Test av Gamelofts nya 3D-action 9mm HD [Spelrecensioner]

Postat:
14:31 - 2011-09-29
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
28

Franska spelstudion Gameloft har sedan förra våren gett ut några av de mest påkostade och ambitiösa spelen för Android. Utvecklaren undvek länge Market och sålde istället spelen genom egen programbutik, vilket de fått en hel del kritik för.

Att köpa androidspel direkt från Gameloft har nämligen inte alltid varit problemfritt och till skillnad från spel i Market har det varit komplicerat att installera de titlar man köpt på flera av sina androidenheter. Att Gameloft inledningsvis ignorerade Googles appmarknad berodde delvis på begränsningar i Market. Spelen ifråga är nämligen ganska grafikkrävande och optimeras för särskilda processorarkitekturer och grafikkretsar.

I den egna butiken kunde Gameloft se till att kunder fick rätt version av spelen och dessutom helt hindra de med alltför klen hårdvara att ladda hem en titel. Att Gameloft kunnat behålla hela inkomsten själv i egna butiken har säkerligen även varit en bidragande faktor. Nu när Market fått fler funktioner för utvecklare finns dock många av Gamelofts 3D-spel att köpa där och det senaste av dessa är 9mm HD, vilket vi ska kika närmare på nu.

Premiss

I actionspelet 9mm HD antar man rollen som John “Loose” Kannon – en våldsam, korrumperad och reaktionär narkotikapolis i Kalifornien. Han har det något mindre politiskt korrekta uppdraget att rensa upp i slummen – allt genom den gamla actiondevisen att skjuta först och fråga sen. Kannon är både polis, domare och bödel och pangar på det mesta som rör sig.

Man spelar alltså en tämligen osympatisk person, vilket är ett smärre problem då spel blir som bäst när man identifierar sig med protagonisten, eller i alla fall sympatiserar med personen ifråga. Det finns många saker vi hellre gör i egenskap av hjälte i ett spel än att kuta runt och skjuta ihjäl drogsäljande latinamerikaner, men man får ta storyn med en nypa salt.

För om man bortser från upplägget som inte passar alla bjuder 9mm HD rent spelmekaniskt på en del intressanta, underhållande och varierande lösningar.

Grafik och kontroller

9mm HD är i hög grad ett actionspel men ingen klassisk ”förstapersonsskjutare”, för som i många andra spel ser man nämligen ryggen på sin karaktär samtidigt som man kan välja att titta och vända sig i alla riktningar. De som spelat Max Payne kommer känna igen sig.

9mm HD

Spelet testades dels på en Xperia Play och dels på en Samsung Galaxy S2. På Xperia Play fungerade kontrollerna ypperligt – bättre än i något liknande spel vi testat. Man styr karaktären genom styrkorset och panorerar runt och tittar i världen genom den högra trackpaden. Det går att skjuta, ladda om, huka sig, rusha och byta vapen med hårdvaruknappar vilket är mycket smidigt. Även om känsligheten i trackpaden gärna hade fått vara mycket högre är det mestadels lätt att kontrollera karaktären.

Som väntat blir upplevelsen en annan på Samsung Galaxy S2 då allt sköts via pekskärmen. Det går förvisso att använda enhetens gyroskop för att panorera, men vi föredrog ändå skärmen för detta ändamål. Är man van vid att spela liknande spel via pekskärm kommer man förmodligen inte störa sig på kontrollerna – noviser riskerar dock att bli frustrerade.

Grafiken i 9mm HD håller hög klass och hör till det bättre man kan se på Android just nu: det är snyggt och påkostat. Spelet har dialog, om än en medioker sådan, framförd av skådespelare.

Själva spelet

Gamelofts senaste spel går mestadels ut på att springa runt och skjuta ner motståndare med diverse vapen, som pistol, hagelbössa och kpist. Det blir veritabla eldfester och holmgångar där man i urban miljö ibland får ta sig an ett tjugotal motståndare samtidigt. 9mm HD är alltså ett våldsamt och blodigt spel och innehåller dessutom en hel del svordomar.

Precis som i Max Payne-serien för konsoler och PC och även i exempelvis F.E.A.R. 3 finns ett slowmotionläge i 9mm HD som gör att allt går långsammare i ett antal sekunder. Detta underlättar träffsäkerheten och gör också att man hinner ducka för att undvika kulor.

Ibland avbryts skjutandet av att man exempelvis måste gå armgång i en stupränna eller pumpa en misstänkt på information. Det dyker då upp ord på skärmen och när dessa blir gröna ska man så snabbt som möjligt trycka på dem – annars misslyckas förhöret. Spelet innehåller även jaktscener och även då gäller det att dra och trycka på skärmen för att komma vidare, något som tyvärr är i lättaste laget och inte utgör någon utmaning.

Även om det blir en aning enformigt att springa runt och skjuta är spelet ändå tillräckligt varierat för att hålla intresset uppe och det blir ibland en viss nerv i eldstriderna.

Multiplayerläge/Deathmatch

Spelet innehåller även två multiplayerlägen som helt enkelt är gammal hederlig deathmatch och går ut på att samla fragglar. I ena läget, kallat ”free for all”, är det alla mot alla. I läget ”Cops ’n’ Gangstas” är spelarna istället uppdelade i två lag.

Multiplayerdelen av spelet fungerade i regel bra, även om det laggade en smula ibland och det emellanåt var svårt att hitta någon motståndare att utmana.

Kontentan

Kan då Swedroid rekommendera 9mm HD? Vi är inte särskilt förtjusta i storyn, karaktärerna, dialogen eller upplägget men å andra sidan är dessa element förmodligen inte främsta anledningen till att man vill spela ett actionspel på en telefon.

Är man road av (blodiga) actionspel i 3D på mobiler kommer man sannolikt även att gilla 9mm HD: spelet har påkostad grafik, full röstdialog och ett hiphop-soundtrack och bjuder på åtskilligt med action.

Titeln är hittills mycket uppskattad i Market med ett medelbetyg på 4,7 stjärnor av 5 möjliga. 9MM HD kostar närmare 50kr vilket är betydligt högre än snittet, men få spel är heller lika påkostade. De som testat spelet får naturligtvis gärna dela med sig av intryck och erfarenheter i kommentarsfältet.

Det verkar tyvärr inte finnas någon lista över de modeller spelet stödjer. Market blockerar dock automatiskt de enheter som spelet inte kan hantera.

Lägsta pris på Samsung Galaxy S II på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia Play på Prisjakt just nu: