Sex tips till Android-utvecklare för att undvika låga betyg i Market [Krönika]

Postat:
13:32 - 2011-07-11
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
48

Tips till Android-utvecklare

I den bästa av världar hade varje användare i Market gett sina betyg utifrån en väl avvägd blandning av vad de på ett objektivt plan anser vara bra, och vad de på ett personligt plan tycker om. Nu är det ju dock inte alltid så det fungerar i Market, utan programbutiken är ibland som en digital variant av vilda västern.

Betyg som inte alls är baserade på själva appen

Betyg som inte alls är baserade på själva appen

Användare ger exempelvis överraskande ofta låga betyg, för att sedan hålla det låga betyget som gisslan tills utvecklaren lagt till den funktion just de vill ha. När den officiella appen för Google+ släpptes i Market fick den till exempel inledningsvis en lång rad låga betyg från människor som inte ens använt applikationen utan var irriterade för att de inte fått en inbjudan. Betygsettor ges alltså emellanåt av ren irritation, och låga betyg delas därtill ibland ut när användare inte förstår en titel i Market.

Något man exempelvis ser med jämna mellanrum är en etta i kombination med kommentaren ”appen startar inte” för en widget eller en levande bakgrund, vilka naturligtvis inte startas som vanliga appar.

Tips till androidutvecklare

Här är en samling förslag till utvecklare som förhoppningsvis kan hjälpa till att undvika dylika missförstånd och en ilsken betygsetta eller två. Fler Market-tips välkomnas i kommentarsfältet!

1) Förklara vad varje åtkomsttillåtelse används till
Uppskattade applikationer med högt medelbetyg i Market har ibland efter en uppdatering plötsligt fått hundratals ettor av upprörda användare. Detta på grund av att applikationen lagt till en ny åtkomsttillåtelse som användare inte vetat vad den är till för och därför dragit slutsatsen att det är fuffens på gång. De uppmanar sedan andra användare att inte installera uppdateringen. Det räcker ofta med att någon annan läser denna uppmaning för att personen ifråga också ska lämna en etta i betyg – sedan rullar det på.

Därför kan det vara idé att redan från början tydliggöra vad varje systemtillåtelse används till genom att bifoga förklaringar i Market-beskrivningen av appen. Särskilt angående tillåtelser folk anser vara privata och känsliga, som exempelvis GPS och access till kontakter. På så vis blir det förhoppningsvis färre missförstånd och ilskna ettor – och fler nedladdningar.

2) Se till att appen fungerar i så många miljöer som möjligt
Detta är kanske väl uppenbart för att påpeka, men många appar och spel – även från större utvecklare, har initialt fått ett mycket dåligt mottagande i Market för att folk helt enkelt inte har kunnat använda applikationen utan att den kraschar. Att få en app att fungera felfritt på alla olika Android-versioner och Android-telefoner är naturligtvis nästintill omöjligt, men att lägga lite extra tid på kompatibiliteten är förmodligen värt besväret.

För om en person överhuvudtaget inte kan använda ett program är sannolikheten naturligtvis stor att appen får en etta i betyg – hur bra applikationen i fråga än skulle ha varit om den väl fungerat.

3) Skriv alltid en changelog för varje uppdatering
De allra flesta utvecklare är bra på att skriva vilka ändringar varje uppdatering innehåller, men vissa hoppar över detta steg helt. När användare inte vet vad en uppdatering för med sig kan de av förståeliga skäl bli både misstänksamma och irriterade. Varför ska de ladda hem en uppdatering som de inte ens vet om de vill ha?

Många uttrycker denna irritation genom att lämna  ett lågt betyg, vilket naturligtvis kan undvikas genom att bifoga en tydlig lista över förändringar och förbättringar.

4) Försök få allt att fungera från första början
Att ge ut en betaversion av en app i Market kan vara ett bra sätt att få feedback från användare som leder till att det går att åtgärda eventuella problem innan skarpa versionen släpps. Dock är det naturligtvis viktigt att då påpeka att det rör sig just om en betaversion och att buggar kan förekomma.

Denna punkt är såklart väldigt snarlik punkt två, men med fokus på att det kan vara svårt att återhämta sig från ett dåligt mottagande i Market. Får man opinionen emot sig redan från början på grund av buggar och labilitet, hade det nog varit bättre att lägga några extra veckor på att finslipa koden innan Market-releasen.

5) Om en funktion flyttas inom appen i en uppdatering, berätta detta
Detta är nog mer ovanligt, men flera gånger har jag själv märkt hur användare blivit arga för att de trott att en utvecklare tagit bort en funktion de tyckte om, när funktionen i själva verket bara flyttats till en annan sektion av appen.

Ett exempel på detta är gratisversionen av XDA-läsaren: i en uppdatering flyttade nämligen utvecklaren ett alternativ inom applikationen. Ilskan bland kommenterarna i Market nådde oanade och imponerande höjder, då de trodde att utvecklaren tagit bort funktioner för att kunna sälja fler exemplar av betalversionen. Utvecklaren tog till sist tag i situation och placerade en förklaring högst upp i Market-beskrivningen av appen.

6) Uppdatera applikationen hyfsat regelbundet
Ibland tycks det som att många anser att när man köper en applikation för 7kr innebär det att man anställt en egen utvecklare som sedan ska jobba gratis åt en tills vidare. Vi är kanske lite bortskämda, men vi förväntar oss ju ofta regelbundna uppdateringar.

Att släppa uppdateringar lite då och då, även om ändringarna är små, är alltså en god idé. Om inte annat ser det helt enkelt bra ut med en app som uppdateras: det visar att utvecklaren bakom appen är seriös, bryr sig om sitt program och är hängiven till att göra det bättre. När en användare ser att en app uppdateras, känns det tryggare att köpa eller ladda hem applikationen ifråga.

Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia neo på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson X8 på Prisjakt just nu: