Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Vilken meddelandetjänst använder du främst idag?

Postat:
12:50 - 2017-07-17
Skribent:
Lars A
Kommentarer:
När vi i slutet av 2012 frågade om meddelandevanor i Swedroids community dominerade fortfarande SMS/MMS. Vid den tidpunkten svarade 44 procent att de fortfarande främst utnyttjar denna klassiska meddelandeform.
WhatsApp var det näst vanligaste alternativet med 29 procent av rösterna. Cirka två år senare hade SMS/MMS krympt till 27 procent, samtidigt som WhatsApp anmärkningsvärt nog fallit ända ned till 16 procent.

Facebook Messenger var istället näst störst med 18 procent av rösterna. Hur ser läget ut idag, sommaren 2017? Har SMS till sist blivit mer av en nisch och vilken tjänst har i så fall lyckats ta sig förbi?

Lämna gärna en röst nedan!

Vilken meddelandetjänst använder du främst på din mobil idag?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

  • Daniel Jansson

    Facebook Messenger med hästlängder säkerligen man hör ju det plinga överallt hela tiden när man är ute och rör sig.

  • Mackii

    Textra för SMS/MMS
    TypeApp för Mail

  • Rikard Jerner

    facebook generellt det är bara enklast då de flesta har det.. tröttnat på alla appar man har..

    sms, hangouts, snapchat, whatsapp, slack, telegram, fb messenger, kik…
    snacka om fragmenterad marknad som tom är värre än android.

  • Lars

    Snart ett år efter Sverigelanseringen.

    ”Allo (0%, 1 röster)”

    http://www.swedroid.se/whatsapp-utmanaren-google-allo-slapps-sverige/

  • Daniel

    Sms har väl definitivt alla ändå

  • Andreas Pettersson

    Line huvudsakligen, annars SMS

  • Rikard Jerner

    absolut men sättet jag messar på iaf så är det för sunkigt. överlåter sms till pensionärerna.

  • Fred .

    Men RCS är det nya SMS, det är inte lika sunkigt.

  • Rikard Jerner

    fruktansvärt utbrett oxå :D jag behöver inte ytterligare saker som ingen kan använda. men blir det ersättningen för sms så absolut :)

  • nZb

    Va SMSar du på för sätt som gör det för sunkigt?

  • nZb

    SMS helt klart, alla som har en mobil har någon SMS-app och behöver inte något användarkonto för någon ”chat-app” hos någon skojjsida som livnär sig på fula reklamintäkter.

  • r12500

    sms (imessage) What’s app och FB messenger och snapchat.

  • nickewi

    Fb messenger och WhatsApp använder jag isärklass mest. Sms skickar jag väldigt sällan, där får man ju mest från olika myndigheter, dagis eller sådär..

  • DE

    Wechat, FB, Whatsapp, Allo, Hangouts, Snapchat, SMS. I ungefär den ordningen.

  • Fred .

    Har du Android Messages så sköter den både SMS och RCS. Tanken med RCS är ju att det ska bli lika utbrett som SMS men vara mer modernt med rikt innehåll.

  • Fred .

    SMS är begränsat till 140 tecken, du kan inte fetstil, kursiv, understruken. Bilder som MMSas är hårt komprimerade och lågupplösta. Kommunikationen är okrypterad, filer går inte att bifoga, du kan inte ha gruppkonversationer, etc. Så det är ganska sunkigt.

  • Mattias Arvin

    Nästan alla jag skickar meddelande till använder FB Messenger. Tyvärr är det ett par av mina vänner/familj som envist hänger kvar vid WhatsApp, så jag är fortfarande tvungen att han den appen installerad.

  • Rikard Jerner

    fallerar direkt då det inte klarar av rcs till iphone men när det gör det så absolut.

  • nZb

    1. Finns inga hinder att skicka 2st SMS om man skriver långa uppsatser i en tjänst som står för ”short message service”, då får man skylla sig själv lite grann att man använder tjänsten till något den inte var avsedd för om man struntade i att läsa på innan.

    2. I korta meddelanden finns det inget som helst behov att formatera texten som fet, kursiv etc. Har man problem att göra sig förstådd i det man skriver i SMS så ligger nog inte det felet i SMS tjänsten. (Snarare hos skribenten.)

    3. Då får du nog se över vilken SMS/MMS app du har, jag kan skicka och ta emot bilder som MMS i original (högkvalitativt).

    4. Ta på dig foliehatten eller sluta använda internet om du är orolig att någon myndighet kikar på dig, det var inte du som uppfann internet.

    5. Filer går inte bifoga det har du rätt i, poäng till dig!

    6. Det går visst SMSa med grupp… Återigen får du nog se över din SMS app och kanske även läsa på vad syftet med SMS-tjänsten är!

  • Daniel Malmgren

    Låter inte den vanliga SMS-signalen på en iPhone ungefär likadant? Har fått för mig att det är ungefär samma ljud, men jag är inte säker :-)

  • Roco

    Hoppas dom lägger ner o satsar på att implementera det i Hangouts istället.
    Den är redan så smidig den bör vara samt finns på alla plattformar.
    Så när Hangouts äntligen fått lite folk vill dom att man ska byta….typiskt Google.

  • Konstigt2

    WhatsApp nr 1 och FB Messenger nr 2, Hangouts nr 3 (mest jobb) och SMS sist. Tyvärr med FB Messenger som nr 2 då det är en hemsk app att använda tycker jag. Känns som (och är?) AdWare.

  • Hangouts var ju självklart för ett år sen. Synd att Google inte vill att kan ska använda deras tjänster.

  • Rikard Jerner

    well det är nog så enkelt att jag inte smsar utan messar ;)
    för mycket bilder video ljud osv för att sms ska vara fungerande för ändamålet. Så för min del så är det inte längre funkis för det täcker inte det behov jag har i en meddelandetjänst idag jämfört med för 15 år sedan.

    Jag är rätt nöjd med facebook som det är, det funkar lixom. Dock så är bilder lite pissiga att skicka med fb då kvalitén skalas ner en del om jag nu inte gjort något knas i inställningarna det låter jag vara osagt ;)

  • Mårten

    SMSa till grupp är inte tillförlitligt för de som svarar kanske inte svarar till hela gruppen (det beror på telefonen de har bland annat).

    Klart det finns behov av fetstil, kursiv ibland.
    MMS skickar aldrig i orginalkvalitet (4-8MB).
    MMS är begränsat till 300kb.

  • Woosley

    Tja, ”meddelanden” heter det på min telefon. Standard sms-app alltså.

  • GGG

    Kör Facebook messenger, men då jag inte ”samlar” på mig vänner där, så kör man även sms också, + en del andra enstaka gånger.

  • nZb

    Kom ihåg att Facebook och deras tjänster bara är leksaker som ska generera reklamintäkter till Mark Zuckerberg.

  • nZb

    Du får väl anpassa ditt grupp SMSande till rätt individer då? Det går t.ex inte prata kinesiska med en människa som inte förstår hur man svarar på kinesiska.

    Snälla Mårten, ge mig konkreta exempel på när du skulle vilja fetmarkera text i ett SMS?

  • Shattno

    Jättekonstig kommentar. Alla tjänster är väl till för att generera intäkter till företaget och dess ägare. Sen är dom väl inte mer eller mindre leksaker än andras meddelandeappar och sociala nätverk.

  • Andreas Elf

    I första hand är det ju självklart SMS/MMS (Textra), men jag använder Line dagligen för gamingchatt.

  • Brynolf Landgren

    Hade till slut fått alla jag känner att börja använda hangouts, och så slopar de sms-stöd och lanserar en handfull konkurrerande tjänster. Förvirringen är total. Jag är på väg att migrera till facebook messenger men har inte kommit så långt än…

  • pao

    Använder dock Duo inom familjen istället för Skype numera men Allo är nog få som använder ☺️

  • corb06

    Telegram ligger 1:a på min lista tätt följt av Whatsapp, eftersom många fortfarande inte upptäckt Telegrams fördelar.
    DUO går varmt inom familjen, mindre krångel än Skype.

  • RAZKEN

    Främst Facebook Messenger, mest för konversationsbubblan som är jävligt smidig och alla man känner har ju redan Facebook.

  • Emil

    Facebook Messenger av den enkla anledningen till att det är där flest personer finns. Det är det som är problemet med meddelandetjänster, att finns det inte folk nog som använder den är den mer eller mindre värdelös även om tjänsten i sig är grym.

  • Sebastian

    I jobbet WhatsApp, privat 50/50 mellan Facebook Messenger och iMessage.

  • Sebastian

    Båda är ett simpelt pling. Generellt låter FB Messenger lite högre och ljudet är lite ljusare så hörs tydligare än standardsignalen för iPhone.

  • Mars Mountain
  • Emil Jungmar

    Allo med dem som har, därefter hangouts, sedan sms eller Facebook

  • Mårten

    Ja men visst, jag kan ju sluta skicka Hangouts till de jag vill ha kontakt med och hitta nya personer som använder SMS istället.

    Nä men visst, Extended ASCII är nog det enda vi behöver. Varför inte
    göra om Internet till Gopher-protokollet när man ändå håller på?

  • Daniel S

    Finns det ingen bra app som samlar ihop alla dessa? Har en del som vägrar använda annat än whatsapp eller hangouts, eller sms. Bökigt då man måste tänka på vem som använder vad.

  • Thoast

    Använder Duo ständigt. Har du samma upplevelse att det är bästa tjänsten för videosamtal hittills? 😀

  • nZb

    Att du börjar överdriva visar tydligt att du har slut på relevanta svar och bara trollar. Tack och hej

  • duo dude

    Använder också Duo nu, istället för Skype. Skulle vara kul om Swedroid gjorde en till poll om vilken videokommunikationstjänst som läsarna använder främst idag.

  • pao

    Håller med dig om det
    Bästa hittills ☺️

  • Emil Oskarsson

    Gav upp på Facebook messenger då den äter ram minne och gav mig runt en halvtimme kortare batteritid på både min mobil och tablet…. Kör numera chatt funktionen i friendly for Facebook (är som Facebook via mobilen ungefär) som är ungefär som att skriva i den gamla hederliga Facebook appen innan Facebook messenger kom in i bilden.

  • ToungiLou

    Så länge sms/mms går till alla så är det den som gäller mest. Oavsett kvalitet.

    WhatsApp kör jag annars till de jag vet har det

  • Necko89

    Har du testat Messenger Lite, den kanske är snällare mot telefonen? Har inte gjort det själv, men håller med om att Messenger äter upp telefonen inifrån 😁

  • Fredrik Ingman

    Andvender Hangouts för sms fortfarande. Dock inte så mycket nu under sommaren. Vet därför om sms inte skulle funka att sända.

  • Fredrik Ingman

    Har sms slutat att funka i Hangouts? Borde testa i så fall.

  • Erik

    Jag fattar inte hur man kan välja en meddelandetjänst som kräver att andra använder exakt samma app och samma ”medlemskap”. Som att teliakunder bara skulle kunna ringa andra teliakunder, vem skulle acceptera det? Google var inne på rätt spår då Google talk-användare kunde kommunicera med folk på vilken jabber-server som helst, via vilken klient/app som helst. Men när kunderna/användarna är så dumma dom de är (gäller uppenbarligen även Swedroids läsare) så vinner stängda lösningar, vilket undersökningen tydligt visar. Skäms på er.

  • Fredrik Ingman

    Fail, 160 tecken har varit begränsningen. Åtminstone med NOKIA 3310, får se hur nya NOKIA 3310 gör med sms. Dock har jag kunnat skriva längre meddelande i LG nexus 5 via GSM nätet. NOKIA 3310 new skall jag köpa från http://www.verkkokauppa.com. Gamla är ju 17 år!

  • Fredrik Henning

    Situation med Meddelande tjänster är minst sagt kaotiskt då det användarna föredrag olika tjänster och utifrån vem man vill kommunicera med (privat eller jobb).

    SMS har alltjämt en betydande fördel då avsändaren alltid kan nå en mottagare på dess mobilnr (MSISDN) meddelandena kommer alltid fram (även om de kan behöva lagras i en SMS-C till mottagaren blir tillgänglig igen. Dessutom behövs ingen dataaccess för att skicka och ta emot meddelanden, men å andra sidan uppstår det alltid en kostnad per meddelande (även om den för de flesta idag inte avräknas då de flesta abonnemangen numera inkluderar fritt antal nationella SMS).

    Den största nackdelen med SMS är att de varje SMS går mellan mottagare och sändare och hanteras därefter utan möjlighet till hantering av grupper (som kräver särskild identitet för gruppen för att fungera på motsvarande sätt som gruppmeddelanden i FB Messenger och WhatsApp m fl.)

    Om en avsändare vill skicka samma SMS till flera mottagare så kommer ett enskilt SMS skickas till respektive mottagare och när någon i ”gruppen” svarar så kommer svaret endast gå tillbaka till den ursprungliga avsändaren för ”gruppmeddelandet” utan att övriga mottagare får samma svarsmeddelande. SMS tjänsten klarar idag helt enkelt inte av att hantera gruppmeddelanden såsom andra databaserade tjänster fungerar.

    SMS är mao en bra och pålitlig tjänst, men främst anpassad för person till person kommunikation, men inte för grupper.

    Om gruppmeddelanden över SMS ska fungera måste dessa gå via en server som hanterar SMS på ett mer intelligent sätt och taggar meddelanden att ingå i en grupp eller inte för att kunna hantera alls meddelanden in och ut.

    FB Messenger är en hyfsad tjänst och fungerar ganska bra för grupp kommunikation, men har sin begränsning i att det inte går att skicka meddelande till någon som man inte är vän med på FB. Det går dock att låta andra personer i gruppen lägga till mottagare man själv inte är vän med och på så sätt kan kommunikation ske med ytterligare personer inom en grupp.

    Personligen vill jag bara använda FB och FB Messenger till de personer som jag känner väl, dvs inte affärskontakter.

    Fördelen med FB Messenger är att den funkar bra oberoende av typ av smartphone (iPhone eller Android), dvs cross-platform, vilket är bra.

    WhatsApp har sin fördel med att de använder mobilnumret (MSISDN) för hantering av profilen, dvs man kan bara skicka meddelanden till personer man själv har i sin kontaktbok och som också använder WhatsApp.

    WhatsApp hanterar grupper och meddelanden på ett utmärkt sätt och man får även information om när en användare använde WhatsApp senast och för gruppmeddelanden kan man också se när meddelandet levererats och när samt när meddelandet lästs av respektive mottagare. Mao man får mycket bra information om och för varje meddelande.

    Fördelen med WhatsApp är att den funkar bra oberoende av typ av smartphone (iPhone eller Android), dvs cross-platform, vilket är bra.

    iMessage (iOS/OSX) är än idag en av de bästa apparna och meddelande tjänsterna pga integrationen som Apple gjort med Apple-ID och tilläggen av IDs för att låta dig bli sökbar och nåbar på MSISDN och e-postadresser som du lägger till i din Profil. Alla meddelande synkas mellan alla enheter som du är inloggad på, tex iPhone, iPad, MacBook osv.

    iMessage har en betydande fördel då tjänsten kan hantera SMS. Då SMS är en punkt till punkt tjänst så kan inte heller iMessage tagga inkommande SMS och placera dem i en trådad gruppkonversation. Inkommande SMS levereras separat från varje enskild avsändare kopplat till konversation till/från enskilt MSISDN.

    Ytterligare en fördel för iMessage är att man i en Mac har tillgång till fullstort tangentbord och kan snabbare och enklare skriva sina meddelanden.

    Innan jag bytte till iPhone så använde jag ofta https://mightytext.net för att skicka SMS från datorn, men då var det vara SMS som kunde skickas. Funkade i o f s ganska bra, men problemet kvarstår ändå att SMS inte är utvecklat för att hantera gruppmeddelanden.

    WhatsApp har en app som du kan installera och köra från datorn (OSX eller Windows) och fungerar bra. Du får tillgång till allt på datorn som du kan göra från telefonen. Om WhatsApp skulle bygga in stöd för SMS så skulle de kanske bli den bästa appen över alla.

    Hangout funkar bra den också, men blivit ganska mycket sämre sedan stödet för SMS försvunnit. Svårt att veta hur Google tänker kring Hangout. Nackdelen är dock att du måste ha ett Google konto för att använda Hangout, vilket alla inte har.

    Summa summarum så är det ett fortsatt kaos bland meddelandetjänsterna och även om operatörerna börjar intressera sig för RCS så tror jag det kommer dröja ganska länge innan vi ser en mer harmoniserad miljö. Tills dess kommer nog FB Messenger, WhatsApp och iMessage tillsammans med SMS dominera.

    Vad tror du?

  • Fred .

    SMS skickar 140 tecken när det är 8-bit kodat. Har man det 7-bit kodat kan man skicka 160 tecken. Med t.ex Nexus 5 så när man skriver långa meddelanden längre än 140 tecken så splittar SMS-appen upp meddelandet och skickar det i två eller fler SMS.

  • Daniel Jansson

    Rätt lika men man hör skillnad på dem lätt. iPhone låter mer som bestick i glas medans Messenger har ett mera pling på något sätt. Konstgjort.

  • Brynolf Landgren

    I så fall kör du en gammal hangouts-version.

  • Katanken

    Whatsapp uteslutande, och annars SMS. Dock aldrig någonsin MMS då det är helt vidrigt sätt att skicka bilder på.

  • Kung Carl

    Fast nu ligger ju SMS/MMS på andra plats i undersökningen? Det är ju en lösning som är gjord för att inte vara ”stängd”. Det är också därför den kommer finnas kvar under lååång tid framöver.

  • Sillstrypare

    Jag kör blackberry hub.
    Inte riktigt vad jag tror du menar, men jag har letat efter något sådant själv utan att hitta.
    Men den samlar alla flöden, inklusive mail och samtalshistorik på ett överskådligt sätt åtminstone.

  • Emil Oskarsson

    Har hellre en app för Facebook än två xD Därför vart friendly for Facebook en mycket trevligt ersättare även om den kan vara lite småseg ibland tack vare att den är webbaserad :p

  • Sillstrypare

    Fb messenger och SMS.
    Jag har KIK, IMO whatsapp & Lime också, men de används sparsamt. Även om de är bra på vad de gör så är de begränsade till att bara kommunicera med andra som har just den appen.

    Det händer att man blir tillfrågad att börja anv någon meddelandetjänst som är ”överlägsen” (senast Lime) som sedan glöms bort pga sina begränsningar.

    Men jag vill tipsa om en bra app som samlar flödena.
    Blackberry Hub. Där kan man välja vilka flöden man vill ska visas, inkl mail och samtalshistorik.

    Riktigt bra och snyggt gjort imo

  • Öyvind Sigurdsdottir

    Inga mail? Det är nog det jag använder mest. För företagsrelaterade saker. Sms för privat.

    Den där andra socialavirusövervakningsdyngan använder jag inte. Och jävligt skönt är det när man ser och hör det plinga konstant i andras lurar och som pavlovska hundar måste de genast titta varför det pep i luren så de får en kaka eller nåt.

    Själv fokuserar jag på att leva i harmoni här och nu istället för att stirra ner i skärmen för att se vad som händer andra nånannanstans.

  • Ganska dryg..

    Eller så är det för att 17 vänner använder 17 olika tjänser, och man inte själv är intresserad av att göra det. Kan tänka mig att du blir förvånad över mycket saker i din vardag.

  • Niklas Olofsson

    1. Facebook messenger
    2. SMS

  • Rome73

    Håller med dig om att SMS/MMS.

    Fast samtidigt lite synd att de inte kan komma överens om en standarduppdatering av SMS/MMS så att den kommer ikapp. Så att det blir en modern öppen lösning, typ SMS 2, som finns med i alla telefoner precis som SMS gör idag.

  • KalleKn

    Kör med Slack, Hangouts, WhatsApp och Telegram i den ordningen men det ser ut som Telegram kommer ersätta Slack… Röstade Annan.

    Facebook Messenger är dock bannlyst här.

  • Johan

    Telegram är överlägset. Går att köra på alla enheter hur lätt som helst, molnlagring, bra kryptering och stöder alla filtyper + gifs.

    Whatsapp lämnade jag typ 2013 – rena skiten i jämförelse…

  • Mourian

    Whatsapp mest men eftersom man har familj i Kina så är det självklart WeChat som gäller med. Tycker faktiskt WeChat är riktigt bra! Fler borde köra det utanför Asien

  • finnbo2

    Kör fb messenger på androiden. iMessage på iphonen. Måste säga att iMessage är kanon. Har inte den andra iOS så kommer det ett sms istället.

  • Micke

    Jag har fler sms än jag har GB i surfpott.

  • Fredrik Ingman

    Kan vara så. Har ej kolla vilken version. Dock tar jag emot dom uppdateringar som android M ännu får. Dvs appar.

  • Fredrik Ingman

    Andvender hagouts ännu. Jo splitrande tycker jag mig ha sätt. Minns inte om det var i LG nexus 5 eller någon annan ”nalle”

  • Fredrik Henning

    Varning för långt inlägg, men jag hoppas det kan vara läsvärt för många. ;-)

    Situation med Meddelande tjänster är minst sagt kaotiskt då det användarna föredrag olika tjänster och utifrån vem man vill kommunicera med (privat eller jobb).

    SMS har alltjämt en betydande fördel då avsändaren alltid kan nå en mottagare på dess mobilnr (MSISDN) meddelandena kommer alltid fram (även om de kan behöva lagras i en SMS-C till mottagaren blir tillgänglig igen. Dessutom behövs ingen dataaccess för att skicka och ta emot meddelanden, men å andra sidan uppstår det alltid en kostnad per meddelande (även om den för de flesta idag inte avräknas då de flesta abonnemangen numera inkluderar fritt antal nationella SMS).

    Den största nackdelen med SMS är att de varje SMS går mellan mottagare och sändare och hanteras därefter utan möjlighet till hantering av grupper (som kräver särskild identitet för gruppen för att fungera på motsvarande sätt som gruppmeddelanden i FB Messenger och WhatsApp m fl.)

    Om en avsändare vill skicka samma SMS till flera mottagare så kommer ett enskilt SMS skickas till respektive mottagare och när någon i ”gruppen” svarar så kommer svaret endast gå tillbaka till den ursprungliga avsändaren för ”gruppmeddelandet” utan att övriga mottagare får samma svarsmeddelande. SMS tjänsten klarar idag helt enkelt inte av att hantera gruppmeddelanden såsom andra databaserade tjänster fungerar.

    SMS är mao en bra och pålitlig tjänst, men främst anpassad för person till person kommunikation, men inte för grupper.

    Om gruppmeddelanden över SMS ska fungera måste dessa gå via en server som hanterar SMS på ett mer intelligent sätt och taggar meddelanden att ingå i en grupp eller inte för att kunna hantera alls meddelanden in och ut.

    FB Messenger är en hyfsad tjänst och fungerar ganska bra för grupp kommunikation, men har sin begränsning i att det inte går att skicka meddelande till någon som man inte är vän med på FB. Det går dock att låta andra personer i gruppen lägga till mottagare man själv inte är vän med och på så sätt kan kommunikation ske med ytterligare personer inom en grupp.

    Personligen vill jag bara använda FB och FB Messenger till de personer som jag känner väl, dvs inte affärskontakter.

    Fördelen med FB Messenger är att den funkar bra oberoende av typ av smartphone (iPhone eller Android), dvs cross-platform, vilket är bra.

    WhatsApp har sin fördel med att de använder mobilnumret (MSISDN) för hantering av profilen, dvs man kan bara skicka meddelanden till personer man själv har i sin kontaktbok och som också använder WhatsApp.

    WhatsApp hanterar grupper och meddelanden på ett utmärkt sätt och man får även information om när en användare använde WhatsApp senast och för gruppmeddelanden kan man också se när meddelandet levererats och när samt när meddelandet lästs av respektive mottagare. Mao man får mycket bra information om och för varje meddelande.

    Fördelen med WhatsApp är att den funkar bra oberoende av typ av smartphone (iPhone eller Android), dvs cross-platform, vilket är bra.

    iMessage (iOS/OSX) är än idag en av de bästa apparna och meddelande tjänsterna pga integrationen som Apple gjort med Apple-ID och tilläggen av IDs för att låta dig bli sökbar och nåbar på MSISDN och e-postadresser som du lägger till i din Profil. Alla meddelande synkas mellan alla enheter som du är inloggad på, tex iPhone, iPad, MacBook osv.

    iMessage har en betydande fördel då tjänsten kan hantera SMS. Då SMS är en punkt till punkt tjänst så kan inte heller iMessage tagga inkommande SMS och placera dem i en trådad gruppkonversation. Inkommande SMS levereras separat från varje enskild avsändare kopplat till konversation till/från enskilt MSISDN.

    Ytterligare en fördel för iMessage är att man i en Mac har tillgång till fullstort tangentbord och kan snabbare och enklare skriva sina meddelanden.

    Innan jag bytte till iPhone så använde jag ofta https://mightytext.net för att skicka SMS från datorn, men då var det vara SMS som kunde skickas. Funkade i o f s ganska bra, men problemet kvarstår ändå att SMS inte är utvecklat för att hantera gruppmeddelanden.

    WhatsApp har en app som du kan installera och köra från datorn (OSX eller Windows) och fungerar bra. Du får tillgång till allt på datorn som du kan göra från telefonen. Om WhatsApp skulle bygga in stöd för SMS så skulle de kanske bli den bästa appen över alla.

    Hangout funkar bra den också, men blivit ganska mycket sämre sedan stödet för SMS försvunnit. Svårt att veta hur Google tänker kring Hangout. Nackdelen är dock att du måste ha ett Google konto för att använda Hangout, vilket alla inte har.

    Summa summarum så är det ett fortsatt kaos bland meddelandetjänsterna och även om operatörerna börjar intressera sig för RCS så tror jag det kommer dröja ganska länge innan vi ser en mer harmoniserad miljö. Tills dess kommer nog FB Messenger, WhatsApp och iMessage tillsammans med SMS dominera.

    Vad tror du?

  • Erik

    Men SMS/MMS faller på att det kräver en telefonioperatör och ett specifikt telefonnummer. En bra meddelandetjänst ska jag kunna köra på vilken maskin jag vill, med vilken app/klient jag vill, så länge jag på något sätt har anslutning till internet.

    Jag tycker det här med meddelandetjänster har en mycket sorglig historia. Minns när ICQ blev stort, och senare MSN, båda slutna silos, värdelösa. Och det är lika illa idag. Och det allra sorgligaste är att användare dras till dessa system, oförstående om konsekvenserna för ”systemet” för meddelandetjänster. Men om vi alla vägrade använda slutna system så skulle de sakta men säkert öppnas. Det är så jag önskar att alla börjar tänka.

  • corb06

    Mm håller med! Men lite cred ska Whatsapp få för att de nu häromdagen införde stöd för filöverföring av alla format. Så nu kan man skicka foton i originalupplösning t ex. Bara sisådär 3-4 år efter Telegram…

  • Fraz

    ”typ SMS 2, som finns med i alla telefoner precis som SMS gör idag.”

    Har varit på gång ett bra tag nu i form av RCS, Swedroid har t.o.m. gjort en artikel om det:
    http://www.swedroid.se/vad-ar-rcs-och-vad-ar-fordelarna-vi-forklarar/

  • Mikael

    Wire (https://wire.com/en/). Bra krypto, inte (nödvändigtvis) kopplat till telefonnummer som t.ex. Signal och kräver inte tillgång till addressboken för att visa namn på den man pratar med (vilket Signal kräver).

  • Ironi

    Facebook messenger och iMessage.

  • Mårten

    Duo fungerar ju bara så länge man inte vill ringa flera samtidigt. Men då fungerar det bra.

  • Mårten

    Dum fråga får dumt svar. Bara för att du inte har behov av fetstil betyder det inte att andra har det.

    Fetstil behövs när fetstil behövs helt enkelt. Fattar du inte när det är så förstår jag att du klarar dig med SMS.

  • GrinigGammalGubbe

    Discord.

  • nZb

    Kunde inte beskriva det bättre själv, grymt!

  • nZb

    ”Fetstil behövs när fetstil behövs helt enkelt.”

    Hahaha dagens svar! Jag ber dig, ge ett VETTIGT exempel på varför fetstil skulle behövas i SMS.

  • Mårten

    Du säger att SMS inte behöver fetstil, jag säger inte att SMS behöver det, jag säger att jag använder inte SMS för att det inte har det…
    Det var du som påstod att jag var tvungen att anpassa min målgrupp för att kunna använda SMS istället för något som är bättre.
    Som Rikard skriver nedan, vi använder inte SMS vi messar.

  • nZb

    Jaha då var nog allt detta ett missförstånd, typiskt.

  • Rome73

    Jag vet, men uppenbarligen har det inte uppfyllt kriteriet för finnas med i alla telefoner. Därför är RCS en fail.

  • Johan

    Håller med! Folk får ju anpassa sig till tekniken. Att tekniken skulle anpassa sig till användarna är ju rent befängt. Eller vänta nu…

  • Broken arrow

    Chomp sms :)

    Just för den kan man ställa in bättre än den som följer med. T.ex så man slipper ljud vid leveransbekräftelse.

  • cavveman

    Sms/Mms för min del. Med tanke på att alla bekanta kör med olika tjänster för sin favorit och jag har ingen lust att installera 15 appar som har liknande funktioner så räcker sms gott och väl.

    Däremot har jag hangouts och whatsapp installerat.

Lediga jobb inom data / IT Företag
Hej Systemtekniker! Publicerad 20 Jul 2017
Hej Systemtekniker! Publicerad 20 Jul 2017
Hej Systemtekniker! Publicerad 20 Jul 2017
Hej Förvaltningsledare! Publicerad 20 Jul 2017
Hej Förvaltningsledare! Publicerad 20 Jul 2017
Se fler jobb

Aktuellt

Bäst i test: HTC U11.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy S8
Samsung Galaxy S8 Plus
Huawei P10
Samsung Galaxy S7 Edge
LG G6
Samsung Galaxy S7
7.9

Minitest av Nokia 6

9.2

Test av HTC U11

8.5

Test av Sony Xperia XZ Premium

7.3

Minitest av Xiaomi Mi Pad 3

8.4

Test av OnePlus 5

8.1

Minitest av Xiaomi Redmi Note 4X

9.1

Test av Samsung Galaxy S8 Plus

8.8

Test av LG G6

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Vilken meddelandetjänst använder du främst idag?
  2. Samsung Galaxy Note 8 presenteras 23 augusti
  3. Konceptvideo visar Google Pixel XL 2
  4. Dubbla bakre Carl Zeiss-kameror i flaggskeppet Nokia 8?
  5. Svar från Googles frågestund om Android 8
  6. Nokia 8 dyker upp på kinesisk hemsida, tas snabbt ned [Uppdaterad]

Mest läst

  1. Har du övervägt att byta till IOS och i så fall varför?
  2. Är detta nya Google Pixel XL?
  3. Vilken meddelandetjänst använder du främst idag?
  4. Essential Phone ser ut att komma till Europa
  5. Google vill att vi ska tvåstegsverifiera genom Android-promptar istället för SMS
  6. Konceptvideo visar Google Pixel XL 2

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken meddelandetjänst använder du främst på din mobil idag?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat