1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Vad göra med mina spark som nu är olagliga?

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av lubbe, 1 maj 2024.

  1. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 413
    Mottagna gillanden:
    1 757

    MINA ENHETER

    Jag har inte helt hängt med i turerna, men jag vet att om de två kriterierna överträds av en viss elsparkcykel så klassas den som en moped klass I eller II (istället för en cykel, som den normalt klassas som).
    För moped gäller ju vissa krav:
    -hjälmtvång
    -körkort/förarbevis
    -försäkring
    -får bara vara konstruerad att kunna gå viss hastighet, 45km/h eller 25/30 km/h
    -motoreffekt 4000 eller 1000 W

    Många här på forumet tänker jag kan uppfylla dessa krav för sin elsparkcykel, och då potentiellt omvandla den till en "laglig moped". (Uppfyller man inte kraven kan det ju vara olika brott, såsom olovlig körning).
    Men: Finns det ytterligare krav på mopeder som jag missat, som elsparkcyklar inte kan uppnå, vilket gör att en elsparkcykel som går snabbare än 20 km/h och/eller högre motoreffekt än 250 W aldrig kan bli en "laglig moped"? Vilka krav är det isf?

    De nya reglerna om försäkring gäller alltså för "ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning" (t.ex. elsparkcyklar) om fordonet:
    -är konstruerat för en hastighet som överstiger 20 kilometer i timmen, eller
    -är konstruerat för en hastighet som överstiger 14 kilometer i timmen och har en nettovikt som överstiger 25 kilogram.

    Följande del av lagtexten som infördes 23 december 2023 kan citeras:

    En förare av en moped, ett motorredskap eller ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning ska, om fordonet omfattas av denna lag men inte är registrerat i vägtrafikregistret, under färd i Sverige ha med sig bevis om att fordonet är trafikförsäkrat och på begäran visa upp beviset för en bilinspektör eller polisman.

    Den som bryter mot första stycket döms till penningböter. Föraren ska dock vara fri från ansvar, om han eller hon senast tredje vardagen efter förseelsen styrker hos Polismyndigheten att han eller hon hade bevis om trafikförsäkring vid tiden för förseelsen och omständigheterna ger vid handen att förseelsen har berott på tillfälligt förbiseende.




    Hur ser ett sånt där trafikförsäkringsbevis ut, och finns det någon möjlighet för polisen att kontrollera äktheten/giltigheten direkt på plats?
    Jag gissar att de vid misstanke kan fota av försäkringsbeviset och (åtminstone) kontrollera det i efterhand, så det är nog inte så smart att förfalska ett sånt. Då blir det nog urkundsförfalsknining som extra brott på CV:t.

    Jag undrar ju också, när man tecknar försäkringen, vilka kontroller gör försäkringsbolaget? Med andra ord, går det att försäkra ett fordon som tekniskt sett är olagligt, och i vilken utsträckning kan man då lita på att försäkringen täcker om det sker en olycka och det kommer fram att fordonet inte uppfyller kraven?
     
    Kristy gillar detta.
  2. Barret

    Barret Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2015
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    91
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Har hört att försäkringen är billig... Så bara att försäkra.
     
    Kristy gillar detta.
  3. nuco

    nuco Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    21
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Nothing Phone
    Platta:
    Samsung S4
    Platta 2:
    Nexus 7
    Billigt?

    If vill ha 88 kr/månad för trafikförsäkring, när jag kollade förra veckan. För en elspark som kostade 3500kr.. Billigt hade varit max 500kr/år..
     
  4. Barret

    Barret Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2015
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    91
    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei Mate 20 Pro
    Du har inte haft motorcykel du. En på jobbet fick 40kr i prisuppgift.
     
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 048
    Mottagna gillanden:
    877
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Så nya lagar alltså om sparkcyklar. Sambon köpte en på maxi för några år sedan. Vet att den ”går” att flasha om så den kan komma upp i 25-30 km men den har original mjukvaran fortfarande. Men har för mig att det stod 20 km/350w och därmed är den olaglig eller rättare sagt att den behöver ha trafikförsäkring?
     
  6. lubbe

    lubbe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2024
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    2
    Ja olaglig då den har för höga watt
     
  7. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Lycka till när du krashar eller blir påkörd, du får inte en krona från försäkringen då, jättekul om du hamnar i rullstol på socbidrag endast!
     
  8. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    514
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Trafikförsäkring får du bara om om forden är typregistrerat och har ett registreringsnummer.
    När polisen kontrollerar registreringsnummret i en app(i mobilen), på plats, så kommer all info upp med bla trafikförsäkringen.
    Dvs allting sker på plats, även bötesföreläggandet eller en eventuell tillgänglighetsdelgivning vid nekande, dvs du får en tid i tingsrätten direkt för åtal!
     
  9. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    7 064
    Mottagna gillanden:
    1 994
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Oj. Jag kan tänka mig mig situationer där jag medvetet utsätter mig för större risker än så
    Tror vi är lite olika som personer
     
  10. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    492
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Från ett inlägg en bit upp:
    "Följande del av lagtexten som infördes 23 december 2023 kan citeras:
    En förare av en moped, ett motorredskap eller ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning ska, om fordonet omfattas av denna lag men inte är registrerat i vägtrafikregistret, under färd i Sverige ha med sig bevis om att fordonet är trafikförsäkrat och på begäran visa upp beviset för en bilinspektör eller polisman."
     
    Kristy gillar detta.
  11. Bertilsson

    Bertilsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2019
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    262
    Mer troligt är att det inte finns något typintyg eller registreringsnummer som polisen kan kontrollera och att den inte kan provköras på grund av att stöldskyddet är aktiverat.

    I det läget bluffar eventuellt polisen och säger att man måste låsa upp den och om man vägrar att göra det, så kan dom ta den i beslag (tills utredningen blir nedlagd).