1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Allmänna Tråden om Luftrenare

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Oceanic, 9 mar 2020.

  1. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    13
    Konstigt mina luftrenare med PM2.5 sensorer reagerar bara på lukter....
     
  2. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    13
    Oceanic gillar detta.
  3. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 254
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Dags för en ny/en till luftrenare. Har en Electrolux Well A7 just nu, så funderar på att skaffa en till sån eller en Fjord Pro för ca 1000kr mer. Men är det värt prisskillnaden? Vad har vi för andra alternativ?
     
  4. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    13
    @Oceanic@Oceanic såg att du gillade vad jag skrev men hur är det med Jya Fjord Pro en?
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 442
    Mottagna gillanden:
    4 177
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ja förutom att sensorn är överkänslig mot gaser samt att filtret är dålig på att filtrera och rena gaser från tex hand sprit annars bra luftrenare... Med bra luftflöde vs ljudnivå
     
  6. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    13
    Oki du har väl lagt ut för många fjärtar som har varit legade på ekfat i några månader så sensorn har blivit överkänslig :)

    Har du den i sovrummet+ o ja så blir du torr i ögonen av luften om du använder den som en fläkt?

    Filtret dåligt?
     
    Last edited: 6 maj 2024
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 442
    Mottagna gillanden:
    4 177
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Det är som sagt störande att varje gång jag tvättar händer med handsprit och den är i auto läget så går den upp i max fart och det gör den väldigt länge.... Kör apoteas handsprit.
     
  8. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    13
    Ok då har du den knappast i sovrummet? Har du fått em hel del damm på filtret?
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 442
    Mottagna gillanden:
    4 177
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    Jag kollade nu det var väldigt mkt i dam i filtret... Men satte i nytt då... jag har bestämt mig för att använda den ett år till har försökt sälja den men det har inte gått jättebra, luftrenare överlag verkar vara svåra att sälja.

    Varje gång jag sätter på mig parfym drar JYAn gång på högvarv och det tar evigheter innnan den går ner till tysta nivåer... så ja autoläget funkar främst när man inte är i rummet... när det tex kommer matos från köket så är det bar att den är i autoläget.. är jag i rummet så är det manuellt läge som gäller...

    Jag har mailat JYA om detta utan svar där jag påpekar att deras nuvarande filtre har extremt svårt att filtrera TVOCs. Det känns orimligt att den ska gå på högvarv för jag har tagit på mig parfym i flera timmar..

    Vid nästa köp av luftrenare så vill jag ha ett högt TVOC CADR värde...

    Och man får väl också i framtiden hoppas att sensorerna kanske blir lite med avancerade.... så att den kan se skillnad på skadlig TVOC och oskadlig, jag har noll behov av att filtrera bort eventuell parfymdoft.
    Att den reagerar så kraftigt på handsprit vet jag inte.. har bar provat apoteas som förvisso är den billigaste sorten...

    Nej det finns ingen perfekt luftrenare hittils..

    Electrolux Pure A9 är bra på många sätt, den flyttar uppenbarligen mycket luft problemet är att den sprider luften dåligt i rummet så trots att den flyttar mkt luft känns det knappt när jag ligger i sängen brevid, detta är xiaomi och jya bättre på.. här får man ju lite svalkande luft iallafall...
    Electrolux har också tveksamma filter...med luddiga specar...

    Som sagt JYAn är nog den bästa jag har hittils... även om den inte flyttar lika mkt luft som Electrolux Pure A9 och att den är tystare så har ändå Jyan lyckas med akustiken vilket gör att det är lätt att sova till ljudet... Electroluxen är dock mkt tystare... men de behöver mer avancerade blad eller liknande för att få luftvirvlarna att sprida sig bättre i rummet. Rent estetiskt gillar jag också Electroluxen mer... den smälter in i de flesta hem bättre... Deras app är också mkt bra.. Jyan är lite mer basic men gör jobbet.
     
    scenic gillar detta.
  10. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    13
    @Oceanic@Oceanic
    Vad ska du ha för Jyan ? tänkte beställa en sådan till sovrummet, billigaste pris nu är 2995kr för den
     
  11. scenic

    scenic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2022
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    13
    Vad har den för olika sensorer?