SKI mäter kundnöjdhet, Tre får sämst betyg

Postat:
12:54 - 2016-10-17
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
87

SKI har kartlagt hur pass nöjda kunder de olika mobiloperatörerna i Sverige har. Mätningen baseras på intervjuer med tvåtusen kunder mellan augusti och september i år.

Tre fick sämst betyg i mätningen. Några av invändningarna från kunder är sämre täckning, att tjänsten inte levt upp till förväntningarna, samt dålig kundservice. Operatören har fallit nära 10 enheter i indexet sedan förra året.

Halebop, Tele2 och Comviq ligger bäst till i indexet. Enligt undersökningen får Halebop delvis högt betyg för att kunder anser att det är ett reko företag. Kunder uppskattar Comviqs prissättning, medan Tele2 tjänat på god kundservice.

Indexet nedan går mellan 0 – 100. Enligt SKI motsvarar ett index över 75 att kunderna är mycket nöjda, medan ett index under 60 indikerar att företaget har problem att hålla fast vid sina kunder.

  1. Halebop – 71
  2. Tele2 – 70,8
  3. Övriga – 70,8
  4. Comviq – 69,3
  5. Telia – 66,2
  6. Telenor – 65
  7. Tre – 58,8