Test av Netgear Push2TV PTV3000 – spegla enheter trådlöst till din TV

Postat:
12:35 - 2013-07-11
Skribent:
| Björn E
Kommentarer:
32

ptv3000Tillverkare: Netgear
Modell: Netgear Push2TV PTV3000
Styrmjukvara: 2.2.16
Tillgänglighet: I butiker
Pris: Cirka 700 kronor
Webbsajt/Specifikationer: Netgear
Diskutera: Netgear Push2TV i swedroids forum

Inledning

En av de viktigaste aspekterna med en funktion är att den är enkel och intuitiv att använda. Ta till exempel AirPlay hos Apples produkter som låter användare spegla både skärmbild och ljud från till exempel en Iphone eller Ipad till en Apple TV. Funktionen är enkel att använda och kräver inga konstiga inställningar. Självklart har Apple en fördel av att ha full kontroll över både mjukvara och hårdvara och kan därför se till att allt samspelar.

Hos Android har det saknats någon motsvarande funktion. Visst, vi har stöd för DNLA men den tekniken handlar om att strömma media, inte att spegla en skärm. I samband med att Google presenterade Android 4.2 i slutet av oktober 2012 så lyfte man även fram stödet för Miracast, en relativt ny standard som just stödjer möjligheten att spegla skärmen.  Vi har testat en av de första Miracast-adaptrarna från Netgear, Push2TV, för att se hur mogen tekniken är idag.

Vad är Miracast?

Innan vi ger oss in på Netgear Push2TV-adaptern låt oss kort gå igenom vad Miracast egentligen är.

Miracast är en öppen standard där två enheter kopplas ihop via Wifi i ett så kallat P2P-nätverk. Protokollet som används för att sammankoppla enheterna kallas för Wifi-Direct vilket de flesta moderna Android-enheter redan stödjer, så att utöka med stöd för Miracast är förhållandevis enkelt för tillverkarna. Tekniken beskrivs som en ”trådlös hdmi-kabel” eftersom den i stort sett spelar in vad som syns på skärmen, komprimerar till h.264 och skickar över den till mottagaren. Det innebär att det som syns på skärmen även går att skicka över även om det är drm-skyddat. Det är åtminstone hur det ska fungera.

Det faktum att detta är en öppen standard innebär att vem som helst kan certifiera och stödja den i sina produkter. Vi har börjat se fler och fler enheter som stödjer Miracast och troligtvis kommer stödet explodera under de närmaste åren då stöd för Miracast byggs in i ännu fler TV-apparater och mottagare. Mer information om Miracast står att finna hos www.wi-fi-org/miracast/

httpvh://www.youtube.com/watch?v=6F_wyyZg5sI

Skakigt stöd i Android

Miracast-stöd presenterades officiellt i slutet av oktober 2012 i samband med introduktionen av Android 4.2.  Eftersom tekniken använder sig av Wifi-Direct innebär det dock inte att enheter med tidigare versioner av Android behöver vara utan stöd, tvärtom. Flera av Samsungs telefoner och surfplattor har stöd för Miracast fast under namnet ”Allshare Cast” och även HTC One och Sony Xperia X och Xperia Z Tablet har stöd för Miracast även om de alla har olika namn för sina versioner av tekniken.

Det är dock viktigt att förstå att bara för att en enhet har stöd för Miracast betyder det inte att den stödjer hela standarden. Ett exempel är Sony Xperia Tablet Z (och eventuellt även Xperia Z). Vi kan visserligen ansluta till Push2TV med sagda enhet, men trots att Miracast-standarden stödjer att låta enheten vara uppkopplad mot upp till 10 olika enheter samtidigt, så kopplas vi ner från vårt vanliga wifi-nätverk samma sekund som vi kopplat upp oss till Push2TV.

Även om Nexus 4 har Miracast-stöd så saknar både Nexus 7 och Nexus 10 det stödet trots att det borde vara möjligt att lägga till då de båda stödjer Wifi-Direkt. Om vi slår på WiFi Direct hittar vi också mycket riktigt Miracastmottagaren, men kan av naturliga skäl inte ansluta.

Förutom stöd för Miracast så introducerar Android 4.2 även stöd för att visa olika information på telefonen/surfplattan och den mottagande skärmen och här kan även Miracast utnyttjas.

www.wi-fi-org hittar vi en lista över certifierade Miracast-telefoner och just Samsung men även HTC har många enheter på listan.

Netgears Push2TV PTV3000

Fram till vi ser mer stöd för Miracast i TV-apparater, projektorer och hi-fi-produkter så är vi nödgade att använda oss av adaptrar. Både HTC och Samsung har släppt egna adaptrar för sina egna varianter av Miracast men den adaptern vi tittar på idag, Netgear Push2TV, är en universell adapter som ska fungera med många olika produkter. Den började sitt liv som en ren Wifi-Direct adapter men fick stöd för Miracast i en av de senaste uppgraderingarna av styrmjukvaran.

Video480p (HDMI)
720p (HDMI)
1080p (HDMI)
LjudDigital via HDMI (5.1 surround ljud pass-through och stereo)
Nätverk802.11n 300 Mbps WiFi (b/g/n) med WEP, WPA och WPA2-stöd
Dual Band - 2.4 eller 5 GHz
WPS stöd
Storlek84 x 51 x 12 mm
StandarderWi-Fi Certified
Wi-Fi Certified Miracast
Wi-Fi Direct
Intel WiDi 3.x
ÖvrigtKommer med usb-kabel och väggkontakt

Adaptern klarar av att ta emot och strömma Full HD-video (1080p) samt skickar även över 5.1-ljud eller stereo-ljud. På nätverkssidan finns stöd för både 2.4 GHz- och 5 GHz-frekvensbandet. En förutsättning för att utnyttja 5GHz-bandet är förstås att både sändare och mottagare har stöd för standarden.

push2tv_1

push2tv_2 push2tv_3

Adaptern är väldigt liten och liknar till exempel HTC:s MediaLink HD-adapter. På baksidan hittar vi en HDMI-kontakt och en mini-USB-kontakt som används för att ge ström åt adaptern. På sidan hittar vi en liten knapp för att använda WPS vid behov.

Ström kan tas direkt från en USB-port på TV:n eller via den medföljande AC-adaptern (5V==1A). Vi testade båda varianterna och märkte ingen skillnad, men tänk på att vissa TV-apparater inte orkar driva annat än USB-minnen, så upplever du omstarter eller dylikt rekommenderar vi att prova med en AC-adapter.

Funktionstest

Det finns flera intressanta användningsområden för Miracast. Först och främst kan vi använda det för att visa bilder och presentationer på en tillkopplad TV eller projektor. Vi kan även använda den för att se på film och TV via SVT Play, Plex, Netflix och liknande program.  Sen kan vi använda den som stor skärm för spel eller varför inte för att visa Spotify-spellistan på partyt, så att alla kan se vad som spelas.

Vi har använt följande urval av enheter för att testa adaptern:

  • Nexus 4
  • Samsung Galaxy Note 8.0
  • HTC One
  • Sony Xperia Tablet Z

Värt att notera är att endast Nexus 4 officiellt stöds av Push2TV. Eventuellt stöds också Xperia Tablet Z eftersom Netgear skriver att Xperia Z stöds.

Vi hade cirka 1.5 meter mellan Netgear Push2TV och enheten vi testade med och i övrigt hade vi ett starkt 5 GHz-nätverk i husen samt ett relativt starkt 2.4 GHz-nätverk som båda kan användas för telefonerna och surfplattorna för att komma åt internet.

Konfiguration

xperiaz2

Det första som slår oss och som är ganska irriterande är hur de olika tillverkarna har ”gömt” funktionen för att dela skärmen. Sony har lagt funktionen under Inställningar/Xperia/Screen Mirroring och Samsung gömmer det under Inställningar/Mer Inställningar/AllShare Cast. Hos HTC One är det lite enklare då vi ”endast” behöver gå in under Inställningar/Medieutbud. Den enhet som har löst det bäst är Nexus 4 där vi hittar en ikon för ”Trådlös visning” direkt i notifieringsfältet.

