Hem > Telefoner, Övrigt > Sony Ericsson Xperia X10 – Skalenlig jämförelse med Nexus One, Hero, iPhone

Sony Ericsson Xperia X10 – Skalenlig jämförelse med Nexus One, Hero, iPhone

Vi vet att många har oroats över storleken på Sony Ericsson Xperia X10 då enheten som bekant har utrustats med en skärm på hela 4 tum. Man oroar sig för att den skall bli otymplig och de som har haft äran att få leka med en har varit lite splittrade, somliga menar att den ligger perfekt i såväl handen som fickan, andra menar att den är aningen för stor.

Med bakgrund av ovanstående så beslöt vi oss för att med stöd av produktbilder och officiella måttuppgifter och en herrans massa pixelräknande i Photoshop plocka fram en högupplöst jämförande bild där Xperia X10 skalenligt ställs mot tre populära konkurrerande telefoner: Googles Nexus One, HTC Hero och iPhone 3GS. Såväl höjd som bredd och djup demonstreras, och därtill jämförs skärmstorlekarna på ett lättöverskådligt vis.

För att få ut maximalt av bilden ovan rekommenderas ni att högerklicka och välja “Öppna i nytt fönster/i ny flik” istället för att klicka som vanligt. Intressant är att trots att X10 har en skärm på hela 4 tum så är fortfarande iPhones skärm på 3.5 tum bredare (i porträttläge) på grund av bildförhållandet; 2:3 för iPhone kontra 9:16 för Xperia X10.

Måtten (HxBxD) på de fyra telefonerna är som följer:

Sony Ericsson Xperia X10: 119 x 63 x 13 mm
Google Nexus One: 119 x 59.8 x 11.5 mm
HTC Hero: 112 x 56.2 x 14.4 mm
iPhone 3GS: 115.5 x 62.1 x 12.3 mm

Vad tycker ni – är den för stor eller precis lagom?
 

Relaterade artiklar:
  • TwitThis
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  1. Anonym
    2010-02-08 i 23:07 | #1

    Blir imponerad av hur mycket tid ni ägnar er åt communityt. Riktigt strongt gjort.

    OnT: Personligen skulle jag aldrig vilja pressa ner en fyra tums skärm i fickan. Valde just heron för att den va lite mindre. Till min stora besvikelse så kändes inte heron speciellt liten i jämnförelse till t.ex. iphone, trots den lite mindre skämrmen.
    Nästa telefon blir något i klassen, iphone och nexus one, känns rätt lagom.

    Rapportera inlägg

  2. Azoo
    2010-02-08 i 23:14 | #2

    Lite för stor för min smak.

    Rapportera inlägg

  3. Peter Aandahl
    2010-02-08 i 23:46 | #3

    Jag gillar den, tycker inte den verkar för stor men skulle nog föredra dom lite mer runda formerna hos en Nexus.

    Rapportera inlägg

  4. 2010-02-08 i 23:50 | #4

    I förhållande till den stora skärmytan är den ju faktiskt väldigt liten. I alla fall om man jämför med de andra mobilerna.

    Rapportera inlägg

  5. 2010-02-08 i 23:57 | #5

    Ska inte säga för mycket förrens man har pillat med den, men det känns inte som om den kommer vara för stor. Återstår och se helt enkelt.

    Rapportera inlägg

  6. Johan
    2010-02-09 i 00:04 | #6

    Jäklar va min Hero såg pluttig ut… :)

    Rapportera inlägg

  7. dmt
    2010-02-09 i 00:32 | #7

    Konstigt nog, iphone ser ut att ha största och luftigaste skärm!, och nexus större än x10!

    Rapportera inlägg

  8. 2010-02-09 i 01:53 | #8

    Jag har en Nexus One, och jag tycker dess tjocklek är perfekt. Dessutom är den smalare än en X10 och iPhone, vilket jag tycker är viktigt. Jag har ganska små händer.

    Rapportera inlägg

  9. Jonsson
    2010-02-09 i 07:42 | #9

    @Peter Aandahl
    Håller med… Ser ut att kunna bli en riktig “byxätare” med de vassa kanterna :S Ser ut som att den ständigt får hållas i en jackficka

    Rapportera inlägg

  10. Christopher
    2010-02-09 i 08:28 | #10

    @manny

    Sjukt snyggt! Riktigt bra jämförelse!

    Rapportera inlägg

  11. Henric
    2010-02-09 i 08:29 | #11

    när jag såg bilden så hoppades jag på att det x10an swedroid hade kommit över så vi kunde få en riktigt recension :)

    det blir nog att ha den i jackfickan och hög ringvolym så lär man inte sakna den i byxfickan.

    är det inte iphone som skärmen spricker på? kanske för att man har den i byxfickan?

    fast det är ett senare problem, ser fram emot telefonen. Kan inte swedroid mejla SE och försöka få ett provexemplar? antar att det redan har skett.

    Rapportera inlägg

  12. Dani3l
    2010-02-09 i 08:51 | #12

    @Henric
    Lyckas du få iphone-skärmen att spricka genom att ha den i fickan så har du sjukligt tajta brallor, den är riktigt stryktålig.

    Rapportera inlägg

  13. Henric
    2010-02-09 i 08:53 | #13

    @Dani3l
    jag vet inte men enligt försäkringsbolagen är det iphone som spricker mest;) sen vad det beror på det vet jag inte. anledningen att jag oroa mig för det är för att har man den i fickan så finns det kanske en ökad risk för det. kan vara så också att folk tappar den och att den då spricker;)

    Rapportera inlägg

  14. Robban
    2010-02-09 i 08:55 | #14

    @dmt
    Ser du inte att de lagt in alla skärmar på X10an? Det är ganska stor skillnad.
    Längden mellan dessa är helt ointressant. “Luftigast”? X10 kommer ge bättre upplevelse vid surf och film. Det vill man göra i landscape för att få så mycket bredd som möjligt. Om du kör i portrait kommer du zooma och scrolla i sidleds till dö-dagar.

    @hero fantaster
    arbetspolaren har en Hero och det är därför jag chansar på en X10. Det måste till en större skärm+upplösning för att surfupplevelsen skall funka. Om X10 är för stor så är det kört.

    @nexus är snyggare än x10
    att det är så stor skillnad mellan skinkorna är ibland förvånande.

    Rapportera inlägg

  15. Erik
    2010-02-09 i 09:17 | #15

    @Henric
    För att den har glasskärm, de flesta andra mobiler har plast. Glas reps mindre men krossas lättare.

    Rapportera inlägg

  16. Boo
    2010-02-09 i 09:23 | #16

    “Too beaucoup”

    Rapportera inlägg

  17. dmt
    2010-02-09 i 10:04 | #17

    @Erik
    Alla HTC devices med kapacitiv skärm har glass IMHO.

    http://www.drcellphone.com/images/htc/g1screen.jpg

    @Robban Kollade på min Magic ..orkade inte klicka på bilden för att kunna se klarare bild. Undrar om Swedroid kan fixa en zooming a’ la phandroids mobilsidan.

    Rösta på Droid (:
    http://www.engadget.com/2010/02/04/vote-for-the-2009-engadget-awards/

    Rapportera inlägg

  18. Anonym
    2010-02-09 i 10:18 | #18

    @Dani3l snack! iphone är berömd för att vara ömtålig, mycket pga av att skärmen är i glas.@Dani3l

    Rapportera inlägg

  19. Anders Lindell
    2010-02-09 i 10:22 | #19

    Det viktigaste nu er och veta vilken typ av kapacitiv skärm dom har på X10

    What kind of model of capacitive touch screen are there on the X10, is it Single Touch, Dual Touch or MultiTouch

    - ClearPad 3000 Series—Our premium ClearPad solution provides the ultimate in touchscreen innovation and excitement with MultiTouch capabilities (up to 10 fingers simultaneously). A powerful new chip delivers 48 sensing channels and excellent power management for a differentiated user experience. Click here to see the 3000 Series demo demo with gestures like Crumple and Scratch.

    - ClearPad 2000 Series—ClearPad 2000 Series—the original ClearPad solution—brings exceptional DualTouch (2-finger) touch capabilities to a wide range of handheld devices. High performance and accuracy combined with seamless gesture integration make ClearPad 2000 Series the proven touchscreen leader seen in the market.

    - ClearPad 1000 Series—ClearPad 1000 makes touch capabilities available to mass-market handheld devices. This SingleTouch solution provides exceptional gesture integration and a flexible zero-border sensor design. For cost-effective touchscreen capabilities, ClearPad 1000 is the right choice.

    http://www.synaptics.com/solutions/products/clearpad

    Rapportera inlägg

  20. gudas
    2010-02-09 i 11:24 | #20

    Riktigt intressant information som grävts fram angående kapacitiva skärmar! Jag trodde inte det fanns så många varianter att välja melllan.

    Någonstans känns det som att risken är stor att SE struntat i att välja en skärm med stöd för två fingrar och uppåt, allt för att skära i kostnad per enhet… de har nog tyvärr underskattat kundernas efterfrågan av multitouch. Hoppas jag har fel.

    Rapportera inlägg

  21. Anders Lindell
    2010-02-09 i 11:48 | #21

    Posted: 10:15 Today
    http://blogs.sonyericsson.com….-will-be-upgradeable/#comments

    Sumit Malhotra says:
    February 9, 2010 at 10:43 am
    Thanks for all your feedback, Been busy reading it all through now! I’ll try to summaries my answers below. I hope to have covered most of it, but unfortunately I may not have all the answers to all your questions at this point.

    Thanks Manish for supporting on clarifications and Cooldavee for good constructive feedback on shortcoming on the .com among other feedback. Will pass that on to our web team. Thanks to rest of you as well. Appreciate the feedback and getting it first hand, so I get what is top of your mind even though I can´t fulfil all your requests for clarification at this point.

    X10 will launch with Android 1.6 and it will be possible to upgrade to a later Android release as part of upgrading the whole UXP. I can´t be explicit about what version nor exact timing at this time and therefore it’s difficult for me to discuss the details on which of the 2.1 capabilities that will be leveraged in the upgrade. This is as we are enhancing the product with a different approach using our UXP layer. I understand your frustration as you have reference points in the market and thus your views of what we should support.

    What I can say is that I hear you clearly with regards to usage improvements that you would like to see. Time to market with upgrades, multi touch, improved colour depth, native support for exchange active sync, multiple inbox etc. Trust me, I agree with your views on what the benefits are.

    - Multi touch really enhances browsing etc. Fully agree, but can unfortunately not comment on the support for it in future upgrades at this point.

    - @Pezt: agree about the unfortunate screen colour confusion created by us with conflicting information at point of launch. With regards to what the hw can cope with in regards to updates, I am checking on my end to see what I can say about it. For launch 64k stands and I watch video etc. and for the eye it is good quality for sure in this big screen.

    - We have done some work to overcome the native exchange support gap in 1.6. The mail client, included in the phone, support synchronisation with phonebook which is one recognized aspect.

    - Battery life, I am checking as well if there are some numbers to communicate but performance is good from my perspective as a user.

    The upgrade will be made available at sonyericsson.com for the user. “Minor” upgrades that are not firmware will be delivered OTA.

    @Roshan J Thaliath: can you send me your customer complaint mail and response please and I will follow up. sumit.malhotra@sonyericsson.com

    @hunk143, thanks for clarifying who I am . However I haven´t been that active, so it’s understandable that people miss that.

    Cheers,
    Sumit

    Rapportera inlägg

  22. Groppe
    2010-02-09 i 12:18 | #22

    Lagom stor :-)

    Synd bara att skärmen har förhållandet 16:9, hade hellre sett 16:10, då hade den nog varit lika bred som iPhone. Det är samma sak med datorskärmar, tillverkare envisas med 16:9 som kommer mer och mer för att det är “äkta” widescreen, men jag tycker det är onödigt smalt för allt annat än film. SE har antagligen hoppat på branschtrenden här och valt 16:9, Apple gissar jag på förstår att användaren gärna använder telefonen i porträttläge. Det ger antagligen bättre längd på textkolumnerna när man surfar. 16:9 i landskapsläge vid surf kan ge antingen för korta textkolumner, extra scrollande, eller för breda rader så det blir jobbigare att läsa.

