Test av Joors – reklamfinansierat mobilt bredband [Tävling]

Postat:
18:17 - 2012-02-23
Skribent:
| Henrik
Kommentarer:
32

Gratistjänster är något som hittar sig in i allt fler hem. Den kanske mest kända gratismodellen för tillfället står Spotify för, där man i utbyte emot ett par sekunders reklam i ljudformat får streama musik direkt till datorn. Modellen har med tiden ändrats, men trots att man inte längre får ut obegränsat med musik är tjänsten mer populär än någonsin. Det här faktumet lär ha inspirerat många till att följa samma modell, och några som har greppat tag i detta är svenska Joors, som nyligen har släppt lös sin nya tjänst. Man har däremot inte satsat på musik i detta fallet, utan – hör och häpna – mobilt bredband. Låter det intressant? Det tyckte vi också, och bestämde oss för att testköra bredbandet i Stockholmsområdet med tillhörande Androidplatta.

Då tjänsten befinner sig i ett väldigt tidigt stadie med ungefär 500 användare för tillfället är deltagarna även begränsade till inbjudningsmetoden, vilket innebär att intresserade skriver upp sig på kö och inbjudan till att använda Joors skickas ut i tur och ordning – mycket likt hur Spotify var under en lång tid. Tjänsten har en grundkostnad på 499 kronor, vilket är den enda startavgiften som krävs för att komma igång med tjänsten för Android och inkluderar ett SIM-kort. För oss gick det hela riktigt snabbt, och två dagar efter att vi skrev upp oss för en inbjudan med privata detaljer hade vi ett SIM-kort i handen och kunde sätta igång.

Abonnemangsformen är enkel – ingen bindningstid, hastigheter upp till 10Mbit/s, 2GB datatrafik i månaden (där hastigheten efter gränsen sänks till cirka 60Kbit/s för resten av månaden) och möjligheten att köpa till extra datatrafik om man så vill. Det viktigaste är dessutom det mest trevliga – inga fakturor, inga extra kostnader. Resten finansieras genom reklamintäkter, och det är inte så mycket reklam som man kan tro. Skulle mängden data emot förmodan ta slut kan man köpa till ett datapaket på 5GB för 199:- som från aktiveringstiden räcker i 30 dagar.

Tjänsten baseras på att man vid uppkopplingstillfället ibland får se ett filmklipp, för att man sedan blir vidareskickad till en relevant hemsida i webbläsaren. Det hela fungerar utmärkt, och filmklippen lagras lokalt på enheten för att underlätta vid framtida uppkopplingstillfällen. Av och till efter långa standbyperioder öppnas en flik i webbläsaren till en av annonsörerna, men den öppnas också bara när man själv vill komma åt webbläsaren. Ska man använda plattan via WiFi stänger man lätt av uppkopplingen i Joors klientprogram, och man slipper då onödig reklam. Smidigt, effektivt och precis som vi vill ha det.

Joors är en virtuell operatör, vilket innebär att de inte har ett eget nät. Istället använder de sig av Telias nät, som vid vår testperiod uppförde sig lite kinkigt i centrala Stockholm. Det är sedan tidigare känt att Telia har stora problem med ordentliga överföringshastigheter där, och vi fick ibland ut så lite som 0,5Mbit mitt i city. Väl utanför stan började hastigheterna stiga, och vi kunde utan problem mäta mellan 2-5Mbit en bit söderut. Täckningen är givetvis något som varierar överallt i landet, och därför kan vi inte påpeka så mycket kring ämnet utöver att hastigheten går att få upp i mer än acceptabla nivåer.

Vi har under testet upplevt en del småproblem med klientprogrammet, som för övrigt hämtas direkt från Android Market. Det envisas med att skapa en extra genväg på hemskärmen om och om igen, vilket vi finner smått störande. Dessutom har vi ett antal gånger stött på buggar när uppkopplingen ska aktiveras, men dessa har varit tillfälliga. Det ska också nämnas att man begränsat enheterna till Honeycomb 3.x och skärmupplösningen 1280×800, vilket innebär att applikationen ännu inte stödjer Android 4.0/Ice Cream Sandwich. Vi hoppas givetvis att stödet för ICS inte låter vänta på sig!

Allt som allt har Joors reklamfinansierade bredband under vår testperiod visat att de har en rakt igenom solid tjänst, trots sina små skavanker här och där. 2GB per månad räcker utmärkt om man använder plattan lite av och till, och passar perfekt om man inte känner att man utnyttjar ett ordinarie mobilt bredband fullt ut. Reklamen är inte av en störande mängd, och klientprogrammet innehåller bra information såsom erbjudanden och månadens dataanvändning. Buggarna hoppas vi fixas till så snart som möjligt, likaså stödet för ICS.

Vill ni själva testa på Joors kan ni skriva upp er för en inbjudan på deras hemsida (länk), och känner ni er lite extra kreativa med ord har vi även en tävling tillsammans med Joors och Samsung där två personer vinner varsin Galaxy Tab 8.9/10.1 samt Joors-bredband. Läs mer om detaljerna i den dedikerade forumtråden nedan!

Tävling – vinn en Galaxy Tab med mobilt bredband från Joors: 
I samarbete med Joors och Samsung anordnar Swedroid en tävling där två vinnare går hem med varsin Galaxy Tab. Vinnarna väljer själva om de vill ha modellen GT-P7500 (10.1”) eller GT-P7300 (8.9”), och Joors skickar även med ett mobilt bredband till vardera vinnare. Delta genom att läsa den här tråden i swedroids forum.