Tre får återigen sämst betyg när SKI mäter kundnöjdhet

Postat:
10:32 - 2017-10-16
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
40

När SKI för ett år sedan undersökte hus pass nöjda kunder Sveriges mobiloperatörer har hamnade Tre sist. SKI har nu publicerat sin senaste mätning och Tre hamnar återigen längst ned i listan över kundnöjdhet.

SvD rapporterar att Tre har en ovanligt stor andel kunder som värvats i butik eller av säljare. Värvade kunder är i snitt mindre nöjda än de som själva valt sin operatör, vilket är en förklaring till Tres låga kundomdöme.

Operatörer sägs samtidigt överlag ha problem med klagomål och missnöjda kunder. Vissa kunder känner sig direkt lurade eller har problem med punkter som täckning. Operatörerna hamnar ändå före exempelvis bankbranschen med ett index på 67,2 kontra 63,6.

De operatörer som har flest nöjda kunder är dotterbolag som Halebop, Vimla och Comviq. Ett index över 75 innebär mycket nöjda kunder, medan ett index under 60 pekar på att kunder riskerar att lämna företaget.

  • Halebop – 73,6
  • Vimla – 72,3
  • Comviq – 71,5
  • Övriga – 69
  • Tele2 – 68,1
  • Telia – 66,6
  • Telenor – 65,9
  • Tre – 58,6
  • Branschen – 67,2