Anslutning

Överlag hade vi inga större problem med att upprätta en anslutning till Push2TV från våra olika enheter. Anslutningsprocessen var dock i vissa fall skakig. Till exempel HTC One tappade kontakten ett par gånger vid första anslutningen och ett par gånger vägrade den att hitta Push2TV igen förrän en omstart av båda enheterna.  Tiden för att upprätta en anslutning varierar bereonde på enhet, men kan ibland ta en halv minut, vilket är längre tid än vad vi förväntat oss. Bäst bland de enheter vi testade var Samsung Galaxy Note 8 som bara behöver 4-5 sekunder att ansluta.

connect

Miracast-standarden tillåter en enhet att både ansluta via Wifi-Direct och samtidigt vara uppkopplad mot det lokala trådlösa nätverket för åtkomst till Internet. Alla våra enheter förutom Sony Xperia Tablet Z fungerade utmärkt på denna punkt. Xperia Tablet Z kopplade ned anslutningen till vår router samma sekund vi anslutit till Miracastadaptern, vilket innebär att vi alltså inte kan använda den för Netflix, surfning etc. samtidigt som vi speglar skärmen.

Spegling

tv_2

När vi väl fått kontakt med adaptern gick det bra att spegla skärmen och till exempel ta fram bilder, surfa eller generellt gå runt och använda vanliga appar. När bilden är i stående läge så visas den på samma sätt på TV:n med svarta områden på respektive sida. På vår 40” Samsung-TV fick vi även lite overscan när bilden låg ner, d v s skärmbilden är lite större än TV-bilden och vi missar lite av notifieringsfältet. Ingen av enheterna vi testat har någon funktion för att justera för detta.

tv_3

Se på film

Strömma film är förmodligen det mest uppenbara användningsområdet för Miracast-enheter. Vi testade således att spela upp film som lagrats på enheterna, via Plex från en Plex-server samt via populära nätverkstjänster som Netflix, Telia Play+ och YouTube.

Lokal media
Media som lagrats direkt på enheten spelas oftast upp utan problem. Med filmer som hade en lägre bitrate lade vi inte märke till några problem med exempelvis ljudsynkronisering eller kvalitén på bilden liksom flytet. Däremot noterade vi att vi i högupplösta filmer ibland får bildstörningar vid snabba rörelser.

badimage

Bilden ovan kommer från en tidigare Push2TV-enhet som vi tyvärr råkade förstöra i samband med en uppdatering då proppen snopet nog gick mitt i installationsprocessen. Efter att ha ordnat en ny enhet med nyare mjukvara blev resultatet bättre vid uppspelning av högupplöst video.

Klippet vi valde att testa med var en Blu-Ray-rip som vi gjort av ”The Hobbit”. Vi skapade en mp4-fil med en variabel bitrate där snittet låg på 2000 Kbps med en maximal bitrate på 10 Mbps. Upplösningen ligger på 1920×800 och vi körde med vanlig 2-kanals AAC-ljud.

Med ”The Hobbit”-rippen noterade vi något intressant. När vi lät vår Samsung Note 8.0 vara ansluten till vårt 5 GHz-nätverk fungerade visserligen filmen ok ett tag men efter 5 minuter hoppade ljudet plötsligt helt ur synk. Detta hände inte när vi tittade på filmen direkt på surfplattan. Vi såg också en hel del bildstörningar vid snabba rörelser, dock inte så tydliga som i bilden ovan.

Om vi istället lät vår Note 8.0 vara ansluten till vårt 2.4 GHz-nätverk kunde vi se upp till en halvtimme av filmen utan något problem med ljudsynkroniseringen (sen slutade vi titta) och även om vi också upplevde att delar av bilden pixelerades vid snabba rörelser var det mindre än tidigare. Rimligtvis är det så att surfplattan ansluter till Push2TV med det band som inte används för den vanliga Wifi-uppkopplingen och 5GHz-bandet lämnar utrymme för större bandbredd.

Tyvärr verkar det som om uppdateringsfrekvensen ligger runt 50 Hz på speglingen vilket innebär att filmer med en uppdateringsfrekvens på 23.976 bilder per sekund hacker lite vid panoreringar. Inställningsmöjligheterna är obefintliga både för Push2TV-adaptern och i telefonen. Vi kan vare sig justera upplösning, uppdateringsfrekvens, komprimeringsgrad eller dylikt.

Plex
För att testa plex satte vi upp en Plex-server och placerade lite TV-avsnitt och filmer på den för att sedan ansluta från telefonen eller surfplatta via Plex-appen. Förutom Sony Xperia Tablet Z som inte klarar av att vara ansluten till internet samtidigt så kunde alla våra övriga enheter utan problem ansluta till servern och visa innehållet.

Video fungerar överlag bra också med Plex. Kvalitén beror dels på hur den kodas om i Plex men även på komprimeringen som sker när bilden skickas till TV:n. Kvalitén skiftar ordentligt beroende på vilket källmaterial vi använder. En redan komprimerad mp4 eller avi-fil ser ganska dålig ut på TV:n medan en högupplöst mkv-fil ser mycket bättre ut.

Vi upplever samtidigt ett litet problem med ljudsynken. Det är inte lika uttalat som hos till exempel Netflix som vi nämner nedan, men i vissa filmklipp erfar vi att bild och ljud hamnar i osynk. Vi är inte helt säkra på den gemensamma nämnaren då det varierar mellan vad som fungerar och inte fungerar trots samma format och liknande bithastigheter.

Netflix, Youtube och Telia Play+
Ovannämnda tre tjänster fick representera online-tjänster för film och TV. Återigen kan vi glömma att använda dessa på Sony Xperia Tablet Z då de kräver internet-åtkomst.

tv_4

Netflix startar bra på de testade enheterna. Det enda problemet vi stötte på var att programmet kraschade en gång på HTC One vid start. Vi kan utan problem välja och börja spela upp film och TV-avsnitt precis som om vi satt på vår telefon eller surfplatta (vilket vi ju också gör). Bildkvalitén är överlag bra även om det som vanligt tar några sekunder innan Netflix har satt högsta möjliga kvalité för uppkopplingen. Det är dock svårt att bedöma vilka artefakter som uppstår p g a komprimeringen hos Miracast och vilken som kommer från Netflix själv.

Tyvärr erfar vi stora problem med ljudsynken vad beträffar Netflix. Medan ljudet är helt synkat på telefonen och surfplattan så är det inte synkat på TV:n utan ligger någon halv-sekund fel, vilket är tillräckligt för att göra det oanvändbart för i varje fall vår del.

Telia Play+ är en relativt ny tjänst som erbjuder prenumeranter möjlighet att se på både direktsänd TV, se programs som tidigare sänts i etern och hyra film. Tjänsten fungerar bra på alla testade enheter. Bildkvalitén är godkänd med lite komprimeringsartefakter och ljudet är i stort sett i synk.

YouTube fungerar utmärkt. Bildkvalitén är mycket bra och ljudet är helt i synk. Vi tittade på ett antal musikvideos i hög kvalitet och kan inte se några speciella komprimeringsartefakter.

Spela spel

Att spela spel via Miracast är kanske inte det första man tänker på men det finns faktiskt en hel del spel som med fördel kan spelas på en extern skärm. Bilspel där du styr med telefonen eller surfplattan eller spel där det finns kontroller på skärmen fungerar nästan bättre när du kan titta upp på en större skärm.

Tyvärr så finns det ett stort problem med Push2TV när det gäller spel: latenser. Vi märkte direkt när vi anslöt till Push2TV att det finns någon halvsekunds fördröjning mellan det vi gör på enheten till dess att det syns på TV-apparaten. Vi upplevde problemet mer uttalat på Xperia Tablet Z jämfört med Samsung Galaxy Note 8, men det finns där på alla enheter och går inte att missa.

zombie

Zombie-endless-runner-spelet Into The Dead fungerar relativt bra även med den lilla fördröjningen. Spelet blir dessutom nästan ännu bättre på en stor TV.

Spel som inte kräver korta svarstider går utmärkt att spela, men så fort vi har behov av att kunna styra vår bil/plan/person med närmare precision blir det svårt att spela. Ett exempel är spelet Vector – ett ”endless-runner” spel som liknar Canabalt. Inledningsvis tyckte vi att det fungerade hyggligt att spela på TV:n, men noterade redan på andra nivån att vi hade svårt att komma någonstans då vi ständigt sprang i hinder till följd av fördröjningen mellan surfplatta och TV.

tv_5

Det är svårt att bedöma om detta är ett Miracast-problem, ett Push2TV-problem eller ett problem med våra Android-enheter. Vi vet att det ska gå att spegla bild med lägra fördröjning (OnLive, NVidia Shield och Wii U har visat att det går) så det borde gå att i framtiden få ner fördröjningen.

Tyvärr anges ingen högsta tillåtna fördröjning i specifikationerna för Miracast, men Nvidia uppger att man fått ned fördröjningen till 16ms med Android-konsolen Nvidia Shield. Det är förstås betydligt bättre än den halvsekund eller 500ms vi överlag erfar i dagsläget med de enheter vi testat.

Även när vi spelar spel så kan vi se vissa komprimeringsartifakter. I spelet After Burner Climax var det till exempel extra tydligt i landskapet bakom flygplanet.

Buggar och problem

Hittills har vi främst pratat om de tester som vi utfört där vi haft en stabil anslutning till Push2TV. Tyvärr har det också ofta hänt att anslutningen till Push2TV avslutats eller att allt hängt sig så vi varit tvungna att starta om både Push2TV och klienten.  Problemet är att det inte finns någon på/av-knapp vilket innebär att vi måste rycka mini-USB-sladden för att starta om adaptern. Vi har också råkat ut för att vi inte fått någon anslutning från enheten till TV:n efter att vi haft TV:n på en annan HDMI-källa vilket återigen inneburit att vi behövt starta om enheten genom att dra ur sladden.

Vår Nexus 4 la också av efter ett tag och ger oss nu endast ett felmeddelande: ”RTSP Closed by the source”.  Vi har googlat felet och det verkar vara ett känt fel som borde vara fixat i senaste styrmjukvaran, men vi råkade ändå ut för det flera gånger.

Styrmjukvaran på Push2TV uppdateras genom att starta om den och samtidigt hålla i knappen på vänster sida av enheten. Då startas ett trådlöst nät som vi kan ansluta till via den ordinarie menyn för trådlösa nätverk och ladda upp ny styrmjukvara med. Här noterar vi också att det finns viss förvirring i dokumentationen.  I filen vi laddar ner hittar vi en .sbin-fil men vi kunde inte uppdatera med den förrän vi döpt om den till .bin. Vi har också läst om personer som ”brickat” sin Push2TV vid uppdatering av styrmjukvaran.

Sammanfattning

Det är svårt att bedöma Netgear Push2TV då många problem mycket väl kan beror på externa faktorer. Adaptern i sig är liten och smidig och förfular inte området runt TV:n. Vi hade däremot gärna sett en reset eller på/av-knapp då vi behöver starta om den ibland.

När vi får Miracast att fungera med Push2TV är det en trevlig upplevelse. Vi kan absolut se användningsområden i företag (presentationer) och hemma (ex. visa bilder, visa lokala filmer eller se på Youtube). Samsung har lyckats bra med sin All Share-implementation och det är trevligt att snabbt kunna dra upp den där Youtube-videon till TV:n istället för att behöva hänga runt surfplattan.

Tyvärr dras betyget ner på grund av en rätt dålig helhetsupplevelse, buggar och den irriterande fördröjning som generellt finns hos bilden och hos ljudet hos till exempel Netflix. Vi är inte heller nöjda med det skakiga Miracast-stödet bland enheterna vi testat. En standard är inte mycket värd om den inte implementeras bättre än så här.

Netgear Push2TV kostar från 700 kronor upp till 1000 kronor och det är svårt att i detta läge rekommendera den. Det är troligtvis bättre att vänta lite och se hur standarden och stödet hos de olika Android-enheterna utvecklar sig i framtiden och vänta på nästa generation Push2TV.