Recension:Test av Samsung Galaxy S Plus

Postat:
03:47 - 2011-11-10
Skribent:
| Eric N
Kommentarer:
34
Tillverkare: Samsung Modell: Samsung I9001 Galaxy S Plus Operativsystem: Android 2.3.5/Gingerbread med Samsung Touchwiz 3.0 Tillgänglighet: I butiker Pris: Från cirka 3 200 kronor inklusive moms Hemsida/specifikationer: Samsung, GSMArena

Introduktion
Samsung Galaxy S Plus är efterföljaren till fjolårets Galaxy S, som vi recenserat här, och bygger i likhet med exempelvis Xperia arc s på en något snabbare plattform än föregångaren. I övrigt är det i stort sett en och samma telefon.

Galaxy S Plus levereras med Android 2.3.5 installerat och priset kretsar kring 3 000 kr inklusive moms. Om enheten i sin tur kommer att uppgraderas till Android 4.0/Ice Cream Sandwich återstår att se. Vidare skickar Samsung med sitt tillverkskal – TouchWiz 3.0 – som erbjuder ett unikt utseende, fler funktioner och en del tredjepartsapplikationer.

Skärmen mäter 4″ och bygger på en WVGA-upplöst (480×800 pixlar) Super AMOLED-panel där pixlarna är ordnade enligt en så kallad PenTile-matris. Mängden inbyggt minne är 8GB och mängden RAM är 512MB (varav 360MB finns tillgängligt för operativsystemet).

Till skillnad från Galaxy S, som bygger på Samsungs egenutvecklade Hummingbird-plattform, så finner vi en plattform från Qualcomm med modellbeteckningen MSM8255T i Galaxy S Plus, som i sin tur bygger på en enkelkärnig Scorpion-processor med en klockfrekvens på 1,4GHz samt grafikdelen Adreno 205. Kameran på baksidan har en upplösning på 5MP och saknar lysdiod medan den i fronten är VGA-upplöst.

SpecifikationerGalaxy S Plus
Mått (H x B x D)64,2 × 122,4 × 9,9 mm
Vikt119 gram
Skärm och upplösning4",480x800 pixlar (WVGA), 16 miljoner färger
PaneltypSuper Amoled med CORNING Gorilla Glass
Digitizer5 tryckpunkter, 62Hz
System-on-a-chipQualcomm MSM8255T Snapdragon
CPU1.4 GHz Scorpion (45nm, ARMv7, Cortex A8)
GPUAdreno 205
RAM512MB varav 357MB tillgängligt för OS
Inbyggt minne (NAND)8GB varav 1260MB ledigt för appinstallationer, 5,1GB reserverat för SD-kortpartition
Batteri / batteritid1 650 mAh (Löstagbart), 6h 30min taltid / 625h stand-by-tid
Bakre kamera5MP (2592x1944 pixlar) med autofokus, touch-to-focus. Videoinspelning i 720p@30fps
Främre kamera640x480 (VGA) med stöd för videoinspelning
Anslutningar/portarmicro-USB A-kontakt, 3,5mm stereoutgång, microSD-läsare
KnapparTaktila: Hem-knapp, ON/OFF-knapp samt volymknapp +/-
Resistiva: Bakåt- och menyknapp
Nätverk/kommunikationHSDPA, 14,4 Mbit/s ; HSUPA, 5,76 Mbit/s, Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 3.0+HS+A2DP+AVRCP, Wi-Fi hotspot, FM-radio, DLNA
SensorerAccelerometer, kompass, närhetssensor, ljussensor, gyro
OS / GränssittAndroid 2.3/Gingerbread med Samsung Touchwiz 3.0
Codec-stödMP3/AAC/AAC+/eAAC+, MPEG4,h.263,h.264, MKV/h264, xvid, divx
Butikspremiär~2011-10
Övrigt-

I kartongen

  

Innehållet i kartongen:

* Samsung Galaxy S Plus
* Laddadapter med USB-utgång (4.8V, 1A)
* Batteri (1650 mAh)
* Svart trådburet stereoheadset (in ear-typ) med svarsknapp
* USB -> microUSB-kabel (ca 1 meter)
* Dokumentation

Vi kan i vanlig ordning inte garantera att innehållet i vår kartong exakt motsvarar innehållet i kartonger från andra återförsäljare och operatörer, så om kartongens innehåll är av stor vikt så råder vi er att kontrollera med återförsäljaren innan köp. Läsare som ägt/äger en Galaxy S eller S II känner säkert igen kartongen som knappt skiljer det minsta från vad sagda telefoner levereras i.

Utseende och byggkvalité

  
Galaxy plus bygger på samma chassi som Galaxy S och skiljer sig i det närmaste inte det minsta vad berör vare sig utseende, form och funktion.

Telefonens design är i sig är ganska anonym — den sticker inte ut, vilket tilltalar somliga och gör att andra tycker att något saknas. De runda formerna innebär att telefonen ligger bra i handen, men samtidigt medför det högpolerade plastchassit att enheten enkelt glider ur hand. I ett par svettiga händer eller än värre, i ett par textilhandskar, upplever vi som att vi handskas med en hal tvål. Här föredrar vi den gummiliknande yta HTC använder bland flertalet av sina modeller eller i varje fall en lätt texturerad yta som på exempelvis Galaxy S II för ett bättre grepp.

Vad gäller byggkvalitén kan vi konstatera att telefonen för det första inte är lika styv som enheter med en ram i metall. Bänder vi enheten  sviktar det en aning, men vi hör inga oroväckande missljud i form av knakande plast eller knäppande ljud som exempelvis en glappande batterilucka kan ge upphov till. För att vara ett plastchassi är vi nöjda, men vi anser inte att Galaxy S Plus spelar i samma division som Galaxy S II vars chassi vi upplever som styvare.

  
Knapparna är av blandad kvalité och ingen knapp har samma motstånd som de andra. Hem-knappen erbjuder ganska litet motstånd men ger ifrån sig ett tydligt klick då man trycker på den. Strömknappen är lite svampigare och erbjuder ganska lite motstånd — man varken hör eller känner det där tydliga klicket som talar om för dig att knappen har registrerat ditt tryck. Volymknappen (+/-) kräver däremot ett rejält tryck och man känner ett tydligt klick då man trycker på knappen. Vi skulle ha föredragit en mer enhetlig upplevelse även om detta får anses vara en parantes i sammanhanget.

EnhetSkärm (tum)Höjd (mm)Bredd (mm)Minsta djup (mm)Största djup (mm) Vikt (gram)Batteri (mAh)
Samsung Galaxy S Plus 464.2122.49.9121191650
Samsung Galaxy S46.,2122.49.9121181500
Samsung Galaxy S II4.366.1125.38.4910.41161650
SE xperia arc4.2631258.710.71171500
HTC Sensation4.365.4126.111.311.31481520
Google Nexus S463123.910.8814.61291500

Knappsats, styrdon, anslutningar och sensorer

  
Samsung Galaxy S  Plus har endast tre fysiska knappar; Hem-knappen som är centrerad nedanför skärmen på telefonens framsida, strömknappen högt upp på telefonens högersida och slutligen volymknappen (+/-) högt upp på vänstersidan. På fronten ser vi på vardera sida av Hem-knappen Meny- och Tillbaka-knapparna, vilka är kapacitiva touchknappar. Dessa touchknappar fungerar riktigt bra till skillnad från touchknapparna på många andra telefoner, som exempelvis Googles Nexus One.

   
Galaxy S Plus saknar helt allt vad styrdon, d.v.s. styrkula, d-pad eller en optisk sensor, heter. Vi har förvisso inte sett detta bland några androidenheter i toppsegmentet på länge nu, men det är inte sällan vi finner oss i en sits där ett styrdon bidragit till en bättre användarupplevelse.

På telefonens ovansida finner vi 3.5mm-uttaget för hörlurar samt microUSB-uttaget, vilket är dolt bakom en smart lucka som man skjuter åt sidan — ingen korkad lösning med en “plastflärp” som fälls ut och tenderar att brytas sönder. Smarta lösningar som denna höjer helhetstrycket. SIM-kort och microSD(HC)-sloten (max 32 GB) finner vi bakom telefonens bakstycke, vilket är enkelt att avlägsna om man har naglar och rätt teknik.

Mottagning, ljudegenskaper och datahastigheter
Vid samtal är ljudkvalitén bra och presterar i linje med vad vi erfar att Galaxy S eller Google Nexus S presterar. Motparten har inte heller rapporterat in några problem under vår tid med Galaxy S Plus, utan ljudet har varit högt och tydligt även i deras ände. Vad berör högtalaren som sitter på bakstycket av telefonen så låter den enligt våra erfarenheter högre än högtalaren som sitter på HTC Desire, Google Nexus One samt Xperia X10, men inte fullt så högt och med sådan bas som X10 mini/X10 mini pro kan prestera.

Liggandes på ett bord presterar SGS II -79dBm, 17 asu medan SGS Plus pendlar mellan -77 – -79db och 17 asu. Genom WiFi når vi som bäst närmare 20Mbit i neladdningshastighet och 7,5Mbit i uppladdningshastighet. Modemdelen är med andra ord fullt kapabel att hantera även högre hastigheter.

Mottagningen har varit stabil och vi har inte erfarit nedkopplingar över vare sig WiFi eller 3G på platser där vi normalt vistas och där vi förväntar oss god täckning/stabil uppkoppling. Under samtal har vi inte råkat ut för ekon, bortkopplingar eller andra missljud som kan uppstå till följd av dålig mottagning.

Ansluter vi ett par hörlurar av bättre sort – AKG 520 – kan vi konstatera att ljudupplevelsen matchar vad vi erfar att SGS II presterar. Däremot är vi tveksamma till om ljudet är i samma klass som Galaxy S med Voodoo Control installerat. Kräsna lyssnare gör klokt i att prova ljudet själv genom att ta med favorithörlurarna till butiken. I första hand kan volymnivån bli ett problem, men kvalitén på ljudet matchar i våra öron vad vi erfar att flertalet Mp3-spelare på marknaden presterar.

GPS och positionering
GPS-enheten i Galaxy S var för somliga ägare en riktig problemmakare. Vad berör Galaxy Plus är dessa problem som bortblåsta och enheten presterar ett godkänt resultat även om det inte riktigt ligger i samma klass av vad vi erfar att high end-telefonen Samsung Galax S II presterar.


I bland tar Galaxy Plus genvägar (Röd linje) medan Galaxy S II (Grön linje) är mer trogen vår faktiska rutt. Det skiljer dock enheterna blott 10 meter emellan när vi ser till det slutgiltiga resultatet.

Bildskärmen och digitizern

Till ännu en gemensam nämnare med föregångaren hör skärmen. Panelen är 4″ stor och HVGA-upplöst Super AMOLED-display med PenTile-matris.

AMOLED och främst Super AMOLED är en fröjd för ögat, men i fallet med skärmarna på såväl Samsung Galaxy S Plus som i Nexus One och HTC Desire så finns det en baksida. Gemensamt för dessa tre, utöver att alla tillverkas av Samsung, är att alla använder sig av en subpixelteknik som kallas PenTile Matrix. Detta är en pixelteknik som är avsedd att kompensera för AMOLEDs svårighet att producera starka och livskraftiga blå- och rödnyanser genom att göra subpixlarna för just blått och rött dubbelt så stora som för grönt. Detta innebär att en skärm på 480×800 pixlar, som i Galaxy S, HTC Desire och Nexus One, i praktiken endast kan rita upp 392×653 “äkta” pixlar. Den lurar helt enkelt ögat, något som i ärlighetens namn rent allmänt fungerar bra.

Det finns emellertid tillfällen då det fungerar mindre bra, exempelvis då skärmen får i uppdrag att presentera kontrastrika element med skarpa kanter, som svart text mot en vit bakgrund. Man kan vid en jämförelse med en traditionell LCD/TFT-skärm utan att behöva anstränga sina ögon till det yttersta se att texten på PenTile-skärmen är mindre skarp och nästan upplevs flyta ut lite i den vita bakgrunden. Tittar man riktigt noga så kan man i de skarpa övergångarna mellan de svarta och vita elementen se något som närmast liknar ett sicksackmönster.

Om man läser mycket på sin telefon så kan detta leda till trötthet/huvudvärk då ögat ständigt försöker kompensera för oskärpan. Det är väldigt individuellt hur mycket detta påverkar ögonen — somliga märker inte av det alls, andra märker det nästan direkt. Undertecknad tillhör den senare gruppen, även om det inte är så illa att huvudvärken kommer krypande.

Digitizern, det tryckkänsliga ytskiktet ytterst på skärmen samt dess styrchip, hör liksom i fallet Galaxy S produktserien maXTouch från tillverkaren Atmel. En riktigt bra digitizer märks egentligen inte utan arbetar i det tysta utan att synas/märkas och telefonen gör helt enkelt det du ger den i uppdrag att göra, tack vare att digitizern korrekt och snabbt tolkar dina tryckningar utan att vare sig tveka, hosta eller snubbla.

Mjukvaran
Samsung skickar i vanlig ordning med sitt egenutvecklade tillverskal  TouchWiz 3.0. Precis som bland de telefoner som ingår i Sony Ericssons aktuella produktportfölj skiljer sig inte mjukvaran nämnvärt åt Samsungs TouchWiz-enheter emellan. De funktioner som vi hittar bland Galaxy SII finner vi också i Galaxy S.

Hemskärm/Launcher
  
Vi har sju hemskärmar att välja på med möjlighet att visa samtliga skärmar på en gång genom en så kallad helikoptervy.

Programmenyn ser ut och fungerar på samma vis som hemskärmarna och vi ges även här möjlighet att visa samtliga applikationer i en helikoptervy. Vidare går det utmärkt att sortera applikationerna enligt en listvy om man föredrar detta framför rutnätet som syns ovan.

  
Låsskärmen, statusfältet och programmenyn ser ut enligt ovan och skiljer sig alltså inte det minsta från vad vi är vana vid från övriga TouchWiz-telefoner.

Telefonappen
  

Webbläsaren
  
Webbläsaren ser ut enligt ovan och skiljer sig endast på ett fåtal punkter, dels fönsteröversikten och dels ljusinställningarna, från standardversionen av webbläsaren som Google skickar med Android.

Besöker vi SVT Play kan vi spela vissa videos med 720p-upplösning; även om vi stundvis råkar ut för enstaka framedrops. Surfupplevelsen är i övrigt bra och vi märker en viss skillnad i renderingstider vid främst riktigt grafikintensiva sidor.

Galleri och mediaspelare
 
MSM8255 har aldrig varit en särskilt bra plattform för videouppspelning och en något högre klockfrekvens gör inte saken bättre. Kompatibiliteten med HighProfile L4.1-filmer i MKV/h.264-format är obefintlig. Vid uppspelning av HP L3.1-filmer röner vi dock större framgång, men vid högre bithastigheter än 5-7Mbit/s observerar vi framedrops. Avkodning av DTS-ljud är inte att tänka på i den medföljande standardspelaren, men i tredjepartsspelare som exempelvis DicePlayer fungerar detta allt som oftast utmärkt.

Vi kan konstatera att PowerVR SGX 540, grafikkretsen som bland annat finns i Galaxy S, lämpar sig betydligt bättre för den som vill lira MKV/h.264-kodade filmer i high profile 4.1-format. Vad berör standardupplösta xvid- och divx-filmer fungerar praktiskt taget allt i vårt arkiv utmärkt att spela upp.

ClipResolutionCodec / Profile / ContainerBitrateAudioResults
#1640x352XviD / Simple@L5 / AVI1 Mbit/sMP3 2.0OK
#2576x320XviD / Simple@L5 / AVI1,4 Mbit/sMP3 2.0OK
#3720ph.264 / [email protected] / MKV5,1 Mbit/sAC-3 5.1OK i Dice Player med undantag för några få framedrops
#4720ph.264 / [email protected] / MKV5,5 Mbit/sDTS 5.1Spelar ej
#51080ph.264 / [email protected] / MKV14,7 Mbit/sDTS 5.1Spelar ej
#61080ph.264 / [email protected] / MKV18,8 Mbit/sDTS 5.1Spelar ej
#71080ph.264 / [email protected] / MKV24,8 Mbit/sDTS 5.1Spelar ej

Tangentbord
 
Samsung skickar med dels ett standardtangentbord som till stora drag påminner om standardtangentbordet som Google skickar med Android. Utöver detta finner vi också tredjepartstangentbordet Swype. Utöver att fungera som ett vanligt virtuellt tangentbord går det att svepa fram och tillbaka över bokstäverna framför att trycka på dem för att få fram ord. Vi gillar Swype och tycker att det fungerar riktigt bra, men detta är liksom mycket annat än smaksak och för den som inte gillar endera tangentbordslösningar finns det en uppsjö av tangentbord att välja på genom Android Market.

Övriga applikationer

Eftersom OTA-uppdateringar till dags dato ännu inte tagit fart krävs det allt som oftast att man förlitar sig på tredjepartsprogram för i varje fall större telefonuppdateringar. Samsungs mjukvara för ändamålet kallas för KIES och fungerar även för att synkronisera filer med anslutna enheter.


Möjligheten att spåra, låsa och tömma telefonen följer med i TouchWiz 3.0. Det hela administreras genom en webbportal – Samsung Dive – efter att funktionen aktiverats i telefonen och ett konto skapats (Meny->Inställningar->Plats & säkerhet->Stöldspårning).

 
Mjukvaran för kameran har stöd för flertalet vanligt förekommande scenlägen inklusive panoramafotografering, videoinspelning upp till 720p och ger användaren  möjlighet att justera ljus, färg och kontrast. Det är smidigt att växla mellan antingen den frontmonterade kameran eller den som sitter monterad på baksidan. Detsamma kan sägas om funktionen för att växla mellan video-inspelning och fotografering. Autofokus och en funktion för att peka för att fokusera följer likaså med.

Kvaltén på bilderna är jämförbar med vad Galaxy S producerar och vi misstänker att sensorn är identisk. Avsaknaden av LED-blixt finner vi därför extra tråkig eftersom sensorn i jämförelse med Xperia arc får kämpigt i miljöer med lite ljus.

Exempelbilder: Högerklicka och öppna i ny flik/nytt fönster för att se bilderna i fullstorlek.

Samsung Galaxy S Plus (2.3.5)                      Sony Ericsson xperia arc (2.3.4) 

 
 
 
 
 
 
 
 
  
 

Galaxy S PLus (720p)

httpvh://www.youtube.com/watch?v=_sfYV6MNwCc

Arc (720p)

httpvh://www.youtube.com/watch?v=p2EmcQ6Vm2o

Buggar och problem
Galaxy Plus har i dagsläget inget större stöd bland utvecklarna och finns inte med på listan över telefoner som stöds genom vida populära CyanhogenMOD eller MIU.

Batteritiden
Batteritiden vad berör videouppspelning i offline-läge är exceptionellt bra vilket till största del beror på AMOLED-skärmen. Vi når 11h och 50 minuter uppspelningstid med skärmen satt på 50% ljusstyrka vid uppspelning av en SD-upplöst film i MP4-format.

Aktiverar vi däremot 3G och använder telefonen på samma vis som med våra ordinarie enheter med surf, Spotify och någon timmes telefonsamtal håller den i regel dagen ut. Mer än en dag är dock inte att tänka på för i varje fall vårt användningsmönster och vi tvingas ladda telefonen varje natt för att ha annat än enstaka procent kvar under morgonkvisten.

Systeminformation
Galaxy S Plus levereras med Android 2.3.5 installerat. Om enheten i sin tur kommer att uppgraderas till Android 4.0/Ice Cream Sandwich återstår att se.

  

Enheten bygger som vi konstaterade i inledningen på Qualcomms något uppsnabbade MSM8255-plattform som fått modellbeteckningen MSM8255T; där vi förmodar att bokstaven i slutet står för ”Turbo”. Klockfrekvensen har nämligen ökats på från 1GHz till 1,4GHz. I övrigt är nyheterna få och grafikdelen är densamma i form av Adreno 205.

Mängden RAM som finns tillgängligt för operativsystemet är 352MB. Detta finns vi i snålaste laget och hade gärna sett lite mer, speciellt som ZTE Blade i jämförelse erbjuder 423MB.


Enheten har 8GB inbyggt flashminne varav 1,2GB är tillgängligt för appinstallationer. Detta bör täcka flertalet användares behov och placerar telefonen i det övre skitet i grafen ovan.


Mängden grafikminne kretsar kring 128MB och torde vara tillräckligt för de spel grafikdelen hanterar.

Prestanda och grafer
Benchmark Pi mäter upp enhetens beräkningskapacitet, vilket ger ett mått på processorns prestanda. Lägre är bättre.


Linpack mäter upp processorns flyttalsprestanda och resultatet presenteras i MFLOPS. Högre är bättre.


CF-Bench mäter upp telefonens CPU- och minnesprestanda och presenterar resultaten i en totalpoäng. Högre är bättre.


Sunspider mäter upp processorns och standardwebbläsarens kombinerade javascriptprestanda. Lägre tid i ms (“millieskunder”) är bättre.


Vellamo mäter precis som Sunspider upp javascriptprestandan som telefonens processor och standardwebbläsare mäktar med, men till skillnad från Sunspider så består Vellamo av flertalet olika javascripttest, vilka sedan läggs samman för en totalpoäng. Högre är bättre.

NameSequential read (MB/s)Sequential write (MB/s)Random read (MB/s)Random write (MB/s)IOPS/s read (4K)IOPS/s write (4K)
Samsung Galaxy S II (2.3.5)45.65.17
4.54
0.24
1164
64
Samsung Galaxy S Plus (2.3.5)30.575.69
4.87
0.17
1250
44
Samsung Galaxy Gio (2.3.5)6.194.032.181.65560424
SE xperia arc (2.3.4)7.95.484.365.7111171462
LG Optimus 3D (2.2)18.592.120.470.112127
HTC Evo 3D (2.3.4)24.411.562.660.1868148

Androbench mäter vi hur det inbyggda flashminnet presterar. Resultatet är riktigt hyggligt med undantag för antalet IOPS vid slumpartad läsning där samtliga telefoner i listan ovan får se sig slagna av Sony Ericsson xperia arc.


Monjori bygger på Open GL ES 2.0 och syftar till att testa shaderprestandan. Notera att telefoner med lägre skärmupplösning än WVGA (800×480 pixlar) gynnas kraftigt eftersom belastningen på grafikkretsen med färre pixlar att flytta blir betydligt lägre.


Electopia är ett 3D-test baserat på OpenGL ES 2.0 avsett att testa grafikprocessorn. Resultatet är i FPS (“Frames Per Second”- “Bilder Per Sekund”) och högre är bättre. Notera att telefoner med lägre skärmupplösning än WVGA (800×480 pixlar) gynnas kraftigt eftersom belastningen på grafikkretsen med färre pixlar att flytta blir betydligt lägre.


Nenamark2 är ett svenskutvecklat tungt OpenGL ES 2.0-test som testar en hel uppsjö parametrar. Notera att telefoner med lägre skärmupplösning än WVGA (800×480 pixlar) gynnas kraftigt eftersom belastningen på grafikkretsen med färre pixlar att flytta blir betydligt lägre.

Värmeutveckling
Trots den högre klockfrekvensen blir inte Galaxy S Plus särskilt varm. Vi mäter som mest upp 34 grader C med hjälp av vår IR-mätare, vilket kan jämföras med de 50+ grader celcius vi erfar att Galaxy SII ger upphov till under hög belastning på både GPU, CPU och med skärmen inställd på 100% ljusstyrka.

Sammanfattning
Galaxy S Plus kan sammanfattas som en stabil och trygg telefon som presterar bra i förhållande till prislappen och som hanterar det mesta på Android Market med undantag för de riktigt tunga 3D-spelen. Tyvärr har Samsung vid tillfället för det här testet inte gått ut med någon information kring om telefonen kommer att få Ice Cream Sandwich/Android 4.0 eller inte, vilket vi finner riktigt tråkigt för en i övrigt trevlig telefon.

Kameran presterar i linje med vad den i Galaxy S gör. Vi hade gärna sett skarpare bilder och en högre ljusskänslighet, men i förhållande till priset får vi ge den godkänt, om än med knapp marginal då kameratelefoner så som xperia arc sjunkit en hel del i pris den senaste tiden.

Prestandan är bra och överträffar flertalet enkelkärniga telefoner vi tidigare testat. Förvisso mäter den sig inte med Galaxy S II och speciellt klen är telefonen på grafikfronten eftersom grafikdelen – Adreno 205 – inte riktigt kan mäta sig med MALI MP 400 som sitter i SGS II. Vidare innebär grafikdelen också att formatstödet inte är det bästa där hårdvaruavkodning av MKV/h.264-filmer i HP 4.1-format inte fungerar alls. Vi är inte särskilt förtjusta över att Samsung snålat en aning med mängden RAM heller. Helst hade vi sett ett par hundra megabyte extra utöver de 350MB som finns tillgängligt för operativsystemet .

Vad berör GPS-enheten blir vi inte besvikna och vi finner inga indikationer som talar för att den skulle vara drabbad av några problem i stil med de som plågade föregångaren.

Skärmen bygger precis som föregångare på en PenTile-matris vilket gör att den inte passar särskilt väl för de som kräver skarpaste bild i prisklassen. Här är en telefon med LCD-display att föredra. För film passar skärmen däremot utmärkt och i flygplansläget når vi en batteritid på snudd på 12h vid videouppspelning med skärmen satt på 50% ljusstyrka.

Ljudkvalitén är bra med undantag för högtalarelementet på baksidan där vi finner volymen i svagaste i laget. Mottagningen har under vår testperiod fungerat bra och vi har inte erfarit nedkopplingar, ekon eller dåliga hastigheter som kan bli följden av en dålig antenn/radiodel.

Samsung Galaxy S Plus är lämplig för dig som:
*Vill ha en stabil, välbyggd och trygg mellanklasstelefon
*Vill föra videkonversationer
*Söker bra ljudkvalitet

är intelämplig för dig som:
*Söker skarpaste skärmen i prisklassen (PenTile-matris)
*Vill ha HDMI-utgång
*Vill spela de mest avancerade 3D-spelen
*Vill vara garanterad Android 4.0 / Ice Cream Sandwich

Andra telefoner med liknande prestanda och/eller utrustningsnivå:

Lägsta pris på Samsung Galaxy W på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia ray på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia neo på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på Sony Ericsson Xperia arc s på Prisjakt just nu: