Web 3.0 – den mobila webben? [Söndagsläsning]

Postat:
14:13 - 2010-02-14
Skribent:
| upnorth
Kommentarer:
7

Web 2.0 har nog de flesta hört talas om och i de flesta fall handlar det om en utökad interaktion med besökaren, att en viss tjänst är gjord som en hylla och att användarna fyller den med egna böcker (tänk Wikipedia) eller som när Facebook skapade ett nätverk där allt ifrån tånagelklippande till befodringar kablas ut till dina vänner och deras vänner.

Det har pratats mycket om att Web 3.0 kommer att bli den så kallade semantiska webben där algoritmerna i sökmotorer äntligen förstår grammatik (på och mellan flera språk), där den enda stora skillnaden för att få relevant information från Google blir att kunna skriva ”Jag är sugen på pizza med skinka, men utan champinjon, vad kostar det och när kan jag få det?” istället för ”pizza + Huddinge + utkörning”. Man frågar sig dock om detta verkligen innebär ett pardigmskifte av samma storleksordning som många tillskriver web 2.0?

Därför skulle begreppet Web 3.0 kanske passa bättre för de senaste årens ökande funktionalitet och innovation riktad mot mobilitet och användaren som befinner sig på rörlig fot. iPhone var först ut och satte standarden för hur en smart telefon som passar alla ska se ut och fungera. Google vid rodret med Open Handset Alliance hade dock Android på gång och idag är inte iPhone längre ett självklart val, under 2010 väntas dessutom utbudet av Android-telefoner att explodera så här får Apple se upp. Framför allt har många unga och människor med begränsad budget mer att hämta hos de allt fler och ändå mycket kompetenta budgettelefonerna med Android.

För nu ”mobiliserar” verkligen alla aktörer som har det minsta med IT-utrustning och tillhörande tjänster att göra på den nya marknaden. Både bekvämligheten i pizzabeställning från soffan och ökade krav på kortbetalningar genom lösningar som Square är långt mer intressanta än sökordsretorik de närmaste åren och här har Android bara börjat. Appar strömmar dagligen in till Android Market och det är bara en tidsfråga innan betalmöjligheterna spridits över hela världen då många mindre länder får nöja sig med gratistjänsten idag.

Som innehavare av en sådan telefon är det förstås väldigt intressant att följa utvecklingen då du nu slipper byta telefon 2 gånger per år för att hänga med utan istället bara köper den hårdvara som passar dina behov och automatiskt får nya, häftiga tjänster antingen genom uppdateringar av själva telefonen eller genom en nätbutik som så smått börjar utmana App Store.

Kort sagt är möjligheterna i stort sett obegränsade med den här nya, spontana och mobila plattformen för konsumtion on-the-fly. Det spelar visserligen ingen roll vad vi kallar fenomenet men nog har Google och Apple startat en ny era av användbarhet!