Vi förstår varför du blockerar annonser, men överväg gärna att visa dem om du vill stödja Swedroid. De behövs för att sajten ska gå runt. Tack! Dölj meddelandet.

Xiaomi hävdas offentliggöra egenutvecklat chipp på MWC

Postat:
15:15 - 2017-02-21
Skribent:
Gustav
Kommentarer:
Allt fler tillverkare har övergått från att köpa in chipp från jättar som Qualcomm och Mediatek till att använda egenutvecklade plattformar. Apple använder exempelvis sin A-serie, Samsung sin Exynos-serie och Huawei sin Kirin-serie. Nu väntas en av världens största mobiltillverkare göra samma sak.
Det har sedan ett tag tillbaka ryktats om att kinesiska Xiaomi haft planer på att övergå till en egenutvecklad plattform. En inbjudan cirkulerar och en bild som visar datumet 28/2, samma datum som Mobil World Congress pågår har skymtats och troligtvis passar Xiaomi på att offentliggöra företagets första egenbyggda plattform då.

Vi vet att den kommande toppmodellen Mi6 inte kommer lanseras under mässan och troligtvis erbjuder telefonen Snapdragon 835 och inte den ryktade ”Pinecone”.

Det mest troliga är att Xiaomi redogör plattformen under mässan men att vi får invänta nästa toppmodell innan vi ser den egenbyggda SoC:en.

  • nZb

    Off topic, undra vad OnePlus 4 kommer erbjuda :)

  • Fred .

    Intressant utveckling att många aktörer börjar gå mot egna chips, det har väl ryktats om att Google ska ta fram egna chipp också?

    Förut så var det ju motsatt riktning, då hade Texas Instruments sin OMAP som dom a lade ner, och Sony-Ericsson hade sin NovaThor som dom lade ner.

  • Fred .

    Jag hoppas att Xiaomi’s nya SoC kommer vara utvecklarvänligt så att det kommer många tredjeparts ROM från community, och att dokumentation och källkod släpps publikt och att Xiaomi arbetar med upstream projekt som Linux så att deras SoC stöds i mainline utan out-of-tree patchar.

  • Mint

    SD 835 alla gånger och så ryktas det att skärmen blir LCD eftersom tillgången på AMOLED är för dålig och att upplösningen på skärmen ska bli 1440 x 2560, även kallad 2K skärm.

  • Gustav Karlsson

    Stämmer bra. Får vi se 8 GB arbetsminne tro??

  • Gustav Karlsson

    Jadu. Idag är OnePlus, kungen gällande XDA stödet. Hoppas att fler tillverkare tar efter

  • Mint

    Det är fullt möjligt. Jag hoppas de får tag på AMOLED skärmar, jag vill helt inte ha LCD.

  • Perkele

    Du får ta vad som bjuds, tror inte dom lyssnar på vad DU vill ha

  • Mint

    Du missar ju hela poängen i det jag skriver. OnePlus vill ha AMOLED, det är deras förstaval. Men det går rykten om att tillgången är dålig och att de kanske tvingas att använda LCD.

  • Mint

    Du missar ju hela poängen i det jag skriver. OnePlus vill ha AMOLED, det är deras förstaval. Men det går rykten om att tillgången är dålig och att de kanske tvingas att använda LCD.

    Få ta vad det bjuds? Vad menar du med det? Det finns fler tillverkare än OnePlus vad jag vet.

  • Perkele

    Nähää, finns det fler, om läser dina inlägg så verkar det bara finnas en

  • Mint

    Mycket märkligt påstående då jag haft mobiler ifrån otaliga tillverkare och har två olika tillverkares mobil idag. Det du skriver har inte mycket grund. Jag har faktiskt bara haft en enda OnePlus mobil.

  • Perkele

    Hellre en bra LCD än en medioker amoled

  • Mint

    Givetvis men det görs inga mediokra AMOLED längre vad jag känner till.

  • gerhard

    Man kan hoppas att Mi bryter principen från Kina/Taiwan/Korea med att inte dokumentera eller släppa öppen källkod. Generellt har ”nya” tillverkare en karens för mig. Huawei börjar bli acceptabel (de verkar sköta uppdateringar hyggligt, sedan är det inte mycket att göra), Mediatek sitter tryggt fast i karensen, varken open source eller uppdateringar (om de har ändrat sig var det för sent för att intressera mig).

  • Fred .

    Ja, tyvärr så fattar inte många Kina/Taiwan/Korea företag open source. Dom har en lite annan mentalitet och vill gärna stjäla och hålla saker för sig själv, och många av företagen har brutit mot licenser också, t.ex. många som brutit mot bland GPL licensen i BusyBox.

  • Fred .

    Men inte bara tillverkare av telefoner, men även SoC. Det är bara så mycket mobiltillverkarna kan göra om inte Qualcomm och MediaTek drar sitt strå.

  • Perkele

    Jaa Oneplus 3 har ju ingen märkvärdig skärm

  • Andreas

    Värst vad sur du verkar vara då. Vaknat på fel sida idag?

  • Perkele

    Nope, är ju bara sanningen

  • Mint

    Den är bättre än den på iPhone 7.

  • Mint

    Nope, det är det inte. OnePlus 3 har en bra skärm.

  • Estrella och OLW har egna chips.

  • Jag tycker att det är en bra utveckling och hoppas fler tillverkare gör detta eftersom de då kan sköta mjukvaruuppdateringar längre period än Qualcomm skulle tillåta = bra försäljningsargument som jag personligen värderar nu när prestandan är så pass bra att man inte behöver byta telefon vartannat år.

  • Fred .

    Ja, men jag föredrar Lantmännens Svenska Lant Chips.

  • Gustav

    Hahaha

  • Fredrik J

    Det förutsätter ju att mobiltillverkaren själv är intresserad av att bära kostnaden för fortsatt underhåll av hårdvaran. De hade antagligen lika väl kunnat beställa fortsatt underhåll av drivrutiner från t.ex. Qualcomm. Om flera mobiltillverkare dessutom tillsammans beställer underhåll från Qualcomm så hade de dessutom kunnat dela på kostnaden.

    Nå, framtiden får visa om Xiaomi kommer att ha en längre livscykel på sina egenutvecklade processorer än andra.

  • Mint

    Jämför dem själv sida vid sida. OnePlus 3 skärm har mycket mer kraft i färgerna, svärtan är helt överlägsen och skärmen är betydligt ljusstarkare. Så du kan lägga ned det hån.

    Jag visade min OnePlus 3 för en iphonefrälst kompis utan att säga något, han tittade på den och jämförde och poängtera just hur bra skärmen var jämfört med hans iPhone 7, det var det han gillade mest med min mobil. Han tyckte även om designen och hur den kändes i handen.

  • Railwayman

    Jag ser inte riktigt fördelen med en massa egenutvecklade, exklusiva chipsets då det snarast leder till fragmentering och trassel med utvecklingen. Däremot är det absolut bra om det kommer produkter som konkurrerar med Qualcomm, d.v.s med bred tillgänglighet för olika tillverkare.

    Även om något ”exklusivt in-house chipset” skulle slå konkurrensen med häpnad driver det inte på någonting eftersom det… inte påverkar ett företag som Qualcomm. Även om t.ex Pinecone skulle slå Snapdragon 6xx med hästlängder kommer det inte att hjälpa om det endast sitter i Xiaomi-enheter t.ex.

  • Fraz

    Är inte Apple, Samsung och Xiaomi typ de tre största? Kan tycka det borde pusha Qualcomm att leverera bättre och billigare alternativ när de tappar stora kunder till höger och vänster, oavsett vad de kunderna går över till.

  • Fraz

    Bjäre chips, alla gånger.

  • Fraz

    Görs gott om dem. Med PenTile-matris är allt under 1440p mediokert som bäst.

  • Fred .

    Tack!
    Jag har inte provat dom, men jag ska prova dom om jag ser dom. :)

  • Mint

    Det håller jag inte alls med om. OnePlus 3 skärm är skarp, har mycket kraftfulla färger, svärtan är excellent och den är väldigt ljusstark. En riktigt bra skräm.

  • Mint

    Samsung håller inte i sin Exynos bara för egen del, de säljer den även till andra tillverkare.

  • Jag tycker att det är skitcoolt att Nvidia Shield Tablet fick nougat, bara sådär. Kom 2014. När prestanda slutar spela så stor roll kommer fajten kring mjukvaran. Hoppas jag.

  • C.M.S

    En display blir inte automatiskt bättre för att det kör oled. Svärta är en parameter av många. Skärmexperterna Displaymate har rankat iPhone 7+ extremt högt, den bästa de sett ut, bara slagna av Samsungs egna modeller S7/Note 7. Oneplus 3 hade stora problem med kalibreringen på sina skärmar när den släpptes (läs anandtech test) men fick en uppdatering förbättrade det avsevärt. Fortfarande inte lika bra som iPhone 7+ återigen se anandtechs tester.

  • Mint

    Jag har jämfört OnePlus 3 skärm direkt med iPhone 7 Plus, sida vid sida och det är ingen som helst tvekan om att det är mycket mer kraft och tryck i färgerna på OnePlus 3 skärm. Svärtan är helt överlägsen som sagt och det gäller även ljusstyrkan.

    Sen är det givetvis så att en del gillar mer neutrala och bakåtlutade färger (som i iPhone 7 plus), men det går också att tona ned färgerna på OnePlus 3 om man så vill.

    Ta en titt själv mellan skärmarna, sida vid sida. Det är ingen som helst tvekan om att det är AMOLED skärmen som sticker ut och ger mest imponerande intryck.

  • Mint

    Om idealet är att ge så neutral och naturlig bild som möjligt så håller jag med om att iPhone 7 Plus har en bättre skärm. Men om man vill ha en skärm med imponerande färger och svärta + ljusstyrkan så är OnePlus 3 skärmen den solklara vinnaren. Det beror på vad man prioriterar.

  • Railwayman

    Kunderna kan inte byta till Apple som CPU-leverantör såvida inte det sker en policyändring (= sälja A-serien till övriga leverantörer). Byter Xiaomi till Pinecone för Redmi och kör på exklusivitet pushar det inte heller Qualcomm särskilt mycket – annat är det om alla dessa nya chipsets kommer ut på den öppna marknaden.

    DÅ blir det fart på grejerna. Det är inte bra att Qualcomm har ett närmast ”monopol” men lösningen är definitivt inte exklusiva in-housechipsets.

    Samsungs väg med Exynos som hittat in i konkurrerande enheter (vill minnas att vissa Meizu kör den bl.a) är en bättre väg. För min del faller samtliga icke-Qualcomm-baserade enheter bort såvida inte källkoder etc är tillgängliga för tredjepartsutvecklare. Det spelar ingen roll hur ”överlägset” ett chipset är om det i praktiken kräver att man endast köper ett specifikt märke och använder deras stock ROM. Hellre Snapdragon och en custom ROM än Pinecone och MIUI eller Kirin och EMUI etc.

  • C.M.S

    ”Kraft och tryck” är inte något man använder för att avgöra om en skärm är bra. En objektiv bra skärm skall ha korrekta parametrar vad gäller vitbalans, färgåtergivning o s v. De (och även ljusstyrka, se tester) är bättre på iPhone 7 skärm. Sen om du personligen föredrar övermättade färger så får det stå för dig men köper du en proffsskärm för bildbehandling och liknande är det inte något man vill uppnå :)

    Missade ditt senaste inlägg. Där är vi (otroligt nog) rätt överens.

  • Mint

    Jag använder inte mobilen för bildbehandling. Där är det mycket trevligare med kraftfulla färger än neutrala. Jag har PC-skärm för bildbehandling.

  • Fraz

    Rekommenderar gräddfil och lök, men de är bra allihop.
    http://www.bjarechips.se/wp-content/uploads/2012/05/bjare-chips-graddfil-och-lok.png

  • Fraz

    Trodde bara det var Samsung och Meizu som använde Exynos. Betyder ju såklart inte att Samsung inte försöker sälja den till andra också :)

  • Fred .

    Tack! :)
    Ska prova dom! :)

  • Mint

    Det visar ju ändå att Samsung är villiga att dela med sig av sin teknologi till andra.

  • C.M.S

    Det är helt ok att tycka det. Menar bara att objektivt är den inte bättre än iPhone 7+ skärm, alltså sett till uppmätta värden. Men gillar man en mer färgstark skärm på sin mobil så visst, inget fel med det. Många som klart föredrar hörlurar som färgar ljudet (mycket bas + diskant) och tycker de låter bättre än ett par neutrala som återskapar källan bättre. Smaken är som baken :)

  • Mint

    Härligt! Då är vi överens :-) Enligt min mening så har neutralt sin poänger och är oersättligt när man exempelvis redigerar bilder och liknande, medan det är betydligt trevligare med lite mer kraft i färg och kontrast när man bara ska titta på bilder och annat. Det blir mer levande.

  • Mint

    Härligt! Då är vi överens :-) Enligt min mening så har neutralt sin poänger och är oersättligt när man exempelvis redigerar bilder och liknande, medan det är betydligt trevligare med lite mer kraft i färg och kontrast när man bara ska titta på bilder och annat. Det blir mer levande.

    Vad gäller ljud så vill jag har ljud som svänger, det ska låta musikaliskt och med driv, inte neutralt, men heller inte överdrivet.

  • Mint

    Härligt! Då är vi överens :-) Enligt min mening så har neutralt sin poänger och är oersättligt när man exempelvis redigerar bilder och liknande, medan det är betydligt trevligare med lite mer kraft i färg och kontrast när man bara ska titta på bilder och annat. Det blir mer levande.

    Vad gäller ljud så vill jag har ljud som svänger, det ska låta musikaliskt och med driv, inte neutralt, men heller inte överdrivet. Jag föredrar också att ljudet går åt det varma hållet, utan att överdriva. Lite ”gosigt” ljud som man ofta säger.

  • Gustav

    Jag gissar att du kör standard-insyällningen. Är en sån som tycker att hudfärgen ska vara som en morot på folk och gräs skall vara neongrönt.
    Alla gillar inte det utan vill va en bild som ser ut som i verkliga livet.

    Här kan du läsa om iPhone 7:
    http://www.displaymate.com/iPhone7_ShootOut_1.htm

    Här om op3:
    http://www.phonearena.com/news/OnePlus-3-before-and-after-update-display-sRGB-color-accuracy-tested_id83105
    Eller här:
    http://www.gsmarena.com/oneplus_3-review-1455p3.php

    Angående ljusstyrkan så når iPhone 7 upp till 705nits
    Op3 når 433.

    iPhones skärm är bättre att träffa rätt färger än op3ans, själv har jag en op3 och är otroligt.nöjd men dina subjektiva åsikter är just det, subjektiva.

  • Mint

    Din subjektiva åsikter är också subjektiva. Angående ljusstyrkan så har jag testat de två sida vid sida och OnePlus 3 var avsevärt mycket ljusstarkare, det är inte en subjektiv åsikt utan ett faktum.

  • Gustav

    Ja mina åsikter är subjektiva men jag länkade till tester som du kanske borde läsa.
    Där står det bland annat att man kan stänga av ”automatic brightness” vilket du borde testa nästa gång du jämför.

    Men dina två påståenden var objektivt fel (eller kanske är det bra för vissa att han överdrivna färger men jag tror det är en dålig affärsidé att säga att man har bättre färger när de inte visar verkligheten på bilder osv).
    Du kan såklart tycka skärmen på op3 är bättre men det är en subjektiv åsikt. Vetenskapligt är iPhonens skärm bättre på de två punkter du tog upp.

  • Mint

    Nej, iphone är inte bättre på ljusstyrka, jag har testat de båda sida vid sida.

  • Mint

    Nej, iphone är inte bättre på ljusstyrka, jag har testat de båda sida vid sida. En mobiltelefon ska inte vara neutral, den ska visa dig de finaste färgerna så att du blir glad när du tittar på skärmen.

  • Gustav

    Så de som har mätinstrument har fel men du har rätt alltså?
    Stängde du av den automatiska ljusstyrkan?

  • Mint

    Båda mobilerna var på ljusstyrka 100%.

  • Gustav

    Kan du inte svara på frågan?

  • Mint

    Jag föreslår att du testar själv istället för att lite på andra. Så gör jag.

  • Gustav

    Stängde du av funktionen jag beskrev?
    Synd att du inte kunde mäta styrkan med ett instrument. Man kan ju hända förutfattade meningar som spelar en väldigt stor roll nämligen och det blir ytterst ovetenskapligt.

  • Mint

    Jag föreslår att du testar själv istället för att lite på andra. Så gör jag.

  • Gustav

    Kan du läsa?
    Stängde du av automatic brightness?

  • Mint

    Var inte så jävla dryg. Jag har redan svarat på det. ”Båda mobilerna var på ljusstyrka 100%.”

Lediga jobb inom data / IT Företag
Javautvecklare i Internetbanken till Handelsbanken Publicerad 22 Jan 2018
Mjukvaruutvecklare till Tieto i Luleå Publicerad 22 Jan 2018
BI DEVELOPER TO ATLAS COPCO INDUSTRIAL TECHNIQUE Publicerad 22 Jan 2018
Junior utvecklare till Roi Rekrytering i Malmö Publicerad 22 Jan 2018
IT-tekniker Publicerad 22 Jan 2018
Se fler jobb

Aktuellt

Vi listar Googles bästa Androidappar.

Android på Prisjakt

Samsung Galaxy Note 8
Sony Xperia XZ1 Compact
Samsung Galaxy S8 Plus
Samsung Galaxy S8
OnePlus 5
Huawei Honor 9
8.8

Test av OnePlus 5T

9.2

Minitest av Google Pixel 2

9.1

Test av Google Pixel 2 XL

8.8

Minitest av Huawei Mate 10 Pro

7.3

Minitest av Asus Zenfone 4

7.8

Test av Essential Phone PH-1

8.6

Test av Nokia 8

8.1

Minitest av Lenovo Moto G5 Plus

Visa fler recensioner

Populära ämnen

Senaste nyheterna om

Allt om

Sweclockers RSS

Mest kommenterat

  1. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  2. Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?
  3. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  4. OnePlus bekräftar stöld av kortuppgifter, upp till 40 000 kunder kan ha drabbats
  5. LG ansöker om patent för vikbar smartphone – öppnas som en bok
  6. Här är de bästa Google-apparna för Android

Mest läst

  1. Här är de bästa Google-apparna för Android
  2. Snart får du betala 125kr extra per paket när du importerar från Kina
  3. Samsung Galaxy S9 blir tillgänglig 16 mars enligt senaste ryktet
  4. Mobiloperatören 3 introducerar tjänsten ”3Skicka Surf”
  5. Huawei anammar Googles lösning för RCS – Android Messages blir ny meddelandeapp
  6. Motorolas nya smartphones läcker ut, inklusive Iphone X-liknande Moto X5

  7. Visa topplistan

Undersökningar

Vilken tillverkares mobiler ser du mest fram emot under 2018?

Visa resultatet

Loading ... Loading ...

Undersökningar

Sponsrat

Annons