Tele2 slopar bindningstider, använder ett flexibelt abonnemang för alla

Postat:
13:20 - 2014-11-20
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
143

Operatören Tele2 har idag meddelat att de slopar samtliga abonnemang och överger bindningstider. Istället kommer ett enda flexibelt abonnemang användas för alla kunder. Genom att det själv går att välja abonnemangets egenskaper, och därmed pris, kan det anpassas efter egna behov.

I samma veva separerar Tele2 köp av mobiltelefoner från abonnemangen. Enligt Tele2 köper runt 80% av företagets privatkunder idag en mobil på avbetalning genom att låsa sig till ett abonnemang i två år. Metoden är fortfarande branschstandard, men överges nu alltså av Tele2 efter kommunikation med kunder.

Operatörens enda abonnemang kan anpassas varje månad. Kunder kan exempelvis öka mängden datatrafik och ändra betalningsupplägg för röstsamtal och SMS. Avslutningsvis stödjer Tele2 en månads öppet köp. Kunder kan prova på Tele2 i en månad och är de inte nöjda efter perioden stryks fakturan. Nya upplägget träder i kraft idag.

Det är omodernt att låsa in en kund i 24 månader med små möjligheter till förändringar. Nu ändrar vi på det för att göra våra kunder på riktigt nöjda, genom slopad bindningstid, mer frihet och större möjlighet att själva anpassa våra tjänster efter sina mobilvanor. – Thomas Ekman, VD Tele2 Sverige.