Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Sony fortsätter med 16:9-formatet i smartphones

Postat:
14:09 - 2017-03-03
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Skärmen i LG G6 har det för telefoner ovanliga bildförhållandet 18:9 – panelen är dubbelt så hög som den är bred. Ryktesbilder på Galaxy S8 indikerar att även Samsung satsat på en mer avlång typ av skärm.
Det finns rentav spekulationer kring att Apple kommer att anamma ett dylikt bildförhållande i en av höstens Iphones. Kommer fler tillverkare att haka på trenden?

Inte Sony Mobile i vilket fall, då företagets marknadsföringschef Don Mesa under MWC berättat att de kommer fortsätta med bildförhållandet 16:9 i telefoner under den överskådliga framtiden.

Sony är först och främst belåtet med 16:9 överlag, men en annan anledning är att bibehålla symmetri genom företagets produkter som filmer (Sony Pictures) och spel.

  • Anders Söfting

    18:9? Vem har döpt formatet till det? Låter helkorkat att inte kalla det 2:1.

  • qube

    Enklare att relatera till 18:9 jämfört med 2:1 om man vill jämföra med 16:9.

  • Kim Nevamiz Lundgren

    300:150 låter bättre då? ;)

  • citat isflak

    Förr hade skärmarna formatet 4:3. Så man kan ju fortsätta där och kalla denna 6:3 :)
    Sen har ju ju 5:2 med. Nej vänta, vet är visst en diet.

  • Mint

    Sonymobilerna kommer att vara lika långa som konkurrenternas även om de behåller 16:9, så det är nog en god idé.

  • Mint

    Ja, det är helt säkert motivet.

  • Anti NWO

    Jävlar vad man kommer strecha på tummen

  • Mint

    Man bör absolut ha mjukvarufunktioner som medger att man drar ned funktionerna längre ned på skärmen med ett svep. Det finns exempelvis på OnePlus 3/3T. Det finns även på många större mobiler funktionen att du minskar den aktiva ytan på skärmen vid behov för att det ska bli mer lättåtkomligt. På min DOOGEE Y6 Max finns det ett enhandsläge där den aktiva ytan då motsvarar en 5″ skärm istället för den verkliga storleken på 6,5″.

    Så det går att lösa.

  • Paulista

    Och anledningen till formatet?

  • Perkele

    Fult som fan med 18:9, ser ju en meter långa ut, surfbräda ?

  • HappyPie

    Jag anser att efter 16:9 bör majoriteten gå till 2.4:1, inkluderar 21:9 / 2:35:1 som passande närliggande varianter.
    Så jag håller med Sony att man bör välja ett bildförhållande som matchar filmvärlden och kanske struntar i de andra då jag inte finner någon förankrad syfte.
    Helt enkelt hellre färre standarder.

  • Perkele

    Ett jäkla tjat på dig, op 3 hit å hundgodis dit, gör du reklam eller

  • haha

    hehehe, isåfall kommer Apple i höst: we are innovative, creativity and the fire within our i-souls is whats made the creation of the first smartphone to adopt the 18:9 screen. the world is a better place now, buy our 18:9 screen iphone, only 1399$ we’re charging more now because we are innovative. :D oh, also we removed the screen, because we wanted to be innovative.

  • Mint

    Du låter bitter, ta dig en öl.

  • Emil Oskarsson

    Att inte göra mobilen bredare mot G5 skulle jag gissa på :)

  • Zonked

    Större skärm utan att telefonen blir bredare. Om man tittar på G6 och S8 så har dom drastiskt minskat döytor uppe och nere, så utan att ha läst om mått så borde dom inte ha ökat så mycket på höjden heller.

    Med nougats multi window så är det ju höjd man behöver om man ska se nått. Speciellt om man vill få in ett tangentbord med.

  • Werner

    De får gärna hålla kvar vid 16:9 formatet, men se då till att ha lite tunna ramar som övriga tillverkare…

  • Emil

    Låter väl häftigare med högre siffror för de som inte riktigt vet vad det betyder :P

  • Mint

    Tar man bort bezeln så blir de ungefär som en sonymobil idag.

  • Perkele

    Jaa jag går efter innehållet, vill du bara sitta å titta på din så är ju det valfritt, op 3 är ju lite b igt, juniormobil, men kanske passar dig som inte har råd med en riktig mobil

  • Mint

    OnePlus 3/3T 2016 års mobil enligt Swedroid och en mycket stor del av mobilvärlden. OnePlus 3/3T är hyllad över hela världen. Din trovärdighet är lika med noll.

  • Mint

    OnePlus 3/3T 2016 års mobil enligt Swedroid och en mycket stor del av mobilvärlden. OnePlus 3/3T är hyllad över hela världen. Din trovärdighet är lika med noll.

  • Perkele

    Nja, jag vill inte ha en juniormobil, har högre krav en så

  • Mint

    Du ställer inga som helst krav på dina egna inlägg, så mycket vet vi.

  • Perkele

    Ställer krav på mina mobiler till skillnad mot dig

  • Mint

    Där kom ännu ett bevis på att du inte ställer några som helst krav på dina egna inlägg. Men det vet vi ju redan.

  • Perkele

    Som jag sa, har ju vissa krav på mina mobiler, juniormobiler är inget för mig

  • Mint

    Där kom ännu ett bevis på att du inte ställer några som helst krav på dina egna inlägg. Vi behöver inte fler bevis.

  • Perkele

    Men lilla oavsett, du måste ju börja växa upp nu, juniormobiler..

  • Mint

    Bekräftat igen och du kommer säkert med fler bevis för att du inte har några som helst krav på dina inlägg, de får se hur korkade ut som helst. Kom igen:

  • Perkele

    Haha ?, skärpning nu, inge reklam, börjar du tagga av, fy fy

  • Mint

    Japp! Jag visste det och du kommer att komma med fler bevis:

  • Perkele

    Nja, till skillnad mot dig så har jag lite krav på mina produkter

  • Mint

    Du är otroligt förutsägbar och du har inget vettigt att säga överhuvudtaget. Det är synd om dig.

  • Perkele

    Men kom igen nu, var är Youtubevideon, börjar du bli lite vek??

  • Perkele

    Öppna käften å få svar, kommer man med nonsens så får man svar, du visar som vanligt din okunskap

  • Mint

    Ta en öl till, du verkar behöva det.

  • Perkele

    Är du avundsjuk på att den är bättre än din OP3

  • Mint

    Vilken är ”den” ? Det är bra om du är tydlig och talar om vad fan du pratar om.

  • Otto Stuk

    mata inte trollet…

  • Mint

    Du har rätt.

  • Vidde

    HAHAHAhHAHA kolla in The Verges underbara artikel där de sågar Sony totalt. Måste läsas. Massa briljanta one-liners.

    ”The proud Japanese company understands that its competitiveness in the mobile sector is over”

    ”While keeping its massive bezels intact like it’s 2013 all over again”

    ”Sony no longer gives a fuck and has decided to just go out in a blaze of glory”

    ”Four months from now, when Sony tries to reheat the hype for this phone, a few diehard loyalists will spend too much for it, and they’ll be disappointed by it just like they have in each of the past five years of Xperia phones”

    Läs läs läs: http://www.theverge.com/2017/3/1/14775658/sony-xperia-xz-premium-design-mwc-2017

  • Emil Oskarsson

    Mjo men folket över på The verge är ju lika vridna som du där du sitter i din maddresserade cell :) Hur du har tillgång till internet vet jag inte men tycker inte synd om dig :)

  • Johannes Blomquist

    Må så vara. Men ska man verkligen uppkalla detta bildförhållande efter vad om råkar vara standard just nu (16:9)? Medans det i alla andra aspekter bara är svårare att jämföra! Om sedan 18:9 (2:1) blir nästa stora standard, ska den efterföljande också namnges på liknande sätt? Ska 1:1 döpas till 9:9 och ska vi säga 13,5:9 istället för 3:2, för att fortsätta på den inslagna vägen?

  • Perkele

    Säger han som inte har råd med en riktig mobil

  • Pechelino

    Med tanke på hur mkt reklam han ger för OP3 så undrar man om inte han innerst inne är avundsjuk för att han gav flera $$$ än vad han hade gett för årets mobil.

  • Railwayman

    Vad är det för krav du har som inte en OP3T uppfyller?

    Det vore intressant om du kunde utveckla lite mer – nämligen hur en ”bra” mobil är beskaffad och vilka egenskaper den har som gör den just ”bra” till skillnad från en ”juniormobil”.

    När jag hör ordet ”juniormobil” tänker jag omedelbart på två märken: Apple och Samsung.

  • Mint

    Vad fan dnackar du om? Vet du det ens själv?

  • Paulista

    Får ju hoppas de slängt in framåtriktade högtalare, annars är det en meningslös ”titta vad vi kan”

  • Mint

    Jag tycker dock att han har flera poänger, designen känns omodern och mycket riktigt som – 2013 – Sony måste verkligen minska på bezeln, det här duger inte.

    Sen är precis som det står mycket märkligt att göra en mobil i material som rena fingeravtrycksmagneten, men det är väl inte bara Sony som är skyldiga till det.

    Jag tycker också att han har en poäng i att det inte är klokt att presentera en modell hela fyra månader innan den går att köpa, den känns ju då gammal redan när den kommer.

    Jag tycker också (så som många andra) att Sony borde ha en bättre kamera i sina mobiler, de är trots allt en av världens största kameratillverkare. Det är pinsamt att de inte ligger i topp på området även om de inte gör dåliga kameror.

    Det har dessutom varit en hel del tveksamheter med byggkvalitén som plastlinser till kameran och plastram istället för metall. Det känns inte helt betryggande.

    Sony har mycket att jobba med, så mycket håller jag med artikeln.

  • Jim Persson

    Apple var ju först, iphone 5!

  • Peter Andersson

    Ha ha ha

    Comment of the day!

  • Gustav

    På grund av priset. Hade den kostar 8000 så hade den inte fått så många utmärkelser.

  • Mint

    Javisst är priset är en mycket stor del av det som gör OnePlus 3/3T intressant men den har också många styrkor oavsett pris. Den är mycket välbyggd, mjukvaran är fantastiskt bra, den fått tätt med uppdateringar, den har enormt med RAM-minne, prestanda i absolut toppklass och en av marknadens bästa snabbladdning.

    Det är en jävligt bra mobil även i betydligt högre prisklass.

  • Mint

    Javisst är priset är en mycket stor del av det som gör OnePlus 3/3T intressant men den har också många styrkor oavsett pris.

    De är mycket välbyggda, mjukvaran är fantastiskt bra, de får tätt med uppdateringar, den har enormt med RAM-minne, prestanda i absolut toppklass, väldigt bra batteritid och en av marknadens absolut bästa snabbladdning.

    Det är jävligt bra mobiler även i betydligt högre prisklass.

  • Rome73

    Att den blir årets mobil enligt Swedroid ger jag dock inte mycket för. Tror inte större delen av vår planet heller gör det.

    Prisvärd ja, kanske den prisvärdaste (?), och den är absolut inte dålig, men lååååååååååååååååångt ifrån årets mobil på alla andra ställen än hos Swedroid.

  • Mint

    Då är du bara okunnig helt enkelt, ta en titt på otaliga youtube kanaler som handlar om mobiler, över hela världen. OnePlus 3/3T hyllas om och om igen.

    Årets mobil är inte det samma som årets bästa mobil, priset påverkar en hel del också.

  • Rome73

    När du tänker på en juniormobil så tänker du på en dyr mobil från Apple/Samsung?

    Jag tänker snarare på en billigare mobil som det inte gör så mycket om man tappar bort den eller går sönder.

  • Mint

    Swedroid utnämnde inte OnePlus 3/3T till årets bästa mobil, utan till årets mobil. Det är olika saker.

  • Rome73

    Vad man lägger i begreppet årets mobil är naturligt personligt. Väldigt många menar att årets film är årets bästa film osv.

    Och som jag skrev så är den prisvärd och absolut inte dålig men den är inte bäst på tillräckligt många punkter.
    Att den har störst RAM är inte samma sak som bäst. Bäst på RAM mäts i hastighet. Mängd RAM är en prisvärdhetsfaktor.

  • Rome73

    Så du menar att årets artist och årets film som utnämns på diverse olika galor runt om i världen inte är årets bästa artist och årets bästa film?

  • Mint

    När man utnämner något till årets vad det nu är så har man kriterier. OnePlus 3/3T var den mobil som bäst fyllde de kriterier som Swedroid har för ”årets mobil”. Det är inte svårare än så.

    Bäst på RAM mäts inte överhuvudtaget, bäst är en subjektiv åsikt. Det man kan mäta är mest och snabbast. OnePlus 3 har snabbt ram och mest RAM och baserar man på det som mäts så kan bara slutsatsen bli att man är bäst på det området.

    Hastighet är definitivt inte allt, hastighet betyder ingenting om det saknas utrymme, båda delarna krävs för att vara ”bäst”. Du har fel i sak.

  • Mint

    Det framgår av kriterierna som varje utmärkelse har.

  • Mint

    Vad gäller Swedroids kriterier för ”årets mobil” så var det helt enkelt bara en omröstning bland medlemmarna. Flest medlemmar ansåg att OnePlus 3/3T var årets mobil.

    Man kan av det inte dra slutsatsen att den var bäst, men väl att den var mest intressant sett till alla egenskaper inklusive pris.

  • Erik

    Helt värdelöst!
    Gissar att detta är ett resultat av en marknadsavdelning som vill ha en större skärm på samma yta som tidigare. Som vi alla vet finns det inte så värst mycket att ta på bredden. Längden däremot….. Har svårt att tro att apple är så korkade.

  • Gustav

    Jag håller med. Är sjukt nöjd med min.men hade gärna sett en bättre kameraenhet. En 3t med en värstingkamera så hade den varit utan nackdelar för mig tror jag. Eller jag hade nog hellre haft en 5″ men annars.
    Leeco pro 3 har dock 4000mah på ungefär samma storlek så man kunde kanske byggt den några micrometer tjockare.

    Hur som helst. Jag har varit ett fan av Oppo/BBK och den här luren tar vara på.allt bra som Oppos find-serien hade och förbättrar skärmen. Synd att de dissade kamerasatsningen bara :-(

  • Mint

    Apple var först med att förlänga mobilskärmar:
    https://uploads.disquscdn.com/images/581e34d316ae0123a1898adbd637b6ed24578c7249330a8ab92c4b679484000b.jpg

    Just det… Apple har faktiskt varit först med en sak!

  • Mint

    Jag ser fram emot nästa OnePlus modell.

  • Perkele

    Haha jaa

  • Perkele

    Kamera medelmåttig, skärm medelmåttig, kundsupport obefintlig, kineskvalite…

  • Mint

    Så vilken mobil är bra då? Vilken mobil saknar svagheter?

  • Mint

    Du har som vanligt inget vettigt att säga. Mest strunt och nonsens det du skriver.

  • Perkele

    Pixel är nog den bästa, kör mestadels Sony å dom är riktigt bra

  • Mint

    Kameran är inte medelmåttig, det stämmer icke. Den är strax under de bästa och klart över medel. Kundsupporten är långt ifrån perfekt men heller inte obefintlig, det är en ren lögn. Det är många som har fått hjälp.

    Kineskvalité, vad ska det betyda? Faktum är att det betyder inte ett smack, alla mobiler (i stort sätt) är tillverkade i Kina, inklusive iPhone.

  • Mint

    Pixel är grymma grejer, men du kan ju inte på allvar mena att de har bra support i Sverige. De säljs inte ens här.

    Sony har erkänt usel byggkvalitet och problem med kamerorna.

  • Perkele

    Det är dina synpunkter det, jag har helt andra synpunkter

  • Mint

    Mina synpunkter baseras dock på fakta och otaliga tester. Det gör inte dina.

  • Perkele

    Det är ren lögn, har haft i stort sett alla Sonys mobiler i Z å X serien, har aldrig varit med om några problem med vare sig kamera eller kvalitet, det där är en myt som såna som du sprider runt, avundsjukan lyser om dig å andra

  • Mint

    Pixel är två helt grymma mobil, inget snack om det, men det finns flera saker jag inte gillar. Designen är helt fördjävlig, det ser ut som en iphone utan hemknapp på framsidan, det ger riktigt dåliga vibbar.

    Priset är löjligt högt och de säljs inte till Sverige och heller inte i Sverige.

  • Mint

    Nej, det är inte lögn, jag har visat hur många tester som helst som visar just detta. Det finns hur mycket klagomål som helst på dessa två punkter i test efter test och ifrån otaliga användare.

    Avundsjuk? Jösses, hade jag tyckt Sony gjort bra mobiler så hade jag köpt en för länge sedan. De är kantiga, gjorda av glas (jag vägrar att köpa glasmobiler) och de har usel byggkvalitet. Kameraproblemen lockar inte heller.

    Nu senast kom de med en plastmobil! (XZ) Det var inte bättre direkt.

    Det finns en enda grej jag gillar med Sonys mobiler och det är kameraknappen. Det är allt.

    Bezeln ska vi bara inte prata om, det ser ju antikt ut när alla andra tillverkare lämnar stora bezel långt bakom sig… förutom Google då.

  • Perkele

    Ena gången säger du att du testat Sony mobiler, andra gången säger du att du inte gjort det, du kommer bara med lögner, hela du är en bluff, dina fake videor säger inte ett skit, tror du folk är korkade som tror på ditt nonsens, du kör ju bara med juniormobiler, säger ju allt

  • Mint

    Du är en lögnare. Jag har aldrig sagt att jag testat Sonys mobiler. Din retorik passar sig inte ens för en femåring.

  • Andreas

    Har du snackat nått med Vidde? Vore en intressant diskussion faktiskt.

  • nZb

    Hahahah väldigt kul läsning, tack för artikeln Vidde. Detta bekräftar fan att min åsikt om Sony är berättigad!!!!!

  • Perkele

    Den pajasen, ta den diskussionen du

  • Perkele

    Hur kan du då säga att dom problemen finns, har man inte testat så ska man hålla igen kakhölet, du kan ju inte mena på allvar att dina Youtube videos styrker dina påståenden, då är du ju korkad på riktigt

  • Mint

    Det är bara dina inlägg som är korkade. Det finns hur många pålitliga källor som helst som stödjer det jag säger. Vad du som enskild användare har att säga är rätt ointressant.

  • Perkele

    Pålitliga källor, haha du är verkligen korkad, haha dagens roligaste skämt, men lilla oavsett, bättre lär du ju kunna, okunnigheten bara lyser

  • Mint

    Det är dina pinsamma inlägg som är korkade. Jag har länkat till etablerade och välkända sidor. Du har mindre än ingenting att komma med. Det är synd om dig.

  • Railwayman

    Vad skall mobilkameran klara som inte OP3T gör? Har du fått tag i en mobil som ersätter en kamera gratulerar jag (har inte hittat detta underverk ännu). Jag kan hålla med om att OP3T tar sämre bilder än en Canon exempelvis men inte att den är dålig i segmentet mobilkameror.

    Kineskvalitet innebär vad? I vilket land är din egen mobil tillverkad? Vad är skillnaden på kvaliteten i det land din mobil är tillverkad i och Kina?

    Jag hoppas att du inte har en mobil ”Made in China” med tanke på kritiken mot kvalitet men om det ändå är så kan du gärna utveckla lite vad som skiljer Made in China från Made in China.

    Vad är det för kundsupport man behöver i mobilväg? Är det 24/7-telefonsupport, på-platsenservice eller talar vi om något märke där ”supporten” går genom operatören? Jag har hellre en direkt väg till tillverkaren än går via en operatör.

    Förövrigt tar jag en OP3T alla veckans dagar om det står mellan den och Huawei, HTC, LG, Samsung.

  • Railwayman

    Apple/Samsung=Juniormobiler (massmarknadsenheterna nummer 1). Många juniorer har dessa (populära i lägre åldersgrupper). I motsatta skalan har vi t.ex BlackBerry. Juniormobil för mig är en kraftigt marknadsförd massmarknadsprodukt som även är populär bland barn/ungdomar.

    Sedan kan man även lägga till att dessa två märken tenderar att ha användare som kör tesen ”min iPhone/Galaxy S slår precis allt annat på marknaden och är helt enkelt den allra bästa produkten som finns!” Även detta är en ”juniortes”.

  • Perkele

    Det är skillnad beroende på vilket namn som står på mobilen, borde väl t.o.m du förstå

  • Perkele

    Nu börjar du bli fanatisk pinsam, skärpning

  • Railwayman

    Och den skillnaden är mer exakt?

    Så om jag köper in två ODM-enheter och skriver Sony på den ena och Samsung på den andra är det skillnad?

    Nej, namnet på produkten garanterar ingenting. Man måste titta bortom märket.

  • Perkele

    Gör det du, ditt problem om du inte har lite krav på vad för prylar man lägger pengarna på

  • Railwayman

    Vilka krav är det som Mr Perkele rekommenderar att man ställer?

    Själv ställer jag tekniska krav samt dito för mjukvara (där är bra utvecklarstöd ett absolut baskrav – låst bootloader utan upplåsningsmöjlighet är en total dealbreaker). Parametern ”märke” ingår däremot inte eftersom det är tämligen primitivt att välja produkt baserat på detta istället för dess egenskaper.

    Ett märke garanterar som sagt ingenting eller du kanske menar att en Hisense är sämre än en Hisense som det står Sharp på (för att ta ett exempel).

  • Railwayman

    Om Pixel är den ”bästa” mobilen har utvecklingen gått bakåt. Jag har tämligen stora svårigheter att se varför denna ”iPhone by Google” skulle vara ”bäst”. Möjligen är den ”bäst” på att rikta sig till samma demografi som Apple siktar på men att det skulle vara en fördel för produkten i sig själv har jag svårt att se.

    Design, marknadsföring, försäljningsmetoder ($99 on contract) etc gör att Pixel blir motsvarigheten till en Big Mac ifråga om att vara anpassad till massmarknaden/den grå massan/vanligt folk. Jag skulle t.o.m betrakta Pixel som en ”juniormobil” tillsammans med iPhone och Galaxy S-serien just p.g.a denna massmarknadsanpassning.

    Det första som åker bort från min lista över tänkbara kandidater är just enheter som är exklusivt gjorda för den operatörskontrollerade massmarknaden och där priserna är till för att styra in kunderna mot abonnemang.

    Pixel som ”bästa” enhet känns ungefär lika högklassigt som att utse Big Mac & Co till bästa middagen.;)

  • Mint

    Det är pinsamt för dig är att du inte kan presentera någonting alls som stödjer det du säger. Så fram till att du har något stöd för vad du påstår så är det bättre för dig att du är tyst, du skämmer bara ut dig.

  • Railwayman

    Mina invändningar mot Pixel är att den är anpassad till operatörsmassmarknaden och försöker fånga in Apple-demografin. Däremot har jag inget emot det som sitter innanför det iPhone-lika skalet eller mjukvaran i den. Det är själva paketeringen av detta innehåll som gör att jag betraktar den som en mobil-Big Mac (alltså allting måste vara tillrättalagt till max och anpassat till max efter vad $99 On Contract-kunden söker).

  • Perkele

    Ja det ska vara att försöka vara kunnig, nja en massa nonsens som du skriver, kör du med din juniormobil, själv har jag högre krav en så

  • Perkele

    Ja men du har ju redan visat din okunnighet, du länkar till massa skräp, själv har du noll koll, med tanke på att du själv inte kan komma med nåt så är du härmed utnämnd till 2017 års dumstrut, grattis du har vunnit en tripp till en grantopp

  • Mint

    Du vet mycket väl att det du skriver är lögn. Jag länkar till välkända och etablerade kanaler. Du å andra sidan hänvisar inte till något alls.

  • Erik

    Du har naturligtvis rätt jag har iofs aldrig tyckt om iphone 5. Håller mig till plus modellerna?

  • Mint

    Apple går helt bort för min del, de har en företagsfilosofi som jag inte accepterar.

  • erik

    Menar du att det vill tjäna pengar ?

  • Mint

    Apple låser in sina kunder i sin egna system, i egna lösningar och de talar om för sina kunder vad de behöver. Apple knäpper sina kunder på näsan och talar om för dem vad de behöver.

  • erik

    Finns en poäng i det du säger. Angående hörlursuttag så får framtiden utvisa vad de övriga tillverkarna anser ;-)

    Trevlig Kväll!

  • Mint

    LG, Sony, Samsung och OnePlus har redan klargjort att hörlursuttag kommer att vara kvar.

  • Ditt resonemang bygger på antagandet att 16:9 ”råkar vara standard just nu”. Du tror på riktigt att det bara är tilfälligt och att om nåt år kommer alla köra nåt annat format på sina TV-apparater, datorskärmar och mobiler?

    Jag sitter med en 21:9-skärm till datorn hemma, men försöker inte intala mig att 16:9 kommer sluta vara standard inom överskådlig framtid

  • Railwayman

    Det verkar lite svårt att argumentera, märker jag.

    Vad är det för krav du har på en mobil? Det borde inte vara svårt att lista dessa med tanke på att du tvärsäkert uttalar dig om ”juniormobiler”, ”Kinakvalitet”, underlägsenheten hos OP3T etc. Glöm inte att du driver tesen om ”höga krav” och då borde det vara en smal sak att lista dessa.

  • Johannes Blomquist

    Antagande? Är vi inte överens om att 16:9 är den nuvarande standarden? Sedan att det formatet nu ligger till grund för hur vissa bevisligen benämner det nya 18:9 (2:1)? Jag skulle kalla det fakta!

    Vidare, så spelar det ingen som helst roll hur länge till 16:9 förblir att anses som standard, min frågeställning är högst relevant ändå. För när ett byte sker (vilket jag kan garantera dig någon gång kommer ske), så är fortfarande frågan om den ska namnges efter den tidigare standarden eller på det sätt som enklast beskriver förhållandet? Men du röstar alltså för att till exempel 9:9 skulle vara att föredra över 1:1? Eller ska vi kanske döpa det till 9:9 först, och sedan om det skulle bli den nya standarden så döper vi om den till 1:1?

  • Jo, vi är överens om att 16:9 är den nuvarande standarden. Det du uttryckte var dock att ”det var vad som råkade vara standard just nu” vilket lät som du betraktade det som något tillfälligt och inget värt att utgå från när vi namngav det nya bildförhållandet här.

    Nej, ditt exempel med 9:9 är en halmgubbe. ”1:1” är naturligtvis den givna och jag har inte påstått något annat. Du kunde lika gärna försöka göra dig lustig genom att påstå att jag vill byta så kartskalor anges som 16:16000 istället för 1:1000.

    Fördelen med att säga ”18:9” istället för ”2:1” är att det på ett tydligt sätt klargör hur den förhåller sig till den defacto-standard som råder och alltså är bredare. Om du frågar hundra pers på gatan vad 16:9 motsvarar i 1:n så lär det vara en minoritet som spottar ur sig 1:78 på en gång.

    Sluta dra allt till extremer så får du det lättare.

  • Gestur

    Du menar att du sitter med en en 7:3-skärm hemma, antar jag… :-)

  • mickeko

    För tillfället.

  • mickeko

    Gäller alla märken. Det finns ingen bästa enhet. Allt har att göra med användarnas behov och deras upplevelse av produkten.

  • HtcMan

    LG gjorde väl en ”filmbreddsformatstelefon” för ett antal år sedan utan större framgång? Och Philips gjorde motsvarande på någon TV modell också ? 16×9 är starkt etablerat men det var 4×3 också…

  • Perkele

    Så du menar att kineserna har bra mjukvara?? Haha ? ?

  • Perkele

    Att argumentera med idioter, nja, du tror att du är kunnig å märkvärdig, blir lite väl mycket clowneri

  • Perkele

    Du länkar till en massa skit, var är dina egna kunskaper, genom att du gör det så var är dina kunskaper, vad kan oavsett om mobiler, nothing förmodligen, gör dig själv en tjänst, stärk ditt eget självförtroende, lär dig själv om hur mobiler fungerar, du idiotförklarar dig själv genom dina videos

  • Johannes Blomquist

    Fast den är ju standard ”just nu”. När jag var liten (inte allt för länge sedan) så var det 4:3 som gällde! Jag är ganska övertygad om att det inte kommer förbli 16:9 för alltid. Så frågan är som sagt likväl befogad.

    Nej, mitt exempel är inte någon halmgubbe, det visar på ett ypperligt sätt hur inkonsekvent du är. 1:1 är ”naturligtvis givet” över 9:9. Så vad är skillnaden med 2:1? Jag har inget emot att man använder 18:9 för att enkelt tydliggöra skillnaden mot 16:9, men det ska i så fall vara inom parentes ihop med den ”riktiga” benämningen. Problemet med ditt synsätt är ju att vi för all evig framtid kommer att behöva använda ”xx:9”, eftersom det är den ”rådande standarden” nu. Kommer det något nytt, som då till exempel 2:1, så kommer den benämnas 18:9. Om nu 18:9 skulle bli den ”nya” standarden, så kommer nästkommande också att behöva använda sig av xx:9 (eftersom det även gäller i den ”nya” standarden) och således är vi för alltid fast i en helt ologisk benämning.

    Jag undrar hur mänskligheten klarade skiftet från 4:3 till 16:9! Å hur har Samsung mage att nu släppa en ny surfplatta och kalla bildförhållandet 4:3 när vi numer vet att det borde vara 12:9!?!?!

    Om du skulle komma upp och fråga mig vad 16:9 motsvarar i 1:n (varför du säger 1:n vet jag inte riktigt eftersom det är formatet n:9 som ska vara ”standard”), så skulle jag fråga varför det är relevant? Det logiska är att alltid förenkla till minsta möjliga heltal, vilket alltså är 16:9, 4:3, 1:1, 2:1, etc. Om du sedan säger att svaret är 1:78, så skulle jag fråga dig vad du har rökt på för något?!

    Vill du ha 16:9 på formatet 1:n så blir i alla fall svaret 1:0,5625!

    Jag säger snarare, fråga 100 pers om de kan rita en rektangel med förhållanden 18:9, ge dem papper, penna, och linjal, så kan jag lova dig att majoriteten skulle försöka rita en rektangel som är just 18 x 9 cm, alternativt en multipel av det (alltså n*18 x n*9, där n är ett positivt heltal), istället för att rita valfri längd och bara se till att ena dimensionen är dubbelt så lång som den andra (6 x 3 cm, 8 x 4 cm, etc).

  • Mint

    Ja, men det gäller ju allting på en mobil.

  • Mint

    Larv, du skiter fullständigt i vad jag har att säga, vem försöker du lura? Det enda vettiga är att lyssna vad proffsen har att säga och givetvis användare som kollektiv.

  • Railwayman

    Detta kan endast tolkas som att Mr Perkele har ett antal icke-motiveringsbara teser om mobila enheter. Du kan helt enkelt inte motivera dessa och ditt inlägg här får anses bevisa detta faktum.

  • Railwayman

    Den bästa Androidbaserade mjukvaran är olika ROM-projekt baserade på AOSP. Exempel på detta är AICP, Lineage OS, Nitrogen OS, Resurrection Remix och en uppsjö andra projekt.

    Vad enheter kör för mjukvara ”rakt ur lådan” spelar ingen roll för mig, finns ingen OEM som matchar vad tredjepartsutvecklarna tar fram. Sony har dock lyckats tämligen bra med sin koncept-ROM som jag kör på en del enheter.

    Dock antar jag att du kör enheter med låst bootloader och stockmjukvara.;)

    Själv kör jag företrädesvis Resurrection Remix som fungerar ypperligt.

  • Sentry99

    The iVerge visar ännu en gång att de har huvudet för långt upp i den Applebubblan de lever i.
    http://www.gsmarena.com/sony_xperia_xz_premium_awarded_best_new_smartphone_at_mwc_2017-news-23754.php

  • Tja, Johannes tycker i alla fall det. :/

  • Jag var också med på 4:3-tiden och inte heller jag tror att 16:9 är skärmproportionen för all framtid. Dock tror jag att den kommer överleva 18:9-formatet vilket gör att det är bättre att behålla den för nu (alltså inte för evigt).

    1:1 är givet över 9:9 för att kvadraten är så enkel att förstå. Situationen är långt ifrån ideal, och det är möjligt att man skulle kunna göra ett byte till benämningen 2:1 nu, men jag tror det är ett övergående format då så mycket ”content” anpassas för 16:9 att det kommer överleva 2:1.

    Sluta säga att jag vill ha 16:9 för evigt eller att ”vi för alltid är fast i xx:9”. Jag tror bara att 2:1 är en parentes i skärmutvecklingen och att det blir mindre problem att (för nu) benämna den på ett sätt som är enklare att relatera till de 16:9 som (i praktiken) alla andra lurar kör. Marknadsmässigt är det dessutom bättre ur företagets perspektiv eftersom man tydligare illustrerar att man erbjuder ”mer” skärm med ett större tal.

    Skiftet från 4:3 till 16:9 gjordes genom benämningen ”widescreen” och med tanke på hur många som hellre satt och tittade på 4:3-material utdraget till 16:9 än att acceptera att de fick svarta pillarboxes så var det rätt jäkla komplicerat.

    Samsungs 4:3-platta (såväl som Apples avvikande skärmförhållanden) visar väl att du retar upp dig på ett väldigt litet problem. Livet går på ändå – trots att du försöker få det till att det är jag som står på barrikaderna och skriker i högan sky att xx:9 är det enda som gäller och kommer gälla för all framtid.

    Jag skulle så klar skriva formatet 1.78:1 och inte 1:1.78. Sorry. Jag läste på och tydligen skriver man proportionen för 16:9 som 1:1.77 med ett tak över den andra sjuan hellre än 1.78.

    Jag är med på att överlag förenkla, men när man vill illustrera skillnaden mellan två format är det smidigare med en gemensam nämnare (eller täljare). Håller du inte med om att skillnaden mellan en 16:9-skärm och en 16:10-skärm framgår tydligare än om man säger ”mellan en 16:9-skärm och en 8:5-skärm”?

  • Perkele

    Kravet är att den duger som den är när jag tar den ur lådan å den passar mina behov

  • Perkele

    Sen finns det idioter som ska göra reklam för vissa tillverkare, om den vore så förträfflig så varför promota så in i helvete, nää det skräpet passar inte mig å mina krav, vad är det som är så svårt att förstå, man måste ju vara korkad om man inte förstår, verka så jävla märkvärdig å kunnig, haha nja ??

  • KalleKn

    5:4 var annars väldigt vanlig ett tag.

  • KalleKn

    21:9 eller 7:3 kommer starkt på skärmfronten.

  • Oscar Stegland

    Det benämns olika inom olika fält. Inom den mer professionellt inriktade filmbranschen så heter det mycket riktigt 2:1. Men så heter det också 1.78:1 i stället för 16:9 och 2.35:1 i stället för 21:9 (som inte ens är 2.35:1). Misstänker att man inte vill använda detta inom konsumentprodukter då det blir för röriga siffror att hålla koll på.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Javautvecklare i Internetbanken till Handelsbanken Publicerad 22 Jan 2018
Mjukvaruutvecklare till Tieto i Luleå Publicerad 22 Jan 2018
BI DEVELOPER TO ATLAS COPCO INDUSTRIAL TECHNIQUE Publicerad 22 Jan 2018
Junior utvecklare till Roi Rekrytering i Malmö Publicerad 22 Jan 2018
IT-tekniker Publicerad 22 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?
  3. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  4. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  5. LG ansöker om patent för vikbar smartphone – öppnas som en bok
  6. Här är de bästa Google-apparna för Android

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  3. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  4. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  5. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  6. Motorolas nya smartphones läcker ut, inklusive Iphone X-liknande Moto X5

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons