Sony spexar till det under premiären av nya Bond-filmen Skyfall

Postat:
14:35 - 2012-11-06
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
21

Företag använder ofta produktplaceringar i filmer i reklamsyfte. Nokia har tidigare utnyttjat detta flitigt. När en potentiell kund ser en produkt framgångsrikt användas i en scen i en populär film kan det skapa ett köpsug på ett annat vis än en ren annons. För det första är det mycket mer subtilt: det skriker inte ”köp mig” och produkten kan komma att associeras med något positivt och häftigt.

Nokia lyckades exempelvis få in en av sina telefoner i första Matrix-filmen, i senaste Star Trek-filmen och Nokias första pekskärmsmobil som kör Symbian, 5800, används i The Dark Knight för att bryta sig in i skyskrapan i Hong Kong. 

En annan produktplacering är det faktum att James Bond använder en Sony Xperia TL i nya (och väl mottagna) Bond-rullen Skyfall. Under öppningshelgen av Skyfall i Sverige spexade Sony till det genom att först dela ut gratis läsk till alla besökare.

Innan filmen började visades en reklamfilm som meddelade att folk kunde vinna en Sony Xperia acro S. Därefter gick signaler fram till ett antal personer i publiken som hade enheter nedstoppade i själva läsken. Det var ett tydligt sätt att visa enhetens vattentålighet och är i linje med det sätt vi fick vårt recensionsexemplar av Xperia go (den var placerad djupt ner i en stor kruka med jord).

Processor: 1,5GHz dual-core
Plattform: Qualc. MSM8260
RAM: 1GB
Skärm: 4,3" / HD / 342PPI
Skärmtyp: LCD
Kamera: 12MP