Tredjepartsmarkets som Amazon Appstore – bra eller dåliga för Androids ekosystem? [Krönika]

Postat:
07:51 - 2011-03-23
Skribent:
| Lars A
Kommentarer:
58

Tredjepartsmarkets som Amazon Appstore - bra eller dåliga för Androids ekosystem?

Det var i september förra året som det först började florera rykten om att onlinebutiksgiganten Amazon.com var i färd med att skapa sin egen applikationsmarknad. Inte långt därefter talades det även om att butikskedjan Best Buy, samt operatören Verizon i USA eventuellt också skulle lansera egna Markets för Android-appar. Igår släpptes till sist Amazon Appstore i USA – den innehåller initialt ca 3 800 Android-applikationer, och lockar användare genom att skänka bort nya spelet Angry Birds Rio första dagen. Amazon Appstore är än så länge bara tillgänglig i USA.

Eric Schmidt, ingenjör och verkställande direktör hos Google, förklarade i höstas att Google inte kände sig hotat av konkurrerande appmarkets: “The goal of the stores is to make money for the people who are writing the software and the applications, and it’s not a revenue goal for Google. So, there certainly will be multiple stores. There will certainly be the key one from us, and we think it’s a net win for everybody.”

Google ger 70 % av appintäkterna till utvecklare, medan resterande 30 % sägs gå till underhållsutgifter och operatörer. Google har inte som mål att få Android Market att gå med vinst, och de välkomnar enligt Schmidt allt som kan gynna både Android-utvecklare och plattformen som helhet. Men finns det några större fördelar med tredjepartsmarkets, eller försvårar och förvirrar de mest för användare?

Vissa mjukvaruföretag ser säkerligen nya appbutiker som något positivt, men flertalet av de utvecklare jag själv varit i kontakt med är skeptiska. De har nämnt problem som exempelvis ökade avgifter – eftersom varje market tar betalt av de som vill inkludera sina appar, kan ju de årliga marketavgifterna för utvecklare lätt mångfaldigas. Dessutom får de ännu en butik att administrera och ladda upp sina appar och uppdateringar till, vilket tar tid. Andra ser snarare mest de nya programbutikerna som en möjlighet att nå ut till fler kunder.

För vanliga användare kan det ju tyckas beklagligt om man istället för att gå till Android Market för att hitta appen man hört talas om, dessutom först måste leta rätt på den market som appen finns i. För vem har sagt att varje app nödvändigtvis måste finnas i varje programbutik? Ett laddat ord inom Android-världen är ”fragmentering” – är just desintegration dock kanske en bieffekt av de nya butikerna?

Just nu har ju exempelvis Amazon Appstore redan fört med sig en nackdel för oss i Sverige; nämligen att alla i USA kan ladda hem det efterlängtade spelet Angry Birds Rio gratis, medan resten av världen överhuvudtaget inte kan få tag på det. Å andra sidan brukar ju konkurrens ofta leda till snabbare innovation och bättre och billigare produkter – det finns tvivelsutan både för- och nackdelar med fler Markets för Android.

Ser ni läsare någon nytta med alternativa applikationsmarknader, eller skulle ni föredra att alla appar fanns på ett och samma ställe i fortsättningen också? Det vore mycket intressant att få höra era synpunkter på denna fråga.

 

Lägsta pris på HTC Desire HD på Prisjakt just nu:
Lägsta pris på HTC Flyer på Prisjakt just nu: