Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Uppdaterad standard för USB Type-C förenklar ersättning av 3,5mm-jacket

Postat:
16:00 - 2016-08-18
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
Tillverkare har börjat prioritera bort 3,5mm-jacket till förmån för USB Type-C. LeEco har gjort det, likaså Motorola och Lenovo – Apple sägs ta bort jacket i och med höstens Iphones. Intel försöker accelerera förändringen och i slutet av april presenterade företaget ett förslag för att ersätta klassiska hörlursutgången med Type-C.
Enligt Intel kommer en uppdaterad standard för USB Type-C göra det mer fördelaktigt att plocka bort 3,5mm-jacket. Nya specifikationen innebär att Type-C-hörlurar drar mindre ström samtidigt som ljudkvaliteten och brusreduceringen förbättras.

Strömbesparingen nås delvis genom att systemet kan stänga av komponenter som inte behövs när användaren lyssnar på musik i hörlurar, som exempelvis mikrofonen. Standarden specificerar även hur knappar ska fungera, som de för att pausa musik och justera ljudvolymen.

Type-C kommer därtill få stöd för video. Det kan inte ersätta HDMI och lämpar sig inte för spel, men ska duga till nyttoprogram eller för att titta på serier och film. Tekniken fungerar även med USB-hubbar. Nya specifikationen färdigställs det här kvartalet.

Skulle ni kunna tänka er att köpa en smartphone som ersatt 3,5mm-jacket med Type-C?

  • JW

    Är det på bekostnad för att kunna ladda och lyssna samtidigt?

  • Jiggidi Jens

    I så fall måste alla tillverkare bjuda på adapter. Inte fan ska man behöva köpa nya lurar.

  • Durra

    De flesta tillverkare skickar med lurar med telefonen. Antar att det kommer vara hörlurar med USB då.

  • Durra

    Exakt. Annars måste man ha en trådlös laddare.

  • Fredroid

    Trådlös laddare som funkar samtidigt som man håller mobilen i handen.

  • mortuus

    rätt så dumt 3.5 jacket kan gott få vara kvar tycker jag.

  • Justynd

    Jag har några hörlurar ”dedikerade” till Ericsson och SonyEricsson, som inte kan användas till något annat. Och utan adapter blir det omöjligt att använda avacerade hörlurar som jag redan har.

  • Morn

    Jag har en samsung där 3,5 krånglar hela tiden. USB headsettet till Skype i PCn fungerar klockrent hela tiden, så jag byter gärna.

  • Mattias Andersson

    Fast har man ett par shure-snäckor för 1000kr eller mer så känns det rätt surt att behöva nedgradera till skräpiga b-lurar. Och hemma pluggar jag ofta in mina stora slutna lurar när jag ska lyssna på pod. Telefoner utan 3.5mm kommer prioriteras ned, räknar med en livslängd på 5-6 år på mina stora hörlurar. Bara tanken på tvingas överge min stora kärlek, spiralkabeln, får mig att rysa.

  • Jiggidi Jens

    Ja jo det är schysst iof. Men som jag och många andra som inte använder in-ear lurar utan kör på kåpor eller vad man säger så är det trist.

  • Fred .

    Men 3.5 mm är analog så den har ingen metadata. USB är digital så den har metadata, det innebär dessvärre att det finns möjligheter för DRM.
    T.ex. så kan mjukvaran identifiera om enheter du pluggat in är ett par hörlurar, en högtalare eller en inspelningsenhet.
    Så när du försöker spela upp musik med högtalare så kan den säga, du får inte använda högtalare för du har inte licens att spela upp musiken så att andra kan höra den.
    Framtiden är läskig.

  • Christoffer Gustavsson

    Bara jag som mins tiden då man skulle koppla hörlurar till sin sonyerikson och man behövde använda en stor adapter som bara paja.

  • KC

    Ja tyvärr. Nedgradering för att företagen skall spara pengar.

  • InnerWar

    Nej tack.

  • Rome73

    Inget emot att det kommer en ny modern standard.

    Men är emot att de byter direkt. Ser ingen större anledning till att de inte kan ha båda anslutningsalternativen samtidigt. I alla fall under en övergångsperiod.

  • Rome73

    Vilket förutsätter att man har sån laddare över allt där man är, tex hemma, på jobbet, i bilen.

    Och alla som använder olika powerbanks. Finns det trådlösa powerbanks?

    Låt båda kontakterna leva sida vid sida under några år.

  • JTH

    Bra att de öppnar för möjligheten med usb hörlurar men skulle alldrig köpa en telefon som ej har 3,5 uttag.

  • agazza

    Ja, ser inget negativt med det förutom tidsaspekten då hörlurstillverkare behöver anpassa sig.

    Det öppnar upp för mycket mer roliga hörlurar med inbyggda DAC/förstärkare osv.

  • nickewi

    För egen del så kan man ta bort 3.5mm jacket direkt. Använder bara BT hörlurar just för att slippa sladden. Använder BT i bilen med och högtalarna hemma styrs ju via Spotify connect..
    Men tror ja e relativt mycke före andra att bli helt trådlös.. Många på gymmet, jobbet och på stan har ju vanliga snäckor med sladd som följer med telefonen när man köper den.

    Tror de enklaste sättet att pusha ut sånhär teknik eller att satsa på trådlöst är att helt enkelt skicka med vettiga lurar/snäckor med tekniken man vill att konsumenterna ska använda. Majoriteten behöver nog inte mer än standardljud så behöver inte vara en speciellt hög kostnad för tillverkarna, tycker dessutom att dom bör stå för merkostnaden om det är en sådan..

  • Magnus Eriksson

    Övergav också trådarna för BT för tre år sedan och det är så jäkla skönt!

    Troligen kommer mobiltillverkarna att börja skicka med BT-hörlurar snart och här finns en artikel som förespråkar det:
    http://www.theverge.com/2016/8/10/12421074/apple-could-and-probably-should-bundle-wireless-earbuds-with-the-next

  • Falcon68

    Helt ok för mig. Använder smidiga bluetoothhörlurar sedan många år så det uttaget kan bort helt. Borde bli lägre vikt, färre problemkällor och smidigare mått. Skicka med en adapter under något år så de som vill får ha sina gamla favoritlurar kvar.

  • Elumes

    Två usb-utgångar kanske? o_O

  • Falcon68

    För att….?

  • MrLonghair

    Och om vi vill ladda samtidigt och har en snäll setup som inte gör att laddning skapar jordbrum i tfnpluggade lurar?

  • Fati

    Så hörlurarna väger ännu mer.. Nej tack!

  • Gustaf

    Nästan alla använder det? Det skadar inte? Tillverkarna har inte kommit fram med bra utbud usb-drivna. Alla vill inte ha bt-lurar med batterier mm…

    Ni som säger att det öppnar upp för nya lurar tänker högst märkligt. Har inte tillverkarna kunnat skicka med bt-lurar eller usb-lurar tidigare så folk har kunnat gå över? Mina 8 år gamla in ear sennheiser är fortfarande grymma. Jag tjänar inget på att tvingas gå över nu, men tydligen är det bråttom som fan att bli av med den lilla kontakten….. För att tjäna mer pengar på nya dyra onödigt komplicerande lurar?

  • ln

    använd trådlösa så är problemet löst.

  • CK

    Detta ^^^^^

    Precis vad jag själv tänkte. Detta är precis vad som kommer att hända, givetvis kommer mediabolagen att kräva DRM för musik / video. Så detta är m.a.o riktigt dåligt för konsumenterna.

  • Fati

    För att man vill ha analoga lurar?

  • Anders Öhlund

    För folk som har 3,5 mm lurar som dom vill fortsätta köra med kommer garanterat finnas adapters.
    För dom som vill ladda och ha lurar samtidigt är frågan om det går att ha en laddarkabel med ”USB-passthrough” om telefonen kan både ta ström från och ansluta till hörlurar via samma USB-jack.
    Sen funderar jag på hur stadigt USB-C sitter för det behöver sitta betydligt stadigare än vad micro-USB vanligtvis gör för annars kommer lurarna åka ur konstant.

  • janbanan

    Det finns inga bluetooth lurar med samma kvalitet på ljudet som de med sladd. Tyvärr! Inte ens Sennheiser momentum i trådlös variant når vad de presterar med sladd om man har en hyfsad ljudkälla.

  • Fati

    Så kommer den digitala utgången att kunna agera analogt?

  • Anders Öhlund

    Nej det måste vara en aktiv adapter med egen DAC. Men det betyder även att man kan välja hur HiFi-nörd man vill vara och inte är knuten till den DAC telefontillverkaren stoppat i telefonen.

  • Fati

    Alltså extra utrustning utanpå telefonen..

  • woodcarver

    En nackdel som få pratar om är att Bluetooth komprimerar om ljudet. Det finns en okomprimerad standard, apt-x, men den är proprietär och alla telefoner stödjer inte den mjukvarumässigt – Nexus 6 är ett exempel. Custom ROMs som inte är baserade på stock saknar därmed också stöd. Själv tycker jag att den vanliga BT-codecen låter rätt illa, körde trådlöst hemma på test men bytte till sladd rätt fort.

    Givetvis kommer det att komma intressanta trådbundna hörlurar med inbyggd DAC, men alla moderna telefoners DAC:ar är fullgoda till det mesta och gissningsvis tappar vi ett stort utbud av studiohörlurar med mera. En adapter från USB till 3,5mm – vare sig det är med extern DAC eller analog signal från telefonens DAC via USB-kontakten – känns som en instabil lösning.

  • FredrikAn

    Om man skiter i hur det låter och vill ha en grej till att ladda, kanon.

  • Anders Öhlund

    Ja. Smidigast är väl att ha den på en kort sladd så det blir en liten in-line bump på sladden.
    Googlade lite hastigt och hittade den här.
    http://hifimediy.com/android-dac

  • Exodite

    För min del är det enbart positivt.

    Jag har aldrig använt 3.5mm-jacket på någon telefon, då jag inte använder hörlurar, så jag kommer absolut inte sakna det.

  • nickewi

    Av ren nyfikenhet måste ja bara fråga varför? Dom flesta teknikprylarna som man kommer kunna driva/ladda med usb kommer ju ha usb-c.. Tekniken går ju mot mer trådlöst och digitalt så de uttaget kommer ju garanterat försvinna inom några år.. Apple skyndar ju på den processen med största sannolikhet..
    Men vill gärna höra vad det är med de uttaget som gör den till en dealbreaker?

  • mfmx

    Bara negativt, kommer inte köpa en mobil utan 3,5mm. Tycker inte särskilt mycket om USB-C heller.

  • FredrikAn

    Klassiker det där, W800 har jag för mig. :)
    Man skulle ju kunna tro att vi kommit längre nu år 2016, men nä.

  • FredrikAn

    Bra.

  • KalleKn

    Ingen som sett alla dessa PoGo-spelare som går omkring i städerna numera. Alltid powerpack och laddkabel och väldigt ofta lurar med sladd till det. En port räcker inte. Dongel = ren idioti.

  • ”Apple sägs göra det i och med höstens Iphones.” Nej, Apple lär inte använda USB-C, men det är väl bara syftningsfel.

    ”Nya specifikationen innebär att Type-C-hörlurar drar mindre ström”. Än vadå? Vanliga 3,5mm-hörlurar drar ingen ström alls.

    ”Type-C kommer därtill få stöd för video. Det kan inte ersätta HDMI”. Men man kommer ändå kunna se på film? Jo, då ersätter den en ganska så vanlig användning av HDMI.

    I övrigt undrar jag om man tror att det blir en annan fysisk form på kontakten/ingången? Bakåtkompatibel? En liten detalj i det hela…

  • ChilledHobbit

    ”Vanliga 3,5mm-hörlurar drar ingen ström alls.”

    Hur tänkte du nu?

  • woodcarver

    Inte nödvändigtvis, men jag vet inte om det blir upp till mobiltillverkaren huruvida de implementerar analogt ljud ut via USB-C.

    ”…the official USB Type C standard allows for ”alternate” modes. One of those modes supports re-purposing pins for an ”audio accessory mode” which sends analog audio signals over USB Type C straight from your device’s own DAC + amp just like any old 3.5mm cable. An USB Type C to 3.5mm adapter can be a straight pass-thru without an in-line DAC and/or amp because of this alternate mode and thus it can be super cheap to obtain.”

  • mfmx

    Det på bilden är en W800 ja, själv hade jag en W810 i 2,5 år…

  • mfmx

    eller…. en 3,5mm-utgång och en USB-kontakt?!

  • Sebastian

    Hahaha du är så ignorant..

  • auditor

    Varför görs detta?
    Finns det någon nackdel att fortsätta använda 3.5?
    Usb -> Usb-c har ju ändå kännts som en logisk utveckling, högre hastigheter, symmetrisk kontakt etc…men har aldig hört något prat om negativa aspekter av att ha 3.5-uttag på en telefon…å andra sidan har jag aldrig varit ljudnörd

  • auditor

    Ja, jag menar förutom att den då sparar ström…alltså: har strömförbrukningen med 3.5 varit ett stort problem att man aktivt velat ersätta det…eller är övergång till usb-c bara ett sätt att minska uttagen på telefoner och minska kostnader för tillverkaren?

  • albinolsson

    Game Boy Advance SP hade också en specialkontakt för hörlurar. Riktigt idiotiskt. Hörlurskontakter har väl sett likadana ut sedan 70-talet?
    Själv hade jag dock ingen Game Boy Advance SP.

  • Closet

    Ja! Bort med det analoga!

  • Anthraxious

    Han tänkte inte alls.

  • Sillstrypare

    Kan de mena att den kan inte ersätta HDMI fullt ut? Kanske det är lite sämre överföring, men fortfarande helt ok att titta på

  • chilledhobbit

    Hur tänkte du nu?

  • mfmx

    Om argumentet är ”det är digitalt” så behövs inga motargument, för den som säger det vet inte vad han pratar om. Att något är digitalt är inget självändamål.

  • nickewi

    Men nu va de ju av nyfikenhet ja undra varför det var så viktigt med de uttaget för att jag personligen inte förstår varför de var så viktigt. Sen skrev jag inte ”det är digitalt” utan att tekniken går mot mer digitalt och trådlöst. Om du ny syftar på att 3.5mm uttaget är analogt eller digitalt är ju nått annat..
    Ja är totalt okunnig om allt som har med ljud att göra.. Va inte en ”öööh digitala uttag är bäst, ger bättre ljud och får mig att låta som att ja har en aning om va ja pratat om” kommentar..

  • fegge8998

    Logiken är att man kan sälja mer tillbehör. Nya hörlurar till telefonen eftersom de gamla inte funkar. Samma sak gäller hela anledningen till att man bytte till USB-C. Då behöver plötsligt alla laddare och kablar etc. bytas. Samma sak hände vid övergången från miniUSB till microUSB. Vad var den praktiska nyttan hos användaren? Ingen! Man fick en vekare kontakt och behövde nya grejer. Samma sak återupprepas nu med USB-C. Alla gamla kablar, dockstationer mm blir föråldrade och behöver bytas och måste även hörlurar bytas så är det toppen (för tillverkarna).

  • mfmx

    MiniUSB var väl inte jättebra? MicroUSB håller ju för betydligt fler insättningscykler…

  • mfmx

    1. Det ger inte bättre ljud för folk med normal hörsel.
    2. Man kan inte ladda samtidigt som man lyssnar via USB.
    3. Man kan inte använda sina gamla headset eller hörlurar utan adaptrar som kommer hänga ur fickan och ta plats.
    4. Hörlurarna/headsetet är antenn för oss som vill ha möjlighet att lyssna på FM-radio i mobilen.
    5. Vad det konsumentfientliga och kontrollerande fruktföretaget gör bryr jag mig inte om…

  • Sillstrypare

    Fast man är väl tvungen att byta ut teknik ibland. 3,5 mm uttaget är ganska antikt vid det här laget
    Själv använder jag mest BT lurar de gångerna jag har lurar

    Du säger att det inte var någon nytta med bytet från mini till micro
    Men det är väl en anledning till att de kunnat göra mobilerna tunnare
    Dessutom tycker jag mini usb vart glapp ganska fort, så jag håller inte med om att den är vekar trots att den är mindre

  • HtcMan

    Nej!

  • corb06

    Jag vet inte ens om 3.5 mm uttaget fungerar på min S6. Tror aldrig jag testade den på S4:an heller. 100% Bluetooth råder.

  • HtcMan

    Det finns trådlösa powerbanks. Jag har en sådan… Men att ladda trådlöst är krångligt till omöjligt om man inte har laddaren stationär. Annars får man göra någon patent lösning med att tejpa ihop telefonen mot laddaren… Känns rent spontant som rätt krångligt… 3.5 jacket kan gott få vara kvar tycker jag…

  • Micro

    Håller med. Mini-USB glappade ju direkt från fabrik.

  • Troligen menar de något sådant, ja.

  • GambitSWE

    Hur funkar det då att ladda telefonen samtidigt som man vill lyssna på något med de med-kommande lurarna? Samma problem som med nya Macbook? Kan endast göra en grej åt gången?

    Kanske inte ofta man råkar ut för detta scenario, men ändå…

  • fredrik

    Du Har aldrig kopplat inm mobilen i ett PA-system? Tämligenv värdelöst med annat än 3,5mm teleplugg.

  • Robin larsson

    Håller med! Ska vi bära med oss ytterliggare en adapter grunka för detta ändamål? Nej behåll jacket och sluta klödda till det!

  • nickewi

    Åh så har ja inte tänk på de alls.. Kul med annan synvinkel, tack för svaret!

  • nickewi

    På nr 5 där.. Men ar att om dom tar bort uttaget så kommer ju många följa efter.. Så du kommer ju bli drabbad varesig du vill eller inte..

  • Niclas

    Type-C är välkommet. Men jag vill ha kvar 3.5 jacket.. De flesta bra hörlurar använder det, samt jag vill kunna ladda hos vem som helst och lyssna på musik eller radio samtidigt som laddning pågår…

  • mfmx

    Väldigt många kommer vilja ha 3,5mm-kontakt så en del Android-tillverkare kommer tillhandahålla det länge till, var så säker. Att Apple inte har det drabbar bara Apple-kunder.

    Varken Google, stora mobiltillverkare eller teleoperatörer tycker om microSD-kort eller FM-radio i mobilerna men efterfrågan från konsumenter har tvingat dem att ändå tillhandahålla det i mobilerna (kanske inte i Sverige men i USA har alla de senaste toppmobilerna från Samsung FM-radio igen).

    Samma sak med fysisk hemknapp som Samsung fortfarande har eller kapacitiva knappar som många andra tillverkare har.

    Bara för att Apple eller Google tycker något så kommer inte alla tillverkare att blint följa efter.

  • Sillstrypare

    Det är möjligt. Jag ska erkänna att jag vet väldigt lite om vad som ger bäst ljud. Själv har jag tinnitus och har svårt att uppfatta alla frekvenser på av ärftlig hörselnedsättning
    Själv tycker jag BT anslutning låter överlägset bättre än 3.5mm anslutningen när jag spelar musik i bilen
    Kanske inbillning eller dåliga komponenter

    Men det kan väl omöjligt vara så att 3.5mm audio utgången kommer vara bästa alternativet för tid och evighet?

    Någon gång måste vi byta ut den till vad som passar dagens teknik bättre
    Kanske med vissa kompromisser för att få det att funka med annan teknik i telefoner

    Väldigt få har behov av att koppla telefonen till ett PA-system.
    Förmodligen kommer det finnas diverse adaptrar för de som har behov av det
    Kanske t.ex. Marshall lurarna kan skapa en nisch här och behålla utgången?

    För resterande 95% av befolkningen kommer USB C förmodligen funka utmärkt
    Titta bara på vad de flesta använder för hörlurar
    Inga Sennhiser direkt

  • Simon

    Helt värdelöst i min mening. Ska man behöva springa runt med en adapter för allt? Bluetooth är inget alternativ, finns inga bra in-ear lurar med batteritid över 8 timmar. Dessutom ska man behöva sitta med 4 laddare vid sängen för att ladda både luren och hörlurar (x2 för frugans). Hur gör ni på långa flygningar med bluetooth-hörlurar när batteriet är slut?

  • Sillstrypare

    Kopplar dem till sitt USB C uttag?

  • Sillstrypare

    Kom att tänka på en sak. Hur ofta och vart flyger du om du använder hörlurar i mer än 8tim?
    På en lång flygresa är det väl inte särskilt bökigt att ta med ett batteripack i kabinväskan, kan jag tänka

  • nickewi

    Ja du kan mycket väl ha rätt.. Men ja tror ändå att tillverkarna vill ha bort de uttaget och att ha så få uttag som möjligt.

  • nickewi

    Alltså ja tänker ju mitt att trådlös laddning kommer bli vanligare. Dom ja känner som anammat trådlös laddning kan inte va utan det.

  • mfmx

    Vill och vill, vad de vill mest är att sälja mobiler så är efterfrågan tillräckligt stor kommer de behöva tillhandahålla det.

    Till skillnad från iPhone så finns det ju konkurrens på Android-sidan, så om inte tillverare A eller B har 3,5″-uttag så kan jag köpa från C eller D som har det.

  • Ganska dryg..

    3,5mm ska vara kvar, men kommatecken kan dra åt helvete?

  • Karl

    Absolut inte.

  • nickewi

    Fast de finns ju en annan sida på de myntet.. De kan ju bli billigare att tillverka telefoner om det finns mer plats innanför skalet.

    Ja säger inte att de kommer bli så, för ja jobbar inte inom branschen eller har speciellt bra insyn i tillverkningsindustrin, men tror ärligt talat att dom kommer vilja byta ut en så gammal teknik till nått nyare. Går självklart inte att göra de på ett år, men om stora företag som Google, Intel, Apple och nu även kinesiska tillverkare strävar efter att få bort den tekniken i förmån för en modern teknik så kommer de nog bli så tids nog..

  • nickewi

    Oj allvarligt? Ingen aning om vad drm och de andra betyder men lät ju sjukt kasst!

  • Drzap

    inget 3,5mm uttag på telefonen = tillverkaren får ej mina pengar. det finns en orsak att tidigare försök med att droppa 3,5mm uttag misslyckats. skulle hellre se att man utvecklade uttaget ytterligare som sony gjorde med sin noice cancellationteknik. kanske kombinera med digital coax eller digital optisk, tekniken finns.

  • mfmx

    Det finns som sagt inget självändamål med ”modern teknik” om saker blir sämre.

    Det är lite naivt att tro att en 50 år gammal standardkontakt försvinner helt bara för några enstaka företag vill ha något hippare.

  • Fred .

    DRM är en akronym som står för Digital Rights Management, alltså digital rättighetshantering. Men för konsumenten är det mer digital restriction management, då den begränsar vad du kan göra.

  • nickewi

    Ahaaa… Tack!

  • Sillstrypare

    Har musik på streamingmedia, typ Spotify, DRM?

  • FredrikAn

    Genitaliskt!

  • GambitSWE

    Även jag använder ibland trådlös laddning, och även om den funkar faktiskt snabbare än jag trott, så finns det vissa scenarion som man kanske inte har tillgång till det, eller kanske inte vill. Kan vara i bilen eller på jobbet. Då sitter man kanske i skiten så att säga.

  • nickewi

    Fast du tolkar de ja skriver lite som du vill.. Enda ja påstår är att de antagligen kommer ske. Inte för att de e hippare eller modernt utan främst för att den tar plats..
    Personligen kan ja inte bry mig mindre då ja använder trådlös teknik till allt förutom laddning..

    Känns lite som du vill få igång en diskussion och din ton är rätt kaxig så lägger ner nu.. Lite tråkigt att du ska va så försvarsinriktad..

  • Fred .

    Ja, musik på streaming media har DRM, så ja Spotify har redan idag DRM vilket gör att du inte kan spela in musik. Spotify cachar också låtar genom att ladda ner dom och lagra dom på hårddisken så den inte behöver streama samma låt två gånger, men dom filerna går inte att flytta över och spela på en annan enhet.

    Även Netflix, Steam och Origin har DRM.

  • nickewi

    Tycker ju inte att de e negativt alls.. Inte till de längre perspektivet. Ja vill gärna se så många produkter som möjligt ha samma kontakt. Ladda kan man göra trådlöst eller lyssna på musik trådlöst..
    Kortsiktigt kommrr de bli problematiskt dock..

  • Railwayman

    Om tillverkaren skickar med en USB-sladdfjärr i stil med HTC RC-E100 har jag inget problem med att kontakten tas bort. Detta då valfria lurar kan kopplas in och man har musikspelarkontroller samt möjlighet att ta samtal etc på ett smidigt sätt.

    Är det däremot så att frånvaron av 3,5-mmkontakt förväntas lösas med ”köp en tredjepartsadapter” blir det desto mer tveksamt.

  • naeh

    Sämre ljudkvalité (om jag förstått tekniken rätt), mindre utbud av hörlurar, och förlorad ”multitasking”; speciellt nu när PoGO tagit fart finns det en extra stor förfrågan på att kunna ladda och lyssna på musik samtidigt.

    Nej, det här är en utveckling åt fel håll. Ett 3,5-jack är väldigt högt upp på min lista över krav jag ställer på min telefon.

  • Nix

    Japp vi ska komprimera mer och mer. Först komprimera spotify musiken när dom lägger musiken på sin server , sen komprimeras den komprimerade musiken när den streamas , sen komprimeras den komprimerade komprimerade musiken när Bluetooth för över den till headset. Förmodar att musiken komprimeras även via DAC i USB uttaget. Ja jag har ett Spotify konto men använder det sällan utan lyssnar mest på musiken jag själv har rippat till det bästa formatet jag har möjlighet till även om jag inte får plats med så många låtar på mitt minneskort ….. Så ge f-n i 3,5 uttaget och låt bli minneskortplatsen i telefonerna. Varför ska man annars ha dyra hörlurar när musiken redan är förstörd när musiken når hörlurarna

  • Sillstrypare

    Ok. Man får hoppas att tekniken som gjort musik möjligt att skapa av alla, inte fokuserar på onödiga restriktioner
    Men i o m att band och artister slitit sig fria från giriga musikskolan, så har de möjligheten att själva välja
    Inte på Spotify kanske
    Men gillar man musiken, kan man förhoppningsvis ladda ner den gratis eller för en lite summa på artistens webbshop

  • Fraz

    Väldigt mycket ”Världen borde stanna så jag slipper byta mina 3,5mm lurar”-tänk i kommentarerna.

  • Fred .

    Jag tror inte skivbolagen skulle gå med på att licensera musiken till Spotify AB om inte Spotify använde kryptering, DRM och kopieringsskydd.

    Musik på datorer blev populärt med formatet MP3 som var ett ljudkomprimeringsformat utan stöd för DRM. Sedan kom format och containrar med stöd för DRM. Bland annat Apple tog fram FairPlay och Microsoft tog fram Windows Media DRM och containerformatet ASF med stöd för DRM.

    Spotify använder codecformatet Ogg Vorbis som är effektivare, modernare och bättre än MP3. Men sen paketerar dom det i någon slags container med DRM.

  • Fred .

    Det gör även hörlurar dyrare då dom måste flytta in DAC komponenten från telefonen till hörlurarna.

  • Fred .

    Tar du bort det analoga, så har du digitalt. Med digital kan metadata förmedlas vilket öppnar upp dörrarna för DRM.
    Så när du pluggar in högtalare istället för hörlurar så vägrar appen spela upp.

  • Fred .

    Jag tror inte att det blir sannolikt.

  • viwa

    Hur tänkte du nu?
    När du kommenterar hur tänkte du nu till alla?

  • chilledhobbit

    Jag tänkte nog mer än dom jag personer jag skrivit till.. Vad var du ute efter?
    Tycker folk kan tänka till lite innan man skriver.

  • Sillstrypare

    Det är sant
    Men vad jag menade är att om man hittar musik man gillar, så kanske den finns att ladda ner på andra ställen nu när många band slipper vara beroende av ett bolag

    Hade jag ett band skulle jag försöka sprida den mesta möjligt genom gratis nerladdningar på div hemsidor

    Det är väl i alla fall väldigt få förunnat att leva på sin musik
    Enda chansen är väl att bli riktigt stora

  • Fred .

    Ja, har man ett band kan man sälja den via sin hemsida.

    En del indieartister har på sin sida så att kan köpa deras musik i valfritt format också, så kan man välja MP3, Ogg eller FLAC där FLAC är okomprimerad högkvalité ljud för audofiler.

    2016-08-19 16:39 GMT+02:00 Disqus :

  • Hörlursplaneten

    Lyssna på omvärlden där du är istället.. okomprimerat..

  • Alias joje67

    Powerbank? Lyssnar själv inte på musik 24/7. Förstår inte grejen..

  • Fredrik Ingman

    USB-C som inte funkar med HDMI för står jag inte vitsen med. Å andra sidan så har hörlus uttagen i mobilen ändå inte gett bra ljud. Så är det med APPLE iPhone SE & HUAWEI nexus 6P i varje fall. För ca: 40€ så har ja en DAC som funkar med iOS & android. Skillnaden på ljudet är påtagligt.

  • Fredrik Ingman

    För vem behövs metadata jurister?

  • Fredrik Ingman

    Själv så har jag redan en DAC som funkar med iOS & android. Så det inbyggda ljudet i telefonerna är en flopp. Men ett yttre ljudkort är ju rätt opraktiskt att ha med sig.

  • Fredrik Ingman

    Ja om du menar AirPlay eller vad det nu heter så blir ljudet bättre. Har provat APPLE iPhone SE med WiFi Airport Express & sladd till audio pro

  • Fredrik Ingman

    Andvend WiFi då. Tex Airport Express

  • Fredrik Ingman

    Men artisterna behöver ju inte sammarbeta med dom som insisterar att ha DRM. Vitt jag vet så har Tim Cook inte accepterat DRM

  • Fredrik Ingman

    Videon kan tex spelas in med QuickTime. Så har jag gjort från SVTPLAY i varje fall. På detta sätt separeras DRM från videon.

  • Sillstrypare

    Vi hoppas på att framtiden ligger där
    Spotify kan vara bra för att söka ny musik på
    Men mina favoritband vill jag ha i CD kvalitet

  • Fred .

    Analoga signaler kan bara överföra analoga signaler som ljud, digitala signaler kan överföra metadata, som är ytterligare information utöver ljudet.

    Istället för att dina högtalare bara tar emot signaler så kan den identifiera sig som en högtalare. Mjukvaran, t.ex. Spotify kan fråga den inkopplade enheten, ”vad är du för enhet?” och om enheten inte är hörlurar, så kan Spotify vägra att skicka ljudsignalen till enheten.

  • Hassan

    Fast frågan var inte om du tänkte mer eller mindre, frågan var ”hur tänkte du nu när du kommenterar ”hur tänkte du nu?” till alla?”.

  • chilledhobbit

    Och det har jag svarat på? Annars tar jag det igen.. Jag tycker folk kan tänka till lite innan man skriver..

    Var det något mer? :)

  • GGG

    Skulle inte skaffa en mobil som inte har 3,5 hörlursutgång! Men ser gärna att man satsar på bra ljuddelar i mobilerna..

  • mfmx

    Det finns ju andra tillverkare som satsar på bra DAC för 3,5mm-utgången.

    De som köper iPhone SE köper ju för att det är en äppelskrutt på baksidan och för att skärmen är lika liten som på Nokia 3110.

  • Razken

    För ”man hhhööör jjuu skillnadeeen”…

  • ZaInT

    Jag fattar verkligen inte vem som kom på det här med att ta bort 3.5-uttaget. Det är en vedertagen standard som _ALLA_ använder, och det är så otroligt lite utrymme man sparar. Jag kommer inte att byta ut mina lurar utan får då använda en adapter, och jag vågar nog säga att majoriteten gör som jag där. Adaptrar har man verkligen tillräckligt många, nu har jag en hög micro-USB -> USB-C och ska jag då också behöva konka med ett par 3.5 -> USB-C? Kan man ladda samtidigt då ens? Nej, urbota korkad sak att göra.

  • ZaInT

    Att man ens ska behöva ha det på sin kravlista är otroligt…

  • ZaInT

    Såvida de inte tänker smäcka in 2 x RCA ;)

  • ZaInT

    Han menar så klart att ingen ström används när uttaget inte används, vilket jag kan tänka mig att det gör i USB-C där det aktivt måste kontrolleras om det ens är ljud som ska förmedlas.

  • ZaInT

    Jag med! Där det enda negativa var just hörlursadaptern.

  • ZaInT

    Det känns som att man ber om att ta sönder uttag och/eller kontakt när man ska behöva en sån för att lyssna på musik, då kan man inte ha telefonen i fickan utan att riskera att något går sönder.

  • ZaInT

    Det var då jag upptäckte DealExtreme, så att man kunde köpa ett 10-pack adaptrar eftersom de precis som du säger la av stup i kvarten

  • Oscar

    Känns som det kommer bli omöjligt att lyssna på musik med telefonen i byxfickan, en USB-C kabel lär ju lossna hur lätt som helst?

  • Fredrik Ingman

    Men skillnaden är ju påtaglig. NOKIA 3310 är ju 16 år & har mindre skärm än APPLE iPhone SE. Sedan andas NOKIA 3310 retro som ännu kan andvendas. NOKIA 3310 har inte 4″ skärm. Objektivet i APPLE iPhone SE är rätt dåligt. Distorsionen är rätt kraftig. Tyckte NOKIA LUMIA 930 hade relativt bra ljud med tex KOSS PORTA PRO

  • Anton

    Hur laddar man sin mobil samtidigt som man använder hörlurar om det bara finns ett USB-C-uttag?

  • Niklas Olofsson

    Kanske via någon sorts Y-kabel eller att laddarna levereras med ett extra C-uttag.. eller nåt.

  • Henrik

    Ingen större skillad om jag jämför på min htc 10.

  • Henrik

    Svårt att se hur en DAC i sladden ska vara i närheten lika bra som en i telefonen..

  • Henrik

    ”åh, jag glömde ladda lurarna innan jag åkte” sen får man spendera halva restiden med att ladda lurarna, då det ej går att använda dom när dom laddas. Speciellt med dom där små in-ear lurarna.

  • Henrik

    Så istället för en reseladdare i miniformat och 3.5mm lurar, så ska man ta med sig laddplatta som måste ligga plant på någon yta som är stor som telefonen?

    trådlös laddning har inte tagit fart och verkar inte som konsumenterna vill ha det heller. Det är väl stort sett bara samsungs high-end lurar som kommer med det av dom stora märkerna.

  • Henrik

    sen måste ju DAC’en vara nånstans och nu måste den i in i sladden eller hörlurarna och då blir dom dyrare samtidigt som prestandan på dessa DAC’s garanterat kommer vara sämre än den i din telefon (pga begränsningar i storlek, pris och strömtilgång)

  • Henrik

    microusb är tåligare än miniusb. tio gånger fler ”in-ut”.
    Delen som gick sönder oftast i mini USB fick flytas över till sladden, så nu går den sönder istället för usb porten.

    Mini usb var skräp och jag har flera enheter med rejält glappa miniusb portar, medans samtiga microUSB enheter jag har funkar fortfarande efter massa år.

  • Henrik

    så man ska ha en airport eller chromecast audio för att lyssna på musik?

    BT är komprimerat ljud, ytterligare en försämring av den i regel redan komprimerade ljudströmmen.

  • Henrik

    RIP 29 kronors lurar på macken när man råkar slita av sina medhavda, eller glömt dom hemma.

  • nickewi

    Men om du inte har bättre koll så e du inte värd bra musik..

  • Fred .

    Eller Super Audio CD (SACD) eller DVD kvalitet. :)

  • Fred .

    Artisterna själva väljer nog inte det. Deras musik ägs av skivbolagen som bestämmer vilka dom licenserar ut sina artisters musik till.

  • Fred .

    Meta data kan vara information om låten, t.ex.:
    Artist: Bobby Bobson
    Sång: Tornado
    Album: Best of Bobby
    Inspelat: 2016
    Genre: Pop
    Så metadata är jättebra för mediaspelare, sökmotorer, etc.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Sharepointutvecklare, Borlänge Publicerad 20 Oct 2017
Solution architect, Stockholm Publicerad 20 Oct 2017
SUPPORTTEKNIKER TILL Lassila & Tikanoja Publicerad 20 Oct 2017
Business Intelligence Analyst till Peab Publicerad 20 Oct 2017
Creative and structured Java developer to Swedbank! Publicerad 20 Oct 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Hur pass nöjd är du med din operatör?

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

8.4

Test av Huawei Honor 9

7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Swedbank och Sparbankerna får stöd för Samsung Pay
  2. Har du någon skräckhistoria om en operatör?
  3. Första intrycket av Huawei Mate 10 Pro
  4. Skärmen i Pixel 2 XL får blandat mottagande, Google överväger åtgärder
  5. Stor sårbarhet upptäckt i Wi-Fi
  6. Tre får återigen sämst betyg när SKI mäter kundnöjdhet

Mest läst

  1. Första intrycket av Huawei Mate 10 Pro
  2. Google WiFi kommer till Sverige
  3. Swedbank och Sparbankerna får stöd för Samsung Pay
  4. Samsung låter användare köra valfri Linux-distribution på Galaxy-telefoner
  5. Har du någon skräckhistoria om en operatör?
  6. Stor sårbarhet upptäckt i Wi-Fi

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Hur pass nöjd är du med din nuvarande operatör?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat