Tillgången på apps i Android Market

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Hellberg, 15 jun 2009.

  1. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Inte på min. Det är väl ännu en skyddad app som vi med skandinaviska magic inte kommer åt oavsett root eller ej. :(
     
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Fungerar utan problem här. (Magic, ION) Sökte på bluex.
    Innan du kör market enabler så måste du se till att Market är helt avstängt, annars kommer det inte fungera. Dubbelkolla med Advanced task manager.
     
  3. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ja, men det är som sagt med skandinavisk magic som problemet uppstår så det är inte så konstigt att du inte får det. Vi med skandinaviska magic kan ju inte köra någon annan rom än daldroids i dagsläget och det spelar ingen roll hur mycket man pillar med market enabler, skyddade apps (vilket bluex som sagt är) kommer INTE fram. Vissa andra betal-apps syns, så nog funkar market enabler alltid, men skyddade apps är blockade från skandinaviska magic.
     
  4. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Happy times! Nu har det förvisso kommit ett par roms som funkar med skandinaviska magic och möjliggör full tillgång till market, men detta får nog ändå ses som strålande nyheter: Skyddade apps verkar INTE längre vara blockade för oss med skandinaviska HTC Magic! Har fortfarande kvar min daldroid-image och nu kan jag plötsligt hitta alla apps jag tidigare inte kunde se på Market. Får hoppas det är en permanent fix iaf och inget tillfälligt som gör att det fungerar.

    Har ju varit i kontakt med HTC om problemet och de sa att de skulle undersöka det och återkomma, vilket de ännu inte gjort.. blir intressant att se vad de svarar nu iaf.

    Installerar program som en galning nu. :D
     
  5. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Mycket intressant.

    Nyhet uppe på portalen för att sniffa läget - är det bara ett enskilt fall eller något som gäller alla? Återstår att se.
     
  6. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ja, fast nu vet jag inte om det blev lite missförstånd kanske, jag menade alltså att jag kan se de skyddade apps som tidigare var blockade oavsett om de var free eller paid och oavsett om jag hade kört market enabler eller inte. Och i det här fallet hade jag ju market enabler igång och fick då upp allt, men framförallt alltså även de skyddade fria och betal-apps som jag inte kunde se förut.

    Fast.. under tiden jag nu skrev detta så provade jag faktiskt också att döda Market-processen, köra Restore i market enabler och sen gå in på market igen.. och betalapps listas FORTFARANDE. Så det kanske t.o.m. kan vara så att det är öppnat för alla, isåfall är det ju verkligen en stor nyhet. Men det kan ju också vara min market enabler som inte ville restora ordentligt, så det vore MYCKET spännade att se hur det går för någon med orootad lur. :)
     
  7. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Enligt de första kommentarerna verkar det som att de med orootade lurar inte har tillgång, så antingen rullar de ut detta i etapper eller så är det bara en glitch in the matrix just för dig.
     
  8. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det kan för all del vara som så att de bara har släppt på en av de två spärrarna - den som begränsar oss från skyddade apps. SIM-spärren kan (och verkar) fortfarande vara kvar.
     
  9. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Troligtvis är det så. Jag förväntade mig inte heller att betalapps skulle släppas till Sverige nu helt plötsligt, jag blev mest bara lycklig över att kunna se de skyddade apps jag tidigare inte kunde hitta. Ber om ursäkt om jag var otydlig i första inlägget. :P

    Dock så verkar jag uppenbarligen på något sätt ha "permanent" market-enablat min lur, för hur mycket jag än kör restore, startar om luren etc etc så kan jag inte få Market att INTE visa betalapps nu.. :P Och tidigare kunde man få köra restore/enable några gånger för att få det att komma fram några betalapps.. Lustigt..
     
  10. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Även om det inte är lika stort om de har lyft bara en av spärrarna så är det fortfarande intressant. Nu bör folk kunna se gratisapps som är skrivskyddade - något de inte kunde förut.
     
  11. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ja, det är ju iaf en nackdel mindre för oss med HTC-brandade Magic, behöver inte ha så stor ångest över att man inte importerade längre.. Inte bara för detta iofs, det kändes ju genast bättre när det kom fungerande ION-rom och Hero-rom till denna också.. :)

    Finns iaf en del vettiga gratisprogram som ligger som skyddade, så nog är detta iaf positivt även om inte alla får tillgång till betalapps än.. Men förhoppningsvis är det väl ett steg på vägen.

    [EDIT] Nu lyckades jag, efter ett antal försök, få restore att funka i market enabler.. Så nu visas enbart gratisapps även för mig igen.. Men, även skyddade gratisapps visas nu iaf, så den spärren verkar mycket riktigt vara borta som jag misstänkte från början. Hoppas som sagt iaf det är permanent så inte blockeringen kommer tillbaka. [/EDIT]
     
    Last edited: 3 jul 2009
  12. robboten

    robboten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    411
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Vad jag förstår om market enabler så lurar den till viss del telefonen att du är någon annanstans, typ USA. Det framgår tydligare i nya betan.
    Det kan vara så att du avaktiverade market enabler, men att telefonen inte helt återställts till rätt land.
    Bara en gissning från mitt håll självklart...
     
  13. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, men de värdena läses in på nytt vid en reboot. Är det som gör detta skumt, om än trevligt. :)
     
  14. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jo, fast skyddade apps har aldrig synts innan med en skandinavisk Magic, oavsett hur mycket man lyckats lura google att man är i ett annat land. :P Testade även betan av marketenabler, gjorde ingen skillnad på vilken operatör man fejkade, nog fick man tillgång till en del betalapps men aldrig skyddade apps. Det verkade uppenbarligen vara en blockering mot just telefonens firmware eller liknande, eftersom folk med importerade lurar som använde samma operatör inte hade det problemet. Men nu verkar det iaf vara löst, för stunden åtminstone.

    Sen buggade nog Market enabler lite som du säger när jag provade att köra restore innan och ändå fick upp betalapps.. men efter ett par försök så gick den ju iaf igenom och market slutade visa betalapps.
     
  15. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Jo, det var det jag reagerade på också. Men det kan iofs också ha varit så att Market hade cachat listor med betalapps i som låg kvar även efter reboot och visades när jag gick in på Market igen.

    Hursomhelst, det verkar vara någorlunda bekräftat nu ser jag, skyddade apps är, åtminstone för stunden, inte längre blockerade för oss. Betalapps däremot, får man vänta på (om man inte vill roota). :)
     
  16. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Det verkar vara bekräftat i artikelkommentarerna nu iaf.. folk med en orörd nordisk Magic kan se skyddade gratisapps.
     
  17. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Ett steg framåt, helt klart. Kanske är det en hint om att betalapps är på gång?
     
  18. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Ja, man kan ju hoppas på det iaf. :)

    Nu är det nog sovdags, låg i sängen när jag upptäckte att jag plötsligt kunde se de skyddade appsen och då blev jag ju tvungen att skrika ut det här. :) Jobbigt bara om jag gav massa folk falska förhoppningar nu, ber om ursäkt för det isåfall. :P
     
  19. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Meh, det var kanske inte lika stor nyhet som vi först hoppades, men det var fortfarande ett fall framåt. Klart det skall rapporteras!

    Sov gott!
     
  20. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Om man har betalt sina $25 för att kunna lägga upp apps i Market och köpa en ADP1, dvs är en registrerad Androidutvecklare, får man då och då uppdateringar om vilka länder som får tillgång till Market.

    Sådana mail har dykt upp ca en till två gånger i månaden sen i april, och det senaste kom faktiskt idag. Dock inga stora jubel, för vad som hänt är bara att man nu kan kryssa i att ens gratisprogram ska vara tillgängliga i Bulgarien och/eller Rumänien, och info om japanska titlar på program (Japan ska tydligen få sin första Androidlur nästa fredag).

    Motsvarande hände för Sverige m.fl. den 27:e maj, med notisen "Please note that these markets do not yet have Android devices but we expect them to become available soon."

    Senast någon fick tillgång till betalapps var Frankrike, Italien, Spanien och Nederländerna någon gång i maj (mail skickades den 6:e maj och sa "in the next couple of weeks"). För att alla ska vara glada måste dock även Market öppna för att svenska utvecklare ska få lägga upp betalprogram, eftersom det tydligen är en separat begränsning...

    Man kan ju undra varför man inte bara släppt in alla på Market med en gång, ser inte riktigt problemet. När det tar sån tid tror jag att man lätt förlorar kunder. iPhone App Store var väl inte på det här viset när iPhone släpptes i Sverige?