägre än en som är bättre.

  • Andreas Larsson

    Som exempel?

  • max

    Kolla på en lite nyare panel och se om du tycker de vita färgerna är dåliga.

  • Robin

    Men 2010 så fanns det inte 1080p skärmar på marknaden eller i närheten av samma pixeltäthet.
    Ändå klagar alla på att 1080p är överdrivet…

    PenTile har inget att göra med hur bra eller dålig skärmen är.

  • BF

    Håller ni FORTFARANDE på med det här pentile-tramset?

  • Boss

    Har en S3 och en G2 ligger framför mig. Så dålig är inte S3an.

  • Emil Oskarsson

    Inte dålig men pixlarna syns tydligt när man vant sig vid full hd, men vem bryr sig om pixlar? 720p i mobiler duger gott o väl!

  • Flamso

    Man tappar ju skärpa. Det är det som är det största problemet. Det är lustigt att din uppfattning är precis tvärtom. :D Nexus 10an har väldigt trevlig panel, som jag upplever det, och S4an har inte en dålig panel men den når inte upp till vettiga LCD-paneler. Självklart blir det här väldigt subjektivt vatten men det är rätt tydligt att man saknar effektiva pixlar om man testar pentile-baserade telefoner.

  • max

    Haha det är som det alltid är. Man kan tydligt vara fanboy på allt, oavsett om det är penTile, RGB, *LCD, (AM)OLED, mjukvarutweaks som triluminous osv. Det viktiga är att påtala vad som ”man måste tycka”. Helvete, kan inte folk bara skriva ”jag tycker att det här är bättre”. Det är fine.

  • Flamso

    Pentile är FORTFARANDE sämre än RGB-matris, så ja.

  • Flamso

    Det är ju onekligen ett effektivt aprilskämt…

  • akathebarf

    oled är framtiden. ska bli kul när man har råd med en till datorn så man slipper sega IPS panelen. har satt upp min gamla CRT skärm brevid. den är ljusår bättre på alla sätt trots att den börjar bli sliten, skärpan är inte vad den var för 10år sen. oled kommer kombinera alla fördelarna med CRT med LCDns vikt och storlek

  • max

    Samsung sa att den inte höll lika länge som penTile-matrixen och att den var för dyr att tillverka, och det var därför s3an inte fick den. (S2 hade den)

  • Flamso

    Det är mycket möjligt. S2ans skärm är dock ganska bra. Den känns mycket bättre än S3ans i alla fall. Men ja, jag har inte testat S5an men jag har svårt att tänka mig att just den där bristen på skärpa som följer med pentile inte skulle finnas hos den också.

  • Andreas Larsson

    Hahaha jaha? Så du väljer hellre en sämre skärm bara för att slippa pentile?

  • Flamso

    Nej jag väljer hellre en telefon med LCD. Min HTC One har en vansinnigt bra skärm! Speciellt när jag jämför den med min pappas S4!

  • Andreas Larsson

    Vilket är samma sak, du väljer hellre en sämre skärm bara för att den har lcd, HTC one har grym skärm, men tydligen inte lika bra som galaxy s5 då

  • DannyBoy

    Klart man ser lite skillnad, men inte alls på det sättet som du vill få det till. Sen är det som sagt du som har felet med synen/hjärnan. Det är ungefär som att du skulle klaga ett bröd för att du inte tål gluten och tycka vi är dåliga som inte får problem.

  • Flamso

    Nja. Den har självklart inte lika bra svärta som AMOLED har på grund av att AMOLED har sin bakgrundsbelysning i pixlarna och därmed kan visa 100% svärta genom att stänga av enskilda pixlars bakgrundsbelysning. Problemet är väl snarare att pentile är en så stor nackdel, för mig, att jag mycket hellre har en skärm med RGB-matris än bra svärta och kontrast och sånt. Det är fortfarande väldigt bra på HTC One och slår de flesta datorskärmar.

    AMOLED med RGB-matris är rätt trevligt faktiskt. Då får man både bra svärta, kontrast och skärpa. :)

  • Andreas Larsson

    Pentile ökar livslängden och gör att den inte drar lika mycket batteri, dock har det ingen påverkan på skärpan när den ligger närmare 400ppi då du inte kan se pixlar iaf vid den upplösningen, oavsett va du tror dig se, sen har den naturligare färger än HTC one kan reproducera oxå, det är ett väldigt genomgående test :)

  • hejhejsson

    Bara jag som får ont i ögonen av amoled? Hade aldrig detta problem med lcd.

  • Flamso

    Det måste ju vara hjärnspöken i så fall, men det är rätt tydlig skillnad, även på 400 ppi. Även om det såklart inte är lika illa som på S3an.

  • Paulista

    Du tagga ner hobbyläkaren. Fortsätt du titta på film på din TV i 360p eftersom dina ”normala” ögon inte kan uppfatta HD.

  • Dunderklumpen

    Va babblar du om!? Haha!

    Vart skrev jag något om att S5:ans skärm inte skulle vara bäst?

    Lär dig läsa hela inläggen innan du tar dig vatten över huvudet, lilla gubben.

  • 0xZero0swe

    2014*

  • 我不知道我的名字

    Själv får jag inte ont i ögonen, men det är fruktansvärt irriterande att titta på en LCD när det svarta är grått och inte svart.

  • Andrés Santamaria

    Nej, jag också!

  • Seade

    Fattar inte vad somliga människors problem är… Klanka ned på tekniskt överlägsna skärmar på grund av vilken tillverkare som stämplat in namnet på dem. Väldigt vettigt och rimligt.

    Lägst reflektans, högst ljusstyrka, bäst färgåtergivning, bästa betraktningsvinklar, bäst energieffektivitet, bäst kontrast. Det enda den inte är bäst på är DPI. Plus att det är Diamond pixels men lycka till att se det utan förstoring.

    Hade exempelvis Sony släppt en sån skärm hade de flesta kommentatorerna här behövt gå hem och byta kalsonger av glädje.

  • DannyBoy

    Ser helt perfekt, men tycker ändå att en S3 har en bra skärm. För mina ögon kan hantera pentile, dina fungerar inte lika bra…

  • max

    Jag upplever panelen som skarpare ja. Det är min úpplevelse. Enligt mig ger det en finare upplevelse med en penTile-panel och då tex den som sitter i note3 och s4 än den i en Nexus 10. Jag har en Nexus10 och är supernöjd.

  • max

    Du TYCKER att den är sämre. Säg det istället.

  • Flamso

    För mig som ligger och läser på telefonen när jag ska sova så blir det lite jobbigt.

  • Flamso

    Nja. Man får ju inte lika många effektiva pixlar med pentile

  • pixlas

    Galaxy s5’s skärm är säkert bra. inget snack om det. Men bör man inte jämföra med vad som finns ute istället för jämföra årets skärm med förra årets modell etc.
    Ställ tabeller bredvid varandra med HTC one, Sony Z2, LG G2 osv.

  • Johan Eriksson

    April april?

  • max

    Vad har det med resonemanget att göra? Du tycker att det är sämre, kom över det istället.

  • Flamso

    Det betyder att det är färre äkta pixlar med pentile än med RGB. Det är inte en åsikt. ;)

  • max

    Sött

  • max

    Jag försöker för mitt liv förklara som för ett barn, att det du säger ÄR sämre är det du TYCKER är sämre. Det är helt enkelt din åsikt att penTile-matrisen är sämre. Så därför bör du helt riktigt uttrycka dig så. Detta analysföretag har beslutat sig för att panelen på en S5 är bättre än den i din HTC One. Det är deras åsikt. Jag har en Audi och jag tycker den är bättre än dina föräldrars Volvo, men det är ju bara min åsikt. Det finns inget som säger att 3 subpixlar måste vara bättre än 2. Försök snälla att komma ur pojkrummet och se ljuset.

  • Flamso

    Du behöver inte vara otrevlig för det! Jag säger inte att S5an har en sämre skärm än HTC One. Jag det jag menar är att pentile effektivt drar ner antalet pixlar med 33%. Det blir självklart mindre märkbart med högre pixeltäthet men det är fortfarande inte samma sak som att ha så många pixlar som upplösningen har på vanliga matriser.

    Så för att förtydliga, jag har bara jämfört med S4an. Det som däremot är subjektivt är att jag upplever bättre skärpa med RGB-matris och att jag hellre tar det framför äkta svärta och bättre kontrast.

    Är du nöjd nu eller vill du kalla mig fler nedlåtande saker?

  • hejgejsson

    Det är synd att jag knappt kan använda min s3 pga detta. Blir ingen mobil med amoled igen :c

  • max

    Upplösningen på vanliga matriser? Du har pixlar och så har du subpixlar. Du räknar inte subpixlarna till upplösningen. Pixeltäthet har inte med subpixlar att göra. Håll isär de begreppen. Det är absolut inte samma sak, det har jag inte sagt heller. Din ursprungliga kommentar var att penTile var sämre, och det var detta jag skrev om. Du pratar helt enkelt om hur du tycker att en pixel ska se ut. Du vill ha en RGB-matris och jag förespråkar oftast en penTile GRGB. Sådär.

  • HumanReplica

    Seriöst, orka tjafsa om vilken display som är bäst. Börjar bli sandlådefasoner. Dagens high end mobiler har ju ruggigt bra skärmar så det spelar ju ingen större roll vilken tillverkare man har. Jag använder en G2 och tjejen en S4, ser ingen större skillnad på skärmarna.

  • Flamso

    Det är fritt att tycka som man vill!

  • patrik

    Det kallas placebo.

  • Flamso

    Säkert. S4an har klart bättre skärm än S3an, det är en sak som är säker. Det jobbiga med pentile är nästan helt borta, även om det syns lite på övergångar till vitt. Men som sagt, jag tycker att S3an är fruktansvärt jobbig att använda i mer än någon dag, på grund av skärmen.

  • Zmyg

    Samsung levererar alltid bäst. Bäst batteritid, skärm, kamera, uppdateringar etc etc. Samsung>Resten.

  • Dunderklumpen

    Fast vi vet inte än om den lider av screen smearing… Gör den det, precis som sin föregångare, så åker den direkt ner till bottenskrapet av skärmar, precis som sin föregångare.

    Nackskott åt fanboys, jisses alltså…

  • Marcus Persson

    lg

  • CPUMaster

    Bästa april skämtet idag. :)

  • Bitter som fan
  • Bitter som fan

    Fast det är ju för att S3 har en vidrigt låg upplösning i förhållande till storleken och dessutom pentile matrix. Har knappast nåt med amoled att göra.

  • Bitter som fan

    1080p är faktiskt ”2K” samtidigt som 2160p är 4K. Löjliga termer dock.

  • sunny

    Och jag är en stolt ägare av boxer kalsonger.

  • mosfett

    Word.

  • Fumzig

    Nä det bästa april skämtet idag är nog telefonen du håller i din hand :) Köp en Samsung nästa gång.

  • Åsikter

    Är innerligt trött på att har man inte den åsikten som en annan har, ja då ska det börjas med massa påhopp! Varför inte acceptera att han/hon tycker så. Skrämmande utveckling!

  • Vintersorg

    Hahaha! Brast rakt ut i skratt halv ett på natten. Årets kontring! Haha

  • CPUMaster

    Nej tack. Föredrar mobiler med lite mer kvalité. Bara för att Samsung är störst innebär det ju inte att dom är bäst. ;) Och ang skärmtyp så är det ju inte svårare än att det är en smaksak. JAG föredrar LCD till det jag använder mobilen till, frugan föredrar AMOLED.

  • :)

    Skrämmande som i Rysslands roll i Ukrainakonflikten eller skrämmande som i att Marabou minskade vikten på sina chokladkakor från 200 g till 180 g utan att säga nåt?

  • Jeo

    Ryssland är ingenting i jämförelse med Marabous svek…

  • Daniel Ellegaard Nordström

    VAD har Marabou gjort?!

  • 我不知道我的名字

    Kan de köra Linux?

  • Fumzig

    Samsung är kvalitet rakt igenom. Det ända som jag helst hade velat ha är annat byggmaterial än plast. Något som ger mer exklusiv känsla. Samsung är exklusivt så det hade suttit bättre med annat material. Men det har sina orsaker, Samsung kan inte ändra sin produktionslinje över en natt då dem producerar tiotals miljoners telefoner i plast. HTC kan enkelt byta byggmaterial då dem inte producerar lika många telefoner som Samsung och därmed inte har problem med att ändra hela sin produktionslinje. Men jag gillar ramen och när S5 väl kommer ut så ska jag testa guld versionen. Om den inte ser ut som ett plåster så kommer jag nog köpa den, annars blir det shimmery white :)

  • Rob

    Bara Ubuntu, med det klassiska bruna interfacet..

  • Grinarilla

    Varför bry sig om vad som är bäst? Räcker det inte med att något är riktigt j-vla bra? Var nöjd med det ni har!

  • Grid

    Alltså jag ligger just och läser det här i sängen i ett kolsvart rum, på en lcd med ljuset på 0% för att inte bländas. Jag kan inte se var gränsen mellan de svarta på skärmen och omgivningen går. Det är bra nog för mig.

  • Martin

    Hm, något är fel: ”en ljusstyrka runt 400 cd/m2 vilket är liknande eller högre än motsvarande LCD-skärmar”. Nexus 4 som är två år gammal ger 466 cd/m2 enligt anandtech. Så S5:ans skärm är sämre än en nästan 2 år gammal skärm? Är det för att det är en amoled skärm?

  • Paulista

    Stolt? Vad är du stolt över? Att du masat dig ner till din lokala elektronikaffär på lunchen och köpt en elektronikpryl? Grattis, du har förändrat världen!

  • jahadu

    Alldeles för estetiskt oattraktiv för att ens överväga ett köp tyvärr. Man ska inte behöva skämmas för en lur för 6500 kr.

Aktuellt


Sony Xperia Z3 och Z3 Compact recenseras nu av Swedroid. Här är vår första titt!

Android på Prisjakt

Sony Xperia Z3 Compact
Samsung Galaxy Note 4
LG G3
Sony Xperia Z2
LG Nexus 5
Asus Google Nexus 7 2013
Asus Google Nexus 7

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS