Fråga: Vilken klocka? Garmin?

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av ibizzen, 24 nov 2023.

?

Vilken väljer du? Motivera gärna!

  1. Garmin Fenix 7X Solar

    34,8%
  2. Garmin Epix (Gen2) Slate amoled

    65,2%
  3. Polar Ignite 3

    0 röst(er)
    0,0%
  1. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
    Hejsan!
    Sitter och tittar på på olika erbjudanden och behöver en klocka idag.

    Garmin Fenix 7x solar pris 499,00€
    Garmin Epix (Gen 2) Slate amoled 449,00€
    Polar Ignite 3 199,00€.


    Tyvärr har jag inte råd att köpa en sapphire version, men kanske man kan skydda displayen på något annat sätt?

    Vad hade DU köpt och varför?
     
  2. Salvion

    Salvion Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2010
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    1 096
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro 256 GB
    Info:
    Färg: Obsidian
    Platta:
    Google Pixelbook
    Jag har en Epix och det är den bästa "tränings/utomhus klocka"jag haft på alla sätt, och då har jag haft 4 st Garmin över 10 år, innan denna en Garmin Fenix 6X Pro Solar Titanium som var grym och ändå var denna Epix en hel del bättre.
    Kan dock inte specs på Fenix 7 och har aldrig använt Polar.

    För +2 år sedan försökte jag byta till Apple Watch och det funkade i 5 månader sedan tillbaka till Garmin, så jag har hittat hem ;):)
     
    bernard, Puttesson och ibizzen gillar detta.
  3. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    336

    MINA ENHETER

    Om du skall använda den för träning så bör du kolla respektive företags app också.
    Jag gillar Garmins klockor men avskyr deras app.
    Har aldrig testat Polar men flera kompisar säger att dom är bra.
    Förslag, kolla även Suunto. Deras nya Race eller Vertical
     
    ibizzen gillar detta.
  4. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
    Tack! Hade nästan glömt Suunto! Suunto Race verkar ju inte alls vara en dålig klocka heller, dessutom med safirglas för 449,00€! Deras app är ju guldvärd om man jämför med garmins -kan jag tycka!
     
    kupster gillar detta.
  5. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Om du inte specifikt är ute efter en 7:a så har jag en 6X till salu i köp o Sälj. Det är Sapphire versionen dessutom
     
  6. iTigers

    iTigers Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har haft både Apple, Garmin och Suunto och de har väl alla styrkor och svagheter och jag vet inte om jag kan argumentera för en klar vinnare med gott samvete.

    Men jag har en klar uppfattning om att Garmin alltid legat långt efter på mjukvarusidan. Slarvigt konstruerade UI i klockan, apparna brukar vara föråldrade och synkningen mellan plattformarna brukar krångla. Jag har en dålig magkänsla på just Garmin.

    Suunto har alltid överraskat mig positivt (senaste en Suunto 9 Baro) men vad jag kan förstå kan det vara lite svajigt vad gäller hårdvarans kvalité.

    Vill man ha en "smart-klocka" så är Apple utan tvekan den obestridde vinnaren i mina ögon. Men då måste man ju också ladda varje dag. För vissa är det en deal-breaker.
     
    kupster gillar detta.
  7. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336
    Vart hittade du epix2 för €450,
    Skärmskydd tycker jag ser rätt bra ut på min forerunner och i kombination med rostfritt stål så kan den ju vara tåligare än sapphire med mjuk titan - det du saknar är väl dual gps och 32 Gb minne däremellan.

    Håller med om Garmins app, men behöver du något där du bara trycker ner en knapp och kan lita på att få gps och hjärtfrekvens så är de ju bra. För smartare klockor kan det lätt bli ett pillande i appar och touch.
     
    ibizzen gillar detta.
  8. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
  9. HakanC

    HakanC Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Trots att jag själv inte har använt ngn av dem röstade jag för Epix
    Jag har iofs fått en Epix förevisad för mig och jag blev imponerad både av display och funktioner
    Men Ray har en jmf mellan Epix och Fenix 7
    Garmin Fenix 7 vs Epix: A Very Detailed Comparison | DC Rainmaker

    Men jag skulle också kolla om det är ngt i de nya Pro-modellerna jag villhöver extra mkt innan jag köper ngn av de äldre
    Garmin Fenix 7 Pro In-Depth Review: Flashlight and Multiband for Everyone! | DC Rainmaker
    Garmin Epix Pro In-Depth Review: Now In Three Sizes! | DC Rainmaker
     
  10. Prodrive

    Prodrive Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    405
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max
    Jag gick från klumpiga Fenix till Forerunner 965 och jag älskar den, mycket lättare, grymt bra batteritid trots Amoled skärm. Jag använder den i tjänsten, träning samt har den när jag sover och märker knappt av den.

    Fenix klockan älskade jag men det gick fan inte ha den ihop med en långärmad tröja eller en jacka, kunde verkligen inte ha den när jag sov heller då den var klumpig och tryckte på mot armen mycket.
     
    bernard, ibizzen och kupster gillar detta.
  11. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
    Har fått hem min Epix pro 51mm. Väldigt stor och kan inte riktigt bestämma mig. Blev galen idag och beställde en AW9. Dock vet jag inte riktigt vilken jag skall behålla.
     
    bernard gillar detta.
  12. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 212
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Utifrån egen erfarenhet kan jag säga att man vänjer sig snabbt vid storleken. Har själv kört Fenix X modell i flera år nu och i början tyckte jag den var galet stor. Tog inte lång tid innan det var glömt, tar aldrig av mig klockan, har den på mig jämt o har inga problem att sova med den heller.
     
    Ramboline och Gorgeous gillar detta.
  13. iTigers

    iTigers Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2019
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    120
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Och jag har exakt motsatt upplevelse. När man väl börjat förstå att klockan är för stor så blir man konstant påmind. Ärmarna fastnar i klockan... besvärligt att få på sig vinterjackan... handskar är omöjliga att få över klockan och korvar sig...

    Jag byter bort min Casio Mudmaster GWG-1000 av exakt den anledningen. Och jag längtar innerligt till min slimmade Pixel Watch 2 kommer! #somettbarnpåjulafton
     
  14. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
    Det är svåra beslut
     
  15. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    746
    Mottagna gillanden:
    534

    MINA ENHETER

    Epix alla dagar i veckan. Om du inte specifikt behöver veckovis med batteritid som finns i Fenix, så är Epix självklar pga sjukt mycket bättre skärm.

    Hade min Garmin gått sönder så hade jag köpt en ny omedelbums. Det är nog bara mobiltelefonen som jag "behöver" mer.
     
    ibizzen gillar detta.
  16. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
    Har Epix pro 51 och AW9 att välja emellan.
    Har ryggproblem av mångårigt kontorsarbete och vill nu förändra livsstilen och börja träna ännu mer. På något sätt inbillar jag mig att AW9 kan vara en bättre klocka ? (Allt-iallo).

    Garmin kanske är bättre som träningsklocka men saknar ju en hel del som AW kan då i sin tur.
     
  17. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46
    Update: Returnerade epixen (51mm) pga storleken. Har en epix pro gen2 47mm på kommande samt en Suunto Vertical.

    Min AW9 orkar jag inte laddda alla dar…

    gillar Suuntos app mycket. Är det möjligt att få samma ”summary” hos Garmins app som den bifogade bilden? (Skärmdump från SportsTracker-Suunto)
     

    Bifogade filer:

  18. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    336

    [​IMG]
    När du går från 4 veckor till 7 eller mer blir det veckosammanställning.
    Garmin har en del badges man får efter 30, 60, 90 .. osv dagar då man har en streak med uppfyllt mål.



    Garmin är en dyr stegräknare,
    och steg ska du kanske inte fokusera på då det inte alltid belönar alla dina timmar på cykel, i gymmet och simningen. Så vill du lägga tid på mer kvalitet i framtiden så tycker jag att den bästa mätdatan är intensiva minuter som räknar minuter i aktiv puls, men som också dubblar poängen om för minuter i hög puls (beroende på din egen puls). 150 minuter/vecka är standard.

    Bästa rådet för träning är nog att tvinga in 3 eller 4 pass i veckan och se till att utföra dom,
    (tyvärr inget klockan kan tvinga dig till)
    kan du hålla det med tex 1h promenader utan krav så är det fritt att börja öka intensiteten på ett par med löpning, gym eller något seriösare träningsprogram. Garmin har en del statistik på Vo2 och träningsstatus som dyker upp efter någon månad.

    AW har nog bättre motivationsfeatures (vet inte om man delar cirklar med sina applekompisar eller vad det nu är)
    och appar som är mer flexibla med träningsprogram - men att verkligen komma ut och få kontinuitet är än en gång inget man kan köpa med klockan eller appar.

    Jag väntar på att min Epix Pro 47mm ska skickas, spännande.
     
    Last edited: 4 jan 2024
    ibizzen gillar detta.
  19. ibizzen

    ibizzen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2019
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    46

    Tack! Nja, jag vill kunna dela en sammanställning och t.ex lätt se vad som blivit gjort per vecka/månad och år.

    Har en challenge med jobbkompisarna där vi skall nå 20km per månad genom gång/springa inom eller utomhus och i slutet av varje månad dela en bild av sammanställningen.

    Behöver inte uppmuntras som AW gör, det är störande och det är bara jag själv som skall förstå när jag skall träna.
     
  20. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 840
    Mottagna gillanden:
    4 932

    MINA ENHETER

    Ja det finns en kalender där man kan se aktiviteter och det går att konfigurerar vad som ska visas

    Screenshot_20240104_100117_Connect.jpg Screenshot_20240104_100345_Connect.jpg