    Rapportera inlägg

  23. Robban
    2010-02-09 i 12:38 | #23

    @Groppe
    Skillnaden i bredd mellan iPhone och X10 är minimal. 0,9mm är inte märkbart. Heron är 7mm smalare. Det märks.
    Mobilen har en begränsad storlek. Då är det bättre med bredsurf än med längdsurf. För att det skall börja bli jämförbart att surfa på mobilen som på datorn så måst man surfa UTAN zoom. Detta är endast möjligt idag om du kör på bredden och har många pixlar. Det är här jag hoppas på X10 då den har 854 pixlar på bredden vilket passar in på många hemsidor. Samtidigt har den en 16:9 skärm på 4″ som gör att man förhoppningsvis kan läsa utan zoom. Iphone har inte en chans på någon ledd på grund av för få pixlar och för dåligt anpassad skärm. Du måste zooma. 480 pixlar räcker inte. Det är här X10 kan bli en “räddare”. Inte säkert att det funkar, men jag hoppas för det är avgörande.

    Rapportera inlägg

  24. Oscar Stegland
    2010-02-09 i 13:00 | #24

    Jag kände på en X10 med en tidig mjukvara i December någon gång och upplevde den som väldigt stor. Då hade jag inte min Nexus att jämföra med men en Ipaq 614c Business Navigator (som känns mer eller mindre som en tegelsten).

    X10:an var ju naturligtvis större på grund av skärmen men jag tyckte inte den passade fickor på samma sätt som Nexus i och med att Nexus är så jäkla tunn och att har väldigt runda former. Som sagt så var det bara min upplevelse just då och vi får väl se när den kommer men jag är skeptisk.

    Rapportera inlägg

  25. unikum
    2010-02-09 i 16:33 | #25

    Skillnaden mellan nexus och X10:an är ju löjligt liten. Inget som märks. Tar hellre den större skärmen fast med OTA som nexus har. :)

    Rapportera inlägg

  26. 2010-02-09 i 16:47 | #26

    @unikum
    Japp. Det är tre millimeter på bredden och 1.5 på djupet.. that’s it. Men den fyrkantiga designen (jämfört med N1) gör den förstås lurigare att klämma ner i en tight ficka, med hörn som lätt kan fastna i tyget.

    Rapportera inlägg

  27. miwi
    2010-02-09 i 18:22 | #27

    @manny
    Jag har själv aldrig sett en N1 på riktigt men borde inte N1ans styrkula, om något, fastna lätt i tyget? N1ans kamera sticker väl ut lite den med, så även om den är rundare så har den väl fler utstickande saker. Dessutom är väl materialet lite mer “matt” kontra X10an som är mer “glansig” (väldigt dåligt beskrivet, jag vet) så X10an borde väl slinka ner lättare…

    Löjligt vad mycket man längtar till MWC :)

    Rapportera inlägg

  28. Groppe
    2010-02-09 i 19:04 | #28

    Har för mig att svarta X10 ska ha en gummiaktig baksida, som många andra mobiler, så den inte glider ur handen. Gogole kallade det väl för soft touch?
    Den vita X10 tror jag ska va glansig runt om.

    Rapportera inlägg

  29. miwi
    2010-02-09 i 19:07 | #29

    @Groppe
    Ja, det stämmer faktiskt =)

    edit: haha, bara för att vi pratade om det så hittade jag en ny youtubefilm där man får en bra känsla för vad det är för material på baksidan :D

    http://www.youtube.com/watch?v=yrpibUbzwro

    Rapportera inlägg

  30. okänd
    2010-02-09 i 22:24 | #30

    Finns sidor för att räkna ut sånt här redan.

    http://www.sizeasy.com/

    Men i alla fall, trevligt att ni la ner tiden till att beräkna detta.

    Rapportera inlägg

  31. robert
    2010-02-09 i 22:43 | #31

    Förstår inte varför SE envisas med den där kantiga formen. Den är lite lik Satio, och det är en riktigt obekväm telefon kan jag säga, usch. Tyvärr måste jag nog ändå säga att jag tycker iphone är snyggast av dessa. Skulle oxå tycka om den typen av “knapp” istället för styrkula eller som i x10 brist på en. Men det har väl apple patent på så det blir väl inget med det. nexus one är snyggast av androiderna, men hade de skippat hakan längst ner hade den varit ändå snyggare i min mening. Jag tror att det är designen som är kvar nu för att android verkligen ska göra fruktsallad. Ingen android-mob är sådär supersnygg tycker jag… HTC Bravo verkar se helt ok ut. Hoppas att deras optiska styrkula funkar bra bara.

    Rapportera inlägg

  32. Hasse
    2010-02-09 i 22:45 | #32

    @okänd
    sizeasy fixar ju inte snygga bilder o skärm jämförelser såvitt jag vet. det här är mycket bättre

    Rapportera inlägg

  33. Anonym
    2010-02-10 i 12:04 | #33

    @robert
    Minns bara vad en ericson-chef sa en gång på 1990-talet (jag tror det var Kurt Hellström):
    -Ericson kommer aldrig att tillverka telefoner som ser ut som tvålar.
    /torsten

    Rapportera inlägg

  34. Groppe
    2010-02-10 i 14:12 | #34

    Tur att det finns olika designspår, eftersom vi har olika smak. Personligen tycker jag inte att N1 ser bra ut, inte dålig heller, mest bara menlös, tvål är nog en bra beskrivning. Har dock bara sett den på bild. X10 däremot faller mig väldigt rätt i smaken. Men den har jag också bara sett på bild, spörs hur den blir i fickan.

    Rapportera inlägg

  35. Rob
    2010-02-10 i 21:40 | #35

    Saknar bravon i bilden eftersom den sägs vara mindre än Nexus, men med samma hårdvara…

    Rapportera inlägg

  36. Fhloston
    2010-03-18 i 20:14 | #36

    Första gången jag pillade på X10 tyckte jag att den var lite för stor, men för varje gång har den krympt. Lite som 46 tummaren hemma på väggen :-)

    Jag kommer nog dock inte att sitta på den i backfickan som jag gör med min P990, men å andra sidan sa jag det samma om den, när den var ny.

    En faktor som jag tycker är viktig i storleksdiskussionerna är upplösningen. Även om jag kan hålla med om att 4″ är lite stort, jag skulle hellre ha 3,5″ med samma upplösning som X10, så ger många pixlar stor arbetsyta. Efter att ha vant mig vid min 23″ med 2048×1152, har jag svårt att jobba på mindre skärmar :-)

    Rapportera inlägg

  37. Lidden
    2010-03-25 i 20:05 | #37

    @Azoo
    Ja.. du är inte van att hantera så, enligt dig, stora saker ;D

    Rapportera inlägg

  38. word
    2010-03-26 i 00:20 | #38

    den vita X10:an är faktiskt jättehal. och mobilen *är* stor. det är besvärligt för att den inte ryms in i fickan/handväskan, men å andra sidan är det ju lite lättare att skriva på den (idiotiska kapacitiva) skärmen när den är så *enorm*. men den laggar ibland, tyvärr. och batteritiden är inte imponerande, mindre än en arbetsdag om man faktiskt använder den som det superverktyg den är avsedd att vara.
    en trevlig och kompetent mobil är det i alla fall, ett lyft för Sony Ericsson.

    Rapportera inlägg

  39. Pixeln
    2010-03-26 i 09:20 | #39

    När jag var o pillade på X10:an så känndes den faktiskt mindre än vad jag först trodde. Men fortfarande för stor för mig dock.
    Har haft samma upplevelse med HTC:s nallar, första gången jag pillade på en Magic var den mycket mindre än vad jag trodde när jag hade sett den på tuben.
    Hoppas det gäller detsamma för Desiren.

    Rapportera inlägg

  1. 2010-02-09 i 02:26 | #1
  2. 2010-03-25 i 18:34 | #2